پایان نامه تکنولوژی آموزشی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

پایان نامه تکنولوژی آموزشی

تعداد صفحات :۱۴۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقصود از استفاده و کاربرد تکنولوژی آموزشی طرح سازمان یافته و استقرار یک سیستم فراگیری که از مزایای روش های نوین ارتباط جمعی، ابزار و وسایل بصری، سازمان بندی کلاس درس و روش های جدید تدریس بهره گیری می کند تکنولوژی آموزشی در بر دارنده ی اصول و راهبردهایی است که برای حل مسائل آموزشی در سطح کاربردی بکار می رود. در هر رشته علمی تکنولوژی قدم به قدم همراه با پیشرفت و توسعه آن علم حرکت می کند ونیاز بشر به حل مشکللات زندگی اجتماعی ، همواره او را وادار می سازد تا فاصله سایررشته های علمی و تکنولوژی آموزشی را کمتر کند. بی شک آینده ای هر جامعه ای بر کیفیت و کارایی آموزش و پرورش آن کشور بستگی دارد از این رو هر چه کارایی و بهره دهی برنامه های آموزشی مفید تر و موثر تر باشد، جامعه فردی ، سلامت و سعادت بیشتری خواهد یافت ولی کارایی و بهره دهی مفیدتر و موثر تر صرفا به این معنا نیست که هدفها و محتوای آموزش و پرورش در قالب جملاتی زیبا وشعار گونه توصیف شود بلکه منظور تلاشهای هماهنگی است که به منظور ایجاد بافت مشترک بین هدفها و روشهای مناسب آموزشی انجام می گیرد. تا مقاصد ونیازهای پیش بینی شده ودر عمل تحقق یابد.

قدم اول در طراحی منظم آموزشی این است که هدف های کلی تعیین شوند. در آموزش و پرورش رسمی ایران هدف های کلی از قبل تعیین شده اند و از طریق شورای عالی فرهنگ و شوراهای برنامه ریزی دراختیار دفاتر مختلف کارشناسی قرار می گیرند. در این هدف ها، هدف از آموزش عمومی و هدف از آموزش هر موضوع درسی به صورتی بسیار کلی و مبهم نوشته شده اند. میزان ابهام در هدف ها معمولاً آنقدر زیاد است که معلمان مختلف ممکن است از یک هدف برداشت های مختلفی داشته باشند. برای از بین بردن این مشکل، بهتر است معلمان پس از اطلاع از هدف کلی آنها را اصلاح کنند. یعنی هر هدف را با یک فعال بیان کرده و کلمات و عبارات اضافی و غیرضروری آن را حذف کنند. سعی نمایند هدف برحسب محصول یا بازده یادگیری دانش آموزان بوده و هر هدف فقط یک محصول یادگیری را نشان دهد نه چند محصول را.

مراحل منظم آموزشی انتخاب منابع انسانی و غیرانسانی یا انتخاب رسانه هاست. رسانه ها افراد ، ابزار، یا موقعیتهایی هستند که به وسیله آنها پیام ارائه می شود. رسانه ها را چنین تقسیم بندی می کنند: مواد دیداری، مواد شنیداری،‌مود شنیداری – دیداری ،‌مواد دیداری شفاف (ثابت) ، مواد شنیداری، دیداری شفاف (ثابت) مواد دیداری و شنیداری دیداری متحرک، سه بعدی ها،‌منابع ا نسانی و موقعیتها و کامپیوترها.

عواملی چند در انتخاب رسانه ها مؤثرند که هدفهای آموزشی، ویژگیهای دانش آموزان فنون درسی محرکهای مورد نیاز موضوع درسی و شرایط عملی از جمله آن عوامل هستند. در رابطه با آن رسانه ها باید اول به این فکر کرد که هر رسانه تا چه حد یادگیری مؤثر را تأمین می کند. سپس از بین رسانه هایی که قادرند این کار را انجام دهد رسانه ای را نتخاب نمود که با شرایط موجود همخوانی دارد.

واژه های کلیدی: آموزش، فنون آموزش، ابزار آموزش

فهرست مطالب

مقدمه :   ۱
چکیده :   ۳
تکنولوژی آموزشی – تعریف   ۱۰
بخش اول   ۱۳
«سیستم»   ۱۳
آموزش   ۱۵
یادگیری   ۱۶
هدف های رفتاری:   ۲۳
طراحی منظم آموزشی   ۲۴
مدل منظم آموزشی   ۲۴
خلاصه:   ۲۹
هدف های کلی:   ۳۰
۲٫ تعیین هدف های رفتاری   ۳۱
نوشتن هدفهای رفتاری   ۴۲
خودآزمایی:   ۵۱
• انتخاب محتوا   ۵۲
هدف کلی دانشجو:   ۵۳
هدفهای رفتاری   ۵۳
• سازمان   ۵۳
استقراء:   ۵۶
قیاس:   ۵۶
طبقه بندی رسانه ها :   ۷۲
انتخاب رسانه ها:   ۷۳
کامپیوتر :   ۷۴
اجرای تدریس و ارزشیابی   ۷۷
VII – ارزشیابی :   ۸۰
محدودیتها :   ۸۵
توجه :‌   ۸۹
معیارهای یک نمودار خوب :   ۹۸
پوستر :   ۹۹
کاریکاتور:   ۹۹
تابلوهای ماژیکی :   ۹۹
تابلوهای مغناطیسی:   ۹۹
تابلوهای پارچه ای :   ۱۰۰
رسانه های شنیداری :   ۱۰۱
انواع : نوار شنیداری:   ۱۰۱
مزایای نوار کاست:   ۱۰۳
محدودیتها :   ۱۰۳
ب . نوارهای حلقه ای (reel) :   ۱۰۴
دستگاه :   ۱۰۴
محاسن نوار حلقه ای :   ۱۰۵
محدودیتهای نوار حلقه ای :   ۱۰۵
نگهداری از نوارها:   ۱۰۸
صفحه های لیزری :   ۱۱۳
کارتهای شنیداری :   ۱۱۳
تلفن :   ۱۱۴
رادیو   ۱۱۴
فیلم استریپ :   ۱۱۵
محاسن :   ۱۱۸
محدودیتها :   ۱۱۹
اسلاید :   ۱۲۰
محاسن اسلاید:   ۱۲۳
مزایای طلق شفاف :   ۱۲۹
نگهداری از طلقهای شفاف :   ۱۳۰
صنایع انسانی و موقعیتها :   ۱۴۲
استفاده از کامپیوترها در آموزش :   ۱۴۳
استفاده از کامپیوتر در کارهای اداری و تجاری :   ۱۴۳
استفاده از کامپیوتر به عنوان سرگرمی :   ۱۴۴
منابع   ۱۴۵

مقدمه :

همین که به آخرین دهه قرن وارد می شویم و در آستانه هزاره جدید قرار می گیریم‏، سیمای فردا در افق پدیدار می شود. در واقع، قرن ۲۱ پیشرفته ترین صنایع یعنی آنچه که بر قدرت مغز وتدبیر قدرت ماهیچه استوارند، فرا می رسد. در حقیقت ویژگی صنایع آینده آنست که بر قدرت خلاقیت وتوانایی انسان متکی است. از این رو آموزش و پرورش قدر ت آینده به شمار می آید، ودر دستیابی به آن شرط اساسی مشارکت موثر در حیات دنیای جدید محسوب می شود.

 ما در عصری زندگی می کنیم که خصوصیت اصلی آن تغییراست و باید همگام با این تغییرات به تلاش وفعالیت خود افزوده وسعی کنیم این تغییرات را به نفع خود سوق دهیم. اما با وجود این، تنگناها و بحرانهایی نظام آموزشی جهان را درگیر کرده که باید به دنبال راه حلی مفید برای آن بود، برخی از کشورها راه مقابله با این بحرانهارا در افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دول دانسته اند؛ بعضی دیگر کاهش هزینه های آموزش وپرورش را راه حل این بحرانها منظور کرده اند؛ عده ای استفاده مطلوب از منابع وامکانات آموزش وپرورش را جهت پاسخگویی به نیازها را به عنوان راه حل قلمداد نموده اند وسرانجام تعداد دیگری نیز راه حل مطلوب را در حل تنگناهای آموزشی استفاده بهینه از تکنولوژی آموزشی بیان داشته اند اما ابن راه حل باید وشاید ومعنای واقعی آن بکار واساسی تری بنام تکنولوژی فرایندی دارد یعنی ایجاد طریقی نظامدار برای حل مشکلات آموزشی است.


 

«مرحله اول ابزار و وسایل»

در سال های ۱۹۰۰ کارخانه های سازنده ی ابزار شروع به ساختن انواع پروژکتورها کردند.

در ابتدا هدف آنها این نبود که از پروژکتورها در مدارس استفاده شود ولی این ابزارها کم کم در مدارس رسوخ کردند. این ابزارها قادر بودند تصاویری را برروی پرده نمایش دهند و گاه همزمان صدا را نیز با تصویر تولید می کردند. این ابزارها بیشتر هدف تجاری داشت و مواردی که به وسیله ی این ابزار نمایش داده می شد هدف سرگرم کننده داشت و مواد مورد نیاز مدارس تولید نمی شد. خیلی زود مدارس پی بودند که صرفاً مجهز بودن به ابزارهایی که چون انواع پروژکتورها، یا ضبط صوت و گرامافون نمی تواند پاسخگوی نیازهای آنها و مشکل گشای معضلات آموزشی باشد.

مرحله دوم مواد آموزشی

صاحبان صنایع افراد دیگر را به کار گرفته و شروع به تولید مواد مورد نیاز مدارس کردند. از این به بعد فیلم های آموزشی مخصوص مدارس ساخته شد و کتاب ها و نقشه های ویژه ی کودکان منتشر گردید.

پژوهش هایی که در این دوره از تکامل تکنولوژی آموزشی انجام گرفت درباره تأثیر رنگ بر آموزش، اندازه ی تصویر و همچنین تأثیر مشخصات تصویر برای جلب توجه بیشتر بود. اما به زودی متوجه شدند که بیشتر اوقات تفاوت قابل ملاحظه ای بین آموزش سنتی و آموزشی که از طریق ارائه مواد گران قیمت صورت می گرفت وجود ندارد، بلکه عناصر دیگری مثل معلم و شاگرد نیز در آموزش و یادگیری دخالت دارند.

  «مرحله سوم نظام های درسی»

در این دوره وسایل و مواد همه در خدمت نظام بزرگتری که نظام درسی بود قرا گرفتند.

و متخصصین به کل یادگیری و آموزش مورد مدرسه ای به عنوان یک نظام نگریستند. به همین علت بود که افراد متخصصی در این دوره افرادی بودند که سیستم های آموزشی (و بیشتر انفرادی) را طراحی کردند.

در این دوره طراحی منظم تدریس (آموزشی) یا تکنولوژی ،آموزشی (تدریس) مورد توجه قرار گرفت. بازآموزی معلمین، تولید مواد جدید، افزودن فضاهای آموزشی، بالابردن امکانات کتابخانه ها و آزمایشگاهها همه جزء مواردی بودند که مدیران در رابطه با نگرش سیستفیک به امور آموزش طالب انجام آن بودند. متخصصان اقرار داشتند که نظام های درسی تحولی بنیانی در بالابردن کیفیت آموزش و یادگیری به وجود آورده است ولی سیستم یک دوره ی سوم را نیز پاسخگوی نیازهای واقعی یادگیرنده نمی دانستند.

  «مرحله چهارم نظام های آموزشی»

در این مرحله مواد آموزشی نوشتاری، دیداری، شنیداری و دیداری، شنیداری به مطالعه جامعه ای که فرد در آن رشد کرده است و با توجه به نیازهای جامعه تهیه می شود. یعنی هم به فردیت شخص و نیازهای او توجه می شود و هم به نیازهای جامعه. امکانات معمولاً در محل در اختیار یادگیرنده قرار می گیرد ولی او خود مسئول یادگیری خود است. آموزش منظم فقط به صورت آموزش رسمی مدرسه ای نیست بلکه در سطح جامعه انجام می گیرد.

  «مرحله پنجم نظام های اجتماعی»

در مرحله پنجم مفهوم تکنولوژی آموزشی بیشتر به عنوان فلسفه ای است حاکم بر کل آموزش که در یک کشور برای رسیدن به هدف های رشد و توسعه انجام می گیرد. در این مرحله تکنولوژی، آموزشی مخصوص افراد یا سازمان خاصی نیست بلکه حیطه ی عمل هر فرد یا سازمانی را که برای رشد و توسعه کشورش کار می کند در بر می گیرد.

تکنولوژی آموزشی – تعریف

واژه تکنولوژی Tecnology از ریشه ی یونانی Technolia، به معنی برخورد سیستفیک می آید در برابر واژه ی تکنولوژی در فرهنگ های مختلف مطالب متفاوتی آورده شده است که یکی از آنها عبارت «کاربرد دانش برای مقاصد عملی» است. پس می توانیم تکنولوژی آموزشی را از نظر لغوی کاربرد دانش یا یافته های علمی برای مقاصد آموزشی، یا برخورد سیستفیک با آموزش بدانیم.

تعریفی که کمیته مخصوص تکنولوژی آموزشی در آکادمی ملی مهندسی آمریکا از تکنولوژی آموزشی می کند چنین است. مجموعه ای از معلومات ناشی از کار بست علوم آموزشی و یادگیری در دنیای حقیقی کلاس درس، همراه با ابزار و روش هایی که کاربست علوم نامبرده در بالا را تسهیل کنند.

تکنولوژی آموزشی از دیدگاه جی.آر. گاس مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری های آموزشی وابسته به سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای اروپایی عبارت است از : «طرح سازمان یافته و استقرار یک سیستم فراگیری که از مزایای روش های نوین ارتباط جمعی، ابزار و وسایل بصری، سازمان بندی کلاس درس و روش های جدید تدریس بهره گیری می کند ولی در عین حال از آنها انتظار معجزه نیز ندارد.

اشکال این تعریف در این است که بیشتر به روشها و ابزار تکیه می کند و به تعیین هدفها و ارزشیابی از میزان یادگیری نمی پردازد.

تعریفی که از تکنولوژی آموزشی که اکنون تقریباً مورد پذیرش همه است تعریف جیمز براون از تکنولوژی آموزشی است. براو تکنولوژی آموزشی را «طراحی، اجرا و ارزشیابی سیستمتیک» تمامی فرآیند یادگیری و آموزش بر اساس هدفهای مشخص و نتایج تحقیقات در زمینه های یادگیری انسانی و ارتباط و همچنین به کار گرفتن مجموعه ای از منابع انسانی و غیرانسانی به منظور ایجاد آموزش مؤثرتر می داند.

مطابق تعریف فوق تکنولوژی آموزشی از تمامی یافته هایی که در زمینه یادگیری انسانی به دست آمده است بهره می گیرد. علمی که یادگیری را مورد مطالعه قرار می دهد علم روانشناسی یادگیری است و علمی که اختصاصاً یادگیری انسان را بررسی می کند. شاخه ای از روانشناسی به نام روانشناسی پرورشی یا روانشناسی تربیتی است. پس تکنولوژی آموزشی از یافته های علم روانشناسی تربیتی بهره می گیرد. تکنولوژی آموزشی از نتایج پژوهشها در زمینه ارتباط نیز سود می جوید. تکنولوژی آموزشی هر موقعیت آموزشی را یک موقعیت ارتباطی می داند، سعی می کند که اجزاء موجود در آن موقعیت ارتباطی را شناسایی کند و موانع ارتباطی را تشخیص دهد.

در تعریف جیمز براون از تکنولوژی آموزشی طرح ریزی سیستمتیک، کاربرد ماهرانه تولیدات تکنولوژی و نتایج تحقیقات روانشناسی تربیتی و ارتباط ، اموری اساسی می باشند. علاوه بر اینها تکنولوژی آموزشی با استفاده از منابع انسانی و غیرانسانی می کوشد تا با بهره گیری از همه امکانات به اهداف آموزشی برسد.

خود را بیازمائید: 

۱-      در اوائل دهه ی ۱۹۵۰ تکنولوژی آموزشی را چگونه تعریف می کردند؟

در سال های اوائل دهه ی ۱۹۵۰ که سالهای شروع گسترش تکنولوژی آموزشی می باشد، تکنولوژی آموزشی را آن رشته از فعالیتهای سیستمتیک می دانستند که ماشین، مواد و تکنیک را برای رسیدن به هدفهای آموزش و پرورش به یکدیگر نزدیک کند.

۲-      تعریفی از تکنولوژی آموزشی که فعلاً مورد پذیرش است چیست؟

تعریفی که مورد پذیرش همه است تعریف جیمز براون است. برای تکنولوژی آموزشی را طراحی اجرا و ارزشیابی سیستمتیک تمامی فرایند یادگیری و آموزشی بر اساس هدف های مشخص و نتایج تحقیقات در زمینه های یادگیری انسانی و ارتباط و همچنین بکار گرفتن مجموعه ای از منابع انسانی و غیرانسانی به منظور ایجاد آموزش مؤثرتر می داند.

بخش اول

«سیستم»

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی موانع بهره گیری از تکنولوژی آموزشی در فرایند تدریس و یادگیری
  • مقاله تکنولوژی آموزشی
  • مقاله ارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و پذیرش تکنولوژی در معلمان قبل از خدمت
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.