1,273 views
عنوان :
تعداد صفحات :۹۵
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
تحقیق حاضر بعد علمی شخصیت امام محمدباقر u را بررسی کرده ودر آن به ابعاد علمی شخصیت حضرت در عرصههای مختلف و جوانب گوناگون پرداخته است. اما کتابهایی که نام آنها ذکر شد ابعاد علمی شخصیت باقرالعلوم u را یا خیلی کوتاه ومختصربررسی کرده یا اینکه به برخی از ابعاد علمی شخصیت ایشان اشاره کرده وهمهی جوانب را بیان ننموده اند. . امام محمدباقر u همچون سایر ائمهی معصومین علیهمالسلام دارای خصال نیکویی چون صبر و بخشش بودند. امام باقر u را باقر میگفتند چون حضرت u، زمین علم را شکافت و معارف و علوم احکام را ظاهر ساخت. امام باقر u با علم و دانش الهی خود در دوران امامتشان مبانی اصولی دین و معارف قرآنی را برای مردم تبیین و تدوین کردند. با ایجاد دانشگاه اسلام و تعلیم شاگرد، گام بسیار مهمی در پیشرفت اسلام برداشتند. نتیجهای که از بررسی جایگاه علمی امام محمدباقر u حاصل شد این بود که امام محمدباقر u همچون سایر اهل بیت علیهمالسلام تمام عمر با برکت خویش را برای اسلام و احیای معارف اسلامی قرار دادند. حضرت باقرالعلوم u در دوران امامتشان علوم و مبانی ناب شیعه را تدوین کرده و پایهگذار بسیاری از علوم اسلامی بودند.
تحقیق حاضر با رجوع به کتابخانههای مختلف بررسی و کتابهای زیادی که مطالعه گردید نوشته شد. پژوهشگران عزیز میتوانند به ابعاد دیگر شخصیت علمی امام محمدباقر u مانند زمینهی اجتماعی، فرهنگی بپردازند. از امام باقر u سخنان گهرباری در موضوعات مختلف مانند: صفات خداوند، شناخت مؤمن و کافر، فضایل و رذایل اخلاقی وجود دارد که پیشنهاد میشود که به هر کدام به صورت جداگانه پرداخته شود که چگونه میتوان در زندگی امروزی از آنها بهره برد.
این تحقیق از سه فصل تشکیل شده است:
فصل اول- کلیات تحقیقی است که شامل عناوینی مثل تعریف و تبین موضوع، فوائد و اهداف تحقیق، پیشینهی موضوع تحقیق … میشود.
فصل دوم- به بررسی جلوههای علمی شخصیت امام محمدباقر u پرداخته که شامل عنوانهای زیر میباشد، نگاهی گذرا به زندگی حضرت، لقب باقرالعلوم u ژرفای دانش امام u …
فصل سوم- وآخر تلاشهای علمی امام محمدباقر u در عرصههای مختلف است که دارای عناوین متعددی مانند دانشگاه امامباقر، علم امام u در بر خورد با فرقههای انحرافی، مناظره جلوهای از علم امام u … میباشد.
کلیدواژه: جایگاه، علم، امام، محمد، باقر
مقدمه ۱
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ تعریف و تبین موضوع ۲
۱-۲ ضرورت و اهمیت تحقیق ۳
۱-۳ اهداف وفوائد تحقیق ۴
۱-۴ پیشینه موضوع تحقیق ۵
۱-۵ سوالهای اصلی وفرعی تحقیق ۸
۱-۵-۱ اصلی ۸
۱-۵-۲ فرعی ۸
۱-۶ فرضیه تحقیق ۹
۱-۷ روش تحقیق ۱۰
۱-۸ ساختار تحقیق ۱۱
۱-۹ اصطلاحات و کلیدواژههای تحقیق ۱۲
۱-۱۰ مشکلات وموانع تحقیق ۱۴
فصل دوم: جلوههای علمی شخصیت امام محمدباقر
۲-۱ نگاهی گذرا بر زندگی حضرت ۱۶
۲-۱-۱ تاریخ اجمالی ۱۶
۲-۱-۲ جلوه ای از اخلاق حضرت باقر ۱۷
۲-۱-۳ شمایل حضرت باقر ۱۸
۲-۱-۴ دوران زندگی امام محمد باقر ۱۸
۲-۲ علم از دلایل امامت امام محمد باقر ۱۹
۲-۳ لقب باقر العلوم ۲۰
۲-۴ ژرفای دانش امام باقر ۲۱
۲-۵ تأکید امام بر یاد گیری علم و دانش ۲۲
۲-۶ شخصیت علمی امام باقر در تبیین اصول دین ۲۳
۲-۶-۱ توحید ذات و صفات ۲۴
۲-۶-۲ کمترین حد شناخت انسان درباره خدا ۲۴
۲-۶-۳ نهی از تفکر در ذات ۲۴
۲-۶-۴ عدم تغییر در ذات خدا ۲۵
۲-۶-۵ عدم امکان مشاهده ی حسی خدا ۲۵
۲-۶-۶ ارجاع امّت به قرآن ۲۵
۲-۷ شخصیت علمی باقرالعلوم و معارف قرآنی ۲۶
۲-۷-۱آموزش قرآن ۲۶
۲-۷-۲ تلاوت قرآن با صدای خوب ۲۷
۲-۷-۳ علم امام باقر در تقسیم بخشهای قرآن ۲۷
۲-۷-۴ علم امام در تفسیر قرآن کریم ۲۸
۲-۸ امام محمد باقر بنیان گذار علوم اسلامی ۲۹
۲-۸-۱ امام محمد باقر پایه گذار علم فقه ۳۰
۲-۸-۲امام محمد باقر بنیان گذار اجتهاد ۳۰
۲-۸-۳ امام محمد باقر پایه گذار علم اصول ۳۱
۲-۹ علم امام محمدباقر در بیان کلمات قصار ۳۱
۲-۱۰ امام محمد باقر در نگاه دانشمندان اهل سنت ۳۲
فصل سوم: تلاشهای علمی امام باقر در عرصههای مختلف
۳-۱ دانشگاه امام باقر ۳۴
۳-۲ شاگردان مکتب امام باقر ۳۵
۳-۲-۱ زراره بن اعین ۳۶
۳-۲-۲ ابان بن تغلب ۳۶
۳-۲-۳ کمیت اسدی ۳۶
۳-۲-۴ جابربن یزید جعفی ۳۷
۳-۲-۵ محمد بن مسلم ۳۷
۳-۳ گوشهای از دانش امام باقر در سیاست ۳۷
۳-۴ علم امام در برخورد با فرقههای انحرافی ۴۰
۳-۴-۱ مبارزه با اندیشهی خوارج ۴۰
۳-۴-۲ مبارزه با توهمات قدریه و جبّریه ۴۲
۳-۴-۳ موضعگیری علیه دروغپردازان و غالیان ۴۳
۳-۴-۴ مبارزه با اهل قیاس ۴۴
۳-۵ مناظره جلوهای از علم امام ۴۵
۳-۵-۱ مناظره با اسقف مسیحیان ۴۵
۳-۵-۲ مناظره با نافع بن ازرق از سران خوارج ۴۷
۳-۵-۳ مناظره با قتاده ۴۸
۳-۶ معجزات امام راهی برای نشر علوم و معارف ۴۹
۳-۶-۱ بازکردن چشمهای برزخی ابوبصیر ۵۰
۳-۶-۲ بیرون آوردن طعام و چیزهای دیگر از خشت ۵۰
۳-۷ علم امام محمدباقر در دستور به ضرب سکهی اسلامی ۵۱
۳-۸ دانش امام در حفظ جان اصحاب ۵۲
۳-۹ علم باقرالعلوم پاسخگوی سؤالات جنیان ۵۳
۳-۱۰ دانش امام باقر در بیان خواص انگشتر عقیق ۵۴
۳-۱۱ علم امام محمد باقر در بیان خواص دارویی میوهها و گیاهان ۵۵
۳-۱۱-۱ عدس ۵۵
۳-۱۱-۲ زعفران ۵۶
۳-۱۱-۳ به ۵۶
۳-۱۱-۴ اسپند ۵۶
۳-۱۱-۵ تره ۵۷
۳-۱۱-۶ نمک ۵۷
۳-۱۱-۷ خواص درمانی سنجد ۵۸
۳-۱۲ جلوهای از دانش امام در سخنان حکمتآمیز ایشان ۵۹
نتیجه ۶۱
پیشنهادات ۶۲
مقاله تحقیق ۶۳
ضمایم ۷۰
باقرالعلوم ۷۱
صلوات بر حجج طاهره علیهمالسلام ۷۳
منابع و مآخذ ۷۷
منابع فارسی ۷۷
کتابهای عربی ۸۱
مجله ۸۲
مقاله ۸۲
سیدی ۸۲
کتابشناسی ۸۳
* قرآن کریم.
* مفاتیحالجنان.
۱- احمدی، حبیبالله، امام باقر u در گفتار اهل سنت، بیجا، ناشر مکتب اسلام، پاییز ۱۳۷۷، چاپ اول.
۲- ارفع، سید کاظم، سیره علمی اهل بیت علیهمالسلام، بیجا، انتشارات فیض کاشانی، ۱۳۸۲، چاپ سوم.
۳- اصفهانی، عمادالدین حسین، مجموع زندگانی ۱۴ معصوم علیهمالسلام، ج۱، تهران، نشر طلوع، زمستان ۱۳۷۱، چاپ هفتم.
۴- افشاری کرد، غلامرضا و دیگر مؤلفان، تغذیه در طب ایرانی، اسلامی، تهران، ناشر نسل نیکان، ۱۳۹۰، چاپ نهم.
۵- اکبرپور، حبیبالله، معجزات امام محمدباقر u، تهران، ناشر الف، ۱۳۸۲، چاپ اول.
۶- اکبری، محمدرضا، گلچینی از معجزات شگفتانگیز چهارده معصوم، بیجا، انتشارات پیام عترت، تابستان ۱۳۷۶، چاپ اول.
۷- الهامی، داود، امامان اهل بیت علیهمالسلام در گفتار اهل سنت، بیجا، ناشر مکتب اسلام، پاییز ۱۳۷۷، چاپ اول.
۸- امانی، مهدی و قربانپور، رضا، درمانگاه سبز، قم، انتشارات شهابالدین، ۱۳۸۸، چاپ اول.
۹- امین، سید محسن، سیرهی معصومان، مترجم حسین وجدانی، بیجا، ناشر سروش، ۱۳۷۶، چاپ سوم.
۱۰- اندیمشکی، محمدصالح، ترجمه القرآن و فضائل اهل بیت، مترجم محمد ظریف، قم،انتشاراتذویالقربی، ۱۳۸۸
۱۱- انصاریان، حسین، عرشیان فرشنشین، قم، انتشارات دارالفرقان، ۱۳۸۶، چاپ سوم.
۱۲- بسطام نیشابوری، حسین و عبدالله، طبالائمه علیهمالسلام، قم، ناشر راه قرآن، ۱۳۹۰، چاپ اول.
۱۳- پیشوایی، مهدی، سیرهی پیشوایان، قم، ناشر مؤسسهی امام صادق u، ۱۳۸۳، چاپ شانزدهم.
۱۴- پیشوایی، مهدی، سیمای پیشوایان در آینهی تاریخ، قم، انتشارات دارالعلم، ۱۳۸۳، چاپ نهم.
۱۵- ترابی، احمد، امام باقر u، جلوهی امامت در افق دانش، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۸۷، چاپ چهارم.
۱۶- تنجی، محمد، فرهنگ طلایی، تهران، انتشارات اسماعلیان، ۱۳۶۶، چاپ دوم.
۱۷- جعفریان، رسول، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهمالسلام، قم، ناشر انصاریان، زمستان ۱۳۷۹، چاپ سوم.
۱۸- جلیلی، اسماعیل، عترت در قرآن، ج۲و۳، تهران، انتشارات محیی، زمستان ۱۳۷۹، چاپ اول.
۱۹- حسینی دشتی، مصطفی، معارف و معاریف، ج۷، تهران، مؤسسه فرهنگی آرایه، ۱۳۷۹، چاپ سوم.
۲۰- حلّی، نگاهی بر زندگانی ۱۲ امام علیهمالسلام، مترجم محمدصادق شریعت، تهران، انتشارات محبانالحسین u، بهار ۱۳۸۰، چاپ اول.
۲۱- خدایی، زبیده، خدایا چه بخورم، قم، انتشارات نگاران نور، ۱۳۸۸، چاپ پنجم.
۲۲- خرازی، محسن، زندگینامهی چهارده معصوم علیهمالسلام، قم، انتشارات مسجد مقدس جمکران، پاییز ۱۳۸۶، چاپ اول.
۲۳- خراسانی، محمدهاشم، منتخبالتواریخ، بیجا، انتشارات اسلامیه، بهمن ۱۳۷۶، چاپ پنجم.
۲۴- خرمفر، محمد، چهارده آئینه، بیجا، انتشارات عصر ظهور، ۱۳۸۵، چاپ اول.
۲۵- دهخدا، علیاکبر، لغتنامهی دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۸٫
۲۶- راشدی، لطیف و محمدرضا، سیره زندگانی حضرت باقر u، بیجا، ناشر لاهوتیان، ۱۳۸۷، چاپ اول.
۲۷- رحیمی، مهدی و طاهرخوانی، عبدالله، برگزیدگان، ج۱، بیجا، ناشر واحد کودکان و نوجوانان بنیاد بعثت، ۱۳۸۵٫
۲۸- سنجانی رضایی، جواد، زندگانی امام محمدباقر u، بیجا، ناشر زعیم، ۱۳۸۸، چاپ اول.
۲۹- شریعتی، خلیل، خواص درمانی سبزیها، تهران، انتشارات ژرف، پاییز ۱۳۷۶، چاپ اول.
۳۰- صدرالسادات دزفولی، کاظم، سخنان و مواعظ و مناقب و تاریخ ۱۴ معصوم علیهمالسلام از دیدگاه قرآن و حدیث، تهران، انتشارات کتابخانهی صدر، زمستان ۱۳۸۱، چاپ اول.
۳۱- طوسی، امالی شیخ طوسی، مترجم صادق حسنزاده، ج۱، قم، ناشر اندیشه هادی، ۱۳۸۸، چاپ اول.
۳۲- عالمزاده، بزرگ، مشعل فروزان دانش و تقوی، بیجا، ناشر ادارهی امور فرهنگی آستان قدس رضوی، ۱۳۵۷، چاپ اول.
۳۳- عباسی، محمد، فرهنگ برهان قاطع، بیجا، ناشر مؤسسهی مطبوعاتی فریدون علمی، ۱۰۳۶ هـ.ق.
۳۴- علوی، محمد، زندگانی ۱۴ معصوم، بیجا، ناشر نغمات، بهار ۱۳۸۸، چاپ دوم.
۳۵- عمادزاده، حسین، زندگانی حضرت باقر u، بیجا، ناشر مکتب قرآن، ۱۳۶۳، چاپ دوم.
۳۶- عمید، حسن، فرهنگ عمید، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۰، چاپ شانزدهم.
۳۷- فاضل، جواد، طب و بهداشت در اسلام، تهران، انتشارات کتابفروشی ادبیّه، ۱۳۴۰٫
۳۸- قمی، عباس، منتهیالامال، تهران، انتشارات فخر رازی، پاییز ۱۳۷۹، چاپ دوم.
۳۹- کمپانی، فضلالله، حضرت باقرالعلوم u، تهران، انتشارات مفید، ۱۳۸۶، چاپ اول.
۴۰- محمدی ریشهری، محمد، میزانالحکمه، ترجمه محمدرضا شیخی، ج۸، قم، انتشارات دارالحدیث، ۱۳۷۷، چاپ اول.
۴۱- مدرس، محمدباقر، خانههای مأذون شرح حال چهارده معصوم، بیجا، ناشر: شرکت چاپ و نشر بینالملل وابسته به مؤسسهی انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۵، چاپ دوم.
۴۲- مدرسی، محمدتقی، زندگی ۱۴ معصوم علیهمالسلام، مترجم محمدصادق شریعت، تهران، انتشارات محبانالحسین u، بهار ۱۳۸۰، چاپ اول.
۴۳- معروفالحسنی، هاشم، زندگی ۱۲ امام علیهمالسلام، ج۲، بیجا، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۶، چاپ پنجم.
۴۴- معین، محمد، فرهنگ فارسی، تهران، انتشارات بهزاد، ۱۳۸۲، چاپ اول.
۴۵- موسوی، محمدحسن، بر امام سجاد u و امام باقر u چه گذشت، تهران، ناشر: دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۷۹، چاپ اول.
۴۶- مولوینیا، محمدجواد، تاریخ چهارده معصوم، بیجا، انتشارات امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف، زمستان ۱۳۸۵، چاپ دهم.
۴۷- میرباقری، سید ابراهیم، مکارمالاخلاق، ترجمه میرباقری، ج۱، تهران، ناشر فراهانی، ۱۳۶۵٫
۴۸- میرسلیم، مصطفی، دانشنامهی جهان اسلام، ج۱، تهران، ناشر بنیاد دائرهالمعارف اسلامی، ۱۳۷۵، چاپ دوم.
۴۹- نجفی، محمدجواد، ستارگان درخشان، بیجا، ناشر کتابفروشی اسلامیه، ۱۳۷۶، چاپ پنجم.
۵۰- وطن، طاهره، گیاهان دارویی، قم، انتشارات دارالفیض، ۱۳۸۹، چاپ اول.
۵۱- هیأت تحریر مؤسسهی در راه حق، پیشوای پنجم امام محمدباقر u، قم، انتشارات در راه حق، بهار ۱۳۷۴٫
۵۲- هوشیار، محمدجواد، خواص معدنی، ویتامینها و غلات، مشهد، انتشارات هوشیار قصر، ۱۳۸۷، چاپ اول.
۱- آذرنوش، آذرتاش، فرهنگ آذرتاش آذرنوش، تهران، انتشارات نشر نی، ۱۳۸۲، چاپ سوم.
۲- انیس ابراهیم، عبدالحلیم منتصر، فرهنگ المعجم الوسیط، مترجم: محمد بندرریگی، ج۱و۲، تهران، انتشارات اسلامی، ۱۳۸۶، چاپ دوم.
۳- بندرریگی، محمد، فرهنگ بندرریگی، تهران، انتشارات علمی، ۱۳۷۸، چاپ اول.
۴- حرّانی، ابومحمد، تحفالعقول، ترجمه: صادق حسنزاده، قم، انتشارات آل علی علیهمالسلام، بهار ۱۳۸۲، چاپ اول.
۵- حر عاملی، محمدحسین، کلیات حدیث قدسی، مترجم: زینالعابدین کاظمی خلخالی، تهران، انتشارات دهقان، زمستان ۱۳۶۹، چاپ سوم.
۶- حویزی عبر، علی بن جمعه العروسی، نورالثقلین، لبنان، انتشارات التاریخ العربی، ۱۴۲۲ هـ.ق.
۷- صدوق، الخصال المحموده و المذمومه، مترجم: صادق حسنزاده، ج۱، تهران، انتشارات فکرآوران، ۱۳۸۸، چاپ اول.
۸- طبرسی، ابوالفضل، مجمعالبیان، لبنان، انتشارات دارالمعرفه، ۱۴۰۸هـ.ق.
۹- عبدالباقی، محمد فؤاد، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، تهران، انتشارات اسلامی، ۱۳۸۰، چاپ اول.
۱۰- قیم، عبدالنبی، فرهنگ معاصر میانه، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر، ۱۳۸۵٫
۱۱- کلینی، یعقوب، اصول کافی، مترجم: محمدباقر کمرهای، ج۱، تهران، انتشارات دفتر مطالعات و تاریخ معارف، ۱۳۷۹، چاپ اول.
۱۲- مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۲۵، لبنان، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۲۱ هـ.ق.
۱۳- مجلسی، محمدباقر، ترجمهی جلد ۱۴ بحار در زندگانی امام محمدباقر u، مترجم: موسی خسروی، بیجا، ناشر: کتابفروشی اسلامیه، بیتا.
۱۴- محمدی ریشهری، محمد، دانشنامهی احادیث پزشکی، ترجمه: حسین صابری، ج۲، قم، انتشارات دارالحدیث، ۱۳۸۳٫
نشریه پاسدار، بررسی جایگاه علمی و تلاشهای فرهنگی امام باقر u، مؤلف: ابوالفضل هادیمنش، شماره ۲۷۹-۲۸۰، اسفند و فروردین ۱۳۸۴٫
ماهنامهی کوثر، شماره ۶۲، تابستان ۱۳۸۴٫
اجتهاد در عصر امام باقر u، مؤلف: ابوالفضل هادیمنش.
سیدی ستارگان بقیع.
۱- بهتاش، یدالله، حدیث اهل بیت: زندگینامه و مصائب چهارده معصوم، بیجا، نشر سبحان، ۱۳۸۴، چاپ چهارم.
۲- قاضی زاهدی، احمد، پرسشهای مردم و پاسخهای امام باقر u، بیجا، نشر حاذق، ۱۳۸۶، چاپ دوم.
۳- کوشا، محمدعلی، سیره و سخن پیشوایان، بیجا، انتشارات حلم، زمستان ۱۳۸۴٫
۴- گلستانی، محمد، نکتههای ناب از زندگانی چهارده معصوم، بیجا، انتشارات سفیر صبح، بهار ۱۳۸۷٫
۵- حسینی لیلابی، سید ابراهیم، آمالالواعظین، بیجا، نشر نسیم کوثر، ۱۳۸۶، چاپ چهارم.
۶- مستنبط، احمد، قطرهای از دریای فضائل اهل بیت علیهمالسلام، مترجم محمدحسین رحیمیان، ج۲، بیجا، نشر حاذق، تابستان ۱۳۸۴، چاپ چهارم.
۷- هاشمی شافعی محمد طاهر، مناقب اهل بیت علیهمالسلام از دیدگاه اهل سنت، بیجا، ناشر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۳۷۸٫
امام صادق u فرمودند: همهی اشیاء حتی ماهیان دریاها و پرندگان آسمان برای جویندهی دانش، آمرزش میطلبند.
انسان به وسیلهی علم است که به رشد و کمال میرسد و باعث سعادت و رستگاری انسان هم در دنیا و هم در آخرت میشود. به همین دلیل اسلام که بهترین دین آسمانی و الهی بشریت است، همیشه انسانها را به علم و دانش تشویق کرده است. تعلیم علم و دانش، زن و مرد و کوچک و بزرگ نمیشناسد و هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد میتواند به تحصیل آن بپردازد. علم و دانش بهترین راه برای خداشناسی و پی بردن به عجایب خلقت این جهان و نظام هستی است.
در بین همه انسانها، چهارده ستارهی درخشان که همان اهل بیت علیهمالسلام هستند برای بشریت نورافشانی میکنند. ائمهی معصومین علیهمالسلام منبع عظیم و مخزن علم الهی هستند و از مقام و منزلت رفیعی نزد پروردگار برخوردارند به گونهای که خداوند از آنان تجلیل و ستایش کرده و اطاعت و پیروی از آنان را اطاعت و پیروی از خود و سرپیچی و نافرمانی از آنان را سرپیچی و نافرمانی از خود دانسته است. بنابراین امام معصوم علیهمالسلام بهترین الگو و تجسم عینی صفات برتر برای ما در زندگی فردی و اجتماعی، هم در این دنیا و هم در سرای آخرت هستند و بسیار لازم و ضروری است که پیرامون شخصیت و زندگی اهل بیت علیهمالسلام و همچنین موضعگیریهای علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایشان تحقیق و بررسی شود تا با شناخت و بینشی که از اهل بیت علیهمالسلام پیدا میشود، انسان راه حقیقی را از باطل تشخیص داده و با دوری جستن از گناهان، ایمان و اعتقادات خود را محکم کرده و بتواند برای آخرت خود توشهای بردارد. بنابراین شایسته است که پیرامون شخصیت و فضائل و برتریهای اهل بیت علیهمالسلام تحقیق و بررسی شود.
امام محمدباقر u همچون سایر اهل بیت علیهمالسلام دارای فضایلی چون جود و بخشش و صبر بود. ایشان به تبیین معارف اصولی دین مانند توحید ذات و صفات نهی از تفکر در ذات پرداختند. امام محمدباقر u در مورد معارف قرآنی همچون آموزش قرآن و تلاوت قرآن با صدای نیکو و خوب، احادیث بسیار زیبا و پرمغزی دارند. باقرالعلوم u توانستند به بنیانگذاری بسیاری از علوم مانند علم فقه و علم اصول بپردازند. این که امام باقر u توانستند با تأسیس دانشگاهی، معارف ناب شیعه را نشر داده و به تربیت شاگردان در این زمینه بپردازند. امام u در دوران امامت خود مناظراتی را با فقیهان و دانشمندان عصر خود داشتند. ایشان نیز توانستند با علم الهی خود از جان اصحاب خود محافظت کنند. امام باقر u نه تنها به سؤالات انسانها بلکه به سؤالات جنیان هم پاسخ میدادند. امام u با علم و دانش خود، خواص استفاده از انگشتر عقیق و همچنین خواص دارویی میوهها و گیاهان را بیان نمودند.
این تحقیق از سه فصل تشکیل شده است. فصل اول کلیات تحقیق میباشد که دارای بخشهای متعددی چون فرضیهی تحقیق، روش تحقیق، ساختار تحقیق و … است. فصل دوم جلوههای علمی شخصیت امام محمدباقر u میباشد که شامل عناوینی مثل علم امام باقر u در تبیین معارف اصولی دین، امام باقر u بنیانگذار علوم اسلامی، امام باقر u در نگاه دانشمندان اهل سنت و … میباشد. فصل سوم تلاشهای علمی امام باقر u در عرصههای مختلف است که دارای عناوین متعددی مانند گوشهای از دانش امام باقر u در سیاست، علم امام محمدباقر u در دستور به ضرب سکهی اسلامی و … میباشد.
علم به معنای دانستن و حقیقت چیزی را ادراک کردن است. علم ودانش میراثی گرانبها هستند که همیشه ماندگار خواهند بود وباید توجه داشت که علمی سودمند ومفید خواهد بود که به همراه عمل باشد و گرنه علم بدون عمل هیچ سود ونفعی نخواهد داشت. در قرآن کریم آیات بسیار زیادی وجود دارد که بر اهمیت علم ودانش اشاره دارد وانسان ها را به فرا گرفتن آن تشویق و ترغیب میکند. اهل بیت علیهمالسلام منبع وسرچشمهی علم الهی وتمام علوم عالم هستند. بنابراین در طول عمر با برکت خویش با تلاشهای گسترده به تبین واهمیت علم ودانش پرداختهاند و نقش بسیاری بزرگی در پیشرفت فهم و درایت مردم داشتهاند. روایات بسیار زیادی در منابع ما وجود دارد که علم را بهترین دارایی وبرترین هدایتگر توصیف کردهاند و آن را مایهی سعادت دنیا و آخرت شمردهاند. امام محمد باقر u که خود دریای علم و دانش است در دوران امامت خویش نقش مهمی در پیشرفت علمی اسلام داشته وتوانستند در این دوران به آگاه کردن افکار عمومی مردم در زمینههای مختلف بپردازند شبهاتی که فضای جامعهی آن روز را غبارآلود کرده بود را برطرف سازد. به تعلیم علوم پایه واساسی مبانی اسلامی پرداختند و در همین دوره بود که بسیاری از علوم تولید شد. برای بررسی جایگاه علمی امام محمد باقر u به کتابخانههای بسیار زیادی مراجعه شد ولی کتابی به صورت جامع و کامل در رابطه با خود موضوع یافت نشد وبه ناچار هر عنوان و مطلبی را از کتابی گلچین و کنار هم قرار داده وهمین روند انجام تحقیق را به کندی پیش میبرد.
به دلیل علاقه به موضوعات تاریخی وموضوع علم و این که چنین تحقیقاتی برای جامعه بسیار مفید و ضروری میباشد این موضوع انتخاب شد زیرا علم همیشه یک نیاز فطری وغریزی برای بشر بوده وانسانها همیشه ودر تمام امور زندگی به آن نیازمند میباشند. ائمهی معصومین علیهمالسلام برای هدایت و راهنمایی انسانها از جانب خداوند بر روی کرهی زمین منصوب شدهاند. اگر دیده میشود در جامعهی امروزی مشکلات زیادی در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی وجود دارد به خاطر این میباشد که از معارف قرآن و اهلبیت علیهمالسلام دور شده و این معارف در جامعه مهجور ماندهاند. اگر جوانان در جامعه روی به گناه و رذایل آورده و فساد و بی بندوباری در جامعه رو به گسترش گذاشته به دلیل آن است که ائمه معصومین علیهمالسلام به درستی شناخته نشدهاند. تحقیق حاضر میتواند هم برای فرد و هم برای جامعهی اسلامی معرف بهترین و برترین الگو باشد. الگویی که با پیروی و تأسی از آن انسان خود و خدای خود را شناخته و به مبارزه با نفس سرکش اماره پرداخته و همین امر باعث میشود که جامعه روبه صفات نیک و پسندیده و خلقوخوی نیکو گرائیده ودر نهایت چنین جامعهای زمینهساز ظهور حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف خواهد بود انشاء الله. بنابراین این تحقیق میتواند برطرف کنندهی بسیاری از آفات ونیازهای جامعه باشند.
انگیزهی اصلی انجام این تحقیق شناخت مفهوم واقعی علم ونقش آن در زندگی و همچنین شناخت و آگاهی بیشتر با اهلبیت علیهمالسلام مخصوصاً امام محمد باقر u و پس از آن الگوپذیری از معارف اهلبیت علیهمالسلام میباشد. با توجه به این که جامعه نیاز به بررسی چنین موضوعی دارد تحقیق حاضر میتواند در رد شبهاتی که فرقههای ضالّه ومنحرف بر پیکر جامعه وارد میسازند بسیار مفید و مؤثر باشد مبانی علوم و دانشهایی که امام محمدباقر u به پایهگذاری وتولید آنها پرداختند باعث مصونیت جامعه از گرفتار شدن در انحرافات والقائات دشمنان اسلام بوده است. بسیاری از دروسی که امروزه در دانشگاهها تدریس میشوند مبانی آنها برگرفته از کتابهای دانشمندان غربی میباشد. بنابراین این علوم ومعارف ناب میتواند جزء مبانی فکری و بنیادی در محافل علمی مورد استفاده قرار گیرد محافل ومجامعی چون دانشگاهها و حوزههای علمیه و هر جا که متون ودروس علمی کارشود. ما در عصر و زمانی زندگی میکنیم که جامعه تشنهی معارف ناب اهلبیت علیهمالسلام هستند مبانی عمیق و وسیعی که امام محمدباقر u برای مردم در مسائل مختلف بازگو میکنند در بسیاری از زمینهها کاربرد فراوان دارد. عنوان نمونه مباحثی که امام u در مورد خواص دارویی میوهها ودرمان بیماریها بیان میکنند در زمینه پزشکی و طبسنتی بسیار مورد استفاده می باشد وهر کدام از این احادیث میتواند زمینهساز بسیاری از علوم دیگر نیز باشد.
وقتی به تفسیر آیهی ۳۱ سورهی بقره مراجعه میکنیم مییابیم که اولین کسی که علم را آموخت انسان بود. خداوند انسان را از تیرهی عدم ونیستی وجود بخشید واز روی لطف ورحمت خود علم را به او آموخت. در فضیلت علم ودانش وفراگرفتن وتعلیم آن همین بس که خداوند آن را به پیامبر اکرم e تعلیم داد واین علم نسلبه نسل به اهلبیت علیهمالسلام رسید از جمله ایشان امام محمدباقر u که با توجه به موقعیت و شرایطی که در زمان امامت ایشان بود توانستند معارف ناب اسلامی را احیاء وعلم ودانش را در سراسر جهان اسلام گسترش دهند به همین جهت به ایشان باقرالعلوم u میگفتند زیرا شکافندهی دانشها بود. کتابهایی که در این تحقیق بیشتر از آنها استفاده شد عبارتند از:
۱-کتاب امام باقر u جلوهی امامت در افق دانش نوشته احمد ترابی است که در آن به زندگی علمی، سیاسی واجتماعی امام محمدباقر u در بخشها و عناوین مختلف اشاره دارد.
۲- کتاب زندگانی امام محمدباقر u نوشته حسین عمازاده ابتدا به ادلهی امامت امام محمدباقر u پرداخته و در بخشهای بعدی پس از بیان فوائد علم وفضیلت آن به احادیث امام u در زمینههای مختلف از جمله قرآن کریم و خواندن آن، شفاعت، عجب، حلم وهمچنین کلمات قصار امام محمدباقر u اشاره کرده است. در واقع این کتاب به بعضی از ابعاد شخصیت علمی حضرت پرداخته است.
۳- کتاب سیرهی پیشوایان تألیف مهدی پیشوایی به صورت گذرا ومختصربه بعدعلمی شخصیت امام محمدباقر u پرداخته و در بخشهای بعدی بیشتر به اوضاع سیاسی زمان امام محمدباقر u اشاره شده است.
۴- کتاب حضرت باقر العلوم u نوشته فضل الله کمپانی ابتدا به برخی از فضائل ومکارم حضرت اشاره شده است و پس از بیان دوران امامت امام محمد باقر u به بیان برخی از احتجاجات و معجزات ایشان اشاره شده است ودر فصل آخر هم سخنان امام باقر u آمده است.
۵- کتاب زندگانی چهارده معصوم علیهمالسلام تألیف سید محسن خرازی به صورت اجمال و در بخشهای مختصر به دوران زندگی امام u پرداخته است.
تحقیق حاضر بعد علمی شخصیت امام محمدباقر u را بررسی کرده ودر آن به ابعاد علمی شخصیت حضرت در عرصههای مختلف و جوانب گوناگون پرداخته است. اما کتابهایی که نام آنها ذکر شد ابعاد علمی شخصیت باقرالعلوم u را یا خیلی کوتاه ومختصربررسی کرده یا اینکه به برخی از ابعاد علمی شخصیت ایشان اشاره کرده وهمهی جوانب را بیان ننموده اند. در سی دی ستارگان بقیع کتابها ومقالههای زیادی در مورد ائمه بقیع علیهمالسلام آورده شده بود دربارهی امام محمدباقر u نیز مقاله های زیادی وجود داشت اما در رابطه با علم امام u عیناً مقالهای با این موضوع وجود نداشت ولی یک مقاله موجود بود که شباهت زیادی به موضوع تحقیق داشت وآن هم بررسی جایگاه علمی و تلاشهای فرهنگی امام باقر u تألیف ابوالفضل هادی منش بود. این مقاله دارای چندین بخش میباشد که در یکی از بخشها به ترسیم چهرهی علمی امام u پرداخته ودر بخش بعدی به پایهگذاری نهضت بزرگ علمی که به دست امام محمد باقر u انجام گردیده بود اشاره شده است و این که امام u با برقراری حوزه درس با کجاندیشیها مبارزه کرده است ومبانی، معارف واصول ناب اسلامی را زنده وبه پرورش دانشمندان وفرهیختگان عصر خود پرداخته است ودر بخشهای آخر هم به بنیانگذاری اجتهاد به دست امام محمدباقر u اشاره دارد. تحقیقی که انجام شد به جلوههای علمی شخصیت امام u پرداخته و تلاشهای علمی امام محمدباقر u را در عرصههای مختلف بررسی کرده است. اما مقالهای که نام آن ذکر شد تنها برخی ازابعاد علمی شخصیت علمی حضرت اشاره نموده واقدامات علمی امام u درعرصههای مختلف ذکرنشده است. در رابطه با موضوع تحقیق به حوزهی علمیه فاطمیه نجف آباد رجوع شد
جایگاه علمی امام باقر u چیست؟
۱- جلوههای علمی شخصیت امام محمدباقر u چگونه است؟
۲- تلاشهای علمی امام باقر u در عرصههای مختلف چگونه است؟
سیرهی علمی امام محمدباقر u جایگاه بینظیری را برای تمامی اعصار دارا میباشد.
تحقیق حاضر از نوع بنیادی است که روش جمعآوری اطلاعات آن به صورت کتابخانهای و از طریق فیشبرداری میباشد و به اعتبار موضوع دینی میباشد.
این تحقیق از سه فصل تشکیل شده است:
فصل اول- کلیات تحقیقی است که شامل عناوینی مثل تعریف و تبین موضوع، فوائد و اهداف تحقیق، پیشینهی موضوع تحقیق … میشود.
فصل دوم- به بررسی جلوههای علمی شخصیت امام محمدباقر u پرداخته که شامل عنوانهای زیر میباشد، نگاهی گذرا به زندگی حضرت، لقب باقرالعلوم u ژرفای دانش امام u …
فصل سوم- وآخر تلاشهای علمی امام محمدباقر u در عرصههای مختلف است که دارای عناوین متعددی مانند دانشگاه امامباقر، علم امام u در بر خورد با فرقههای انحرافی، مناظره جلوهای از علم امام u … میباشد.
اصطلاح: در لغتنامهی دهخدا جایگاه به این معنا آمده. هر محلی که در آن چیزی ثابت شود.
لغوی: در فرهنگ معین: محل، مکان، مقام، مرتبه.
درفرهنگ طلائی: محل، مقام
در فرهنگ عمید: محل، مقام، مرتبه
در فرهنگ برهان قاطع: جای: جا، مقام
اصطلاح: در کتاب معارف و معاریف ج ۷ علم به این معنا آمده است: حقیقت چیزی را ادراک کردن
لغوی: در فرهنگ معین: دانستن، یقین کردن،معرفت، دانش
در فرهنگ آذرتاشآذرنوش، دانش،آگاهی، اطلاع
در عمید: دانش، یقین، معرفت
در فرهنگ المعجم الوسیط ج ۲ : معرفت شناخت، یقین
اصطلاح: در کتاب المعجم الوسیط ج ۱ امام به این معنا آمده: الگو هر چیزی برای اندازهگیری یا توزین یا برای صفات واخلاق
لغوی: در فرهنگ معین:پیشوا، پیشرو
در فرهنگ آذر تاش آذر نوش: پیشوا، رهبر، پیشنماز
در فرهنگ عمید: پیشوا، پیشرو
در معارف و معاریف ج ۲: پیشوا، مقتدا
اصطلاح: در کتاب فرهنگ بندریگی ج ۲ محمد به این معنا آمده: دارای اوصاف خوب وبسیار.
لغوی: در فرهنگ معین: ستوده، بسیار تحسین شده.
در فرهنگ عمید: ستوده، نیکخو، نیکو سرشت، بسیار نیکو.
در معارف ومعاریف ج ۹ :ستوده، ستایش شده
اصطلاح: در کتاب المعجم الوسیط ج ۱ باقر به این معنا آمده: شکافندهی علوم و به همین جهت است که امام پنجم را باقر نامیدند.
لغوی: در فرهنگ معین: شکافنده، گشانیده
در فرهنگ عمید: شکافنده، بازکننده، گشاینده
در کتاب معارف ومعاریف ج ۳: شکافنده
درکتاب لغتنامهی دهخدا: شکافنده و گشاینده و وسعتدهنده
با وجود کتابهای زیادی که در زمینهی زندگی اهلبیت علیهمالسلام وامام محمد باقر u وجود داشت. اما اختصاصاًدرباره ی امام محمد باقر u مطالب به صورت خلاصه وگذرا نوشته شده بود واکثر مطالب هم تکراری بود. واصلاً کتابی که با عنوان موضوع تحقیق مطابقت داشته باشد در بین کتاب ها پیدا نشد وناگزیر چندین کتاب را کنار هم گذاشته ومطالب دلخواه را گلچین کرده که این روند کار تحقیق را به کندی پیش می برد.
نام: محمدبن علی u.
پدرومادر: امام سجاد u،فاطمه دختر امام حسن مجتبی u.
القاب:شاکر، هادی، باقر
کنیه: ابوجعفر
زمان و محل تولد: اول رجب سال ۵۷هق در مدینه.
زمان و محل شهادت:۷۰ذیحجه سال۱۱۴ه ق در مدینه.
مرقد شریف: مدینه در قبرستان شریف بقیع.[۱]
القاب: امام پنجم شیعیان u افزون بر لقب شاکر و هادی به طور عمده به لقب باقر شهرت یافته است. معنای باقرشکافنده است.جابربن یزید جعفی در این باره می گوید:لِاً نّه بقر العلم بقراً ای شقّه واظهره اظهاراً. زیرا آن حضرت u علم را شکافت و رموز و دقایق آن را روشن ساخت[۲].برای امام باقر u القاب دیگری هم ذکر کردهاند از جمله امین،شیبه.شیبه به این جهت که به حضرت رسول e شباهت داشتند.[۳]
نسب: نسب امام باقر u هم از ناحیه ی پدر وهم از ناحیه ی مادر به هاشم جد دوم رسول خدا e میرسد و هم از دو طرف به حضرت علی u و حضرت زهرا علیهماالسلام میرسد زیرا او امام زین العابدین فرزند امام حسین u است و مادر «ام عبدالله»دختر امام حسن مجتبی است. پس او هم هاشمی است.و هم علوی.[۴]
[۱] سید محمد تقی مدرسی، زندگینامه ۱۴ معصوم، مترجم محمد صادق شریعت، ص ۵۱۸
[۲] رسول جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص ۲۸۷
[۳] احمد ترابی، امام محمد باقر u جلوهی امامت در افق دانش، ص ۱۹
[۴] علامه حلّی، نگاهی بر زندگی ۱۲ امام علیهمالسلام، مترجم محمد محمدی اشتهاردی، ص ۲۰۷
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر