1,050 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۱۵۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
برخی از محققان، دین زرتشت را دین آسمانی و اشوزرتشت را پیامبر خداوند یکتا دانستهاند. برخی روایات این ادعا را تأیید میکند. بررسی اعتقادات زرتشتیان و مقایسه آن با عقاید اسلامی در قرآن، این باور را پذیرفتنی نشان میدهد.
در این تحقیق عقاید زرتشتیان در سه اصل توحید و نبوّت و معاد مورد بررسی قرار گرفته و سپس با استفاده از دیدگاه قرآن، اشتراکات و افتراقات دین زرتشت و اسلام در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است.
اشتراکات زیادی بین دین زرتشتی دین مردمان باستان، با دین اسلام دین مردمان کنونی وجود دارد. از جمله آن اشتراکات: اصول اعتقادی توحید، نبوّت و معاد است امّا در احکام و اجرای آن با هم اختلافاتی دارند.
به عقیده برخی از دانشمندان و دین شناسان، اصل دین زرتشت الهی بوده و اوستا نیز کتاب مقدّس آن دین است. در برخی منابع اسلامی تأکید شده است که دین زرتشت یکی از ادیان الهی بوده و زرتشتیان از اهل کتاب هستند و پیروان این دین را به عنوان صاحب کتاب به رسمیّت میشناسد.
طبق نظریه استاد مطهری از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران تنها از طریق تعبّد یعنی از راه آثار اسلامی میتوانیم شریعت زرتشت را یک شریعت و آیین توحید بدانیم. اما از نظر آثاری که به زرتشت منسوب است و به حسب مدارک تاریخی نمیتوانیم آیین زرتشت را آیین توحیدی بدانیم.
زرتشتیان و مسلمانان خداوند را هستیبخش جهان میدانند و در بعض مراتب توحیدی یعنی توحیدذاتی، توحید در عبادت، توحید خالقیّت با هم اشتراک دارند و در مراتب دیگر توحید یعنی توحید صفاتی، توحید افعالی و توحید ربوبیّت با هم اختلاف دیدگاه دارند.
اما این دو دین در مورد اصل اعتقادی دیگر یعنی نبوّت این دیدگاه را دارند که وظیفه پیامبر دعوت کردن مردم به یگانهپرستی و مبارزه با مفاسد اجتماعی است و پیامبران برای هدایت و راهنمایی بشر از طرف خداوند آمدهاند تا بشر را به سعادت و سرمنزل مقصود یعنی لقاءالله برسانند.
اما در مورد معاد و قیامت، این عقیده وجود دارد که انسان با مرگ نابود و فانی نمیشود بلکه از دنیای مادّی به آخرت که دنیای دیگری است منتقل میشود تا جزاء و پاداش کارهایی را که در دنیا انجام داده در آخرت مشاهده کند.
در بین مسلمانان و زرتشتیان این اعتقاد وجود دارد که در آستانه قیامت منجی و موعودی خواهد آمد که جهان را پر از عدل و داد میکند، حال میخواهد نامش مهدی باشد یا سوشیانت، مهم آن است که خواهد آمد.
کلمات کلیدی: توحید، نبوّت، معاد، زرتشت، اسلام، اعتقادات
مقدمه ۱
فصل اول : کلیات تحقیق:(۲۸-۴)
۱-بیان مسأله ۴
۲-علت انتخاب موضوع و اهمیت و فایده آن ۴
۳-تاریخچه و پیشینه پژوهش ۵
۴-سؤالات پژوهش ۶
۵-فرضیه های پژوهش ۶
۶-روش پژوهش ۶
۷-ساختار پژوهش ۶
۸-محدودیتها و مشکلات و موانع پژوهش ۷
۹-شرح حال اشوزرتشت ۷
۱-۹-۱-ولادت زرتشت ۸
۱-۹-۲-پدر، مادر، فرزندان و همسران زرتشت ۹
۱-۹-۳-نامهای زرتشت ۹
۱-۹-۴-زادگاه و موقعیت جغرافیایی و سکونت زرتشت ۱۲
۱۰-اوستا و بخشهای آن ۱۷
۱۱-آداب و رسوم ۲۰
۱-۱۱-۱-جشن نوروز ۲۱
۱-۱۱-۲-جشن سده ۲۲
۱-۱۱-۳-جشن مهرگان ۲۲
۱-۱۱-۴-جشن تیرگان ۲۳
۱-۱۱-۵-چشن گاهنبار ۲۴
۱۲-فَرَوَهَر ۲۴
۱۳-رسالت زرتشت ۲۷
۱۴-زرتشت در قرآن و احادیث ۲۸
فصل دوم: توحید:(۷۴-۳۶)
۲-مفهوم توحید ۳۶
۲-۱-توحید در لغت ۳۶
۲-۲-توحید در اصطلاح ۳۷
۲-۳-نگاهی به عقاید زرتشتیان در توحید ۳۹
۲-۳-۱-ثنویت زرتشتی ۴۱
۲-۳-۲-نظر محققین درباره توحید در دین زرتشت ۴۵
۲-۳-۳-خدا در گاتاها (اهورامزدا) ۴۷
۲-۳-۴-نامها و صفات اورمزدیشت ۵۰
۲-۳-۵-آتش و قبله در زرتشت ۵۱
۲-۳-۶-نسبت آتش پرستی ۵۳
۲-۳-۷-نقش ایزدان ۵۴
۲-۳-۸-نیروهای شرّ ۵۶
۲-۳-۹-مفهوم ذات متعال اهورامزدا ۵۷
۲-۳-۱۰-توحید در قرآن ۵۸
۲-۳-۱۱-نامهای خداوند در قرآن ۶۳
۲-۴- اشتراکات عقاید زرتشتیان با دیدگاه قرآن در توحید ۶۴
۲-۴-۱-توحید ذاتی ۶۴
۲-۴-۲-توحید در عبادت ۶۵
۲-۴-۳-توحید خالقیّت ۶۵
۳-۴- افتراقات عقاید زرتشتیان با دیدگاه قرآن در توحید ۶۶
۳-۴-۱-تفاوت الله با اهورامزدا ۶۶
۳-۴-۲-تفاوت شیطان با اهریمن ۶۸
۳-۴-۳-اختلاف در عبادت، جهت، وقت ۶۹
۳-۴-۴-اختلاف در توحید ربوبیّت ۷۱
۳-۴-۵-اختلاف در توحید افعالی ۷۲
۳-۴-۶-اختلاف در توحید صفاتی ۷۴
فصل سوم: نبوّت:(۱۰۵-۷۶)
۳-مفهوم نبوّت ۷۶
۳-۱-نبوّت در لغت ۷۶
۳-۲-نبوّت در اصطلاح ۷۷
۳-۳-نگاهی به عقاید زرتشتیان در نبوّت ۸۰
۳-۳-۱-سیمای زرتشت ۸۱
۳-۳-۲-توصیف عقاید زرتشتیان در نبوت ۸۲
۳-۳-۳-اهداف بعثت از نگاه زرتشت ۸۳
۳-۳-۴-انتخاب آزاد ۸۷
۳-۳-۵-اوصاف شخص رسول ۹۰
۳-۳-۵-۱-بشر ۹۱
۳-۳-۵-۲-منتخب از بین مردم و هم زبان با قوم خویش ۹۲
۳-۳-۶-ویژگی رسالت زرتشت ۹۲
۳-۳-۶-۱-هدایتگری و دعوت به یگانه پرستی ۹۳
۳-۳-۶-۲-مبارزه با مفاسد و زشتیهای رایج اجتماعی ۹۴
۳-۳-۷-اعتقاد زرتشتیان درباره متن کتاب مقدس ۹۴
۳-۳-۸-معجزه اشوزرتشت ۹۵
۳-۳-۹-ارهاصات (نشانههای پیش از نبوت در هنگام تولد یا بعد از آن) ۹۶
۳-۴- اشتراکات عقاید زرتشتیان با دیدگاه قرآن در نبوّت ۹۸
۳-۴-۱-پیامبر خدا ۹۸
۳-۴-۲-معجزه ۹۹
۳-۴-۳-دعوت مردم ۱۰۰
۳-۴-۴-جهانی بودن دین ۱۰۱
۳-۴-۵-اشتراک در توحید، نبوّت، معاد ۱۰۱
۳-۵- افتراقات عقاید زرتشتیان با دیدگاه قرآن در نبوّت ۱۰۲
۳-۵-۱-نوع معجزه ۱۰۲
۳-۵-۲-پذیرش پیامبران گذشته ۱۰۳
۳-۵-۳-زمان آغاز رسالت ۱۰۴
۳-۵-۴-تفاوت مراتب پیامبران در فضیلت ۱۰۵
فصل چهارم: معاد:(۱۴۲-۱۰۷)
۴-مفهوم معاد ۱۰۷
۴-۱-معاد در لغت ۱۰۷
۴-۲-معاد در اصطلاح ۱۰۸
۴- ۳- نگاهی به عقاید زرتشتیان در معاد ۱۱۰
۴-۳-۱-مرگ ۱۱۰
۴-۳-۲-مرگ در باور زرتشتی ۱۱۱
۴-۳-۳-مرگ در باور اسلامی ۱۱۱
۴-۳-۴-مرگ در قرآن ۱۱۲
۴-۳-۵-مقایسه مرگ در باور اسلامی و زرتشتی ۱۱۴
۴-۳-۶-باور اشوزرتشت به جهان واپسین و آخر عاقبت جهان ۱۱۴
۴-۳-۷-برج سکوت ۱۱۶
۴-۳-۸-غسل، دفن و آیین خاکسپاری ۱۱۷
۴-۳-۹-آیات و روایات درباره معاد ۱۱۸
۴-۳-۱۰-پل صراط یا چینوت ۱۲۱
۴-۳-۱۱-پاداش و کیفر بهشت و جهنم و پیام زرتشت ۱۲۲
۴-۳-۱۲-اعتقاد به روز جزاء ، بهشت و دوزخ ۱۲۷
۴-۴- اشتراکات عقاید زرتشتیان با دیدگاه قرآن در معاد ۱۳۰
۴-۴-۱-وجود مرگ و فناناپذیری روح ۱۳۰
۴-۴-۲-غسل و کفن و دفن میّت ۱۳۰
۴-۴-۳-محاسبه اعمال بوسیله ترازو ۱۳۱
۴-۴-۴-پل یا صراط ۱۳۱
۴-۴-۵-اعتقاد به روز جزاء ۱۳۱
۴-۴-۶-بهشت و دوزخ ۱۳۲
۴-۴-۷-منجی مورد انتظار ۱۳۲
۴-۴-۸-خلود و جاودانگی ۱۳۳
۴-۵- افتراقات عقاید زرتشتیان با دیدگاه قرآن در معاد ۱۳۴
۴-۵-۱-اختلاف در نام پل ۱۳۴
۴-۵-۲-شفاعت ۱۳۴
۴-۵-۳-برزخ ۱۳۴
۴-۵-۴-نام فرشته مرگ ۱۳۴
۴-۵-۵-نام منجی بشریت ۱۳۵
۴-۵-۶-عمر دنیا ۱۳۵
۴-۵-۷-نوع بهشت و جهنم ۱۳۶
نتیجه گیری ۱۳۷
واژه نامه ۱۳۹
فهرست منابع ۱۴۲
۱-قرآن کریم
۱- نهج البلاغه
۲- فریدریش گلدنر، کارل، اوستا کتاب مقدّس پارسیان، ترجمه ژاله آموزگار، چاپ اول، بیجا، انتشارات اساطیر، ۱۳۸۱
۴- عرب گلپایگانی، عصمت، اساطیر ایران باستان، چاپ اول، تهران، انتشارات هیرمند،۱۳۷۶
۵- اِهیوم، رابرت، ادیان زنده جهان، مترجم عبدالرحیم گواهی، چاپ یازدهم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۲
۶- هنیلز، جان آر، ادیان زنده شرق، ترجمه جمعی از مترجمین، چاپ اول، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب،۱۳۸۹
۷- رضی، هاشم، ادیان بزرگ جهان ، چاپ دوم، تهران، انتشارات آسیا،۱۳۵۵
۸- الخوری الشرتوتی اللبنانی، سعید، اقرب الموارد، جلد۳، چاپ اول، قم، نشر مکتبه آیت الله العظمی المرعشی النجفی، ۱۴۰۳
۹- رضی، هاشم، اوستا کهنترین گنجینه مکتوب ایران باستان، چاپ اول ، تهران، انتشارات بهجت،۱۳۷۹
۱۰- راشد محصل، محمد تقی، اوستا ستایش نامه راستی و پاکی ، چاپ اول، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۲
۱۱- دوشمن گیمن،ژ،اورمزد و اهریمن ماجرای دوگانه باوری در عهد باستان، ترجمه عباس باقری، چاپ اول ، تهران،ن شر پژوهش فرزان، ۱۳۷۸
۱۲- رضی، هاشم، آیین مهر میترائیسم، چاپ اول، تهران، انتشارات بهجت، ۱۳۷۱
۱۳- کریستین سن، آرتو، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، چاپ اول ، تهران، ابن سینا،۱۳۱۷
۱۴- پیرنیا، حسین، ایران باستان، جلد ۳-۱، چاپ اول، تهران، انتشارات دنیای کتاب، ۱۳۳۶
۱۵- مولد،م، ایران باستان، ترجمه ژاله آموزگار، چاپ اول، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران،۲۵۳۶ شاهنشاهی
۱۶- نیکنام، کوروش، آیین اختیار ، چاپ اول، تهران، انتشارات تیس، ۱۳۸۵
۱۷- مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش عقاید، جلد۳، چاپ هشتم، قم، نشر سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۱
۱۸- —————- ، آموزش فلسفه، جلد۲، چاپ هشتم، تهران، چاپ و نشر بین الملل ، ۱۳۸۸
۱۹- سعیدی مهر، محمد، آموزش کلام اسلامی، جلد۱، چاپ هشتم،قم، انتشارات طه،۱۳۹۰
۲۰- ———-، آموزش کلام اسلامی، جلد۲، چاپ دوم، قم، انتشارات طه، ۱۳۸۱
۲۱- مکارم شیرازی، ناصر، آیات ولایت در قرآن، چاپ اول، تهران، انتشارات نسل جوان، ۱۳۸۱
۲۲- مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ترجمه مرتضی آخوندی، جلد ۵۲، چاپ چهارم، تهران، انتشارات دارالکتب اسلامی، ۱۳۶۲
۲۳- خورشیدیان، اردشیر، پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان، چاپ اول، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی فروهر،۱۳۸۶
۲۴- جمعی از نویسندگان، پایاننامه نویسی، چاپ دوم، قم، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۴
۲۵- هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق، پیامبر اسلام حضرت محمّد، چاپ یازدهم، قم، در راه حق،۱۳۸۵
۲۶- شیخ صدوق، محمد بن علی بن بابویه، التوحید در بیان یگانگی خداوند، ترجمه محمّد علی سلطانی، چاپ اول ، قم، انتشارات فکرآوران ،۱۳۸۸
۲۷- مبلغی، عبدالله، تاریخ ادیان و مذاهب در جهان، چاپ اول ، قم ، نشر سینا،۱۳۷۳
۲۸- قدیانی، عباس، تاریخ ادیان و مذاهب در ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات تیس،۱۳۷۴
۲۹- رضی، هاشم، تاریخ مطالعات دینهای ایرانی، چاپ دوم، تهران، انتشارات بهجت، ۱۳۷۱
۳۰- مکارم شیرازی و جمعی از نویسندگان، ناصر، تفسیرنمونه، جلد۱۴، چاپ بیست و چهارم ، قم، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۴
۳۱- جوادی آملی، عبدالله، توحید در قرآن، جلد۲، چاپ سوم، قم، نشر اسراءِ، ۱۳۸۶
۳۲- ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، چاپ دوم، تهران، چاپخانه پیروزی،۱۳۴۸
۳۳- زنر، آرسی، تعالیم مغان گفتاری چند در معتقدات زرتشتیان، ترجمه فریدون بدرهای ، چاپ اول، تهران، انتشارات توس،۱۳۷۷
۳۴- عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، جلد۸، چاپ دوم، قم، انتشارات نوید اسلام، ۱۳۷۰
۳۵- فراهندی، خلیل بن احمد، ترکیب العین، تحقیق مهدی المخزومی، ابراهیم الصامرایی، تصحیح اسعد الطیب، جلد۳، چاپ اول قم، انتشارات اسوه ، ۱۴۱۴
۳۶- طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، جلد۴، چاپ اول، تهران، انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۴۱۷
۳۷- زبیدی، محمد بن مرتضی، تاج العروس، تحقیق عبدالعزیز مطر، چاپ اول، بیروت، انتشارات دارالهدایه، ۱۳۴۹
۳۸- جلالی نائینی، سیدمحمدرضا، ثنویان در عهد باستان، چاپ اول، تهران، انتشارات فروهر،۱۳۸۴
۳۹- خورشیدیان، اردشیر، جهانبینی اشوزرتشت، چاپ اول، تهران، انتشارات فروهر، ۱۳۸۴
۴۰- بویس و دیگران، مری، جستاری در فلسفه زرتشتی، مترجمان سعید زارع و دیگران، چاپ اول، قم، انتشارات دانشگاه ادیان ومذاهب،۱۳۸۸
۴۱- مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، چاپ سی و چهارم، تهران، صدرا،۱۳۸۶
۴۲- طباطبایی، محمدحسین، خلاصه تعالیم اسلام، چاپ اول، قم، نشر بوستان کتاب، ۱۳۵۴
۴۳- آذرگشسب، ادرشیر، خرده اوستا، چاپ دوم، تهران، بینا، ۱۳۴۹
۴۴- عباس زاده، عباس، دلائل امکان و ضرورت معاد در پاسخ به شبهات، چاپ اول، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی رسالت یعقوبی،۱۳۸۸
۴۵- قطب، سید، دورنمای رستاخیز در ادیان پیش در قرآن، ترجمه غلامرضا خسروی حسینی، چاپ اول، تهران، انتشارات کتابفروشی مرتضوی،۱۳۴۹
۴۶- خرّمشاهی، بهاء الدین، دانشنامه قرآن، جلد ۱و۲، چاپ دوم، تهران، انتشارات دوستان- ناهید، ۱۳۸۱
۴۷- اوشیدری، جهانگیر، دانشنامه مزدیسنا، چاپ اول، تهران، نشر مرکز، ۱۳۷۱
۴۸- خامنهای، سیدعلی، رساله اجوبه الاستفتاءِات، چاپ سیزدهم، تهران، انتشارات بین المللی مهدی، ۱۳۸۶
۴۹- مصباح یزدی ، محمدتقی،راه و راهنماشناسی، چاپ ششم، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،۱۳۸۸
۵۰- هینلز، جان راسل، راهنمای ادیان زنده جهان، ترجمه عبدالرحیم گواهی، جلد اول، چاپ اول، قم، چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،۱۳۸۵
۵۱- شاهرخ، ارباب کیخسرو، زرتشت پیامبری که از نو باید شناخت، چاپ دوم، تهران، انتشارات حامی،۱۳۸۰
۵۲- قانعی ، سعید، زرتشت پیامبر ایران باستان، چاپ سوم، تهران، مؤسسه انتشارات به آفرین، ۱۳۸۸
۵۳- رضی، هاشم، زرتشت در گاثاها، چاپ اول ، تهران، انتشارات سخن،۱۳۸۲
۵۴- آشتیانی، جلال الدین، زرتشت مزدیسنا و حکومت، چاپ هفتم ، تهران، شرکت سهامی انتشار،۱۳۷۴
۵۵- بویس، مری، زرتشت و تعلیمات او، ترجمه همایون صنعتیزاده، جلد۱، چاپ دوم، تهران، انتشارات توس، ۱۳۸۶
۵۶- فریدون وهمن، آسوسن، زندگی و اندیشه زرتشت سیری در زندگی و آموزههای زرتشت، علی دهباشی، چاپ دوم، تهران، نشر افکار ،۱۳۸۲
۵۷- مهر دخت، کیخسروی، سدرهپوشی، چاپ اول، شیراز، انتشارات راهگشا،۱۳۷۹
۵۸- وحیدی، حسین، شناخت زرتشت، چاپ دوم، تهران، نشر علم،۱۳۸۲
۵۹- جوهری، اسماعیل بن حمّاد، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، تحقیق احمد عبدالغفور عطّار، جلد۱، چاپ اول، انتشارات امیری، بیروت، ۱۳۸۶
۶۰- زنر،آر،سی، طلوع و غروب زردشتیگری، ترجمه تیمور قادری ، چاپ دوم، تهران، انتشارات امیرکبیر،۱۳۸۷
۶۱- فراهندی، خلیل بن احمد، العین، تحقیق مهدی المخزومی، جلد۵، چاپ اول، عراق، انتشارات دارالرشید، ۱۳۶۱
۶۲- سجادی، سید جعفر ، فرهنگ معارف اسلامی، جلد اول،چاپ چهارم، تهران، انتشارات کومش،۱۳۷۹
۶۳- آذرنوش، آذرتاش، فرهنگ معاصر عربی فارسی، چاپ اول، تهران، نشرنی،۱۳۷۹
۶۴- مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی به فارسی ترجمه المنجد الابجدی، چاپ اول ، تهران ، انتشارات اسلامی،۱۳۷۰
۶۵- حامدی، گلناز، فرهنگ اصلاحات ادیان جهان، چاپ اول، تهران، نشر غزال، ۱۳۸۴
۶۶- خاتمی، احمد، فرهنگ علم کلام، چاپ اول، تهران، انتشارات صبا، ۱۳۷۰
۶۷- معین، محمد، فرهنگ فارسی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۰
۶۸- بلاذری، احمد بن یحیی بن جابر، فتوح البلدان، ترجمه محمّد توکّل، چاپ اول، تهران، نشر نقره، ۱۳۶۷
۶۹- قرشی، علی اکبر ، قاموس قرآن، جلد۷-۶، چاپ هشتم، تهران، دارالکتب الاسلامیه،۱۳۶۱
۷۰- آذرگشسب، فیروز، گاتها یا سرودهای آسمانی زرتشت، چاپ چهارم، تهران، انتشارات فروهر، ۱۳۸۳
۷۱- پورداوود، ابراهیم، گاثاها سرودهای زرتشت، چاپ اول، تهران، دنیای کتاب،۱۳۸۱
۷۲- رایشلت، هانس، گاهان زرتشت و متنهای نو اوستایی، ترجمه جلیل دوستخواه، چاپ اول، تهران، انتشارات ققنوس،۱۳۸۳
۷۳- مفرد کهلان، جواد، گزارش زادگاه زرتشت و تاریخ اساطیری ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات نگین،۱۳۷۵
۷۴- دهخدا، علی اکبر، لغتنامه، چاپ دوم، تهران انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۷
۷۵- عادل سبزواری، محمود، لغتنامه قرآن کریم، جلد۶، چاپ اول، تهران، نشر ثالث، ۱۳۸۷
۷۶- این منظور، محمّد بن مکروم، لسان العرب، تصحیح امین محمّد عبدالوهاب محمّد الصادق العبیدی، جلد ۱و۳، بیروت، نشر داراحیاء التراث العربی، ۱۳۰۱
۷۷- مطهری، مرتضی، معاد، چاپ هفدهم، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۸۷
۷۸- سبحانی، جعفر، منشور عقاید امامیه، چاپ ششم، قم، انتشارات مؤسسه امام صادق، ۱۳۸۹
۷۹- شعبانی منفرد، محمد جواد، معاد وقیامت، چاپ دهم، قم، انتشارات موج علم،۱۳۹۱
۸۰- مصباح یزدی، محمدتقی، مشکات، جلد۳-۱، چاپ اول، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،۱۳۸۶
۸۱- آذرگشسب، اردشیر، مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، چاپ اول، بیجا، انتشارات بینا، ۱۳۵۲
۸۲- مکارم شیرازی، ناصر، معاد و جهان پس از مرگ، چاپ دوم، قم، انتشارات سرور،۱۳۷۶
۸۳- ری شهری، محمد، منتخب میزان الحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی، چاپ سوم، قم، چاپ و نشر دارالحدیث،۱۳۸۴
۸۴- بندرریگی، محمّد، المنجد، جلد۲، چاپ پنجم، تهران، انتشارات ایران، ۱۳۸۶
۸۵- طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، جلد۱۴، چاپ اول، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۸۶
۸۶- راغب اصفهانی، حسین بن محمّد، مفرادت الفاظ قرآن، ترجمه غلامرضا خسروی حسینی، جلد۲، چاپ اول، تهران، انتشارات مرتضوی، ۱۳۷۴
۸۷- نصار، سیداحمد و دیگران، المعجم الوسیط، چاپ اول، بیروت، انتشارات داراحیاء التراث العربی، ۱۴۲۹
۸۸- زکریّا، ابی الحسین احمد بن فارس، معجم المقاییس فی اللغه، تحقیق شهاب الدین ابوعمر، جلد۵، چاپ اول، تهران، نشر دارالفکر، ۱۳۷۱
۸۹- الباقی، محمّدفؤاد، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، چاپ اول، تهران، انتشارات اسماعیلیان، ۱۳۶۴
۹۰- شیخ صدوق، محمّد بن علی بابوی، من لایحضره الفقیه، ترجمه محمّدباقر بهبودی، جلد۱، چاپ اول، قم، انتشارات کبیر، ۱۳۷۰
۹۱- طریحی، فخر بن محمّد، مجمع البحرین، جلد۱ و۵، چاپ سوم، تهران، انتشارات مرتضوی، ۱۳۷۵
۹۲- مطهری، مرتضی، نبوّت، چاپ چهاردهم، تهران، انتشارات صدرا،۱۳۸۷
۹۳- جوادی آملی، عبدالله، وحی و نبوّت در قرآن، جلد۳، چاپ سوم، قم، نشر اسراء، ۱۳۷۵
۹۴- فرهوشی، ابراهیم، ویسپرد گزارش ابراهیم پور داوود، چاپ اول ، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران،۲۵۳۷شاهنشاهی
۹۵- رضی، هاشم، وندیداد، جلد۱، چاپ اول، تهران، انتشارات فکر روز، ۱۳۷۶
۹۶- دوشمنگیمن،جی، واکنش غرب در برابر زرتشت، ترجمه تیمور قادری، چاپ اول، تهران، امیرکبیر،۱۳۸۳
۹۷- حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، تصحیح شیخ عبدالرحیم الربانی الشیرازی ، جلد۱۱، چاپ پنجم، تهران، مکتب الاسلامیه،۱۴۰۱
۹۸- پورداوود، ابراهیم، یسنا، جلد ۱و۲، چاپ اول، بیجا، انتشارات اساطیر، ۱۳۸۰
۹۹- فرهوشی، بهرام، یشتها گزارش پور داوود، جلد۱و۲، چاپ سوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،۲۵۳۶ شاهنشاهی
۱۰۰- قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع الموده، گردآورنده علی جمال حسینی، چاپ دوم، تهران، انتشارات مرتضوی، ۱۳۸۰
حمد و سپاس خداوندى را که خود را به ما شناسانید و شیوه سپاسگزارىاش را به ما الهام کرد و ابواب علم ربوبیت خویش را به روى ما بگشاد و ما را به اخلاص در توحید او راه نمود و از الحاد و تردید در امر وى به دور داشت. او را سپاس گوییم، چنان سپاسى که با آن در میان سپاسگزارانش زندگی کنیم، و به یارى آن از همه آنان که خواستار خشنودى و بخشایش او هستند، گوى سبقت برباییم.آن چنان سپاسى که تابشش تاریکى وحشتافزاى قبر را بر ما روشن گرداند و راه رستاخیر را براى ما هموار سازد و در آن روز که هر کس به جزاى عمل خویش رسد و بر کسی ستم نرود و هیچ دوستى از دوست خویش دفع ضرری نتواند و کسی به کسی یارى نرساند، چون در موقف بازخواست ایستیم، منزلت ما برافرازد و بر مرتبت ما بیفزاید.[۱]
سلام و صلوات خدا بر انبیای الهی بویژه خاتم ایشان نبی مکرم اسلام حضرت محمد و خاندان مطهرش. لعن الهی تا ابد نثار دشمنان ایشان باد.
فکر نگارش و تدوین پایاننامهای در خصوص عقاید زرتشتیان به سالهای پیش باز میگردد. یعنی سالهای تحصیل در دوران دبستان، در سال چهارم دبستان همیشه این سؤال برایم مطرح بود که چرا زنگ قرآن، معلّم من عوض میشود. در حالی که کلاسهای دیگر زنگ قرآن معلمّشان تغییر نمیکرد. وقتی از معلّم قرآن میپرسیدم چرا شما تدریس میکنید در پاسخ میگفت چون معلّم شما زرتشتی هستند و دینشان با ما فرق میکند.
در نوجوانی گمان میکردم تفاوت نوع لباس و پوشش زرتشتیان با ما، علّت فرق دین اسلام و زرتشتی است ولی بعدها فهمیدم که علّت تفاوت در اصول و عقاید است.
احساس نیاز و علاقه باعث شد که موضوع پایاننامه را عقاید معلّم زرتشتیام و مقایسه آن با دین خودم از منظر قرآن قرار دهم. چرا که به جز قرآن کریم هیچ کتاب آسمانی دیگری نیست که حتّی به ادّعای معتقدانش به عین الفاظ وحی و وحیانی باشد و مصونیّت قرآن از هرگونه افزایش و کاستی نیز در تاریخ ادیان سابقه و همانند ندارد.
در این پایاننامه از کتاب اصلی زرتشتیان یعنی گاتاها که همان سرودهای زرتشت است و نیز بخشهای اوستا که توسط موبدان تفسیر شده استفاده کردم. نیز مطالبی از مصاحبه با معلّم زرتشتی مسلمان شده و نیز معلّم زرتشتی سابق خودم و موبدان استفاده بردم. سعی شده است در حدّ امکان سه اصل مشترک یعنی توحید، نبوّت و معاد در دو دین اسلام و زرتشتی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد.
متن حاضر از چهار فصل تشکیل شده است. این اثر هم مثل هر کار بشری خالی از عیب و نقص نیست؛ از این رو، به دیده منّت هر نقد و نظر اصلاحی و سازنده را مغتنم شمرده و برای جبران نقایص از آن استفاده خواهد شد.
در پایان از همه کسانی که مرا در این اثر یاری کردند تقدیر و تشکر میشود؛ به ویژه زرتشتیان شهرمان، اساتید زرتشتی که با در اختیار قرار دادن کتب دینی خود مرا در این امر یاری کردند.
امیدوارم مطالبی که در این تحقیق گردآوری شده، به معرفت دینی خوانندگان در عرصه اعتقادات بیفزاید. از خداوند متعال برای خود و همه کسانی که در تولید این تحقیق نقش داشتند، عاقبت خیر آرزو میکنم.
یکی از ادیان موجود در جهان دین زرتشت است که از آن به عنوان دین آسمانی نیز یاد شده است. نام کتاب مقدس زرتشتیان اوستا و نام پیامبرشان اشوزرتشت میباشد .
بین آموزههای اسلام و آیین زرتشتی قرابتهای زیادی دیده می شود در اسلام خدا، شیطان، نیروهای شیطانی و … است در زرتشت اهورا، اهریمن، … وجود دارد .
در اسلام فرشتگان هستند و در آیین زرتشت امشاسپندان و فروهرها .
فرجام جهان در اسلام ظهور مصلح آخرالزمان، جهان آخرت، پل صراط است و در زرتشت ظهور سوشیانس، جهان آخرت، پل چینود که همه حکایت از اشتراکهای زیاد این دو آیین آسمانی دارد.
در این تحقیق عقاید زرتشتیان در سه اصل توحید و نبوّت و معاد مورد بررسی قرار گرفته و سپس با استفاده از دیدگاه قرآن، اشتراکات و افتراقات دین زرتشت و اسلام در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است.
این تحقیق عقاید دین زرتشتی که دین ایرانیان باستان بوده و اکنون در حال انقراض و از بین رفتن است با اعتقادات دین اسلام مقایسه میشود، تا مشخص شود ایرانیانی که با دعوت پیامبر اسلام حضرت محمّد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به اسلام گراییدهاند با ایرانیانی که بر دین کهن ایرانی یعنی زرتشت پابرجا ماندهاند در اصول اعتقادی مانند توحید، نبوت و معاد با هم چه اشتراکاتی دارند و تفاوت آنها در چه حدّی است .
از آنجا که برای پذیرش هر دینی نیاز به تحقیق و تفحص است؛ و تحقیق و پژوهش در اصول اعتقادی ضرورت دارد، انگیزهای شد تا در مورد یکی از ادیان زنده دنیا که دین زرتشتی می باشد و محل سکونت آنها کشورهای آسیایی و ایران خصوصاً استان یزد میباشد پژوهشی انجام شود.
برای ایرانی مسلمان، مطالعه و بررسی آیین زرتشت و فلسفه و اخلاق آن فرصت مغتنمی است برای آشنایی و شناخت بیشتر اسلام؛ زیرا پیروان این دو دین بزرگ مانند دو رود خروشان در این سرزمین با هم تلاقی و تعامل بسیار داشتهاند. شباهتها و همسانیهای این دو دین در عرصه باورها، ضرورت آشنایی عمیقتر مسلمانان از آیین زرتشت را ضروریتر میکند.
این پژوهش برای آشنایی بیشتر مسلمانان با عقاید زرتشتیان کشورمان میباشد و نیز پاسخی بر سؤال دوران کودکیام که زرتشتیان شهرمان چه عقایدی دارند که معلم زرتشتی من نمیتوانست قرآن را تدریس کند و معلم دیگری در ساعت قرآن، در کلاس ما حاضر میشد.
کتابی که امروز به عنوان کتاب دینی زرتشتیان با نام اوستا در دنیا مشهور است مجموعهای از نمازها، سرودها، مراسم و آداب دینی است؛ آن قسمت از اوستا که به گاتها مشهور است پیام آسمانی اشوزرتشت میباشد.
کتاب اوستا و ترجمههای آن از جمله گاتاها،سرود زرتشت، یسنا، یشتها، ویسپرد و خردهاوستا ترجمههایی به زبان فارسی هستند که ابراهیم پورداوود آن را به نگارش درآورده است همچنین گفتاری درباره دینکرد نوشته جواد مشکور عصر اوستا ترجمه مجیدرضی و گنجینهاوستا تألیف هاشم رضی، ارداویراف نامه تصحیح و ترجمه محمدمعین ما را با عقاید زرتشتیان آشنا میکند .
الملل والنحل ابوالفتح محمد بن عبدالکریم شهرستانی، خرده اوستا ترجمه و تفسیر موبد اردشیر آذرگشسب ادیان بزرگ جهان نوشته هاشم رضی، آثار الباقیه ابوریحان بیرونی ترجمه علیاکبر داناسرشت، تاریخ جامع ادیان نوشته جان بیناس، زرتشت پیغمبر ایران باستان اثر پرفسور ا. و. وجکسن کتابهایی هستند که به توصیف عقاید زرتشتیان پرداخته است .
کتابهای المیزان علامه طباطبایی، معاد در قرآن آیت الله جوادی آملی، التوحید محمدبن علی بی بابویه شیخ صدوق، کتابهای خدمات متقابل اسلام و ایران، معاد، نبوت، عدل الهی نوشته شهید مرتضی مطهری در زمینه دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار گرفته و همچنین مقالاتی در مجلات تخصصی کلام، فصلنامه کلام اسلامی صباح، طهور تا حدی به این مطالب پرداخته است اما اثری که صرفاً این دو دین را در مورد اصول توحید و نبوّت و معاد مورد مقایسه قرار دهد و اشتراکات و افتراقات آن را بیان کند نوشته نشده است. در این اثر دیدگاه اعتقادی زرتشیان در حوزه توحید، نبوّت و معاد با دیدگاه اسلام که بیشتر برگرفته از قرآن است، مقایسه خواهد شد.
سؤال اصلی : زرتشتیان درباره توحید، نبوّت، معاد چه اعتقادی دارند و دیدگاه قرآنی در این عقاید چیست؟
۱- اشتراکات و افتراقات زرتشتیان در مورد توحید با دیدگاه قرآن چیست ؟
۲- اشتراکات و افتراقات زرتشتیان در مورد نبوّت با دیدگاه قرآن چیست ؟
۳- اشتراکات و افتراقات زرتشتیان در مورد معاد با دیدگاه قرآن چیست ؟
فرضیه سؤال اصلی : عقاید زرتشتیان در توحید و نبوّت و معاد با دیدگاه قرآن رابطه قرابت و نزدیکی دارد.
۱- بین دیدگاه زرتشتیان و قرآن در مورد توحید ذاتی و خالقیّت قرابت و نزدیکی وجود دارد .
۲- بین دیدگاه زرتشتیان در مورد نبی این اشتراک وجود دارد که هر دو پیامبر را بشر می دانند اما در نوع معجزه تفاوت دارند .
۳- زرتشتیان درخصوص حتمیّت مرگ و حیات پس از آن با قرآن اتفاق نظر دارند اما درخصوص برخی مسائل مانند نام پل، نحوه محاسبه و غیره با هم اختلاف دیدگاه دارند .
این پژوهش براساس روش توصیفی تحلیلی میباشد که سعی شده عقاید در عرصه توحید، نبوّت و معاد زرتشتیان از منابع خودشان استخراج و ضمن توصیف با منابع اسلامی مخصوصاً قرآن مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد.
در فصل اول با عنوان “کلیات” به شرح حال اشو زرتشت و مباحث دیگر پرداخته شده است و نیز در ابتدای هر فصل به مفهوم شناسی و کلمات کلید پرداخته شده است. در فصل دوم عقاید زرتشتیان در توحید تبیین شده و سپس اشتراکات عقاید زرتشتیان با دیدگاه قرآن در توحید و در ادامه، افتراقات آن بررسی شده است.
در فصل سوم، عقاید زرتشتیان در نبوّت و افتراقات و اشتراکات آن با دیدگاه قرآنی بحث شده است. در فصل چهارم، همین محورها در موضوع معاد پی گرفته شده است. و در ادامه نتیجه تحقیق حاضر، تبیین شده است.
از عمدهترین مشکلات این پژوهش در دسترس نبودن منابع دست اول زرتشتیان و آشنا نبودن با زبان سانسکریت بود که برای فهمیدن لغات دشوار آن زمان زیادی صرف شد. همچنین یکی از موانع پژوهش در منبع اصلی، یعنی اوستا بود که چند هات به عنوان سخنان اشوزرتشت بیان شده بود و بقیه کتاب توسط موبدان تفسیر شده بود که در اصل سخن پیامبر نبود که به عنوان سند قرار گیرد، بلکه سلیقه های شخصی افراد بود که به عنوان اعتقادات زرتشتیان به کتاب اضافه شده بود و یکی از محدودیتها در این زمینه کم بودن ترجمهها و مطالب علمی بود .
زرتشتیان پیامبرشان را اشوزرتشت مینامند چرا که اعتقاد دارند چکیده پیامهایی که پیامبرشان برای بشر آورده پیام اشویی است که بارها در گاتاها و در تمام اوستا نیز به این واژه اشاره شده است. و اشو یعنی پاک به معنی کامل کلمه « پاکی تن و روان و راستی و درستی و عشق اهورایی[۲].
با توجه به منابع دینی زرتشتیان، اشوزرتشت در زمان پادشاهی لهراسب در مکانی به نام شهر رغه[۳] یاری که در کنار دریاچه چیچست واقع بوده به دنیا آمده است. که ایرانیان و اکثر دانشمندان باور دارند که دریاچه چیچست همان دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه امروزی میباشد. ونظریهای که امروزه بیشتر طرفدار دارد این است که دریاچهی چیچست دریاچه هامون یا آمودریا،میدانند، که آریاییها در آنجا زندگی میکردهاند[۴].
طبق مدارک تاریخی که مورخین ارائه کردهاند زرتشت تنها نوزادی بوده که موقع تولد خندیده است و این مسئله در بندهای ۹۵-۹۳ فروردین یشت، فرگرد۱۹ وندیداد اشاره شده، مورخین یونانی نیز این مطلب را تأکید کردهاند و زرتشت در سن سی سالگی به پیامبری مبعوث میگردد[۵].
در اغلب کتابها بیان شده است که زندگی اشوزرتشت معلوم نیست و درباره زمان زرتشت از ششصد سال پیش از مسیح تا شش هزار پیش از مسیح اختلاف است. ولی محققین غالباً زمان زرتشت را ششصد سال قبل از مسیح میدانند [۶].
آقای خورشیدیان نویسنده کتاب پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان ، که خود یک جرّاح چشم و موبد هستند در صفحه ۱۶ کتابشان اینگونه میگوید :
« چون همه پیامبران و بزرگان باستان زمانی که به دنیا آمدهاند کسی خبر نداشته که این کودک در بزرگی به این پایه مینوی خواهد رسید و تاریخ زایش او مهم خواهد شد و در ضمن شناسنامه هم که وجود نداشت که تاریخ دقیق را ثبت کنند، به ناچار تاریخ زایش آنها را بعدها با توجه به شواهد حدس میزدند و یا از بستگان نزدیک پرسیده میشد. بنابراین نخستین روز زایش هیچ پیامبری مشخص نیست . در مورد مسیح که تولد او را اوائل دی ماه دانستهاند به خاطر اختلاف بین فرقههای مختلف مسیحی پنج روز را که کریسمس مینامند تا همبستگی ایجاد شود. همچنین در مورد تولد حضرت محمّد(صلّیالله علیه و آله و سلّم) بین پیروان مذهب شیعه و سنی هفت روز اختلاف است که آن را هفته وحدت میگویند تا موجب اتحاد و همبستگی شود.آنچه در تاریخ سنتی و در اوستا پیاپی آمده روز زایش اشوزرتشت خورداد از ماه فروردین که روز ششم فروردین میشود بوده است. از نظر ایشان محل زایش با تاریخ تولد پیامبر اهمیتی ندارد. مهم پیام پیامبر است و اثری که این پیام در سرنوشت مردم اثرگذار است.»[۷]
تاریخ سنتی حیات زرتشت، چون با افسانه و اسطوره با اقبال محققان روبهرو نشده است، تاریخگذاری با محاسبه ارقام و اعداد هم مانند تاریخ سنتی مشخص نیست پس باید حیات زرتشت را بر پایه کهنگی زبان گاتاها و یشتهایی که از تجدد طلبی زرتشتیان در امان ماندهاند تعیین کرد و از این طریق میتوان زمان تقریبی حیات زرتشت را به دست آورد. و محققان با رعایت همین طریقه زمان نزدیک به او را برآورد کردهاند و اکثر محققان بر این باورند که زرتشت در حدود نیمه هزاره اول پ.م یا در حدود سده هفتم یا هشتم پ.م پا به عرصه وجود نهاده است[۸].
پدر زرتشت پوروشسب و مادرش دوغدو از خانواده سپیتمه[۹] یا اسپنتمان میباشد[۱۰]
بر طبق تاریخ سنتی، زرتشت سه همسر برگزیده است؛ ولی در داستانها فقط نام زن سوم او به نام هووی[۱۱] مؤنث
هووَ به معنی دارنده گاو خوب از خانواده هوگوه[۱۲] آمده که دختر فَرشوشتره[۱۳] بود است[۱۴].
نام دو همسر دیگر زرتشت معلوم نیست. به روایت سنتی یک پسر به نام ایَست و استَرَه[۱۵] و سه دختر به نامهای تریتی، فرین و پورچیستا از همسر اول زرتشت میباشند. اُروَتدنَرو خورشیدچهر از فرزندان همسر دوم زرتشت هستند. و هوشیدرو هوشیدر ماه و سوشیانت سه پسری هستند که فرزندان هووی، همسر سوم زرتشت میباشند که در آخرالزمان ظهور خواهند کرد[۱۶].
نام حقیقی زرتشت آنگونه که در گاتاها آمده زرتوشتره اسپیتامه است. (یسناهات ۲۹ بند۸) یونانیان زرتشت را زروآستر مینامند و بر این باورند که این نام از کلمه آستر یا استر (ایستار) به معنی ستاره مشتق شده و مفهوم آن ستاره شناس بوده است. زولستر شرق شناس آلمانی نام زرتشت را صاحب شتر زرین تفسیر میکند .
یوستی، محقق آلمانی این نام را مرکب از زر به معنی زرین و استر یا ستاره دانسته و آن را ستاره زرین بیان میکند. ماکس مولر دانشمند آلمانی الاصل استاد آکسفورد صاحب شتر جسور تفسیر میکند. جکسون، دانشمند انگلیسی معنی این نام را دارنده شتر پیر یا خشمناک میداند. بویس، مستشرق انگلیسی نام زرتشت را آنکه شتر میراند یا آنکه شتر را اداره میکند تعبیر کرده است[۱۷].
مارتین هاوگ، مستشرق آلمانی بر این باور است که این کلمه در اصل جارات-اوتارا بوده است که به سانسکریت ستایش کننده عالی معنی میدهد. بارتولومه در ابتدا بر این باور بود که نام زرتشت ترکیبی از دو کلمه زرت و اشترا بوده و آن که به آبادانی مرتع تمایل دارد معنی میدهد ولی بالاخره معتقد میشود که نام زرتشت از کلمه شتر مشتق شده است او می نویسد بنیانگذار مذهب ایرانی یک نام کاملاً وطنی و خانه درآمد دارد و اتفاقاً به همین جهت باید آن را اصیل دانست .اعراب نام زرتشت را زر-وشت یا سلطنت زرین تفسیر کردهاند .
بالاخره محققین زرتشتی نظیر آذرگشسب و پوروالا چنین تعبیر میکنند که نام اصلی زرتشت اسپیتامه بوده و هنگامی که به پیغمبری مبعوث گردیده، لقب زرتشت به او اعطا شده است. این نام ترکیبی از اوش به معنی سوزاندن و درخشیدن، و زر به معنی زرین و طلایی است. گاو وحشی در بین هندوان اوشترا نامیده میشود زیرا دارای رنگ سوخته است از این توجیه نتیجه میگیرند که زرت اوشتر یعنی کسی که چهرهاش از نور خدا درخشان است و به عبارت دیگر هالهای از نور بر گرد چهره اوست. در تصاویری که از زرتشت ارائه میشود این نظر منعکس گردیده، و او را چون مقدسین مسیحی و امامزادههای ایرانی، با هالهای از نور نقّاشی میکنند .
آذرگشسب(Azar Goshasb) مینویسد :
« اسفتمان پس از رسیدن به مقام پیمبری با کنیه زرتشت مفتخر گردیده بنابراین سخنی نامعقول است اگر بگوییم پیمبر پس از رسیدن به چنین مقام والای روحانیت، به لقب دارنده شتر پیر یا زردرنگ، مفتخر گردیده است او به غربیان انتقاد میکند که نادانسته زرتشت را با شتر و حیوان گردن دراز مربوط ساختهاند! و بالاخره نتیجه میگیرد که زرتشت دارای مفهوم کسی که چهرهاش از نور خداوندی روشن است و هالهای از روشنایی گرد سرش میدرخشد میباشد.»
آذرگشسب مینویسد :
« شتر حیوانی نبود که در بین آریاهای ایرانی اهمیت داشته باشد تا دارنده آن به خود مباهات کند بنابراین دارنده شتران زردرنگ و پیر و خشمگین هیچ چسبندگی با نام پیمبر ایران ندارد»[۱۸].
اگر به واقعیت توجه کرده و نام زرتشت را آنسان که در گاتاها آمده و با زمان و مکان زادگاه او سازش دارد توجیه کنیم میفهمیم که در جامعه رمهدار سه هزار سال قبل که چارپایان و رمه بزرگترین سرمایه بود، اغلب نامهایشان ترکیبی با نامهای حیوانات اهلی بوده است.نام گاو و اسب و شتر که عامل اصلی در زندگانی مردم خوارزم و باکتریا، زادگاه زرتشت بوده است در ترکیب نامهای این مردم به وفور به کار گرفته میشده است .
در اوستا و حتی گاتاها نامهای مرکبی در ارتباط با اسب و گاو و شتر وجود دارد مانند پوروشاسپه پدر زرتشت به معنی دارنده اسب سیاه سفید یا خاکستری، ویشتاسپه، حامی مشهور زرتشت به معنی دارای اسب سرکش. در ارتباط با گاو مانند دوغدوه، نام مادر زرتشت به معنی دوشنده شیر گاو و در ارتباط با شتر مانند فرشاوشتره از پیروان مشهور زرتشت به معنی صاحب شتر تیز و درخشان و یا جسور و غیره .
[۱]. ترجمه بخشی از مناجات اول صحیفه سجادیه.
[۲] – اردشیر، خورشیدیان، پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، چاپ اول، تهران، انتشارات فروهر، ۱۳۸۴، ص۱۵
[۳] – (ragha)
[۴] – رک، اردشیر خورشیدیان، پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، ص۱۵
[۵] – همان، ص۱۵
[۶] – مرتضی، مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، چاپ ۳۴، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۷۶، ص۱۸۰٫
[۷] – همان، ص۱۶٫
[۸] – سیدمحمدرضا جلالی نائینی، ثنویان در عهد باستان، ص۱۰۴٫
[۹] – (spitama)
[۱۰] – کوروش، نیکنام، آیین اختیار(گفتاری پیرامون فرهنگ و فلسفه زرتشت، چاپ اول، تهران، انتشارات تیس،۱۳۸۵، ص۴
[۱۱] – (HVAVI)
[۱۲] – (Hvogra)
[۱۳] – (Frasastra)
[۱۴] – سیدمحمدرضا، جلالی نائینی، ثنویان در عهد باستان، چاپ اول، تهران، انتشارات طهوری، ۱۳۸۴، ص۱۶۰
[۱۵] – (Isatrastara)
[۱۶] – اردشیر، آذرگشسب، خرده اوستا، چاپ دوم، تهران، بی نا، ۱۳۴۹، ص ۴۲
[۱۷] – جلال الدین، آشتیانی، زرتشت مزدیسنا و حکومت، چاپ هفتم، شرکت سهامی افشار، ۱۳۷۴، ص۴۷
[۱۸] – جلال الدین آشتیانی، زرتشت مزدیسنا و حکومت، ص۴۹
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .