عنوان :
تعداد صفحات : ۳۱
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مدیریت قدرت نرم بر مبنای این نظریه استوار است که ملتی میتواند در مقابل تهدیدات نرم ایستادگی و مقاومت کند که دارای قدرت نرم باشد. در چارچوب این نظریه، الگوی مدیریت تهدید نرم مبتنی بر افزایش و مدیریت مولفههای قدرت نرم است. اما پیش از آن نیاز به تعریف قدرت نرم است. قدرت نرم عبارت است از توانایی کسب مطلوب از طریق جاذبه؛ نه از طریق اجبار یا تطمیع اما با تامل موشکافانه در بحث قدرت به این نتیجه میرسیم که قدرت فی نفسه تفکیک پذیر به نرم و سخت نیست بلکه این ابزارها و منابع قدرت هستند که به سخت و نرم تقسیم میشوند. قدرت اگر به سمت اجبار رفت ناشی از منبع سخت افزاری است اگر به سمت اقناع رفت ناشی از منابع نرم است. براین مبنا، جوهره قدرت همانا نفوذ است. با این حال “نای” تصریح دارد که قدرت نرم در شبکهای به هم تنیدهای از روابط و مناسبات اجتماعی شکل گرفته و معنا میشود. از همین رو، قدرت نرم دارای ماهیتی اجتماعی میباشد. با این تعریف ابتدا شناسایی مولفههای قدرت نرم و سپس چگونگی تقویت و تعمیق آنها حائز اهمیت است. لذا آنچه حائز اهمیت است این است که چگونه میتوان با تقویت قدرت نرم تهدیدات نرم را مدیریت کرد. در این تحقیق بیش از اینکه به توصیف جنگ نرم و شیوه ها و روشهای اعمال آن بپردازد، در صدد است تا راجع به مدیریت تهدید یا جنگ نرم کنکاش و بررسی داشته باشد. در این بررسی مدیریت پیشگیرانه که مبتنی بر آسیبزدایی و تقویت بنیانهای داخلی است، جهت مواجهه با ویروس تهدید نرم انتخاب شده و به مهمترین عناصر یا مولفههای مدیریت پیشگیرانه اشاره گردید.
واژههای کلیدی: تهدید نرم، جنگ نرم، مدیریت، مدیریت پیشگیرانه ، مدیریت آسیبها، مدیریت آفندی
اشاره ۱
مقدمه ۲
۱ـ مفهوم شناسی ۲
۱/۱- تهدید نرم ۲
۲/۱- مدیریت ۳
۳/۱- پیشگیری ۴
۲ـ چارچوب نظری ۵
۳ـ الگوهای پیشگیرانه ۶
۱/۳- راهبرد تواناسازی ۶
۱/۱/۳- مدیریت قدرت نرم ۷
۲/۱/۳- بالا بردن توان پاسخگویی ۱۰
۳/۱/۳- ظرفیت سازی ۱۳
۴/۱/۳- تواناسازی مبانی مشروعیت ۱۴
۶/۱/۳- مدیریت سرمایه اجتماعی ۱۵
۲/۳- مدیریت آسیبها ۱۹
۳/۳- مدیریت آفندی ۲۳
۱/۳/۳- مدیریت آفندی ادراک اجتماعی ۲۳
۲/۳/۳- بیاعتبارسازی توانمندیهای مجریان جنگ نرم ۲۵
منابع: ۲۷
آذر، ادوارد،و چونگ- این مون( ۱۳۷۷) ابعاد نرم افزاری امنیت ملی مشروعیت انسجام،و ظرفیت سیستم سیاسی، ترجمه گروه امنیت ملی. فصلنامه سیاست دفاعی شماره ۲۲ بهار.
الوانی، سید مهدی(۱۳۶۹) مدیریت عمومی. تهران: انتشارات نی.
الیاسی، حسین(۱۳۸۸) مقدمهای برماهیت، ابعاد و مبانی تهدیدات نرم، در کتاب قدرت نرم وجنگ نرم؛ از نظریه تا عمل، تهران:نشر ساقی.
استانفورد کوهن(۱۳۷۰) تئوریهای انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، چ سوم، تهران: انتشارات پیک ایران.
افتخاری(۱۳۸۸) الگوی پیشگیری در گفتمان اسلامی، تهران: فصلنامه امنیت پژوهی، شماره ۲۸ زمستان.
افتخاری، اصغر(۱۳۸۵) اقتدار ملی جامعه شناسی سیاسی قدرت از دیدگاه امام خمینی رحمۀالله علیه. تهران: انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی.
افتخاری، اصغر(۱۳۸۵) کالبد شکافی تهدید. تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین ( ع)
باقری، سیامک و یوسفی، جعفر (۱۳۸۷)« مهندسی عملیات روانی، بازخوانی و ایده پردازی، کتاب جنگ نرم؛ مهندسی و آینده پژوهی در عملیات روانی،تهران: معاونت تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح.
ره پیک، سیامک (۱۳۸۷) تهدیدات قدرت ملی، شاخصها و ابعاد، تهران:دانشگاه عالی دفاع ملی.
عبداله خانی، علی(۱۳۸۶) تهدیدات امنیت ملی(شناخت و روش)،تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران.
گار، تد رابرت(۱۳۸۸)، چرا انسانها شورش میکنند؟، ترجمه علی مرشدی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
لرنی، منوچهر(۱۳۸۴) جامعه شناسی امنیت. تهران: انتشارات موسسه فرهنگی نشر امین.
متقی ابراهیم(۱۳۸۹) جنگ نرم، انقلابهای رنگی و دیپلماسی عمومی،تهران: فصلنامه راهبرد دفاعی،شماره ۲۸ بهار.
متقی، ابراهیم(۱۳۸۸)مدیریت جنگ نرم در فضای عدم تعادل،تهارن فصلنامه مطالعات بسیج شماره ۴۳ تابستان.
نای ،جوزف(۱۳۸۷) قدرت نرم، مترجمان سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
نبوی، سید عباس( ۱۳۷۹ ) فلسفه قدرت، تهران، انتشارات سمت.
توکلی،عبدالله(۱۳۸۵)اصول و مبانی مدیریت. قم:انتشارات زمزم ولایت.
جنگ نرم واقعیتی انکارناپذیر است. موضوعی که اکنون اکثر جامعه به آن اذعان دارند و نه تنها از سوی تحلیلگران داخلی مطرح میشود بلکه طراحان و مجریان خارجی جنگ نرم به طور آشکار آنرا اعلام و در جهت اجرایی کردن آن برنامه و بودجههای زیادی صرف مینمایند. در این راستا با نگاهی به تحقیقات و مطالعات انجام شده در این زمینه به این نتیجه رهنمون میشویم که اغلب آنها به توصیف و روشنگری موضوع پرداخته و کمتر در زمینه مدیریت تهدید یا جنگ نرم مطالعه شده است. به عبارت دیگر توصیف و تبیین وضع موجود و همچنین تبارشناسی تهدید و جنگ نرم در کشور موضوع لازم و ضروری است و میتواند خود به عنوان یک مقوله مدیریتی در چارچوب “مدیریت درک تهدید” تلقی گردد اما کفایت برای مهار و کنترل جنگ نرم نمیکند. بلکه لازم است تا در کنار مباحث توصیفی و تبیینی، ارائه راهبردهای مقابله با تهدید یا جنگ نرم نیز اهتمام لازم صورت گیرد. بنابراین دغدغه این تحقیق راهبردها و راههای مقابله و مدیریت مبارزه با تهدید یا جنگ نرم است. برای مقابله با تهدیدهای جنگ نرم و همچنین مدیریت آن نیاز فراگیر و گستردهای به اتخاذ الگوهایی است که امکان موفقیت مجریان و گروههای درگیر در جنگ نرم را کاهش داده و به تقویت بنیادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حامعه هدف بیانجامد.
برای تعریف تهدید نرم تعاریف مختلفی ذکر شده است. تعریفی که در این تحقیق مدنظر میباشد عبارت از «نوعی تلاش برنامه ریزی شده برای بهره گیری از ابزارها و روشهای تبلیغی رسانه ای، سیاسی و روان شناختی برای تاثیر نهادن بر حکومتها و مردم کشورهای خارجی به منظور تغییر نگرش ها، ارزشها و رفتارهای آنان است.» (الیاسی ۴۶:۱۳۸۸) همچنین تهدیدهای نرم آن دسته از تهدیداتی است که اهداف متفاوتی را موضوع خود قرار داده و به جای تمامیت ارضی، هویت ،هنجار،فرهنگ و … را هدف قرار میدهند. (گفتگوی علمی۱۳۸۶: ۱۴۵)
درخصوص مدیریت نیز تعاریف مختلف و متعددی وجود دارد. صاحب نظران علم مدیریت را هنر انجام امور به وسیله دیگران توصیف کرده و بر نقش دیگران و قبول هدف از سوی آنان تاکید ورزیدهاند. (الوانی۱۳۸۵: ۹) برخی، مدیریت را فرایند تحقق اهداف سازمانی به وسیله انجام دادن چهار وظیفه برنامهریزی ،سازماندهی، هدایت و کنترل میدانند. بنابراین “مدیریت فرایند بکارگیری موثر منابع انسانی و امکانات مادی برای تحقق اهداف سازمانی است.” (توکلی۱۳۸۵: ۱۶)
در این تحقیق با توجه به جنس موضوع (نرم بودن تهدید) مدیریت نرم پیشنهاد میشود. در مباحث مدیریت، مدیریت سخت ناظر بر رابطه و نظم دستوری رئیس و مرئوسی و متکی بر ابزارهای تنبیهی و تشویقی و منابع و امکانات صرفا مادی است و در این حال توجهی به ابعاد نرم افزاری ندارد. در حالیکه در مدیریت نرم توجه و تمرکز بر ابعاد نرم افزاری مانند فرهنگ سازمانی، دانش و نوآوری و.. . و از این قبیل است. بنابراین در مدیریت نرم تهدید، سعی براین است تا با تقویت ابعاد نرم واحد تهدید شونده، از طرح یا وقوع هر نوع تهدیدی (با منابع و ابزارهای سخت و نرم) ممانعت بعمل آورده و در صورت بروز و ظهور نیز با فرایندهای نرم افزارانه به حل مساله پرداخته و تهدید مفروض از ساحت اجتماع و سیاست محو شده یا متحول گردد. واژه الگوی نرم از این حیث انتخاب شده است که طرحهای عملیاتی برای مدیریت ماهیت نرم افزاری دارند. در واقع از آن جایی که تلقی این تحقیق از تهدید، نرم و اجتماعی شده است لاجرم الگوی مدیریتی آن نیز میبایست دارای ماهیت نرم افزارانه باشد. به عبارت دیگر با الگوهای سخت افزارانه و غیر فرهنگی و اجتماعی نمیتوان تهدیدات را مدیریت نمود.
اگر پیش گری را به اقتضای ریشه لغوی آن،مجموع اقداماتی بدانیم که مانع از وقوع اتفاق یا دفع کننده حالت یا وضعیتی است، درآن صورت میتوان چنین ادعا کرد که پیش گیری در ارتباط مستقیم با تصویری است که از رخداد یا موضوع پیش گیری نزد عامل وجود دارد. (افتخاری۱۳۸۸ :۲۷) در رهیافت سکولاری پیش گیری فرایندی است که سیکل مادی و عینی ظهور تهدیدات را در جامعه هدف قرار میدهند. به عبارت دیگر حداکثربرد زمانی مد نظر در این رویکرد به مقطع زمانی میان تهدید بالقوه تا تهدید بالفعل ناظر است. (همان: ۲۵) برخی محققان در مباحث مربوط به مدیریت بحران دو نوع پیشگیری را مورد توجه قرار دادهاند: یک – پیشگیری پنهان که ناظر بر آمادگی مدیر در صورت وقوع بحران است. در پیشگیری پنهانی نیاز به خلق ذخایر راهبردی دارد. این بدان معناست که منابع لازم باید برای مواجهه با بحرانهای احتمالی اختصاص داده شود. هدف پیشگیری پنهانی، این است که تهدیدات از طریق طبیعت آن کاهش داده شود. دو- پیشگیری فعال که در آن سعی میشود به طور فعال برای جلوگیری بحرانی که میخواهد اتفاق بیافتد اقداماتی صورت گیرد. هدف پیشگیری فعال، بررسی بحران احتمالی و بی اثر کردن و به حد اقل رساندن تهدیدات است به طوری که تهدید هرگز به یک بحران تبدیل نشود. اگر پیشگیریهای فعال و پنهان به طور جدی طبق ملاحظه سطوح مختلف تهدید انجام شود احتمال این که یک بحران حساس رخ دهد به حد اقل میرسد و حتی اگر از هم بپاشد تاثیرات کمتری خواهد گذاشت. (۹۴:Lönnroth and Saboundjim,2007 )
مدیریت تهدید یا جنگ نرم از چه منظری یا با چه نگاه تئوریکی به مقوله تهدید و جنگ نرم نگریسته شود، متفاوت خواهد بود؛ از این لحاظ اگر با منظر گفتمان سلبی، در حوزه نظریات به مقوله تهدید نگریسته شود، مدیریت خاص خودش را میطلبد. زیرا از بعد سلبی، امنیت عبارت است از عدم وجود تهدید ،در این گفتمان امنیت ماهیت برونگرایی و سخت افزاری دارد. مکاتب رئالیسم و نئو رئالیسم چنین تعریفی را ارائه میدهند. اساسا واقعگرایان از منظر قدرت به امنیت مىنگرند و امنیت را از مشتقات قدرت تلقى مىکنند. آنها ضمن آنکه امنیت را واقعیتى «عینى» مىدانند. تنها بر بعد «عینى» امنیت نیز تأکید دارند و آسیبهای داخلی در این نگاه اساساً مورد عنایت نیست.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .