مقاله هنر موج بافی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله هنر موج  بافی

تعداد صفحات : ۳۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

موج بافی از صنایع دستی منطقه غرب کشور می باشد که در گروه دستبافته ها قرار می گیرد . با فته ای است بدون گروه ، از پشم تابیده رنگی وبا دار بافنده گی بافته می شود و غا لبا” به عنوان رختخواب پیچ مورد مصرف است

موج یک زمانی با هدف رختخواب پیچ بافته می شد اما با مرور زمان  با توجه به شیوۀ زندگی کاربردهای مختلفی به خود گرفت از قبیل : روتختی ، روفرشی ، رختخواب پیچ ،روانداز مناسبی برای ماههای سرد سال ،رو کرسی درزمستان برای محافظت از نفوذ سرما به درون اتاق به عنوان پرده ،بخچه بزرگ ولحاف واز بافت ضخیم به عنوان زیر اندازدرست می کنند .

در این تحقیق با موج بافی و مواد اولیه، ابزار های  مورد  نیاز ، مراحل کار، نقش، رنگ بندی و کاربرد آن آشنا می شویم.

واژه های کلیدی: موج بافی، پشم، ابریشم، نقش، دستگاه  چله  دوانی، دستگاه بافت،  

فهرست مطالب

چکیده۱
مقدمه۲
بخش  ۱
صنایع دستی   چیست  ؟۳
انواع  تولیدات  صنایع  دستی  ایران ۴
موج چیست ؟ ۴
بخش  ۲
چگونگی  شکل  گیری  موج ۶
ویژگی های۷
کاربرد ۸
بخش  ۳
مواد  اولیه  مصرفی ۸
ابزار های  مورد  نیاز             ۱۱
معرفی  دستگاه        ۱۳
مرحل کار       ۱۶
بخش  ۴
ابعاد ۲۱
رنگبندی          ۲۲
نقوش                         ۲۲
بخش ۵
مناطق  بافت          ۲۹
تولیدات  روزانه  بافندگان  ۳۱
منابع و مآخذ۳۲

مقدمه

هدف   از  انجام   این  تحقیق   معرفی   هنر  موج   بافی  است   . هنری   که  پیشینه ای  دیرینه   دارد   و  با   پیشرفت   روز افزون   صنعت   امروز   ، همانند   سایر   صنایع  دستی    و هنرهای   سنتی    ،  تولیدی  با سیر زومی  دارد

موج  ،   با نقوش   هندسی   و  انتزامی  شده ی  خود   ، یادآور زندگی   ، فرهنگ و سنت   مردم   به وجود آورنده   است   همچنین   یعنی    عشایر  می باشد  .

تار و پود  ها  در   هم  گرعه  خورده   یاد آور   استقلال   طلبی   و  سخت  کوشی   این   مردم  است   . اینکه  همواره   به  دنبال   ان   بوده اند  که نیازهای خود را  با آنچه   طبیعت   به  آنها   ارزانی    داشته   بر  طرف  سازند  .

 زیبای   نهفته  در موج   مرا  به آن   راسند  تا  به  انجام   تحقیقی   از این هنر  – صنعت   بپردازم   و  بیشتر    هدفم   این  بود   که  بار دیدی  از کارگاه   بافت   دانسته   باشم   و از   نزدیک   روند   را  به  همراه   تصویر   شرح   دهم  . اما  با کمال   تأسف   به علت   بسیار  کم  شدن   کارگاه های   بافت   نتوانستم  به  کارگاهی  دسترسی   پیدا کنم   و از  طرفی   منابع  کتابخانه  ای  هم  محدود  بوده   و  نهایتاً   با  جمع  کردن  مطالب از  چند   سایت و تعداد   محدودی    کتاب   و همچنین  مصاحبه  با  فروشنده ای   که قبلاً  موج می فروخته   و همینطور  ، یک کارشناس    صنایع دستی   توانستم   مطالب  فوق   جمع اوری   کنم  .

همانطور  که در  تحقیق   ذکر  کرده ام   این   هنر    می تواند  کاربردهای  ممتنوعی   داشته  باشد  .و بنابراین  مراکز صنایع  دستی    می توانند  با  حمایت   از این هنر   – صنعت  جایگاهی  ویژه در  زندگی   مردم  باز کند .

صنایع دستی چیست ؟

تعریف کامل و قانع کننده ای از صنایع دستی در دست نیست . اما تعریفی که صنایع معتبر ارا ئه داده اند به شرح زیر است :[۱]

۱-     دائرۀ المعارف بریتا نیکا : صنایع دستی به آن گروه از صنایع گفته می شود که مهارت ذوق و بینش انسان در آن نقش اساسی  دارد .

۲-    فرهنگ لغت دهخدا : آنچه با دست ساخته می شود :از پارچه و قالی :ساخته فلزی وغیرو مقابل صنایع ماشینی

۳-   فرهنگ لغت معین :صنایع دستی : شامل صنعت های که دست در ان دخیل است مانند پارچه بافی و قالیبافی .

۴-  سازمان صنایع دستی ایران : صنایع دستی بر ان رشته از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فراورده های ان با دست انجام گرفته ودر چهارجوب فرهنگ بینش رای فلسفی و ذوق وهنر انسان های هر منطقه با توجه به میراثهای قومی آنان ساخته و پرداخته می شود .

 انواع تولیدات صنایع دستی ایران :

۱- بافته های داری  ۲- دستبافته ها ۳- چاپ ها ی سنتی ۴-            ۵- سفا لگری وسرامیک سازی ۶- شیشه بری ۷- مصنوعات فلزی ۸- مصنوعات چوبی ۹ – کتاب آرایی ۱۰- کاشیکاری

البته این تقسیم بندی ، تقسیم بندی جمع شده اما از مجموعه متنوع صنایع دستی ایران می با شد .

موج [۲] چیست ؟

از صنایع دستی منطقه غرب کشور می باشد که در گروه دستبافته ها قرار می گیرد . با فته ای است بدون گروه ، از پشم تابیده رنگی وبا دار بافنده گی بافته می شود و غا لبا” به عنوان رختخواب پیچ مورد مصرف است  . ( تصویر  ۱ )

در اصطلاحات محلی  ،موج را با نام فرش و ماشته نیز می شنا سند .

چگونگی شکل گیری موج :

در گذشته های د ور، زمانی که فا صلهء آبادی تا آبادی دیگر طولانی بود ، وسایل حمل ونقل چها رپایان بودند ، مکانهای عمومی وصل قهوه خانه ها و مسا فر خانه ها متداول نشده بود وکاروانسراها فقط برای کاروانیان بود و بس ، مسافری که به قصد تجارت ، سیاحت یا زیارت سفر سف آغاز کرده بود در طول سغر در آبادی های سر راهش در خانه دوستی ، آشنا یا فامیلی اطراق می کرد .

همین امر سبب به وجود آمدن اتاقهای اضافی در خانه ها یا مسافرخانه ها می شد و خانوده های با صرفه تر موجب به وجود آمدن بیرونی واندرونی گردید ونیز همین امر سبب شد که در هر خانه علاوه بر احتیاج افرا د خانواده تعداد قابل توجهی رختخواب اضافه برای مهمانان وجود داشته باشد . این رختخواب های اضافی همه در اتاق های مهمانخانه جایی داشتند که روی هم چیندنشان هم چندان جالب نبود . پس بهتر که هر دست رختخواب اعم از تشک ولحاف در درون محفظه جا گیرد وبه دیوار تکیه داده شود وبا روکشهایی سفید وگلدوزی شده دررویش قرار داده شود که کلی برزیبایهای مهمانخانه می افزاید . چنین بود که مردم رختخواب پیچ ها به تعداد زیاد در خانه ها احساس می شد با گذشت زمان شکل  هنر صنعت را به خود گرفت ودر میان عشایر موج نامیده شد .

درضمن جوامعی بافت این موج را آغاز کردند که پشم را در اختیار داشتند . یعنی دامدار بودند .

 


۱ –  یاوری  ، حسین   – آشنایی  با  همر   سنتی   –  ۱۳۸۲ – صبای  سحر   تهران  ص  ۱۰

[۲]– relvet firidher

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.