پایان نامه رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی در بین دانشجویان دختر و پسر

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

پایان نامه رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی در بین دانشجویان دختر و پسر

تعداد صفحات : ۹۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی با مؤلفه های جسمانی، اجتماعی، افسردگی شدید، اضطراب و درکل سلامت روانی باشد شناساندن یک مسئله که چطور هوش هیجانی در سلامت روانی فرد می تواند تأثیرگذار باشد و با درنظر گرفتن اینکه خانواده ها با کلامشان وعملکردشان می توانند کودک را در جهت شناخت خود و رفتارش و در عین حال شناخت دیگران نقش داشته باشد و با توجه به این که هوش هیجانی زیر مجموعه ای از هوش هیجانی اجتماعی است و می تواند فرد را در جهت سازگاری با جامعه همراه نماید. در این تحقیق جامعه مورد مطالبه ای جامعه ای است که شامل دانشجویان دانشگاه آزاد ابهر می باشد. تعداد نمونه در این پژوهش ۳۰ نفر می باشد که ۱۵ نفر از دانشجویان شامل پسران و ۱۵ نفر ازدانشجویان شامل دختران می باشند حداکثر سن آزمودنی ها در این پژوهش ۲۷ و حداقل سن آزمودنی در این پژوهش ۱۹ سال می باشد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین هوش هیجانی و سلامت روانی رابطه معناداری وجود دارد.

 واژه های کلیدی: هوش هیجانی، سلامت روانی، اضطراب و اختلال در خواب، افسردگی شدید

فهرست مطالب

فصل اول ۱
موضوع پژوهشی۲
مقدمه۳
بیان مساله۵
سوال پژوهشی۵
هدف پژوهشی۶
فرضیه تحقیق۸
تعریف عملیاتی متغیرها۸
پیشینه تحقیق۹
هوش هیجانی۱۰
فصل دوم۱۵
تاریخچه هوش هیجانی۱۶
تعریف و پیشینه هوش هیجانی۱۷
هوش هیجانی و مولفه های آن۲۱
کالبد شکافی یک تسخیر هیجانی۳۲
مختصری درباره بهداشت روانی۳۷
پیشینه پژوهش۴۶
فصل سوم
روش تحقیق۵۰
جامعه۵۰
روش نمونه گیری۵۱
فصل چهارم۵۸
یافته های توصیفی۵۹
فصل پنجم۷۰
بحث و نتایج کلی۷۱
محدودیت ها۷۲
پیشنهادات۷۲
فهرست منابع و ماخذ۷۳
پیوست۷۴

فهرست منابع و مآخذ :

 ۱ ) روشهای آماری در علوم رفتاری، دکتر حسن پاشا شریفی، دکتر جعفر نجفی زند، چاپ نهم، ۱۳۷۹ ، انتشارات سخن ؛

 ۲ ) هوش هیجانی، دانیل گلمن، شریف پارسا، تهران، ۱۳۸۲ ، انتشارات رشد ؛

 ۳ ) بهداشت روانی، دکتر حمزه گنجی، ۱۳۷۲ ؛

 ۴ ) بهداشت روانی، احمد شاملو، چاپ پانزدهم ؛

 ۵ ) تعلیم و تربیت اسلامی، دکتر علی شریعتمداری، انتشارات امیرکبیر، تهران، ۱۳۷۳ ؛

 ۶ ) هنجاریابی آزمون هوش هیجانی سیبر یا شرینگ، (برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی در شهر تهران علوم تربیتی) ؛

 ۷ ) ویژه نامه ارزشیابی تحصیلی، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره ۷۰ – ۶۹ ؛

 ۸ ) پایان نامه شماره ۱۵ ،بهار مشوق ؛

 ۹ ) میلانی فر، چاپ چهارم؛

 ۱۰ ) پایان نامه شماره ۶۵ ، آزیتا رحیمی ؛

 ۱۱ ۹ جان مارشال، ریو انگیزش دمیتان، مترجم یحیی سید محمدی.

موضوع پژوهشی :

 با نگاهی به موضوع مورد بررسی و با توجه به پژوهشها و بررسیهایی تا به امروز انجام گرفته و به ثبت رسیده است احتمالاً ممکن است تفاوت میان افراد از لحاظ هوش هیجانی با سلامت روانی آنها بر بسیاری از مسائل که در اینجا گنجانیده نمی شود پرداخته شده باشد. در این پژوهش ما به دنبال مسائلی ازین قبیل هستیم که :

 با شناخت از هوش هیجانی می توان سلامت روانی را در افراد پیش بینی کرد. با بررسیهای انجام شده می توان درنظر داشت که کدام یک از مؤلفه های سلامت روانی می تواند بیشتر در هوش هیجانی تأثیر داشته باشد و در جهت رفع آن تلاش نمود.

  مقدمه :

 طرفداران اصلی روان شناسی انسان گرایانه در این دهه گوردن آلبورت، آبراهام مازلو وکارل راجرز عقیده دارند که یکی از احتیاجات ضروری و مبرم انسان این است که نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد هیجان های خود را مستقیماً تجربه نماید و از نظر هیجانی رشد کند.

 در حطیه روانشناسی اندیشمندان بزرگ از طرفی به علت شناسی دردهای روانی انسان و از طرف دیگر به طرح روش هایی برای بهره مندی انسان از ظرفیت کامل خود در جهت سلامت عمومی پرداخته اند که همه در جای مقبول و هر یک تکامل بخش و یا حداقل مپوش نظریه های خود بوده است. فروید به عنوان چهره ی معروف، روان شناسی نیروی اول معتقد است هسته مرکزی روان نژندی یا نورتیک اضطراب است. اضطراب یک ترس درونی شده است ترس از اینکه مبادا تجارب دردآور گذشته یادآوری شوند. (شفیع آبادی و ناصری، ۱۳۸۳ ).

 هدف از روان درمانی در این دیدگاه ایجاد سلامت عمومی است. سلامت عمومی دو جنبه دارد یکی هدف از آن سازگاری با محیط بیرونی دیگری سازش با محیط درونی، محیط مجموعه عوامل و امکاناتی است که مواجهه می تواند از آن میان برای توسعۀ توانایی های خود به منزلۀ یک انسان آزاده دست به انتخاب بزند (با باترسون، ۱۹۹۶ ، به نقل از شفیع آبادی، ۱۳۸۴ ).

 در سراسر جریان روانکاری در درجۀ اول بر روش سازش احساسات و عواطف تأکید می کند این احساسات شامل، اضطراب، خصومت و عشق و رنجش و … و امثال اینها می شود به مرور که احساسات روشن تر می شوند دفاعهای که آنها را از نظر به دور می دارند نیز واضح تر می شوند و به مرور که مراجع پذیرش بیشتری را از جانب درمانگر احساس می کند. عشق و علاقه او به خودش افزایش می یابد، می تواند احساسات خود را تحمل کند و از دست زدن به دفاع هایی که دیگر برای کنترل احساسات لزومی ندارد، بپرهیزد (شفیع آبادی، ۱۳۷۹ ).

 به عقیده مازلو (۱۹۷۰) بزرگترین کشف فروید این است که علت عمده بیماریهای روانی به ترس از دانش درباره خویشتن، درباره هیجان ها، تکانش ها، خاطرات، استعدادها و … به طور کلی این نوع ترس دفاعی است به این مفهوم که نوعی حمایت از عزت نفس ما و از عشق و احترام ما به خودمان به شمار می رود ما گرایش داریم که از هر نوع دانشی که بتواند باعث شود که خودمان بدمان بیاید یا احساس حقارت کنیم. (مازسو، ترجمه رضوانی، ۱۳۸۴ ).

  بیان مسأله :

 تحقیقات قبلی نیز نشان داده بین درک و فهم تصاویر و شاخص های هوش اجتماعی همبستگی معناداری وجود دارد و دانشوران علوم اجتماعی نیز روابطی بین هوش هیجانی و سبکهای مختلف مدیریت و رهبری و عملکردهای فردی وجود دارد بیان کرده اند.

 انسانها در زمان های دور به طور دسته جمع زندگی می کردند. ارتباط نزدیک بین ما و بیماریهای هراس آور است. در طول تاریخ شرایط گوناگون باعث تضیف جامعه انسانی شده است. تا قرن ۱۹ ، از علت بیماری ها اطلاع زیادی وجود نداشت و در نتیجه کنترل بیماری ها مشکل بود.

 اما آنچه در حال حاضر مدنظر ماست این است که مسئله هوش هیجانی را در ارتباط با سلامت روانی افراد بسنجیم.

 زیرا جسم و روان در ارتباط با هم اند. با توجه به این مسئله می توان گفت که مسئله ویژگی های شخصیتی از جمله مسائل مهمی است که می تواند مورد پژوهش قرار بگیرد در این جا ما یکی از این مسائل را درنظر گرفتیم که سلامت عمومی فرد است.

 سوال پژوهشی :

-آیا هوش هیجانی با کنش اجتماعی رابطه معناداری دارد؟

-آیا هوش هیجانی با افسردگی اساسی رابطه معناداری دارد؟

-آیا هوش هیجانی با سلامت روانی رابطه معناداری دارد؟

-آیا هوش هیجانی با اضطراب و اختلال در خواب رابطه معناداری دارد؟

هدف پژوهشی :

 هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی با مؤلفه های جسمانی، اجتماعی، افسردگی شدید، اضطراب و درکل سلامت روانی باشد شناساندن یک مسئله که چطور هوش هیجانی در سلامت روانی فرد می تواند تأثیرگذار باشد و با درنظر گرفتن اینکه خانواده ها با کلامشان وعملکردشان می توانند کودک را در جهت شناخت خود و رفتارش و در عین حال شناخت دیگران نقش داشته باشد و با توجه به این که هوش هیجانی زیر مجموعه ای از هوش هیجانی اجتماعی است و می تواند فرد را در جهت سازگاری با جامعه همراه نماید.

 اهداف فرعی :

 ۱ ) هدف فرعی اول این پژوهش این است که هدف هیجانی یا افسردگی رابطه دارد و آیا افسردگی در هوش هیجانی تأثیر دارد.

 ۲ ) هدف فرعی دوم رابطه هوش هیجانی با اضطراب و اختلال در خواب است و اینکه آیا هوش هیجانی در اضطراب و اختلال خواب تأثیر بسزایی دارد.

 اهمیت پژوهش :

 عوامل متعددی در سازگاری و رضایت از زندگی دخیل می باشند که می توان هوش هیجانی را در اینجا نام برد که در جهت سازگاری و بهداشت روانی هرچه بیشتر افراد تأثیرگذار می باشند.

 هوش هیجانی نیز مانند هوش غیرشناختی دشوار است هوش هیجانی نوع دیگری از هوش است که مشتمل بر شناخت احساسات خویش و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم های مناسب در زندگی است. توانایی مطلوب خلق و خو وضع روانی و کنترل تکانش هاست عاملی است که به شکست ناشی از دست نیافتن به هدف و شخص ایجاد انگیزه امید می کند (دانیل گلمن، ۱۳۷۴ ، ص ۱۸ ) و در واقع باعث می شود که فرد همدل و هم حسی را لمس نماید.

 گلمن ضمن مهم شمردن هوش غیرشناختی وهیجانی می گوید هوش بهر در بهترین حالت خود تنها عامل ۲۰ درصد از موفقیت های زندگی است و ۸۰ درصد موقعیت ها به عوامل دیگر وابسته است و سرنوشت افراد در بسیاری از موارد در گروه مهارت هایی از هوشهایی چه نقش در زندگی امروز دارد.

 دیگر از قبیل هوش هیجانی را تشکیل می دهد.

 با توجه به اینکه سلامت روانی در سازگارتری بهتر فرد با محیط پیرامون خود از مسائل اصلی جامعه می باشد می توان انتظار داشت که هوش هیجانی می تواند چقدر در تأثیرگذاری فرد در سازگاری هرچه بیشتر او با اجتماع خود نقش آفرین باشد و او در جهت کمال و موقعیت روزافزون یاری نماید.

  فرضیه تحقیق :

-هوش هیجانی با مؤلفه اضطراب رابطه معناداری دارد.

-هوش هیجانی با سلامت روانی رابطه معناداری دارد.

-هوش هیجانی با افسردگی شدید رابطه معناداری دارد.

-هوش هیجانی با کنش اجتماعی رابطه معناداری دارد.

تعریف عملیاتی متغیرها :

 سلامت روانی :

 نمره آزمودنی از پرسشنامه سلامت روانی GHQ به دست می آورد.

 هوش هیجانی :

 نمره ای آزمودنی از پرسشنامه هوش هیجانی به دست می آورد.

 متغیرهای پژوهش :

 متغیر مستقل :

 در این پژوهش میزان هوش هیجانی می باشد.

 متغیر وابسته :

 در این پژوهش سلامت روانی متغیر وابسته است. (دلاور، ۱۳۸۸ )

 تعریف نظری متغیرها :

 سلامت روانی :

 سلامت روانی حالت مطلوب سلامتی کارکرد آرام و روان بدن است. (اینترنت)

  تعریف نظری هوش هیجانی :

 هوش هیجانی :

 با توانایی درک خود و دیگران یعنی شناخت هرچه بیشتر احساسات، عواطف خویش و ارتباط سازگاری فرد و محیط پیوند دارد. (گلمن، ۱۳۶۸ ).

 هیجان :

 پاسخ به بلافاصله ارگانیسم با توجه به درجه جذابیت یک موقعیت خاص (واکمیر، ۱۹۹۰)

 پیشینه تحقیق :

 احمدی در سال ۱۳۷۰ در تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و افسردگی در بین دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان شهرستان فومن که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و افسردگی رابطه وجود دارد.

 بهادری در سال ۱۳۷۱ در تحقیقی تحت عنوان مقایسه هوش هیجانی در بین افراد افسرده و افراد عادی حدود سن ۲۰ ساله شهرستان نور که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین افراد افسرده و افراد عادی از لحاظ هوش هیجانی تفاوت وجود دارد.

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله مقایسه سلامت روانی خانواده در بین افراد دارای شغل های دولتی و آزاد مردان
  • مقاله میزان افسردگی بین مردان بازنشسته و شاغل
  • مقاله نقش ورزش در از بین بردن افسردگی
  • تحقیق آموزش سالمندان در سلامت روانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.