مقاله مدیریت صنعتی و جایگاه آن

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله مدیریت صنعتی و جایگاه آن

تعداد صفحات : ۱۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله ضمن بررسی اجمالی نحوه انتصاب مدیران در کشور , توانمندیها و شایستگیهای مدیران صنعتی را برشمرده و جایگاه واقعی آنرا هم نشان دهیم .

مدیریت صنعتی با تامین و هماوردی نیروی انسانی , مواد و تجهیزات در سیستمهای صنعتی , به منظور تولید مقداری معین ومشخص از کالا و زمان و کیفیت مورد انتظار به نحوی که حداقل هزینه ممکنه را دارا باشد , مشغول میشود و در فعالیتهایش اطلاعات و مهارتهای خاص و رفتار چنین سیستمهایی را پیش بینی , ارزیابی و تعیین نموده , حیات و بقا آن را درمحیط و در راستای توسعه کیفی – کمی با رهبری و هدایت خود تضمین نماید . . پس مدیریت صنعتی عاملی لازم و موثر در سازمانهاست که با استفاده از ابزارهای لازم مدیریتی بیشترین توانایی را در ترکیب بهینه منابع و امکانات در سازمانهای صنعتی و غیر صنعتی جهت تحقق اهداف مطلوب داشته و قادر به هدایت و کنترل آن نیز میباشد بطوری که حداکثر ثمر بخشی را از منابع سازمانی خواهیم داشت .

بنابراین ملاحظه میشود که مدیریت صنعتی قابلیتهای فراوانی دارد و میتواند بعنوان عنصری موثر در سازمانها فعالیت نماید .

 واژه های کلیدی: مدیریت صنعتی، قدرت طلبی، تخصص، مهندسی صنایع

فهرست مطالب

مدیریت صنعتی و جایگاه آن    ۱
پیش گفتار    ۱
مدیریت صنعتی در کشور :    ۲
۱-ارضای حس قدرت طلبی برخی از شاغلین :    ۳
۲-شناخته نبودن جایگاه مدیریت بعنوان یک تخصص :    ۴
مدیریت صنعتی یا مهندسی صنایع :    ۴
قابلیتهای مدیریت صنعتی :    ۶
منابع :    ۹
پانوشتها:    ۱۰

منابع :

۱- علی حاج شیر محمدی – مدیریت و کنترل پروژه – جهاد دانشگاهی اصفهان ۱۳۷۱- پیشگفتار.

۲-   منبع اخیر.

۳-    عبدالعظیم هوشیار- مدیریت صنعتی (برنامه ریزی وکنترل تولید ) دانشگاه شیراز ۱۳۶۹- ص ۳ .

۴- سید حسین ابطحی , آرمن- مهروژان مهندسی و روشها- چاپ دهم – ۱۳۷۴- نشر قومس – ص ۱۶و۱۷ .

۵-   منبع اخیر ص۳۳ .

۶-      منبع اخیر ص۳۳ .

۷-    منبع اخیر ص ۳۳ .

۸-   محمدرضا مهرگان – ( مدیریت صنعتی ) مجله دانش مدیریت دانشکده علوم اداری دانشگاه تهران شماره ۴ ص ۷۲ .

۹- منبع اخیر.

مدیریت صنعتی و جایگاه آن

بنطر میرسد که با واردشدن به عرصه صنعت , ساز و کارهای مدیریتی متناسب با آن تغییر نکرده است و کماکان با مدیریت گسسته روبرو بوده ایم و مدیریت بعنوان یک تخصص , یک حرفه و یک ارزش تلقی نمیشود و چندان تعریف شده هم نیست بالاخص مدیریت صنعتی که جابگاه خاصی ندارد . بنابراین بر آن شدیم که در این مقاله ضمن بررسی اجمالی نحوه انتصاب مدیران در کشور , توانمندیها و شایستگیهای مدیران صنعتی را برشمرده و جایگاه واقعی آنرا هم نشان دهم . یقینا این نوشتار عاری از اشتباه نیست لذا ارائه هر گونه پیشنهاد و انتقادی موجب امتنان است .

پیش گفتار

اگر دانش آموختگان رشته مدیریت صنعتی را یک کالای فکر ی  ,علمی و تخصصی در نظر بگیریم , جهت ارائه و جذب مطلوب آنها به بازار کار , با چهار اصل اساسی بازاریابی , بی ارتباط نیست .

۱-    شناختن : یعنی نیاز بازار کار را بشناسیم این امر توسط مسئولین ذیربط مبنی بر تشخیص به نیاز چنین رشته ای , آن را تصویب و تدوین نموده اند .

۲-     ساختن : باید کالایمان راطبق نیازها , فرهنگها و ارزشها بسازیم که این مورد هم حمایت مسئولین مافوق رامی طللبد و هم اراده و خواست اساتید و ( بالاخص ) دانشجو را , تا این کالا با کیفیت مناسب ساخته شده و مجهز به توانمندیهای مورد انتظار از این رشته گردد .

۳-     شناساندن : باید کوشش نمائیم تا کالای تولیدی را به بازار کار ( همراه با قابلیت هایشان ) معرفی نماییم .

۴-    رضایت : کالای مورد مصرف باید رضایت مصرف کننده را فراهم آورد . یعنی آنهایی که جذب بازار کار میشوند باید تمام قوا توانشان را ارائه دهند تا با ایجاد رضایت در موسسات , زمینه ای مناسب برای جذب آیندگان و همنوعان خود ایجاد کنند .

لذا با این نظر تا بحال مدیریت صنعتی به دلایل متعدد , جایگاهش را در صنعت کشور نیافته و مورد بی مهری زیادی قرار گرفته است , مصمم به لزوم ارائه چنین مقاله ای جهت معرفی آن شده ام . باشد که تا همگان با هم شویم و با دانستن حق , وظیفه و شایستگی , ایران اسلامی را شکوفا سازیم .

مدیریت صنعتی در کشور :

بنظر میرسد به این نتیجه رسیده ایم که ضمن درنظر داشتن تحقق عدالت اجتماعی در چهار چوب نظام جمهوری اسلامی ایران , صنعتی شدن کشور را در اولویت قرار دهیم . صنعتی که میتواند در خدمت انسان و خواسته های منطقی او قرار گیرد . اگر چه در صنعت تجربه زیادی نداشته ایم و هم اکنون هم اگر بخواهیم به صنعتی شدن پیش رویم باید همگان دست به دست هم داده و همکاریهای لازم در تمامی جوانب را داشته و    بیش از پیش به مدیران جوان مجهز به مدیریت علمی روز و پرورش یافته ای روی آوریم . مدیرانی که ضمن داشتن تعهد عملی کافی , مسلح به علم نوین مدیریت درصنعت باشند تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر توسعه صنعتی کشور باشیم .

غالبا براساس دید تخصص گرایی , سبک انتخاب یا انتصاب مدیران ( بالاخص در صنعت ) اعم از مدیران عالی , میانی و عملیاتی چنین بوده و هست که تکنوکراتها و متخصصین رشته های خاص جهت مدیریت امور گمارده شده اند , که بدلیل بی اطلاعی یا کم اطلاعی آنها از مواردی نظیر : تجزیه و تحلیل مسائل مالی – تجزیه و تحلیل سیستمی – تجزیه وتحلیل مسائل رفتاری کارکنان و ۰۰۰ موجب بروز مشکلاتی درعملکرد موسسات تولیدی شده است .با توجه به اینکه میدانیم هر موسسه تولیدی یک سیستم است و این سیستم دارای دو نوع عنصر اصلی و اساسی است , انسان و ماشین . رفتار انسان بخاطر پیچیدگی خاص خود قابل پیش بینی نیست و پیچیده ترین سیستمها ,سیستم اجتماعی که متشکل از انسانهاست . انسانیکه دارای تفکر – ایمان – اعتقاد و صاحب خرد است .

ولی رفتار ماشین از قبل تعین شده و قابل پیش بینی است , اگر چه فرمان و کنترل سیستم ماشینی هم در دست انسان است . بنابراین نقش و اهمیت نیروی انسانی در موسسات تولیدی وخدماتی کاملا مشهود است . لذا با توجه به دو پارامتر فوق , اداره امور سازمانها باید با افرادی که توانایی در بکارگیری بهینه سیستم های ماشینی و انسانی دارند و سپرده شود .

البته پرواضح است که بهبود , کنترل و نظارت سیستمها ی ماشینی ( برحسب مورد ) برعهده متخصصین انواع رشته های فنی است که مهندس نامیده میشوند ( گرچه همین متخصص مسئول ماشین تحت سرپرستی مدیریت عالی سازمان قرار دارد ) و این به منزله آن نیست که ما مدیریت عالی یک سازمان صنعتی رابه یک مهندس بسپاریم و یا حتی در تعیین سرپرستی و مدیریت یک پروژه مهندسان را مقدم بشماریم . ولی در کشور ما عملا بدین صورت نیست و با اظهارو اذعان صاحب نظران و مولفان مبنی بر صحت این امر و ضرورت به کارگیری مدیریت صنعتی و تکنیکهای آن در صنعت خود گواه بر این مدعا است .

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله چگونگی ارتباطات در داخل سازمانها و مشاوره مدیریت با کارکنان
  • مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی
  • مقاله مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله مدیریت و حسابداری در شهرداری ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.