مقاله معماری ماریوبوتا

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله معماری ماریوبوتا

تعداد صفحات :۱۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ماریوبوتا ، هر چند شکل‌گیری افکار و عقاید وی فرسنگ‌ها از ایران فاصله داشته ولی استفاده او از احجام خالص، ترکیبات هندسی متنوع ، معماری گویا و قدرتمند او و استفاده از مصالحی چون آجر و گهگاه سنگ و بلوک سیمانی و درون‌گرایی منبعث از شخصیت ذاتی وی باعث شد تا پروژه‌ای که شاید قطره‌ای از دریای بیکران علم و هنر بوتا، این معمار بزرگ را ارائه دهیم. . .

زمانی که ماریو بوتا ساختمانی را برای مردم طراحی می‌کند که در آن کار می‌کنند، به این نکته توجهی خاص معطوف می‌دارد که آیا در یک منطقه مهم از رشد و توسعه شهرهای کنونی قرار دارد یا خیر.

روند غیر قابل کنترل شهرها و تغییر رفتار‌ها و هنجارها و همچنین بافت شهرها، وی را بر آن داشته است تا نه تنها مضامین نماد شناسی آنها را منعکس سازد، بلکه بیشتر موقعیت قرارگیری این محل را در شهرهای امروزه در نظر گیرد. در پروژه بوتا، طراحی بانک جهت حل یکسری عملکردها از اهمیت کمتری برخوردار بوده و آنچه برای او دارای ارزش بیشتری بوده نه تنها ارتقاء کیفیت محیط شهری بلکه ارتباطاتی که این بنا به عنوان یک عنصر عملکردی در شهر و در مقیاسی فراتر ایجاد می‌کند، مطرح بوده است.

واژه های کلیدی: معماری،خانه های شخصی،ساختمان های اداری، ساختمانهای مذهبی

 فهرست مطالب

مقدمه:   ۱
خانه های شخصی   ۲
مجتمع‌های مسکونی   ۴
ساختمانهای مذهبی   ۷
ساختمان‌های اداری   ۱۰
طراحی‌ها   ۱۱
منابع و مآخذ   ۱۴

منابع و مآخذ

–       شاهکارهای معماری جهان ۶ / مترجم: جبل عاملی / نشر خاک

–       آثار ماریو بوتا / مترجم: مهرو سامرئی / سایت اینترنت:

مقدمه:

ماریوبوتا ، معماری که اکنون دهه ششم از زندگی خود را، در شروع چاپ اول این کتاب آغاز کرده است در کشور کوهستانی سوئیس دوران کودکی و تحصیلات دوره متوسطه خود را گذرانده است. وی بیشتر سالهای کسب علم و تجربه تخصصی خود را در ایتالیا طی کرده و افکار و اندیشه‌های او با توجه به کسب تجارب عملی که در ابتدای راه با کار در دفتر لوکوربوزیه و پس از آن آشنایی با معمار بزرگ دیگری چون لویی‌کان تکمیل گشته ، بیشتر مشتق از معماری سبک بین‌المللی که محدود به زمان و مکان نمی‌گردد، می‌باشد.

هر چند شکل‌گیری افکار و عقاید وی فرسنگ‌ها از ایران فاصله داشته ولی استفاده او از احجام خالص، ترکیبات هندسی متنوع ، معماری گویا و قدرتمند او و استفاده از مصالحی چون آجر و گهگاه سنگ و بلوک سیمانی و درون‌گرایی منبعث از شخصیت ذاتی وی باعث شد تا پروژه‌ای که شاید قطره‌ای از دریای بیکران علم و هنر بوتا، این معمار بزرگ را ارائه دهیم. . .

خانه های شخصی

خطوط قوی که به وضوح بر مقطع فرمی سایه روشن در برابر محیط پیرامونش، تأکید دارند. سطوح بواسطه  هندسه‌ای که نور را منعکس می‌کنند، مجسم شده‌اند. سایه کنج، شما را به درون سرپناهش فرا می‌خواند و از داخل منظره‌های بسیاری را که از دیدن آن محروم شده‌ایم، توسط خطوط ساده‌ دیوارها ، قوس‌ها و ستونها شکل می‌دهد. حتی اگر به طور تصادفی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است که حس عمیق به تک تک‌مان دست ندهد و شاید از خود در مورد این حس سؤال کنیم و در پی آن به درکی عمیق از پیچیدگی یک نشان سده ، حاصل از نظم ترکیبی برسیم که به نظر می‌رسد منشأ آنها ترکیبی از مصالح متنوع باشد.

از فاصله‌ای دورتر خطوط هندسی به وضوح ، احجام اولیه را که خطوط بیرونی بنا را در مقابل منظره طبیعی پشت، سایه روشن کرده است جدا می‌سازد و از حضوری خبر می‌دهد که هم غیر قابل انتظار است و همزمان در جایگاه آن ریشه دوانیده و از زمانهای دور، زمان و شیوع هر ناهنجاری و آینده تمدن زمین را تعریف می‌کند.

هر زمان که ماریو بوتا منطقه‌ای را برای خانه‌ای جدید در نقطه‌ای بر می‌گزید، توجه شایانی به سایت مبذول داشته و ملهم از علم به ساکنین قدیمی آن نقطه می‌باشد که ما قادر به وصف این حس وفاداری نمی‌باشیم. گذشتگان همواره با بهره‌گیری از فرم‌های خالص هندسی همانند مکعب، استوانه و مثلث متساوی‌الاضلاع نوعی تضاد با طبیعت را نشان داده و با بکارگیری مصالحی که هر گونه دخل و تصرف مالکانه و انعکاس بیرونی متضاد با آهنگ طبیعت را رد می‌کند،‌ حضورشان را در طبیعت دارای نشان ساخته‌اند.

اشکالی که به واسطه آنها می توان به « شخصیت قدیمی چیزهای نو» شکل بخشید که نشانگر زبان ترکیبی ماریو بوتا می‌باشد و در بیش از چهل پروژه ساختمانی طی سی سال آن را به خوبی اعمال کرده است. یک مطالعه تحقیقاتی که ریشه آن را تا اعماق تاریخ معماری می‌توان برد، اشکال و عناصر برگرفته از سنت روستایی ، در کنار الگوی اصلی و نشانه‌های معاصر معماری را به نمایش می‌گذارد و ما را راهنمایی می‌کند تا همانگونه که خودش یادآور می‌شود، در هر یک از ساختمان‌هایش گذشته خودش ، گذشته دیگران ، خاطره نیروهای تبارگرایانه، اسرار اعجاب‌انگیزی که در ورای تاریکی زمان حرکت می‌کند را بشناسیم. بدین ترتیب، تم خانه‌های شخصی، فرصتی بشمار می‌روند برای بازبینی ارزشهای سکنی گزینی ، از منشأ سنتی آن گرفته تا نقاط ضعفی که در دستان مدنیت ماست.

مجتمع‌های مسکونی

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.