مقاله موانع فراروی تحقیقات و راهکارهای ان در کشور

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله موانع فراروی تحقیقات و راهکارهای ان در کشور

تعداد صفحات :۲۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

تحقیقات ابزار توسعه است و بدون پژوهش زیربنایی و بنیادی ، امر توسعه امکان پذیر نیست . برای این که تحقیقات در کنار توسعه شکل بگیرد ، جامعه باید پذیرای آن شود . به بیان دیگر جامعه باید تحقیقات مورد نظر خود را به موازات توسعه برای توسعه رشد بدهد . جامعه ما و وضعیت توسعه در کشور ما هنوز به حدی نیست که پذیرای تحقیقات باشد ، تحقیقات را باور داشته باشد و در صورت لزوم بتواند از آن استفاده کند .
امروز ، که عصر انفجار دانش است باید به روند رشد علوم و تحقیقات در جامعه شتاب افزون تری بدهیم و به جِد با معضلات فراروی آن پیکار کنیم . با انتظام بخشیدن به نظام پژوهشی ، آماده سازی زیرساختهای مهم ، افزایش تعداد محققینِ مجرب ، بومی کردن دانش جهانی ، افزایش نسبت تولید علمی به نیروی انسانیِ تحقیق و توسعه و پژوهش و همچنین بودجه آن ، سهم ایران در تولید دانش جهانی افزایش خواهد یافت .

امروزه پژوهش و تحقیق و تولید علم از نیازهای مسلم و اساسیِ هر جامعه است که در سیاست گذاریهای کلان کشورهای پیشرفته ، در زمره ردیفهای نخستِ برنامه ریزی به حساب میآید . مسلماً حائز اهمیت قرار گرفتن این موضوع در بین برنامهریزان هر کشوری نقش و جایگاه حساسی در روند توسعه آن کشور خواهد داشت .
بی شک پیشبرد هر چه بیشتر این موضوع در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما ، نسبت به کشورهای توسعه یافته ، از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا مسأله تولید علمِ آن کشورها سالها است که جایگاه مناسب خود را پیدا نموده است اما در کشور ما باید به تبیین جایگاه آن پرداخت و در راه تعالی آن گام برداشت .

در نوشتار حاضر که به «موانع فراروی تحقیقات و راهکارهای آن » می پردازد با نگاهی به پدیده توسعه ، تولید علم ، تحقیقات و پژوهش و علتهای کمرنگ بودن آنها در کشور ، همچنین با نگاهی به پیشینه تحقیقات انجام شده و معرفی مشکلات و راهکارهای آن و نیز شناسایی مؤلفه های چندگانه فرهنگِ علمی ـ پژوهشیِ علم در ایران مورد بررسی قرار گرفته سپس فرضیه هایی که بر اساس تحقیقات انجام شده به تأیید رسیده اند و طبق تحلیلها برحسب آزمونهای آماری ، همبستگی آنها با توسعه تحقیقات در ایران معنی دار گزارش شده است ، ارائه می شوند و بعد از ارائه یک مدل تحلیلی درمورد روابط بین موانع فرهنگی و عدم توسعه تحقیق در ایران به ذکر و شرح راهکارهای رفع مشکلات نامبرده (در فرضیه ها) پرداخته می شود . در پایان به دنبال آن دو مبحث ویژه درخصوص آموزش به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و با نتیجه گیری خاتمه می یابد .
واژگان کلیدی : پژوهش ، توسعه ، تحقیقات ، موانع و مشکلات .

فهرست مطالب

چکیده :   ۱
مقدمه :   ۳
تحقیق :   ۶
مولفه های فرهنگِ علمی ـ پژوهشیِ علم در ایران ؛   ۱۰
نتیجه گیری :   ۲۳
منابع :   ۲۴

منابع :

–        قانعی راد ، سیدمحمدامین ، جامعه شناسی رشد و افول علم در ایران ، تهران ، نشر مدینه ۱۳۷۹

– طالب ـ مهدی ـ «مسائل و مشکلات مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران» ـ مجموعه مقاله های سمینار جامعه شناسی و توسعه ـ جلد اول ـ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) تهران ۱۳۷۳

– سهرابی ـ زهره بررسی مشکلات موجود در انجام پژوهش از نظر اعضای هیئت علمی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ایران (پایان نامه کارشناسی ارشد) ۱۳۷۲
– عبدی ـ عباس ـ «جامعه شناسی تحقیقات اجتماعی» مجموعه مقاله های سمینار جامعه شناسی و توسعه ـ جلد اول ـ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) تهران ۱۳۷۳

– طایفی ـ علی ، موانع فرهنگی توسعه تحقیق در ایران ـ تهران ۱۳۸۰، انتشارات آزاداندیشان

– جمعی از نویسندگان ـ مجموعه مقالات سمینار « دانشگاه ، جامعه ، فرهنگ اسلامی » ، انتشارات وزارت علوم تحقیقات و فنآوری ، تهران ، خرداد ۷۹

– سالاری ، محمود ، بررسی موانع و مشکلات پژوهشی در سازمان کتابخانه ها و مرکز آستان قدس رضوی ، (طرح پژوهشی)

– سرایی ـ حسین «تحقیقات علمی ، مطالعات کارشناسی و توسعه علمی» مجموعه مقاله های سمینار جامعه شناسی و توسعه ـ جلد اول ـ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) تهران ۱۳۷۳

مقدمه :

کاوش ، جستجو ، یافتن پدیدههای نو و روشن شدن مجهولات عالم ، فرآیندی است که امروزه ، از آن به پژوهش یاد میشود.

از ابتدای خلقت بشر هم ، تحقیق و پژوهش ، نه به صورت گسترده امروزی ، اما در سطح ابتدایی وجود داشته است. تلاش بشر برای رفع گرسنگی و پوشاک و سرپناه ، دلیلی بر این مدعاست . بشر به تلاش خود ادامه داد و به جایی رسید که در میان یافته های خویش دست به انتخاب زد . او در مرحله بالاتر به فکر یافتن مواد و روشهای راحت تر و آسان تر افتاد و در مجموع عقل و خرد خویش را در راه خدمت به خویشتن به کار گرفت .
با تأمل در مشیِ زندگانیِ بشر درمی یابیم که ، عامل به وجود آورنده اختراعات ، ابداعات و اکتشافات بشر ، نیازها بوده اند و این ابداعات در جهت مرتفع ساختن نیازهای مادی و اخیراً معنوی او بوجود آمده اند . از طرفی بشر امروزی به خوبی دریافته است که هرچه از نیروی عقل خود بیشتر استفاده کند در مسیر پیشرفت و تکامل خود جلوتر و سریعتر خواهد بود . و هرچه از مسیر خلاقیت و استفاده مستمر از نیروی عقل دور شود راه پیشرفت و تعالی را وارونه خواهد پی مود . پس امروزه جامعه علمی بشریت به این نتیجه مهم رسیده است که ، از راههای سعادت و بهروزی اش هموار ساختن زمینه تعقل و پژوهش و متعاقب آن سازندگی و آبادانی است .

امروزه عالمان و نظریه پردازان جهان بر این باورند که راه پیشرفت و ترقی هر قومی قبل از پیمودن ، شناخت دقیق و صحیح آن راه است ؛ تبیین خط مشی ها ، راهکارها و تعیین مسیرها .

جوامع مختلف جهان ، این کار را بر عهده کاردان آن یعنی مراکز علمی و جوامع دانشگاهی گذارده اند . زیرا آنها هستند که با در اختیار داشتن نیروهای با استعداد و فعال و متفکر و همچنین امکانات لازم در این مسیر پر اهمیت گام نهاده و حاصل فعالیتهای خود را در اختیار سایر افراد بشر قرار می دهند . پس در واقع دانشگاهها و مراکز علمیِ هر کشوری باید به سانِ «چشم ها» ی هرملتی ، طلایه دار باشند . زیرا آنها هستند که دید بصیرتر داشته و در تمایز راه از چاه تواناترند .

اگر نگاهی به وضعیت کشورهای توسعه یافته و مترقی دنیا بیاندازیم ، می بینیم آنها کشورهایی هستند که برای دانشگاهها و مراکز علمی خود اهمیت واقعی قائل شده و برای رشد ، پویایی و بالندگی این نهادها هزینه های کلان کردهاند . البته منظور از هزینه ، فقط خرج پول به تنهایی نیست بلکه مراد ، بها دادن به کارها و بسیج کردن همگانیِ نیروها و خریدِ نتیجه فعالیت های آنهاست .

مادامیکه یک کشور واردکننده علم و تکنولوژی باشد ، از هر نظر فقیر خواهد بود . اگر امروز در کشور ما از خودکفایی گندم بحث می شود ، برای قطع وابستگی واردات گندم است . و همچنان که در تولید گندم با بسیج نیرو ها و نظام مند نمودن فعالیتها به نتیجه رسیدیم ، مطمئناً با برنامه ریزی صحیح و سخت کوشی در راه تولید علم هم به موفقیت های بزرگی دست خواهیم یافت . پس بنابراین تاکنون به این نکته رسیده ایم که جاده پیشرفت و تکامل هر جامعه ای از مسیر علم آن اجتماع می گذرد . زیرا علم است که اقتصاد را ، کشاورزی را ، صنعت و خدمات را به صورت بنیادین می سازد و متحول میکند و توسعه میدهد .

در کشورهای توسعه نیافته ، عدم توفیق در رسیدن به این تکامل فکری ، معضلی است که مردم این سرزمینها را در فقر و بدبختی های روحی و اقتصادی فرو برده و غرق نموده است .

در پیچ و خم تاریخ پرتشتت ما ، تا سده اخیر علیرغم فراز و نشیب هایی هرچند کوتاه و بلند در برهه هایی از تاریخ ، اندیشه و اندیشه ورزی و اوج گیریها و کف نشینیهای پی در پیِ معرفت علمی کشور کمتر توانسته است بصورت یک نهاد در درون ساختار اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران جای گرفته و عرض اندام کند . اکنون که نیاز مملکت به پیشرفتهای علمی و عملی و ترقی تصاعد گونه دانش و معرفت ، بیش از هر زمان دیگری ملموس و آشکار شده است ، بجاست که با تکیه بر تجربیات آگاهان و بزرگانِ دانش پژوه ، و مطالعه عوامل و عناصر ایجاد کننده مشکلات و معضلات این طریق خطیر ، آنها را شناخت و در پی مرتفع ساختن آنها برآمد .

در کشور ما در سالهای اخیر اقداماتی هرچند ناچیز جهت پیشبرد این اهداف به وقوع پیوسته است . اما برای نخستین بار در کشور است که دلسوزانی که برای این آب و خاک استخوان در گلو دارند با زحمات زیاد ترتیبی داده اند تا شاگردان مکتب حوزه و دانشگاه گردهم آیند و مشکلاتشان را در عرصه پژوهش هم صدا ابراز دارند .

پیشینه تحقیق :

در این خصوص در سالهای اخیر توسط تنی چند از اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که بعضاً عناوین پایان نامه های تحصیلی شان بوده است مطالعاتی در دانشگاههای اصفهان ، علوم پزشکی ایران و شیراز و تهران و … صورت گرفته است که بطور خلاصه و با لحاظ نمودن موارد مشترک میتوان از مسائلی چون موارد ذیل نام برد .
وجود ساعات زیاد تدریس اساتید ، عدم هماهنگی سازمانها با همدیگر ، کمبود آزمایشگاه و کارگاهها و همچنین مجهز نبودن آنها ، شناخت ناکافی مدیران از مشکلات محققان ، عدم برنامهریزی صحیح کلان مملکتی ، کمبود انگیزه ، عدم دسترسی راحت محققین به اطلاعات ، پایین بودن روحیه تحقیق گروهی بین ایرانیان ، مشکلات و روحیه نامناسب معلمان مدارس ، مشکلات حق التحقیق ، .

در مواردی هم ، موضوعات پراکنده و متنوع تری ، از جمله نکات زیر مشاهده میشود :
عدم نظارت بر عملکرد گروههای پژوهشی و تحقیقاتی و برخورد کردن در نظارت امور پژوهشی و تحقیقی همانند سایر امور معمولی کشور .

نظام آموزشی نامناسب ، که راه کپی برداری و استفاده از کارهای دیگران را آسان نموده و روحیه تلاش و کوشش را از دانشجویان سلب نموده است . سیستم آموزشی باید به گونهای باشد تا زمینه فعالیت و پژوهش را در دانشجویان ایجاد کرده سپس دانش طلب خود به اندیشیدن وادار شود .

غفلت از ارزشهای علمی باعث تقدم سایر مسائل بر تولید علم می شود .
سیاسی شدن غیر طبیعی دانشگاهها .

عدم آشنایی و شناخت کافی به روش شناسی و متدولوژی .

اقتصاد متکی به نفت .

نبود فرهنگ کار در کشور ؛ به نحوی که برخی از مردم کشور ما در فعالیتهای محوله کم کاری کرده ، اتلاف وقت های زیادی دارند ، کار مفید کمی دارند ، بر اساس برنامه ها ، صحیح عمل نمیکنند ، از زیربار مسئولیت شانه خالی میکنند و کار را دلسوزانه انجام نمی دهند .

بروکراسی حاکم اداری ، همچنین توزیع نامتعادل درآمد در جامعه .

فقدان ارتباط صحیح و کافیِ دانشگاه با صنعت .

حذف کردن درسهای پروژه و پایان نامه های دانشجویان دانشگاه آزاد در صورتی که زمان صرف شده برای تحقیقهای آنها از حد یک ترم فراتر می رود . در این صورت علاوه بر مشکلات و کاغذبازی های اداری ، آنها مجبور به انتخاب مجدد آن درس در ترم دیگری نیز خواهند بود . و این امر بر تمایل آنها به انتخاب موضوعاتی که با کارهای عملی مرتبط است به شدت میکاهد .

ناامیدی و فقدان اعتماد به نفس در دانشجویان ، برداشتهای ناصحیح از برخی مفاهیم دینی ، همچون قضا و قدر ، توکل ، شفاعت ، انتظار و عرفان و…

قطع شدن ارتباط فارغ التحصیلان با دانشگاه و مراکز علمی .

عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و صنایع و کلاً بخشهای مختلف کشور جهت همکاری با پژوهشگران و مواجه بودن آنها با قوانین پیر ، فرسوده و از کارافتاده قدیمی .
هجرت متفکران و مجتهدانِ عرصه علم از داخل کشور به مراکزی در خارج از کشور و مواجه شدن مملکت با کمبود نیروی متخصص و کهنه کار .

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.