عنوان :
تعداد صفحات : ۱۹۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مقاله در دو بخش می باشد. در بخش اول به کلیات مقاله، روش کتابخانه ای، نوع تحقیق، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و و ویژگیهای مدیران آموزشی آشنا می شویم.
نظام آموزش و پرورش عظیم ترین سازمان و تشکیلات جامعه است و رسالتی بسیار مهم دارد که فراهم آوردن زمینه شکوفایی و بروز استعدادهای بالقوهی دانشآموزان است. مدیران نقش اساسی در اثر بخشی و کارایی نظام آموزشی دارند. پس نتیجه میگیریم که اگر مدیران کار آ و اثر بخش باشند تولیدات و برون داد این نظام که دانش آموزان و فارغ التحصیلان میباشند کارآ و اثر بخش خواهند بود. پس مدیری کارآمد است که از منابع انسانی و مالی در جهت نیل به اهداف و مقاصد آموزشی بهره ببرد.
بنابراین، سازمان آموزشی به منظور کارآو اثر بخش کردن فعالیتهای آموزشی باید از منابع انسانی و مادی به نحو مطلوب بهره گیرد. درجهت رسیدن به اهداف تلاش کند اگر تلاشهای مدیران، معلمان،مربیان و… بتواند چنان شرایط مطلوب آموزشی را فراهم نماید که فرآیند یاد دهی- یاد گیری به موثرترین وجه ممکن انجام شود.مدیران ما کارآ و اثر بخش و در نهایت بهره ور خواهندبود.
اساس فعالیتهای آموزشی مدارس بر پایه «آماده سازی» دانش آموزان و تقویت «خودآموزی» آنان گذاشته شده است . فلسفه «آموزش برای زندگی» بر فراز تمامی هدفها قرار دارد.
بر اساس این فلسفه میتوان به تغییرات بنیادینی اندیشید که متضمن «یادگرفتن برای زندگی بهتر» باشد.
در بخش دوم به ۹ فصل تعاریف مدیریت، روش های تحقیق، تئوریهای مدیریت، سازمانهای یادگیرنده، مدیریت کیفیت فراگیر، مطالعات موردی در مدیریت آموزشگاهی، مدیریت دانش، کارکردهای مدیریت و مدیران و خلاقیت را شامل می شود.
در جهان متغیر و متحول امروزی اگر سازمانها بخواهند به اطلاعاتی که از قبل داشته اند بسنده کنند پایدار نخواهند ماند. کلید حل مشکلات سازمان ها، یادگیری است.
سازمان هایی موفق هستند که سریعتر از دیگران یادگیرند و حرکت کنند. امروزه جهانی شدن امور، انتظارات زیاد ارباب رجوع، فشارهای رقابتی و مانند اینها علائمیهستند که یادگیری را ضروری میکنند.
در نهایت میتوان گفت که ایجاد و استقرار مدرسه یا سازمان یادگیرنده،نیازمند رهبری منسجم ودرک آن در همه سطوح و اجزای سازمان آموزش و پرورش و گسترش منطقی دید و آرزوهای افراد و نیز پرورش مهارتهای ادراکی، فنی وانسانی آنهاست.
مدیریت دانش، راهکارها و فرآیندهایی برای ایجاد، تعیین، تصرف، سازمان دهی و اداره مهارتهای حیاتی ، اطلاعات ودانش سازمان و متضمن توانمندی افراد در مسیر تحقق اهداف سازمان است، نشأت گرفتن دانش از افکار افراد، ضرورت اعتماد متقابل برای تسهیم دانش، تکیه بر فن آوری به منظور توسعه رفتارهای جدید دانش، گتسرش و تسهیم دانش از طریق تشویق و پاداش، در حکم اصول مدیریت دانش مورد تاکید صاحبان نظرات قرار گرفته است. از سوی دیگر، مدیریت مدرسه محور به مثابه یک راهکار محوری در نظام آموزش و پرورش بر اصولی مبتنی است که استقرار و پای بند بر آن زمینههای اعمال مدیریت دانش موثر را فراهم میآورد.
واژه های کلیدی: مدیریت، روش های تحقیق، تئوریهای مدیریت، سازمانهای یادگیرنده، مدیریت کیفیت فراگیر، مدیریت دانش، کارکردهای مدیریت ، خلاقیت، برنامه ریزی،
بخش اول ۱
مقدمه: ۲
نوع تحقیق: ۴
روش کتابخانه ای ۴
انواع سند ۵
ابزار گردآوری اطلاعات درروش کتابخانه ای ۶
فیش ۶
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۷
ضرورت تحقیق و تجزیه و تحلیل: ۸
ویژگیهای مدیران آموزشی ۱۱
جنبه نوآوری تحقیق: ۱۶
نتیجه گیری و پیشنهاد: ۲۱
بخش دوم ۲۵
فصل اول ۲۶
تعاریف مدیریت ۲۶
تعاریف مدیریت ۲۷
فصل دوم ۳۵
روشهای تحقیق ۳۵
روشهای تحقیق ۳۶
تحقیقات علمیبر اساس هدف ۳۶
۱٫ تحقیق بنیادی ۳۶
۲٫ تحقیق کاربردی ۳۷
۳٫ تحقیقات عملی: ۳۸
تحقیقات علمیبر اساس ماهیت و روش پژوهش تاریخی ۳۹
تحقیق توصیفی ۳۹
پژوهش زمینه یابی ۴۱
پژوهش تحلیل محتوا ۴۱
پژوهش موردی: ۴۲
پژوهش قوم نگاری ۴۴
پژوهش آزمایشی (تجربی) ۴۵
پژوهش شبه آزمایشی: ۴۶
تحقیقات همبستگی یاهمخوانی ۴۷
تحقیقات علی (پس رویدادی). ۴۷
تحقیق برآوردی، ارزشیابی ۴۸
روشهای گرد آوری اطلاعات ۴۹
روشهای کتابخانه ای: ۴۹
روشهای میدانی: ۵۰
فصل سوم ۵۲
تئوریهای مدیریت ۵۲
نظریه مدیریت علمی ۵۳
نظریه مدیریت اداری ۵۵
نظریه بوروکراسی ۵۹
نظریه روابط انسانی ۶۲
نظریه سیستم: ۶۴
تعریف سیستم: ۶۴
سیستم باز و بسته ۶۴
کاربرد نظریه سیستم در مدیریت ۶۴
نظریه ترکیبی ۶۶
علاقه برای محصول یا هدف: ۶۷
علاقه برای پرسنل: ۶۷
تئوری اقتضاء: ۶۷
مدیریت کیفیت جامع ۶۹
تعریف مدیریت کیفیت جامع در صنعت: ۷۰
تعریف مدیریت کیفیت جامع در تعلیم و تربیت: ۷۱
مدیریت مبتنی بر TOSIDPAR: ۷۱
TOSIDPAR و دلالتهای آن: ۷۲
تئوری «Z»: ۷۳
فصل چهارم ۷۵
سازمانهای یادگیرنده ۷۵
ایجاد یک سازمان یادگیرنده: ۷۶
سازمان یاد گیرنده : ۷۶
ایجاد سازمانهای یادگیرنده : ۷۷
۱٫ شناخت هدف ۷۸
۲٫ وجود رهبران اندیشمند ۷۸
الف: تدوین استراتژی : ۷۸
ب: طرح ریزی مجدد ساختار سازمانی : ۷۹
۳٫ وجود کارکنان یادگیرنده و خلاق: ۷۹
۴٫ تفویض اختیار به کارکنان و آموزش آن ها: ۷۹
۵٫ مشارکت کامل در اطلاعات: ۸۰
۶٫ برخورداری از یک الگوی پوینده: ۸۰
۷٫ به کارگیری علم و تجربه: ۸۱
نتیجه گیری: ۸۱
سازمان یادگیرنده و تعریف آن: ۸۲
ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده از نظر دکتر الوانی: ۸۲
مدرسه یادگیرنده : ۸۲
مبانی اساسی: ۸۳
۱٫ نگریستن به مدرسه به مثابه یک نظام اجتماعی ۸۳
۲٫ رویکرد آموزشی و بهسازی «کل سازمان» : ۸۴
۳٫ اندیشه هایی که ارتباط بین بهسازی منابع انسانی و یادگیری سازمانی و مدیریت راهبردی و موفقیت سازمانی ۸۴
تعریف و توصیف مدرسه یادگیرنده: ۸۴
ویژگیهای مدرسه یادگیرنده : ۸۵
استقرار مدرسه یادگیرنده : ۸۸
اقدامات کلیدی برای تسهیل مدرسه یادگیرنده : ۸۹
فصل پنجم ۹۱
مدیریت کیفیت فراگیر ۹۱
«مدیریت کیفیت فراگیر» ۹۲
ادواردز دمینگ کیست و پیشنهادش برای تعلیم و تربیت چیست؟ ۹۲
اصول مدیریتی دکتر دمینگ: ۹۵
کاربرد فلسفه مدیریت دمینگ در مدارس: ۹۷
بینش، مالکیت و تعهد: ابتدای مدیریت کیفی فراگیر در مدرسه: ۹۸
سه کارکرد بینش: ۹۹
تعهد- چالش راستین بینش: ۱۰۰
مالکیت به منزله ندای تعهد: ۱۰۱
تعریف مدیریت کیفی فراگیر در بافت آموزش و پرورش: ۱۰۱
اجرای مدیریت کیفی و فراگیر ۱۰۲
سه کیفیت نرم افزاری در مدیریت کیفی فراگیر ۱۰۳
اولین جزء تشکیل دهنده مدیریت کیفی فراگیر: ۱۰۵
دومین جزء تشکیل دهنده مدیریت کیفی فراگیر: ۱۰۵
سومین جز تشیکل دهنده مدیریت کیفی فراگیر: ۱۰۵
چهارمین جز تشکیل دهنده مدیریت کیفی فراگیر: ۱۰۵
پنجمین جز تشکیل دهنده مدیریت کیفی فراگیر: ۱۰۵
فصل ششم ۱۰۶
مطالعات موردی ۱۰۶
«مطالعات موردی در مدیریت آموزشگاهی» ۱۰۷
خواهر خواندگی مدرسه ای ۱۰۷
هم دلی محصول هم فکری است ۱۱۱
فعالیتهای تعاملی برای هم افزایی بیشتر ۱۱۲
فصل هفتم ۱۱۷
مدیریت دانش ۱۱۷
مقدمه: ۱۱۸
تعریف مدیریت دانش: ۱۱۹
مدیریت دانش در مدارس ۱۲۰
اصول مدیریت دانش ۱۲۱
نظام مدیریت مدرسه محور ساختاری اثر بخش برای مدیریت دانش ۱۲۳
عدم تمرکز: ۱۲۳
مشارکت: ۱۲۴
۳٫ پژوهش محوری ۱۲۵
دانش و مهارت: ۱۲۵
اطلاعات (و ارتباطات موثر) ۱۲۶
مطالعه موردی: ۱۲۷
ارزشیابی عملکرد و پاداش: ۱۲۸
نقش ارزشها در مدیریت دانش ۱۲۹
پیش زمینههای دانش افرینی: ۱۳۳
فصل هشتم ۱۳۴
کارکردهای مدیریت ۱۳۴
کارکردهای مدیریت ۱۳۵
برنامه ریزی: ۱۳۵
تعریف برنامه ریزی: ۱۳۵
مراحل برنامه ریزی: ۱۳۶
برنامه ریزی آموزشی: ۱۳۹
سازماندهی: ۱۴۰
الف ) تقسیم کار: ۱۴۲
ب) اختیار و مسئولیت: ۱۴۳
ج) روابط منطقی: ۱۴۳
کارگزینی: ۱۴۵
رهبری: ۱۴۷
هماهنگی: ۱۵۰
اصول هماهنگی: ۱۵۲
ارتباطات: ۱۵۶
تعریف ارتباطات و اهمیت آن: ۱۵۷
انواع ارتباطات: ۱۵۸
ارتباط عمودی: ۱۵۸
ارتباط افقی: ۱۵۹
۳- ارتباطات مورب: ۱۵۹
بودجه: ۱۶۱
اصول بودجه: ۱۶۱
تهیه و تنظیم بودرجه: ۱۶۲
بودجه متداول: ۱۶۲
بودجه برنامه ای: ۱۶۲
فصل نهم ۱۶۵
مدیران و خلاقیت ۱۶۵
«نقش مدیران در خلاقیت و نوآوری در آموزشگاهها» ۱۶۶
فرآیند تفکر خلاق ۱۶۹
۱- آمادگی ۱۶۹
۲- پرورش دادن: ۱۶۹
بینش: ۱۶۹
تعیین روایی بینش: ۱۷۰
کاوشگری: ۱۷۰
اثرات آموزشی و پرورشی: ۱۷۱
ترجمه مقاله انگلیسی ۱۷۳
مرکز EPPI ۱۷۸
اولین بازنگری ۱۸۲
چالشهای موجود در پروسه بازنگری ۱۸۳
چالشهای فنی و تکنیکی ۱۸۳
منابع و مآخذ ۱۸۶
اقتداری ، علی محمد. سازمان و مدیریت. تهران : مولوی، ۱۳۶۶٫
الوانی ، مهدی. مدیریت عمومی. تهران : نی ، ۱۳۷۴٫
بابلی ، عزیزالله؛ یوز باشی، زهرا. مدیریت آموزشی. تهران کانون فرهنگی آموزش، ۱۳۸۳٫
جاسبی، عبدالله. اصول و مبانی مدیریت. تهران : دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۸۰
جان بست، روشهای تحقیق درعلوم تربیتی و رفتاری . ترجمه حسن پاشاشریفی. تهران: رشد، ۱۳۷۱٫
جمالی، عیسی. مدیریت خلاق در مدرسه. تهران : آوای نور، ۱۳۷۷٫
جویس ، بروس. الگوهای جدید تدریس. ترجمه محمد رضا بهرنگی. تهران: تابان : نشرکمال تربیت، ۱۳۷۸٫
حافظ نیا، محمد رضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی . تهران : سمت ، ۱۳۷۷٫
خورشیدی ، عباس، غندالی، شهاب الدین. مقدمات مدیریت آموزشی و آموزشگاهی. تهران : نشر پسین، ۱۳۸۰٫
خوی نژاد، غلامرضا، روشهای پژوهش در علوم تربیتی، تهران: سمت، ۱۳۸۰٫
راد ،منوچهر؛ عابدینی راد، امیر. اصول مدیریت و رفتار سازمانی. تهران : منوچهر راد، ۱۳۷۵٫
رؤوف، علی. بالانشینی مدیریت آموزشی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۸۰٫
ساکی ، رضا. تغییر و نوآوری در سازمان و مدیریت. تهران: پژوهشکده تعلیم وتربیت ، ۱۳۷۹٫
سید عباس زاده، میر محمد. کلیات مدیریت آموزشی. ارومیه: دانشگاه ارومیه، ۱۳۸۰٫
شعبانی ورکی، بختیار: آزاد، اسدالله. آموزش و پرورش کیفی فراگیر. مشهد: آستان قدس رضوی، ۱۳۸۱٫
قلعه سری، قدرت الله. تبیین جایگاه مدیریت آموزشگاهی. آذر ۱۳۷۸٫
صفر زاده، خسروشاهی . رشد (مدیریت مدرسه). شماره۲٫ دوره چهارم. (آبان ۱۳۸۴).
مقدم، امان. مدیریت آموزشی. تهران : ابجد ، ۱۳۷۵٫
مجد فر، مرتضی. رشد (مدیریت مدرسه). دوره چهارم. (بهمن ۱۳۸۴).
میرکمالی، محمد. رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: رامین ، ۱۳۷۳٫
مقدس، جلال؛ کاشفی، مجتبی. مدیریت دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی . (اسفند۱۳۵۳).
وایلز، کیمبل ، مدیریت و رهبری آموزشی. ترجمه محمد علی طوسی. تهران: نشرمرکز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۷۷٫
در جهان امروز توسعه هدف اصلی جوامع و از مهمترین سیاستگذاریهای دولتها محسوب میگردد. بدیهی است که توفیق جوامع در زمینههای فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی در گرو برخوردای از یک نظام آموزشی منسجم و پویاست و مدیریت موثر نقش اساسی در هدایت نظام آموزشی در نیل به اهداف توسعه بر عهده دارد.
از زمان تشکیل آموزش و پرورش، به صورت رسمیدر کشورها حدود یک قرن میگذرد در خلال این مدت نظام آموزشی در اثر تحولاتی که در سطح جامعه رخ داده است ازجهات گوناگون وسعت و گستردگی پیدا کرده است و این امر اهداف، وظایف و مسئولیتهای آن را پیچیده تر و اداره امور را به مراتب دشوارتر نموده است.
رسالت اساسی آموزشی و پرورش تربیت انسان سالم و سازنده است براین اساس مدیران فقط بازگوکننده بخشنامهها ومجری آئین نامهها وناظر بر اجرای برنامههای رسمی نیستند بلکه وظیفه دارند فعالیتهای مدرسه را در جهت اهداف متعالی تربیت، سازندگی دانش آموزان و در نهایت موفقیت جامعه هدایت نمایند.
پس، مدیران آموزشی حال و آینده موظف هستند که با تعاریف و کارکردهای مدیریت، نظریهها و تئوریهای مدیریت، راه، روش و اصول جدید مدیریت (سازمانهای یادگیرنده، مدیریت مشارکتی، مدیریت خلاق، مدیریت دانش، مدیریت کیفیت فراگیر آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند محیطی دلپذیر و رضایت بخشی برای فعالیت پرسنل فراهم آورند.)
به امید آنکه مدیریت آموزش و پرورش، امری عادی و مرسوم تلقی نشود و مدیران آموزشی در چارچوب صرف اعمال ضوابط، بایدها و اتکاء به قدرت رسمی، محبوس ومحدود نگردد، بلکه بیش از آن، زمینه برای ایجاد و توسعه روابط انسانی به ویژه مدیریت آموزشی فراهم گردد.
روشهای کتابخانه ای در تمامیتحقیقات علمیمورد استفاده قرار میگیرد، ولی در بعضی از آنها در بخشی از فرآیند تحقیق از این روش استفاده میشود و در بعضی از آنها مانند این تحقیق، موضوع تحقیق از حیث روش، ماهیتا کتابخانه ای است و از آغاز تا انتها متکی بر یافتههای تحقیق کتابخانه ای است.
در مهارت تحقیق کتابخانه ای، آشنایی با نحوه استفاده از کتابخانه است؛ یعنی ما باید از روشهای کتابداری، نحوه استفاده از برگه دان و ثبت مشخصات کتاب، نحوهی جستجوی کتاب در کتابخانه و نیز رایانههای آن مقررات بهره برداری و سفارش کتاب ونظایر آن اطلاع حاصل نماییم.
برای این کار لازم است با مطالعه منابع مربوط و نیز استفاده از تجارت دیگران و همچنین راهنمایی کتابداران کتابخانهها مهارت لازم را به دست آورند.
شیوهی جستجوی کتاب یا منبع مورد نیاز در کتابخانه است. برای این کار معمولا کتابخانه ها، برگه دانها یا کارتهای ویژهای در اختیار دارند که به سه شکل تنظیم شده است: ۱٫ بر اساس عنوان کتاب، ۲٫ براساس موضوع، ۳٫ بر اساس نام مولف
همچنین این اطلاعات در رایانههای کتابخانهها ذخیره سازی شده که مراجعان میتوانند آنها را بازیابی کنند. بنابراین، ما میتوانیم با استفاده از این شکلها کتاب یا دیگر منابع مورد نظر را در برگه دانها بیاییم و شماره ثبت کتاب را که معمولا در گوشه بالا و سمت چپ کارت یا برگه برای کتب لاتین و در سمت راست آن برای کتب فارسی نوشته شده است روی کاغذ یا فرم ویژه یاد داشت کند و به کتابدار تحویل دهد.
هر کتابخانه آیین نامه و مقررات خاصی دارد و محقق باید به مفاد این آیین نامه که معمولا از روی دیوار جعبه اعلانات نصب شده ، یا نزد کتابدار است، آشنا شود و مطابق آن به عضویت کتابخانه در آید یا از آن بهره برداری کند.
کتابداران ماموریت راهنمایی متقاضیان و نیز تامین خدمات مورد نیاز را دارند و ما در هر زمان میتوانیم از راهنمایی و مساعدت آنها بهره مند شویم.
در کتابخانهها به طور کلی دو دسته منبع وجود دارد: اول ، منابعی که به امانت داده میشود و ما میتوانیم مطابق مقررات کتابخانه آنها را به امانت ببریم؛ دوم، منابعی که به امانت داده نمیشود و ما صرفا مجاز هستیم در محل کتابخانه از آنها استفاده کنیم. این منابع عبارتند از : فرهنگ ها، کتابهای مرجع، اطلس ها، مجلات، آرشیوها، برخی اسناد و مدارک.
کتابخانهها از حیث دسترسی ما به منابع به سه گروه تقسیم میشوند: ۱٫ کتابخانههای باز، که در آنها ما میتوانیم آزادانه بین قفسه رفت و آمد کرده، کتابها را مورد وارسی قرار دهیم و کتاب مورد نظر خود را انتخاب کنیم. ۲٫ کتابخانههای بسته، که در آنها ما امکان دسترسی به منابع را به طور مستقیم نداریم باید کلیه تقاضاهای خود را به کتابدار تحویل دهیم. ۳٫ کتابخانههای نیمه باز، که در آنها بخشی از منابع مستقیما در دسترس ما قرار دارد (بخش جراید، مرجع و …) و بخشی دیگر در اختیار کتابداران است.
در مطالعات کتابخانه ای اسناد گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد، اعم از آن که تحقیق به روش کتابخانه ای انجام شود ویا اینکه بخشی از فرآیند تحقیق را مطالعات کتابخانه ای تشکیل دهد.
اسناد عمده در مطالعات کتابخانه ای عبارتند از : کتاب، میکروفیلم، میکروفیش، دیسکها، دیسکهای رایانه ای، بانکهای اطلاعاتی، مقالهها و مجله ها، اسناد اصل، اسناد دولتی، نشریههای رسمیدولتی، اسناد شخصی و خصوصی، مطبوعات، آمارنامه، اسناد صوتی و تصویری و …
این ابزارها بسته به نوع سند و هدف ما از گردآوری اطلاعات و نوع آن متفاوت است. عمده ترین ابزاری که در تحقیق کتابخانه ای برای جمعآوری اطلاعات از آن استفاده میشود عبارتند از : فیش، جدول و فرم، پرسشنامه استخراج اطلاعات، نقشه و کروکی.
ابزاری است از جنس کاغذ یا مقوا که ما بخشی از یک متن مورد مطالعه را که در رابطه مساله تحقیق خود مییابیم، روی آن ثبت نموده یا الصاق مینماییم.
فیشها انواع گوناگونی دارند؛ یعنی بر اساس سطح اطلاعات مربوط یا موضوع و نیز حجم مطلب انتخاب شده از متن متفاوتند.
متن مورد استفاده برای ثبت در فیش ممکن است عین مطلب و به صورت نقل قول مستقیم یا برداشت ما از مطلب و به صورت نقل قول غیر مستقیم یا ترجمه از متن به زبان دیگری باشد، یا همچنین ممکن است چکیده مطالب مورد مطالعه ، مشاهده، ثبت و ضبط مطالب به دست آمده باشد . در هر فیش ثبت اطلاعات چند بخش وجود د ارد که عبارتند از:
بخش اطلاعات مربوط به منبع یا اثری که اطلاعات از آن گرفته میشود شامل نام اثر، نام نویسنده و مترجم، مشخصات اثر از قبیل نام ناشر، شماره چاپ، زمان نشو و … برای صرفه جویی در این امر ما میتوانیم بر اساس کتابشناسی اولیه که برای تحقیق خود انجام داده به هر یک از منابع مربوط کد مخصوصی اختصاصی دهیم. سپس درهنگام فیش برداری از منابع به درج شماره کد بر روی فیش اکتفا کنیم.
بخش اطلاعات درباره موضوع مورد مطالعه و متن ثبت شده در فیش. این اطلاعات شامل عام و کلی و فرعی بودن مطلب، موضوعات جانبی ، نوع مطلب شامل نقل، ترجمه ، تلخیص و غیره.
بخش اطلاعات در مورد فیش ، این اطلاعات درباره خود فیش است، شامل کد فیش یا شماره مسلسل، کد فیشهای مکمل، تاریخ فیش برداری و نام فیشنویسان.
بخش ثبت یا الصاق متن، این بخش فضای عمده فیش را به خود اختصاص میدهد. در حاشیه یاذیل این بخش فضای خاصی به نظر فیش بردار یا محقق اختصاص داده میشود تا نظر خود را در آن یادداشت نماید.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با توجه به مطالب نوشته شده در داخل متن به صورت تحلیل شخصی بوده است.و در مواردی که اطلاعات در زمینهی کم بوده با مراجعه به کتابهای مربوطه تجزیه و تحلیل انجام پذیرفته است.
تحقیقاتی که نوعاً کتابخانه ای هستند واطلاعات به وسیله ابزارهای سنجش مربوط نظیر فیش، جدول، کارت و امثال آن گردآوری میشود، از نوع تحقیقات کیفی هستند. چون مطالب به صورت کمینیست وجنبه آماری ندارد معیار و مبنای دیگری غیر از روشهای آماری در این گونه تحقیقات مورد توجه قرار میگیرد. به طور کلی در تجزیه و تحلیلهای کیفی ازعقل و منطق و تفکر و استدلال استفاده میشود. یعنی ما با استفاده از کتابها اطلاعات لازم را به دست میآوریم و با تفکر واستدلال خود آنها را تجزیه وتحلیل میکنیم.
یکی از وجوه مشخص عصر ما، رشد وتوسعه نظامهای آموزشی است.همان طور که میدانیم تقاضا برای آموزش زیاد شده است یعنی تعداد دانشآموزان افزایش یافته وقتی دانش آموزان زیاد شوند مدارس زیادی باید تاسیس شود معلمان بیشتری استخدام شوند و سرمایهگذاری آموزشی هم باید بیشتر شود از طرف دیگر، ضرورت تغییر در تصمیم گیری، بهبود کیفی آموزشی، نقش مدیریت نظام آموزشی را به وظیفه ای پر مسئولیت تبدیل ساخته است.
نظامهای آموزشی، به این امر پی بردند که بدون مدیریت و رهبری، قادر نخواهند بود که پاسخگوی مسئولیتهای خودشان باشند.
وقتی مردم اهمیت آموزش وپرورش را درک کنند حساسیت بیشتری پیدا میکنند و روشها و شیوههای علمکرد مدارس مورد سئوال واقع میشود مثلا دیگر روشهای سنتی را قبول ندارند یا اینکه شیوههای آموزشی کشور خود را با شیوههای کشورهای پیشرفته مقایسه میکنند اینجاست که نظامهای آموزشی بر میآیند تا شیوههای آموزشی خود را تغییر دهند.
نیاز به مدیریت و رهبری، در همه زمینههای فعالیت اجتماعی، محسوس و حیاتی است. این نیاز، به ویژه، در نظامهای آموزش و پرورش اهمیت بسیار دارد، زیرا که آموزش و پرورش نقش اساسی در گردش امور جامعه و تداوم و بقای آن بر عهده دارد و رهبری ومدیریت اثر بخش، لازمه تهیه اجرای برنامههای آموزش و پرورش نتیجه بخش است.
امروزه تقریبا در همه نظامهای آموزش و پرورش، نگرش مثبتی نسبت به امر آموزش و مدیریت ملاحظه میشود و گسترش روزافزون نظام آموزشی باعث شده که مسئله مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش بیش از پیش اهمیت پیدا کندولی با همه اینها مدیریت آموزشی هنوز جایگاه اساسی خود را در نظام آموزشی پیدا نکرده است ونیاز به تحقیق و پژوهش در این زمینه زیاد است.
وجود مسائلی نظیر افت تحصیلی، ترک تحصیل، عدم کارآیی فارغ التحصیلان، ناتوانی برخی مدیران در حل مسائل و مشکلات آموزشی و تقاضا برای بهبود کیفی عملکردها از یکسو، و گسترش روز افزون علوم و فنون و پیچیده تر شدن شرایط اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی جامعه، مطرح شدن اندیشههای نو و گوناگون در تعلیم و تربیت و تغییر شیوههای مدیریت و رهبری از سوی دیگر ضرورت وجود مدیران آموزش دیده و ماهر را که بتوانند امور و فعالیتهای مدرسه را در جهت نیل به اهداف کلی و جزئی تعلیم و تربیت هدایت نمایند پیش از بیش نمایان ساخته است. پس برای اینکه چنین مدیرانی را درجامعه داشته باشیم در زمینه مدیریت آموزشی تحقیق و پژوهش فراوانی ضرورت دارد تا جایگاه واقعی مدیریت آموزشگاهی تبیین شود و مدیران آموزشی هم مهارتهای لازم را در این زمینه به دست آورند.
بدون تردید، اثر بخشی و کارایی موثر هر سازمان، موسسه و آموزشگاه به توانایی، مهارت و تخصص نیروهای انسانی، بویژه مدیریت آنها بستگی دارد. امروزه فردگرایی و انحصار طلبی در مدیریتها زیر سئوال است. آنچه در تحقیق و پژوهشها در زمینه مدیریت آموزشی آشکار میگردد نقش مشارکت گروهی، استفاده از حداکثر استعدادهای افراد، اندیشیدن، تحرک مغزی، بحث و گفتگو، اشتراک و تفاهم و درک، بازنگری و ارزیابی و به طور کلی ارتباطات مطلوب بین افراد است.
اینک که دولت محترم و بخصوص وزارت آموزش و پرورش مصمم هستند در جهت تحول اداری و طرح مدرسه هوری آموزش و پرورش قدم بگذارند لازم است در گام اول تربیت مدیران لایق ، متخصص و اثر بخش در راس ادارات کل، مناطق و نواحی، قسمتهای مختلف ادارات و خصوصا مدیریت آموزشگاهها را سر لوحه کار خود قرار دهند زیرا دانش، تجربه و استعداد شرط مدیریت اثر بخش میباشد. لازمه دانش نیز مجهز بودن به علم روز ، تکنولوژی و ارزیابی توان علمیهمه کارکنان آموزشی و پروش میباشد زیرا اعتقاداین است که متولیان فرهنگ و تربیت باید جویبار ، پویا و روان باشند نه ساکن و ثابت.
رهبری آموزشی به معنای یاری ومدد به بهبود کارآموزشی، حمایت، تقویت، یاری و مساعدت و سرانجام همکاری کردن است، نه دستور دادن .
پس اگر مدیران تربیت یافته و شایسته در راس مدارس قرار گیرند کیفیت آموزش و پرورش به طور فزایندهای بهبود خواهد یافت. بسیاری از مشکلات جسمانی، روانی ، آموزشی، اجتماعی ، خانوادگی و ارتباطی دانش آموزان از طریق مدیریت آگاه و شایسته در همان مدرسه به نحو مطلوب حل و فصل خواهد شد. داشن آموزان و معلمان به تلاش بیشتر برانگیخته میشوند و با ایجاد جو مناسب وهمکاری لازم موجبات تحقق هدفهای آموزش و پرورش فراهم میآید. در نتیجه، مدیریت آموزش و پرورش که به هدایت فعالیتهای اصلی فرآیند کمال میپردازد محور اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملتها به حساب میآید. پس با توجه به مطالب فوق، واقعیت مدیریت آموزشی، ضرورت تحقیق و تجزیه و تحلیل آشکار میشود.
آموزش و پرورش، رشته ای بسیار تخصصی و پیچیده است که اداره امور آن، نیاز به کارشناس مجرب، عالم و توانا دارد واز عهده هر کس که مختصر تجارب عملی و آشنایی کمیبا مدیریت دارد بر نمیآید. زیرا سازمانهای آموزشی و پرورشی، با دیگر سازمانهای اداری، اقتصادی، بهداشتی، صنعتی، و … هم به لحاظ دامنه وظایف و عمق تجارب و هم به لحاظ علم و دانش و وظیفه ای که در ارتباط با تعلیم و تربیت کودکان ، نوجوانان و جوانان باید داشته باشند، کاملا متفاوت است و توجهات خاصی را میطلبد.
بدین جهت مدیران آموزش و پرورش علاوه بر آگاهی کامل از علم مدیریت، اصول و تئوریهای آن باید شرایط و ویژگیهایی را دارا باشند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
در زمینه مدیریت، دارای مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی باشد.
به کار خود به عنوان مدیر آموزشی، نگرشی آگاهانه و علمیداشته باشد.
با اصول و فلسفه آموزش و پرورش و آراء و عقاید مربیان بزرگ تربیتی آشنایی داشته باشد.
اصول و مبانی برنامه ریزی درسی و آموزشی را به خوبی بداند و ازسوابق و تحولات تاریخی آن آگاه باشد.
با سازمان و اداره آموزش و پرورش در کشورهای مختلف جهان یعنی آموزش و پرورش تطبیقی، آشنایی لازم را داشته باشد.
نظام آموزش و پرورش کشور را به خوبی بشناسد از سوابق و تحولات تاریخی آن آگاه باشد.
در زمینه علوم تربیتی و روانشناسی، دانش و معلومات کافی بدست آورده باشد تا در هنگام مشکلات معلمان مدارس را راهنمایی کنند.
مسائل و مشکلات روانی و رفتاری دانش آموزان را در پرتو علوم روانشناسی تشخیص دهد و در حل آنها کوشش نماید.
با اصول بودجه بندی و بودجه متداول و برنامه ای آشنایی داشته باشد.
روابط و مناسبات متقابل میان مدرسه، خانواده و جامعه را درک کند و برای رسیدن به اهداف آموزشی آنها را مورد استفاده قرار دهد.
با راههای گوناگون اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آشنایی لازم را داشته باشند.
کلیات روشها و فنون تدریس را به خوبی بدانند.
از مبانی علم جامعه شناسی و جامعه آموزش و پرورش به خوبی آگاهی داشته باشد تا بتواند رابطه متقابل بین جامعه و تعلیم و تربیت راازابعاد گوناگون مورد توجه قرار دهد و بداند که چه مسئولیت و رسالت عظیمیدر این مورد بر عهده دارد.
به اهمیت آموزش و پرورش به عنوان بهترین وسیله برای ایجاد تغییر ارزشها، هنجارها و رفتارها آگاه باشد و بداند هرگاه هدفهای آموزشی تغییر کند و نظام تازه ای به منظور تحقق بخشیدن هدفها و ارزشهای جدید به وجود آید، در آن صورت مشکلات اجتماعی و نقایص رفع خواهد گردید و پرورش نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده و کارآمد، برای رشد وتوسعه اقتصادی، اجتماعی امکان پذیر خواهد بود.
بتواند مشکلات و مسائل مدارس و نظام آموزشی را در رابطه با شرایط و ویژگیهای جامعه تجزیه و تحلیل کند.
به مسئولیتها و وظایف چند بعدی آموزشی، ارشادی، فرهنگی، اجتماعی و اداری واقف باشند.
از سلامت جسمانی، روانی و شخصیتی کامل برخودار باشند.
سابقه آموزشی و معلمی، حداقل به مدت پنچ سال داشته و سالها در این زمینه تجربه کسب کرده باشند. زیرا بسیار نادر است کسی بتواند وظایف مربوط به مدیریت را به خوبی انجام دهد بدون آنکه مدت زیادی از دوران خدمت خود را در انواع خدمات آموزشی و کارآموزی نکرده و آشنایی لازم را به دست نیاورده باشد.
قوانین و مقررات نظام آموزشی را به خوبی بداند و برای حل مشکلات مدارس از آنها مدد بگیرد.
مدیران و رهبران آموزشی باید کودکان و جوانان را یاری کنند تا استعدادها و تواناییهای خود را کشف کنند و راهنمایی شوند تا رشته تحصیلی، یا شغل و حرفه مناسب برای خود برگزینند. آنها باید پسران و دختران ما را با مهارتهای اساسی و لازم آشنا و برای زندگی در جامعه آماده سازند.
به شاگردان خود فرصت دهند تا استعدادهای خلاق خود را شکوفا سازند و با همکاری یکدیگر طرحهای تنظیم شده را به اجرا در آورند.
مدیران آموزشی ، باید آگاه باشند که هدفهای آموزش و پرورش در یک جامعه، ممکن است وسیله ای برای حفظ شرایط موجود و تسلیم به سرنوشت و مقدرات باشد، یا برعکس ، انسان را حاکم بر سرنوشت خود سازد و در تکاپوی زندگی مرفه تر و ایجاد جهان بهتری او را یاری کنند.
با نظام فرهنگی جامعه و ارزشها و هنجارهای آن آشنا و به اهمیت و نقش آنها، واقف باشد و بداند که تاثیر ارزشها و هنجارهای نامناسب و غلط، چنان عمیق و گسترده است که میتواند حتی در کارآیی و عدم کارآیی، اهمیت ندادن به وقت ، فرار از کار وبیزاری از آن ، بی اهمیت شمردن ثمر کار خود، کم اهمیت شمردن برخی مشاغل و برتر شمردن بعضی مشاغل دیگر، بسیار موثر است. به عبارت دیگر باید بدانند که «نظام فرهنگی» جامعه نقش مهم و سازنده ای در به وجود آوردن روحیه تازه که متناسب با دنیای جدید و فعالیتهای اقتصادی و قبول اصلاحات اجتماعی است بر عهده دارد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .