مقاله معاد شناسی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله معاد شناسی

تعداد صفحات : ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به بررسی مقام‌ انسان‌ در میان‌ موجودات، داستان‌ پیرمرد حریص‌ و هارون‌ الرّشید در آرزوی‌ دراز، فرق‌ کردار مردان‌ خدا و بردگان‌ دنیا، دنیا برای‌ عزّت‌ و غنی‌ و راحتی‌ است، سرآمد زندگی‌ و اجل‌ معیّن‌ در قرآن‌ کریم ،زندگی‌ موقّت‌ و حیات‌ جاودان‌، فرار از مرگ‌، عین‌ برخورد و رسیدن‌ به‌ آنست و علّت‌ حقیقی‌ ترس‌ و فرار مردم‌ از مرگ‌ و… را می پردازد.

بدانید ای‌ مردم‌! که‌ دنیا برای‌ سه‌ چیز مورد رغبت‌ و طلب‌ واقع‌ می‌شود: برای‌ عزّت‌ و برای‌ غنی‌ و بی‌نیازی‌ و برای‌ راحتی‌؛ کسیکه‌ قناعت‌ پیشه‌ گیرد پیوسته‌ عزیز است‌، و کسیکه‌ در امور دنیویّه‌ بی‌رغبت‌ باشد و اظهار تمایل‌ و درخواست‌ نکند همیشه‌ بی‌نیاز است‌، و کسیکه‌ سعی‌ و کوشش‌ خود را برای‌ وصول‌ به‌ دنیا کم‌ کند راحت‌ است‌.»

دین‌ از طرف‌ خدا آمده‌ تا به‌ انسان‌ بگوید: ای‌ انسان‌! تو مهمل‌ نیستی‌، تو یک‌ موجود متفرّد و جدا از جمیع‌ موجودات‌ نیستی‌، تو متفرّق‌ نیستی‌، تو به‌ تمام‌ عالم‌ متّصلی‌، تو به‌ پروردگارت‌ مرتبطی‌، یک‌ جزء و یک‌ فرد از مجموعه‌ عالم‌ کون‌ هستی‌، برای‌ مقصدی‌ آمده‌ای‌، و در این‌ دنیا به‌ جهت‌ خاصّی‌ زندگی‌ می‌کنی‌، و از اینجا هم‌ به‌ جای‌ دیگر خواهی‌ رفت‌؛ رَحِمَ اللَهُ امْرَأً عَلِمَ مِنْ أَیْنَ وَ فِی‌ أَیْنَ وَ إلَی‌ أَیْنَ. «خدا رحمت‌ کند کسی‌ را که‌ بداند از کجا آمده‌، و الا´ن‌ در کجاست‌، و به‌ کجا خواهد رفت‌.»

در روایت‌ است‌ که‌ چون‌ أمیرالمؤمنین‌ علیه‌ السّلام‌ این‌ آیه‌ از سوره‌ قیامت‌ را قرائت‌ میفرمود: أَ یَحْسَبُ الاْءنسَـ’نُ أَن‌ یُتْرَکَ سُدًی‌. «آیا انسان‌ گمان‌ می‌کند که‌ مهمل‌ و سر به‌ خود رها شده‌ است‌؟» اشکهایش‌ از دیدگانش‌ فرو میریخت‌ و این‌ آیه‌ را تکرار میفرمود.

تمام‌ فیض‌ و رحمت‌ پروردگار از عوالم‌ غیب‌ شامل‌ حال‌ فردی‌ است‌ که‌ خود را در عالم‌ هستی‌ و سرای‌ آفرینش‌ مهمل‌ و عبث‌ نمی‌بیند، خود را می‌بیند که‌ از نزد خدا آمده‌ و در این‌ دنیا برای‌ مأموریّتی‌ با برنامه‌ خاصّی‌ وارد شده‌ است‌، باید بدان‌ عمل‌ کند و از این‌ دنیا هم‌ شادان‌ بسوی‌ خدا حرکت‌ کند، خوب‌ برود، با شوق‌ و محبّت‌ بسوی‌ مقام‌ رضوان‌ خدایش‌ ارتحال‌ کند.

اگر انسان‌ این‌ معنی‌ را خوب‌ بفهمد و طبعاً کردارش‌ نیز بر همین‌ پایه‌ و فکر متین‌ قرار گیرد، مرگش‌ آنقدر آسان‌ می‌شود که‌ از موئی‌ که‌ از میان‌ ماست‌ بکشند آسانتر است‌.

واژه های کلیدی: انسان، معاد، دنیا، آخرت، مرگ، ترس، قیامت، اجل،

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
مقام‌ انسان‌ در میان‌ موجودات‌    ۴
داستان‌ پیرمرد حریص‌ و هارون‌ الرّشید در آرزوی‌ دراز    ۶
فرق‌ کردار مردان‌ خدا و بردگان‌ دنیا    ۸
دنیا برای‌ عزّت‌ و غنی‌ و راحتی‌ است‌    ۹
تأثیر میزان‌ وابستگی‌ به‌ دنیا در سهولت‌ و سختی‌ مرگ‌    ۱۰
زندگی‌ موقّت‌ و حیات‌ جاودان‌    ۱۱
سرآمد زندگی‌ و اجل‌ معیّن‌ در قرآن‌ کریم‌    ۱۲
فرار از مرگ‌، عین‌ برخورد و رسیدن‌ به‌ آنست‌    ۱۳
معنی‌ دو نوع‌ اجل‌ در قرآن‌ مجید: اجل‌ و اجل‌ مسمّی‌    ۱۴
اجل‌ دنیوی‌ و اجل‌ مسمّی‌ یک‌ حقیقت‌ است‌ به‌ دو وجه‌    ۱۴
کلام‌ ابن‌ سینا در علّت‌ ترس‌ مردم‌ از مرگ‌    ۱۷
علّت‌ حقیقی‌ ترس‌ و فرار مردم‌ از مرگ‌    ۱۸
مؤمن‌ بواسطه‌ ربط‌ با خداوند هیچ‌ نگرانی‌ از مرگ‌ ندارد    ۲۰
اشتیاق‌ مؤمن‌ به‌ مرگ‌    ۲۱
منابع     ۲۲

منابع :

سوره‌: مریم‌

سوره‌: البقره‌

سوره‌ ، الانعام‌

سوره‌: النّسآء

سوره‌: التّغابن‌

سوره‌: الانفال

سوره‌: الاحقاف‌

سوره‌: فاطر

سوره‌: القَصص‌

سوره‌: النّحل

مصباح‌ المتهجّد» شیخ‌ طوسی‌، طبع‌ سنگی‌

«فروع‌ کافی‌» طبع‌ سنگی‌، ج‌ ۱

سوره‌۰: الرّوم‌

سوره‌: النّحل‌

سوره‌ : الحِجر

سوره‌ : ص‌´

مقدمه :

سپاس‌ و حمد بی‌اندازه‌ و قیاس‌ از ویژگیهای‌ حضرت‌ ربّ ودود ذوالجلال‌ و الاءکرام‌، خدای‌ منّان‌ است‌ که‌ بشر را بعد از آفرینش‌ و هدایت‌ تکوینیّه‌ به‌ خلعت‌ حرکت‌ بسوی‌ کمال‌ به‌ هدایت‌ تشریعیّه‌ راهنمائی‌ و مخلَّع‌ فرمود .

و پاکترین‌ درود و تحیّت‌ و اکرام‌ بر پیامبران‌ و برگزیدگان‌ راه‌ خدا و طریق‌ هدایت‌ بسوی‌ معارف‌ حقّه‌ او باد، که‌ با ارشاد خود بشر را از ظلمتکده‌ جهل‌ به‌ وادی‌ ایمن‌ انوار علم‌ و دانش‌ الهیّه‌ رهبری‌ نمودند، و از جمود و رکود به‌ مقام‌ سعه‌ اطلاق‌ و گشایش‌ حقائق‌ و واقعیّات‌ به‌ پرواز درآوردند.

خاصّه‌ خاتم‌ پیمبران‌ حضرت‌ سیّدالمرسلین‌ محمّد بن‌ عبدالله‌ صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ وسلّم‌ و جانشینان‌ او حضرت‌ سیّد الوصیّین‌، أمیرالمؤمنین‌ علیّ بن‌ أبی‌طالب‌ و یازده‌ فرزند امجد او که‌ یکی‌ پس‌ از دیگری‌ عالم‌ را به‌ نور وجود خود منوّر، و با تحمّل‌ أعباء خلافت‌ و امانت‌ الهی‌ کاروان‌ بشریّت‌ را به‌ میقات‌ خدا و لقاء او رهنمون‌ شدند، و صدای‌ پر طنین‌ جرس‌ قافله‌ را به‌ گوش‌ جهانیان‌ رساندند.

 مقام‌ انسان‌ در میان‌ موجودات‌

در میان‌ تمام‌ موجودات‌ از جماد و نبات‌ و حیوان‌، انسان‌ دارای‌ یک‌ شرافت‌ و دارای‌ یک‌ خاصّه‌ای‌ است‌ که‌ او را از بقیّه‌ متمایز نموده‌ و در صفّ خاصّی‌ قرار داده‌ است‌؛ و آن‌ همان‌ قوای‌ عاقله‌ و ادراک‌ کلّیّات‌ و امکان‌ عروج‌ و صعود به‌ عوالم‌ اعلا و مجرّدات‌ از نفوس‌ قدسیّه‌ عقلانیّه‌ است‌.

گرچه‌ علوم‌ تجربی‌ هنوز نتوانسته‌ است‌ برای‌ جمیع‌ موجودات‌ حتّی‌ نباتات‌ و جمادات‌، اثبات‌ شعور و قدرت‌ بنماید ولی‌ در فلسفه‌ کلّیّه‌ الهیّه‌ به‌ مرحله‌ ثبوت‌ و برهان‌ رسیده‌ است‌ که‌ هر موجودی‌ که‌ بر آن‌ نام‌ موجود بتوان‌ گذاشت‌ حتّی‌ یک‌ پر کاه‌ و یک‌ ذرّه‌ نامرئی‌، همه‌ از نعمت‌ حیات‌ و علم‌ و قدرت‌ بهرمندند و «وجود» ملازم‌ با این‌ سه‌ خاصیّت‌ است‌؛ غایه‌ الامر هر موجودی‌ به‌ حسب‌ گنجایش‌ ظرف‌ وجودی‌ خود دارای‌ همان‌ درجه‌ از حیات‌ و علم‌ و قدرت‌ است‌؛ موجودات‌ مادّیّه‌ بقدر گنجایش‌ خود، نباتات‌ و حیوانات‌ بقدر توسعه‌ ظروف‌ وجودی‌ آنها، انسان‌ و ملائکه‌ نیز بحسب‌ قابلیّت‌ خود دارای‌ این‌ خواصّ می‌باشند.

انسان‌ در میان‌ همه‌ موجودات‌ دارای‌ قوای‌ متضادّه‌ و غرائز مختلفه‌ و در گیر و قوسِ کشمکش‌ امیال‌ نفسانیّه‌ و شهوات‌ از طرفی‌ و قوای‌ عاقله‌ و مجرّده‌ از سوی‌ دیگر است‌.

دائره‌ فعّالیّت‌ حیوانات‌ محدود، و اختیار و اراده‌ و شعور آنها محدود است‌. و برای‌ جلب‌ منافع‌ و دفع‌ مضارّ خود بحرکت‌ در می‌آیند؛ پرندگان‌ در فضا به‌ پرواز آمده‌، و حیوانات‌ بحری‌ در دریا برای‌ طعمه‌ و صید حرکت‌ می‌کنند، و وحوش‌ و جانوران‌ برّی‌ جز تمتّع‌ حسّ و تولید مثل‌ و إعمال‌ غرائز محدود و بسیط‌ خود قدمی‌ فراتر نمی‌نهند.

آنها غیر از یک‌ طریق‌ مشی‌ محدود هیچ‌ آرزو و هدفی‌ ندارند، لذا اجتماع‌ آنها بسیط‌ و محدود است‌.

ولی‌ برای‌ انسان‌ این‌ زندگی‌ به‌ صورت‌ دیگر درآمده‌ است‌. ورود اعتباریّات‌ در صحنه‌ زندگی‌ انسان‌ پیوسته‌ دائره‌ فعّالیّت‌های‌ او را در زوایای‌ مختلفه‌ زندگی‌ توسعه‌ داده‌ است‌.

کارهای‌ حقیقی‌ انسان‌ توأم‌ با یک‌ سلسله‌ امور اعتباریّه‌ گشته‌ و امور مصلحتی‌ برای‌ حفظ‌ آبرو و رسیدن‌ به‌ امیال‌ نفسانی‌ و شؤون‌ موهومه‌ زندگی‌ و ریاست‌ و مرؤوسیّت‌ و مالکیّت‌ و مملوکیّت‌ و حبّ جاه‌ و حسّ تفاخر و حبّ تکاثر، موجب‌ شده‌ بنی‌ آدم‌ دست‌ به‌ یک‌ سلسله‌ فعّالیّت‌های‌ دامنه‌دار و وسیعی‌ بزنند.

گرایش‌ تند و شدید به‌ این‌ امور اعتباری‌، طبعاً انسان‌ را از عالم‌ معنی‌ و حقیقت‌ دور می‌کند و آنطور که‌ باید و شاید نمی‌گذارد به‌ مقصودش‌ برسد.

مثلاً شخصی‌ که‌ برای‌ ادامه‌ زندگی‌ خود احتیاج‌ به‌ غذا دارد، اصل‌ غذا که‌ متکفّل‌ امر حیاتی‌ اوست‌ بسیار ساده‌ و راحت‌ بدست‌ می‌رسد، ولی‌ مشکلاتی‌ عجیب‌ و غریب‌ از امور اعتباریّه‌ او را احاطه‌ می‌کند؛ می‌گوید چه‌ غذائی‌ انتخاب‌ کنم‌ که‌ آبرویم‌ نرود؛ رفیقم‌ مرا در آن‌ حال‌ ببیند از من‌ انتقاد نکند، یا میهمانی‌ که‌ به‌ منزل‌ می‌آید از من‌ خرده‌ نگیرد. اینها یک‌ رشته‌ امور اعتباریّه‌ است‌ که‌ با آن‌ امر حقیقی‌ ممزوج‌ شده‌ و بالنّتیجه‌ عمل‌، شامل‌ هر دو گونه‌ از دست‌ یابی‌ به‌ واقع‌ و لحاظ‌ امر اعتباری‌ می‌گردد.

و چه‌ بسا هست‌ که‌ کثرت‌ توارد و تزاحم‌ امور اعتباری‌ به‌ حدّی‌ است‌ که‌ آن‌ امر واقع‌ را بکلّی‌ از بین‌ می‌برد و در کام‌ خود هلاک‌ می‌کند.

تمام‌ اموری‌ که‌ در دنیا برای‌ انسان‌ پیش‌ می‌آید یا انسان‌ بدانها دست‌ می‌زند از قبیل‌ خرید و فروش‌، صلح‌، هبه‌، وکالت‌، اجاره‌، مزارعه‌، مساقاه‌، مضاربه‌، نکاح‌، طلاق‌؛ بر اساس‌ اعتباراتی‌ شدید متورّم‌ می‌گردد به‌طوریکه‌ چه‌ بسا انسان‌ برای‌ حفظ‌ آنها خود را در کام‌ مرگ‌ می‌کشاند، و آن‌ تورّم‌های‌ اعتباری‌ و مصلحت‌اندیشی‌های‌ موهوم‌ را با جان‌ عزیز خود معاوضه‌ و مبادله‌ نموده‌ و در شطرنج‌ روزگار به‌ رایگان‌ می‌بازد.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله معاد
  • مقاله معاد
  • مقاله معاد
  • مقاله معاد در نگاه خیام و حافظ
  • مقاله معاد در زندگی دنیا
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.