مقاله کارگاه مهارتهای عمومی مدیریت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله کارگاه مهارتهای عمومی مدیریت

تعداد صفحات :۶۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 چکیده

مقاله حاضر درباره کارگاه مهارت های عمومی مدیریت و شامل چهار فصل می باشد. فصل اول مدیریت جلسه رابیان می کند. در این فصل به تعریف جلسه ، جلسات رسمی، عوامل مؤثر بر برگزاری جلسه، مقدمات تشکیل جلسه، انتخاب و اطلاع دادن به  شرکت کنندگان و تهیه و دستور جلسه و … می پردازد. فصل دوم خلاقیت و نو آوری را بیان می کند. پیوسته این سوال مطرح  است که چرا کشوری پیشرفت کرده در حالی که کشور مشابه که از نظر منابع اولیه و امکانات بهره وری دارای شرایط بهتری بوده، عقب مانده است. چه عامل مهمی در شرایط مشابه باعث پیشرفت و موفقیت بعضی (کشور – گروه – فرد) و باعث عقب ماندگی و عملکرد ناصحیح بعضی دیگر می شود؟

خلاقیت و نوآوری لازمه و پیش درآمد توسعه و پیشرفت و تعالی یک سازمان و جامعه است.

به طور کلی، وجود محیط خلاق از مهمترین عوامل رشد خلاقیت است. در محیط نامطلوب برای پرورش خلاقیت از اندیشه های جدید و نوبیشتر انتقاد می شود و تمایلات دگرگونی و تغییر با مقاومت و ممانعت تقابل می کنند.

یکی از روشهای مهم متبلور کردن خلاقیت به وجود آوردن فضای محرک، مستعد و به طور کلی خلاق است، بدین گونه که مسئولان سازمان باید به طور مستمر آمادگی شنیدن اندیشه های بدیع و نوین را داشته باشند و نظرات جدید و ارائه راههای تازه را تقویت کنند. متأسفانه بسیاری از مدیران نمی توانند چنین جوی را در سازمان خود بپذیرند. آنها نمی توانند فرآیند مستمر تغییر، که لازمه خلاقیت هست، به صورت دائم تحمل کنند.

 فصل سوم مدیریت مذاکرات را بیان می کند. همه افراد خواسته یا ناخواسته در حال مذاکره اند ، مذاکره یک حقیقت زندگی است. طی روز هر فردی در رابطه با موارد گوناگونی در حال بحث و مذاکره است. مذاکره یک ابزار اساسی است تا آنچه را که از دیگران می خواهیم به دست آوریم. مذاکره تبادل ارتباط برای رسیدن به توافق است.

مذاکره زمانی صورت می گیرد که دو نفر یا بیشتر با دیدگاه های متفاوت دور هم جمع شوند و سعی کنند در خصوص موضوعی به توافق برسند. موضوع می تواند رویدادی استنثنائی یا رابطه ای در حال شکل گیری باشد.

بنابراین باید با اصول و فنون مذاکرات آشنا بود و همچنین فرد مذاکره کننده قادر به شناسائی راهکارها و ترفندهای مذاکراتی بوده و راه های مقابله با این ترفندها  و راهکارها را بلد باشد.

فصل چهارم مدیریت زمان را توضیح می دهد. می گویند دژ آزادی را مانند دژ شادی باید فتح کرد و شرط اول گشودن این دژ، خواستن است. مدیر باید برای پرداختن به مسائل مهمتر با تمام وجود میل به آزاد کردن وقت خود داشته باشد. شرط دوم برای فتح دژ آزادی، به کارگیری ابزارهای مناسب است،

پاسخ به چند پرسش ذیل در این راستا می تواند راهگشا باشد:

۱-    چگونه وقت آزاد بیشتری می توان داشت؟          ۲- چند بار مجبور شده اید بهانه هایی از این قبیل بیاورید: اگر فقط یک کمی بیشتر وقت داشتم می توانستم موفق شوم . یا متاسفم دیرم شده است. یا لطفا بعدا با من تماس بگیرد ۳- چند بار شنیده اید که دیگران از این گونه عذر و بهانه ها می آورند؟ ۴- اغلب از کار کلافه می شوید؟ ۵- نشانه های مدیریت نادرست زمان چیست؟

واژه های کلیدی: مهارت های عمومی مدیریت، جلسه، خلاقیت، مدیریت زمان، مدیریت مذاکرات

فهرست مطالب

مقدمه   ۳
جلسه چیست؟   ۳
بررسی هزینه ها :   ۳
آگاهی از اهداف   ۳
جلسات رسمی   ۴
عوامل مؤثر بر برگزاری جلسه   ۵
مقدمات تشکیل جلسه   ۵
انتخاب شرکت کنندگان   ۵
اطلاع دادن به شرکت کنندگان   ۶
تهیه و دستور جلسه   ۶
تعیین محل جلسه   ۶
محل نشستن شرکت کنندگان   ۷
فراهم کردن تمهیدات لازم   ۷
حضور در جلسه   ۸
تنظیم صورت جلسه   ۸
۱-هدف و دامنه کاربرد :   ۸
۲- تعاریف :   ۹
۳- مستندات و سوابق :   ۹
۴- روش اجرا :   ۹
چکیده   ۱۴
مقدمه   ۱۴
مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری   ۱۴
تفاوت خلاقیت و نوآوری   ۱۵
شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری   ۱۸
راههای عمده ای که می تواند محرک خلاقیت باشد، عبارتند از :   ۱۸
ویژگیهای افراد خلاق و نوآور   ۱۹
نتیجه گیری   ۲۰
منابع و مآخذ   ۲۱
دستورالعمل نظام پیشنهادات   ۲۳
هدف و دامنه کاربرد:   ۲۳
مستندات و سوابق   ۲۳
۳- دستورالعمل :   ۲۳
مقدمه   ۲۶
به کار گیری راهکارهای مذاکراتی :   ۲۶
اقدام به حمله   ۲۶
راهکارهای متقابل در برابر پیشی جستن در حمله به قرار زیر است:   ۲۷
حمله غافلگیرانه   ۲۹
استفاده از انسان خوب و بد (فرد مثبت و فرد منفی)   ۲۹
بازی تکراری آدم خوب / آدم بد   ۳۱
در دست داشتن اختیار جلسه   ۳۱
به کارگیری راهکار فایت اکامپلی (معامله انجام می شود)   ۳۳
ایجاد تأخیر برای به دست آوردن زمان   ۳۳
ایجاد وقفه در مذاکره   ۳۴
پاره ای از راهکارهای خدعه آمیز رایج :   ۳۶
اختیارات مشکوک و مبهم   ۳۷
شناختن ترفندهای مذاکراتی   ۳۷
خنثی کردن ترفندهای مذاکراتی   ۳۸
مقابله با رفتارهای بیهوده   ۳۸
اگر طرف مذاکره دست به نیرنگ و ترفندهای ناشایست بزند چه باید کرد؟   ۳۹
حفظ برتری   ۴۱
نتیجه گیری   ۴۱
منابع و مأخذ   ۴۳
نمونه ای برای روش اجرایی مدیریت مذاکرات   ۴۴
هدف و دامنه کاربرد :   ۴۴
تعاریف :   ۴۴
۳- مستندات و سوابق :   ۴۵
۴-روش اجرایی :   ۴۵
مقدمه   ۴۹
فراگرد پنج مرحله ای مدیریت زمان   ۵۰
هر فعالیت را برحسب موارد ذیل درجه بندی کنید:   ۵۰
الف) اهمیت   ۵۰
ب) فوریت   ۵۰
برای مدیریت بهینه زمان، تأمل در نکات ذیل سودمند است :   ۵۱
موانع و مشکلات اجرایی شدن این مهارت   ۵۶
ارتباط سازنده با زمان   ۵۶
نسلهای مدیریت زمان   ۵۶
زمان کیفی   ۵۷
مدیریت زمان و بهره وری   ۵۸
منحنی کارآیی شخصی   ۵۸
مدیریت زمان و مدیریت انرژی فردی   ۵۹
رمز همواره آماده بودن   ۵۹
بهینه سازی زمان استراحت   ۵۹
عدم گسترش بیش از حد دامنه فعالیتها   ۶۰
ترمز کردن   ۶۰
سلامت   ۶۰
موعد مقرر   ۶۰
اجتناب از خطاها   ۶۱
منابع :   ۶۲

منابع و مأخذ

۱-     Managemeht of Negotiation

Northern Insthtute Of Technology (Hamburg ; December 2002)

۲- مهارت گفتگو نویسنده : دون گابور   ترجمه: مهدی قراچه داغی انتشارات پیک بهار

۳- فنون مذاکرات تجاری، مؤلف : چارلز ادیسون هاریس، مترجم : محمد ابراغهیم گوهریان ، مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

۴- اصول و فنون مذاکره ، تألیف : ایراج فیشر و ویلیام یوری ، ترجمه : دکتر مسعود حیدری ، سازمان مدیریت صنعتی

۵- فنون مذاکره ، نویسنده : تیم هیندل ، ترجمه : شفیع الهی ، کیلا «انتشارات سارگل»

۶- فن مذاکره موفق (در یک هفته) نویسنده : پیتر رونالد فلمینگ ، ترجمه و تدوین: گروه کارشناسان ایران ، انتشارات یساولی

۷- اطلاعات اخذ شده از اینترنت

۸- راهکارها و ترفندهای مذاکرات، مقاله، نشریه توسعه مدیریت، شماره هفتاد و دو ، مهر ۱۳۸۵٫

مقدمه

جلسه یکی از مؤلفه های اصلی و مهم در کسب و کار است. اما برگزاری جلسه مستلزم صرف زمان و هزینه است. که صد البته هر دو بسیار ارزشمند هستند. بنابراین بهتر است فقط زمانی تشکیل جلسه بدهیم که ضرورت داشته باشد و باید همیشه جلسات مختصر و مفید باشند.

جلسه چیست؟

یک جلسه کاری عبارت است از  گروههای عده ای از افراد که با هدف مشکلات یا اخذ تصمیمات کاری انجام می شود. اکثر جلسات کاری جنبه رسمی دارند و بایستی زمان و مکان آنها از قبل مشخص شده باشد. تعداد افراد شرکت کننده معمولاً بیشتر از دو نفر است ولی میتواند بین دو نفر هم باشد. جلسه دارای هدف مشخصی است که در دستور جلسه ذکر می شود و قبل از تشکیل جلسه بین شرکت کنندگان توزیع می شود.

بررسی هزینه ها :

بهترین جلسات آنهایی هستند که فقط با حضور افراد مرتبط با موضوع، تشکیل می شوند و ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه ها دانش ایشان برای دست یابی به یک هدف مشخص مورد استفاده بهینه قرار میگیرد:

آگاهی از اهداف

معمولاً هدف از برگزاری نشست های کاری در یکی از مقوله های زیر است

انتقال اطلاعات یا ارائه توصیه ها و رهنمودهای کاری؛
صدور دستورات ؛
رسیدگی به گلایه ها و شکایات یا انجام قضاوت؛
اتخاذ یا اجرای تصمیمات کاری؛
دستیابی به ایده های نو؛
ارائه یک طرح پیشنهادی جهت بررسی و به تصویب رساندن آن.
·        تنظیم وقت

پس از اتخاذ تصمیم در مورد هدف اصلی تشکیل جلسه، تاریخ و زمان برگزاری جلسه متناسب با وقت کلیه افرادی که حضورشان ضروری است تنظیم می گردد/

·        تأکید بر اهداف

اهداف را بایستی بصورت کلی و جزئی خلاصه کرد تا کلیه شرکت کنندگان آنها را بخاطر داشته باشند تا چنانچه از مسیر اصلی بحث دور شدند آنها را متوجه دستور جلسه کرد.

نکته : اگر بدون تشکیل جلسه میتوان موضوعی را حل و فصل کرد، حتماً همین کار را انجام دهید.

جلسات رسمی

قوانین مربوط به برگزاری نشستهای رسمی ممکن است بسیار پیچیده و از کشوری به کشور دیگر، یا سازمانی به سازمان دیگر متفاوت باشد. از جلسات رسمی عبارتند از : جلسات هیئت مدیره، جلسات عمومی، کنفرانسها ، جلسات خارجی، مجامع عمومی سالیانه، جلسات کمیته های دائمی.

نکته : استفاده از ارتباطات مجاری مثل کنفرانسهای تلفنی، ویدیویی، اینترنت، پست الکترونیک و پیام های اینترنتی در برگزاری جلسات بسیار مفید است.

عوامل مؤثر بر برگزاری جلسه

۱)     انتخاب نوع جلسه : رسمی یا غیر رسمی باشد.

۲)     تعداد شرکت کنندگان : معمولاً جلسات شش تا نه نفره با کارایی بیشتری همراه است.

۳)     با گذاشتن یک ساعت مچی روی میز : تنظیم وقت جلسه

۴)     دستور جلسه : از قبل آماده و کاملاً مطابق آن جلسه را پیش برود.

مقدمات تشکیل جلسه

بایستی فرصتی را به فراهم کردن مقدمات تشکیل جلسه اختصاص دهیم، با اینکار به هیچ وجه اتلاف وقت نیست. نتیجه فعالیتها و هماهنگی های قبل از نشست باید به گونه ای باشد که افراد کلیدی حتماً در زمان و مکان مناسب در جلسه حضور یابند و در نهایت تصمیمات منطقی و درستی را اتخاذ کنند.

انتخاب شرکت کنندگان

–        کسانی را بایستی انتخاب کرد که حضور آنها ضروری و بتوانند با استفاده از مهارت یا پیشنهادات خود نقش مفیدی ایفا کنند.

–        نقش شرکت کنندگان ارزیابی شود و نام آنها در دستور جلسه کنار مورد مربوطه یادداشت شود.

اطلاع دادن به شرکت کنندگان

تاریخ، زمان، مکان و هدف از تشکیل جلسه را دقیقاً به اطلاع شرکت کنندگان برسانید و گاهی اوقات راحت ترین کار این است که از شرکت کنندگان بخواهید در همین جلسه زمان تشکیل جلسه بعدی را مشخص و قطعی کنید.

تهیه و دستور جلسه

گرد آوری مفاد دستور جلسه فهرستی از موارد و موضوعاتی است که قرار است در طول جلسه مطرح شوند و مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

دستور جلسه بایستی کوتاه، ساده، و واضح و روشن باشد. (نمونه دستور جلسه ص ۲۲)

تنظیم – دستور جلسه باید حاوی عناوین مورد بحث و جزئیات مربوط به تاریخ، زمان، مکان و هدف باشد.

توزیع – پس از تهیه پیش نویس باید آنرا به تأیید شرکت کنندگان رسانده و در صورت تغییر در آن دیگران بایستی مطلع شوند.

تعیین محل جلسه

مکان بایستی از نظر شرکت کنندگان راحت و مناسب باشد (حداقل سر و صدا و نور و دما و تهویه مطلوب باشد) و نیز با اهداف جلسات سازگاری داشته باشد مثلاً اگر هدف آشنایی دو گروه با هم می باشد بهتر است در فضایی آرام در خارج از شهر باشد.

انواع محل های برگزاری جلسه: دفتر شما – دفتر یکی از دبیرستان – اتاق جلسات شرکت – اتاق جلسه خارج از شرکت مرکز کنفرانس – محل های خارج از شهر

محل نشستن شرکت کنندگان

از قبل در مورد محل نشستن افراد تصمیم بگیرید. در جلسات تک به تک سه روش حمایتی (نسبت به طرف مقابل با یک زاویه قائمه بنشینید) مشارکتی (در کنار او بنشینید) رودر رو( در طرف دیگر میز روبروی او بنشینید)

در جلسات گروهی سه روش مخالفت رودر رو (افراد دارای نقطه نظرات مخالف در دو طرف یک میز مستطیلی می نشینند) رعایت سلسله مراتب (رئیس جلسه سر یک میز مستطیل و بقیه به ترتیب ارشدیت در کناره های میز مستطیل شکل می نشینند ) بحث آزاد ( از میر گرد استفاده می شود)

فراهم کردن تمهیدات لازم

_ آماده سازی محل تشکیل جلسه مثل مرتب کردن میز و صندلی ها و چک کردن وسایل سمعی بصری یا توزیع دستور جلسه ، تهیه نوشت افزار، تنظیم اوقات استراحت.

حضور در جلسه

تلاش در جهت دست یابی به اهداف یک جلسه مسئولیت تک تک شرکت کنندگان در آن است. لذا لازم است حتماً از قبل خود را آماده کنید و فعالانه مشارکت داشته باشید. به وضعیت ظاهری و شیوه سخن گفتن و نیز گوش دادن به صحبتهای دیگران توجه خاصی کنید.

تنظیم صورت جلسه

توسط منشی جلسه تهیه می شود و شامل خلاصه مذاکرات و تصمیم گیریی هایی است که به صورت مکتوب جزو سوابق نگهداری شوند. در متن صورتجلسه باید زمان و مکان، اسامی شرکت کنندگان، مفاد دستور جلسه، تصمیمات اخذ شده توافقات، انتصابات نوشته شده و پس از تکمیل هرچه سریعتر در بین افراد ذیربط توزیع گردد.

۱-هدف و دامنه کاربرد :

هدف از این روش تشریح نحوه برگزار نمودن جلسات بازنگری مدیریت به منظور اطمینان از تداوم و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت شرکت در برآورده نمودن نیازمندیهای خواهشی، نظام نامه و اهداف شرکت و همچنین اطمینان از بهبود مستمر این سیستم می باشد و محدوده این فعالیت در داخل شرکت و در تمامی واحدهای مؤثر بر کیفیت نافذ می باشد.

۲- تعاریف :

کلیه واژه های به کار رفته در این سند کاملاً گویا بوده و نیازی به تعریف ندارند.

۳- مستندات و سوابق :

۳-۱- فرم صورت جلسات (MAN/F/01)

۴- روش اجرا :

۴-۱ – مسئولیتها :

۴-۱-۱- قائم مقام مدیر عامل : مدیریت جلسات و ارزیابی سیستم ممیزی داخلی، شکایات و اقدامات اصلاحی و نیز مسئول تأیید زمان و پیش نویس دستور جلسه می باشد.

۴-۱-۲- نماینده مدیریت : ارائه گزارشات اقدامات اصلاحی، پیشگیرانه و ممیزی داخلی و نیز مسئول ارائه پیشنها زمان تشکیل جلسه و تهیه پیش نویس دستور جلسه می باشد.

۴-۱-۳- تضمین کیفیت : مسئول تهیه فرمهای اقدام اصلاحی از جلسات می باشد. توزیع صورتجلسه و پیگیری مصوبات جلسات و گزارش قائم مقام مدیر عامل

۴-۱-۴- دیگر سرپرستان با مدیران : ارائه گزارشات عدم تطابق

۴-۱-۵- منشی مدیر عامل : مسئول انجام و هماهنگی لازم در جهت برگزاری جلسه می باشد.

نماینده مدیریت موظف است حداقل روز قبل از برگزاری جلسه ورودیهای فوق را جمع آوری و پس از اطمینان از کامل بودن آن، جمع بندیهای نهایی جهت طرح در جلسه مدیریت را نماید.

۴-۳- اعضاء شرکت کننده :

قائم مقام مدیر عامل و کلیه مدیران و سرپرستان شرکت

۴-۴ نحوه برگزاری

این جلسات حداقل دوبار در سال و با فاصله زمانی شش ماه یکبار پس از مهندسین داخلی تشکیل می گردد.

پیشنهاد زمان تشکیل جلسه و تهیه پیش نویس دستور جلسه برعهده نماینده مدیریت می باشد، مسئولیت تأیید این زمان و پیش نویس دستور جلسه بعهده قائم مقام مدیرعامل می باشد.

نماینده مدیریت مسئول دبیری جلسه بود و انجام هماهنگی های لازم در رابطه با برگزاری جلسه از قبیل اطلاع به افراد شرکت کننده و ابلاغ زمان برگزاری بعهده او می باشد.

منشی قائم مقام مدیر عامل مسئول انجام هماهنگی زمان جلسه با قائم مقام می باشد.

نماینده مدیریت موظف است صورتجلسه را تهیه و پس از تصویب قائم مقام مدر عامل، آنرا در اختیار افراد ذیربط قرار دهد.

۴-۵- خروجی جلسات بازنگری مدیریت:

۴-۵-۱-  نتایج و تصمیم گیریها در مورد ورودیهای ذکر شده ، با تصویب قائم مقام مدیر عامل، جهت اجرا، برنامه ریزی می گردد.

۴-۵-۲- اقدامات پیشگیرانه پیشنهاد و برنامه ریزی می شود.

۴-۵-۳- بهبود خدمات مرتبط یا الزامات مشتری.

۴-۵-۴- در صورت نیاز به روز شدن خط مشی کیفیت توسط قائم مقام مدیر عامل با توجه به اهداف سازمان

۴-۵-۵- منابع مورد نیاز تعیین می گردد.

۴-۶- محل نگهداری سوابق جلسات

کلیه سوابق این جلسات در واحد تضمین کیفیت نگهداری می شود. (فرم صورتجلسات به شماره MAN/F/01)

 

مقدمه

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.