مقاله پوستر در ایران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله پوستر در ایران

تعداد صفحات :۷۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر درباره پوستر در ایران و درقالب سه فصل بیان شده است. فصل اول گذری بر تحولات پوستر در جهان و ایران را بیان می کند. فصل دوم به ماهیت پوسترو کاربرد آن می پردازد. فصل سوم گزارش پروژه عملی را مطرح می کند.
پوستر یک وسیله ارتباطی تصویری است و در مرحله اول برای دین طراحی می شود نه برای خواندن پس نتیجه می گیریم برای جلب تماشاچی و رساندن پیام موردنظر، پوستر باید از عوامل وعناصر تصویربی گیرا و جلب کننده بهره بگیرد. نقش پوستر در نهایت دقیق کردن هدف تصویر و پیام آن است و طراح به نوشته بعنوان یکی از عناصر تصویری برای ترکیب بندی اثر خود نگاه میکند و در نتیجه این هماهنگی به توانایی هنری طراح بستگی دارد.
پوسترها علاوه بر سادگی باید دارای رنگهای جذابی باشند.ترکیب بندی تصویر با نوشته در پوستر رعایت شود و تعادل آن حفظ گردد. وقتی تعادل ایجاد شودتمامی اجزا و عناصرر موجود طوری تقسیم بندی می شوند که چشم بیننده همه آنها را با هم می بیند و بسهولت در صفحه گردش کنند. هر یک از عناصر موجود در پوستر دارای نیرویی هستند که در پوستر خودنمایی می کنند بنابراین آنها را باید از نظردرجه اهمیتشان تقسیم بندی کنیم و در جای مناسب قرار دهیم. زمینه پوستر باید دارای رنگ ملایم و یا طرحی ساده باشد تا بقیه عناصر خود را به شکل زیبایی نمایان سازند.
هنرمند امروز با درک معانی ارتباطات و تحت تأثیر علم نشانه ها به این نتیجه رسیده که جهان از طریق زبان هنری دریافت شدنی است و هنر به نقش فرهنگی خود آگاهی دارد پس هنرمند باید با درک این موارد و تلفیق آنها با عناصر بصری واشکال مناسب و ترکیب رنگ آثار بیاد ماندنی خلق کند که در پوسترهای فرهنگی نمایانگر فرهنگ او باشد و یکنوع خودشناسی را نیز نشان دهد.
در بیشتر پوسترها ارائه عکس مناسب با ترکیب نوشته می تواند طرحی زیبا بیافریند طراحان باید با استفاده از عکس های زیبا و ترکیب آن با سایر عناصر بتوانند تصاویر زیبایی خلق کنند.
در پوسترهای آموزشی مهمترین نکته که باید به آن توجه شود این است که قرار است مطلبی از طریق پوستر آموزش داده شود.
در نتیجه نباید صرفاً به نکات زیباشناسانه توجه کرد و نباید فراموش شود که این پوستر زیبا قرار است مطلبی را آموزش دهد که بایستی در ذهن ها ماندگارتر باشد تا آموزش همان مطلب از طریق دیگر.
محل نصب پوسترها نیز در زیبایی اهمیت بسزایی دارد که باید به آن توجه کنیم.
در بعضی پوسترها که تحرک و شادابی مکان را نشان می دهند استفاده از رنگها و عکسها میتوانند در تحرک آن کمک کند و باعث جلب توجه شود در نتیجه درا ین پوسترها باید سعی شود از رنگ های خالص و گرم و پرتحرک استفاده شود بگونه ای که با روحیه مکان هماهنگ باشد.
پوستر وسیله پیش برنده و فوق العاده ای است برای انواع اهداف زیبایی شناسانه پس پوستر بعنوان اصلی ترین وسیله ارتباطی برای تبلیغات باید اهمیت خود را حفظ کند.
در نتیجه با پیشرفت های موجود در طراحی، پوسترها باید روزبروز پربارتر شوند.
پوستر وسیله ای است که می تواند مورد استفاده همه قرار گیرد و یک فرد و مؤسسه می تواند ایده ها و آرمانهای خود را با پوستر بیان کند.
طبق تئوری گفته شده:
نتیجه می گیریم:که پوستر از نظر فرم باید انرژی بصری داشته باشد ودر میان آثار گوناگون و شکلها و پدیده های مختلف محیط شهری دیده شود.
و پوستری موفق است که در بین پیام ها و اعلان های مختلف نگاه بیننده را به خود جلب کند و در زندگی شهری و رفت وآمد بسیار، بیننده بتواند بیان خلاصه شده آنرا در حداقل زمان دریافت کند.
واژه های کلیدی: پوستر، ایران، کاربرد، کارعملی

فهرست مطالب

فصل اول:
گذری بر تحولات پوستر در جهان و ایران
۱-۱- مقدمه پوستر
۱-۲ تاریخچه پوستردر جهان
۱-۲-۱ تأثیرات ژول شره و لوترک در پیشبرد پوستر
۱-۳ تاریخچه پوستر در ایران
۱-۳-۱ تاریخچه پوستر بعد از انقلاب
۱-۴ اعلان های عامیانه مذهبی
فصل دوم:
ماهیت پوسترو کاربرد آن
۲-۱ ماهیت پوستر و کاربرد آن
۲-۲- طراحی پوستر
۲-۳ عوامل مؤثر در طراحی پوستر
۲-۴ ویژگی های فنی طراحی پوستر
۲-۵ کاربرد حروف در پوستر
۲-۶ ویژگی های یک پوستر مناسب
۲-۷ فواید آموزش از طریق پوستر
پوستر
– نتیجه گیری
– منابع و مآخذ
فصل سوم:
گزارش پروژه عملی

فصل اول

گذری بر تحولات پوستر در ایران و جهان

 مقدمه

 هنر پوستر :

در سه دهه آخر قرن نوزدهم میلادی بر اثر تحولات مصورسازی و پیوند  نزدیکی که بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود، پدیده تازه یی موسوم به پوستر یا آفیش بوجود آمد. امروزه پوسترهای مصور با بهره گیری از حروف متنوع، طراحی و نقاشی و عکاسی، بمنزله نمونه های کاملاً پیشرفته یی از هنر گرافیک نوین شناخته می شوند. گو اینکه پوسترسازی، شاخه یی از گرافیک است، ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد.درواقع در تاریخ صدساله پوسترسازی این هنر و سایر هنرهای تجمسی دارای تأثیرات متقابل و تبادل امکانات بوده اند.

 سرچشمه پوسترها را همچون مصورسازی، در گذشته های دور می توان  جستجو کرد. به یک معنا نقش برجسته های آشوری، ایرانی و رومی نوعی پوستر بوده اند. زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر، توصیف می کردند.

 که درواقع تبلیغی برای دستگاه حاکم بود. بعلاو ه در مصر و روم باستان ساختن آگهی های همگانی یا اعلامیه های دیواری معمول بوده است.و

 یکی از قدیمی ترین آگهی هایی که مکشوف شده، پاپیروسی است که پاداش برای برگرداندن یک برده فراری در مصر را اعلام می کرد. آگهی هایی نیز   از قرون وسطی باقی مانده که روی پوست نوشته می شد حتی برخی ازاینها دارای تصویر نیز بوده اند.

 آگهی همگانی چاپی از اواخر قرن پانزدهم میلادی ظاهر شد. از قرن شانزدهم به بعد نمونه هایی از آگهی های چاپی چون اعلامیه های دولتی و ….. که اکثراً متشکل از حروف چاپی بودند، رایج گشت اما فن چاپ می بایستی مراحل پیشرفته تری را طی کند تا امکان پیدایش پوستر مصور رنگی فراهم گردد.

 البته چاپ رنگی و گسترش آن به تنهای دری هنر پوسترسازی مؤثر نبود، بلکه زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی، و نوع جدیدی از ارتباطات همگانی که به همراه خود آورد، عامل اصلی بود.

 آگهی های نمایش اولین نمونه های آگهی دیواری بودند که ضمن تحول، اصول و قواعد پوسترسازی را پی ریزی کردند. در اوایل قرن نوزدهم در برخی کشورهای اروپایی، بخصوص در انگلستان، بر تعداد تماشاخانه ها افزوده شده بود و مردم از نمایش استقبال می کردند

 در این زمان به تماشاخانه قبض هایی میدادند که هم کارکرد بلیط را داشت و هم برنامه در آنها توضیح داده می شد. قبض های مذکور با حروف چاپی معمول در مطبوعات چاپ می شدند ولی در صفحه آرایی آنها دقت زیاد مبذول می گردید.

 بعدها با بزرگتر شدن ابعاد قبضها، آنها را بر دیوارها می چسبانیدند و بدین طریق «آگهی های نمایش» به صحنه ظهور رسید. در طرح و صفحه آرایی آگهی های مذوبور مهارت های خاصی بکار می رفت تا تنوع و فراوانی مطلب، حالت خشکی و یکنواختی بوجود نیاورد. به این منظور از انواع بسیار متنوع حروف چاپی که ابداع شده بود، استفاده های مناسب می کردند و گاهی نیز تصویر کوچکی بر آن می افزودند. صفحه آرایی این نوع آگهی ها، خاصه در هنر پوستر انگلستان بنحوی استمرار یافت و حتی امروزه هم اثرات خود را بر جای گذاشته است.

 تدریجاً آگهی های همگانی از آگهی های مربوط به تماشاخانه ها فراتر رفت و تبلیغات مغازه ها، جراح ها ، وسایل حمل ونقل و مسافرت را در بر گرفت.

 در این آگهی ها، گاهی حروف چاپی بصورت یک منحنی در بالای صفحه تنظیم میگردید، و سایر مطالب بطرز زیبا و چشمگیری در صفحه آگهی گنجانده می شد. به مرور در این ها تصویر هم ظاهر گشت و ارتباط بین حروف و تصاویر مورد توجه قرار گرفت. بدین منوال فن پوستر مصور تولد یافت.

۱-۲ تاریخچه پوستر در جهان

پوسترها آثار میرایی هستند اما پاره ای از آنها  در  عین گذرابودن نیز ماندنی اند.

 پوستر نخستین هنرپاپ و نخستن فرم هنری بود که به چیزهای زندگی عادی به شیوه خاص خویش یعنی بی پروایی محض و پیش پا افتادگی محض پرداخت . پوستر هنری برونگر است.

درهنگام طراحی یک پوستر باید در مرحله اول موارد استفاده آن موردنظر قرار گیرد.

امروزه اکثر ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات است، تبلیغاتی همگانی و مؤثر در زندگی، تبلیغاتی برای به جریان افتادن و پیشرفت ارتباطات، عرصه خدمات و کالاها، و….. ، تبلیغاتی برای فراخوانی، هشداردادن، بازداشتن، تشویق و ترویج کردن و ….. و مؤثرترین ابزار تبلیغاتی که می تواند جوابگوی تمامی این مسائل شود پوستر است، که در دید همگان عرضه می شود و بدلیل قابلیت و گنجایش موارد بیشتری که در مورد موضوع دارد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 محل نصب پوستر،جنس پوستر، چگونگی انجام مراحل تکنیکی و چاپ پوستر، وسایل نصبی پوستر و ….. از مجموعه عواملی است که در این پژوهش به آنها می پردازیم.

« اختراع لیتوگرافی بوسیله آلویس سن فلدربین سالهای ۱۷۹۸- ۱۷۹۶ میلادی هنر پوستر را به مرحله جدید رساند و آثار با تیراژ بالا چاپ شدند. مشخص ترین پوستر چاپ شده که با تیراژ زیاد انتشار یافت، در انگلستان توسط ویلیام کاکاستون تهیه شد. لیتوگرافی رنگی در سال ۱۹۲۷ اختراع شد که مهمترین تحول در تاریخ پوستر است. از پوستر بعنوان وسیله ارتباطی مؤثر و با تنوع بی پایان استفاده شد. در اواخر قرن ۱۸ زمان پیشرفت واقعی پوستر بود. در اکثر پوسترهای ایندوره حروف و شعار در بالای تصویر نمایان بود. پوستر در نیمه دوم قرن ۱۹ در کشورهای اروپایی رواج قطعی پیدا کرد.[۱]»

طراحی پوستر و انگیزه آن شکوفایی و رونقی بود که در وضع کشورها بوجود آمد و آنها فرصت داشتند تا به توسعه صنایع خود از راه ایجاد مراکز تفریحی گوناگون بپردازند. نیاز به طراحی پوستر برای جلب نظر مردم به تولیدات آنها بود.

 « دهه ۱۸۵۰ و ۱۸۴۰ میلادی اوج تحول پوستردر اروپا محسوب می شد. کاپیلو که کاریکاتوریست و چهره ساز بود را پدر پوسترمدرن می دانند او معتقد بود که پوستر قبل از هر چیزی باید بیان گرافیکی داشته باشد و بوسیله خطوط و رنگها همیشه نمودار اراده قوی باشد تا بتواند حرکت ایجاد کند.

 در انگلستان در سال ۱۸۷۵ میلادی مارک استیسی با استفاده از کلیشه چوبی پوستری برای تبلیغ را طراحی کرد. کم کم پوستر مورد توجه هنر دوستان قرار گرفت بطوریکه در سال ۱۸۸۴ میلادی نمایشگاهی از پوسترها در پاریس برگزار شد و اولین کتاب در مورد پوستر نیز به قلم مندرون نوشته شد  سپس در سال۱۸۹۰ میلادی در نیویورک نمایشگاهی از پوستر در معرض دید عموم قرار گرفت. هنرمندانی که نقش مؤثری در پوستر داشتند، مانند تولوزلوترک بود که موضوع اصلی کارهای وی شرح وقایع داخلی مردم بود.  او تجربه شخصی خود را بصورت دراماتیک درآورد و از پوستر بعنوان وسیله ای برای بیان آن استفاده کرد. آثار او بیشتر طرح های فکاهی بودند. پوستر مورد توجه مردم و هنرمندان قرار گرفت و  نمایشگاههای متعددی برای نشان دادن آثار برگزار شد. در سال ۱۸۹۵ میلادی نمایشگاهی از پوستر در لندن برگزار شد.تا دهه ۱۹۲۰ میلادی همه پوسترهای مصور بوسیله هنرمندان تصویرگری  می شد. اما در این پوسترها بتدریج از شیوه های عکاسی  نیز استفاده شد. بطوریکه مدرسه طراحان سوئیس را میتوان بعنوان اولین طراحان در زمینه استفاده از عکاسی در طراحی پوستر معرفی کرد. مخصوصاً هانس فینلسر که در مدرسه هنر زوریخ تدریس می کرد نقش مهمی را دراین مورد داشت.هربرت ماتزنیز پوسترهایی برای جلب جهانگردان طراحی کرد و در این رابطه پیشگام بود. پوسترهای او در نگاه اول رنگی بنظر می رسیدند ولی در اصل عکس سیاه و سفید بودند که بطور رقیقی رنگ آمیزی شده بود.[۲]

استفاده از تکنیک های مختلف مثل ایربراش، فتوگرافیک، بکاربردن روشهای مختلف در حروفچینی و سیستم پیشرفته چاپ و تخصصی شدن نحوه طراحی پوستر، هنر پوستر را متمایز میکند.

« سوئیس با یکپارچه کردن و توسعه دادن میراث گذشتگان خود به عنوان معتبرترین مرکز طراحی گرافیک در اواخر دهه ۵۰ بود.

 پوستر به صورت امروزی که ما می شناسیم در سه دهه آخر قرن ۱۹  در فرانسه متولد شد با آثاری توسط افرادی مانند تولوزلوترکLAUTREC و ژول شره CHERET بوناردBONNARD و هوراسل ورنهNERNET بوجود آمد وتحولاتی که صنعت چاپ و عکاسی و لیتوگرافی بوجود آوردند همگام با پیشرفت این صنایع، پوستر نیز تا به امروز روند تکاملی خود را طی کرده است».[۳]

بیان تصویری در پوستر  و رشد آن انواع مختلفی از پوستر را بو جود آورد.از جمله: پوسترهای تبلیغاتی و تجاری که از بدو شروع و رواج پوستر تا دهه اول قرن بیستم ادامه داشت و پوسترهای اجتماعی و سیاسی که از جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت.

 ژول شره را پدر پوستر میدانند. پیشگامان این هنر در کوششهای خود برای تلفیق مقاصد هنری و تبلیغی به ضرورت طراحی ساده و قوی که پیام معین را بلافاصله وبا صراحت به مخاطب برساند، پی بردند. پس از جنگ جهانی دوم هنر پوستر رشد چشمگیری کرد.

 در طراحی پوستر هدف این است که پیام به صورت گسترده پخش شود. طراح پس از ارزیابی موضوع و ایجاد روش مناسب پیام مزبور را به صورت تصویر ارائه میدهد.

۱-۲-۱ تأثیرات ژول شره و لوترک در پیشبرد پوستر

 «    علیرغم انتقال جنبشهای هنرهای تجسمی در قرن بیستم به وسایل ارتباط  جمعی، گاهی اوقات ماهیت و محدودیت های پوستر بر نوع و جهت نقاشی نیز تأثیر داشته است. اولین بار که پوستر چنین نقشی را ایفا کرد سال ۱۸۷۰ میلادی، یعنی سال پیدایش پوستر بود.

ژول شره(Jules Cheret )  ۱۹۳۳- ۱۸۳۶ میلادی در سال ۱۸۶۶ میلادی شروع به تهیه پوسترهای رنگی با چاپ سنگی در چاپخانه شخصی اش در پاریس کرده بود.

 به نظر می رسد ترکیب پوستر از این زمان آغاز شد و این بخاطر دو تکامل بود:

۱- پیشرفت های فنی در چاپ سنگی

۲- حضور خود ژول شره

   گرچه روش چاپ سنگی در سال ۱۷۹۸میلای بوسیله آلویس سن فلدردر اتریش اختراع شده بود اما سالها این روش تکمیل نشد، تا اینکه در سال ۱۸۴۸ میلادی ممکن گردید که تعداد صفحات چاپ شده به ده هزار۱۰۰۰۰ عدد در ساعت برسد. ده سال بعد ۱۸۵۸ میلادی، شره اولین طرح رنگی خود را با استفاده از چاپ سنگی تهیه کرد، ولی سهم واقعی شره، در تاریخ پوستر زمانی آغاز شد که بعد از ۷ سال اقامت در انگلستان به پاریس بازگشت و بوسیله دستگاه جدید انگلیسی که براساس طرح آلویس سن فلدرطراحی شده بود، شروع به تهیه پوستر های خود نمود.

 شره طرح های خود را مستقیماً بر روی سنگ می کشید. این مسئله باعث احیای چاپ سنگی بعنوان وسیله ای شاخص و خلاق گردید.»[۴]

 گرچه اعلانات عموماً سابقه ای بس طولانی و ریشه در روزگاران باستان دارند  ولی واقع بینانه تر از آنند که بتوان از مثالهای چاپ شده بوسیله ویلیام ککستون   در انگلستان در سال ۱۴۷۷ میلادی بعنوان آغاز تحول و پیشرفت این اعلانات نام برد. در قرن هفدهم در فرانسه قانونی وجود داشت، مبنی بر اینکه نصب اعلانات بدون مجوز قبلی ممنوع بود. بدستور لوئی چهاردهم تابلوهایی بصورت تخت بر دیوارها نصب می شوند از آن زمان جایگاههای اعلانات ساخته شده از چوب در فرانسه معمول گشت.

 در سالهای پیش، اعلان تبلیغاتی تصویری راجع به چترهای تاشو مربوط به سال ۱۷۱۵ میلادی پیدا شده یا اعلان تصویری زوجی جوان در حال نوشیدن مشروب بدست آمده که مربوط به سال ۱۸۰۰ میلادی می باشد. هر دو تصویر از فرانسه به دست آمده و اندازه هیچکدام از آنها از یک صفحه کتاب بزرگتر نبوده است.

 تأثیر شره زمانی زیاد شد که نقاش های جوان به این نکته پی بردند که پوستر، بخاطر ماهیتش نوعی تندنویسی کوتاه است که در آن عقاید را میتوان بصورت ساده و مستقیم بیان کرد.

 نفوذ پوسترهای شره برای همیشه بعنوان پایه  های اولیه در این جهت شناخته شدند. آنها دقیقاً روح دوران معروف به آخر قرن نوزده را نقل میکنند.، اما آن را به دنیای موهوم سبک تمثیلی منتقل کرده و به تعبیری هنرمندانه ، از زندگی مردم کوچه و بازار که در آن پوسترها ظاهر شدند، می پردازند. در مقابل تولوزلوترک  تأکیدی بر عکس آثار شره داشت.

 سبک او برای شرح وقایع داخلی زندگی مردم بود. سهم لوترک در توسعه سبک پوستر بیشتر شد. او تجربه شخصی خود را بصورت دراماتیک درآورده و از پوستر بعنوان وسیله ای برای بیان آن استفاده کرد. آثار وی براساس کاریکاتور، نگاهی آمیخته با طنز و ترکیبات ساده تخت و خطوط تزئینی چیزهایی بود که او میتوانست در یک پوستر بیان کند.

 اما قادر نبود  آنرا به طرز ساده و مستقیم مطرح سازد. پوسترهای او دارای محیط مرئی وسیعی می باشد که کمتر در نقاشی هایی از همان موضوع به چشم می خورد.

«لوترک کارهایش را مدیون سبک شره دانسته، بطوریکه پوسترهای خود را نمونه کاملی متأثر از آثار وی میدانست.[۵]»

پوسترسازان دیگری که در این حرفه فعالیت جدی داشتند و در کتابهای تاریخ هنر با اسم و سابقه آنها مواجه شده ایم که در حوصله این پایان نامه نمیگنجد و علاقمندان می توانند به منابعی چون کتابهای یوهانس گوتنبرگ نوشته گیسکه ماتیاس که توسط مرتضی رهبانی ترجمه شده است و چاپ کتاب توسط منوچهر پسیان صورت گرفته و کتابهای زیاد دیگری در زمینه تاریخچه پو.ستر و چاپ مراجعه کنند.

 در هر صورت با گذشت زمان طراحی پوستر ها نیز تغییر کرده و ساده و ساده تر شد و از حالت نقاشی های سنتی پا فراتر گذاشته و هنر پوسترسازی شخصیتی مستقل یافت.

 با این وجود، تغییر از سبک سنتی، پیروی از طبیعت و جهش بسوی سبک جدید توصیف و آرایشی ساده، آزادی تازه ای بود که در طرح پوسترها وجود داشت.

 ۱-۳  تاریخچه پوستر در ایران

« در ایران نیز طراحی پوستر روند تکاملی داشت. اولین پوستر در زمینه سینما کار شد که برادران سروری آنرا طراحی کردند. در سالهای دهه ۱۳۱۰ شیوه ای بوجود  آمد به این شکل که پلاکاردهای کوچکی را در شهر می گذاشتند و از این شیوه در اروپا برای تبلیغ تئاتر استفاده می شد.نوع دیگر تبلیغ که در ایران معمول بود نصب پوستر روی تخته های چوبی در اندازه های متفاوت و قراردادن آن در گذرگاههای پر رفت وآمد بود. در آن دوره طراحان پوستر همه نقاش بودند و طرح گرافیک و پوستر به عنوان یک حرفه هنوز شناخته نشده بود. از شهریور سال ۱۳۲۰ هجری شمسی به بعد کار مطبوعات بعلت آزادی نسبی که و جود داشت رونق گرفت وتبلیغات تجاری از سال ۱۳۲۵بوجود آمد در این دوره تأسیس سازمان های تبلیغاتی گسترش یافت.  در طول سالهای ۱۳۲۵ و ۱۳۲۷ هجری شمسی انتشار مجلات و نشریات که مطالب آن بیشتر ادبی و فرهنگی بود رشد کرد. سالهای ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۴ هجری شمسی پیشرفت های حرفه ای تبلیغات اوج گرفت در این مورد شرکتهای وارداتی بزرگی شروع به کار کردندو شرکت های مختلف ایرانی و امریکایی در تهران تأسیس شدند و برای جلب مسافرین نیز تبلیغات وسیعی  انجام شد. منصور پاکزاد یکی از کسانی بود که طراحی پوستر برای جلب جهانگردان را برعهده داشت هنر گرافیک تحرک و جستجو و نوآوریهای خود را با به میدان آمدن هنرمندانی چون ممیز، بریرانی، فرشید مثقالی، و قباد شیوا و دیگران شروع کرد.

 در سال ۱۹۶۸ میلادی پوسترهای فرهنگی زیادی طراحی شدند و هنرمندان بسیاری با خلاقیت خودشان آثار ارزنده ای بوجود آوردند. شورای فرهنگ CNC خانه آمریکا اتحادیه ملی نویسندگان و هنرمندان کوبا(UNEAC ) و بنیاد ملی صنعت جهانگردی INTT نیز مسئولیت انواع پوسترهای فرهنگی را برعهده داشتند که امروزه نیز فعال هستند.[۶]» بعضی از پوسترها از فرهنگ بومی وسنتی تأثیر می گیرند. این طرز تلقی که پوتسر را در مرز میان هنر ناب و یا واسطه ارتباط بصری قرار می دهد، دست هنرمند را در نوآوری از اسلوبهای بدیع باز می گذارد و نتیجه آنکه فرهنگ بصری در کشور ارتقاء می یابد.

 از سالهای ۱۳۴۰ هجری شمسی هنر پوستر به شکل امروزی با آثار ممیز و چند طراح گرافیک با استعداد وارد مرحله تحول جدی شد. مشارکت در فعالیت های اجتماعی و تبلیغ آثار فرهنگی و هنری برای ارتباط و تبادل اطلاعات است و پوسترسازان از دستآوردهای هنر گرافیک معاصر، گرایش های مخلتف مدرن و نقش مایه های سنتی انواع روشها و اسلوبهای رایج بهره گرفتند.

 پوستر برغم محدودیت ذاتی اش مانند سایر هنرها شیوه ای حساس و انعطاف پذیر و عمیق را برای بیان، استفاده می کند و طرز نگرش هنرمند به واقعیت را نشان می دهد. گرایشهای شخصی و سلیقه ها در گذر زمان پابرجا می ماند و هویت خود را حفظ می کند و این هویت نکته ای برجسته ای می باشد که در پوسترهای ایران و پوسترهای مربوط به گردشگری بخوبی نمایان است.

 ۱-۳-۱ تاریخچه پوستر یا اعلان در ایران بعد از انقلاب


[۱] – J.M.Brockann , A History of visual Communication Newyork ,Thames and Hudson , 1971 p.54

[۲] -John Barnicoat Poster A Concise History, NewYork ,Thames and Hudson INC, 1989,P.97.

[۳] -John Barincoat ,Op. cit ,P.105

[۴] –  وصالی ، زیبا- گذری بر تاریخ پوستر، پایان نامه کارشناسی – دانشگاه الزهرا صفحات ۷۲ و ۷۳

[۵] – همان – صفحه ۷۲

[۶] – محسنی، مهدی، هنر پوستر در ایران، مجله صنعت چاپ شماره ۱۰۴، ص ۲۳، ۱۳۷۰

75,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله پوستر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.