مقاله مقایسه خودپنداره نوجوانان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله مقایسه خودپنداره نوجوانان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار

تعداد صفحات : ۱۰۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

دوره نوجوانی به دلیل تحولات بلوغ و ارزشها و بحران هویت ، مرحله است که در آن احتمال بروز رفتارهای بزهکارانه بمراتب بیشتر از سایر دوره های زندگی است و لزوم توجه هر چه بیشتر به بزهکاری های سنین نوجوانی از این جهت است که نوجوانان نیروی فوق العاده ای دارند که می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای خود ، خانواده و اجتماع شوند.آیزنک معتقد است یکی از علت های رفتارهای بزهکارانه بالا بودن میزان روان نژند گرایی ،   برون گرایی، روان پریش گرایی است. او رابطه علت و معلولی این رفتار راکارکرد دستگاه فعال ساز شبکه مغزی می داند که مرکز کنترل سطح برانگیختگی فیزیولوژیک بدن است. کسانی که دارای ویژگی های برون گرایی بالایی هستند، سطح برانگیختگی آنان بسیار پایین است و به خاطر بالا بردن سطح برانگیختگی خود با فعالیتهای هیجان برانگیز و حادثه جویانه درگیر می شوند. آیزنک معتقد است کسانی که در روان پریش گرایی نیز نمره بالایی دارند، با این نوع رفتارها خود را درگیر می کنندو با این حال آیزنک و همکارانش به این نتیجه دست یافتند که آن تیپ شخصیتهایی که دارای صفات  فوق هستند لزوماً به بزهکاری روی نمی آورند بلکه بعضی از آنان گرایش های خود را به رفتارهای قابل قبولی که با ناهنجاریهای اجتماعی هم خوانی دارند، معطوف می دارند.

با این حال پژوهش های تکمیلی نشان می دهد در این نتیجه گیری ها تردیدیی وجود دارد، مثلاً معلوم شده است که ویژگی های شخصیتی مستقیماً با بزهکاری در مردان در ارتباط است ولی لزوماً در زنان چنین نیست. آنچه در زنان به عنوان یک عامل مهم تر اثر می کند، طبقه اجتماعی است. یعنی دخترانی که متعلق به طبقه اجتماعی پایین هستند بیشتر از پسرانی که همین طبقه ممکن است با رفتارهای بزهکارانه درگیر شوند.

در پژوهش معلوم شد پسرانی که به فعالیتهای بزهکاری می پردازند، داری ویژگیهای شخصیتی زیر بودند:

به آداب و رسوم و سنتها پای بند نبودند، بسیار برون گرا و بی پروا عمل می کردند  و رفتارهای آنها هدف خاصی را دنبال نمی کرد، رفتارهای آنها همراه با خصومت و تخریب بود و میزان اضطراب و عدم امنیت نیز در آنها پایین گزارش گردید.

لذا هدف از پژوهش حاضر ، بررسی شخصیت نوجوانان بزهکار بوسیله آزمون خود پنداره بک است و اینکه از طریق مقایسه نتایج نوجوانان بزهکار با نوجوانان عادی از نظر توانایی ذهنی ـ جذابیت فیزیکی و مسائل اخلاقی ، برون گرایی ، کفایت کاری و روابط اجتماعی است را شناسایی کنیم. جامعه آماری این تحقیق شامل نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران و نوجوانان عزیز بزهکار ساکن شهر تهران بوده است تعداد افراد نمونه ای ۶۰ نفر می باشند که ۳۰ نفر از نوجوانان عزیز بزهکار شهر تهران و ۳۰ نفر از آنان نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران بوده که به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شده اند.نتایج نشان داد که بین خودپنداره نوجوانان بزهکار با غیر بزهکار تفاوت معنی‎دار وجود دارد، اثبات می‎گردد و نیز ثابت می‎شود که خودپنداره در نوجوانان غیربزهکار شهر تهران مثبت‎تر از نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران می‎باشد.

واژه های کلیدی: نوجوان بزهکار، خود پنداره، آزمون خود پنداره بک

فهرست مطالب

گواهی     الف
تقدیر و تشکر     ب
تقدیم     ج
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه     ۲
انگیزه تحقیق     ۴
فایده و اهمیت تحقیق     ۵
اهداف تحقیق     ۶
بیان مسئله     ۶
موضوع تحقیق    ۷
فرضیه تحقیق     ۷
تعریف عملیاتی تحقیق     ۸
فصل دوم : ادبیات (پیشینه تحقیق)
تاریخچه ای از روان شناسی نوجوانی    ۱۰
تعاریف نوجوانی    ۱۲
دنیای تازه افکار نوجوانی     ۱۵
بزهکاری     ۲۲
تعریف بزهکاری     ۲۵
طبقه بندی بزه     ۲۶
دیدگاه کلاسیک     ۲۷
نظریه یادگیری اجتماعی     ۲۸
نظریه ناکامی یا فرصتهای نابرابر    ۲۸
تفاوت بزهکاری و مجرم     ۳۰
عوامل خانوادگی     ۳۲
عوامل موجود در مدرسه     ۳۹
عدالت برای نوجوانان     ۴۳
نظریه آنزیک در مورد تأثیر شخصیت در بزهکاری     ۴۵
جمع بندی و نتیجه گیری     ۴۷
پیشینه تحقیق     ۴۹
پژوهشهای معاصر    ۵۱
راه های پیشگیری    ۵۳
نظریه فلاسفه یونان    ۵۶
عزت نفس     ۶۲
ابعاد عزت نفس     ۶۴
مفهوم خود     ۶۵
ابعاد خویشتن    ۶۶
عوامل موثر بر سطح خودپنداری    ۶۶
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
تعریف جامعه آماری     ۷۲
نمونه آماری و شیوه نمونه گیری     ۷۲
نوع و روش تحقیق     ۷۲
ابزارهای اندازه گیری متغیرهای تحقیق     ۷۲
شیوه نمره گذاری گزینه ها     ۷۳
روش آماری تحقیق     ۷۴
فصل چهارم : بیان و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل آماری     ۷۶
توصیف داده ها     ۷۸
نمودار شماره ۱    ۸۰
جدول شماره ۳    ۸۱
نمودار شماره ۲    ۸۲
تحلیل داده ها     ۸۳
فصل پنجم : خلاصه بحث و نتیجه گیری
محدودیت های تحقیق     ۸۷
پیشنهادات تحقیق     ۸۷
منابع     ۸۸
ضمائم
آزمون خودپنداره بک     ۹۰
شیوه نمره گذاری گزینه های تست بک    ۹۹

 منابع :

صلاحی ، جاوید ، کودکان و نوجوانان بزهکار و ناسازگار(۱۳۵۴) انتشارات گوتنبرگ

صلاحی ، جاوید ، بزهکاری اطفال و نوجوانان (۱۳۵۴) انتشارات گوتنبرگ

تاج زمان ، دانش ، اطفال و جوانان بزهکار (۱۳۷۴)

دادستان ، منصور ، زمینه بررسی بزهکاری کودکان و نوجوانان انتشارات چهر (۱۳۵۱)

راهنما ، اکبر ، بررسی تحول اخلاقی نوجوانان بزهکار دانشکده تربیت معلم (تیر۱۳۷۴)

قائمی ، علی ، شناخت و هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان چاپ طلوع آزادی (۱۳۶۴)

نجفی زند ، جعفر ، بزهکاری نوجوانان مسئله ای برای دنیای مدرن ، نمایشگاه کتاب کودک (۱۳۶۷)

مجله پیام یونسکو ( شهریور ۱۳۶۷)

آسیب شناسی اجتماعی ، شیخاوندی ، آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی (۱۳۶۷)

اسلامی نصب ، اعتماد به نفس ، نشر مهرداد (۱۳۷۳)

کیونی ، اسماعیل ، رموز اعتماد به نفس و اتکاء به نفس ، نشر گلریز ( ۱۳۷۲)

قانعی ، کامبیز ، روان شناسی اعتماد به نفس (۱۳۶۸) تهران نشر انجمن اولیاء و مربیان

احدی ، حسن ، روان شناسی رشد ، نشر رشد (۱۳۷۳)

مقدمه

از زمانیکه انسان پا به عرصه وجود گذاشت ، تنوع در رفتار ، افکار ، احساسات و نگرشهای او چیزی بود که همواره جلب توجه کرده است . تنوع در ویژگی های شخصیتی موجب گردیده است که هر یک از افراد بشر شخصیت منحصر به فردی داشته باشند حتی در بین دوقلوهای همزاد که ظاهرا شبیه به هم هستند ، این تفاوت  و افتراق در ویژگی های شخصیتی  آنها کاملاً آشکار است  از آنجا ئی که دوران نوجوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی بشری است با این وجود، مرحله ای پر کشمکش و گاه دشواری در زندگی است چرا چنین است؟ اولین و آشکار ترین پاسخ این است که نوجوانی و بخصوص سالهای اول نوجوانی قبل از هر چیز ، دوران تغییرات جسمانی ، روانی و شناختی و نیز تغییر در الزامات اجتماعی است این نا عادلانه است که درست زمانی که نوجوان با سرعت بی سابقه ای بلوغ جسمانی را می گذراند ، اجتماع از او می خواهد در مستقل باشد ، روابطش را با همسالان و بزرگسالان تغییر دهد و سازگاری جنسی و آمادگی شغلی داشته باشد.( رشد و شخصیت کودک، مترجم، شهید یاسایی، سال ۱۳۷۰، صفحه۵۳۱)  نوجوان علاوه بر کنار آمدن با همه این تغییرات رشدی باید بکوشند تا هویتی  برای خود کسب کنند . پاسخی برای این سوال بیابند که من کیستم ؟ (رشد شخصیت کودک،مترجم ، مهشید یاسایی، سال ۱۳۷۰ ، صفحه ۵۳۱)

مردم غالباً در دوران های تغییرات اجتماعی، شناختی دچار اختلالات روانی  و فیزیولوژیکی می شوند  که موقتاً تعادل آنان را بر هم می زند. دوران اولیه نوجوانی زمانی برای تغییر سریع و نیز اختلالات روانی و روانی ـ فیزیولوژیکی است که این تغییرات و اختلالات در تعدادی از نوجوانان  به درجات مختلفی بروز می کند . این اختلالات ممکن است برای گروهی از نوجوانان نسبتاً کم یا گذرا  باشد ، در مورد بعضی دیگر ممکن است شدید و درمان آن مشکل باشد و از جمله اضطراب و افسردگی و… و یا داشتن شخصیت ضد اجتماعی و بزهکاری و اعمالی مانند دزدی ، حمله شدید ، تجاوز ، آدمکشی یا استفاده از مواد مخدر و یا نقض مقررات رفت و آمد در اماکن یا  اوقات خاص، فرار از مدرسه ، تکرار جرم ، را پیش از سن مشخصه و یا صفات منقوش در شخصیت وی می باشد .(آلپورت و گوردون، رشد شخصیتی ، سال ۱۳۵۶، صفحه ۹۲)

از رفتارهای سطحی شخصی و عادات مصلحتی او گرفته تا عمیق ترین و درونی ترین ارزشهایی که جهت او در زندگی را مشخص می کند .( الیوت وگوردون ، رشد شخصیتی ، سال ۱۳۵۶،صفحه ۹۲) پس باید دانست چه عواملی باعث می شوند که نوجوانان در آن مرحله بحرانی اعمالی را بطور عمد یا غیر عمد مرتکب شوند . از جمله بزهکاری که پاشیده شدن نظام خانواده ، فقرمالی ، عدم نظارت صحیح بر رفتارهای نوجوانان ، نداشتن وسایل تفریح سالم ، پرخاشجویی یکی از والدین و عدم تحمل رفتار آنها بوسیله نوجوانان عواملی هستند که دختران و پسران را به فرار از خانواده ، شرکت در باند نوجوانان بزهکار ، پناه بردن به اعتیاد ، دزدی و یا فحشا وا می دارند. ( بهرامی هادی ، روان شناسی نوجوانی ، سال ۱۳۵۸ ، صفحه ۱۰۷)

انگیزه تحقیق :

از آنجایی که مطالعات اجتماعی نشان می دهد که بیشترین بزهکاران آسیب دیدگان بهنجار یک جامعه‌ نابهنجارند یعنی افرادی که از نظر روانی ، طبیعی و بهنجارند ولی بعلت شرایط جامعه نا بهنجار دست به بزهکاری می زنند و نیز جمعیت کثیری از افراد کشورمان را نوجوان تشکیل می دهند که آینده سازان جامعه محسوب می گردند.

بنابراین رسیدگی به امور و مسایل آن باید از اولویت خاصی برخوردار باشد . با توجه به اینکه عده کثیری از نوجوانان جامعه که در آینده‌ نه چندان دور باید از نیروی آنها جهت سازندگی کشور استفاده شود تحت عنوان افراد مجرم و بزهکار در کانونهای اصلاح و تربیت بسر می برند. بنابراین مطالب فوق محقق را بر آن داشت تا بررسی و مقایسه بین ویژگی های شخصیتی نوجوانان بزهکار پسر با نوجوانان عادی انجام دهد تا با شناسایی بهتر ویژگی های شخصیتی این گروه بتوان خدمات راهنمایی مشاوره ای بیشتر و مطلوب تری به آنان ارائه دادواین قشر آسیب پذیر را با ذکر علل و عوامل بزهکاری یاری نمود .( قائمی، علی، شناخت و هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان، سال ۱۳۶۴،ص ۸۵)

فایده و اهمیت تحقیق :

۱-     دوره نوجوانی به دلیل تحولات بلوغ و ارزشها و بحران هویت ، مرحله است که در آن احتمال بروز رفتارهای بزهکارانه بمراتب بیشتر از سایر دوره های زندگی است و لزوم توجه هر چه بیشتر به بزهکاری های سنین نوجوانی از این جهت است که نوجوانان نیروی فوق العاده ای دارند که می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای خود ، خانواده و اجتماع شوند.(احدی و بنی جمالی،۱۳۷۰)

نیز شخصیت موضوعی بحث برانگیز ، جذاب ، پیچیده و مهم می باشد که در دانش روان شناسی ازاهمیت زیادی برخوردار است و همه روانشناسانی که امروزه در ابعاد گسترده دست به پژوهش می زنند و در نهایت می کوشند تا مقوله شخصیت را که قرنهاست توجه انسانهای کنجکاو را به خود معطوف داشته است ، پرده بردارند .( احدی و بنی جمالی ،۱۳۷۰)

اهمیت و ضرورت اساسی این پژوهش در آن است که با اجرای این پژوهش و بر اساس آزمون خود پنداره بک  اطلاعاتی را ارائه می دهد که بتوان تا حدود زیادی ویژگی های شخصیتی نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی را شناسایی و آنها را از این نظر با هم مقایسه کرد و در صورت تایید زمینه های پژوهش بتوان احتمال ارتکاب اعمال بزهکارانه را در افراد تا حدودی پیش بینی و اقدامات پیشگیری کننده لازم را اجرا کرد.

اهداف تحقیق :

هدف از پژوهش حاضر ، بررسی شخصیت نوجوانان بزهکار بوسیله آزمون خود پنداره بک است و اینکه از طریق مقایسه نتایج نوجوانان بزهکار با نوجوانان عادی از نظر توانایی ذهنی ـ جذابیت فیزیکی و مسائل اخلاقی ، برون گرایی ، کفایت کاری و روابط اجتماعی است را شناسایی کنیم.

محقق در نظر دارد که وجوه تمایز بین این دوگروه را بر مبنای این پرسشنامه بدست آورد .

بیان مسئله :

در زمینه بزهکاری نظریه های گوناگونی وجود دارد که هر کدام با جلوه های خاص در تلاش هستند تا علت بزهکار را منعکس کنند . چنانکه ، دورکیم بزهکاری را یک پدیده اجتماعی می داند و نرم های معیوب را به عنوان علت بزهکاری محسوب می کند و یا لمبروزو بزهکاری را با عوامل زیستی مربوط دانسته و ادعا می کند که با شناسایی وضعیت ظاهری و  خصوصیات ارگانیک خواهیم توانست افراد بزهکار را از غیر بزهکار متفاوت کنیم .

در زمینه روان شناختی نیز تحقیقات فراوانی برای تبیین بزهکاری صورت گرفته است .  عده ای آن را ناشی از گرایش های اجتماع ستیزی می دانند و مرحل رشد شخصیت را از دیدگاه روانی ـ جنسی تحت عنوان رویکرد روان کاوی بررسی می کنند .

برخی دیگر محیط و عوامل یادگیری را در این زمینه مؤثر می دانند وبرخی دیگر  همانند موری و شوارتز انگیزه ها و نیازها را به عنوان مهمترین عامل بروز  بزهکاری در نظر می گیرند .

در این تحقیق می خواهیم دریابیم آیا بین خود پنداره افراد بزهکار و افراد عادی تفاوت موجود است یا نه و اینکه آیا نگرش آنها نسبت به خود متفاوت است یا نه ؟

موضوع تحقیق :

مقایسه خود پنداره نوجوانان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار

فرضیه تحقیق :

بین خود پنداره نوجوان بزهکار با غیر بزهکار تفاوت وجود دارد.

تعریف عملیاتی مفاهیم :

بزه :

عبارت است از اقدام به عملی که بر خلاف موازین ، مقررات و قوانین و معیارهای ارزشی و فرهنگی هر جامعه است .

نوجوانی :

به دوره ای از زندگی فرد حد فاصل پایان دوره کودکی و آغاز دوره بزرگسالی گفته می شود همراه با تغییرات بیولوژیکی در دختران و پسران است .

نوجوان بزهکار:

کسی است که متهم به ارتکارب رفتار ضد اخلاقی و قانون شکنی است ولی به علت آن که به سن (معمولاً ۱۸سالگی )قانونی نرسیده است مانند یک مجرم بزرگسال مجازات نمی شود لازم به ذکر است که این نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می شوند.

خود پنداره :

منظور از خود پنداره یا خویشتن پنداری ، مجموعه افکار ، احساسات و نگرشهایی است که هر کس درباره خود پرورش می دهد . خویشتن پنداری یعنی آگاهی هر شخصی از خود ، به عنوان موجودی متمایز ، قادر برای فکر کردن و کاری انجام دادن (رون شناسی رشد ، گنجی ، حمزه ،ص۱۷۱)

تاریخچه مختصری از روان شناسی نوجوانی :

منظور از روان شناسی نوجوانی مطالعه علمی متحولات روانی انسان بین سالهای ۱۲ تا ۲۰ سالگی است . افلاطون شاید اولین فردی باشد که به ارزش نوجوانان آن طور که باید وشاید پی برده است و به این مسائل تربیتی و مشکلات آنان توجه نموده است .

او در اغلب کتاب هایی که به مکالمات سقراط با نوجوانان اختصاص داده است دوران بلوغ به یک نوع “ شراب زدگی روان “ تشبیه کرده است که در آن احساسات و عواطف به رفتار و اندیشه چیره می گردند

ارسطو بر عکس افلاطون تغییرات جسمی و جنسی دوران بلوغ را مورد توجه قرار می دهد . (بهرامی، ۱۳۷۱،ص۲)

بعد از ارسطو از ژان ژاک روسو می توان نام برد . کتاب امیل او اولین رساله ای است به طور جدی به بررسی رفتار دوران نوجوانی پرداخته است  و راههای تربیتی متناسب به رشد را نشان داده است . روسو برای دوران بلوغ اهمیت بسیاری قائل است و آن را بر خلاف گذشتگان که جزئی  از روان شناسی کودک می دانستند “ تولد ثانوی” می نامد.

 در سالهای بین ۱۸۰۰ و ۱۸۵۰ که موضوع تحولات جسمی و جنسی دوران بلوغ مورد توجه خاص پزشکان قرار گرفت روش مطالعه به طور محسوسی تغییر یافت . در این زمان روش بالینی جانشین روش درونگری و عینی گردید .(بهرامی، ۱۳۷۱،ص۱۳)

در سال ۱۸۹۱ برنهایم نتایج تحقیقات خود را در مقاله یی تحت عنوان “ مطالعه در باره نوجوانان ” اهمیت و دقت سرآغاز روان شناسی بلوغ دانست .

  در سال ۱۹۴۰ استانلی هال کتاب خود را در مورد نوجوانانی که نتیجه ۲۲ سال تحقیق و مطالعه او بر روی هزاران نوجوان آمریکایی بود منتشر ساخت . بعد از استانلی هال روانشناسان  دیگری از قبیل لانکاستر ، استرن ، اسپرانژه ، ماندوس ، تحقیقات او را در کشورهای دیگر دنبال کردند . با این وصف باید اعتراف کرد که هنوز مسائل و مخاطب ناشناخته بی شماری در این علم باقی است .

موریس دبس ، در کتاب “ چگونه نوجوانان را مطالعه کنیم ” می نویسد:

در هیچ یک از علوم انسانی ، انسان به اندازه روان شناسی نوجوانی کاغذ سیاه نکرده است و با این وصف در هیچ  یک از آنها معلومات انسان تا این حد ناقص نیست .

 باید افزود که علت این امر البته غلط بودن روش مطالعه نیست بلکه متنوع بودن موضوع مطالعه یعنی روحیه نوجوانان است که طبقه بندی آنها را مشکل و شاید محال می سازد .( بهرامی ،۱۳۷۱ ، ص ۱۳ )

 ارسطو  ، تغییرات مربوط به بلوغ جنسی ، تاریخ تقریبی آن را در دختران و پسران یونانی ، حدود چهارده سالگی تعیین کرده است . او این تغییرات جسمانی پسران را معلول فعالیت غده های جنسی می دانست و در خصوص تغییرات روانی همزمان باتغییرات جسمانی ، ارسطو معتقد بود می بایست از دختران به علت فعالیت شدید جنسی ، حفاظت و حراست بیشتری شود .

ارسطو معتقد بود صفات و خصوصیاتی که نوجوانان را از بزرگسالان متمایز می سازد اگر چه همزمان با بلوغ هستند ولی ارتباط مستقیمی به آن ندارد و ناشی از کمبود تجربه در نوجوانان اند تا ساختمان بدین و فیزیولوژیک آنها . تقریبا تا قرن نوزدهم تعریفی بهتر از تعریف ارسطو در مورد نوجوانی دیده نمی شود.

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هنجارها و ناهنجار های موجود در جامعه و نقش آن بر زندگی جوانان
  • مقاله تأثیر محرومیت های عاطفی محیط پرورشگاهها خودپنداره برخودپنداره کودکان پرورشگاهی
  • پایان نامه جرم و بزهکاری
  • مقاله بزهکاری اطفال
  • مقاله نقش خانواده در بزهکاری فرزندان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.