مقاله مراحل اجرای لاینینگ و راهکار مشکلات آن

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله مراحل اجرای لاینینگ و راهکار مشکلات آن

تعداد صفحات : ۲۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

آماده‌سازی بستر مناسب برای پوشش کانالها یکی از مهمترین و حساسترین بخشهای احداث کانالهای آبیاری می‌باشد.عدم دقت در خاکبرداری و تنظیم شیبهای جانبی و کف کانال ، باعث افزایش حجم بتن کاربردی و عدم یکنواختی ضخامت پوشش کانال و نهایتاً افزایش هزینه‌ها میگردد.

جهت ساخت کانالهای آبیاری موارد ذیل باید مد نظر کارشناسان و طراحان محترم قرار گیرد تا بهترین کانالهای آبیاری در ایران بزرگ ساخته شود.

شناخت خاک جهت ساخت سازه‌های بتنی بسیار پر اهمیت است . تخریبی که خاک می‌تواند برای کانالهای آبیاری و سازه های بتنی ایجاد کند ، بسیار گسترده و خو شبختانه قابل پیشگیری می‌باشد. غافل شدن از دانه‌بندی خاکها ،‌ بی‌توجهی به جهت حرکت آبهای زیرزمینی ، بررسی نکردن دقیق ساختمان خاکها ، در نظر گرفتن لایه های مختلف خاک در کنار یکدیگر و نشاختن عملکرد هر لایه ، اختلاط غلط و سلیقه‌ای خاکها جهت استفاده در برم کانال ، بکارگیری غلط شفته آهک در موارد مورد نیاز ،‌در نظر نگرفتن  مواد آلی موجود در خاکها، بی توجهی به گیاهان موجود در خاکهای مورد استفاده در برم کانال و همچنین ریشه‌‌های درختان ، بکارگیری غلط از لوله‌های لترال و بارباکان،ایجاد نکردن بستری مناسب در زیر سازه‌ها برای حرکت آب،‌عدم اطلاع از چگونگی قرار گرفتن بتن بر روی خاکهای مختلف ، عدم توجه به نوع گسلهای موجود در اطراف سازه‌های در دست احداث و نیروهای فشاری و کششی گسلها، ایجاد تراکم‌های یکنواخت خاکریزها در کل مسیر کانالهای آبیاری بدون توجه به وضعیت  شیب و خاک منطقه، تخلیه بی رویه و غیر کارشناسانه آبهای زیرزمینی موجود در مسیر کانالهای آبیاری ، بی‌توجهی به اختلاط بتن و خاکهای موجود در مصالح شن و ماسه ، ایجاد درز انبساط بدون توجه به مکان ماکزیمم تنش خاک ،‌خالی گذاشتن محدوده لاینینگ شده برای مدت طولانی و دهها موارد دیگر  عواملی برای تخریب تدریجی کانالهای آبیاری و سازه‌های مربوطه می‌باشد.

مواردی که نیاز است متخصصین بیشتر به آن بپردازند، در خصوص رفتار لایه‌های مختلف خاک نسبت به یکدیگر، خصوصا در مقابل جریان آب می‌باشد. طبق تجربه بدست آمده، هر کجا لایه‌های طبیعی خاک متنوع‌تر باشد و حداقل  یکی از آن لایه‌ها از رس تشکیل شده باشد، لاینینگهای واقع شده در آن محدوده در خطر ترکهای عمیق و شکستن قرار میگیرند. برخی از لایه‌ها (لایهA) به راحتی آب را از خود عبور می‌دهند و در صورتی که در مجاورت این لایه ، یک لایه تورم‌زا با قابلیت جذب آب زیاد قرار گیرد،‌لایه A  فشرده شده و هر سازه‌ای که روی آن بنا شده باشد به راحتی مورد تهدید قرار می‌گیرد.

مطلب دیگری که کلیه مشاوران و پیمانکاران باید مدنظر داشته باشند این است که در مناطقی که درصد خاک رس زیاد است و حداقل یک دوم کانال در قسمت کات قرار می‌گیرد،‌ و در صورتی که سطح آب زیرزمینی بالا است، نباید حد فاصل  بین تخلیه کامل آب زیر زمینی با عملیات لاینینگ بیشتر از ۴۸ ساعت بطول انجامد. تجربه بیش از ۱۷ کیلومتر لاینینگ  این مطلب لاینینگ این مطلب را برای این جانب ثابت نموده است که در صورتی که این فاصله از مرز ۷۲ ساعت بگذرد ، بدلیل کارکرد وسایل سنگین در کف کانال ، رس‌ها به هم فشرده شده و پس از اجرای لاینینگ و رها کردن آبهای زیر زمینی به حال خود و بالا آمدن آن ، رس‌ها آب را جذب کرده و عمل تورم صورت می‌گیرد. قدرت این رس‌ها جهت تخریب کانال بسیار بالا بوده و در نقاطی شاهد شکستن کات‌اف نیز بوده‌ام.تغییر سرعت آب در لایه‌های مختلف خاک نیز باید مد نظر باشد و در صورت بی توجهی به این امر شاهد ترک و شکست لاینینگ خصوصاً در قسمت کف کانال خواهیم بود.

واژه های کلیدی:  کانالهای آبیاری، شناخت خاک، زهکشی، یخ زدگی، مصالح بتنی

فهرست مطالب

خاکبرداری با بیل مکانیکی و استفاده از گریدر برای تنظیم شیبهای جانبی و کف کانالهای بزرگ    ۲
زهکشی    ۳
احداث زهکش افقی در زیر پوشش بتنی و در امتداد طول کانال    ۳
نصب بارباکان در کف کانال    ۴
احداث زهکش روباز در مجاورت کانال    ۵
محدودیتها و راهکارهای پوشش بتنی با دست    ۵
سایر اقدامات و ملاحظات ضروری قبل از پوشش بتنی کانالها    ۶
درزهای پوشش و  مصالح درزبندی    ۷
تورم زایی    ۱۰
واگرایی    ۱۱
یخ زدگی    ۱۱
تکنولوژی اجرا :    ۱۲
تأثیر بارهای اضافه بر طراحی    ۱۲
جمع شدگی بتن بر اثر خشک شدن    ۱۳
راهکارها    ۱۳
محدودیتهای بتن و مصالح بتنی:    ۱۵
اثر کیفیت مواد و مصالح مصرفی    ۱۶
اثرات دمای محیط و شرایط آب وهوایی    ۱۶
اثر بستن زیر بتن    ۱۸
مواددرزبند    ۱۹
راهکارهای مناسب اجرایی    ۱۹
نتیجه‌گیری:    ۲۳

آماده سازی بستر پوشش

آماده‌سازی بستر مناسب برای پوشش کانالها یکی از مهمترین و حساسترین بخشهای احداث کانالهای آبیاری می‌باشد.عدم دقت در خاکبرداری و تنظیم شیبهای جانبی و کف کانال ، باعث افزایش حجم بتن کاربردی و عدم یکنواختی ضخامت پوشش کانال و نهایتاً افزایش هزینه‌ها میگردد، درصورتیکه ضخامت متوسط پوشش راcm12 در نظر بگیریم به ازاء هر cm افزایش ضخامت بتن ناشی از عدم دقت در کانال کنی و رگلاژ ۵/۱۲% هزینه اضافی این عملیات را بدنبال دارد. هزینه‌های اضافی ناشی از این امر، تهیه و حمل سیمان و مصالح سنگی بتن و تهیه و حمل بتن از محل کارگاه تا محل اجرای کار می‌باشد. قبل از کانال‌کنی پیاده کردن محور و همچنین قبل از رگلاژ نشانه‌گذاری نیمرخ عرضی کانال در فواصل طولی ۵۰ متر از اقداماتی است که بایستی با دقت انجام گردد.

 استفاده از بیل مکانیکی با باکت مخصوص و حفاری در امتداد مسیر

کانال

تنظیم شیب‌های کف و جداره کانال در حین عملیات کانال کنی با استفاده از یک شابلون  فلزی متحرک که مطابق با نیمرخ عرضی کانال ساخته شده و در رقوم پروژه با توجه به شیب طولی کانال از طریق ریل تراز و ثابت شده است صورت می‌گیرد.

 استفاده از بیل مکانیکی با جام معمولی و حفاری در جهت عمود بر

مسیر کانال

در این روش بخش عمده عملیات خاکبرداری لایه محافظ پیرامون مقطع داخل کانال با استفاده از بیل مکانیکی با جام ناخن‌دار انجام شده و در اصطلاح مقطع کانال سبک میگردد وسپس خاکبرداری و تنظیم نهایی شیب‌های کف و جانبی مقطع کانال با استفاده از جام‌های صاف صورت میگیرد. لازم به توضیح است که غیر اقتصادی و غیر فنی‌ترین روش مقطع کنی ، همین روش متعارف میباشد و این امر عامل اساسی افزایش هزینه‌های پوشش و نیز واردشدن صدمه و آسیب به قفل و بست و اتصال لایه‌های خاکریزی می‌باشد.

خاکبرداری با بیل مکانیکی و استفاده از گریدر برای تنظیم شیبهای

جانبی و کف کانالهای بزرگ

این روش که بویژه در کانالهای بزرگ در صورت وجود نیروی ماهر و با سرعت زیاد قابل استفاده می‌باشد. یک روش کاملاً تخصصی و استثنایی به لحاظ ماهیت اجرایی آن است. اگر اپراتور با تجربه برای انجام این امر وجود نداشته باشد. استفاده از این روش پیشنهاد نمی‌گردد.

در صورت وجود اپراتور ماهر ،‌این روش یکی از بهترین و سریعترین شیوه‌های رگلاژ نهایی بستر پوشش کانالها بوده و بسیار اقتصادی‌تروفنی ارزیابی شده است.

شایان ذکر است که روشی دیگر بصورت خاکبرداری تا حدودcm20 بالاتر از خط پروژه با بیل مکانیکی و استفاده از ماشینهای حفاری(  Trimmer ) برای تنظیم شیبهای جانبی و کف وجود دارد که این شیوه با توجه به تکنولوژی مدرن آن، بهترین و دقیقترین راهکار مقطع کنی و رگلاژ بشمار میرود.

 زهکشی

بالا بودن سطح آب زیر زمینی نسبت به سطح آب درکانال و یا کف کانال در هنگام خالی بودن کانال به هر دلیل اجتناب ناپذیر است، موجب ایجاد فشار هیدورلیکی از پایین به کف و جداره کانال می‌شود و در صورت عدم احداث زهکش‌های مناسب،‌آسیبهای جدی به پوشش کانال وارد می‌کند.

احداث زهکش افقی در زیر پوشش بتنی و در امتداد طول کانال

در قسمتهایی از مسیر کانال که شیب ارضی نسبتاً زیاد باشد و بتوان آب زهکشی شده بستر و حریم کانال را در فواصل ۱۰۰تا ۵۰۰ متری در زهکشها و یا اراضی مجاور بدون مانع و با سهولت تخلیه نمود، احداث زهکش زیرزمینی با استفاده از لوله لترال و حداقل cm15 پایین تر از کف کانال، بسیار مناسب است. لوله لترال درمرکز این ترانشه قرار گرفته و اطراف آن با فیلتر دارای دانه‌بندی متناسب با دانه‌بندی خاک محل استقرار زهکش به ضخامت حداقل cm10 پر می‌شود. در کانالهای با عرض  کف کمتر از ۵/۲ متر و شدت زهکشی تا متوسط ، احداث یک رشته زهکش در محور کانال کافی می‌باشد ولی در کانالهایی با عرض کف بیش از ۵/۲ متر ویا عبور کانال از اراضی با شدت زهکشی زیاد و همچنین عبور کانال از مسیر کشتهای پر مصرف که با روش غرقابی آبیاری میگردند احداث زهکش در دو طرف کانال و به فاصله حدود ۵/۰ متری محل تلافی پاشنه خاکریز با زمین طبیعی ترجیح دارد.

 نصب بارباکان در کف کانال

در اکثر مواقع و بویژه در هنگامی که تخلیه زهاب به خارج از حریم کانال ممکن نباشد میتوان از سیستم بارباکان که به بیان ساده‌تر، بعنوان یک تخلیه کننده یکطرفه می‌باشد، استفاده نمود، برروی صفحه بالای بارباکان( این صفحه حداقل mm5 پایین‌تر ازکف بتن قرار می‌گیرد) یک در پوش یک طرفه که فقط به سمت بالا باز می‌گردد نصب شده است و در صورت وجود اختلاف فشار هیدرولیکی ناشی از آبهای زیرزمینی ، درپوش باز شده و تخلیه آب زیرزمینی به سمت داخل کانال صورت گرفته و از بروز صدمه به بتن جلوگیری می‌کند. در کانالهای بزرگ در دو طرف کف و در صورت نیاز در شیبهای جانبی و به فاصله ۳ متر از یکدیگر قرار میگیرند.

 احداث زهکش روباز در مجاورت کانال

در صورتی که بنابر دلایلی نظیر جلوگیری از ورود آب زیر زمینی منطقه بالادست به اراضی، جمع‌آوری رواناب ناشی از بارندگی و آبیاری اراضی بالا دست، تخلیه جریان عبوری از سریزهای جانبی و سیفونهای اطمینان در طول کانال و . . . احداث زهکش روباز در مجاورت کانال الزامی می‌باشد و می‌توان از آن بعنوان زهکشی بستر کانال نیز استفاده کرد.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.