مقاله پرورش تدریجی روان کودک

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله پرورش تدریجی روان کودک

تعداد صفحات : ۷۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله درباره این مسائل با شما گفتگو می کند و به شما می گوید که کودک شما در چه شرایطی بوجود آمده و بعد ازتولد چه وظایف و تکالیفی را برای پرورش او بر عهده دارید و البته اگر در این روش درست با سیستم های امروز دنبال شود بدون تردید کودکان امروز که پدران و مادران آینده بشمار می ایند از لحاظ روانی بدون عیب و نقص وارد جامعه خواهند شد و پس از اینکه درباره اصول روانشناسی صحبت کردیم در قسمت دوم این مقاله چند کلامی هم درباره کودکان عقب مانده و خصوصاً کسانی که در محظور اخلاقی قرار گرفته اند بحث می کنیم و نشان می دهیم رفتار و کردار نامطلوب و خارج از قاعده بعضی پدرو مادرها تا چه حد در گمراهی کودکان مؤثر خواهد افتاد.

جهشهای روانی کودک بطور مطبوع سازنده ۶ دوره مشخص زندگی اوست که تقریباً پشت سرهم قرار گرفته است. در حالیکه کودک بطورناخودآگاه به خودسازندگی میدهد هر یک از دوره ها مقدمه ای برای دوره دیگر است که بر اثر تمرین و تلاش های کودکانه که بعضی ها  غریزی و دسته ای خودکار است مراحل گوناگونی را می پیماید کودک نیز مانند یک ماشین خودکار از یک دوره به دوره بعدی نقل مکان میکند ابتدا احساس اوبیدار می شود و چندی بعد این احساس باحرکت همراه است و بعد از مدتی کوتاه با دنیای خارج تماس یافته عامل فکری او بتدریج بکار می ا فتد و بالاخره در حدود سال های ۱۱ و ۱۲ فکر او به همه جا رخنه کرده از مطلق به حقیقت و از حقیقت به منطق و تعقل دست می یابد.

دوره فراگیری کودک از وقتی است که احساس و عاطفه او بارور شده و با یادآوری آنچه بر او گذشته روح و جسم خویش را بارور می سازد اهمیت یادگیری را وقتی می توان در  کودک درک کرد که تصور کنید اگر آنچه را از ما آموخته است از او باز بگیرم به چه صورت در می آید یادگیری برای کودک تنها از راه تجربه شخصی او دست نمی دهد از راه زبان و خواندن در مدرسه ودر خانه برای او حاصل می شود بطوریکه میدانیم دوره های مختلف زندگی کودک اگرچه ثابت است باز در حدود خود دارای تغییرات زیاد است ودر سن های مختلف تفاوت پیدا می کند یا بر حسب اندازه هوش و استعداد و در شرایط محیطی که در آن زندگی کرده صورت های مختلف دارد و دارای جهشهای مخصوصی است که خواه ناخواه کودک را در مسیر آزمایشات گوناگون قرار می دهد اما هر یک از دوره ها هم برای خود دارای امتیازاتی مخصوص است که از نظر کلی و اساسی با هم ارتباط ندارند واگرچه وابسته دوره های دیگر است اما در خودش  استقلال دارد و این بدان معنی است که اگر آموز شهای دوره سوم رادوره دوم بکار ببریم مانند ماشینی است که زیادتراز ظرفیت آنرا  بار کنند و کودک چون نمی تواند آنرا درک کند برای پرورش او زیان آور است و کاملاً مانند این است که بخواهد برنامه های کلاس دوم را در سال اول درس بدهند .بنابراین باید سعی کنیم کودکان افراد گوناگون از لحاظ جسمی خوب رشد کنند تا بتوانند در فراگیری و آمادگی برای درک دنیای خارج بر محیط خود مسلط باشند.

واژه های کلیدی: کودک، پرورش تدریجی، احساس، درک، هوش، حافظه، زبان، تصورات ذهنی، استقلال

فهرست مطالب

چکیده   ۴
مراحل اولیه کودک     ۱۰
هوش کودک تنها راه احساس اوست     ۱۰
دنیای حقیقت برای کودکان    ۱۹
ادراک کودک    ۲۳
هوش کودک    ۲۵
پیدایش حافظه    ۲۸
تداعی معانی یا تصورات ذهنی     ۳۱
زبان و تکلم     ۳۵
عامل زبان با عمل، چه اندازه  همآهنگ است؟   ۳۸
کودک در خانواده    ۴۴
شناختن دنیای خارج    ۴۶
احساسات و عوامل عاطفی کودک      ۴۹
استقلال    ۵۷
نتیجه     ۵۹
کودک در معرض خطر اخلاقی    ۶۲
کودک موضوع قانون      ۶۷
مجمع سازمان ملل متحد    ۶۸
جمع آوری    ۷۳
منابع و ماخذ     ۷۷

منابع مورد استفاده

اصول روانشناسی علمی – علی و محمد رفیعی – انتشارات دانشگاه شاهد – ۱۳۷۱
پایه های پژوهش در علوم رفتاری – علی هومن – انتشارات چهر – ۱۳۷۶
روانشنماسی کودکان استثنایی – دکتر سیف نراقی ، عزت الله نادری – انتشارات ارس باران- ۱۳۸۰
روانشناسی کمال – شوالتس – ترجمه گیتی خوش دل
روانشناسی کودک: پیرهانری سیمون، عضو آکادمی فرانسه
اصول تربیتی جوانان: ژان پیاژه استاد روانشناسی

مراحل اولیه کودک

کودک شما یک کودک و بلکه یک انسان کوچک است که همه چیز را درک می کند و اگر این کودک را یک انسان کامل بدانیم پس باید گفت که هر دوره زندگی او وابسته به دوره دیگری است . اولین دوره زندگی کودک دوران احساس اوست، احساسی است که با حرکت او همراه است زیرا در این زمان چون کودک فاقد اعمال سمبول سازی است و هیچ چیز را از چیز دیگری تمیز نمی دهد مربی یا مادر نمی تواند از راه فکر یا حالات  عاطفی چیزی را بیاد او بیاورد و یا از کسانی که در آنجا حاضر نیستند با کودک  صحبت کند. با وجود این نقصان و کمبود، قوای روحی او در حال تکمیل است و کودک هرچه را ببیند و با آن تماس دارد از آن الگو برمی دارد و بدون اینکه نوع و جنس آنرا تشخیص دهد و سعی می کند چیزی از آن در خاطر بسپارد و به عبارت دیگر با وجود اینکه احساس او ناتوان است، با همین احساس ناتوان بعضی وا کنشهای عاطفی کودکانه در او بیدار می شود.

هوش کودک تنها راه احساس اوست

از خود می پرسیم هوش کودک از کجا بوجود آمده است؟ باید بدانیم به این پرسش جواب بدهیم که این هوش که راهنمای اوست، از راه آزمایش آغاز می گردد. او در این حال که  همه چیز را آزمایش می کند، می بیند و بعضی چیزها با بعضی دیگر هم آهنگی دارد اما هنوز احساس او بیدار نشده و مرحله ادراک آغاز نگشته ، یعنی نمی تواند آنها را ازهم تمیز بدهد و هر چه در دسترس اوست بر ای او کاملاً مبهم و نامفهوم است کودک به پستان مادر دست می زندکه آنرا لمس کند این لمس برای او یک احساس کوچک است. بعضی چیز ها را شبیه پستان مادر می بیند و قیافه ها را از نظر می گذراند اما هیچکدام را با آن معنی نمی شناسد و با این حال تمام این چیز ها در پرورش هوش به ا و کمک می کند تا به وسیله آن هوش خود را بیازماید. البته کودک در این زمان معنی هیچکدام را نمی داند و حقیقت اشیاء برای او نامفهوم است اما هرچه فکر می کند به این یک نوع عمل نا هشیار همراه است و بدون اینکه درباره آن فکر کند از آن استفاده می کند ولی استفاده او  نیاز کاملاً هشیار وناخودآگاه است و اگر هم دست خود را برای برداشتن چیزی دراز می کند، قصد معین ندارد و فقط از مجموع آنچه را که  می بیند چیزی را برای خود می سازد اما هیچ چیز بر ای او شکل معین ندارد و تنها به این وسیله است که هوش او بطور ناخودآگاه کار می کند.

بنابراین در حالی که نه زبان دارد و نه قادر به سمبول سازی است این اشیاء اثر عاطفی در او بوجود می آورند. از دیدن پستان مادراحساس مسرت میکند با دست آن را مالش میدهد و در آنحال قیافه اش شاد و و پرنشاط است اگردر کودک احساسی هم وجود نداشته باشد، نمی توانیم بگوئیم این احساس چه نوع است و از چه وقت در او بیدار شده بعضی از روانشناسان عقیده دارند که در مکانیک احساس اولیه کودک حالتی از تداعی معانی است به این معنی که کودک با تکرار  هر یک از واحدهای زندگی        می تواند از دیدن چیزی، یک چیز دیگرشبیه آن برای خود بسازد مثل اینکه کودک وقتی عادت به مکیدن پستان نمود، چیز دیگر را به آن شبیه باشد از راه تداعی معانی مانند پستان در دهان می گذارد و شروع به مکیدن می کند، بعضی دیگر این احساس را یک نوع حالت شرطی تلقی می کنند، با این معنی که کودک هر چیز را که بدست می آورد از ساده ترین چیزها تا مهمترین وسیله ها،س همه برای او پاسخی از عواملی هستند که در خارج با آن تماس دارد و حالت عاطفی هم در این مورد به او مدد می ر ساند کودک وقتی گرسنه است به او شیر می دهند و اگر  گریه کند برای آرام کردن باو شیر می دهند این مسائل برای او حالت شرطی است . به محض اینکه پستان مادر را می بیند احساس گرسنگی می کند بنا به گفته« جزل»« دوران کودکی دنیای مخصوصی است که از راه شرطی یا تداعی معانی احساس خود باورر می سازد بیشتر از آنچه آدمیان می دانند و می توانند چیزهایی است که آموخته اند و اگر آموخته هایی را از آنها بگیریم مانندکودکان شیرخوار ناتوان خواهند شد.»

 کودکان از وقتی به دنیا می آیند دنیایی از مجهولات را می بینند ولی همین مجهولات برای آنها راهنمای مثبت است. روز اول با پستان مادر آشنا می شوند در روزهای بعد چیزهایی دیگر آنان را به تحرک وا می دارد هرچه کوشش می کنند و روزهای بعد چیزهای دیگر، در روز های اول نمی توانند به کودک نوزاد راه یافتن یاد بدهند ولی می  توانند باو بیاموزد که پستانک شیر را بجای پستان مادر بمکد. کودک یکساله هرچند باهوش باشند یاد دادن جدول ضرب امکان پذیر نیست زیرا دستگاه عصبی او آمادگی لازم را ندارد، یعنی رشد کافی پیدا نکرده است اما او کم کم در اطراف خود با بسیاری از جیزها آشنا می شوند و از راه احساس وتکرار و تداعی معانی و عوامل شرطی به بسیاری از این چیزها نزدیک می شوند. اگر مربی یا مادر کارآزموده باشد می تواند در فاصله بسیار کم، به کودک خود چیزهایی را یاد بدهد و احسا س اورا بارور سازد به میمون یاد می دهند که مانند انسان روی زانو بنشیند بنابراین کودک  که دارای استعداد بیشتری است، خیلی زودتر از میمون راه و رسم زندگی را یاد می گیرد کودک احساس می کند که زنده است و موجودیت خود را درک می کند. اما این احساس از مرحله درک فاصله زیادی دارد و احساس او باید بتدریج بارورگردد. باین معنی که کم کم خود را می شناسد و رفته رفته مادر را از دیگران تمیز می دهد و آنچه را در اطرافش قرار گرفته احساس می کند اما نمی تواند همه چیز را تجزیه و تحلیل نماید ولی به جای اینکه درون گرا شود، متوجه عوامل خارج است زیرا در آن وقت فکری ندارد که درباره آن فکر کند وبه درون گرایی بپردازد.

 احساس کودک نسبت به زمان و مکان در برابر محیط متفاوت است. در یک زمان ممکن است از گرسنگی بگرید ولی درزمان دیگر بامکیدن پستانک بجای پستان کریه خود را از یاد می برد بعضی روانشناسان این حالت را یک نوع احساس جامعه شناسی کودک می دانند .او گرچه قادر نیست  بین پستان و پستانک فرق بگذارد ولی این دو عامل و سایر عوامل شبیه آن برای او از واحد های دنیای خارج است آنچه را می بیند همان ظاهر اوست وآنها را مانند خودش موجودات زنده می داندکه با او حرف می زنند این نوع احساس در تمام کودکان و در مناطق مختلف یکسان نیست زیرا احساس یک کودک که در محیط محدود دهکده ها بزرگ شده با آن کودکی که در تمدن سرسام آور در شهرهای پرجمعیت زیست میکند بسیار متفاوت اند و مشاهدات خارجی این دو در تمام لحظات زندگی برروی یک پایه قرار ندارد. وقتی کودک کمی بزرگ شد و به زبان آمد ممکن است از او چیزهایی بپرسند و بخواهند درباره آنها قضاوت نماید و این پرسشها در هر یک از محیط های متفاوت باز هم متفاوت است مثلاً به او می گویند نگاه کن ماه در آسمان است یا این اتومبیل در حال حرکت است و دنیای او هرچه وسیع تر باشد کنجکاوی او بیشتر و پرسش هانیز گوناگون است کودکی که در شهر زندگی می کند اسب و الاغ و حیوانات بارکش را نمی شناسد و اگر هم چنین چیز هایی را دیده باشد زیاد تکرار نمی شود. اما کودک روستایی از اتومبیل و ماه و حرکت سیارات و هزاران واحدهای زندگی متمدن برخوردار نیست فکر و احساس او بیشترین تمرین و ورزش می کند از نظر دیگر، کودک در دوران تکامل تدریجی با یک نوع احساس و  قضاوت محدود همه چیز را در اختیار خود و پدر و ماردش برای او ساخته اند شاید دراین مورد می توان گفت که با این احساسات محدود دوران حقیقت جویی کودک آغاز می گردد او سعی می کند همه چیز را همانطور که هست بشناسد .

75,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.