مقاله کاریکاتور

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله کاریکاتور

تعداد صفحات :۱۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کاریکاتور ارائه تصویری است که از اشخاص و اشیاء که در آن صفات و خصوصیات فرد یا شئی به نحوی مضحک ، اغراق آمیز و غیر طبیعی به تصویر در آید . البته ممکن است تنها یک طرح تمثیلی و کنایه ای باشد با این هدف که به جای خنداندن بیننده وی را به تفکر وا دارد .

ورود کاریکاتور به ایران با پیدایش نخستین کاریکاتورهاى چهره همراه بود. انتشار روزنامه «ملانصرالدین» در قفقاز که در پیدایش و رشد هنر کاریکاتور در ایران سهم ارزنده اى داشت، با عصر درخشان کاریکاتورهاى مطبوعاتى در اروپا همزمان بود. در این دوره کاریکاتور با ترسیم چهره اى کمیک از شخصیت هاى معروف شناخته مى شد و کاریکاتوریست ها چنان پرورش مى یافتند که بتوانند کاریکاتور چهره را نیز طراحى کنند. این الزام سبب شد تا چهره سازى به شیوه کمیک به عنوان یکى از عناصر ارزشمند طنز تصویرى درآید. روتر و «شیلینگ» کاریکاتوریست هاى هنرمند روزنامه ملانصرالدین نیز از جمله پرورش یافتگان این عصر بودند و در آثارشان کاریکاتور چهره، رجال و حکام عصر قاجار به ویژه محمدعلى شاه فراوان دیده مى شود. توان شگفت انگیز کاریکاتوریست هاى ملانصرالدین در طراحى چهره شاه مستبد بر پایه شناخت آناتومیک، روانشناسى و بهره گیرى بجا از عنصر طنز، مکتبى از کاریکاتور چهره را پدید آورد که دیدها دستمایه کاریکاتوریست هاى پیشگام ایرانى از جمله عظیم زاده و محمد زاده براى فعالیت در روزنامه هاى طنز آن زمان به ویژه آذربایجان و حشرات الارض شد.

واژه های کلیدی: کاریکاتور، کاریکاتور روزنامه ای ،کاریکاتور سیاسی ، کاریکاتور بدون شرح ،کاریکاتور دنباله دار ، اردشیر محصص

 فهرست مطالب

کاریکاتور به چه معنا می باشد ؟   ۱
معنی کاریکاتور :   ۲
هدف کاریکاتور :   ۲
کاریکاتور روزنامه ای   ۳
کاریکاتور سیاسی   ۴
کاریکاتور بدون شرح   ۴
کاریکاتور دنباله دار   ۵
کاریکاتور در مطبوعات ایران   ۶
زندگی نامه هنرمند ، اردشیر محصص :   ۶
مرورى بر پیشینه و سیر تحولى کاریکاتور چهره   ۹
چهره گشایان طنزاندیش   ۹
اسماعیل عباسى   ۹
چهره پردازان ایران   ۱۲
منابع و مآخذ :   ۱۵

منابع و مآخذ :

کتاب ها :

شرح کاریکاتور

تاریخچه کاریکاتور

کاریکاتور

زندگی و گفت و گو با محصص

کاریکاتور به چه معنا می باشد ؟

کاریکاتور ارائه تصویری است که از اشخاص و اشیاء که در آن صفات و خصوصیات فرد یا شئی به نحوی مضحک ، اغراق آمیز و غیر طبیعی به تصویر در آید . البته ممکن است تنها یک طرح تمثیلی و کنایه ای باشد با این هدف که به جای خنداندن بیننده وی را به تفکر وا دارد .

آنچه که از کلمه کاریکاتور بر می آید این است که یک اثر کاریکاتور معمولا مقداری تخیل و اغراق را در خود آمیخته دارد و مهم تر از آن این است که در بیان هدف خود از اصطلاحات روزمره و عامه به همان شکل متداول بهره می گیرد . شاید اولین کاریکاتور ها در زمان های بسیار قدیم به وجود آمده باشد . اکثر تاریخ دانان نیز همین عقیده را دارند و به نظر آنها انسان ابتدایی اشکالی را مانند ( گاو ) با طراحی ساده و اغراق آمیز بدون شناخت کاریکاتور رسم می کرد . نقابهایی هم که برای ترساندن یا خنداندن ساخته می شوند جزء کاریکاتور محسوب می شوند ، در هنر باستان کاریکاتور لحن جدیدتری به خود می گیرد و کم کم هویت می یابد مانند کاریکاتور امپراتور کاراکالا که در موزه ایگنون نگهداری می شود همه هنرهای عصر باستان که در آن ها اغراق توام است ولی گویای این نیست که آنها از مالک فقط به دلیل شوخی و خنده استفاده می کردند و نمی توان آنها را یک کاریکاتور دانست . چرا که در پشت همین اغراق ها خصوصیت باطنی افراد را به نمایش می گذاشتند . مثل معروفی راجع به این پدیده در بین رومی ها وجود دارد که می گوید :

« ماسک خود را بگذار تا بگویم که هستی »

معنی کاریکاتور :

کاریکاتور یعنی گفت و گوی تمدن ها

هدف کاریکاتور :

 بیان کردن مشکلات دیدگاه های شخصی و شاید هم بشود گفت جنگیدن با گروهی که حرف منطقی نمی زنند شاید هم دفاع کردن از مردم در مقابل موانع و مشکلاتی که در برخی موارد خود مردم هم آنها را نمی بینند و به تعبیری دادن حق مردم به آنها و آشنا کردن مردم با حق و حقوقشان که چه حقی دارند و جایگاه آنها کجاست .

آثار کسانی چون اردشیر محصص ، مرتضی ممیز و کامبیز درم بخش در مطبوعات معتبر جهان بسیار منتشر شده و می شود .

با کاوشهایی که روان شناسان انجام داده اند نتیجه جالبی به دست آمده است . روانشناسان اعتراف می کنند مردم به خواندن و مطالعه سطرها تنبل تر شده اند و خواهان رسانه های تصویری هستند . علت گرایش مردم در چند سال اخیر به کاریکاتور نیز همین عامل بوده است . مردم در یک نگاه به کاریکاتور چیزهایی را مطالعه می کنند که شاید در دهها صفحه نتوان آن پیام را به خواننده منتقل کرد . انواع کاریکاتور را می توان این گونه مطرح کرد .

۱- کاریکاتور روزنامه ای    ۲- کاریکاتور سیاسی

۳- کاریکاتور بدون شرح     ۴- کاریکاتور دنباله دار


کاریکاتور روزنامه ای

برای کاریکاتور روزنامه ای که بخش های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و … را در برمی گیرد . نامهای مختلفی پیشنهاد و مورد استفاده قرار گرفته است از جمله ژورنالیستی ، تیتر دار ، مطبوعاتی ، زیر نویس دار و … بیش از دو قرن است که کاریکاتوریستها مطبوعات را عرصه ای مناسب برای بیان افکار و عقاید خود و نمایش آثار شان یافته اند ، خاستگاه کاریکاتور ، روزنامه نبوده اما پیگاه طرحهای طنز مطبوعات بوده است .

مهمترین و پایدار ترین نشریه طنز ایران توفیق بود که به سر دبیری حسن و حسین توفیق ۵۰ سال بی وقفه منتشر شد . از مجلات دیگر می توان به نسیم شمال ، کشکول ، بهلول و ملانصر الدین اشاره کرد . عمدتاً خصوصیات و ویژگی های کاریکاتورهای روزنامه ای بدین شرح است :

۱-    در بعد سیاسی ، اجتماعی ، اخلاقی ، ورزشی و … بیان می شوند .

۲-    خطوط مخصوصاً در کاریکاتورهای امروزی ساده است .

۳-    انتقاد رک و صریح است .

۴-    اغراق ، بیشتر در مطبوعات ما ، جنبه کلیشه ای دارد .

۵-    در بالا و پایین طرح نوشته وجود دارد .

۶-    کادرها کوچک و محدود هستند .

۷-  دارای طنز و درک پایین هستند . به عبارتی ساده تر و بهتر قابل هضم برای اقشار عادی جامعه است و با اشعار و امثال کوچه بازاری و طنز های ساده اجتماعی سر و کار دارد .

۸-    موضوع روز را بیان می کنند یعنی دارای تاریخ مصرف هستند .

کاریکاتور سیاسی

این نوع کاریکاتور به نام کاریکاتور یک صفحه ای یا کارتون در بین غربیها رواج دارد و در کشور ما نیز سابقه ای طولانی دارد وقتی که روتر، کاریکاتور محمد علی شاه را با بدنی گاو مانند کشید یک هجوم سیاسی بزرگ را اعلام کرد . کاریکاتور سیاسی از سیاست یک دولت انتقاد می کند و به صورت طنز بیان می شود نه هجوم .

کاریکاتور بدون شرح

کاریکاتور بدون شرح یا بین‌المللی، همان کاریکاتور بی زیر نویس است که مانند کاریکاتور مطبوعاتی در همه جوامع به عنوان یکی دیگر از تقسیم بندی های مورد قبول واقع شده است .  دراین نوع کاریکاتور تصاویر خود گویای کاریکاتور و حاصل پیام مورد نظر هستند .این نوع کاریکاتور مطبوعاتی بیشتر برای نمایشگاه ها کشیده می شوند و موضوعات آن بر خلاف کاریکاتور مطبوعاتی دارای تاریخ مصرف نیستند بلکه کهنه نشدنی و دائم می باشند . کاریکاتور بدون شرح را نیز کاریکاتور طنز دار نیز می نامند . شخصیت ملانصرالدین یکی از شخصیت های فکاهی ایران ، عراق ، ترکیه و آذربایجان به شمار می رود .

اکثر کاریکاتوریستها از کاریکاتور به عنوان طنز یاد می کنند . در حالی که کاریکاتور قالب طنز است اگر ما دو نوع تقسیم بندی برای کاریکاتور بدون شرح در نظر بگیریم اشتباه است . بهتر است بگوئیم کاریکاتور با مضمون شاد و کاریکاتور با مضمون تلخ ( کاریکاتور سیاه نیز گفته می شود ) .

کاریکاتور سیاه یا تلخ ناب ترین نوع کاریکاتور به شمار می رود . این نوع کاریکاتور به شکل بسیار جدی بیان می شود . در قالب خنده گزنده ترین معانی را در بر دارد . چنین خنده ای نوعی حساسیت و ترس را می رساند ترس آباء و اجدادی ترس از زندگی یا خوب زیستن در کاریکاتور تلخ واژه های برتر و مضامین عالی و معنوی بسیاری به چشم می خورد .

کاریکاتور دنباله دار

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.