مقاله واقعیت – انتـزاع

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله واقعیت – انتـزاع

تعداد صفحات : ۴۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تصویر در هنر ایجاد کننده وحدت ساختاری امر عینی و ذهنی است. منظور از عینیت تصویر، آن چیزهایی است که مستقیماً از درون واقعیت اخذ شده است. اما امر ذهنی عبارتست از آنکه اندیشه آفریننده و خلاق هنرمند در درون تصویر دخالت کند. امر عینی شامل پدیدارهای واقعی است که در درون اثر، بازسازی شده و حاوی حضال، برخوردها، شرایط، دنیای روحی انسان و تمام آن چیزهایی است که بیرون از وجدان و ضمیر صاحب هنر موجودیت دارد.

اما امر ذهنی به احساسات و تاملات هنرمند، برخورد او با پدیدارهای انعکاس یافته، بینش خاصی که درباره آنها دارد و آن ارزیابی که از آنها بدست می دهد، بستگی می‌یابد. هر تصویر هنری منحصراً انعکاس خالص زندگی معینی بشمار نمی آید، بلکه به یک اعتبار نوعی بیوگرافی هنرمند محسوب می شود. در ورای تصویر همیشه با سازنده آن مواجه می شویم. بنابراین امر ذهنی معیاری برای اصالت هنرمند بدست می‌دهد.

هر هنری انعکاس واقعیت است اما نه خود واقعیت. تصویرهای هنری با اهمیت نه تنها شیوه ای برای تعبیر زندگی به شمار می آیند بلکه خود سبب ایجاد حیات می‌شوند. تصویرها به مثابه ابزار نیرومند اعمال اثر در زندگی، در دگرگونی آن و ایجاد شیوه های جدید زندگی موثر می افتند.

هنرمندی که به یاری تخیل و قوه خلاقه خویش، امور واقعی را از لحاظ شکل دگرگون ساخته و شکلهای تازه بدانها می بخشد، تصویر کلی را مخدوش نکرده، بلکه برعکس عمق پدیده ها را بیشتر مکشوف می دارد و باید گفت که هنرمند با اینکار تصویر و یا پرسوناژ را واقعی تر می نماید و شناختی عمیق تر درباره زندگی بدست می دهد.

واژه های کلیدی: عینیت، واقعیت، انتزاع، هنر، رمز گرایی

فهرست مطالب

اشاره…    ۳
پیشگفتار    ۴
مقدمه    ۶
واقعیت (عینیت)- ماده خام    ۸
رمز گرایی- واسطه عینیت و ذهنیت    ۱۹
انتزاع- بیان بیواسطه    ۲۳
نتیجه گیری    ۳۶
فهرست منابع و ماخذ    ۴۱

فهرست منابع و ماخذ

۱- هنر و زیبایی، محمد ضمیران، نشر کانون، چاپ اول، ۱۳۷۷٫

۲- سیر اندیشه در هنر، دکتر ابراهیم سعدی پور، نشر بوته، چاپ اول، ۱۳۷۹٫

۳- مبانی فلسفه هنر، آن شپرد، ترجمه علی رامین، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول، ۱۳۷۷٫

۴- زیبایی شناسی علمی و مقوله های هنری، آونرزایس و…، ترجمه فریدون شایان، انتشارات بامداد، چاپ اول، ۱۳۶۳٫

۵- زبان تصویر، جئورگی کپس، ترجمه فیروزه مهاجر، انتشارات سروش، چاپ دوم، ۱۳۷۵٫

۶- مبادی سواد بصری، دونیس ا. داندیس، ترجمه مسعود سپهر، انتشارات سروش، چاپ چهارم، ۱۳۸۰٫

۷- در جستجوی زبان نو، روئین پاکباز، انتشارات نگاه، چاپ دوم، ۱۳۷۴٫

اشاره…

مطالب این پایان نامه در بردارنده نکاتی است که ذهن نگارنده را از زمان آشنایی با هنر مدرن و خصوصاً شاخه و بعد انتزاعی آن، به خود معطوف داشته و رفته رفته دغدغه‌های وی را برای دستیابی به تعریفی جامع و در بردارنده وجوه تفاوت و تشابه و اشتراک انتزاع و واقعیت، شکل بخشیده است. البته این بدان معنی نیست که مطالب آتی حاوی کمال مطلوب تعریفی فراگیر است (که این ادعائی است گزاف) بلکه بیشتر جوابی است بسیار کوتاه بر سئوالی بسیار بزرگ.

پیشگفتار

تاریخ تمدن بشری روندی تکاملی را طی نموده است و مطالعه این روند، حاوی مطالبی است که برای شناخت انسان هر دوره، شالوده حرکتی نوتر را در برداشته است. اما آنچه که در خلال شکل گیری کلی این تمدن جلب نظر می نماید رشد تفکر خلاق آدمی است آنطور که در زمانهای اخیر شاهد سرعت بالای این تفکر می باشیم تا جائیکه گاه خلاقیت و دنیای تفکرات او فاصله‌ای بسیار بیشتر از مسافت طی شده توسط زندگی تجربی و عینی او را می پیماید، که این تفاوت فاصله طی شده، در دنیای کنونی و شرایط امروزی بسیار ملموس می نماید.

بهترین نمونه برای تفکر خلاق بشری را می توان ساختن ابزارهای گوناگون برای منظورهای متفاوت وی نام برد.

چنانچه می دانیم ابزارهای ساخته بشر بنا به نیازهای او تکوین یافته اند و هرچه این نیازها پیچیده تر گشته اند، ابزارهای پیچیده‌تری را نیز طلب کرده و موجب شکل گرفتن آنها شده اند.

با کمی تامل می توان فهمید که ساختار ابزارهای مورد استفاده بشر، شکل انتزاعی دارد و هیچکدام از آنها در طبیعت اطراف او و وجود خارجی نداشته است که آدمی فقط آنها را اخذ نموده باشد و سپس بکار برده باشد. اما حضور و ظهور این ابزارها آنچنان در حیات وی بمرور شکل گرفته که او متوجه این خصلت آنها (انتزاعی بودن فرم ابزارها) نگشته و همواره آنها را بعنوان جزئی از طبیعت عینی تلقی نموده است.

در سده ها و خصوصاً دهه های اخیر بعلت پرداختن نخبگان به مباحث فکری و فلسفی متنوع و کثیر و شکل گیری اندیشه های انتزاعی غنی، چه در بین اهالی علوم و چه در میان هنرمندان اندیشمند و بعلاوه حرکت غالب بشری به سمت این اندیشه‌ها، دو گونه نتیجه وجود یافته است.

نخست اینکه اینگونه تفکر و تدبر خصوصیت انتزاعی ابزارها را عیان نموده و دوم اینکه منجر به پدیدار شدن واکنشی مخالف این جریان گشته که سعی در اثبات اصالت عینیت بر ذهنیت دارد. لیکن توجه به واقعیت جاری دنیای کنونی این تفکر را کمرنگ می‌نماید، چرا که با عنایت به نمونه ذکر شده، امروزه شاهدیم که حرکت انسان نوین برای رسیدن به وحدت نظر برای تعریف حیاتی واحد و جامع، بواسطه همین دنیای ساخته دست او میسر است و مدنیت جامع و فراگیر مورد نظر او در بستری قابل شکل‌گیری است که این بستر، سرشار از مصنوعات ساخته فکر اوست.

لذا نادیده گرفتن تمامی ابزارهای متنوع که در همه شئونات زندگی، بشر را یاری می‌نمایند (با توجه به ساختار انتزاعی آنها) و نگاهی صرفاً عینی و طبیعت گرا داشتن، امری محال می نماید.

با تاملی دوباره در دنیای پیرامونی حاضر، راه برای تجدید نظر در چنین نگرشی و اتخاذ موضعی منصفانه تر گشوده خواهد شد و وحدت عملی امر ذهنی و امر عینی و شناخت این وحدت ذاتی، سد راه هرگونه نگاه یکسویه و یکجانبه نگر خواهد گردید.

مقدمه

واقعیت (واقعیت عینی یا عینیت)، بعنوان مجرای دستیابی به آگاهی و بستر حصول شناخت، اهمیتی غیرقابل انکار دارد. چرا که به دور از همه فلسفه پردازیها، انسان در اولین گام، حضور خویش و جهان پیرامون  خویش را به شکل عینیت ادارک می کند، بعلاوه اگر تصور کنیم که او همه تعینات را در ذهن فلسفه زده ای تجسم بخشد باز ناگزیر از دست و پنجه نرم کردن با واقعیت ملموس بیرونی است و به جهت تطبیق خویش با آن و جواب مناسب آن، گریزی از اتخاذ روشی واقعی ندارد.

با توجه به تمامی وجوه ساختار انسانی، این واقعیت و برخورد واقعگرا، تمامی مطلب را برای تبیین جوهره هستی و غایت سیر درونی انسان، در برندارد و ظرفیتهای لازم جهت این بیان را نیز دارا نمی باشد.

اینجاست که پای مفاهیم به میان می آید. مفاهیم بدلیل گستردگی و بار فلسفی خود، پیچیده تر از عالم واقع می باشند و گاه برای توضیح آنها می توان از واقعیات مدد جست. اما هنگامی که سخن از مفاهیم و معانی بغرنج تر پیش کشیده می شود، نه تنها نمودهای عینی توان توصیف آنها را ندارند بلکه به عالم مجرد آنها نیز راه نمی‌یابند، بدینگونه راه برای مفاهیم ساده تر که بتوانند مفاهیم پیچیده را شرح و تفصیل کنند، گشوده می شود.

انتزاع که نتیجه سیر تحول و تبدل مفاهیم و همچنین بیان آزادانه و بیواسطه ادراک آنهاست، در چنین شرایطی معنا و شکل می یابد.

ذهن بدلیل ساختار منطقی و ریاضی گونه خود، معادلات خویش را در راستای نموداری شکل گرا ترسیم می نماید تا ربط منطقی مفاهیم را سازماندهی کند و در سیر سیال خویش منافذ و نقصانهای آنها را بازیابد و با تمسک به توان تحلیلی خود، برای آنها ما به ازاءی یافته و جانشین سازد.

مسئله به اینجا ختم نمی شود چرا که ذهن مجرد از احساسات حاصل از برخورد واقعیات عمل نمی نماید، چه این احساسات مستقیماً از بیرون وجود آدمی رهبری شوند و چه مستقلاً و بدون دخالت عوامل بیرونی شکل گیرند و حاصل مکاشفات و مشاهدات باطنی باشند.

به بیان ساده تر انتزاع نه تنها وجه صرفاً عقلانی مفاهیم و شکل آنهاست بلکه به نوعی از تعاملات بین عقل و اندیشه و احساس و همچنین واقعیات وجود می یابد.

اتخاذ انتزاع بعنوان روشی برای بیان، به جهت دارا بودن ظرفیتهای وسیعتر برای بیان (و نه توصیف) دنیای پر پیچ و خم و غامض مفاهیم می باشد.

مطلب آتی می کوشد تا بحث فوق را گسترده تر عنوان نماید.

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.