مقاله هنر سفال قاجاریه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله هنر سفال قاجاریه

تعداد صفحات : ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر با هنر سفالکاری، دو شیوه در لعاب، مواد اولیه سرامیکی، انواع خاکها، دلایل استفاده از بال کلی مطرح می شود.

قرن ششم و هفتم هجری دو قرن بسیار حساس در تاریخ هنر سفالگری دوره اسلامی است زیرا در طول قرن ششم ، اوج اقتدار حکومت سلجوقیان و خوارزمشاهیان ، توجه به شکل هنری ظروف چه از لحاظ تنوع در تولید ا بریق ها ،تنگ ها ، کوزه ها و آبخوریهای دسته دار و چه از لحاظ تزئین بصورت قالبی، نقش کنده اسگرافیتو و سبک سوزنی ا فزایش می یابد و هنر سفالگری با رونق کم سابقه ای روبرو می گردد و سفالگران در رقابت با فلزکاران دوره سلجوقیان آثار ارزنده و زیبایی خلق میکنند. در قرن هفتم پس از بروز حوادثی در سرزمینهای اسلامی  برای مدتی این هنر رونق خود را از دست داد و پس از ان مجددا حیات خود را با ادامه ساخت ظروف لعاب یکرنگ از سر گرفت و با ابداع شیوه تزئین زیر لعاب با استفاده از لعاب قلیایی به جای لعاب سربی برای پوشش و آرایش سفال ، هنر سفالگری و کاشیکاری بار دیگر رونق یافت .

واژه های کلیدی: سفال، لعاب، مواد اولیه، خاک ها، بال کلی،

فهرست مطالب

مقدمه :  ۵
تعاریف کلی :  ۸
تاریخچه :  ۱۱
دو شیوه در لعاب :  ۱۳
سفال گری در قرن ۶ و ۷ :  ۲۰
مواد اولیه سرامیکی :  ۲۸
طبقه بندی خاک ها :  ۳۱
دلایل استفاده از بال کلی :  ۳۵
بررسی ساختمان بال کلی :  ۳۶
منابع و ماخذ :  ۴۵

منابع و مآخذ :

انوشفر , محمد مهدی , لعاب کاشی سفال, ۱۳۶۳ , گوتنبرگ

دی خلیلی, ناصر, سفال اسلامی , ۱۳۸۵, کارنگ

گرجستانی , سعید , صنعت سرامیک , ۱۳۶۵, گوتنبرگ

مقدمه:

واژه سفالگری (عمل تولید اشیا سفالی) با قدمت ده هزار سال هنوز هم برای معرفی یک هنر یک شغل و یک کارگاه کارایی دارد,هر چند ممکن است دامنه محدودی از فعالیت یک هنرمند-صنعتگر را تعریف کند .

شاید خاطره شیرین سفالهای قدیمی (بدنه هایی از جنس رس با دمای پختی در حدود هزار درجه سانتیگراد). هنوز هم بقدری پر رنگ است که بسیاری را-هر چند به ظاهر- وادار به تشبه به اسلافشان میکند.

با اینحال در زمان حاضر هیچگونه ارتباط منطقی بین مصنوعات دوران تاریخی نه تنها با محصولات کارگاه های معاصر بلکه با عینیت فرهنگ جاری در جامعه وجود ندارد .انقطاع اصلی که حاصلش تولد فرهنگ جاری جامعه حاضر است در عرض خود نیز طبیعتا کثیری از فعالیت های آن دوره اجتماع را تعطیل کرد.بی مصرف شدن محصولات کارگره های سفالگری هم یکی از تکه های همین مجموعه بود اما تغییر کاربری کارگاه ها که خود محصول تقاضای جدید جامعه است بحث جداگانه ای می طلبد. تغییر محتوایی و کاربردی هنرهای قدیم و استخراج قشران توسط هنرمندان معاصر وکاربرد کاملا تجاری آن نیز ثمره همین دوره است .

تغییر در سفالگری هم باتغیر گسترده ی کاربردی شروع شد و در سطح دیگر غنای بصری سفالینه ها و نقوش ونگاره ها ی چند هزارساله بهانه خوبی برای پوشاندن جای خالی محتوا بدست داد.و صدمه اصلی این تغییرات متوجه جنبه صنعتی سفالگری شد که طاقت فرسا بود وبرای نورسیدگان بی مصرف !

سفالگری ایرانی در ردای معاصر ان محدوده ای بین سفال تزیینی  تا سفال کاربردی را شامل میشود  که بدلیل ضعف تکنیکی بی توجهی به ارزشهای اصیل وخاص فرهنگ ان بجز در معدود مواردی حتی تا پایینترین سطح سفالگری تاریخی فاصله دارد . در دوره ای که این صنعت از عرصه مصرفی بودن خارج شده است وبر جنبه تزیینی ان بیشتر تاکید میشود وجود ضعف شدید در بکار گیری انواع تکنیک های تز یین متناسب با کاربرد اثار جای تعجب فراوان دارد .

وتنها وسوسه ای در ذهن ها باقیمانده از شمایل مبهم وشبح وارسفالهایی که در روز گاری دور مورد احتیاج بوده اند وعلاوه بر رفع احتیاج وظیفه دیگرشان در زیبایی بخشیدن به حوضه ای از زندگی انسان را بخوبی انجا م میدادند.

هدف از تدوین چنین رساله ای جدای از سلیقه شخصی نگارنده گرد آوردن قسمت قابل توجهی از دانش شفاهی سرامیک سازان سنتی و بازساری آنها بر پایه علم امروزی سرامیک برای استفاده عزیزانیست که بعد از مدتها اموزش کلاسیک ! هنوز با مبانی نظری و عملی این صنعت بدرستی اشنا نشده اندو به خوبی قادر به تجربه گری در این رشته نیستند .

با یاد آوری در این مورد که اطلاعات و تجربیات ارایه شده تنها امانتی در دست نگارنده بوده و شخصا زحمتی در جهت بدست اوردنشان متقبل نشده وتنها به گرد اوری و تنظیم انها بصورت ناکامل و خام پرداخته ام امید وارم زحمات استادان واقعی این رشته را کمتر تضییع کرده باشم که هنوزهم قدر دانی از هنر بی مانندشان بر خاطرعده ای سنگینی دارد.

درتنظیم مطالب و فصل بندی کلی تمام سعیم معطوف بر ارایه بیشترین مطلب با کمترین ابهام وبدست دادن مجموعه ای از تعاریف یکسان وبدون کلی گویی بوده بطوریکه مانع کژفهمی یا سردرگمی خواننده بشود .قرار گرفتن فصل تعاریف در ابتدا بطمع کسب چنین نتیجه ای انجام شد .

در فصول چند گانه اشنایی با مواد و ابزار و روشهای کار که مبتنی برمستندات موجود در باره کارگاه های سفالگری اندوره تاریخی است ساختارهای اصلی صنعت سرامیک در دوران تاریخی با افزودن پاره ای موارد از علم جدید برای روشنگری به اجمال شرح داده شده.

. فصل زیبایی شناسی محتوی دورنمای تاریخی و جغرافیایی! سفالگری در عصریست که سفال در زندگی جایی برای خود داشت واز همین رو عرصه هنر نمایی سازندگانش . و حالا هم که نیست لازمست بفکر میراثی باشیم که بجا میگذاریم از هنرهای متداول در دوران خودمان تا ایندگانمان بر ما قضاوت کنند .

 تعاریف کلی  :

۱  .سفال : بدنه سرامیکی دارای تخلخل نا مرتب که در دمای ۸۵۰c-1000c پخته شده . در زبان

انگلیسی ارتن ور خوانده میشود (معنای تحت الفظی ان بدنه خاکی است) . در زبان عرب نیز خزف نامیده شده که به پوسته اهکی نوعی حیوان دریایی معنی شده . این نوع سرامیک را فرانسویان فایانس نامیده اند.

۲٫چینی : نوعی سرامیک دارای بدنه کاملا سفید و شفاف بادرصد تخلخل کم وگاهی در حد صفر درجه پخت ان بین ۱۲۰۰-۱۴۵۰ درجه سانتی گراد است . لعاب چینی همیشه از نوع ترانس پرنت وشیشه ای میباشد .

۳٫چینی سنگی : که با نام انگلیسی خود –استون ور- شناخته میشود قطعه ایست لعابدار ویا بدون لعاب که قسمت اعظم ان از مواد دیر گداز تهیه شده است و تا مرحله نیمه شیشهای شدن (درجه بحرانی) گرما دیده است ودردرجات ۱۲۰۰ -۱۳۰۰ درجه سانتیگراد در مسیر حرارت قرار گرفته است. استون ورها عموما شفافیتی ندارند و کاملا مات هستند .ولی از استحکام نسبی خاصی برخوردارند.در فرانسه(gros) نامیده میشود

 ۴٫پرسلین : پرسلین ها بدنه های سرامیکی کاملا سخت  و شفاف سرامیکی اند که معمولا دارای ترکیبات سه ماده ای میباشند . این نوع اجسام ابتدا در حرارت ۹۰۰-۹۵۰ درجه سانتی گراد اتش داده شده و سپس لعابی که معمولا شفاف است با درجه پخت بین ۱۳۰۰-۱۵۰۰ بر روی ان داده میشود . در زبان فنی عرفی اکثر قطعات فنی و مهندسی و نیز چینی های بدون لعاب را که دارای درصد تخلخل صفر را پرسلین مینامند .

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه لعاب و سفال و رنگ آمیزی آن
  • مقاله سفال ایران
  • تحقیق سفالگری
  • مقاله سفالگری
  • مقاله هنر سفالگری
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.