پایان نامه تاثیر روانی رنگ ها در تصویر سازی کتاب کودک

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

پایان نامه تاثیر روانی رنگ ها در تصویر سازی کتاب کودک

تعداد صفحات : ۱۰۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هدف از پژوهش تأثیر روانی رنگ ها در تصویر سازی کتاب کودک  می باشد .

پژوهش به ۲ مقوله ی تصویرسازی و روان شناسی رنگ می پردازد .

ابتدا تاریخچه ای در مورد تصویرسازی و تعریف تصویر و تصویرسازی ، جذابیت های تصویری ،و سپس در مورد شناخت مخاطب کودک و گروه بندی سنی و ویژگی های جسمی و روانی کودک و در آخر مبحث رنگ و روانشناسی رنگ و رابطه و تأثیر رنگ بر روی تصویر سازی را مورد بحث و بررسی قرار داده ایم و و بعد از آن با توضیحی و مورد کار علمی و روش اجرای آن پژوهش را به پایان رسانده ایم .

امروزه تصویر ، محیط زندگی انسان را احاطه کرده است و در فعالیت های اجتماعی او نقش اساسی را بر عهده دارد همانطور که کلام و نوشته از عناصر ارتباطی انسان با یکدیگر می باشد ، تصویر نیز با ویژگی های منحصر به فرد خود بدون محدودت مکانی و زمانی نقش مهم تر و عام تری در ارتباطات انسانی دارا می باشد .

امروزه تصویرگران به ظریف ترین نکات زندگی خود توجه دارند که شاید از دید بسیاری از محققان و اندیشمندان به دور مانده باشد . تصویرگر با به وجود آوردن تصاویر علمی و آموزشی آگاهی افراد جامعه را از دنیای پیرامون خود افزایش می دهد .

تصویرگر متعهد تلاش می کند آثاری را به وجود بیاورد که همواره با خلاقیت و نوآوری و بهره گیری از شیوه های نوین اجرایی و از حیث تکنیک نیز غنی باشد . رسیدن به جامعۀ سالم و بی آلایش که در آن فرم ها و رنگ ها بیان کننده آلارم جامعه می باشند از هدف هایی است که تصویرگران برای آن تلاش می کنند .

تصویرگر می تواند یک روانشناس و جامعه شناس هنری باشد که از ماورای صفحه تصویرش به معانی و مفاهیم دقیق آنها پی برده و با خلق تصاویری که ناشی از شناخت کامل او از ارزش های حاکم بر جامعه می باشد ضمن احترام گذاشتن به آن ارزش ها دست به تصویرسازی می زند .

بنابراین خلق آثار هنری برای کودک مستلزم داشتن دانش کافی در زمینه های گوناگون و از همه مهمتر روانشناسی است ، هم روانشناسی کودک و هم روانشناسی رنگ .

روانشناسی رنگ از نگاه علمی و از دیدگاهی که روانشناسان در بحث های روانشناسی رفتاری و بالینی به آن می پردازند ، به شکل دقیق در تصویرسازی ، تصاویرسازانی که امروزه فعالیت می کنند رعایت نمی شود تصویرگران به شکل اکتسابی و به طریقی که به انها آموزش داده می شود ، دربارۀ تاثیرات رنگ ها چیزهایی می آموزند ؛مثلا ،مواردی اعم از تاثیرات رنگ های سرد وگرم بر روی مخاطب ، نوع پرداخت رنگ  در آثار و … را مدنظر قرار می دهند .

تاثیر رنگی در اینجا به روانشناسی رنگ نزدیک می شود که می تواند کودک را به هیجان زده ، شاد و خندان کند : نکته دیگر اینکه مخاطب نیز برای تصویر گر از اهمیت زیادی برخوردار است . محدوده سنی تاثیرات حسی و ذهنی رنگ ها بر روی مخاطب و … از مواردی هستند که تصویرگر به آنها توجه زیادی دارد . تصویرگران در کارهای خود سعی می کنند به سمت رنگ هایی بروند که تاثیر مثبتی بر روی مخاطب داشته باشد و به آن  هدفی که نویسنده در ذهن دارد ، نزدیک تر شوند .

در کشور ما ،ناشران به شکل خیلی جدی به بحث تاثیر رنگ نمی پردازند .و به طور کلی به کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی که در پشت آن باید اندیشه ای قرار داشته باشد نگاه کنند .

در حالی که در کشورهای خارجی ، تلاش می شود تا به شکل کارشناسی شده ای و فرم در طرح تصاویر استفاده کنند این آثار در ایران ،اگر درست ترجمه و منتشر شوند ، می توانند تاثیر مثبتی بر روی مخاطب بگذارند اما این اتفاق کمتر می افتد .ناشران ایرانی دست به تغییر رنگ ها و چاپ آن می زنند و این تاثیر خوبی بر روی مخاطب ندارد در حال حاضر ناشران کمتر به مباحث رنگی توجه می کنند و از زاویۀ دید علمی به ان نمی نگرند .

واژه های کلیدی: تصویرسازی ، روان شناسی رنگ،  کتاب کودک 

فهرست مطالب

چکیده    ۱
تاریخچه تصویرسازی    ۶
تعریف تصویرسازی    ۸
اهداف و رسالت تصویرگر    ۱۰
تعریف مختصری از تصویر    ۱۰
اهمیت تصویر    ۱۳
تاریخچه ی تصویرسازی کودکان    ۱۴
کتاب های تصویری    ۱۸
کیفیت ارائه کتاب و تصویر    ۲۰
جذابیت تصویری    ۲۲
راه ایجاد جذابیت تصویری    ۲۴
عوامل ایجاد جذابیت در کتاب کودک    ۲۵
ارتباط متن و تصویر و کیفیت تصویر    ۲۵
چگونگی نزدیکی به مخاطب کودک    ۳۴
شناخت رنگ و روان شناسی رنگ ها    ۳۶
مقدمه    ۳۶
دریافت جذابیت تصویری با درک نماد و نشانه    ۳۹
ویژگی های تصویر خوب برای ایجاد جذابیت تصویری    ۴۲
مراحل خلق و تولید تصویر    ۴۴
مشخصات تصویر با توجه به سن مخاطب    ۴۵
ویژگیهایی جسمی و روانی کودکان    ۵۳
ارزیابی توانایی دگیری کودک در سنین مختلف    ۶۲
مخاطب شناسی کودک    ۶۴
شناخت مخاطب کودک    ۶۴
راه های شناخت مخاطب کودک    ۶۸
به کار گیری رنگ    ۷۲
رنگ و تخیلات    ۷۲
چشم انداز تکاملی به کارگیری رنگ    ۷۶
نماد رنگ ها    ۷۸
رمز گرائی رنگ ها    ۸۳
اهمیت رنگ در تصویر سازی    ۸۹
نتیجه گیری :    ۹۳
منابع:    ۹۶

منابع:

۱-   ساطحی ؛ عشرت ، هنر ، کودک ، نقاشی ؛ مؤسسه نشر نیکان کتاب ؛چاپ اول ؛ بهار ۱۳۸۶

۲-   الیوریو فراری ؛ آنا ، نقاشی کودکان و مفاهیم آن ؛ ترجمه : عبدالرضا صرافان ؛ چاپ دهم ؛۱۳۸۷

۳-   گلین ؛ توماس –م ج ، سیلک ؛ آنجله ؛ مقدمه ای بر روانشناسی نقاشی کودکان ؛ مترجم : محمد تقی فرامرزی ؛تهران ؛با نشر دنیای نو؛ چاپ اول ۱۳۸۲

۴-   اوشر مارکس ؛روانشناسی رنگ ها ؛مترجم ؛ویدا ابی زاده ؛انتشارات درسا

۵-   قزل ایاغ ؛ ثریا ؛ ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن ، تهران ؛انتشارات سمت ؛چاپ پنجم ؛۱۳۸۶

۶-    ایلگ ،فرانسیس ،لوئیس ؛باتس آمس ؛ بیکر سیدنی ،رفتار کودک از تولد تا ۹ سالگی ؛مترجم مهدی تراچه داغی انتشارات شباهنگ ؛چاپ دوم ۱۳۸۸

۷-   دادستان ؛پریرخ ؛ ارزشیابی شخصیت کودکان بر اساس آزمون های ترسیمی ؛تهران انتشارات رشد ۱۳۸۸

۸-   شباهنگی ، جلال ؛ حسن پور ،محسن ؛ مبانی تصویرسازی تهران ؛شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران ۱۳۸۴

۹-   قایینی ،زهره ؛تصویرگری کتاب های کودکان ؛تهران

بیان مسئله

از آنجایی که کتاب های موجود در بازارهای نشر، قادر نیستند پاسخگوی درک و ذهنیت کودکان مخاطب باشند مسئله طراحی مناسب ( چه از لحاظ فرم چه از لحاظ رنگ) و هماهنگ با ویژگی های روانشناختی کودکان اهمیت بسزایی دارد .

سوالات تحقیق

۱-   در تصویر سازی کودک رنگ چه جایگاهی دارد .

–   اولین عنصری که که در تصویر کودک را به خود جذب می کند رنگ است ، رنگ های شاد بیشتر از رنگ های مات و کدر ، برای کودکان جذاب است .

۲-   آیا تصاویر کتاب ، می توانند تصویر ذهنی کودک را از کتاب خراب کنند ؟

-نه ، بر عکس ،بعضی متن ها ممکن است تصویری به ذهن کودک ندهند .اما تصویرهای رسم شده در کنار متن همراه با بکارگیری رنگ های مناسب و جذاب ، می توانند به شکل گیری داستان و بسط آن در ذهن کودک ،کمک شایانی کنند .

فرضیه

به نظر می آید کتاب های موجود ، متناسب با درک کودک نمی باشند و بکارگیری تکنیک های جدید در خلق کتاب کودک می تواند بر مخاطبین کودک تأثیر مثبت بگذارد .

هدف و تحقیق

هدف از این تحقیق شناخت کودک و نزدیکی هر چه بیشتر به ذهنیت او است هم چنین آشنایی بیشتر با تصویرسازی مخصوص کودکان و چگونگی بکارگیری رنگ در این تصویر سازی ها شامل اهداف این پروژه می باشد .

روش تحقیق

این پژوهش به روش توصیفی انجام شده است بدین معناگر مخاطب را از نظر روانشناختی بررسی کرده  و بعد از آن به دو مقوله تصویرسازی و روان شناسی رنگ پرداخته شده است که با شناخت این دو می توانیم با هماهنگی و تأثیر و رابطۀ بین آنها و تنوع در نوع پردازش ،انواع کتابها که روز به روز به دامنه آنها افزوده می شود را تولید کنیم .

منبع تحقیق

منابع کتابخانه ای با استفاده از کتابها و پایان نامه های چندین از دوستانی که در این رابطه تحقیقاتی انجام داده بودند به من کمک کرد تا بتوانیم در کنار اطلاعات اندکی که داشتم تحقیق خود را تکمیل کنم به علاوه مطالبی نیز از اینترنت سرچ و جمع آوری نمودم در لابه لای مطالب خود جای داده ام .

محدودیت های تحقیق

از آنجا که کتابهای موجود در زمینه ی تصویرگری و تصویرسازی ، چه در حوزه تألیف و چه ترجمه ،آنچنان اندک است که برای دستیابی اطلاعات تازه در این زمینه ، باید به صورت پراکنده از ملاقات و منابع اینترنتی استفاده کرد .

با توجه به این مسئله باید بستر مناسبی برای تصویرگران هم از نظر بازار کار هم از نظر پژوهشی فراهم شود ، که حداقل این بستر را ، کتابخانه هایی چون ، شورای کتاب کودک ، کتابخانه ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،فرهنگ سراهای هنر و … که به صورت تخصصی در زمینه ی کودک و هنر فعالیت می کنند ندارند و دچار کمبود و نقصان اطلاعات می باشند .

در هر حال ، نگاهی به آثار پژوهشی موجود در زمینه تصویرگری کتاب کودک ،گویای فقر حاضر در این زمینه است .

فصل ۱ تاریخچه تصویرسازی

تصویر سازی در طول در تاریخ چیزی جزء روایت گری یا داستان پردازی نبوده است اما شروع داستان سرایی به صورت مکتوب خود با آغاز تمدن های اسطوره ای و پیدایش اشکال خطوط نوشته هایی بوده است که به کمک آنها افسانه های اساطیری در کتیبه های سنگی و مهرها یا پاپیروس نوشته می شد .

هنر تصویرسازی قبل از پیدایش خطوط در دوران پارینه سنگی و میان سنگی در نمونه هایی مثل نقاشی غارها ، چیزی جزء نقاشی جادویی نبوده است . در آن دوران نقوش در ارتباط با انتقال جادویی قدرت های مرموز جهان طبیعت به درون زندگی جمعی انسان ها و در مواقع شکار برای سیطره و قدرت حیوانات و یا در مواقع دیگر به همراه مراسم در رقص های آیینی به منظور چیرگی و قدرت های تخریب گر طبیعت و … به تصویر کشیده می شود .

در مشرق زمین مثلا در سرزمین چین ، تصویرسازی بازگویی نمادین گونه نقوش بود و به تدریج تحت تأثیر تعلیمات فرزانگانی چون لائوتسه تصویر ساز ، حکایتی اندرز گونه و پرداختی شاعرانه از پدیده های طبیعی می شود .

در سرزمین ایران سنت نقاشی مینیاتور پس از دوره ی عباسی و سلجوقی تا دوره تیموریان و پس از آغاز عصر نوین در عهد صفویه ،نقوش تصویری و روایی ، راوی قصص و حکایت های منظوم بوده اند .در دوره ی صد ساله ی اخیر تصویرسازی معاصر در سبک قهوه خانه ای و سقاخانه ای ، دیگر بار داستان های حماسی شاهنامه در پروژه سازی ها و حکایت های مذهبی مانند داستان های مربوط به واقعه کربلا به تصویر کشیده اند .

هنر تصویرسازی از شاخه هنرهای کاربردی می باشد که تصویر گر برای بیان ایده ها و ادراک خود ار عناصر تجسمی به بهترین نحو سود می جوید . تصویر ساز باید یاد بگیرد و بداند که ضمن ایجاد تصویر و رعایت اصول آن ، سلایق مختلف سفارش دهندگان و اذهان عمودی را زیر نظر داشته باشد .تصویر گر باید سعی کند پیام هایی که در صد انتقال آن می باشد از نظر موضوع و محتوای فکری و شکل و قالب افکارش ،بسیار غنی و با ارزش و با رعایت همه جانبه اصول زیبایی شناسی ارائه دهد .

در گذشته و قبل از پیدایش هنرهای کاربردی فعالیت های برخی هنرمندان بیشتر در حیطه چاپ بود و هنرمندان تصویرساز تنها تصویرگران صنعت چاپ بودند .هنر تصویرسازی که  از جمله هنرهای کاربردی است ، شاخه ای از گرافیک می باشد .

تصویرسازی هنری است که تصویرگر در آن اقدام به روایت گری مصور می نماید .موضوع کار تصویرگر می تواند یکی از داستان های مذهبی ، ادبی ،تاریخی ،علمی و … باشد .

هنرهای مختلف علی رغم این که هر کدام از وسایل و شیوه های اجرایی خاصی استفاده می کنند ولی نقطه مشترک در بین انها بیان تصویری می باشد .استفاده از همۀ امکانات در هنر تصویرگری ، موجب تعدد و گوناگونی تخصص ها و روش ها در این هنر شده است که با گسترش فناوری بشر روز به  روز به این اشعابات افزوده می شود و منجر به پیدایش شگردهای بدیع و نوظهور گردیده است . تصویرسازی صورت های مختلفی دارد که برخی از هنرمندان به تصویرسازی کتب با موضوعات مختلف مشغول می باشد .

این موضوعات می توانند شامل متون داستانی ، تصویرسازی خبری مطبوعاتی ، تصویر سازی فرهنگ عامیانه ،تصویرسازی آموزشی ،تصویرسازی فنی و تصویرسازی کاربردی بیشتر با محیط و جوامع انسانی سر وکار دارند و … را شامل شود .

طی دهه گذشته تصویرسازی توانسته است در کنار رشتۀ گرافیک به حیات خود ادامه دهد .

در زمان حاضر تصویرگران به صورت عمده با ۲ گرایش به نقاشی و گرافیک وجود دارند ، و تأثیر این نوع گرایش در آثارشان قابل مشاهده است .

حال این حرفه به رشته ای خاص با تخصص های مختلف تبدیل شده است و برای رسیدن به این تخصص ها گذراندن مراحل و درجات گوناگون آموزش هنری لازم است .

تعریف تصویرسازی

تصویرگری رشته ای است تولیدی ، خلاقه، فنی هنری ، مربوط به کودکان و نوجوانان مستقل از نقاشی و گرافیک مستقل از جمیع هنرها و خرده هنرها و صنایع دستی ظریف اما نیازمند هم اینها به خصوص گرافیک ،نقاشی ، عکاسی و پیکره سازی و رشته ای است که از روانشناسی کودک ، طب کودکان ، تعلیم و تربیت ، هوش شناسی ،علم رشد و به طور کلی کودک شناسی و نیز فنون صنایع دستی و هم عواطف و احساسات انسانی تغذیه می کند تا به بخشی از نیازهای تصویری یا ( بصری ) کودکان و نوجوانان پاسخ دهد .

تصویرگری هنر نیست ؛  در عین حال که از مهارت ها و امکانات و ذوق و شعور و شناخت پرورش یافته هنری نهایت بهره را می گیرد .

تصویرگری علم نیست ؛چرا که در محدوده قانونمندی های نسبتاً پایدار محصور نشده است ؛ در عین حال عمده توان و تأثیر سازنده و مثبت خود را از چندین علم اخذ می کند .

تصویرگری فن نیست ؛ چرا که مستقیماً و اساساً با احساس و عاطفه و ویژگی های معنوی ، روانی انسان سر وکار دارد .

در عین حال که یکی از ظریف ترین و فنی ترین کارهایی است که انسان از آغاز خلقت تا کنون به آن پرداخته است (و ظاهراً اهمیت چندانی هم برای آن قائل نشده است ).

تصویرگری امروز ، همچون بسیاری از ساخته های تازه انسان عصر ما چیزی است سوای علم و فن و هنر و ترکیب و ادغامی است از همه این ها حداقل مسأله این است ه تصویر گری عطف به وظایف و مسئولیت های خطیر ، روشن ، دقیق و مشخص شده اش مجبور است که از همه هنرها بر کنار بماند و ما نیز به خصوص به همین دلیل بسیار اساسی است که می خواهیم تا حد ممکن ، رابطه ی تعریفی تصویرگری با هنرها و جریان هایی که پیوسته در هنرها پیش می آید و مسائلی که در نقش و وظیفه هنر مطرح می شود و جار و جنجال هایی که بر محور هنر به راه می افتد و مکتب های جدیدی که پایه گذاری می شود ، بریده شود .

راه تصویرگری را فقط تصویرگران آشنا با مسائل و اهداف تصویرگری باز می کنند و هر نوع تغییری را در هر شکل با اتکای به دلایل ترتیبی آموزشی انجام می دهند .

در یک تعریف کلی می توان گفت کار تصویرگری ،تجسم تصویری یک موضوع برای نمایش بهتر فضای مطلب و در نهایت درک بهتر آن می باشد که عناصر بصری را در قالبی زیبا ترکیب نموده و عرضه می نماید.

اهداف و رسالت تصویرگر

تصویرگری هنر برقراری میان متن و تصویر است که همگام و همراه با یکدیگر می توانند پیامی را به مخاطب خود انتقال دهند .هنرمند تصویرگر همواره را وی تصویری متن و یا پیامی است و گاه و در برخی مواقع مانند تصویرسازی علمی تابع جزء به جزء موضوع است و در متن های داستانی و شعر همواره بیشتر از تخیل و قوه خلاقه خود جهت خلق اثر استفاده می کند . بدین سان هنرمند نواگر ذهن مخاطب را به دنیایی فراتر از متن به پرواز در می آورد و این امر خود موجب تفاومت نگرش تصویرگر در برخورد با متن و موضوعات مختلف خواهد شد .

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تصویر سازی کتاب کودک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.