مقاله پست مدرنیسم

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله پست مدرنیسم

تعداد صفحات : ۷۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله در دو بخش که بخش اول درباره  پست مدرنیسم  توضیح می دهد. پست مدرن نامیدن یک چیز (خواه یک نظریه ، اثر هنری یا جنبه ای اجتماعی) صرفاً کشف حقیقت عینی و فعلی آن نیست . هیچ چیز ماهیت پست مدرنیستی قابل حصولی ندارد و شما نمی توانید این ماهیت را زیر ذره بین ببرید و نشانه های سرشت بنیادی یا رمز ژنتیکی پست مدرنیستی آن را بررسی کنید .

به بیان دقیق تر ، اگر چیزی را پست مدرن بنامید آن را در یک مقوله ی خاص قرار داده اید یا شکل خاصی به آن می دهید ، یعنی به جای کشف کیفیت خاص درون آن چیز ، یک صورت ذهنی به آن می بخشید و با این کار آن را نهایتاً به مجموعه ای از تصورها درباره ی رابطه ی ما با جهان مرتبط می سازید .

بنابر این ، پست مدرنیسم در مفید ترین حالت به عنوان مقوله ای انتقادی و انعطاف پذیر با دامنه ای از برداشت های بالقوه و کاربردها تلقی می شود . پست مدرنیسم نوعی اصطلاح قابل انتقال است که ما را قادر می سازد با ایده های مبهم و متنوعی درباره ویژگی های خاص دنیای امروز آشنا شویم .

در بخش دوم مباحثی در فرهنگ روشنفکرانه و عوامانه (هنر تجسمی ) را بیان می کند. تلاش هنرمندان و آثاری که خلق می کنند ، هنر به سوی رهایی و خودبسندگی پیش می رود . هنری که عقب بماند یا در این پیشرفت سهمی نداشته باشد چنگی به دل نخواهد زد .

هنر اصیل با حرکت به سوی استقلال و ناب بودن در نقاشی و دیگر فرم های هنری ، در مقابل فرهنگ عوامانه و فرودست به نوعی از خود دفاع می کند . هنر تصویری نباید داستان سرایی کند ( یا در معنای معمول ، محتوا داشته باشد ) زیرا این کار به عهده ی ادبیات و هنر کیچ است . نقاشی مدرنیستی در مقام یک رسانه یا مهارت توجه ما را به خود جلب می کند ، ولی کیچ این طور نیست . اگر هر یک از فرم های هنر بخواهد به کیفیت اصیل خود دست یابد ، باید جایگاه خود را بشناسد .

مدرنیسم مورد نظر گرینبرگ ، فرمالیستی است . این سخن بدان معناست که مدرنیسم گرینبرگ کمتر به محتوای بیان یا بازنمایی و بیشتر به موضوعاتی انتزاعی از قبیل ترکیب بندی عناصر ، فرایندهای مواد و تحریک بصری می پردازد . همچنین همه ی تفاسیری را که عمدتاً براساس تجربه ی ناب و بصری آثار هنری نباشند رد می کند .

واژه های کلیدی: پست مدرنیسم، عصر روشنگری، استقلال، آوانگارد و کیچ، هنر

فهرست مطالب

پست مدرنیسم    ۳
پست مدرن ( پسامدرن )    ۴
پست مدرنیسم :    ۱۸
پست مدرنیسم همه جا هست    ۲۳
معانی چند گانه    ۲۵
یک اصطلاح انعطاف پذیر    ۲۶
دوران جدید    ۲۷
دوران تکوین    ۲۸
مدرنیته و عصر روشنگری    ۳۲
مدرنیته و مدرنیزاسیون    ۳۶
مدرنیته یا پس از آن    ۳۷
تمایز    ۳۹
نتیجه گیری    ۴۰
مباحثی در فرهنگ روشنفکرانه و عوامانه (هنر تجسمی )    ۴۳
مدرنیسم و استقلال    ۵۰
به سوی لائوکوئون جدید تر    ۵۱
آوانگارد و کیچ    ۵۳
خلاصه    ۵۶
بعضی از نقدهای پست مدرنیستی    ۵۶
نگرش دوگانه : دورگه بودن پست مدرن وارهول    ۵۹
آیا دنیای هنر مورد نظر آنها به پایان رسیده است ؟    ۶۲
آیا پست مدرنیسم از لحاظ سیاسی ضعیف است ؟    ۶۳
پست مدرنیسم ضعیف    ۶۴
هنر آنها متعلق به دادا است    ۶۵
نقدی بر نقد    ۶۷
خلاصه    ۶۸
حرف آخر    ۷۰
منابع    ۷۱

منابع

کتاب سبکهای گرافیک

هنرمند ایرانی و مدرنیسم (دکتر کامران افشار مهاجر )

پست مدرنیسم (گلن وارد )

پست مدرن ( پسامدرن )

اصطلاحی که برای پست مدرن در نظر گرفته شد و انتخاب آن در دهه ۸۰ سبک خاصی برگشت که نه تنها عقاید و ایده های اصلی بلکه تئوریها و نظریه های مختلف طراحان سراسر دنیا را نیز در بر گرفت

در معماری پست مدرن این اصطلاح بطور رسمی و موثر ف مدرنیسم خالص را رد می کند از نئوکلاسیک حمایت کرده به توصیف آن می پردازد .

عمومی ترین تفسیر این اصطلاح برای اهداف هر گونه طراحی است . و پیروان آن را هنر مندان معاصری تشکیل می دهند که طرفداران سر سخت باهاوس نیستند و سبکهایی از جمله ، نئودادا ، نئواکسپر سیونیست ، پانک ، پاسیفیک و مدرن را قبول دارند .

پست مدرن مانند «آرت دکو» که آخرین سبک بین المللی مطرح است ، تاریخ هنر و تکنولوژی جدید را با تمایل به سمت تزئینات در هم آمیخته تا از نظر تجاری نیز مورد قبول عامه باشد . ارتباط مکاتب گوناگون در این سبک کلی ، ویژگیهای تصویر آن است ، نه فلسفی بودن آن و این ویژگی ها عبارتند از اشکال هندسی زنده ای که شناور بودن آن را نشان می دهد .

خطهای دندانه ای (زیگزاک ، لایه های متعدد و تصاویر قطعه قطعه ، هماهنگی های دلپذیر و تکنیکهای نقاشی از جمله پاستل و تأکیدات بر تاریخ هنر و طراحی از خصوصیات آن است . پست مدرن تا قبل از این که بر روی آن ، این اسم گذاشته شود ، وجود داشته ، در اواخر دهه ۵۰ و ۶۰ یک نوع پست مدرن ناقص در آرت نوا ، آرت دکو و آثار آنها دیده شده حتی قبل از آن هم در سال ۱۹۴۷٫م مجموعه آثار گرافیکی با اشکال هندسی در رنگهای زنده به صورت کلاژ و سه بعدی دیده شده .

«اتورسوت ساس»طراحی که مجموعه آثارش این گونه بوده از جمله همین هنرمندان است .

او در سال ۱۹۸۰ .م به این نتیجه رسید که نمی تواند محیط شهری را بهتر کند . در نتیجه تصمیم گرفت که خانه را که آخرین قلمرو آزادی بشر است مجدداً طراحی کند . آنهم یک طراحی با مبلمان پارچه هایی با رنگهای زنده و فضاهایی شبیه کارتونهای مصور و شاد .

اولین هدایای پست مدرن در سوئیس از «باسل» بود ، جائی که «ولف  گانگ وین گارد» در سال ۱۹۶۸٫ م به هیئت علمی مدرسه تکنیکی دولتی باسل پیوسته بود . وین گارد نظم و ترتیب و ظرافت و تمیزی سبک سوئیس را کنار گذاشته و تصاویر جدید را بوجود آورد با وجودی که وین گارد از سبک رسمی سوئیس استفاده می کرد ، سبک باسل او نوعی آزادی عصر کامپیوتر از فضای دو بعدی را ایجاد می نمود . بسیاری از دانشجویان اروپایی و آمریکایی که با وین گارد کار می کردند ، روش خلاق او را مورد توجه قرار داده و گسترش دادند تا سبک مشخص و بارزی برای دهه هشتاد میلادی بوجود آید . «دان فریدمان» طراح آن دوره که اهل نیویورک بود از باسل فارغ التحصیل شده و بعد در دانشگاه «ییل» و «سانچی پرچیس» تدریس می کرد ، از برجسته ترین اساتید این سبک بود .

فریدمان پروژه های جالب و مهیجی را هدایت کرد که رابطه بین سبک آوانگارد ( پیشرو) و کاربردهای طراحی عملی را مورد آزمایش قرار داد ، او در سال ۱۹۷۳٫ م چنین نوشت : «خوانایی یعنی توانایی ساده ، واضح موثر خوانی ، اغلب با قابل خواندن بودن و جالب بودن و لذت بخش بودن در تضاد است .»

روش فریدمان در آموزش طراحی آمریکا بازتابی شایان توجه داشت در لوس آنجلس «آبریل گری من » من طراح و «جیم ادگرز» عکاس با استفاده از عکاسی حرکتی که با زبان تصویری جدید توأم بود بوجود آوردند.

آنها ایده های باسل را با «پاپ فانک» کالیفرنیا به هم آمیخته و چیزی شبیه به آثار »هیپ نوسیس » استودیوی طراحی جلد آلبوم بریتانیا و طراحی پوستر ژاپنی با نام «تانادوری یوکو» بوجود آورند .

بعدها «گرایمان» با استفاده از تصاویر انتزاعی کامپیوتری این سبک را گسترش داد . هم زمان گروهی از طراحان سانفرانسیسکویی که تحت تأثیر «رابرت ونتوری» و «مایکل گراوز» معمار قرار داشتند . سوژه های تزئینی پست مدرن را توسعه دادند که از ویژگی های نئوکلاسیک مدرن نشأت گرفته بود .

اساتید آکادمی «گران بروک» در تپه های «بلوم فیلد» میشیگان طراحی را بر اساس تئوری تجزیه و تحلیل زبان ادبی و فلسفی ارائه دادند . محدودیتهای ارتباط تصویری انتزاعی را می توان با یافتن این موضوع که چند نوع معنی را می توان از طریق یک طراحی بیان کرد ، مورد آزمایش قرار داد ، با وجودی که این تئوری اساساً تزئینی است ، و آن را می توان به بهترین نحو در آثار طراحی عملی معاصر و هنرمندان استودیو دامبار و طراحی کل مشاهده کرد .

همراه با کنکاش تحلیلی طراحی گرافیک ، رویه های بارز و غیر منتظره نیز وجود داشت مثل «پسیکدلیا» که آن را «نئواکسپرسیونیسم» و «نئودادا» نیز می خواندند که زائیده مطبوعات غیر قانونی دهه ۶۰٫ م و زیبایی شناسی ضد طرح آن بود.

«پانک» در انگلستان بوجود آمد و به صورت یکی از شاخه های موسیقی راک معرفی شد و مطرح شد و در زمینه های گوناگون فرهنگی محلی خصوصاً در لندن ، نیویورک و لوس آنجلس – رشد کرد .

طرحها با سرعت و دیدگاه اقتصادی کنترل می شد . پوسترها و روزنامه هایش با استفاده از کاغذهای پاره – پاره شده و نوار چسب درست می شد . در مطبوعات غیر قانونی ترین حالتهای کمدی که دیده می شد ، در نوشته های پانک هم می شد دید .

پانک سوئیسی از تصاویر بهتر و واضح تری استفاده می کرد و در آخر به موج جدید تجارتی تبدیل گردید .

«گری پانتر» به عنوان یک کاریکاتوریست افسوس می خورد و می گوید پانک یک پدیده صادق بود . در حالی که موج جدید ، یک اصطلاح لفافه ای است . علی رغم بر چسب پست مدرن سبک طراحی در دهه ۸۰ را باید مجموعه ای از تمام اجزای گوناگونش دانست .

شواهد نشان می دهد که لغات و اصلاحاتی که در تمام رسانه های گروهی دیده شده همه برای محصولات گوناگون به کار گرفته و مشترک است و با حداقل حساسیت زیبایی شناسی که عمدتاً از سبکهای طراحان خاصی تکامل می یابد و به صورت یک مد محسوب می شود و فقط زمان است که می تواند سرشت واقعی و اهمیت آن را نشان دهد .

از آنچه تا به حال گفته شد به این مهم می توان رسید ، عصر ما که بی تردید یکی از مشخصه هایش دگرگونی عظیم در چگونگی انتقال اطلاعات و گسترش ارتباطات جمعی است مقتضیات و قواعد تازه ای را در قلمرو هنر و فرهنگ به منصه ظهور رساند .

انسان معاصر در پی بهره مندی از عرصه ها ، شیوه ها و روشهایی است که او را سریع تر و موثر تر به پیامها و مفاهیم گوناگون رهنمون سازد .

75,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.