مقاله نوسانات صادرات نفتی و رشد اقتصادی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نوسانات صادرات نفتی و رشد اقتصادی

تعداد صفحات : ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

از آنجایی که قسمت اعظم صادرات کشورمان را محصولات اولیه نظیر نفت خام و مواد اولیه تشکیل می دهد و از طرف دیگر ، کوچک و وابسته بودن اقتصاد ایران به درآمدهای صادراتی سبب می شود در صورت رو به رو شدن با تکانه های غیر قابل انتظار و زودگذر در درآمدهای صادراتی چنین محصولاتی به کاهش رقابت پذیری بخش قابل تجارت سنتی منجر شود. برهمین اساس این مقاله ، به بررسی تأثیر بی ثباتی صادراتی نفتی (نفت و گاز ) برتولید ناخالص داخلی می پردازد. زیرا، با درک صحیح و شناخت درست ماهیت و علل بی ثباتی می توان در جهت رفع و یا هدایت آن به بخش هایی که اثرات جانبی کمتری به بار می آورد، اقدام و از پیامدهای آن بر کل اقتصاد جلوگیری کرده و یا آنها را محدود نمود. لذا در این مقاله، بر اساس الگوی رشد فدر (۱۹۸۲) مبتنی بر رویکرد هم انباشتگی سیستمی جوهانسن (۱۹۸۸) به بررسی اثرات حاصل از بی ثباتی صادرات نفتی می پردازیم. نتایج حاکی از آن است که بی ثباتی صادرات نفتی در بلندمدت اثری بر تولید ناخالص داخلی نداشته، بلکه، این اثر در کوتاه مدت ظاهر می شود.

کلیدواژگان: نوسانات صادرات نفتی ؛ رشد اقتصادی ؛ هم انباشتگی سیستمی ؛ مکانیسم تصحیح خطا

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۶
پیامد های کلان بیثباتی صادراتی    ۷
اثرات کوتاه مدت    ۱۰
تجزیه و تحلیل بیماری هلندی    ۱۰
نقش بنگا ههای دولتی    ۱۲
اثرات بلند مدت: تجزیه و تحلیل نظری    ۱۵
تجزیه و تحلیل تجربی    ۱۹
پیامدهای خُرد ب یثباتی صادراتی    ۲۱
پیامدهای خُرد ریسک بر رفتار تولیدکنندگان    ۲۱
جمع بندی و نتیج هگیری    ۲۴
منابع    ۲۷

منابع:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،

گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سال های مختلف

سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مجموعه آمار سری های زمانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی

مقدمه

بخش وسیعی از مطالعات، رابطه بین بی ثباتی صادراتی و رشد اقتصادی را با استفاده از داده های کشورهای در حال توسعه مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند . تقریباً تمامی مطالعات قبلی براساس داده های مقطعی صورت پذیرفته است . مشکل عمده کار با داده های مقطعی آن است که مطالعات مبتنی بر این نوع از داده ها،مقدار متوسط اثرات را برآورد کرده و هیچ گونه اطلاعات بیشتری ارائه نمی کند. تنها مطالعات معدودی نظیر لاو و ویلسون در بررسی چنین رابطه ای از داده های سری های زمانی استفاده کرده اند . اما، در تمامی موارد از جمله دو مطالعه اخیر در رابطه با بررسی نامانایی داده ها، تحلیلی انجام نشده است و این احتمال وجود دارد که رگرسیون های برآوردی در این مطالعات، رگرسیون ساختگی باشد . همان طور که در بخش بعدی این مقاله مشاهده خواهیم کرد اغلب داده های سری های زمانی مورد بررسی نامانا هستند . مقاله حاضر با تاکید بر رویکرد نوین اقتصادسنجی سری های زمانی در غالب متدولوژی جوهانسن به بررسی رابطه میان بی ثباتی صادرات نفت و گاز و اثر آن بر تولید ناخالص داخلی در اقتصاد ایران م یپردازد.

در بخش بعدی مقاله ابتدا ، به مباحث نظری اثرات بی ثباتی بر متغیرهای مهم اقتصادی در سطح خرد و کلان به همراه شواهد تجربی پرداخته می شود. در بخش سوم ، انواع شاخص های بی ثباتی معرفی شده و در بخش چهارم ، به معرفی مبانی نظری ا لگو پرداخته می شود. در بخش پنجم نیز ، به تخمین و ارائه نتایج می پردازیم و در نهایت در بخش ششم، جمع بندی و توصیه های سیاستی ارائه می شود.

پیامد های کلان بیثباتی صادراتی

براساس نظریه های تجارت بین الملل، کشور های در حال توسعه به دلیل برخورداری از مزیت های نسبی و فراوانی نهاده های تولیدی از تخصص های اولیه اقتصادی بهره مند می شوند. همچنین، وفور نهاده های تولیدی در این کشورها ورود سرمایه گذاری های مستقیم خارجی را تشدید کرده است . در همین حال ، برخی از اقتصاددانان توسعه تخصص گرایی بین المللی ۳ ر ا به دلیل وابستگی شدید اقتصاد به کالا های صادراتی مورد انتقاد قرار می دهند. این گروه معتقدند که تخصص گرایی بین المللی در صدور کالا برای یک کشور منجر به وابستگی شدید اقتصاد آن کشور به درآمد های صادراتی شده و به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن قیمت کالا های ص ادراتی،در صورت نوسانات شدید قیمت، درآمد های صادراتی نیز دستخوش بی ثباتی شده و این امر ، اثر منفی بر کل اقتصاد خواهد گذاشت. به عبارت دیگر، در کشور های درحال توسعه، صادرات به عنوان یک نهاده تولیدی (مواد اولیه و واسط ه ای) رفتار می کند. زیرا، در اغلب این کشورها سهم اعظم واردات را کالا های سرمایه ای و واسطه ای که به عنوان یک نهاده تولیدی استفاده می شود، تشکیل می دهد و چون منابع تأمین مالی این نوع واردات از محل درآمدهای صادراتی است، لذا، بی ثباتی درآمدهای صادراتی منجر به اختلال در واردات این نوع از نهاده های تو لیدی شده و به . دنبال آن رشد اقتصادی را متأثر میکند.

تغییرپذیری و نوسانات قیمت ، منجر به نوسانات کلان اقتصادی شده که این امر ، در اقتصاد عمدتاً در بی ثباتی درآمد ملی ظاهر شده و به شکاف میان مزیت های بالقوه و مؤثر ناشی از تخصص گرایی بین المللی منجر می شود. در نظریه های سنتی توسعه اقتصادی ، بر پیامد های منفی بی ثباتی کلان اقتصادی تأکید فراوانی شده است.

براساس نظریه میردال بی ثباتی قیمت محصولات صادراتی در شرایطی که قیمت به سمت پایین چسبنده باشد، منجر به تورم در اقتصاد می شود . در این شرایط ، کسری بود جه چرخه متقابلی از خود نشان می دهد که واکنش بهینه در جهت تعادل اقتصادی است و به دلیل وجود اثر چرخ دنده ای، میان کسری بودجه و بی ثباتی درآمدهای صادراتی رابطه مثبتی مشاهده می شود. براساس نظریه نرکس و قبل از آن کینز بی ثباتی کلان اقتصادی منجر به نااطمینانی در اقتصاد شده که این امر ، اثرات منفی بر تصمیمات سرمایه گذاری و پیشرفت های تکنولوژیکی خواهد داشت . در این رابطه ، کینز معتقد است نااطمینانی زمانی رخ می دهد که هیچ پایه علمی برای پیش بینی نوسانات احتمالی وجودنداشته باشد . البته، پیشرفت های اخ یر در ادبیات ریسک این امکان را فراهم آورده تا از محاسبات ریسک در این رابطه استفاده شود . چنین تفکراتی در مطالعات بعدی از سوی هیرشمن و فریدمن مبتنی بر رویکردهای مختلف به شدت مورد انتقاد قرار گرفت . هیرشمن مشاهده کرد نوسانات درآمدهای صادرات ی در کوتاه مدت به طور قابل توجهی واردات کالاهای ساخته شده را کاهش می دهد و این امر ، به نفع صنایع تولید داخلی خواهد بود . این منفعت، ناشی از اثرات پیامدهای مثبت استراتژی جانشین واردات بر رشد اقتصادی است . فریدمن در این رابطه اشاره می کند براساس نظریه درآمد دایمی، بی ثباتی درآمدی منجر به افزایش نرخ پس انداز می شود. لذا، آزادسازی بازار کالاهای اولیه سهم درآمدهای صادراتی را از بنگاه های دولتی به بخش خصوصی منتقل می کند. به همین دلیل است که فرضیه درآمد دایمی فریدمن یکی از محورهای اصلی در مباحث مدیریت ریسک محسوب می شود.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.