مقاله نظریه کارکرد گرایی و ارتباط آن با بی آر تی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله نظریه کارکرد گرایی و ارتباط آن با بی آر تی

تعداد صفحات :۷۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با توجه به رشد روز افزون جمعیت و نیاز آنها به سیستمهای حمل و نقل عمومی شاهد بروز پدیده ای همچون خطوط اتوبوسرانی بی ار تی بودیم .

بنابراین تحقیق حاضر به بررسی نظریه کارکرد گرایی و ارتباط آن با بی آر تی می پردازد.

خط اتوبوسرانی بی ار تی یکی ازامکانات زندگی شهری است که مانند هر گونه امکانات دیگر از این قسم دارای مزایا و معایب بسیاری است که تاثیرات مثبت و منفی در زندگی شهروندانی که از آن استفاده میکننددارد.

در این تحقیق به بررسی جوانب مختلف این خطوط می پردازیم و در می یابیم که این خطوط یکی از طرحهای خوبی بود که به مرحله اجرا در آمد و کارکردهای  خوبی را به دنبال داشته است کارکردهایی که باعث شده افرادی هم که هیچگاه از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمیکردند به استفاده از آن تحریک شوند .

با سرعت خوب این اتوبوسها و به موقع به مقصد رسیدن آنها باعث استقبال افرادی شده است که هر روزه عجله زیادی برای رسیدن به کارهای خود دارند .

البته این طرح هم مانند بسیاری دیگر از طرحها نواقص و معایبی نیز داشته و دارد نواقصی مانند :

-عدم توجه به حجم بالای مسافر در بعضی از ایستگاهها

– عدم توجه به ایجاد جایگاه مناسب برای استقرار کارکنان

– تاخیر در رسیدن اتوبوسها گاهی از اوقات

– برخورد نامناسب افراد در بعضی از ایستگاهها به دلیل ازدحام جمعیت

– و………..

با توجه به مطالب ذکر شده میتوان گفت در مجموع طرحی است که با کمی درایت و توجه میتواند تاثیرات مثبت بیشتری در جامعه داشته باشد .

همچنین در این تحقیق درباره تاریخچه شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، سامانه اتوبوس تندرو تهران،  مشخصات سامانه اتوبوس های تندرو در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، کلیاتی درمورد مزایای :BRT و … اشاره می شود.

واژه های کلیدی: اتوبوس بی آرتی، نظریه کارکرد گرایی، سامانه اتوبوس تندرو تهران،

 فهرست مطالب

مقدمه   ۷
بیان مسئله   ۸
نظریه کارکرد گرایی   ۹
تاریخچه شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه   ۱۳
۱-سامانه اتوبوس تندرو تهران   ۲۰
۱-۱تاریخچه   ۲۰
۱-۲موانع تصویب و احداث سامانه تندرو   ۲۲
۱٫عدم آشنایی شورای شهر با بی ار تی   ۲۲
۲٫مخالفت پلیس   ۲۲
۳٫مخالفت معاون عمرانی وزیر کشور   ۲۲
۴٫حرکت کند صنایع خودروسازی در زمینه ساخت اتوبوس   ۲۳
۵٫ورود اتوبوس‌های جدید و نظرات شورای شهر   ۲۴
BRT چیست و چه تفاوتی با سیستم‌های موجود اتوبوس‌رانی دارد؟   ۲۶
۲- مشخصات سامانه اتوبوس های تندرو در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه   ۲۸
۲-۱احداث سامانه تندرو تهران   ۳۰
۴-۱ اتوبوس عادی فعال در خط بی ار تی   ۳۶
۳-۱٫اتوبوس خط عادی   ۳۶
۳-۲٫اتوبوس خط سریع‏ السیر   ۳۷
۳-۳٫اتوبوس دوکابینه   ۳۸
امکانات داخل اتوبوس‏ها   ۳۹
۴-مسیرها   ۴۱
۴-۱خط اول    ۴۱
۴-۲خط دوم   ۴۲
۴-۳خط سوم   ۴۲
۴-۴خط چهارم   ۴۲
تبلیغات در اتوبوسهای بی ار تی    ۴۳
تجهیز تمام خطوط اتوبوسرانی به سیستم کارتخوان   ۴۵
حرکت اتوبوس‌های تندرو هر ۲ دقیقه یک بار   ۴۷
اشتغال زایی برای بانوان   ۴۹
راننده های زن بی ار تی   ۴۹
۵-اشتغال زایی برای بانوان   ۵۱
۵-۱راننده های زن اتوبوسهای  «بی .آر.تی»   ۵۱
مزایا و معایب   ۶۱
عملکرد مثبت خطوط بی ار تی   ۶۱
کیفیت در بی ار تی   ۶۱
۶-کلیاتی درمورد مزایای :BRT   ۶۳
۶-۲همه حسنهای BRT:   ۶۴
انتقادات بر خطوط بی ار تی   ۶۷
برخی از این انتقادات مردمی    ۶۷
نتیجه گیری   ۷۵
منابع و مواخذ   ۷۷

مقدمه

افزایش کمی و بهبود کیفی سفرهای شهری از عوامل و از پیش شرطهای اساسی رشد شهرهای مدرن بوده است.

بنابراین اقتصاد این شهرها و تداوم انها به عنوان موجودیتهای اقتصادی وجاذب سرمایه به صورت گسترده ای به کمیت و کیفیت شبکه های حمل و نقلی بستگی دارد .

 در شهرهای مدرن مهمترین مسئله ایجاد بهترین رابطه ممکن میان بافتهای مسکونی انسانی و بافتهای کاری است .

منظور از بهترین ان است که اولا هزینه های حمل و نقلی به حداقل برسد ثانیا بتوان به بالاترین بهره وری در کار دست یافت که خود نیاز به کوتاه شدن مسیرهای حمل و نقلی و پرهیز از خستگی ناشی از انهاست .  هر روزه  با توجه به پیشرفت و توسعه شهری شاهد ظهور و بروز پدیده های مختلفی هستیم که همگی برمبنای دیدگاه راحتی انسان  پایه گذاری و راه اندازی می شوند.

 در تهران شهری که در ان زندگی میکنیم نیز نمونه های بسیاری از این امکانات و پدیده ها را شاهدیم مواردی همچون: خطوط هوایی , خطوط ریلی و….

  مترو نیز از این قبیل پدیده هاست که میتوان گفت یکی از مفید ترین و پر رفت و امد ترین امکانات شهری ((BRTاست. یکی ازامکاناتی که حدودایکی دوسالیست که توسط شهرداری راهاندازی شده است ((خطوط است که از ابتدای راه  اندازی تا کنون پیشرفتهایی را در این زمینه شاهدیم و گسترش این خطوط را نظاره گریم.

بیان مسئله

در اغاز این تحقیق باید از ابتدای امر یعنی از گذشته اتوبوسرانی و شهرداری سخنی به میان آورد و در پی این مطلب به بیان کلیات وخصوصیات خط اتوبوسرانی بی ار تی که     موضوع اصلی این پژوهش است پرداخت .

خطوط بی ار تی یکی از جدید ترین پروژه هایی است که توسط شهرداری تهران به اجرا درآمده است .

در این خطوط تردد بسیار زیاد شهروندان را نظاره گریم . شاید به جرئت بتوان گفت بسیاری از افرادی که دارای وسیله شخصی بودند و مسیر شان در راستای این خطوط بود پس از راه اندازی این خطوط تصمیم به استفاده از آن کرده اند که بدن ترتیب یکی از مزایای آن را  میتوان تاثیر در کاهش آلودگی هوا دانست .

البته با توجه به تعداد کثیر استفاده کنندگان آن معایبی همچون حجم زیاد افراد داخل ایستگاهها و تحت فشار قرار گرفتن آنها داخل اتوبوسها را هم شامل میشود .

نظریه کارکرد گرایی

نظریه کارکردی از جمله نظریاتی است که در تاریخ بسیاری از علوم اجتماعی و انسانی وجود داشته است و تاریخچه آن به بیش از یک صد سال پیش می رسد و از این رو باید آن را از جمله نظریات کلاسیک علوم اجتماعی به شمار آورد .

با این وصف ای نظریه به مثابه نظریه ای که بتواند توضیح تمام و کمال و جامعی از واقعیتهای پیچیده اجتماعی عرضه کند امروز تقریبا ارزش خود را از دست داده است زیرا به باور بسیاری از اندیشمندان این علوم این نظریه در سطح و لایه نخست توضیح پدیده های اجتماعی باقی مانده و به همین دلیل از شکافتن پدیده و رسیدن به لایه های نهفته در اعماقآن ناتوان است.

کارکرد گرایی در واقع بر آن است که مهمترین مولفه ها برای شناخت و تحلیل پدیده های اجتماعی در هدف و غایتی است که در این پدیده هخا وجود دارد یعنی اینکه یک پدیده به چه کاری یا به چه مصرفی می آید . بنابر این اگر پدیده ای وجود دارد لزوما باید دلیلی برای این موضوع موجود باشد و این دلیل پیش از هر چیز ((کارکرد)) این پدیده است . برای تشخیص این کارکرد در این نظریه تلاش میشود .

اجزا هر پدیده و کلیتی که آن را تشکیل می دهد و روابط کارکردی میان این دو تشخیص داده شده     سپس این روابط با هدف مقایسه شده و به نتیجه گیری در تحلیل نهایی دست یافته میشود .

نظریه کارکرد گرایی و ارتباط آن با اتوبوسرانی بی آر تی

  با توجه به توضیحی که در رابطه با نظریه کارکرد گرایی آورده شد به این نتیجه میرسیم که راه اندازی این خطوط نیز مانند سایر اقدامات نمونه ای از پدیده های اجتماعی به حساب  می آید .

این پدیده در عین حال که با تاثیر پذیری از نیاز جامعه بشری به وجود آمده است بعد از شکل گیری تاثیرات شگرفی بر پیکره جامعه وارد کرده است که این تاثیرات هم به صورت مثبت خود را نشان داده و هم به صورت منفی .

نیاز جامعه شهری به برای سهولت در رفت و آمد و صرفه جویی در وقت و زمان باعث به وجود آمدن خطوط اتوبوسرانی پر سرعت یعنی بی ار تی شد  . در عین حال بعد از به وجود آمدن این خطوط کارکرد هایش را شاهد بودیم از جمله :

-کم شدن با ترافیکی در مسیر این خطوط

-صرفه جویی در وقت افراد و تسریع در رفت و آمد آنها

-کم شدن آلودگی هوا در مدت راه اند ازی این خطوط

– تعداد زیاد اتوبوسها و حرکت برنامه ریزی شده آنها برای زود رسیدن به ایستگاهها

– و ………

تاریخچه شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه

در قرن نوزدهم ایران با توجه به  چاه های نفت کشف شده مورد علاقه زیاد روسها و اروپائی ها قرار گرفت و هر کدام با روشهای گوناگون در ایران به دنبال اهداف اقتصادی خود بودند. این روشها گاه نیز به صورت بررسی سرمایه گذاری آزاد انجام می گرفت. صنعت حمل و نقل نیز  جزء سرمایه گذاری آزاد محسوب میگردید که با توجه به نوبودن صنعت باید در کشور مورد بررسی قرار می گرفت. براین اساس اولین اتوبوس توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت ( با توجه به موقعیت اقتصادی و تعداد جمعیت  دارای توجیه اقتصادی برآورد گردید )  بکار گرفته شد. امّا به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه  ، سود آوری و زیرساختهای حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد گردید  به همین دلیل اتوبوس بکارگرفته شده به یکی از تجّار ایرانی به نام معین التجّارفروخته شد.

 او نیز پس از انقلاب مشروطه اتوبوس خود را به تهران آورد وبا کرایه هر نفر ۳ شاهی مشغول به فعالیت گردید   به مرور زمان تقاضا برای استفاده از این خودرو بیشتر گردید و در چند سال بعد چندین اتوبوس توسط تجار مختلف وارد شهر گردید و در امر جابه جایی مسافر بکار گرفته شد .

امّا اغلب اتوبوسها ی شاغل با توجه به  مسافت طی شده از اروپا تا مقصد بکار گیری در ایران ، بعد مسافت و زمان حمل  ، مستهلک بود و هزینه حمل و نقل بالایی را طلب مینمود این مشکلات باعث پایه گذاری صنعت اتومبیل سازی در ایران گردید. براین اساس صنایع مونتاژ خودرو برای اولین بار در شهرهای تبریز ، رشت و تهران آغاز به فعالیت نمود.

این کارخانجات  اغلب با مونتاژ قطعات خودرو و ساخت بعضی از قطعات بدنه تاسیس گردید و به مرور زمان دولت ایران به ایجاد صنایع جانبی و زیرساختها پرداخت.

اولیّن اتوبوسهای مونتاژ شده در سال ۱۲۹۰ شمسی در تهران آغاز به کار کرد در آن زمان جابجایی مسافــر اکثراً توسط درشکه ، که حدود ۵۰۰ دستگاه بود انجام می گرفت و حدود ۵% جابه جایی مسافر توسط اتوبوسها انجام می گرفت.

در سال ۱۲۹۸و در زمان صدارت وثوق الدوله و با توجه به افزایش نارضایتی مردم از نحوه جابجایی مسافر دولتمردان بر آن شدند. تا با ایجاد یک اداره به سازماندهی و نظم بخشیدن به حمل و نقل شهری بپردازند ، بعد از مدتی بحث و تفحص این اداره در بلدیه (شهرداری) پایه گذاری گردید.

شهرداری مؤظف گردید قوانینی ایجاد نماید تا تسهیلات لازم را برای مسافران ایجاد نماید این قوانین شامل میزان کرایه ، زمان کارناوگان ، تثبیت خطوط و آئین نامه انضباطی بود. در اولین گام شهرداری کلیه اتوبوسها را مؤظف به دریافت پلاک شناسایی خودرو نمود ودر زمان کریم آقابوذرجمهری ، جهت کنترل خطوط هر خط دارای ناظمی شد تا بر رعایت ناوگان خطوط نظارت نمائید.

در شهریور سال تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران کار می کرد که حدود ۹۰ دستگاه آن بنز بود. در سال ۱۳۳۰ ، اتوبوسهای « زایس» روسی وارد ایران شد و در سال ۱۳۳۱ دولت آقای سهیلی اجازه فعالیت شرکتهای خصوصی حمل و نقل را صادر نمود.

باافزایش تقاضای مسافر جهت جابجایی با سرویسهای عمومی خصوصاً اتوبوسها و محدودیت در افزایش تعداد اتوبوس ، بالانس ناوگان و حجم مسافر تا حد زیادی ناموزون گردید و این امر  باعث گردید اتوبوسها ساعتهای زیادی در خطوط مشغول بکار باشند ورانندگان  نسبت به سرویسهای عمومی و فنی اتوبوسها کم توجه گردند. این کم توجهی به جایی رسید که در صورتیکه مسافران به رانندگان اعتراض می نمودند باکم توجهی یا اهانت رانندگان روبروی می گردیدند این موضوع به مرور زمان باعث نا رضایتی شهروندان گردید به حدی که شهروندان دولتمردان را جهت رسیدگی به موضوع تحت فشار قرار دادند. بالاخره در سال ۱۳۳۱ جهت ساماندهی وضعیت ناوگان اتوبوسرانی ، قانون تأسیس شرکت واحد اتوبوسرانی با سرمایه  ۳۰۰ میلیون ریال مصوب گردد. سازماندهی و افزایش ناوگان بعد از تصویب  توسط شرکت واحد شروع گردید بعد از مدتی اتوبوسهای قدیمی از سطح شهر جمع آوری و جایگزین آن اتوبوسهای جدیدوهمشکلگردید.

اولین خط اتوبوسرانی تهران در ۱۴ تیر ماه سال ۱۳۳۵ با ۸۰ دستگاه اتوبوس در مسیر بازار تامیدان امام حسین (ع)در حضور نمایندگان مجلس شورای ملّی وقت و تعداد ی از وزراء افتتاح گردید تا مهر ماه، سه خط دیگر نیز در سطح شهر آغاز بکار نمود و سال اوّل فعالیت شرکت واحد با تعداد ۱۷۳ اتوبوس و ۵ خط به پایان رسیسیاستهای مختلف دولت وقت با طرحهای همانند اصلاحات ارضی و غرق مراتع و ایجاد شغلهای کاذب ، اغلب کشاورزان را به سمت شهرهای بزرگ سوق داد این مهاجرت جمعیت از سوی شهرهای حاشیه به سمت شهر اصلی باعث گردید که شهرهای همچون تهران دچار مشکلات بسیاری گردند. از یک سو افراد مهاجر دچار مشکلات فرهنگی و اقتصادی و …. گردیده و از سوی دیگر دولت را بر آن داشت تا زیرساختهای لازم را جهت رفاه اجتماعی  ایجاد نماید. یکی از زیرساختهای لازم ، حمل و نقل عمومی بود که باید از دو جهت مورد بررسی قرار می گرفت از دیدگاه اول افزایش تعداد ناوگان که نیازمند ایجاد کارخانجات تولید خودرو بود که از سال ۱۳۲۱ در ایران آغاز گردیده و در سال ۱۳۴۲ جهت ساماندهی با راه اندازی کمپانی ایران ناسیونال به این شرکت واگذار گردید،

در سال ۱۳۴۸ اولین اتوبوس دو طبقه در ایران مونتاژ گردید و به ناوگان عمومی پیوست در کنار تولیدات ایران ناسیونال به مرور زمان کارخانجات دیگری نسبت به مونتاژ اتوبوس اقدام نموده و تعداد تولید سالیانه را افزایش دادند.  اما از دیدگاه دیگر افزایش اتوبوس در  ناوگان حمل و نقل عمومی نیازمند سازماندهی ، سرویس های فنی، افزایش نیروی کارتخصصی ، ایجاد فضاهای لازم و …. بود. که حجم این سازمان را به مرور زمان بزرگ نمود.

.

۱-سامانه اتوبوس تندرو تهران

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.