مقاله پرستاری کودکان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله پرستاری کودکان

تعداد صفحات :۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره رشد تکامل دوره ی خردسالی، تکامل بیولوژی، تکامل در بّعد روانی – اجتماعی، تکامل اخلاقی، آماده کردن کودک و … توضیح می دهد.

سالیان خردسالی نقش مهمی در تکامل تصویر ذهنی از بدن دارد . با  درک زیاد زبان ، خردسالان تشخیص می دهند که افراد دارای ظاهر مطلوب و نامطلوب هستند . آنها به تفاوت رنگ و پوست و هویت نژادی پی برده ونسبت به یادگیری پیش داوری ها و تبعیض ها حساس می باشند . آنها نسبت به مفهوم واژه هایی مثل خوشگل یا زشت آگاه هستند و به عقیده دیگران در مورد ظاهر خود واکنش نشان می دهند . در ۵ سالگی کودکان جثه خود را با همسالان مقایسه می کنند و می توانند از بلندی یا کوتاهی آگاه شوند ، به خصوص اگر دیگران او را به عنوان ( خیلی بزرگ ) یا ( خیلی کوچک) نسبت به سن اشاره کنند .

علی رغم پیشرفت در تکامل تصویر ذهنی ، درک خردسالان از سرحد بدنی ( مرزهای بدن ) و آناتومی درونی ضعیف می باشد . تجربیات غیر منتظره ترسناک است ، به خصوص آنهایی که می توانند آسیبی به پوست وارد کنند ( مثلاً ترزیقات و جراحی ) . آنها از اینکه پس از آسیب به پوست ، خونشان به بیرون نشت خواهد کرد ، هراس دارند . بنابراین استفاده از بانداژ امر حیاتی در مراقبت از خردسالان می باشد .

واژه های کلیدی: رشد تکامل، خردسالی، تکامل شناختی، زبان، بازی، استرس

فهرست مطالب

رشد تکامل دوره ی خردسالی    ۱
تکامل بیولوژی    ۱
رفتار حرکتی   عمده و ظریف    ۲
تکامل در بّعد روانی – اجتماعی    ۴
مرحله ادیپال ( فروید )    ۵
تکامل شناختی    ۶
مرحله پیش عملکردی ( پیاژه )    ۷
تکامل اخلاقی    ۹
تکامل معنوی    ۹
تکامل تصویر ذهنی از بدن    ۱۰
تکامل جنسیت    ۱۱
تکامل اجتماعی    ۱۲
زبان    ۱۲
رفتار شخصی – اجتماعی    ۱۳
بازی    ۱۴
تجربه آمادگی و کودکستان    ۱۵
آماده کردن کودک    ۱۵
آموزش جنسی    ۱۶
کودکان تیز هوش    ۱۷
پرخاشگری     ۱۸
مسائل گفتاری    ۱۹
استرس    ۲۰
ترس ها    ۲۱
تغذیه    ۲۳
خواب و فعالیت    ۲۵
مسائل خواب    ۲۵
بهداشت دندان    ۲۶
پیشگیری از صدمه    ۲۷
منابع :    ۲۸

منابع :

درس نامه  پرستاری کودکان ونگ  (ترجمه سونیا آرزومانیانس )

پرستاری کودکان مارلو (ترجمه سونیا آرزومانیانس )

روانشناسی رشد

رشد تکامل دوره ی خردسالی

پیشرفت کلی در ابعاد بیولوژی ، روانی – اجتماعی ، شناختی ، معنوی و اجتماعی در این دوره
(۵-۳ سال) آنان را برای تغییر اساسی در سبک زندگی ( ورود به مدرسه ) آماده می کند . کنترل روی سیستم های بدن ، تجربه اوقات جدایی کوتاه مدت و بلند مدت ، توانایی داشتن همکاری با سایر کودکان و افراد بالغ ، استفاده از زبان برای ایجاد نمادهای فکری و افزایش دامنه توجه و حافظه ، آنها را برای آینده ( سالیان مدرسه ) آماده می سازد . پیشرفت موفقیت آمیز مراحل قبلی رشد و تکامل امر اساسی برای خردسالان بوده تا بتوانند در وظایف یاد گرفته شده دوره نوپایی مهارت پیدا کنند .

تکامل بیولوژی

سرعت رشد فیزیکی کاسته شده و در سالیان خردسالی تثبیت می شود . وزن متوسط ۵/۱۴ کیلوگرم (۳۲ پوند) و در ۳ سالگی ، ۵/۱۶ کیلوگرم ( ۵/۳۶ پوند) در ۴ سالگی و ۵/۱۸ کیلوگرم (۴۱ پوند ) در ۵ سالگی می باشد . افزایش سالیانه وزن تقریباً ۳-۲ کیلوگرم (۵/۶-۵/۴ پوند )
می باشد .

رشد قد همچنین یکنواخت بوده و سالیانه ۹-۵/۶ سانتی متر (۵/۳-۵/۲ اینچ) است و معمولاً طول ساق ها بیشتر از تنه افزایش می یابد . قد متوسط ۹۵ سانتی متر (۵/۳۷ اینچ) در ۳ سالگی ، ۱۰۳ سانتی متر (۵/۴۰ اینچ) در ۴ سالگی و ۱۱۰ سانتی متر (۵/۴۳ اینچ) در ۵ سالگی می باشد .

تناسب جسمی مشابه دوره نوپایی ( شکم برآمده ) نیست .

کودک خردسال خوش بنیه ، ظریف و کشیده می باشد . به جز در ارتباط با پوشاک و موها ، تفاوت کمی در مشخصات فیزیکی با توجه به جنس مطرح است .

اکثر سیستم های بدن می توانند با استرس و تغییر به طور متوسط سازگاری یابند . در این مرحله اکثر کودکان از نظر دفع تعلیم یافته اند . تکامل حرکتی شامل افزایش قدرت و تهذیب در
مهارت های یادگیری شده قبلی مثل راه رفتن ، دویدن و جهیدن می باشد .

به هر حال تکامل عضلات و رشد استخوان کماکان باید ادامه پیدا کند . فعالیت زیاد و خستگی می تواند به بافت های ظریف صدمه بزند . وضعیت مناسب بدنی ، ورزش مناسب و تغذیه کافی و استراحت امر اساسی برای رشد مناسب سیستم عضلات و استخوان ها است .

رفتار حرکتی عمده و ظریف

راه رفتن ، دویدن، بالا رفتن از چیزی و جهیدن در ۳۶ ماهگی برقرار شده است . تهذیب هماهنگی چشم – دست و عضلات در ابعاد مختلفی  مشهود است . در ۳ سالگی  می تواند سه چرخه سواری  کند ، روی انگشتان پا  راه برود  و روی یک پا به مدت چند ثانیه می تواند تعادل خود را حفظ کرده  و با فاصله ی زیاد بپرد . در ۴ سالگی  بخوبی روی یک پا  لی لی   می کند  و توپ را به خوبی می گیرد . در ۵  سالگی به طور متناوب  با هر دو پا لی لی می کند  طناب بازی می کند و اسکیت   و شنا را شروع می کند .

پیشرفت   در تکامل حرکتی ظریف  در دستکاری اشیاءمشهود است . نقاشی نشان دهنده تکامل در هماهنگی عضلات ظریف است . کودک  ۳ ساله یک دایره را کپی کرده  و خطوط متقاطع ، افقی و عمودی  را تقلید  می کند . وسیله  نوشتن را می تواند  با انگشتان ( نه در مشت ) بگیرد .

کودک خطوط نامنظمی را می کشد ولی می تواند بگوید چه چیزی را کشیده است . کودک ۳ ساله قادر به کشیدن کامل آدمک نیست ، ولی می تواند یک دایره را کشیده و سپس مشخصات صورت را به آن اضافه کند و در ۵ یا ۶ سالگی می تواند بخش های مختلف ( سر ، بازوها ،
ساق ها ، بدن و صورت ) را بکشد . بین ۵-۴ سالگی می تواند یک خط متقاطع کشیده و یک مربع را کپی کند . مثلث و لوزی آخرین شکل های هندسی است که معمولاً بین ۶-۵ سالگی انجام
می دهد .

کودکان در طی پیشرفت از کشیدن خطوط نامنظم به کشیدن تصویر چندین مرحله را سپری
می کنند . در ۱۵ ماهگی کودکان نخستین خطوط خودبخودی را روی کاغذ می کشند که مشخصات خاصی دارد . تقریباً ۱۷ مشخصه را می تواند در ۲ سالگی بکشد .

در ۳ سالگی کودکان می توانند اشکال چهارگوش ، دایره ، بیضی ، متقاطع و اشکال عجیب و غریب دیگر بکشند . سپس بلافاصله اشکال ساده را توام با یکدیگر کشیده و طرح های مشخصی را ارائه می دهد  در ۴ و ۵ سالگی طرح های مشخص بوده و به صورت اشیاء شناخته شده
می باشد.  خط خطی کردن و نقاشی می تواند در رشد مهارت های ظریف عضلانی و هماهنگی چشم – دست تاثیر داشته که در نهایت ضروری برای نوشتن دقیق حروف و ارقام می باشد .

همچنین کشیدن عکس ابزاری است که در بررسی هوش ، تکامل شخصیت و سازش روانی – اجتماعی به کار می رود . به هر حال کودکان ( به خصوص سن مدرسه ) با نقاشی کردن افکار خود را نشان می دهند .

هشیاری و توجه به ایما و اشاره کلامی و غیر کلامی امر اساسی  در درک پیغام کودکان ( چگونه و چه چیزی ) می باشد .

تکامل در بّعد روانی – اجتماعی

پیدایش حس ابتکار[۱] (اریکسون)

چنانچه این کودکان وظایف دوره ی نوپایی را با موفقیت طی کرده باشند ، آماده برخورد با وظایف دوره خردسالی خواهند بود . نظر اریکسون این است که وظیفه مهم روانی – اجتماعی کودک در این مرحله دستیابی به حس ابتکار است . آنها در مرحله یادگیری جدی هستند .



[۱] Initiation

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تصویر خدا در ذهن یک کودک
  • پایان نامه بررسی راه‌های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی (نماز) در دانش آموزان دبستانی دختر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.