پایان نامه قابلیت گزارشگری مطلوب سیستم اطلاعات حسابداری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

پایان نامه قابلیت گزارشگری مطلوب سیستم اطلاعات حسابداری

تعداد صفحات : ۱۲۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

افزایش رقابت و پیشرفت­های فن­آوری تحولات زیادی را در عرصه فعالیت­های اقتصادی ایجاد نموده است. امروزه شرکت­های موفق اقتصادی برای پاسخگویی سریع به تغییرات تجاری، سامانه های اطلاعاتی و اطلاعات مورد نیاز مدیریت را به نحوی تغییر داده‌اند تا بتوانند با تعریف مناسب از مزیت­های نسبی سازمان، قدرت پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان و همچنین کاهش هزینه­های تولید و افزایش سهم بازار را با حفظ کمیت محصول در سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند. از این رو ،در ارزیابی معیارهای اندازه­گیری عملکرد و گزارش­های مالی و غیرمالی تغییرات چشمگیری در سازمان بوجود آمده است.

درواقع ، امروزه گزارشگری باید با تغییر نیازهای استفاده‌کنندگان حرکت نماید، و در غیر این صورت کارآمدی و اثر بخشی را ازدست می­دهد. بدون شک این موضوع زمانی از اهمیت بسزایی برخوردار می‌شود که بقاء حرفه حسابداری را در گرو پذیرش تغییرات اصولی در راستای تغییرات انجام شده در بنگاه­ه‌های اقتصادی و فضای تجارت جهانی بدانیم.

رشد فزاینده فعالیتهای اقتصادی در دنیای امروز بخصوص برای سازمان‌هایی که در دنیای پرشتاب رقابت حضوری فعال دارند، موجب بروز مسائل پیچیده مالی گردیده است. برای پاسخگویی به این مسئله و ارائه راه‌حل­ها و تصمیم­گیریهای صحیح ضرورت گزارش‌های مالی بهنگام و جامع از جمله نگرانی‌های مدیران اجرایی بنگاه های اقتصادی شده است.

امروزه، نظامهای اطلاع‌ رسانی سبب هموار شدن ارتباطات و توانایی تجزیه و تحلیل اقتصادی و مدیریت در سطح جهان برای شرکت‌ها شده است. امروزه از اطلاعات بعنوان عامل اصلی کسب قدرت یاد می­شود، و سازمانی را در عرصه اقتصادی موفق قلمداد می­کنند که بتواند تسلط واقعی بر اطلاعات داشته و از آنها بعنوان دستمایه اتخاذ راهبردی اصولی برای تصمیم­گیری صحیح بهره گیرد.

این پژوهش به ارزیابی قابلیت گزارشگری مطلوب سامانه مالی شهرداریهای استان اردبیل پرداخته و هدف آن تجزیه و تحلیل وضعیت سامانه گزارشگری مالی شهرداریهای استان و ارائه راه حلهای مناسب برای بهبود گزارشگری مالی از لحاظ سامانه های حسابداری مالی ، تامین اعتبار و سامانه خزانه داری و اموال شهرداریهای می باشد. نتایج نشان داد که سامانه تامین اعتبار شهرداریهای استان اردبیل فاقد توانایی کنترل هزینه های برنامه ، طرحها و پروژه های مصوب سالانه است.

سامانه حسابداری دولتی مورد استفاده در گزارشگری مالی شهرداری ها استان اردبیل فاقد توانایی گزارشدهی صورتهای مالی به نحو مطلوب است .

سامانه خزانه داری شهرداری های استان اردبیل فاقد قابلیت های لازم مورد انتظار از یک سامانه دریافت و پرداخت مطلوب وجوه است .

در اداره امور مالی شهرداری کافی نیست که فقط به مطالعه و ضعف شهرداری اکتفا نمود بلکه باید عواملی را که ایجاد کننده آن وضعیت بوده اند مورد تجزیه و تحلیل قرار داد .

دستگاههای اجرایی دولتی که اعتبار بودجه برنامه ای آنان از محل اعتبار بودجه کل کشور تامین و پرداخت می گردد ، ایجاد کننده تعهدات و پرداخت کننده هزینه های انجام شده خواهند بود و   هزینه های انجام شده را در دفاتر خود ثبت می نمایند  و درآمد دولت در دستگاه دیگری ( خزانه داری کل) متمرکز می گردد. در صورتیکه در شهرداریها حسابداری درآمد و هزینه در یک واحد مالی مجتمع و در یک دفاتر منعکس می شود . و می توان حساب درآمدهای شهرداری ( خزانه) را توام یا غیر متمرکز و به طور جداگانه عمل نمود .

 واژه های کلیدی: ارزیابی ، نظام گزارشگری مالی ، قابلیت لازم ، کنترل بودجه، کنترل هزینه ها، حسابداری دولتی، خزانه داری،  اطلاعات حسابداری، مطلوب

فهرست مطالب

ـ چکیده
فصل اول : کلیات پژوهش
۱ـ۱ـ دیباچه..   ۳
۱ـ۲ـ بیان مسئله وانگیزه برگزیدن موضوع پژوهش…۴
۱ـ۳ـ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش.۵
۱ـ۴ـ اهداف پژوهش.. ۶
۱ـ۵ـ فرضیه های پژوهش. ۷
۱ـ۶ـ روش پزوهش..  ۷
۱ـ۷ـروش جمع آوری اطلاعات ۸
۱ـ۸ـ قلمرو پژوهش۸
۱ـ۹ـ متغیر های پژوهش..۱۰
۱ـ۱۰ـ محدودیت های پژوهش.۱۰
۱ـ۱۱ـ تعریف واژگان واصطلاحات کلیدی ۱۰
۱ـ۱۲ـ ساختار پژوهش. ۱۳
فصل دوم : چارچوب نظری و پیشینه پژوهش
گفتار اول : مفاهیم حسابداری و گزارشگری مالی و دولتی
۲ـ۱ـ۱ـ دیباچه..۱۵
۲ـ۱ـ۲ـ تعریف حسابداری و حسابداری دولتی۱۷
۲ـ۱ـ۳ـ تعریف گزارشگری مالی.۱۹
۲ـ۱ـ۴ـ اهداف گزارشگری مالی۱۹
۲ـ۱ـ۵ـ گزارشگری مالی در ایران. ۲۱
۲ـ۱ـ۶ـ گزارشگری مالی در عصر تجارت الکترونیک..۲۳
۲ـ۱ـ۷ـ استفاده کنندگان از گزارشگری مالی..۲۴
۲ـ۱ـ۸ـ امکان ارتقا گزارشگری مالی در ایران. ۲۵
۲ـ۱ـ۹ـ تحولات اساسی در گزارشگری. ۲۷
۲ـ۱ـ۱۰ـ واحد گزارشگری مالی ۲۹
۲ـ۱ـ۱۱ـ جایگاه تئوری وجوه مستقل. ۳۰
۲ـ۱ـ۱۲ـ جریان اطلاعاتی گزارشگری مالی.۳۱
۲ـ۱ـ۱۳ـ محدودیت های گزارشگری مالی۳۲
۲ـ۱ـ۱۴ـ گزارشگری مالی دولتی.۳۴
۲ـ۱ـ۱۵ـ اهداف گزارشگری مالی دولتی.۳۶
۲ـ۱ـ۱۶ـ مفهوم مسئولیت پاسخگویی.۳۶
۲ـ۱ـ۱۷ـ اصول حسابداری و گزارشگری مالی دولتی ۳۹
۲ـ۱ـ۱۸ـ مبانی حسابداری دولتی. ۳۹
۲ـ۱ـ۱۹ـ مبانی تعهدی در حسابداری دولتی ۳۹
۲ـ۱ـ۲۰ـسامانه حسابداری حساب مستقل ۴۱
۲ـ۱ـ۲۱ـ انواع حسابهای مستقل۴۲
۲ـ۱ـ۲۲ـ ارزیابی عملکردسامانه گزارشگری مالی و ارتباط آن با مدیریت دولتی۴۴
گفتار دوم : شهرداری ها و گزارشگری مالی شهرداری ها
۲ـ۲ـ۱ـ شهرداری ها بحث نظری.۴۶
۲ـ۲ـ۲ـ پیشینه ، رشد و تحول شهرداری در ایران.۴۸
۲ـ۲ـ۳ـ مسائل مربوط به گزارشگری مالی مطلوب در شهرداری های و ارتباط آن با سامانه مالی. ۵۱
۲ـ۲ـ۴ـ استفاده کنندگان گزارش های مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها۵۲
۲ـ۲ـ۵ـ خصوصیات ، محسنات و کاربرد حسابداری شهرداری ها.۵۴
۲ـ۲ـ۶ـ اصول و موازین حسابداری شهرداری….۵۶
۲ـ۲ـ۷ـ اصول حسابداری در شهرداری ها و مفهوم بودجه.۵۹
۲ـ۲ـ۸ـ خلاصه دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شهرداری ها ۶۶
۲ـ۲ـ۹ـ حسابداری بودجه۶۸
گفتار سوم : پیشینه پژوهش
۲ـ۳ـ۱ـ موانع اجرای حسابرسی صورتهای مالی موسسات غیر انتفایی (شهرداری های استان کردستان و آذربایجان غربی ۶۹
۲ـ۳ـ۲ـ ارزیابی میزان پاسخگویی نظام مالی دولت جمهوری اسلامی ایران.۷۰
۲ـ۳ـ۳ـ بررسی موانع توسعه حسابداری دولتی و اثرات آن بر گزارشگری مالی دولتی۷۱
۲ـ۳ـ۴ـ گزارش ارزیابی مدیریت از کنترل داخلی و بررسی فایده مندی برون سازمانی آن در ایران.۷۲
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
۳ـ۱ـ دیباچه ..۷۵
۳ـ۲ـ جامعه آماری۷۵
۳ـ۳ـ تعیین حجم نمونه.۷۷
۳ـ۴ـ متغیرهای پژوهش ۸۰
۳ـ۵ـ فرضیه های پژوهش با تعداد پرسشها در هر فرضیه.۸۰
۳ـ۶ـ روش پژوهش…۸۱
۳ـ۷ـ روش گردآوری اطلاعات  .۸۳
۳ـ۸ ـ ابزار اندازه گیری اطلاعات.۸۴
۳ـ۹ـ روایی و پایایی ابزار پژوهش.۸۴
۳ـ۹ـ۱ـ روایی پرسشنامه۸۴
۳ـ۹ـ۲ـ پایایی ابزار پژوهش۸۶
۳ـ۱۰ـ آماره آزمون۸۷
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
۴ـ۱ـ دیباچه…۹۰
۴ـ۲ـ توصیف نمونه آماری.۹۱
۴ـ۲ـ۱ـ جنسیت.۹۲
۴ـ۲ـ۲ـ میزان تحصیلات۹۳
۴ـ۲ـ۳ـ رشته تحصیلی.۹۳
۴ـ۲ـ۴ـ سابقه خدمت۹۴
۴ـ۲ـ۵ـ سمت سازمانی۹۴
۴ـ۳ـ آزمون فرضیه ها۹۵
۴ـ۳ـ۱ـ آزمون فرضیه اول۹۵
۴ـ۳ـ۲ـ آزمون فرضیه دوم۹۸
۴ـ۳ـ۳ـ آزمون فرضیه سوم.۱۰۱
۴ـ۴ـ فرضیه اصلی۱۰۴
۴ـ۵ـ نتیجه گیری۱۰۶
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادهای پژوهش
۵ـ۱ـ دیباچه.۱۰۸
۵ـ۲ـ نتیجه گیری۱۰۹
۵ـ۳ـ پیشنهادها ۱۱۱
۵ـ۳ـ۱ـ پیشنهادها مبتنی بر یافته های پژوهش۱۱۱
۵ـ۳ـ۲ـ پیشنهادها برای پژوهش های بعدی.۱۱۳
منابع
منابع ۱۱۴

منابع :

۱ـ آقایی ، محمد علی ، ( ۱۳۸۳) ، بررسی فرایند تدوین استاندسمتای گزارشگری ، پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) ـ دانشگاه تربیت مدرس.

۲ـ اکبری ، فضل الله ، ( ۱۳۸۲) ، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی ، سازمان حسابرسی .

۳ـ اقوامی ، داود ، باباجانی ، جعفر (۱۳۸۰) ، اصول و کاربرد حسابداری در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی ، انتشارات سمت ، چاپ دهم.

۴ـ آون ، هیوز ، (۱۳۸۱) ، مدیریت دولتی نوین : نگرشی راهبردی ( استراتژیک ) ، سیر اندیشه ها ، مفاهیم ، نظریه ها ، ترجمه سید مهدی الوانی ، سهراب خلیلی شورینی ، غلامرضا معمازاده طهران ، انتشارات مروارید ، چاپ چهارم .

۵ـ باباجانی ، جعفر (۱۳۸۲) ، مسئولیت پاسخگوئی و تحولات حسابداری موضوع بیانیه ۳۴ GASB، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه مازندران ، شماره هشتم ، سال سوم.

۶ـ باباجانی ، جعفر  ، ( ۱۳۷۸) ، ارزیابی میزان پاسخگویی نظام مالی (سامانه حسابداری ) دولت جمهوری اسلامی ایران ، پایان نامه ( دکترا ) ، دانشگاه علامه طباطبایی .

۷ـ بهرامی ، پورهنگ ، (۱۳۷۶) ، حسابداری شهرداری و مدیریت امور مالی شهرداریهای ایران ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ، چاپ دوم.

۸ـ بجنوردی ، حسین ، (۱۳۷۹ ) ، ارزیابی موانع توسعه حسابداری دولتی و اثرات آن بر گزارشگری مالی دولتی ، پایان نامه (کارشناسی ارشد ) دانشگاه واحد تهران مرکز

۹ـ بیات،اکبری (۱۳۸۲)،حسابداری سازمانهای دولتی و موسسات غیر انتفاعی ، نشر علوم گستر ملایر

 ۱۰ـ پروفسور هندر مکسین ، پروفسور ران بردا ،(۱۳۸۲)، تئوری حسابداری ( تاریخ جهار هزار ساله حسابداری ) ، ترجمه ، امیر پوریا نسب و عبدالرضا تالانه ، ماهنامه حسابداری ، شماره ۱۰۹ و ۱۱۰٫

۱۱ـ پوریا نسب ، امیر (۱۳۸۲)،مسایل و مشکلات اجرای اهداف گزارشگری، ارزیابی های حسابداری

۱۲ـ ثقفی ، علی (۱۳۸۰) ، مبانی نظری استانداردهای حسابرسی ، ارزیابی های حسابداری

۱۳ـ خاکی ، غلامرضا ، ( ۱۳۸۳) ، روش پژوهش با رویکردی به پایان نامه نویسی ، انتشارات بازتاب، چاپ دوم.

۱۴ـ خاکی،غلامرضا،(۱۳۷۹) ، روش پژوهش در مدیریت ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ، چاپ اول.

۱۵ـ خالقی مقدم ـ حمید ، (۱۳۸۱) ، موانع اجرای حسابرسی صورتهای مالی موسسات غیر انتفاعی ( شهرداریهای استان کردستان و آذربایجان غربی ) ، پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) ـ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی .

۱۶ـ دانالدا ، آری ـ جیکونر ، لوسی ـ رضویه ، اصغر ( ۱۳۸۰) ، روش پژوهش در تعلیم و تربیت ، ترجمه وازگن سرکیسیان ، مینو نیکو ، ایما سعیدیان ، انتشارات سروش ، چاپ اول.

۱۷ـ سازمان شهرداریهای کشور ، ( ۱۳۸۳) ، گزارش اقتصاد شهری و شهرداریها ، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور ، چاپ اول.

۱۸ـ سکاران ، اوما ، ( ۱۳۸۱) ، روش پژوهش در مدیریت ، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ، چاپ اول.

۱۹ ـ شکیبا ، مقدم ، ( ۱۳۸۴) ، مدیریت سازمانهای محلی و شهرداریها ، انتشارات میر ، چاپ اول.

۲۰ـ طاهری ، ابوالقاسم،(۱۳۷۴)، اداره امور سازمانهای محلی، انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ سوم.

۲۱ـ طلایی ، حمید رضا ، ( ۱۳۷۷) ، بررسی و ارزیابی سامانه حسابداری جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با استاندارد و اصول حسابداری در موسسات دولتی و غیر انتفاعی ، پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) ـ دانشگاه علوم و فنون مازندران.

۲۲ ـ قهاری ـ منوچهر ، ( ۱۳۶۴) ، اداره امور شهر ، انتشارات رامین.

۲۳ـ عالی ور ، عزیز (۱۳۷۷) ، صورتهای مالی اساسی ، سازمان حسابرسی .

۲۴ـ عالی ور ، عزیز ( ۱۳۸۱) ، مفاهیم و کاربسمتا در هزینه یابی ، سازمان حسابرسی ، نشریه ۱۵۸

۲۵ـ عرب مازار یزدی ، محمد ، ( ۱۳۸۲ ) ، دگرگونی در آموزش حسابداری : ضرورت یک رویکرد استراتژیک ، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه مازندران ، سال سوم ، شماره هشتم .

۲۶ـ عرب مازار یزدی ، محمد ، ( ۱۳۸۰ ) ، تأثیر فناوری اطلاعات بر کنترلهای داخلی ، حسابداری ، شماره ۱۴۶٫

۲۷ـ عربی ، محمود ، و ، نسرین فریور ، ( ۱۳۸۰ ) ، حسابداری صنعتی ۳ ، انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ پنجم .

۲۸ ـ کزازی ، ابوالفضل ، ( ۱۳۸۲ ) ، کنترل کیفیت جامع راهنمایی به روشهای علمی مدیریت کنترل کیفیت فراگیر ، موسسه آموزش عالی و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.

۲۹ـ کمیته تدوین استانداردهای حسابداری ، ( ۱۳۸۴ ) ، استانداردهای حسابداری ، انتشارات سازمان حسابرسی ، چاپ پنجم .

۳۰ـ ملک آرایی ، نظام الدین (۱۳۸۴) ، مروری بر تاریخچه حسابداری و حسابرسی در ایران ، ماهنامه حسابداری ۲۶۳

۳۱ ـ مهدوی ، غلامحسین ، ( ۱۳۸۴ ) ، حسابداری سازمانهای دولتی و موسسات غیر انتفاعی .

۳۲ ـ موسوی شبیری ، محمود ، ( ۱۳۷۸) ، بررسی تأثیر گزارشهای حسابرسی بر کیفیت گزارشگری مالی در ایران ، پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) ، دانشگاه تربیت مدرس.

۳۳ـ مردانی ، بهزاد ، ( ۱۳۸۱ ) ، موانع اجرای حسابرسی صورتهای مالی موسسات غیر انتفاعی ( شهرداریهای استان کردستان و آذربایجان غربی ) ، پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی.

۳۴- IFAC, 2000, “Governmental Financial Reporting ” , PSC, Study no 11.

۳۵- Financial Accounting Standards Board (FASB) . 1980.Objectives of Financial Reporting by No business Organizations. Statement of Financial Accounting Concepts No . 4 Stamford, CT, FASB.

۳۶- ۱۹۹۱٫ Governmental College and University Accounting and Financial Reporting Models . Statement No. 15 . Norwalk , CT:GASB.

۳۷- national Council on Governmental Accounting ( NCGA). 1979 . Governmental Accounting and Financial Reporting Principles. Statement No. 1. Chicago, IL: NCGA.

۳۸- National Committee on Governmental Accounting Municipal Accounting and Auditing ( Chicago : Municipal Finance officers Association . 1951 . ) 25 pp.

۳۹- SEC- securities and Exchange Commission (2004) , Comments on Proposed Rule:

XBRL Voluntary Financial Reporting Program on the Edgar System , Available at .

۱ـ ۱ ـ دیباچه

دولت و واحدهای تابعه، شهرداریها و همچنین نهادهای عمومی غیر دولتی، از جمله سازمان‌های بزرگ بخش عمومی ایران محسوب می­شوند. بنابراین، با ارائه تحلیلی در مورد گزارشگری مالی این قبیل سازمانها می­توان سیمای وضعیت گزارشگری مالی بخش عمومی را یکی از ابزارهای اصلی ایفای مسئولیت پاسخگویی مقامات برگزیده و منصوب سازمانهای بزرگ بخش عمومی است برای دست یابی و ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی، شرایط لازم را فراهم کرد. با افزایش سطح مطالبات شهروندان دایر بر حق دانستن حقایق و پاسخ خواهی، دولتمردان و سیاستمداران کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را بر آن داشت تا نظام گزارشگری مالی نوینی را که مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی مجهز نمایند. چون در جوامعی که دولتها بر اساس رای مستقیم مردم برگزیده می شوندتوان ناشی از اراده مردم است مسئولیت پاسخگویی عمومی دولت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است . ولی گفته می شود که توجه ناکافی بر منابع مالی واقتصادی عمومی مقامات برگزیده شده و منصوب سازمانهای بزرگ بخش عمومی ایران ورشد ناچیز یا افت سطح مطالبات شهروندی در مورد حق دانستن حقایق و نظارت مردم‌سالار،از جمله دلایلی است که نظام گزارشگری مالی بخش عمومی ایران را با نارسایی­های در خورملاحظه‌ای روبروساخته است. (باباجانی،حعفر،۱۳۷۸،ص ۱و۲)

در این میان، دگرگون سازی شهرداریهای کشور در برای افزایش هرچه بیشتر امور مشارکت‌پذیر مردمی و تلاش در ایجاد خودکفایی شهرداری‌ها از راههای ارائه خدمات و دریافت عوارض بابت خدمات انجام شده، اعمال مدیریت صحیح و تصمیمات مناسب و بهنگام شهرداران را ایجاب می‌نماید، اجرای سیاست دولتی مبنی بر خودکفایی شهرداری‌های کشور امکان‌پذیر نخواهد بود مگر با تجزیه و تحلیل صورتهای مالی که بر مبنای بودجه عملیاتی، شهرداری در واحد مالی تهیه و تنظیم شده باشد، تحلیل و تفسیر این صورتهای مالی به مسئولین و شهرداران این امکان را خواهد داد تا نسبت به حذف درآمدهای پرهزینه و زائد و ایجاد درآمدهای سهل الوصول اقدام نمایند . و همچنین عوامل ایجاد کننده را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند در این پژوهش پژوهشگر تلاش می کند تا ارزیابی دقیقی از وضعیت گزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل انجام داده و در صورت امکان پیشنهادهائی عملی و مناسب برای ارتقاء وضعیت گزارشگری این سازمان ارائه نماید

۱ـ۲ـ بیان مسئلهوانگیزه برگزیدن موضوع پژوهش

امروزه افراد جامعه بیش از هر زمان دیگری نسبت به آینده خودشان حساسیت نشان می­دهند. شهرداری­ها به عنوان یک سازمان عمومی برای پاسخگوئی به نیازهای اطلاعاتی مردم تلاش می­کنند گزارش عملکرد خود را در قالب اعدادوارقام ارائه نمایند.برای مثال : اگر کل حساب تراز افتتاحیه شهرداری اردبیل مبلغ ۱۰۲۶۵۰۰۰ریال دارایی ها را نشان دهد و همان مبلغ بدهی و مازاد تخصیص یافته و نیافته را تشکیل داده باشد و بودجه مصوب ابلاغ شده از شهرداری ها برای سال مالی بالاشامل ماده‌های مختلف همچون ماده یک حقوق و دستمزد ۵۴۰۰۰۰ریال ،ماده دوارتباطات ۲۵۰۰۰۰ ریال،ماده‌سه‌اجاره۲۱۰۰۰۰ریال ماده چهار خرید خدمات ۴۱۵۰۰۰ ریال و . . .  در شهرداری تلاش می شود یا توجه به منابع در دسترس و شناسایی محل درآمدها تلاش می کند برای راهنمایی و کمک به دستگاه مدیریت علاوه بر صورتحساب هایی که بطورمعمول در پایان دوره(صورتحساب درآمد و هزینه،صورتحساب مازاد و ترازنامه)تهیه‌وارائه می گردد در طی دوره مالی و یا فاصله های کوتاه نیز گزارش و صورتحساب های جداگانه تهیه می‌گردد که اهم آن به قرار زیر است:

۱ـ در آمدها وصولی و هزینه های انجام شده یک دوره و مقایسه آن با در آمدهای وصولی و   هزینه های انجام شده دوره قبل .

۲ـ نمودار فعالیتهای مالی یکساله و مقایسه آن با برآوردهای بودجه و یا فعالیت های سال قبل.

 ۳ـ صورت وضعیت صندوق و بانک شامل صورتهای دریافت و پرداخت .

شفاف­سازی اطلاعات مورد ارائه به استفاده‌کنندگان از جمله، شهروندان، شورای شهر و مقامات ذیصلاح یکی از وظایف اصلی‌ شهرداری‌ها است بدین منظور برقراری یک نظام گزارشگری مالی­ مطلوب برای ایفای مسئولیت پاسخگویی شهرداری‌ها الزامی است. اطلاعات­ مالی توسط گروههای مختلف برای مقاصد گوناگون بکار گرفته می­شوند. شورای شهر، مردم و مسئولین دستگاه‌های دولتی مرتبط با شهرداری‌ها از استفاده‌کنندگان عمده گزارشات و سامانه مالی شهرداری‌ها می­باشند که پاسخگو یا عدم‌ پاسخگو بودن این سامانه به استفاده‌کنندگان، نشانگر وضعیت این سامانه­هاست. سامانه مناسب از اجزایی تشکیل می‌شود که زنجیروار عمل می­کنند و کارکرد نامناسب هرجزء این زنجیر می­تواند عملکرد کل نظام گزارشگری مالی را با مشکل روبروکند. بدیهی است طراحی و   به کارگیری یک نظام مناسب گزارشگری نیازمند دانش و تجربه کافی و مناسب است، که به نظر می‌رسد هم‌ اکنون در شهرداری‌های استان اردبیل با مشکلاتی روبرو است. و از آنجائی که پژوهشگر برای یافتن پاسخ سوالات ذهنی خودکه اکثرمردم نیز با آن مواجه بودندکه چرا   شهرداری ها صورت مالی خود را به صورت شفاف ارائه نمی کنند چون همواره اختلافاتی میان اجرای طرحها و بودجه شهرها دیده می شد سوال اصلی مطرح شده این بودکه۱- آیاسامانه گزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل ازقابلیت های مورد انتظار از یک نظام گزارشگری مالی مطلوب برخوردارمی باشد؟ ۲- سامانه تامین اعتبار مورد استفاده گزارشگری مالی در شهرداری های استان اردبیل تا چه اندازه توانایی کنترل هزینه های برنامه، طرحها و پروژهای مصوب سالانه شهرداری ها  رادارد؟۳-آیا سامانه حسابداری دولتی مورد استفاده در گزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل تا چه اندازه امکان توانایی گزارش دهی صورت های مالی رابه نحوه مطلوب رادارد؟ ۴-سامانه خزانه داری مورد استفاده در گزارشگر مالی  شهرداری های استان اردبیل  تا چه اندازه امکان بازتاب اطلاعات مربوط به صورتهای مالی را دارد ؟ که از چهار سوال بالاسوال اول به عنوان سوال اصلی وسه سوال بعدی به عنوان سوالات فرعی در نظر گرفته شد بنابراین در این پژوهش ضعف های نظام گزارشگری مالی شهرداری های نمونه استان اردبیل با  کسب نظر متخصصان مشخص و در صورت امکان پیشنهادهائی برای رفع این ضعف ها و تقویت نظام گزارشگری مالی سازمانهای یاد شده ارائه خواهد شد.

 ۱ـ۳ـ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش:

مدیریت دولت در امور اقتصادی از آن برای تاثیر اساسی در سرنوشت ملت دارد که اقتصاد ما اقتصاد دولتی است ، شکوفایی اقتصاد دولتی نتایج پر بار برای تمام شئون کشور و رکود اقتصادی بحرانهای مهیبی برای آن به دنبال دارد . پس امور اقتصادی دولت مهم و پاسخگویی در زمینه امور اقتصادی مهمتر است . مسئولین باید به آنچه که حق مردم ایجاب می کند در زمینه مسائل اقتصادی و دخل و خرج های دولتی به آنها گزارش دهند . مطالعه در زمینه های بالاو مقایسه وضع موجود در ایران و تشخیص نارسایی های اساسی گزارشگری مالی دولتی ، به منظور دستیابی به نظام های مناسب و قابل اجرا با در نظر گرفتن شرایط ، امکانات و مقررات کشور ، یک ضرورت اساسی است.

برای پاسخ به این ضرورت باید برنامه های مطالعاتی کوتاه مدت و بلند مدتی به منظور فراهم نمودن زمینه های لازم برای تدوین چهارچوب نظری و استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی دولتی صورت پذیرد . با توجه به یکی از ارکان اساسی نظام های مردم سالار پاسخگویی است و یکی از این ابزارهای اصلی برای پاسخگویی برقراری نظام گزارشگری مالی است. (باباجانی،جعفر،۱۳۷۸،ص۳)

  ۱ـ۴ـ اهداف پژوهش:

هدف های کلی پژوهش شامل موارد زیر است:

۱- ارزیابی دقیق گزارشگری مالی موجود در شهرداری های استان اردبیل و مقایسه آن با  نحوه گزارشگری مالی مطلوب با توجه به عوامل تعیین  شده.

۲- تعیین عوامل اصلی موثر درسامانه گزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل با استفاده از سامانه گزارش مطلوب .

۳- ارزیابی عملکردسامانه های اطلاعاتی درحسابداری مالی و تامین اعتبار و سامانه خزانه داری باتوجه به شاخص موثر در گزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل.

 ۱ـ۵ـ فرضیه های پژوهش:

۱-سامانه تامین اعتباردر شهرداری های استان اردبیل فاقد توانایی کنترل هزینه های برنامه ، طرحها و پروژه های مصوب سالانه رادارامی باشد.

۲- سامانه حسابداری دولتی مورداستفاده درگزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل فاقد توانایی گزارش دهی صورت های مالی به نحو مطلوب است.

۳- سامانه خزانه داری شهرداری های استان اردبیل فاقد قابلیت لازم مورد انتظار یک سامانه دریافت و پرداخت مطلوب وجوه است.

 ۱ـ۶ـ روش پژوهش:

روش پژوهش به صورت پیمایشی و میدانی می باشد انجام این پژوهش از نوع قیاسی- استقرائی می باشد.

بدین ترتیب پژوهشگر برای جمع آوری اطلاعات آغازین و کلی و همچنین در تدوین چارچوب نظری وپیشنیه پژوهش به صورت کتابخانه ای وبا استفاده از مقالات و نوشته های موجود در سایت های اینترنتی وکتابخانه های دانشگاه ها عمل خواهد کرد وبرای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در زمینه شناخت سامانه اطلاعات حسابداری شهرداری های استان اردبیل و همچنین برای تاییدیاردفرضیات به شیوه استقرایی عمل خواهد کرد.ازسوی دیگراین پژوهش ازنوع کاربردی است.

 ۱ـ۷ـ روش جمع آوری اطلاعات :

در این پژوهش جمع آوری اطلاعات به روش های زیر انجام می گیرد .

۱-     مطالعات کتابخانه ای:

الف- استفاده از پایان نامه های مشابه ، کتب موجود در کتابخانه ای دانشگاهها ، مقالات       نوشته های موجود در سایت های اینترنتی .

ب- اسناد ومدارک مربوط موجود در سازمان های  مورد نظر.

۲-مطالعات میدانی:

در مطالعات میدانی از روشهای زیر استفاده خواهد شد :

الف- مصاحبه : برای شناسایی سامانه اطلاعات شهرداری های مورد نظر نیازهای اطلاعات آنها علاوه بر استفاده از اسناد ومدارک موجود در این سازمان ها از روش مصاحبه با مسئولین ذ یربط نیز استفاده خواهد شد.

ب- پرسشنامه:در این پژوهش اطلاعات لازم برای آزمون فرضیات به روش پرسشنامه گرد آوری خواهد شد.

 ۱ـ۸ـ قلمروپژوهش:

۱-    قلمرو مو ضوعی پژوهش: بررسی قابلیت گزارشگری مطلوب سامانه اطلاعات حسابداری ، لازم به یادآوری است که منظور از اصطلاح مطلوب در عنوان بالاهمان سامانه ای است که نیازهای اطلاعاتی مد یریت را برای تصمیم گیری های مالی را تامین می کند.

۲-    قلمرو مکانی شهرداری های استان اردبیل می باشد.

۳- قلمرو زمانی پژوهش: به طورصرف یک سال مالی۱۳۸۵می

باشد.

از آنجایی که سامانه حسابداری برای شهرداری ها بایستی به شیوه‌ای طرح ریزی شود تا هر زمان که مدیران و افراد ذینفع و یا قانون مقرر می دارد بتوان نسبت به تهیه و تسلیم صورتهای مالی اقدام نمود. به موجب قانون سال مالی در شهرداری ها از اول فروردین ماه آغازو در پایان اسفند خاتمه می یابد ولی دوره عمل بودجه هر سال تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال بعد خواهد بود و تعهداتی که تا آخر اسفند هر سال به تعهددرآمده باشدتا خاتمه دوره عمل بودجه از محل اعتبارات مربوطه قابل پرداخت است به همین خاطر یک سال مالی رابرای تطبیق با بودجه همان سال گزینه شده است.

 ۱ـ۹ـ‌ متغیرهای پژوهش :

 در این پژوهش متغیرهای استفاده شده برای ارزیابی عملکردسامانه های گزارشگری مالی باتوجه به فرضیه ۱-کنترل بودجه به عنوان متغیرمستقل وکنترل هزینه ها به عنوان متغیر وابسته درفرضیه۲-حسابداری دولتی به عنوان متغیرمستقل وگزارشگری مالی به عنوان متغیروابسته ودرفرضیه ۳- خزانه داری مورداستفاده شهرداری ها به عنوان متغیرمستقل وسامانه دریافت و پرداخت به عنوان متغیروابسته درنظرگرفته شده است.

۱-۱۰-محدویت های پژوهش :

 در این پژوهش به علت اینکه در سطح شهرداری های استان اولین بار صورت می گرفت به همین خاطر محدودیت   ـ هایی از جمله :

۱-  عدم همکاری لازم کارکنان قسمت مالی با پژوهشگر

۲-  عدم تقسیم مناسب وظایف در قسمت مالی که ناشی از سلیقه ای انتخاب شدن کارکنان مالی از راه شوراهای شهرها که بعضی از کارکنان با اصول اولیه حسابداری آشنایی کافی نداشتند که باعث می شد که پژوهشگر در پخش پرسشنامه وسواس نشان دهد.

۱ـ ۱۱ ـ تعریف واژگان واصطلاحات کلیدی :

نظام گزارشگری مالی :

 این اصطلاح به کلیه سامانه هایی که برای ثبت و نگهداری فعالیتهای مالی و کنترل بودجه‌ای مورد استفاده قرار می گیرد و مجموعه گزارشهای مالی که از این سامانه هااستخراج می شود اطلاق     می گردد .(کمیته تدوین استانداردهای حسابداری ،۱۳۸۴،ص۲۸۵)

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله حسابداری دولتی
  • مقاله حسابداری از دیروز تا امروز
  • پروژه حسابداری بودجه
  • مقاله گزارشگری مالی و حسابرسی XBRL
  • تحقیق تاثیر گزارشگری مالی تحت وب بر ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.