682 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۳۵
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
یکی از شاخصهای توسعه در کشورها میزان آموزش و تحصیلات و نسبت دانشجویان و دانشگاهها و سطح سواد آنان به جمعیت میباشد و این متغیر در مقایسه با سایر شاخصهای توسعه اعم از اقتصادی و رفاه و بهداشت نرخ رشد و تولید و غیره یکی از با اهمیتترین شاخصهای محسوب میگردد مع الوصف در تعاونیها نیز برای یک تشکل تعاونی مطلوب و کارآمد بین سه تا شانزده اصل اعم از عضویت آزاد و اختیار، کنترل دموکراتیک، محدودیت سود سهام، اصل آموزش، اصل خودگردانی و عدم وابستگی، توجه به جامعه، مازاد درآمد(مازاد برگشتی)، همیاری در بین تعاونیها، مشارکت اقتصادی اعضاء، و غیره … وجود دارد.
در میان اصول تعاونی نیز اصل آموزش از اصول بنیادین نظام تعاونی است و توسعه منابع انسانی بخش تعاون مبنی بر آموزش و ارتقای دانش و مهارت اعضاء و شاغلین و مردم باید چند گام جلوتر از شکلگیری آغاز حیات تعاونی به عنوان فرآیندی مستمر مورد توجه قرار گیرد.
واقعیت این است که در جهان امروز آنچه بیش از همه دارای اهمیت است، نیروی انسانی است. بطوری که اقتصاددانان معتقدند آنچه درنهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور را تعیین میکند، منابع انسانی آن کشور است نه سرمایه و یا منابع مادی آن. این منابع انسانی هستند که سرمایهها را متراکم میسازند، از منابع طبیعی بهرهبرداری میکنند، سازمانهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را به وجود میآورند و توسعه ملی را پیش میبرند. کشوری که نتواند مهارتها و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو احسن بهرهبرداری کند، قادر نیست هیچ چیز دیگری را توسعه بخشد.
بنابراین در این تحقیق تأثیر آموزش بر رشد حرفهای مدیران در شرکت تعاونیها صورت می گیرد.
واژه های کلیدی: شرکتهای تعاونی، آموزش و بهسازی،رشد حرفه ای، تغییر رفتار، توسعه مهارت، نتایج عملکرد
فصل اول ۱
کلیات ۱
مقدمه ۲
بیان مسئله : ۴
اهداف پژوهش : ۵
ضرورت و اهمیت تحقیق : ۵
فصل دوم ۸
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ۸
مبانی نظری پژوهش : ۹
الف: مقدمه ۹
ب: مفهوم آموزش ۱۰
ج: عوامل موثر بر آموزش و بهسازی ۱۰
د: معنی و مفهوم آموزش کارکنان ۱۱
ح: تاریخچه آموزش کارکنان در ایران ۱۲
و: اهداف آموزش کارکنان ۱۳
ز: رشد حرفهای ۱۴
پیشینه پژوهش : ۱۶
تحقیقات داخلی : ۱۷
تحقیقات خارجی : ۱۸
سوالات پژوهش : ۲۱
متغیرهای پژوهش : ۲۱
تعاریف نظری: ۲۲
تعاریف عملیاتی : ۲۲
فصل سوم ۲۴
روش تحقیق ۲۴
روش تحقیق: ۲۵
منابع و مآخذ ۲۷
در گذشته چنین گمان میرفت که زمان آموختن با زمان کار کردن و زندگی کردن از هم جدا هتند و بنابراین برای آنها آموزشی که پیش از آغاز کار به افراد داده میشد درخور توجه بود. براین گمان انسان برای زمانی میآموزد و سپس به زندگی و کار مولد و سودمند میپردازد و زمانی که کار و زندگی آغاز میشود، دیگر برای آموزش و پرورش جایی وجود ندارد. این اندیشه اکنون روایی ندارد و آموزش و پرورش با زیستن انسان همراه شده است. همه مردن برای همه وقت باید به آموختن بپردازند و تازههای دانش بشری خود را تازه سازند و با نیرو و آگاهی بیشتر زندگی سودمندی را دنبال کنند(شریعتمداری، ۱۳۸۳).
افرادی که به استخدام سازمان درمیآیند علاوه بر معلوماتی که در دبستان، دبیرستان و دانشگاه کسب کردهاند و برای ورود به اجتماع و خدمت مؤثر آماده شدهاند به آموزش تخصصی و حرفهای نیز نیاز دارند تا دانش فنی و مهارتهای لازم را برای انجام شایسته وظایف واگذار شده به دست آورند. این آموزشها به کارکنان کمک میکند تا نقش فعالتر و مؤثرتری در رسیدن به اهداف سازمان ایفا کنند. شریعتمداری(۱۳۸۳) در همین زمینه اظهار میدارد که: رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. که این امر در سایه آموزش و بهسازی نیروی انسانی میسر است. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب میشود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط، بطور مؤثر فعالیتهایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. بنابراین آموزش و بهسازی، کوشش مداوم و برنامهریزی شده به وسیله مدیریت برای بهبود سطوح شایستگی کارکنان و عملکرد سازمانی است.
واقعیت این است که در جهان امروز آنچه بیش از همه دارای اهمیت است، نیروی انسانی است. بطوری که اقتصاددانان معتقدند آنچه درنهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور را تعیین میکند، منابع انسانی آن کشور است نه سرمایه و یا منابع مادی آن. این منابع انسانی هستند که سرمایهها را متراکم میسازند، از منابع طبیعی بهرهبرداری میکنند، سازمانهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را به وجود میآورند و توسعه ملی را پیش میبرند. کشوری که نتواند مهارتها و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو احسن بهرهبرداری کند، قادر نیست هیچ چیز دیگری را توسعه بخشد(طالب، ۱۳۷۹).
تعاونیها سازمانهای اقتصادی و اجتماعی میباشند که براساس نیاز با هدف مشترک اعضاء شکل میگیرند. براساس اصول مبانی تعاون، اداره و کنترل تعاونی از طریق نظارت و دموکراتیم اعضاء صورت میگیرد و مطابق قانون تعاون اعضا در کلیه امور تعاونی حق نظارت دارند. تصمیمات در مجامع عمومی(عالیترین رکن تعاون) براساس هر عضو یک رأی اتخاذ میگردد و ملاک در تصمیم گیری، نظر و رأی اکثریت اعضاء میباشد و مانند سایر شرکتهای تجاری تعداد آراء به تعداد سهام و میزان سرمایه گذاری بستگی ندارد. بطور کلی عضو در تعاونی دارای منزلت و موقعیتی فراتر از سهامدار در شرکتهای تجاری میباشد. اما عملاً اکثریت اعضاء تعاونیها به حوزه تکالیف و اختیارات خود واقف نیستند و دخالت و نظارت آنها در تصمیم گیریهای تعاونیها بسیار ناچیز است. مجامع عمومی بسیار کم رونق و بعضاً صوری برگزار میگردد. مدیران، اعضا را از حوزه تصمیمسازی خارج نموده و در امور تعاونیها مشارکت ندارند. این در حالی است که مطابق ماده ۳۳ قانون، اعضاء در شرکت تعاونی مسئولیت مالی دارند. کنار گذاشتن خیل عظیم اعضاء تعاونیها از طیف مخاطبان آموزشی موجب میگردد اعضاء فاقد آگاهیها و مهارتهای لازم جهت انجام وظایف قانونی خود شوند و در نتیجه تعاونیها از پشتوانه عظیم انسانی مرحوم خواهند شد. لذا ضرورت دارد آموزش اعضاء از نظام آموزشی تعاون قلمداد گردد و از طریق تدوین روشها و برنامههای آموزشی مناسب آگاهیها و مهارتهای لازم به اعضا تعاونیها ارائه گردد(طالبی، ۱۳۸۴).
از جمله سازمانهایی که امروزه حضور خود را در عرصه اجتماعی به دلیل وجود انقلاب اسلامی ایران و پرداختن به اصل ۴۴قانون اساسی نشان داده است شرکتهای تعاونی میباشند. با توجه به مطالعات و تحقیقات موجود این شرکتها نیز با مشکلاتی مواجه هستند که رستمی(۱۳۸۳) به نمونههایی از آن اشاره دارد. او اینگونه اظهار میدارد که از لحاظ آسیبشناسی در حال حاضر شرکتهایی مثل اتحادیههای تعاونی با مشکلات و چالشهای عدیدهای همچون عدم مشارکت اعضاء، پایین بودن سطح کارایی مدیران، فقدان نظارت اعضاء و بازرسان، پایین بودن سطح بهرهوری، کیفیت نامناسب محصولات و ارائه خدمات، عدم همدلی بین مدیران، بازرسان و اعضاء و غیره دست به گریبان هستند. مدیران تعاونیها عموماً فاقد دانش و مهارتهای مدیریتی نو میباشند، بازرسان به وظایف نظارتی خود به نحو احسن عمل نمینمایند، اعضاء از نقش و جایگاه خود آگاهی لازم را ندارند، مجامع عمومی به صورتی بسیار بیرونق برگزار میگردد، کارکنان فاقد مهارتهای لازم برای بهرهمندی از روشهای نوین تولید میباشند، تعاونیها در فروش محصولات تولیدی با مشکلات فراوانی مواجه هستند و غیره. اینها واقعیتهایی است که در درون تعاونیها قابل مشاهده است و آمار تعاونیها راکد و غیرفعال نیز گویای این مطلب است.
همچنین مکرراً در منابع و مراجع مختلف دیده شده است که تفاوت شخص دانا و شخص نادان یا به عبارت دیگر فرد آموزش دیده و آموزش ندیده بسیار زیاد است و نمیتوان این تفاوت آشکار را نادیده گرفت. آذرهوش(۱۳۷۷) در باب نیازهای اجتماعی، تغییرات محیط، تحولات جدید و فعالیتهای رقبای تجاری، طبیعیترین نیاز رقابت را امر آموزش بیان میکند. هر سازمانی به منظور ایجاد سازگاری و توانمندی برای بقاء و دوام خود مستلزم داشتن آرامش در فرآیند تولید خدمات، تولید صنعتی و ارائه محصولات یا خدمات به جامعه میباشد و این آرامش حاصل نمیشود مگر آنکه نیروهای شاغل در سازمان از اطلاعات لازم و کافی در راستای ارائه خدمات و محصولات خود به جامعه برخوردار باشند و این اطلاعات از طریق آموزش بدست خواهد آمد.
با توجه به حوزه بقاء و دوام تعاونیها و رعایت و تأمین نیازمندهای اجتماع و رسالت محققین جامعه از جمله کارشناسان ارشد محقق در این راستا و در جهت پاسخ به سؤال اهمیت آموزش و نظرسنجی از دستاندرکاران تعاونیهای موجود اقدام به پژوهش در این زمینه مینماید و این سوال اساسی را مطرح میکند که آیا آموزش بر رشد حرفهای مدیران تأثیر دارد یا خیر؟
هدف کلی
بررسی نظرات مدیران شرکتهای تعاونی شهر یزد در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای آنها .
هدف جزئی
۱- بررسی تأثیر آموزش بر تغییر رفتار مدیران
۲- بررسی تأثیر آموزش بر توسعه مهارت مدیران
۳- بررسی تأثیر آموزش بر نتایج عملکرد مدیران
۴- بررسی رابطه بین سابقه مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای
۵- بررسی رابطه بین تحصیلات مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای
۶- بررسی رابطه بین جنسیت مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای
۷- بررسی رابطه بین نوع فعالیت مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .