مقاله موقعیت استراتژیکی حسابداری مدیریت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله موقعیت استراتژیکی حسابداری مدیریت

تعداد صفحات :۹۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هدف این پایان نامه بکارگیری حسابداری مدیریتی در متن استراتژیک می باشد. کاربرد حسابداری مدیریت به منظورتاکید بر جنبه های استراتژیکی در یک روند تکاملی با بهره گیری از مطالعه موردی کیفی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. این پایان نامه به شرح ذیل سازمان دهی شده است. در بخش اول ، چارچوب نظری بر مبنای اصول پایه SMA توسعه یافته است. این چارچوب در صورت کاربرد حسابداری مدیریتی به منظور ارزیابی جنبه های استراتژیک،  پنج رویکرد یا دیدگاه اصلی را لحاظ می کند (خارجی، درازمدت، اشتراکی، پیشرفت(ترقی) و انتخابی).در بخش بعدی، روش و متدولوژی به کار رفته به همراه محدودیت های مطالعه مطرح شده است. سپس ، مورد اصلی توصیف و کاربرد حسابداری مدیریت به منظور تاکید بر جنبه های استراتژیک مورد تحلیل قرار گرفته است.در بخش بعدی، این تحلیل به شیوه موضوعی ادامه یافته و بدین طریق یافته های موردی مطرح می شود. در نهایت، راجع به نتایج و موضوعات تحقیق آتی بحث شده است.

یک کمپانی دارویی جهانی که آینده تعدادی از محصولات محلی اش راارزیابی نموده بود ، هدف مطالعه قلمداد گردید.در این راستا، چارچوب نظری بر مبنای حسابداری مدیریت استراتژی (SMA) توسعه یافته است. در جریان کاربرد حسابداری مدیریت به منظور ارزیابی جنبه های استراتژیک ، تحقیق هنجاری پیشین و مطالعات عملی، انگیزه لازم برای شناسایی پنج دیدگاه غالب ایجاد نمود ( خارجی، درازمدت، مشترک ، ترقی (پیشرفت) و انتخابی یا برگزیننده).  با استفاده از این چارچوب نظری به سبک قیاسی استقرایی ، این چنین استنباط گردید که در بعضی از شرایط از روش حسابداری مدیریتی برای تاکید بر جنبه های استراتژیک استفاده می شد. با استفاده از دیدگاههای خارجی، دراز مدت و مشترک و سازگاری با شیوه های حسابداری مدیریت سنتی، بر جنبه های استراتژیک تاکید گردید. در مورد گزارش جنبه های استراتژیک در سلسه مراتب سازمانی ، از اطلاعات حسابداری مدیریتی استفاده گردید. همچنین این گونه استنباط گردید که جنبه های استراتژیکی در بعضی از شرایط بدون استفاده از تحلیل حسابداری رسمی ارزیابی گردید، آنگاه راجع به جنبه های استراتژیک به طور مجزا  بحث گردید.با این وجود، در بعضی از مواقع ، از حسابداری مدیریت ،  در بحث های استراتژیکی استفاده گردید.

واژگان کلیدی: مطالعه موردی، محرومیت (بی بهره سازی) ، ارزیابی، حسابداری مدیریت، به کار گیری، صنعت دارویی، SMA ، جنبه های استراتژیکی

فهرست مطالب

چکیده   ۱
۱- مقدمه   ۱
۲- بازنگری متن   ۴
۱-۲- رویکرد خارجی   ۷
۲-۲- رویکرد دراز مدت   ۱۲
۳-۲- رویکرد مشارکتی   ۱۴
۴-۲- رویکرد ترقی و پیشرفت   ۱۵
۵-۲- رویکرد انتخابی   ۱۸
۶-۲- چکیده بازنگری متن   ۲۰
۳- روش   ۲۲
۱-۳- ظهور مطالعه کیفی   ۲۴
۲-۳- شیوه تحقیق قیاسی استقرایی   ۲۵
۳-۳- روش مطالعه موردی   ۲۸
۴-۳- تعمیم پذیری مطالعه   ۳۰
۵-۳- تعیین حدود   ۳۲
۶-۳- جمع آوری و تحلیل داده   ۳۳
۴- توصیف موردی   ۳۷
۱-۴- آغاز ارزیابی   ۴۰
۲-۴- ارزیابی کاهش هزینه   ۴۲
۳-۴- ارزیابی اختیارات آتی   ۴۴
۴-۴- ارزیابی نهایی اختیار و حق محرومیت   ۴۹
۵-۴- خلاصه توصیف موردی   ۵۳
۵- یافته های موردی   ۵۶
۱-۵- رویکرد خارجی   ۵۷
۲-۵- رویکرد دراز مدت   ۵۸
۳-۵- رویکرد مشارکتی   ۵۹
۴-۵- نقش تحلیل حسابداری رسمی   ۶۰
۵-۵- استفاده نامشخص و نامشهود از حسابداری مدیریت   ۶۳
۶-۵- چکیده یافته های موردی   ۶۶
۶- نتیجهگیری و بحث   ۶۸
۱-۶- نتیجه گیری   ۶۹
۲-۶- محدودیت ها   ۷۰
۳-۶-پیشنهاداتی برای تحقیق آتی   ۷۲
پیوستها   ۷۴
پیوست A: لیست مصاحبهها   ۷۴
پیوست B: لیست منابع مکتوب   ۷۴
پیوست C: چارت سازمانی   ۷۵
منابع   ۶۷

۱- مقدمه

در سال ۲۰۰۹، AstraZeneca آخرین مورد از چهار محرومیت متوالی عناوین تجاری دارویی محلی را متوقف نمود، بیشتر این محرومیت ها در هیئت پزشکی خانوار متوسط سوئدی، مثلاً Alvedon1 بود. بیشتر محصولات محروم شده بیش از ۵۰ سال در بازار حضوری فعال تجربه کرده بودند. با این وجود، خدمات داخلی و خارجی همواره این سئوال را مطرح می کنند که چرا AstraZeneca محصولاتی با گردش ثابت وجوه نقدی را محروم نمود، به ویژه زمانی که کمپانی به زودی با انقضای جواز دیگر محصولات مهمش رو برو می شد. در پاسخ به این انتقاد، این گونه استدلال گردید که ارزیابی استراتژیک نشان داده بود که آینده این محصولات در AstraZeneca به موازات استراتژی شرکتی قرار نداشت.

این قبیل محصولات نه با جواز تحت حفاظت قرار گرفته نه مثل محصولات اصلی AstraZeneca، پیشگام و جلودار توسعه دارویی بودند. این فرایند ارزیابی را می توان استراتژیک تلقی نمود زیرا پاسخی به تغییر شرایط استراتژیک داخلی و خارجی به شمار می رفت. در این مقاله ، استعمال حسابداری مدیریت در این فرایند ارزیابی بررسی شده است. ” سیموند”  بر کاربرد حسابداری مدیریت در زمینه استراتژیک به عنوان یک موضوع تحقیقاتی جالب توجه در سال ۱۹۸۰ تاکید نمود در این سال او حسابداری مدیریت استراتژیک (SMA) را معرفی نمود(لانگفیلد- اسمیت، ۲۰۰۸). این فکر و تصور حاکی از آن است که حسابداری مدیریت باید اطلاعات وابسته به زمینه های استراتژیک را لحاظ نماید.

از آنجایی که فرایند ارزیابی از نوع استراتژیک بود، در نتیجه مطالعه و بررسی نحوه به کارگیری حسابداری مدیریت در آن فرایند جالب توجه می باشد. بنابراین، هدف این پایان نامه شناخت و آگاهی از نحوه استفاده و به کارگیری حسابداری  مدیریت در زمینه استراتژیک می باشد. برای نیل به این مهم، سئوالات تحقیق زیر مطرح گردید:

کاربرد حسابداری مدیریت برای تاکید بر جنبه های استراتژیک در فرایند ارزیابی AstraZeneca ؟

در سالهای اخیر رشته SMA در جمع جامعه آکادمیک توجه زیادی را به طرف خود جلب کرده است. این علاقه از طریق تحقیق هنجاری اولیه و سپس مطالعات تجربی تجلی یافته است. بیشتر تحقیقات تجربی بر کاربرد تکنیک های حسابداری و شرایط استعمال آنها تاکید کرده است (” تیلمن و گودارد”، ۲۰۰۸). از قابلیت کاربرد عملی SMA انتقاد شده و SMA افسانه و اختراع تخیل آکادمیک نامیده شده است (لورد،۱۹۹۶). در این راستا به این نکته اشاره شده است که تحقیق آتی باید به مطالعه اصول زمینه تکنیک های SMA بپردازد نه کاربرد عملی آنها.(“لانگفیلد- اسمیت”، ۲۰۰۸؛ “تیلمن و گودارد”،۲۰۰۸). در این پایان نامه از روش مطالعه موردی بر اساس شیوه قیاسی استقرایی استفاده می شود. در این شیوه ، داده ها و اطلاعات لازم از طریق مصاحبه های دقیق و عمیق جمع آوری و در تعامل با نظریه مربوط به اصول SMA و جهت نیل به نتایج مطلوب ، از مطالعات سند استفاده شده است. بنابراین نقش اصلی این پایان نامه توصیف نحوه انتشارعملی اصول SMA در حسابداری مدیریت می باشد.

این پایان نامه به شرح ذیل سازمان دهی شده است. در بخش اول ، چارچوب نظری بر مبنای اصول پایه SMA توسعه یافته است. این چارچوب در صورت کاربرد حسابداری مدیریتی به منظور ارزیابی جنبه های استراتژیک،  پنج رویکرد یا دیدگاه اصلی را لحاظ می کند (خارجی، درازمدت، اشتراکی، پیشرفت(ترقی) و انتخابی).در بخش بعدی، روش و متدولوژی به کار رفته به همراه محدودیت های مطالعه مطرح شده است. سپس ، مورد اصلی توصیف و کاربرد حسابداری مدیریت به منظور تاکید بر جنبه های استراتژیک مورد تحلیل قرار گرفته است.در بخش بعدی، این تحلیل به شیوه موضوعی ادامه یافته و بدین طریق یافته های موردی مطرح می شود. در نهایت، راجع به نتایج و موضوعات تحقیق آتی بحث شده است.

۲- بازنگری متن

در این بخش ،متون و نوشته های مربوط به کاربرد حسابداری مدیریت در زمینه استراتژیک مطرح  شده است. مبنای بازنگری متن ، رشته نظری SMA بوده و نهایتاً منجر به خلق چارچوبی نظری                می گردد که رویکردهای به کار رفته در زمان کاربرد حسابداری مدیریت در جهت ارزیابی جنبه های استراتژیک را پوشش می دهد. بازنگری متن بر طبق پنج رویکرد شناسایی شده سازمان یافته است: رویکرد یا دیدگاه خارجی، دراز مدت، مشارکتی، ترقی و پیشرفت و انتخابی.

هدف این مقاله کسب اطلاعاتی راجع به کاربرد حسابداری مدیریت در زمینه استراتژیک می باشد. این کار از طریق مطالعه و بررسی کاربرد حسابداری مدیریت در جهت تاکید بر جنبه های استراتژیک فرایند ارزیابی انجام شده است.حسابداری مدیریت را می توان این گونه توصیف نمود” قرار دادن اطلاعات در اختیار افراد حاضر در سازمان برای کمک به آنها در خصوص تصمیم گیری بهتر و ارتقاء سطح راندمان و اثربخشی امور فعلی” (“دروری”،۲۰۰۸، صفحه ۷).در این پایان نامه ،جنبه های استراتژیک به عواملی اتلاق می شود که از ملاحظات استراتژیک ریشه گرفته یا رابطه مستقیمی با آنها دارند. از جمله نمونه های ملاحظات استراتژیک می توان به تعقیب سود رقابتی، تاکید بر توانش ها و قابلیت های اصلی و شناسایی نقاط قوت و ضعیف داخلی متناسب با فرصتها یا تهدیدهای بازار اشاره کرد(“آنتونی و گوینداراجان”، ۲۰۰۷؛” بارنی و هسترلی”، ۲۰۰۸؛ “همل و پراهالد”،۱۹۹۴).

ارتباط بین حسابداری مدیریت و زمینه استراتژیکی اش تقریباً در طول سی سال مورد توجه محققین بوده است. (“لانگمن – اسمیت”، ۲۰۰۸). در نتیجه، SMA که به کشف کاربرد حسابداری مدیریت در زمینه های استراتژیک می پردازد، نمو یافته است. تعریف توافق شده ای راجع به SMA مطرح نشده است(“دروری”، ۲۰۰۸؛ “لانگفیلد- اسمیت”، ۲۰۰۸؛ “لورد”،۱۹۹۶؛” روزلندر و هارت”،۲۰۰۳). با این حال؛” برومویچ” (۱۹۹۰) تعریفی نافذ مطرح نموده است:

تهیه و تحلیل اطلاعات مالی پیرامون بازار محصول شرکت و هزینه و ساختار هزینه رقبا و بازبینی استراتژیهای نهادهای اقتصادی و رقبا در این بازارها در دوره های مشخص (صفحه ۲۸).در ارتباط با حسابداری مدیریت، SMA را می توان ارائه اطلاعات به افراد درون سازمان برای تصمیم گیری استراتژیک بهتر و ارتقاء راندمان واثربخشی امور فعلی جهت نیل به اهداف استراتژیک نامید. این رشته با تاکید بر تحقیق هنجاری و سپس مطالعات تجربی پیرامون کاربرد عملی چارچوب هنجاری توصیف شده است (“لانگفیلد- اسمیت”، ۲۰۰۸؛ “تیلمن و گودارد”،۲۰۰۸). مطالعات تجربی کاربرد عملی محدود تکنیک های SMA را نشان داده است، مثلاً هزینه گذاری صفت، مدیریت استراتژیک هزینه و تحلیل زنجیره ارزش رسمی (“گولدینگ”، ۲۰۰۰؛” لانگمن- اسمیت” ، ۲۰۰۸). اما، عناصر اصول پایه SMA در عمل مشاهده شده است (“کار و تامکینز”، ۱۹۹۶؛” لرد”، ۱۹۹۶). با بهره گیری از عناصر SMA ، در این مقاله از پنج رویکرد استفاده شده است:

(۱) خارجی

(۲) دراز مدت

(۳) مشارکتی

(۴) ترقی

(۵) انتخابی

این رویکردهای براین اساس انتخاب شده اند که SMA بر چه اساس پیشنهاد می کند که از حسابداری مدیریت در طول ارزیابی جنبه های استراتژیک می توان استفاده نمود. تعدادی از محققین راجع به  رویکردهای SMA بحث کرده اند، عده ای ازآنها صریحاً و عده دیگر به صورت ضمنی  از آنها نام برده اند. منابع اصلی اشتیاق و علاقه به این شناسایی در شکل ۱ به طور خلاصه آورده شده است.

۱-۲- رویکرد خارجی

بر طبق تعریف “برومویچ” (۱۹۹۰) جمع آوری اطلاعات نسبت به رقبا عنصر اصلی SMA محسوب می شود. لحاظ نمودن اطلاعات مربوط به رقبا وقتی SMA برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ معرفی شد، یکی از ایده های اصلی ” سیموندز” به شمار می رفت. (“لانگفیلد- اسمیت”، ۲۰۰۸). از آن پس، رویکرد خارجی دیگر بازیگران خارجی را نیز لحاظ نمود. “برومویچ” (۱۹۹۰) اهمیت تحلیل مشتری را روشن و “شانک” (۱۹۸۹) توصیه می کند که اطلاعات وابسته به زنجیره ارزش بایدلحاظ گردد. در نتیجه اطلاعات مربوط به رقبا ، مشتریان و تهیه کنندگان در رویکرد خارجی SMA لحاظ گردید.

SMA از تحلیل اطلاعات داخلی در ارتباط با اطلاعات خارجی برای حمایت از تدوین و تحقق استراتژی حمایت و طرفداری می کند(“گوینداراجان و شانک”، ۱۹۹۲؛ “لانگفیلد- اسمیت”، ۲۰۰۸). فرایند تدوین استراتژی (در شکل ۲ شرح داده شده است) به صورت تحلیل شرایط داخلی و خارجی ، شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای خارجی(SWOT) و تطبیق توانش های اصلی با فرصتهای محیطی جهت تصمیم گیری درست در مورد استراتژیها، توصیف شده است. (“آنتونی و گووینداراجان”، ۲۰۰۷). محققین تحلیل SWOT را به SMA ربط داده اند (“گیلدینگ” ، ۲۰۰۰). در این پایان نامه، از این چارچوب برای شناسایی جنبه های استراتژیک استفاده شده است.

 رویکردخارجی در SMA در سطح سنتی رقبا، مشتریان و تهیه کنندگان را شناسایی می کند. اما ، برای مطالعه فرایند تدوین استراتژی روشن می شود که جنبه های اجتماعی/ سیاسی (نهادی) نیز در ارزیابی استراتژیک اهمیت دارند. بدین وسیله اطلاعات خارجی به دست می آید که می توان آنها را در چارچوب SMA لحاظ نمود. “رزلندر و هارت” (۲۰۰۳) به جذب  هوش بازاری اشاره کرده و دیکسون” (۱۹۹۸) عوامل سیاسی و اقتصادی را عنوان می کند، اما تا به این تاریخ توجه خاصی به محیط نهادی شرکت نشده است.

در مطالعه عملی SMA ، “تیلمن و گودارد “(۲۰۰۸) به این نتیجه رسیدند که تطبیق یا انطباق اطلاعات داخلی و خارجی برای مهار این پدیده در زمینه فضایی به کار برده شده است، به عبارتی قرار گرفتن یک رقم واحد در زمینه وسیع تر. تحلیل سهام بازار از این جمله به شمار می رود. فرض کنید کمپانی ۵ درصد از سهام بازاری و رقبای آن سهام کمی ، مثلاً ۶-۲ درصد در اختیار دارند.

اگر بازار فقط از یک بازیگر دارنده ۹۵ درصد سهم بازار تشکیل شده باشد، در این صورت شرایطی که شرکت با آن مواجه می شود، متفاوت خواهد بود. “تیلمن و گودارد” (۲۰۰۸) ادعا می کنند که هدف از کاربرد حسابداری مدیریت در فرایندهای استراتژیک مفهومی کردن اطلاعات در فرصت معین و مشخص می باشد.

“تیلمن و گودارد” (۲۰۰۸) برای نظیر کردن اطلاعات خارجی و داخلی، فرایند سازمان دهی و هماهنگی اطلاعات را نیز شناسایی کردند. آنها این گونه استنباط کردند که هرچه پیچیدگی زمینه استراتژیک بالاتر باشد، نیاز به سازماندهی اطلاعات بیشتر می شود. سیموندز پا فراتر نهاده و توصیه           می کند که کاربرد SMA نه تنها حاکی از سازمان دهی اطلاعات به طریقه ای قابل قیاس خواهد بود، در عین حال به تغییرات و ضمایم حسابداری مدیریت سنتی نیاز دارد. وی ادعا می کند که مثلاً سنجش سهام بازار را می توان در حساب مدیریت و بودجه ثبت کرده و بدین طریق توسعه کمپانی با رقبا را باهم مقایسه کرد (“لرد”، ۱۹۹۶).

جمع آوری اطلاعات خارجی ممکن است مسئله ساز شود، زیرا طرفین خارجی احتمالاً به خاطر اینکه احساس می کنند، جایگاه رقابتی آنها با این کار تهدید می شود، اطلاعات را باهم تقسیم نمی کنند (“کارلسون- وال”، ۲۰۰۹؛ “لرد”، ۱۹۹۶). متعاقباً، اطلاعات خارجی تخمین و در محاسبات با وکالت نامه مطرح می شود(“لرد”، ۱۹۹۶). حساسیت اطلاعات رقابتی ، باعث بالا رفتن هزینه جمع آوری اطلاعات می گردد(“دیکسون”، ۱۹۹۸؛ “لرد”، ۱۹۹۶). “لرد”(۱۹۹۶) کاربردی بودن SMA به خاطر ناکافی بودن اطلاعات خارجی را مورد بررسی قرار می دهد.او این گونه استدلال می کند که تهیه و آماده کردن اطلاعات مالی غیر احتکاری سخت و دشوار بوده و در نتیجه قیاس پذیری ارقام داخلی با ارقام رقبا پائین می باشد. کاربرد رویکرد خارجی SMA را از حسابداری مدیریت سنتی ، که عموماً با اتفاقات روی داده در حد شرکت سرو کار دارد، متمایز می کند (“لرد”، ۱۹۹۶؛ “دروری”، ۲۰۰۸). بهترین رویکرد خارجی اطلاعات مربوط به رقبا، مشتریان و عرضه کنندگان را شامل می شود.از رویکرد خارجی در حسابداری مدیریت می توان برای تاکید بر اهمیت جنبه های استراتژیک در فرایند ارزیابی استفاده نمود.

۲-۲- رویکرد دراز مدت

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.