مقاله چرا درباره خدا بحث می کنیم

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله چرا درباره خدا بحث می کنیم

تعداد صفحات :۲۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به  سه اشکال وارد شده پاسخ می دهیم.

اشکال نخست: با کشف علل طبیعی نیازی به «خدا» نیست! با این اشکالات چگونه به خدا ایمان بیاوریم؟

اشکال دوم : اگر هر پدیده ای آفریننده ای دارد پس خدا که آفریده است؟

اشکال سوم : چرا برخی از دانشمندان علوم طبیعی به مادیگری گرایش دارند ؟

پاسخی در مورد اشکال دوم: قبل از پاسخ به چند سوال زیر توجه می کنیم، زیرا این سوالها ذهن را برای درک پاسخ اصلی آماده تر می سازد.

۱) رطوبت هر چیز از آب است و یا به طور کلی از آبگونه هاست ، رطوبت آب از کجا و چیست؟

۲) چربی همه غذاها از روغن است چربی روغن از چه و کجاست؟

۳) شوری همه چیز از نمک است شوری نمک از چیست؟

مثالی روشن تر

هنگامی که ما به اطاق کار یا منزل مسکونی خود نگاه می کنیم و می بینیم روشن است از خود می پرسیم : آیا این روشنی از خود این اتاق است؟

فورا به خود پاسخ می دهیم . نه ، برای اینکه اگر روشنی از خود اتاق می جوشید هیچوقت نباید تاریک گردد در حالیکه پاره ای از اوقات تاریک و گاهی روشن است پس روشنی از جای دیگر است.

بزودی به این نتیجه می رسیم که روشنی اتاق و خانه ما در اثر ذرات یا امواج نور است که به آن تابیده است.

– آنگاه از خود سوال می کنیم روشنی ذرات نور از کجا است؟

– با تامل مختصری به خود پاسخ می دهیم:

روشنی ذرات نور از خود آن است و نیز به سوالهای قبلی پاسخ می دهیم که رطوبت آب ، چربی روغن ، شوری نمک از چیز دیگری نیست این خاصیت طبیعی و ذاتی آنها است ، آب ذاتا مرطوب است، روغن ذاتا چرب است ، نمک ذاتا شور است ، نور ذاتا روشن است در هیچ نقطه جهان نمی توانیم ذرات نوری پیدا کنیم که تاریک باشند و چیز دیگر آنها را روشن کند ذرات نور، هر کجا که باشند روشن هستند و روشنایی جزو ذات آنها است روشنی ذرات نور عاریتی نیست ممکن است ذرات نور از بین بروند ولی ممکن نیست موجود باشند و تاریک ( دقت کنید ) و بنابراین اگر کسی بگویید روشنایی هر محوطه ای از جهان معلول نور است پس روشنایی خود نور از کجاست؟

– فورا می گوییم روشنایی نور جزء وجود اوست.

همچنین هنگامی که سوال شود هستی هر موجودی از خداست پس هستی خدا از کیست؟ – بلادرنگ پاسخ می دهیم هستی خدا ذاتی او و از خود اوست و از جای دیگری نیست در پایان این بحث تذکر این مطلب لازم است که:

منظور از ذاتی بودن رطوبت برای آب ، شوری برای نمک ، چربی برای روغن و روشنایی برای نور و… هرگز این نیست که مثلا رطوبت آب چون ذاتی آن است پس آفریدگاری ندارد بلکه منظور این است که آفریدگار جهان آب را ذاتا و طبعا مرطوب آفریده است به طوری که هرگز نمی توان رطوبت آب را از آب جدا کرد و آب بودن آنرا حفظ کرد و یا روشنی ذرات نور را از نور جدا نمود در حالیکه نور بودن آن باقی بماند.

پس واضح است که این مثالها برای نزدیک کردن مطلب به ذهن زده می شود وگرنه بین این مثالها و موضوع مورد بحث تفاوت از زمین تا آسمان است زیرا وقتی می گوییم وجود همه چیز از خداست و وجود خدا از خود اوست یعنی او آفریده کسی نیست و وجود و هستی ذاتی او اوست.

اما وقتی می گوییم روشنایی همه چیز از نور است و روشنایی خود نور از خود اوست معنایش این نیست که نور آفریدگاری ندارد بلکه معنایش این است که آفریدگار جهان ، نور را این طور افریده است که روشنایی جزء ذات او باشد.

واژه های کلیدی:  خدا، مادی گرایی، فرضیه داروین

فهرست مطالب

چرا درباره خدا بحث می کنیم ؟   ۱
اشکال نخست: با کشف علل طبیعی نیازی به «خدا» نیست!   ۳
با این اشکالات چگونه به خدا ایمان بیاوریم؟   ۳
پاسخ این اشکال:   ۴
اشکال دوم : اگر هر پدیده ای آفریننده ای دارد پس خدا که آفریده است؟   ۶
مثالی روشن تر   ۸
اشکال سوم : چرا برخی از دانشمندان علوم طبیعی به مادیگری گرایش دارند ؟   ۱۰
علل گرایش به مادیگری در میان غربیها   ۱۲
۱- معرفی های غلط ، از خدا   ۱۲
۲- فقدان یک مکتب فلسفی صحیح   ۱۴
۳- غوغای داروینیسم   ۱۵
اینک پاسخ به مطلب الف:   ۱۶
پاسخ به مطلب ب :   ۱۷
منابع و ماخذها:   ۱۹

منابع و ماخذها:

۱- کتاب« خدا و نظام آفرینش» نوشته جعفر سبحانی

۲- کتاب «آفریدگار و آفریده» نوشته دکتر محمد صادقی

۳- و مقاله ای به نام« تولد خدا در جان انسان» نوشته امیر حسین مصداق

چرا درباره خدا بحث می کنیم ؟

بشر در تمام ادوار زندگی به وجود صانعی برای جهان اعتقاد داشته و این عقیده از عقاید کهن و راسخ او بوده است که هیچ گاه در صحت و استواری آن به خود شک راه نداده است.

دانشمندانی عالیقدر، فلاسفه گرانمایه ، محققان و کاشفان و مخترعانی بزرگ که در پی ریزی تمدن و پدید آوردن علوم و آرا بشری سهم به سزایی داشته و دارند چنین می گویند:

« نظامات کافی آفرینش، اثر یک اندیشه بزرگ و آفریننده ای توانا است، زیبایی طبیعت و رنگ آمیزی حیرت آور ، و نقش و نگار ظاهر جهان اثر نقاش چیره دستی است که از روی حکمت و دانش بی کران خود به جهان هستی بخشیده و هر جزئی از اجزا آنرا روی نقشه و اندازه گیری خاصی آفریده است».

و نیز در طول تاریخ مردانی پاک و دور از هر نوع آلودگی را می شناسیم، که خود را سفیران و پیامبران الهی معرفی نموده اند ، و در انجام رسالت خود از هر نوع فداکاری و جانبازی دریغ نکرده اند ، تا آنجا که گروهی از آنها جان و زندگی خویش را در راه ارشاد و هدایت مردم از دست داده اند. بدیهی است که یک چنین فداکاری همه جانبه حاکی از اعتقاد راسخ آنان به صدق گفتار خود می باشد.

اینجا این پرسش پیش می آید که : آیا اعتقاد چنین جمعیتهای انبوه که در میان آنها متفکران بزرگ و پی افکنان علوم و مردانی صالح و پاک وجود دارد، کافی نیست که ما را به صحت اعتقاد آنان معتقد سازد! حقیقت اینست که پاسخ داده شود:

آری ، ولی اگر کسی بگوید : نه، از او سوال می شود که آیا اتحاد و اتفاق اکثریت افراد بشر به وجود خدا، لااقل باعث نمی شود که احتمال دهیم که عقیده آنان صحیح بوده و برای جهان خالق و صانعی باشد. هرگز  نمی تواند این احتمال را انکار کند بلکه با مراجعه به وجدان خود به خوبی میابد که وجود چنین احتمالی را نمی توان نادیده گرفت.

در اینجا انسان دچار تردید و دو دلی و اضطراب می گردد، زیرا اگر بخواهد این احتمال را نادیده بگیرد و راه تحقیق و بررسی را برخود ببندد همیشه این نگرانی و ترس را دارد که شاید گفتار آنان راست باشد و من در اثر سهل انگاری گرفتار عذابهای دردناک شوم.

برای رفع این اضطراب و نگرانی به حکم عقل لازم است به بحث و بررسی بپردازد تا روح و روان را از فشار شکننده شک و تردید آزاد نماید . و خود را برای همیشه از نگرانی نجات دهد و از یک آرامش و سکون مخصوصی برخوردار گردد.

هر عاقل و خردمندی می داند که اجتناب از هرگونه ضرر مهم گرچه آن ضرر احتمالی باشد نه قطعی، لازم است و اصولا اجتناب از ضرر قطعی و محتمل فطری بشر است و لذا گاهی انسان به گفتار یک کودک و یک فرد عادی ترتیب اثر می دهد و به فکر تحقیق و جستجو می افتد پس چطور می تواند به گفتار پیامبران و دانشمندان بزرگ که بر فرض صحت ، ضرر آن قابل جبران نیست ترتیب اثر ندهد و حتی از مطالعه و بررسی و تحقیق هم خودداری کند.

اشکال نخست: با کشف علل طبیعی نیازی به «خدا» نیست!

با این اشکالات چگونه به خدا ایمان بیاوریم؟

برخی از انسان ها می گویند: اعتقاد به خدا از بابت جهل بشر بوده است زیرا وی از یک طرف از علل بسیاری از پدیده ها و حوادث مانند زلزله ، طوفان ، ماه گرفتگی ، خورشید گرفتگی و علل بسیاری از بیماری ها آگاه نبود از طرف دیگر به حکم عقل و تجربه که برای هر پدیده ای علتی قائل بود از این جهت ناچار شد که برای هر یک از پدیده ها علتی فرض کند ، ولی چون به علل واقعی برای هر یک از پدیده ها راه و آشنائی نداشت ناچار شد برای همه آنها علتی به نام خدا فرض کرده و او را سرچشمه همه حوادث بداند اکنون که علل بسیاری از حوادث و پدیده ها روشن گردیده است و بشر در مسیر کشف علل بخش دیگر از مجهولات خود گرفته است دیگر، برای این عقیده     ( که علت همه چیز خداست ) محلی باقی نمی ماند. کسانی که چنین اعتقادی مبنای کارشان است مادیها نام دارند.

اینک گفتاری از آنان:

روزهایی که بشر از سرچشمه علم و دانش دور بود و روابط علل و معلولات طبیعی را هنوز کشف نکرده بودبا هر موضوع پیچیده ای که روبرو میشد  و از درک علل مادی آن عاجز می گردید فورا دست به دامن علتهای غیر مادی می زد و علت تمام انها را خدا می نامید. مثلا میدید که قطرات شفاف باران و دانه های شش گوشه برف از آسمان   می بارد و یا صدای غرش رعد و شعله برق گوش و چشم انسان را خیره می کند ولی نمی دانست که علت باریدن باران و برف تابش آفتاب بر سطح دریاها و تبدیل شدن بخارهای آن به قطرات باران و دانه های برف است یا اینکه رعد و برق نتیجه تبادل الکتریسیته های مثبت و منفی بین دو توده ابر می باشد لذا یک سلسله علل غیر مادی برای آن می پذیرفت ولی چیزی نگذشت که روابط موجودات جهان یکی پس از دیگری کشف شد و جایی برای آن قوای غیبی و خدایان غیر مادی باقی نگذاشت.

پاسخ این اشکال:

اصولا باید از گویندگان این کلام پرسید که شما به چه دلیل می گویید کوشش برای به دست آوردن علل پدیده های جزئی ، منشا توجه بشر به خدا گردیده ، اما کنجکاوی درباره علت نظام هستی و سراسر جهان آفرینش منشا پیدایش این فکر نشده است ، در صورتیکه دومی برای پیدایش این فکر مناسب تر می باشد زیرا بشر نخستین با فهم و ادراک طبیعی خود می دید که مجموع جهان هستی با نظام خاصی آفریده شده و علم و تدابیر و اندازه گیری در آفرینش به کار رفته است ، چطور شد که توجه به نظام هستی او را به خالق و آفریدگار جهان هستی و پدید آورنده جهان خلقت رهبری ننموده و فقط جستجوی علل برخی حوادث جزئی ، باعث پیدایش این فکر گردیده است؟

گذشته از این، تفسیری که مادیها برای خدا ذکر کرده اند یک تفسیر غلط و صد در صد باطل است و هیچ یک از خداپرستان به چنین خدائی معتقد نیست زیرا معنای خدا پرستی این نیست که زمام برخی از حوادث را به دست علل مادی بسپاریم و برخی دیگر را که به کشف علل آن موفق نشده ایم به خدا نسبت دهیم ، زیرا موجودیکه علت برخی از حوادث باشد نه همه جهان ، و یا در ردیف علل مادی قرارگیرد خدا نیست بلکه مخلوقی هست بسان مخلوقات دیگر.

مقصود خداپرستان از خدا، همان حقیقتی هست که سراسر جهان هستی از او سرچشمه گرفته و نسبت او به تمام علل و معالیل و به تمام جهان یکسان است و تمام جهان هستی با همه روابط طبیعی خود از آن او می باشد و در حقیقت او« علت العلل » است نه علت برخی از حوادث و پدیده ها.

و به عبارت دیگر خداپرستان با این که هر پدیده ی مادی را معلول مادی می دانند و جهان ماده را توده ای از علل و معالیل می دانند ولی با این حال برای مجموع جهان ماده و پیدایش این نظام بدیع ، و تنظیم علل و معلولات طبیعی ، علت بالاتری قائل هستند که از روی علم و ادراک با نظم و ترتیبی خاص این نظام شگفت انگیز را پدید آورده است.

اگر بنا باشد عقیده به خدا را فرضیه بنامیم باید این فرضیه را این طور بیان کنیم :

خداپرستان معتقدند که مجموع جهان مادی مجموعه ای است از اسباب و مسببات و علل و معالیل مادی، که همگی ، پرتوی از طبیعت واجرائی از ماده بودخ و همگی در عرض هم و متناسخ یکدیگر می باشند ولی بالاتر از همه این جلوه ها و علتها ، « علت العللی » وجود دارد که به این جهان مادی هستی بخشیده و نظام بدیع و شگفت آوری در آن پدید آورده است اعتراف به یک چنین فرضیه نه تنها مانع از اعتراف به علل بیشمار طبیعی نیست بلکه نظم شگفت انگیز و اندازه گیری دقیقی که در دستگاههای جهان ماده وجود دارد وجود یک چنین علت العلل را تحکیم و ثابت می کند وگرنه ماده فاقد شعور و درک هرگز نمی تواند به خودی خود نظم و ترتیب ببخشد.

اشکال دوم : اگر هر پدیده ای آفریننده ای دارد پس خدا که آفریده است؟

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.