مقاله نظرات مدیران شرکت های تعاونی شهر یزد در باب تاثیر آموزش بر رشد حرفه ای آنها

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نظرات مدیران شرکت های تعاونی شهر یزد در باب تاثیر آموزش

بر رشد حرفه ای آنها

تعداد صفحات : ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از شاخص‏های توسعه در کشورها میزان آموزش و تحصیلات و نسبت دانشجویان و دانشگاه‏ها و سطح سواد آنان به جمعیت می‏باشد و این متغیر در مقایسه با سایر شاخص‎های توسعه اعم از اقتصادی و رفاه و بهداشت نرخ رشد و تولید و غیره یکی از با اهمیت‏ترین شاخص‎های محسوب می‏گردد مع الوصف در تعاونی‎ها نیز برای یک تشکل تعاونی مطلوب و کارآمد بین سه تا شانزده اصل اعم از عضویت آزاد و اختیار، کنترل دموکراتیک، محدودیت سود سهام، اصل آموزش، اصل خودگردانی و عدم وابستگی، توجه به جامعه، مازاد درآمد(مازاد برگشتی)، همیاری در بین تعاونی‎ها، مشارکت اقتصادی اعضاء، و غیره … وجود دارد.

در میان اصول تعاونی نیز اصل آموزش از اصول بنیادین نظام تعاونی است و توسعه منابع انسانی بخش تعاون مبنی بر آموزش و ارتقای دانش و مهارت اعضاء و شاغلین و مردم باید چند گام جلوتر از شکل‎گیری آغاز حیات تعاونی به عنوان فرآیندی مستمر مورد توجه قرار گیرد.

واقعیت این است که در جهان امروز آنچه بیش از همه دارای اهمیت است، نیروی انسانی است. بطوری که اقتصاددانان معتقدند آنچه درنهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور را تعیین می‏کند، منابع انسانی آن کشور است نه سرمایه و یا منابع مادی آن. این منابع انسانی هستند که سرمایه‎ها را متراکم می‏سازند، از منابع طبیعی بهره‏برداری می‏کنند، سازمانهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را به وجود می‏آورند و توسعه ملی را پیش می‏برند. کشوری که نتواند مهارت‌ها و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو احسن بهره‏برداری کند، قادر نیست هیچ چیز دیگری را توسعه بخشد.

بنابراین در این تحقیق تأثیر آموزش بر رشد حرفه‏ای مدیران در شرکت تعاونی‎ها صورت می گیرد.

 واژه های کلیدی: شرکت‎های تعاونی، آموزش و بهسازی،رشد حرفه ای، تغییر رفتار، توسعه مهارت، نتایج عملکرد

فهرست مطالب

فصل اول    ۱
کلیات    ۱
مقدمه    ۲
بیان مسئله :    ۴
اهداف پژوهش :    ۵
ضرورت و اهمیت تحقیق :    ۵
فصل دوم    ۸
مبانی نظری و پیشینه پژوهش    ۸
مبانی نظری پژوهش :    ۹
الف: مقدمه    ۹
ب: مفهوم آموزش    ۱۰
ج: عوامل موثر بر آموزش و بهسازی    ۱۰
د: معنی و مفهوم آموزش کارکنان    ۱۱
ح: تاریخچه آموزش کارکنان در ایران    ۱۲
و: اهداف آموزش کارکنان    ۱۳
ز: رشد حرفه‏ای    ۱۴
پیشینه پژوهش :    ۱۶
تحقیقات داخلی :    ۱۷
تحقیقات خارجی :    ۱۸
سوالات پژوهش :    ۲۱
متغیرهای پژوهش :    ۲۱
تعاریف نظری:    ۲۲
تعاریف عملیاتی :    ۲۲
فصل سوم    ۲۴
روش تحقیق    ۲۴
روش تحقیق:    ۲۵
منابع و مآخذ    ۲۷

مقدمه

در گذشته چنین گمان می‏رفت که زمان آموختن با زمان کار کردن و زندگی کردن از هم جدا هتند و بنابراین برای آنها آموزشی که پیش از آغاز کار به افراد داده می‏شد درخور توجه بود. براین گمان انسان برای زمانی می‎آموزد و سپس به زندگی و کار مولد و سودمند می‏پردازد و زمانی که کار و زندگی آغاز می‏شود، دیگر برای آموزش و پرورش جایی وجود ندارد. این اندیشه اکنون روایی ندارد و آموزش و پرورش با زیستن انسان همراه شده است. همه مردن برای همه وقت باید به آموختن بپردازند و تازه‎های دانش بشری خود را تازه سازند و با نیرو و آگاهی بیشتر زندگی سودمندی را دنبال کنند(شریعتمداری، ۱۳۸۳).

افرادی که به استخدام سازمان درمی‎آیند علاوه بر معلوماتی که در دبستان، دبیرستان و دانشگاه کسب کرده‎اند و برای ورود به اجتماع و خدمت مؤثر آماده شده‎اند به آموزش تخصصی و حرفه‎ای نیز نیاز دارند تا دانش فنی و مهارتهای لازم را برای انجام شایسته وظایف واگذار شده به دست آورند. این آموزش‎ها به کارکنان کمک می‎کند تا نقش فعال‎تر و مؤثرتری در رسیدن به اهداف سازمان ایفا کنند. شریعتمداری(۱۳۸۳) در همین زمینه اظهار می‎دارد که: رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. که این امر در سایه آموزش و بهسازی نیروی انسانی میسر است. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب می‏شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط، بطور مؤثر فعالیت‎هایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. بنابراین آموزش و بهسازی، کوشش مداوم و برنامه‏ریزی شده به وسیله مدیریت برای بهبود سطوح شایستگی کارکنان و عملکرد سازمانی است.

واقعیت این است که در جهان امروز آنچه بیش از همه دارای اهمیت است، نیروی انسانی است. بطوری که اقتصاددانان معتقدند آنچه درنهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور را تعیین می‏کند، منابع انسانی آن کشور است نه سرمایه و یا منابع مادی آن. این منابع انسانی هستند که سرمایه‎ها را متراکم می‏سازند، از منابع طبیعی بهره‏برداری می‏کنند، سازمانهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را به وجود می‏آورند و توسعه ملی را پیش می‏برند. کشوری که نتواند مهارت‌ها و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو احسن بهره‏برداری کند، قادر نیست هیچ چیز دیگری را توسعه بخشد(طالب، ۱۳۷۹).

تعاونی‎ها سازمانهای اقتصادی و اجتماعی می‏باشند که براساس نیاز با هدف مشترک اعضاء شکل می‏گیرند. براساس اصول مبانی تعاون، اداره و کنترل تعاونی از طریق نظارت و دموکراتیم اعضاء صورت می‎گیرد و مطابق قانون تعاون اعضا در کلیه امور تعاونی حق نظارت دارند. تصمیمات در مجامع عمومی(عالی‏ترین رکن تعاون) براساس هر عضو یک رأی اتخاذ می‏گردد و ملاک در تصمیم گیری، نظر و رأی اکثریت اعضاء می‏باشد و مانند سایر شرکت‏های تجاری تعداد آراء به تعداد سهام و میزان سرمایه گذاری بستگی ندارد. بطور کلی عضو در تعاونی دارای منزلت و موقعیتی فراتر از سهامدار در شرکتهای تجاری می‏باشد. اما عملاً اکثریت اعضاء تعاونی‎ها به حوزه تکالیف و اختیارات خود واقف نیستند و دخالت و نظارت آنها در تصمیم گیری‎های تعاونی‎ها بسیار ناچیز است. مجامع عمومی بسیار کم رونق و بعضاً صوری برگزار می‎گردد. مدیران، اعضا را از حوزه تصمیم‎سازی خارج نموده و در امور تعاونی‎ها مشارکت ندارند. این در حالی است که مطابق ماده ۳۳ قانون، اعضاء در شرکت تعاونی مسئولیت مالی دارند. کنار گذاشتن خیل عظیم اعضاء تعاونی‏ها از طیف مخاطبان آموزشی موجب می‏گردد اعضاء فاقد آگاهی‎ها و مهارت‎های لازم جهت انجام وظایف قانونی خود شوند و در نتیجه تعاونی‎ها از پشتوانه عظیم انسانی مرحوم خواهند شد. لذا ضرورت دارد آموزش اعضاء از نظام آموزشی تعاون قلمداد گردد و از طریق تدوین روشها و برنامه‎های آموزشی مناسب آگاهی‎ها و مهارت‎های لازم به اعضا تعاونی‎ها ارائه گردد(طالبی، ۱۳۸۴).

 بیان مسئله :

از جمله سازمان‌هایی که امروزه حضور خود را در عرصه اجتماعی به دلیل وجود انقلاب اسلامی ایران و پرداختن به اصل ۴۴قانون اساسی نشان داده است شرکت‎های تعاونی می‏باشند. با توجه به مطالعات و تحقیقات موجود این شرکت‎ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند که رستمی(۱۳۸۳) به نمونه‎هایی از آن اشاره دارد. او اینگونه اظهار می‎دارد که از لحاظ آسیب‎شناسی در حال حاضر شرکت‎هایی مثل اتحادیه‎های تعاونی با مشکلات و چالش‌های عدیده‏ای همچون عدم مشارکت اعضاء، پایین بودن سطح کارایی مدیران، فقدان نظارت اعضاء و بازرسان، پایین بودن سطح بهره‏وری، کیفیت نامناسب محصولات و ارائه خدمات، عدم همدلی بین مدیران، بازرسان و اعضاء و غیره دست به گریبان هستند. مدیران تعاونی‎ها عموماً فاقد دانش و مهارت‎های مدیریتی نو می‏باشند، بازرسان به وظایف نظارتی خود به نحو احسن عمل نمی‏نمایند، اعضاء از نقش و جایگاه خود آگاهی لازم را ندارند، مجامع عمومی به صورتی بسیار بی‏رونق برگزار می‏گردد، کارکنان فاقد مهارت‎های لازم برای بهره‎مندی از روش‎های نوین تولید می‏باشند، تعاونی‎ها در فروش محصولات تولیدی با مشکلات فراوانی مواجه هستند و غیره. اینها واقعیت‎هایی است که در درون تعاونی‎ها قابل مشاهده است و آمار تعاونی‎ها راکد و غیرفعال نیز گویای این مطلب است.

همچنین مکرراً در منابع و مراجع مختلف دیده شده است که تفاوت شخص دانا و شخص نادان یا به عبارت دیگر فرد آموزش دیده و آموزش ندیده بسیار زیاد است و نمی‏توان این تفاوت آشکار را نادیده گرفت. آذرهوش(۱۳۷۷) در باب نیازهای اجتماعی، تغییرات محیط، تحولات جدید و فعالیت‎های رقبای تجاری، طبیعی‏ترین نیاز رقابت را امر آموزش بیان می‎کند. هر سازمانی به منظور ایجاد سازگاری و توانمندی برای بقاء و دوام خود مستلزم داشتن آرامش در فرآیند تولید خدمات، تولید صنعتی و ارائه محصولات یا خدمات به جامعه می‏باشد و این آرامش حاصل نمی‏شود مگر آنکه نیروهای شاغل در سازمان از اطلاعات لازم و کافی در راستای ارائه خدمات و محصولات خود به جامعه برخوردار باشند و این اطلاعات از طریق آموزش بدست خواهد آمد.

با توجه به حوزه بقاء و دوام تعاونی‎ها و رعایت و تأمین نیازمندهای اجتماع و رسالت محققین جامعه از جمله کارشناسان ارشد محقق در این راستا و در جهت پاسخ به سؤال اهمیت آموزش و نظرسنجی از دست‏اندرکاران تعاونی‎های موجود اقدام به پژوهش در این زمینه می‏نماید و این سوال اساسی را مطرح می‏کند که آیا آموزش بر رشد حرفه‎ای مدیران تأثیر دارد یا خیر؟

اهداف پژوهش :

هدف کلی

بررسی نظرات مدیران شرکت‎های تعاونی شهر یزد در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‏ای آنها .

هدف جزئی

۱- بررسی تأثیر آموزش بر تغییر رفتار مدیران

۲- بررسی تأثیر آموزش بر توسعه مهارت مدیران

۳- بررسی تأثیر آموزش بر نتایج عملکرد مدیران

۴- بررسی رابطه بین سابقه مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‎ای

۵- بررسی رابطه بین تحصیلات مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‎ای

۶- بررسی رابطه بین جنسیت مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‎ای

۷- بررسی رابطه بین نوع فعالیت مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفه‎ای

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.