عنوان :
تعداد صفحات : ۳۴
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مقاله حاضر به بررسی تاریخچه، تعریف و اساس فرآیند کاویتاسیون، تقسیم بندی کاویتاسیون، اثرها و اهمیت کاویتاسیون، روشهای مطالعه و تشخیص کاویتاسیون و روشهای سنتی برای کاهش خسارات کاویتاسیون و … می پردازد.
به تشکیل و فعالیت حباب در مایع کاویتاسیون گویند. وقتی مایع در فشار ثابت، به اندازه کافی گرم شود یا هنگامی که در دمای ثابت، متوسط فشار استاتیکی یا دینامیکیاش به اندازه کافی کاهش یابد، حبابهایی از بخار و یا گاز بخار تشکیل میشود بطوری که حتی با چشم هم گاهی اوقات قابل مشاهده است. با کاهش فشار یا افزایش دما، اگر حباب تنها شامل گاز باشد ممکن است با نفوذ گازهای غیرمحلول ازمایع به حباب، منبسط شود. ولی اگر حباب بیشتر از بخار پر شده باشد، اگر به اندازه کافی کاهش فشار محیط دردمای ثابت صورت بگیرد، یک انفجار تبخیری از سمت داخل حباب اتفاق میافتد که به این پدیده کاویتاسیون میگویند.
هدف اصلی از مطالعه کاویتاسیون، پیشبینی نقطه شروع کاویتاسیون است. پس از مشخص شدن این نقطه سعی میشود یک حاشیه اطمینان رعایت شود تا آسیب کمتری به ماشینها و وسایل هیدرولیکی وارد شود کاویتاسیون باعث تغییر پارامترهای هیدرولیکی جریان میشود، در فاز سیال ناپیوستگی ایجاد میکند، راندمان ماشینهای هیدرولیکی را پایین میآورد و صدا و ارتعاش ایجاد میکند. از تمامی این آثار میتوان برای تشخیص وقوع کاویتاسیون استفاده نمود.
واژه های کلیدی: کاویتاسیون، کاویتاسیون گازی ، کاویتاسیون تبخیری، گاز زدایی ، جوشش، منحنی مشخصه، توزیع فشار، اکوستیک، پوشش دهی سطح
معرفی پدیده کاویتاسیون ۱
تاریخچه ۱
تعریف و اساس فرآیند کاویتاسیون ۳
تقسیمبندی کاویتاسیون ۷
۱- کاویتاسیون هیدرودینامیکی (HYDRODYNAMIC CAVITATION) ۷
a- تقسیمبندی کاویتاسیون هیدرودینامیکی ۸
b- آثار کاویتاسیون هیدرودینامیکی ۸
۲- کاویتاسیون صوتی (ACOUSTIC CAVITATION) ۹
۳- کاویتاسیون نوری (OPTIC CAVITATION) ۱۰
۴- کاویتاسیون ذرهای (PARTICLE CAVITATION) ۱۱
اثرها و اهمیت کاویتاسیون ۱۱
اندیکس کاویتاسیون ۱۲
شکلگیری کاویتاسیون ۱۴
نقش سطوح مختلف در کاویتاسیون ۱۶
روشهای مطالعه کاویتاسیون ۱۶
عدد کاویتاسیون ۱۷
حل معادله رشد حباب ۱۷
رژیم جریان ۱۸
روشهای تشخیص کاویتاسیون ۱۸
منحنی مشخصه ۱۹
دستگاه تست کاویتاسیون ۱۹
توزیع فشار ۲۰
کاهش جرم ۲۰
آکوستیک ۲۰
لیزر ۲۰
روشهای سنتی برای کاهش خسارات کاویتاسیون ۲۱
طراحی بیهنه سیستمهای لولهکشی ۲۱
کاهش اتلافات ۲۲
کاهش مرحلهای فشار ۲۲
استفاده از مواد مقاوم ۲۳
پوششدهی سطح ۲۳
کنترل کاویتاسیون ۲۳
استفاده از مواد افزودنی پلیمری ۲۴
علت ایجاد کاویتاسیون ۲۴
موقعیت آسیب ۲۵
شدت کاویتاسیون ۲۸
منابع ۲۹
۱- Fluid flow machins, M.Rao, 1983
۲- Tomoita, Y, J Fluid Mech, Vol 169, 1985, P535
۳- Minasian. R. Kh, Fluid Mech-Soviet Res, Vol 19(3), 1990 P101
۴- Blake, J. R, J. of Fluid Mech, Vol 176, 1986, P479
۵- William Hal, Cavitation & Multiphas Flow Froum, Vol 23, 1985, P17
۶- Engineering Rheology, R.I. Tanner, 1990
۷- Klashnikove, v.n, Fluid Mech – Soviet Res, Vol 17(1), 1988, P80
۸- Encyeclopedia of Fluid Mechanics, Vol 7, N.P. Cheremisin off, 1986
۹- Pokh. I. Fluid Mech-Sovie t Resh, Vol 17(1), 1988
۱۰- Yang. W.j.j. of App. Phys., Vol 45(2), 1974, P754
۱۱- Papanastasiuo A. C, J of Non-Newtonian Fluid Mech, Vol 16, 1984, P53
نیوتن اولین فردی بود که بطور تصادفی در سال ۱۷۵۴ در حین آزمایش عدسیهای محدب به پدیده کاویتاسیون و تشکیل حباب در مایعات برخورد کرد ولی نتوانست علت آن را شناسایی کند. او مشاهدات خود را چنین بیان کرده است:
«در مایع بین عدسیها، حبابهایی به شکل هوا بوجود آمده و رنگهایی شبیه به هم تولید کرده که این حبابها نمیتواند از جنس هوا باشد زیرا مایع قبلاً هوا زدایی شده است.»
نیوتن تشخیص داد که این عمل نتیجه بیرون آمدن هوا در اثر کاهش فشار است و حبابها دوباره نمیتواننددر مایع حل شوند و در نتیجه پدیده کاویتاسیون را باعث خواهند شد.
مهندسان کشتیسازی در قرن نوزدهم به شکل عجیبی برخورد کردند. آن این بود که پیچهای توربینها که به آب دریا در تماس بودند بعد از مدتی باز میشدند، آنها نتوانستند هیچ دلیل قانع کنندهای برای این عمل پیدا کنند.
رینولدز در سال ۱۸۷۵ این مشکل را حل کرد، او یکسری آزمایشات کلاسیک روی یک مدل به طول ۳۰ اینچ انجام داد که دارای پیچهایی به طول ۲ اینچ با فنر قابل تنظیم بودند. او دریافت که وقتی طول پیچها زیاد شود عمل باز شدن رخ نمیدهد. او اظهار داشت که هوای وروید پشت تیغه پره باعث کاهش قرت پروانه میشود. خودش یک مورد معروف را که شاهکاری در صنعت کشتیسازی است، طراحی کرد که سرعت آن برابر ۲۷ کره بود.
اولین مشاهدات مکتوبی که در توربینهای بخار ثبت شده توسط Parson است و در گزارشاتش چنین آورده است:
«لرزش پروانه بیشتر و راندمان آن کمتر از حدی است که محاسبات نشان میدهد، از بررسی روی سطوح تیغهها معلوم شد که حبابهایی در پشت تیغه توربین آب را پاره میکند، جنس حبابها از هوا و بخار آب نیست و قسمت اعظم قدرت موتور صرف تشکیل و نگهداشتن آنها به جای راندن کشتی میشود.»
Parson Barnaby و Thornycroft Barnaby مقالههایی در این زمینه نوشتهاند و پدیده مذکور را شرح دادهاند و نتیجهگیری کردهاند که وقتی فشار اطراف تیغهها از یک حد ویژهای پایینتر رود حفرهها و ابرهای حبابی در پروانهها بوجود میآید. Thronycroft Barnaby اولین کسانی بودند که مقالات خود از لغت کاویتاسیون (cavitation) استفاده کردند. آنها اظهار داشتهاند که وقتی فشار منفی کمتر از psi75/6 شود این اتفاق رخ میدهد.
برای آزمایش و مشاهده کاویتاسیون، تجربیات Parson و تلاشهای Turbinia آنها را به ساخت و طراحی یک ماهی تابه سربسته محتوی آب که یک گوشه آن باز بود رهنمون کرد. این آزمایش مقدمهایی برای طراحی و ساخت اولین تونل کاویتاسیون در سال ۱۸۹۵ شد. این وسیله هنوز در دپارتمان آرشیتک دریایی و کشتیسازی دانشگاه Newcastle upon Tyne وجود دارد. این وسیله شامل مدار بسته بیضی شکلی از یک لوله مسی عمود بر سطح مقطع پروانه بود که بطور افقی به بالای عضو چرخاننده یک ماشین بخارکوچک متصل بود و سپس به یک موتور الکتریکی منتهی میشد. عکسبرداری بر روی پنجرهای که در بالای آن یک لامپ کمانی شکل قرار گرفته بود صورت میگرفت و بدین طریق مشاهده کاویتاسیون امکانپذیر بود.
Parson در سال ۱۹۱۰ یک تونل کاویتاسیون بزرگ در Newcastle upon Tyne ساخت که برای تست پروانههایی به قطر ۱۲ اینچ در یک مدار بسته با طول مسیر جریان ۶۶ فوت، قطر لوله اصلی ۳۶ اینچ و سطح مقطعی به عرص ۲۵/۲ فوت و عمق ۵/۲ فوت بکار میرفت که دارای پنجره شیشهای قابل نمایش از یک نورافکن بزرگ و سرعت عکسبرداری ۳۰۰۰۰/۱ ثانیه بود.
Hutton تنها فردی است که تاریخچه دقیق و شاخههای کاویتاسیون را با چندین مرجع کمیاب از محققان مربوطه تهیه کرده است.
به تشکیل و فعالیت حباب در مایع کاویتاسیون گویند. وقتی مایع در فشار ثابت، به اندازه کافی گرم شود یا هنگامی که در دمای ثابت، متوسط فشار استاتیکی یا دینامیکیاش به اندازه کافی کاهش یابد، حبابهایی از بخار و یا گاز بخار تشکیل میشود بطوری که حتی با چشم هم گاهی اوقات قابل مشاهده است. با کاهش فشار یا افزایش دما، اگر حباب تنها شامل گاز باشد ممکن است با نفوذ گازهای غیرمحلول ازمایع به حباب، منبسط شود. ولی اگر حباب بیشتر از بخ ار پر شده باشد، اگر به اندازه کافی کاهش فشار محیط دردمای ثابت صورت بگیرد، یک انفجار تبخیری از سمت داخل حباب اتفاق میافتد که به این پدیده کاویتاسیون میگویند. در حالی که برای حباب پر شده از بخار، بالا رفتن دما باعث رشد پیوسته آن خواهد شد که آن را جوشش مینامند.
رشد حبابها در اثر نفوذ گاز به نام Degassing معروف است. در صورتی که این رشد اگر به علت کاهش فشار دینامیکی باشد آن را کاویتاسیون گازی مینامند. میتوان کاویتاسیون را بر حسب رشد حباب به چهار دسته کلی زیر تقسیم کرد:
۱- کاویتاسیون گازی (gaseous cavitation): حباب محتوی گاز که به دلیل افزایش دما یا کاهش فشار رشد یافته است.
۲- کاویتاسیون تبخیری (vaporous cavitation): حباب پر شده از بخار که سبب رشد آن کاهش فشار است.
۳- گاز زدایی (Degassing): حباب محتوی گاز که سبب رشد آن نفوذ گازهای غیرمحلول در مایع است.
۴- جوشش (boiling): حباب محتوی بخار که علت رشد آن بالا رفتن دما به قدری کافی است.
اگر از دیدگاه تغییر فشار دینامیکی موضوع را بررسی کنیم آنچه که دارای اهمیت است ارتباط بالا رفتن یا پایین آمدن فشار برای رشد حباب است. زیرا اگر رشد حباب بدلیل افزایش فشار داخل آن باشد میتوان از رشد آن جلوگیری کرده و گاز درون آن را در مایع حل و یا بخار داخل آن را کندانس کرد. در هم شکستن (collapse)برای حباب محتوی بخار و کمی گاز بیشتر اتفاق میافتد و کمتر در حالتی که حجم گاز نسبت به بخار زیادتر باشد روی میدهد. بطور کلی کاویتاسیون شامل تمام اتفاقاتی است ه در مسیر تشکیل حباب و انبساط آن تا در هم شکستن (collapse) حبابها روی میدهد. در حالتی که در فرایند جوشش معمولی حبابها بطور پیوسته رشد میکنند.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .