مقاله هوش هیجانی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله هوش هیجانی

تعداد صفحات :۴۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اولین بار در سال ۱۹۹۰ دانشمندی به نام «سالوی» اصطلاح هوش هیجانی را برای بیان کیفیت و درک احساسات فرد، همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو به کاربرد و این هوش عاملی است که در هنگام شکست در شخص اینجاد انگیزه می نماید. تئوری هوش هیجانی دیدگاه جدیدی درباره ی پیش بینی عوامل مؤثر بر موفقیت و همچنین پیش گیری اولیه از اختلالات روانی هم فراهم می کند.

هوش هیجانی EQ موضوعی است که در آن به توانایی تشخیص و توصیف هیجانات همچنین مدیریت بر هیجانات می پردازند.

هوش هیجانی بخش مهمی را در زندگی انسان تشکیل می دهد و با برخورداری از هوش هیجانی بالا انسان می تواند موفقیت های زیادی را کسب کند گرچه دارای تحصیلات بالایی نباشد.

همچنین دریافتیم که اگر فردی از لحاظ هیجانی هوش پایینی داشته باشد در معرض بیماری های روانی و جسمی قرار گرفته و در عرصه کار نیز موفق نمی باشد.

در نهایت به این نتیجه می رسیم که آدمی می تواند با تنظیم درست و به موقع هیجانات خود پله های موفقیت را طی کرده و آرزوهای نهفته در دل را به حقیقت تبدیل کند.

واژه های کلیدی: هوش هیجانی، سلامت، بیماری روانی، سالوی

فهرست مطالب

چکیده   ۴
فصل اول    ۵
مقدمه    ۶
سؤالات پژوهش   ۷
بیان مسئله    ۸
اهمیت پژوهش   ۸
هدف از پژوهش   ۱۰
فصل دوم:    ۱۱
هوش هیجانی   ۱۵
هوش هیجانی ضعیف و بیماری روانی    ۱۸
هوش هیجانی کاربردی    ۲۳
ابراز هیجانی و پیامدهای سلامت   ۲۴
فرونشاندن هیجانی و پیامدهای سلامت   ۲۶
آموختن تنظیم هیجانات خود برای سلامت بهتر    ۲۸
تأثیر مثبت بر حرفه و تجارب   ۳۱
تأثیر منفی بر کار و تجارت   ۳۳
فصل سوم   ۳۵
تجزیه تحلیل   ۳۶
فصل چهارم    ۳۸
نتیجه گیری   ۳۹
پیشنهاد   ۴۰
منابع   ۴۱

منابع:

۱) کیاروچی، حوزف، ۱۳۸۵، هوش هیجانی در زندگی روزمره، تهران، انتشارات سخن.

۲) گلمن، دانیل به ترجمه نسرین پارسا، ۱۳۸۰، هوش هیجانی، تهران، رشد.

۳) سجانی نژاد، مهدی و یوزباشی وعلیرضا ۱۳۸۷، هوش هیجانی و مدیریت در سازمان

(مبنای نظری، شیوه های آموزش و ابراز سنجش) تهران انتشارات سیطرون.

مقدمه:

اولین بار در سال ۱۹۹۰ دانشمندی به نام «سالوی» اصطلاح هوش هیجانی را برای بیان کیفیت و درک احساسات فرد، همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو به کاربرد و این هوش عاملی است که در هنگام شکست در شخص اینجاد انگیزه می نماید. تئوری هوش هیجانی دیدگاه جدیدی درباره ی پیش بینی عوامل مؤثر بر موفقیت و همچنین پیش گیری اولیه از اختلالات روانی هم فراهم می کند.

روانشناسی به  نام «لگمن» اظهار دارد که هوش شناختی در بهترین شرایط تنها ۲۰ درصد از موفقیت ها را موجب می شود و ۸۰  درصد از موفقیت ها به عوامل دیگر وابسته است و سرنوشت افراد در بسیاری از موقعیت ها در گروه مهارت های هیجانی است. هوش هیجانی عدم موفقیت با ضریب هوشی بالا و موفقیت غیرمنتظره افراد دارای هوش متوسط را تعیین می کند. افراد باهوش عمومی متوسط هوش هیجانی بالا موفق تر از افراد باهوش عمومی بالا و هوش هیجانی پایین هستند.

سؤالات پژوهش:

۱- هوش هیجانی چیست وجه تأثیری در زندگی روزمره ی افراد دارد؟

۲- آیا هوش هیجانی تأثیری در سلامت روانی و جسمی افراد دارد؟

۳- می توان گفت که تمام افراد با هوش تحصیلی بالا از هوش هیجانی خوبی نیز برخوردارند؟

۴- هوش هیجانی چه مقدار از موفقیت افراد در زندگی را تضمین می کند؟

۵- آیا هوش هیجانی تأثیری در زمینه ی کار و تجارت ایجاد می کند؟

بیان مسئله:

دروانشناسی معدود زمینه هایی هستند که به اندازه هوش هیجانی علاقه مندی عمومی را برانگیخته باشد. لازم به ذکر است که در پنج سال گذشته هوش هیجانی موضوع پرفروش ترین کتاب ها، مجله ها ومقاله های روزنامه بوده است. بنابراین ما را به بحث درباره ی خود علاقه مند کرد.

اکنون ما می خواهیم در این پژوهش به تأثیرات این هوش بر سلامت روانی و جسمی و همچنین کار و تجارت بپردازیم.

ما خواستار روشن کردن این نکته نیز هستیم که هوش تحصیلی تا چه حد می تواند با هوش هیجانی وموفقیت افراد ارتباط داشته باشد.

اهمیت پژوهش:

هوش هیجانی پیش بینی کننده ی موفقیت افراد در زندگی و نحوه برخورد مناسب با استرس ها است. پژوهش و رشد هوش هیجانی از اهمیت زیادی برخوردار است. موارد زیر را می توان به عنوان اهمیت هوش هیجانی بیان نمود‌:

۱- ایجاد حس مسئولیت پذیری

۲- ایجاد زندگی شاد و با نشاط

۳- برخورد با موقعیت های خطرناک

۴- ایجاد روحیه همکاری و کمک به دیگران

دانیل لگمن نیز در مورد اهمیت هوش هیجانی چنین می گوید:

زمانی که نسبت مهارت های تکنیکی، IQ و هوش هیجانی را به عنوان اجزای عملکرد مطلوب ارزیابی کردم، اهمیت هوش هیجانی دو برابر سایر عوامل بود. به علاوه ارزیابی من نشان داد که هوش هیجانی نقش بسیار مهمی در بالاترین سطوح کاری دارد یعنی جایی که تفاوت ها در مهارت تکنیکی قابل چشم پوشی است.

هدف از پژوهش:

هدف ما از تحقیق در مورد هوش هیجانی پی بردن به این نکته است که این هوش تا حدی می تواند در زندگی شخصی فرد نقش ایفا کند همچنین ما خواستار پی بردن به این نکته هستیم که هوش هیجانی چه تأثیری را در عرصه کار و تجارت بر افراد وارد می کند.

یکی از پدیده هایی که در دهری اخیری مورد استقبال زیادی قرار داشته است پدیده ی هوش هیجانی بوده است که دلیل این امر توانایی فرضی هوش هیجانی بالاتر در حل بهتر مسایل، کاستن از میزان تعارضات بین آنچه که انسان احساس یمکند با آ« چه فکر یم کند- یا همان تقابل قدیمی عقل ودل ومشاهده زندگی شاد و موفقیت آمیز کسانی بود که از تحصیلات عالی بخوردار نبودند ولی به دلیل هوش هیجانی بالا به این خوشبختی دست یافته اند. پژوهش های متعددی نشان داده که هوش هیجانی می تواند سبب افزایش میزان سلامتی، رفاه، موفقیت، عشق و شادی گردد.

جان مایری می گوید: هوش هیجانی مجموعه ای از توانایی ها است که به فرد کمک می کند تا احساسات خود و دیگران ار بشناسد ودرک کند، در نهایت به فرد کمک میکند تا احساسات خود را تنظیم و اراده کند.

به باور گلمن، هوش هیجانی ظرفیت ما را در شناخت احساساتمان و احساسات دیگران تعیین و کمک می کند تا با ایجاد انگیزش، هیجان های خودمان را کنترل و اراده کنیم و در روابط خودمان با دیگران به نظم و حساب در آییم.

به نظر ماتینز، هوش هیجانی یک رشته از مهارت های غیرشناختی، توانایی ها و ظرفیت هایی است که توانایی فرد را در مقابل مکالبات و فشارهای بیرونی مقاوم می کند. به باور ویزینگر هوش هیجانی در واقع هوش کاربرد هیجان ها، اتحام حالات احساسی و روانی مثبت و منفی است و طبق اثر جدید مییر، کاریوووسالوی واژه فراگیر هوش هیجانی به سه توانایی ذهنی اساسی دلالت دارد، اولین و اساسی ترین توانایی تشخیص و درک دقیق هیجانات خودمان و دیگران را شامل می شود به بیسان دیگر افراد با هوش هیجانی می دانند چه وقت خودشان و دیگران دچار هیجانات می شوند وهیجاناتی مثل خشم، ترس، احساس گناه و عشق را می توانند دقیقاً شناسایی کنند واز هم تشخیص دهند البته دانستن اینکه شخص دچار هیجان است تا حدودی آسان به نظر می رسد اما همان گونه که بسیاری از نظریه پردازان هیجان وشاعران ذکر کردند: افراد ممکن است معنای احساساتشان یا نشانه فیزیولوژیکی را اشتباه بگیرند برای مثال یک فرد ممکن است تپش قلب، عرق کردن دست و احساس سرگیجه را نشانه های حمله ی وحشت تفسیر کنند در حالی که دیگری ممکن است این نتیجه گیری را داشته باشد که عاشق شده است در حقیقت این نشانه ها ممکن است حاصل نوشیدن قهوه ی زیاد، یا نشانه ای دال به شروع یک سرماخوردگی باشد.

عصبانی شدن آسان است- همه می توانند عصبانی شوند، اما عصبانی شدن در مقابل شخص صحیح. به میزان صحیح، در زمان صحیح، به دلیل صحیح وبه طریق صحیح- آسان نیست.                                          (ارسطو، اخلاقیات نیکوما خین)

هنوز هم دلیل حمله ی یکی از بهترین دانش آموزان دیوید پولوگروتو، دبیر فیزیک با کارد آشپزخانه به او، جای بحث دارد. براساس گزارش های گسترده ما جدا از این قرار بود:

جیسون هـ. دانش آموز سال دوم دبیرستانی در کورال اسپیرینگس فلورایدا، که    همه ی نمره هایش «الف» بود، علاقه ی شدیدی به ورود به دانشکده ی پزشکی داشت. اما نه هر دانشکده ی پزشکی ای، بلکه رؤیای او ورود به دانشگاه ها روارد بود، اما دبیر فیزیکش در امتحانی به او نمره ی «ب» داده بود، جیسون که تحقق رؤیاهایش را در خطر می دیدید یک کارد قصابی را با خود به مدرسه برد و هنگام رویارویی با پولوگروتو در آزمایشگاه فیزیک، قبل از این در درگیری مغلوب شود ضربه ای به شانه ی لو وارد کرد.

قاضی جیسون را بی گناه دانست، زیرا هنگام انجام این کار موقتاً به جنون دچار شده بود. او حمم خود را بر مبنای نظر هیأتی متشکل از چهار روان شناس و روان پزشک اعلام کرد که سوگند خوردند که او هنگام درگیری دچار روان پریشی بوده است. جیسون ادعا می کرد که به خاطر نتیجه ی امتحان قصد خودکشی و نزد معلمش رفه بود تا به او بگوید به خاطر آن نمره، یم خواد خود را نابود کند. پولوگروتو نظر دیگری داشت: «من فکر می کنم می خواست مرا با کارد بکشد، زیرا از نمره ی بد خود خشمگین شده بود.»

جیسون به مدرسه ای خصوصی منتقل شد و دو سال بعد با بالاترین رتبه در کلاس خود فارغ التحصیل گردید. معدل کامل در کلاس معمولی «الف» یعنی میانگین ۴ است، اما جیسون بهقدری دروس پیشرفته را پیش گرفته بود که معدل او به ۶۱۴/۴ یعنی خیلی بیش از «الف» مثبت رسید. هر چند جیسون با بالاترین رتبه فارغ التحصیل شد، معلم فیزیک سابقش دیوید پولوگروتولگر ضو بود که او هیچ گاه معذرت نخواست و حتی مسئولیت عملش را به عهده نگرفت.

سؤال اینجاست که چرا فردی تا اینحد هوشمند کاری تا این اندازه غیر عقلانی و احمقانه انجام می دهد؟ پاسخ این است: هوش تحصیلی ارتباط چندانی با زندگی عاطفی ندارد، با هوش ترین انسان ها ممکن است در مقابل خیلی هوس های لجام گسیخته و تکانش های سرکش از پا درآیند؛ افراد دارای هوش بالا ممکن است به طرز حیرت آوری زندگی خصوصی خود را به بیراهه هدایت کنند.

یکی از اسرار بر ملاشده ی روان شناسی این است که نمره های درسی، هوش یا نتایج آزمون استعداد تحصیلی (SAT) علی رغم ارزش و ابهت شان در میان عموم، نمی توانند قاطعانه پیش بینی کنند که چه کسی در زندگی موفق خواهد شد. یقیناً در مجموع برای گروه های بزرگ، رابطه ای میان هوشبر و شرایط زندگی وجود دارد. افراد بسیاری با هوشبر بسیار پایین در مشاغل پست به کار مشغول می شوند و کسانی که هوشبر بالا دارند مشاغلی بادرآمد خوب به دست می آورند، اما به هیچ وجه نمی توان گفت که همیشه چنین است.

بر این قاعده که هوشبر پیش بینی کننده ی موفقیت است، استثناهای بسیاری وجود دارد. استثناهایی بسیار بیشتر از مواردی که با این قاعده انطباق پیدا می کنند. رد بهترین حالت، هوشبر حداکثر حدود بیست درصد در پیش بینی موفقیت در زندگی سهم دارد، در حالی که هشتاد درصد باقی مانده به نیروهای دیگر مربوط می شود. مشاهده گری چنین اظهار می کند که: «اکثر اوقات جایگاه نهایی فرد را در جامعه عواملی غیر از هوشبر تعیین می کنند. عواملی از طبقه ی اجتماعی گرفته تا شانس» مجموعه ی مهم از این »خصوصایت دیگر» که آن را هوش هیجانی می نامند موضوع بحث ما را تشکیل می دهد. یعنی توانایی هایی مانند این که فرد بتواند انگیزه ی خود را حفظ نماید و در مقابل ناملایمات پایداری کند؛ تکانش های خود را کنترل کند و کامیابی را به تعویق، حالات روحی خود را تنظیم کند و نگذارد پریشانی خاطر، قدرت تفکر او را خدشه دار سازد؛ با دیگران همدلی کند و امیدوار باشد. برخلاف هوشبر که سابقه ی حدود یکصد سال تحقیق بر صدها هزار نفر را به همراه دارد، هوش هیجانی مفهوم جدیدی است. هنوز هیچ کس نمی تواند دقیقاً‌ بگوید که تفاوت های میان افراد در طول زندگی تا چه حد از هوش هیجانی ناشی می شود. اما داده های موجود نشان می دهند که هوش هیجانی یم تواند به اندازه هوشبر و گاهی اوقات بیش از آن قدرت داشته باشد در حالی که عده ای معتقدند که هوشبر را نمی توان از طریق تجربه یا آموزش چندان تغییر داد.

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و وسواس در بین دختران مقطع سوم دبیرستان
  • پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در بین دختران
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.