مقاله مدیریت مشارکت جو

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله مدیریت مشارکت جو

تعداد صفحات : ۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نظام مدیریت مشارکت جو سبب افزایش بهره وری و کارآیی سازمان و همچنین سلامت فضای سازمانی و افزایش همکاری بین اعضای سازان و نیز کاهش ضایعات می گردد، اجرای این نظام (با توجه به شرایط سازمان) از جمله امتیازات سازمانی محسوب می شود.

به جهت جلوگیری از انحرافات و نیز جلوگیری از سوء استفاده از نام این نظام، تشخیص و تعیین موانع بر سر راه نظام مشارکت و موارد آسیب زننده به اجرای صحیح و فراگیر این نظام لازم به نظر می رسد.

پیش فرض های نادرست درباره مشارکت کارکنان، عدم مشارکت کارکنان در سازمان ها، موانع فرهنگی مشارکت و موانع سازمانی مشارکت از جمله عوامل آسیب هستند.

واژه های کلیدی: نظام مدیریت ، مشارکت کارکنان، موانع فرهنگیف موانع سازمانی

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
آسیب های وارده به نظام مدیریت مشارکت جو    ۲
۱- پیش فرض های نادرست درباره مشارکت کارکنان:    ۳
الف) دو نوع سازمان وجود دارد:    ۳
ب) مشارکت و دموکراسی سازمانی سریع و به سادگی قابل حصول است.    ۴
ج) مدیران اقتدارگرا و خود محور تنها دلیل فقدان مشارکتند.    ۵
د) کارکنان عمیقاً به مشارکت علاقه مندند و به آن اعتقاد دارند.    ۵
هـ) مشارکت بیشتر به معنای آزادی بیشتر است    ۶
و) مشارکت و نظم    ۷
۲- عدم مشارکت کارکنان در سازمان ها    ۸
الف) احساس عدم تعلق و وابستگی کارکنان به سازمان ها    ۸
ب) مغایر بودن اهداف فرد و سازمان    ۹
ج) فقدان انگیزش    ۹
د) احساس بیم و خطر از مشارکت    ۱۰
هـ) نبود خصلت های کار گروهی در میان کارکنان    ۱۱
و) عدم ایجاد یک بستر فرهنگی    ۱۱
ز) کمبود آموزش های لازم    ۱۲
ح) نبود زمان و فرصت کافی    ۱۲
ط) محرمان بودن بعضی از طرح ها    ۱۳
ی) وجود سبک های مختلف مدیریتی    ۱۴
ک) ضعف مدیریت    ۱۵
۳- موانع فرهنگی مشارکت    ۱۶
اهم این راه بندها عبارتند از:    ۱۷
۴- موانع سازمانی مشارکت    ۱۸
نتیجه گیری:    ۱۹
منابع:    ۲۱

منابع:

۱- ابوالعلایی، بهزاد. موانع مشارکت موثر کارکنان، همایش ملی نظام پیشناهادها دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، (۱۳۷۶).

۲-  اسدی، علی. سخنرانی در دانشگاه ابوعلی سینا همدان، (۱۳۷۰).

۳- بنی اسدی، محمد حسین. درآمدی بر مهندسی مشارکت در سازمان ها، تدبیر، شماره ۵۴، (۱۳۷۴).

۴-طوسی، محمد عی. مدیریت و مشارکت کارکنان، چاپ دوم، (تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۷۹).

۵-  نژاد حاجی، فرهاد. ایرانی، علی. بررس دلایل عدم مشارکت کارکنان، تدبیر، شماره ۶۶، (۱۳۷۵).

۶-     هرسی، بلانچارد. مدیریت رفتار سازمانی، مترجم دکتر کبیری (تهران، جهاددانشگاهی، ( ۱۳۷۵).

۷-  برومند، نادر. تدبیر شی ۱۱۵ شهریور ۱۳۸۰٫

مقدمه

امروزه به منظور نیل به پیشرفت روز افزون سازمان ها از جنبه های مدیریت و نیروی انسانی، افزایش کارآیی و کاهش ضایعات، پیروزی در میدان رقابت و مواردی از این گونه مشارکت صحیح و موفقیت آمیز کارکنان در
تصمیم گیری ها و امور سازمان امری ضروری به نظر می رسد.

بنابراین، ضمن اینکه مشارکت زیردستان از رسالت های مدیر است، باید به این مضوع توجه کرد که اجرای این نظام بدون بستر سازی های مورد لزوم سازمانی و ایجاد زمینه های فکری صحیح در مدیریت و کارکنان و همچنین بدون دقت کافی هنگام اجرای مشارکت، عدم موفقیت در رسیدن به اهداف مشارکت و ایجاد هرج و مرج در فضای  سازمان را همراه خواهد داشت که این مسئله خود باعث بروز نگرش منفی به نظام مدیریت مشارکت جو خواهد شد.

لذا توجه به موانع اجرای صحیح نظام مشارکت در سازمان ها از ضروریات است. در این مقاله به توضیح و نقد پیرامون عواملی پرداخته که از اجرای مشارکت و یا از مشارکت موفقیت آمیز کارکنان در تصمیم گیری ها و امور سازمن جلوگیری می کنند و سبب دستیابی به نتایج نامطلوب از اجرای نظام مشارکت می گردند.

این مقاله، ضمن مشخص کردن عوامل آسیب زننده به بدنه نظام مدیریت مشارکت جو، راهگشای اجرای صحیح و موفقیت آمیز این نظام پویان و پیشرفت طلب است.

 آسیب های وارده به نظام مدیریت مشارکت جو

می توان این آسیب ها را معلول موارد زیر دانست:

۱-  پیش فرض های نادرست در مورد مشارکت کنارکنان؛

۲- عدم مشارکت کارکنان در سازمان ها؛

۳-  موانع و راه بندهای فرهنگی مشارکت؛

۴-  موانع و راه بندهای سازمانی مشارکت.

 ۱- پیش فرض های نادرست درباره مشارکت کارکنان:

این پیش فرض ها تلاشی مستمر و اصولی در آماده سازی جبنه های مختلف و نیز اجرای صحیح نظان مشارکت را بی اثر می سازند.

الف) دو نوع سازمان وجود دارد:

 ۱- مشارکت آمیز و دموکراتیک  ۲- ضد مشارکت و استبدادی

طبق این نگرش هر امری خوب باید است و حالات میانی وجود ندارد. اوضاع یا کاملاً سیاه و یأس آور است یا برعکس کاملاً سفید و مطلوب.

ولی واقعیت به صورت طیفی وجود دارد که فقط نقاط ابتدا و انتهای
آن ها به صورت خوب و بد است و در بین دو نقطه مذکور بی نهایت نقطه وجود دارد که نه خودب مطلق و نه بد مطلق هستند. سازمان ها نیز بین دو حد مشارکت و ضد مشارکت کامل قراردارند. هر چند مدیریت سازمان ها را
می توان به دو دسته مشارکت آمیز و ضد مشارکت تقسیم کرد ولی مشارکت نیز دارای درجاتی است و هر سازمانی متناسب با شرایط خود روی طیف مشارکت استبداد قرار می گیرد. آنچه مطلوب است حرکت منظم به طرف مشارکت بیشتر مدیران و کارکنان و سایر گروه های ذیربط در اداره و توسعه سازمان است.

ب) مشارکت و دموکراسی سازمانی سریع و به سادگی قابل حصول است.

این پیش فرض به این معنی است که مشارکت و دموکراسی سازمانی هدف هایی هستند که به طور کامل و در یک زمان محدود قابل دسترسی هستند و نیازمند مقدمات قبلی نیستند. در صورتی که علی رغم طرح ها و کوشش های صورت گرفته برای اجرای روش های مشارکت آمیز در سازمانها، کمتر سازمانی را سراغ داریم که با این شیوه اداره شود.

باید دانست مشارکت کامل و جامع سازمانی امری ساده نیست و از اهداف بلندی است که تحقق کامل آن به سختی میسر است. ولی پیشرفت به سوی آن میسر است. چنانچه مدیریت با کسب تجارب مفید و آموختن نحوه صحیح بیان مسائل و خواست ها و تحمل نظرات دیگران و یادگیری گوش دادن به مخالفان و … می تواند مرزهای مشارکت سازمانی را گسترش دهد.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.