21,988 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۸۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگى و برانگیختگى فیزیولوژیکى است. بهطور کلى اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسى است که با یک یا چند حس جسمى مانند احساس خالى شدن سر دل، تنگى قفسه سینه، طپش قلب، تعریق، سردرد و غیره همراه است.
پیشرفت تحصیلی عبارت است از میزان یادگیری دانش آموزان یا دانش آموز از مطالب درسی آموخته شده که بر اساس نمره امتحانات گرفته شده از دانش آموزان سنجیده می شود و منظور اندازه گیری میزان آموخته های فردی دانش آموزان، مقایسه ی میزان موفقیت دانش آموزان یا میزان نیل به هدف های آموزشی می باشد.
این تحقیق یک طرح توصیفی (از نوع همبستگی) است که به بررسی تاثیر اضطراب بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه نظام جدید در دبیرستان امام خمینی شهرستان اصفهان در سال ۸۹ می پردازد. هدف از این پژوهش تعیین فراوانی و تنوع اضطراب در دانش آموزان است که آیا اضطراب بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیری دارد یا نه. در این تحقیق تعداد ۳۱ نفر از جامعه ۱۸۶ نفره به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شده اند. وسایل اندازه گیری در این تحقیق تست ۲۰ سوالی زانک و نیز معدل کل سال گذشته هر دانش آموز می باشد.
در این پژوهش اضطراب دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنان مقایسه شده است . سپس با استفاده از فرمول ضریب همبستگی پیرسون و آزمونt به بررسی و تجزیه و تحلیل یافته ها پرداخته شده است که سه نتیجه حاصل شد :
۱- بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و با توجه به همبستگی بدست آمده که منفی می باشد این رابطه منفی می باشد.
۲- بین اضطراب بالا و پیشرفت تحصیلی رابطه ای وجود ندارد و با توجه به همبستگی بدست آمده که منفی می باشد این رابطه منفی می باشد.
۳- بین اضطراب پایین و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و با توجه به همبستگی بدست آمده که منفی می باشد این رابطه منفی می باشد.
واژه های کلیدی: اضطراب، پیشرفت تحصیلی
فصل اوّل: طرح تحقیق
۱-۱ مقدمه ۱
۱ـ۲ـ بیان مساله ۲
۱ـ۳ـ اهمیت مساله و ضرورت پژوهش ۲
۱ـ۴ـ بیان مساله پژوهش و موضوع پژوهش پژوهش ۴
۱ـ۵ـ بیان و تدوین هدفهای کلی و جزئی ۴
۱ـ۶ـ بیان سئوالهای پژوهش و تدوین فرضیه ۵
فرضیه ها ۵
۱ـ۷ـ بیان و تعریف متغیرها، واژه ها و اصطلاحات پژوهش ۵
اضطراب ۵
پیشرفت تحصیلی ۶
فصل دوّم: ادبیات پژوهش
۲ـ۱ـ تاریخچه پژوهش و مطالعات انجام شده ۷
۲ـ۱ـ۱ـ پژوهشهای انجام شده در داخل کشور ۸
۲ـ۱ـ۲ـ پژوهشهای انجام شده خارج از کشور ۱۰
۲ـ۲ـ مبانی نظری موضوع پژوهش ۱۱
اضطراب چیست ۱۱
انواع اضطراب ازدیدگاه آنافروید ۱۳
اضطراب از دیدگاه فروید ۱۴
اضطراب از دیدگاه الیس ۱۶
علل بروز اضطراب ۱۷
علل اضطراب ۱۸
نشانه هاوعلائم عمده اختلالات اضطرابی ۱۹
انواع اضطراب ۲۱
اضطراب در کودکان و نوجوانان ۲۶
شایعترین اختلالات اضطرابى در کودکان و نوجوانان ۲۸
۱ـ اضطراب جدایی ۲۸
۲ـ اضطراب اجتماعى ۲۸
۳- اضطراب امتحان ۲۸
علل اضطراب امتحان ۳۰
علائم اضطراب امتحان ۳۰
سبب شناسی اضطراب امتحان ۳۱
۴ـ ترس از مدرسه ۳۸
عوامل موثردر اضطراب نوجوانان و مقابله با آن ۳۳
فرق ترس و اضطراب ۳۸
معنای لغوی ترس و اضطراب ۳۸
معنای اصطلاحی ترس و اضطراب ۳۸
عناصر ترس و اضطراب ۳۹
تعریف ترس و اضطراب ۴۰
جمع بندی کلّی تفاوت های ترس و اضطراب ۴۲
پیشگیری از اضطراب ۴۳
آثار مخرّب اضطراب بر تن و روان ۴۹
مقابله با اضطراب ۵۰
درمان اضطراب ۵۸
۱- درمان طبیعی ۵۸
۲- درمان دارویى ۵۸
۳- درمان غیردارویى ۵۹
۴- روان درمانی ۶۰
فصل سوم: روش تحقیق
۱-معرفی جامعه مورد مطالعه ۶۱
۲-معرفی نمونه آماری و روش گزینش آن ۶۲
متغیر ۶۲
متغیر مستقل ۶۳
متغیروابسته ۶۳
انواع متغیر ۶۳
۳-ابزار گرد آوری اطلاعات ۶۳
۴-روش تجزیه و تحلیل آماری ۶۷
فرمول آزمون ۶۸
فرمول ضریب همبستگی پیرسون ۶۸
فصل چهارم: یافتههای پژوهش و تجزیه و تحلیل آنها
آزمون فرضیه اول ۷۳
آزمون فرضیه دوم ۷۵
آزمون فرضیه سوم ۷۷
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
۱-۵ خلاصه پژوهش ۷۹
۲-۵ نتیجه گیری ۸۰
۳-۵ جمع بندی نهایی ۸۲
۴-۵ پیشنهادات ۸۲
۵-۵ محدودیت های پژوهش ۸۳
۶-۵ فهرست منابع ۸۴
ـ منابع و مآخذ ۸۴
ـ سایت ها ۸۵
۷-۵ ضمائم ۸۷
۱ـ پورافکاری، نصرتالله. افسردگی واکنش یا بیماری (ترجمه)، انتشارات آزاده، ۱۳۷۱٫
۲ـ پورافکاری، نصرتالله. روانشناسی نابهنجاری. نویسنده، تیموتی کاستلو و جزوفسکاستلو، انتشارات آزاده، ۱۳۷۳٫
۳ـ قرچهداغی، مهدی. از حال بد به حال خوب. نویسنده دیوید برنر، انتشارات آرینکار، ۱۳۷۱٫
۴ـ معانی، ایرج، بیماری نامرئی افسردگی روانی. انتشارات چاپ نقش، ۱۳۵۸٫
۵ـ نیکخواه، محمدرضا و همکاران. روانپزشکی بالینی. نویسنده، تسویی و تکورا، ای، اچ انتشارات رشد، ۱۳۷۱٫
۶ـ وهابزاده، جواد. مباحث عمده در روانپزشکی. انتشارات انقلاب، ۱۳۶۶٫
۷-روان شناسی نابهنجاری، آسیب شناسی روانی، دیوید روزِنْمان و مارتین سلیگمن، ترجمه: یحیی سیّد محمدی، تهران: ساوالان، ۱۳۸۰، ج ۱، ص ۳۰۱ و ۳۰۷
۸- بهداشت روانی، شاملو، تهران: رشد، ۱۳۸۱، ص ۱۱۱٫
۹- روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی ، پریرخ دادستان، تهران ،انتشارات رشد ،۱۳۷۶، ج ۱، ص ۷۵٫
۱۰-نظریه های مشاوره و روان درمانی ( دکتر عبدالله شفیع آبادی – غلامرضا ناصری ۱۳۶۵)
۱۱- اختلالات روان تنی، بِنجامین وُلمن ، بهمن نجاریان و دیگران، تهران: رشد، ۱۳۷۵، ص ۲۴۰٫
۱۲- مسئله ترس و اضطراب کودکان، علی قائمی امیری، تهران: امیری، ۱۳۷۶، ص ۱۶ ـ ۱۷ .
۱۳- روان شناسی تربیتی، علی شریعتمداری، ص ۲۷۷ ؛ ۱۳۶۹،به نقل از: مسئله ترس و اضطراب کودکان، ص ۳۰۶ و ص ۲۰۶
۱۴- اسلام و بهداشت روان، سیّد احمد واعظی، تهران: دفتر نشر معارف، ۱۳۸۲، ص ۱۶۳
۱۵- کریگ ودابسون ۱۹۹۵
۱۶-باندالوس و همکاران، ۱۹۹۵
۱۷- مانفرواکرالپتیز ۱۳۶۹
۱۸- راس ۱۳۷۳
۱۹-قرآن کریم: سوره رعد، آیه ۲۸، سوره طه، آیه۱۱۴
۲۰- تفسیر المیزان، ج ۴، ص ۶۷
۲۱- لغت نامه دهخدا.
۲۲- فرهنگ عربی تاج العروس .
۲۳- فرهنگ عربی ـ فارسی، آذرتاش آذرنوش.
۲۴-دانش نامه رشد
۲۵- ابوالفضل محمدی روزنامه جوان
۲۶- عاطفه تاج داری کارشناس روان شناسی مجله شادکامی و موفقیت
۲۷- اداره بهداشت، امور درمان و مشاوره دانشجویان
۲۸- روزنامه اطلاعات سلیمه بحرینی
۲۹-ماهنامه پیام دریا ، شماره ۱۱۸
۳۰- مقاله «غلبه بر نگرانی»، جواد محدّثی، پایگاه اینترنتی Tebyan.net .
“اضطراب” از جمله اختلالات روحی روانی است که به دلیل شیوع و گسترش آن در اشکال مختلف میان همه سنین، با عنوان “بیماری قرن” شناخته شده است.
اضطراب از شیوع بسیار بالایی برخوردار است و فقط در ایالات متحده بیش از ۶۵ میلیون نفر را درگیر کرده است! بسیاری از ما درطول زندگی خود به درجاتی از اضطراب دچار شده یا می شویم.
“اضطراب” مادر و پایه پیدایش دیگر بیماریهای روحی روانی و یکی از شایعترین بیماریهایی است که آثار فراوانی بر فرد و زندگی روزمره او بر جا میگذارد.
دلهره و اضطراب آن چیزی است که هر روزه در روابط کاری، اجتماعی، تحصیلی و حتی در زندگی خانوادگی در ارتباط با موضوعات متفاوت تجربه میکنیم، به عقیده روانشناسان لازمه زندگی و باعث تلاش و تکاپو در امور روزمره انسان است.
بر همین اساس روانشناسان میگویند وجود استرس نشانه وجود فهم و شعور است و هر موجودی که “فکر” داشته باشد با استرس و اضطراب نیز آشنا است زیرا وجود اضطراب زیانی برای انسان ندارد بلکه این ترس از آینده و خطرهای قریبالوقوع است که مشکلاتی را به همراه دارد.
اما در این میان نبود شناخت از شرایط و فقدان اعتماد به نفس کافی برای افراد در مدیریت، مشکلات و مسایل مختلف در اغلب موارد منجر به بروز اضطراب به شکل و شمایلی میشود که خواب و آرامش را از انسان ربوده و همچون آفتی سلامت روانی و حتی جسمی را تهدید میکند.
در این تحقیق به بررسی تاثیر گذاری اضطراب بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته شده است .
در چارچوب تعاریف روانپزشکی: اضطراب حالتها و فشارهای روحی و روانی است که انسان را دچار سردرگمی میکند و به نوعی احساس نگرانی او را بالا میبرد.
به گفته آنان فرد مضطرب بیدلیل و بیاراده اسیر تخیلاتی است که از ترس و تشویش ذهنی او نشات گرفته است.
نزدیک به یک چهارم ما دچار درجاتی از اضطراب و اختلالات اضطرابی هستیم! و بقیه نیز بیش از حد مورد قبول از نگرانی، دلهره و هیجانات رنج می بریم. اضطراب، به صورت موذیانه و ناپیدا با بیقراری و زیرکی خاصی، به مرور تمام گوشه های ذهن را اشغال می کند و آرام آرام به پیش می تازد و مثل خوره همه جای وجود فرد را درگیر می کند.
برای کاستن از این اختلالات روحی ، روانی و رفتاری خصوصاً درنسل آینده ساز دنیای نو ، باید عوامل وعلل را شناخت و باتدبیر و کمک از اهل فن و متخصصان در جهت رفع و پیشگیری این بیماری گاهی مؤثر برداشته شود .
اغلب ما متوجه نمی شویم که اضطراب تمام وجود ما را در بر گرفته و ممکن است بدون اینکه بدانیم اخمی روی پیشانی مان نقش بسته یا در حالی که به آرواره هایمان فشار می آوریم وارد محل کار می شویم.
همه انسانها اضطراب را در زندگى خود تجربه میکنند و طبیعى است که مردم هنگام مواجهه با موقعیتهاى تهدیدکننده و تنشزا مضطرب میشوند.
جامعه بشری در طی چند دهه اخیر شاهد پیشرفت های شگرفی در رشته های مختلف علمی بوده است . در میان نقش و ارزش پیشرفت های ، به عمل آمده در علم روان شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، چرا که این علوم با سلامتی روان انسان ارتباطی تنگاتنگ دارید .
شناخت هر چه بیشتر علل و عوامل ایجاد کننده بیماری های روانی ،افزایش توانایی در روش های تشخیص ، شناخت روش های پیشگیری و سرانجام کشف و ابداع داروها و روشهای درمانی موثر همگی باعث بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر متوسط انسان در جوامع مختلف شده است .
تحقیقات مختلف در مورد انواع بیماری ها ، این نکته را بیش از پیش به اثبات رسانیده که همواره پیشگیری بهتر از درمان است.
پیشگیری از بروز یک بیماری علاوه بر شناخت اصول و روش هایی جهت مقابله زودرس با عوامل ایجاد کننده آن ، شامل شناخت اولیه و مشخصات کل بیماری نیز می باشد و آشنایی با این علائم اولیه و مشخصات کلی بیماری نیز می باشد . آشنایی با این علائم و مشخصات باعث مراجعه زودهنگام بیمار به پزشک و انجام درمان های لازم و ضروری می گردد و تجربیات متعدد ثابت کرده اند که احتمال بهبود بیماری های مختلف در مراحل اولیه به مراتب بیشتر از مراحل پیشرفته می باشد .
برای رسیدن به این منظور باید به انجام پژوهش ها و تحقیقات در زمینه های علوم تربیتی و روان شناسی پرداخت تا از وارد آمدن آسیب های روانی بیشتر به انسان ها جلو گیری شود.
این تحقیق به بررسی میزان تاثیر گذاری اضطراب بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول مقطع متوسطه می پردازد و میزان اضطراب در گروه را بررسی می کند و نتایج این تحقیق برای کلیه نهادهایی که به نوعی با مراکز متوسطه سروکار دارند از قبیل آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی و … مفید و موثر خواهد بود .
بررسی میزان تاثیر یا رابطه عوامل گوناگون از قبیل میزان اضطراب، میزان تحصیلات، سن،سطح درآمد، نبود انگیزه ، مسائل خانوادگی، مشکلات اجتماعی و….با بیماری اضطراب که باعث تاثیر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه می شود.
بررسی تاثیر اضطراب بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول مقطع متوسطه دبیرستان امام خمینی (ره) شهرستان اصفهان در سال۱۳۸۹
تعیین میزان تاثیر عوامل مختلف بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع اول دبیرستان امام خمینی (ره) شهرستان اصفهان.
۱- تعیین فراوانی و تنوع اضطراب در دانش آموزان مقطع اول دبیرستان امام خمینی شهرستان اصفهان.
۲- تعیین میزان اضطراب بالا و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی.
۳- تعیین میزان اضطراب پایین و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی.
۱- آیا بین میزان اضطراب دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود ندارد!؟
۲- آیا بین میزان اضطراب دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود دارد!؟
۳- آیا بین میزان اضطراب بالای دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود ندارد!؟
۴- آیا بین میزان اضطراب بالای دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود دارد!؟
۵- آیا بین میزان اضطراب پایین دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود ندارد!؟
۶- آیا بین میزان اضطراب پایین دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود دارد!؟
فرضیه ی اول:
۱ Hبین میزان اضطراب دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود دارد.
فرضیه ی دوم:
۱ Hبین میزان اضطراب بالای دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود دارد.
فرضیه ی سوم:
۱ Hبین میزان اضطراب پایین دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود دارد.
میزان نمره ای است که هر یک از دانش آموزان در آزمون اضطراب زانک بدست میآورند
که عبارت است از یک احساس ناراحتکننده و مبهم ترس ، وحشت ، یا خطر با منشای ناشناخته که بر فرد مستولی میگردد. برای بعضی از افراد این حالت ممکن است ناگهانی روی دهد و بر طرف شود، اما برای بعضی دیگر این حالت به صورت مزمن در میآید.
عبارت است از میزان یادگیری دانش آموزان یا دانش آموز از مطالب درسی آموخته شده که بر اساس نمره امتحانات گرفته شده از دانش آموزان سنجیده می شود و منظور اندازه گیری میزان آموخته های فردی دانش آموزان، مقایسه ی میزان موفقیت دانش آموزان یا میزان نیل به هدف های آموزشی می باشد.
بیشتر مطالعات انجام شده در مورد اضطراب نشان داده که دانش آموزان شدیدا مضطرب در مقیاس های گوناگون و از جمله در نمرات درسی عملکرد پایین تری نسبت به همسالان غیر مضطرب خود دارند این نکته به خصوص در مورد دانش آموزانی صدق می کند که خود را دست کم گرفته اند و می ترسند نمره ی خوب نیاورند (کوی دوری ۱۹۶۸)
به نظر می رسد هنگامیکه اضطراب از حد معمول و معین افزایش یابد باعث کاهش عملکرد فرد می شود در حالیکه اضطراب خفیف یا مقطعی ممکن است موجب افزایش کار و فعالیت شود .
۱- رابطه بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی
موضوع تحقیق این رساله بررسی رابطه بین سطح اضطراب و میزان پیشرفت تحصیلی می باشد. سوالات تحقیق چنین بوده است که: آیا اضطراب تاثیری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد؟ آیا سطح اضطراب دانش آموزان قوی – ضعیف تفاوت معنا داری دارد؟ میزان و مقدار این همبستگی چقدر است ، در صورت چنین رابطه ای جهت مثبت است یا منفی؟ آیا با کاهش و کنترل اضطراب، میزان موفقیت تحصیلی تغییر می کند. مقطع دانش آموزی مورد نظر با طیف سنی پیوستاری از (۱۸- ۱۵) سال را در برگرفت که در مقطع دبیرستان دوره نظام جدید و از بین دانش آموزان دختر بودند. در بخش نظری، روند کار از اعم به اخص بود یعنی ابتدا به تعریف و مسایل کلی در ارتباط با اضطراب و درمان با تکیه بر دیدگاه شناختی پرداختیم و سپس مساله یادگیری و پیشرفت تحصیلی و جو آموزشی را مورد بحث قرار داده و در ارتباط با اضطراب به عنوان یک حالت و یک خصیصه ثابت بحث شد. روشی که این تحقیق به آن متکی است روش علمی – مقایسه ای است. و داده های تحقیق از طریق اجرای آزمون اضطراب “اشپیل برگر” و تکمیل پرسشنامه تامین گردید. در تحقیق فوق معدل درسی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مورد استفاده واقع شد. در نهایت آنچه که بر اساس ابزارهای تحقیق دریافتیم این است که: بین سطح اضطراب آشکار و پنهان و میزان پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار معکوس وجود دارد و همبستگی متوسط و منفی را نشان می دهد. و با تفکیک دانش آموزان به دو گروه قوی – ضعیف بر اساس معیار معدل درسی، این نتیجه دریافت شد که بین دو گروه از نظر سطح اضطراب تفاوت معنی داری وجود دارد. و سطح اضطراب دانش آموزان ضعیف بیشتر از دانش آموزان قوی است. در هر دو گروه سطح اضطراب پنهان از اضطراب اشکار بیشتر است. البته این یافته ها جهت رابطه علی را نشان نمی دهند بنابراین باید عوامل مختلف را در افت تحصیلی علل ایجاد اضطراب مورد بررسی قرارداد. اما از آنجا که اضطراب در یادگیری در تحول ذهنی فرد تاثیر عمده ای دارد لازم است که آموزشهای خانوادگی در ارتباط با نیاز های جوانان – تغییر ساختار برنامه های تحصیلی – تغییر نگرش دانش آموزان به خود و تواناییهای خود در عوامل مدرسه صورت می پذیرد، و این امر ضرورت وجود مشاوره دوران درمانی را ایجاب می نماید.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .