پایان نامه راه اندازی VoIP Server با استفاده از Asterisk در محیط لینوکس

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

پایان نامه راه اندازی VoIP Server با استفاده از Asterisk در محیط لینوکس

تعداد صفحات :۹۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

این نوشتار با موضوع راه اندازی یک VoIP Server به وسیله Asterisk می باشد که با استفاده از یک سری مقدمات به روش راه اندازی VoIP Server و بهره گیری از آن می رسد.

VoIP از فناوری های جدیدی است که بر پایه شبکه های داده بنا شده و از آن برای ارتباطات صوتی استفاده می شود. این فناوری در حال گسترش را می توان برای شبکه های خصوصی تلفنی( PBX ) بکار برد و از امکانات آن در داخل سازمان استفاده کرد و یا با استفاده از اینترنت از امکانات ارتباط راه دور آن استفاده نمود.

برای استفاده از این فناوری در یک سازمان باید نیاز ها وامکانات سازمان را در نظر گرفت. امروزه بیشتر سازمان ها نیاز دارند تا ارتباط بین افراد داخل و خارج سازمان را برقرار نمایند. برای این منظور، سازمان از یک شبکه تلفن داخلی و چند خط ارتباطی با شبکه مخابرات محلی استفاده خواهد کرد. البته سازمان ممکن است دارای ارتباط راه دور نیز باشد که این ارتباطات را از طریق شبکه محلی انجام دهد. در چنین سازمانی، یک شبکه VoIP خصوصی یا IP PBX می تواند این کار را انجام دهد و نیاز سازمان را مرتفع سازد. این شبکه ارتباطات داخلی را از طریق شبکه LAN سازمان انجام می دهد. ارتباط با شبکه محلی نیز از طریق Gateway ها انجام خواهد شد. اما ارتباطات راه دور را می توان از طریق اینترنت و استفاده از سرویس دهنده های VoIP در شبکه اینترنت انجام داد که به مراتب کم هزینه تر از شبکه مخابرات خواهد بود.

استفاده از VoIP برای چنین سازمان هایی سودمند خواهد بود ولی برای سازمانی که ارتباط راه دور بسیار کم دارد و شبکه LAN ندارد و در عوض یک شبکه PBX معمولی برای ارتباط داخل و خارج سازمان دارد، شاید بکارگیری VoIP کمی هزینه بر، به نظر آید. هر چند که با نگاهی به آینده و همچنین در نظر گرفتن امکانات این شبکه ها، استفاده از آنها نه تنها هزینه بر نخواهد بود بلکه در آینده سازمان بسیار کارآمد خواهد بود. به هر حال استفاده از این فناوری در شرایطی که گرایش به آن روز به روز در بین کاربران و سازمان ها افزایش می یابد، می تواند در آینده سازمان تأثیرات مثبتی بگذارد.

البته باید در نظر داشت که ارتباط تلفنی تنها مزیت این شبکه ها نمی باشد. استفاده از Email، Voicemail، ارتباطات چند سویه و . . . امکانات دیگری هستند که در این شبکه ها قرار دارد. برای استفاده از این امکانات، سازمان نیاز به سخت افزار های اضافی نخواهد داشت بلکه از سخت افزارهای موجود شبکه می توان استفاده نمود.

اگر در سازمانی تصمیم به استفاده از VoIP گرفته شد، لازم است در مورد PBX Server در ابتدا تصمیم گیری شود. PBX Server  معمولا یک PC است که  نرم افزار کنترل شبکه روی آن نصب گردیده است. یکی از بهترین نرم افزارهایی که می توان برای این منظور استفاده کرد Asterisk می باشد. از دلایلی که این نرم افزار پیشنهاد می شود اینست که، این نرم افزار رایگان بوده و در دسترس همه قرار داده شده است. این نرم افزار، کدباز است و به راحتی می توان کد برنامه را دریافت و تغییراتی را در آن اعمال کرد. از طرف دیگر این برنامه امکانات متنوعی را برای کاربران فراهم می کند و بیشتر سخت افزارهای شبکه VoIP را پشتیبانی می کند.

 پس از انتخاب نوع سرور، می توانیم سخت افزارهای شبکه را تهیه کرده و شبکه را راه اندازی کنیم. پس از راه اندازی شبکه نیز می توانیم با استفاده از سرور آن را کنترل کنیم.

در پایان باید گفت استفاده از این فناوری برای سازمان سودمند خواهد بود و نباید تنها به هزینه هایی که در ابتدای راه اندازی شبکه ممکن است برای سازمان بوجود آید بدون توجه به سودمندی آن فکر کرد.

در این نوشتار در فصل اول فناوری VoIP معرفی شده، ابزار های مورد استفاده در آن توضیح داده می شود. مقایسه ای بین شبکه های مخابراتی کنونی و شبکه های VoIP انجام می گیرد و برتری های این فناوری برشمرده می شود. در پایان مشکلاتی که ممکن است در این شبکه ها به وجود آید و ارتباطات را دچار اشکال کند بررسی می شود.

در فصل دوم استفاده از این فناوری در یک سازمان بررسی می شود واجزای اصلی شبکه معرفی می شوند. پس از معرفی اجزای اصلی، مهمترین جزء شبکه یعنی سرور شبکه توضیح داده می شود. در ادامه در فصل سوم نرم افزار برتری که در سرور شبکه می توان استفاده کرد یعنی Asterisk معرفی می شود و دلایل این برتری در این فصل گفته می شود.

در فصل چهارم به راه اندازی شبکه VoIP و آماده کردن مقدمات راه اندازی یک VoIP Server با استفاده از asterisk پرداخته شده است. در این فصل روش نصب asterisk در سرور گفته می شود. در ادامه در فصل پنجم تنظیمات اولیه asterisk برای راه اندازی شبکه گفته می شود و در پایان در فصل ششم به امکانات این برنامه و روش استفاده از آنها در شبکه VoIP پرداخته می شود.

واژه های کلیدی: فناوری VoIP، نرم افزار Asterisk، راه اندازی شبکه VoIP

فهرست مطالب

چکیده      ۱
فصل اول : آشنایی با فناوری VoIP   ۲
۱-۱: VoIP چیست؟              ۳
۱-۲: نحوه ارتباط با استفاده از VoIP       ۴
۱-۳: ابزار VoIP                   ۷
۱-۳-۱: ATA(Analog Telephone Adapter)   ۸
۱-۳-۲: IP Phones          ۸
۱-۳-۳: SoftPhones        ۸
۱-۳-۴: VoIP Gateways                ۹
۱-۴: برتری VoIP نسبت به PSTN         ۹
۱-۵: مشکلات VoIP           ۱۱
۱-۶: خلاصه        ۱۲
فصل دوم : استفاده از فناوری VoIP برای یک سازمان             ۱۳
۲-۱: مزایای VoIP در سازمان              ۱۴
۲-۲: ایجاد یک سیستم VoIP در سازمان              ۱۵
۲-۳: طرح کلی یک شبکه مبتنی بر VoIP            ۱۵
۲-۴: اجزای اصلی شبکه VoIP              ۱۶
۲-۴-۱: IP PBX Server               ۱۶
۲-۴-۱-۱: PBX    ۱۷
۲-۴-۱-۲: IP PBX              ۱۷
۲-۴-۱-۳: IP PBX Server چیست؟     ۱۸
۲-۵: خلاصه        ۱۸
فصل سوم : آشنایی با Asterisk      ۲۰
۳-۱: Asterisk چیست؟        ۲۱
۳-۲: قابلیت های Asterisk    ۲۲
۳-۲-۱: IP PBX Server               ۲۲
۳-۲-۲: Telco Features               ۲۳
۳-۲-۳: IVR System     ۲۳
۳-۲-۴: CDR (Call Detai Records)            ۲۳
۳-۳: خلاصه        ۲۴
فصل چهارم : راه اندازی یک VoIP Server با استفاده از Asterisk              ۲۵
۴-۱: آماده کردن یک سیتم برای Asterisk           ۲۶
۴-۲: نصب Asterisk            ۲۷
۴-۲-۱: نصب با استفاده از خط فرمان             ۲۸
۴-۲-۱-۱: لیست انتخاب Menu Select                ۲۹
۴-۲-۱-۲: دستورات خط فرمان برای نصب             ۳۱
۴-۲-۲: نصب با rpm      ۳۳
۴-۳: انجام تنظیمات Asterisk              ۳۵
۴-۳-۱: Asterisk-GUI   ۳۵
۴-۴: خلاصه        ۴۰
فصل پنجم : تنظیمات Asterisk با استفاده از Asterisk-GUI            ۴۱
۵-۱: تنظیمات اولیه Asterisk              ۴۲
۵-۱-۱: تنظیمات سخت افزارها       ۴۲
۵-۱-۲: تعریف خطوط مخابراتی (Trunks)       ۴۵
۵-۱-۳: قوانین تماس خروجی (Outgoing Calling Rules)             ۴۹
۵-۱-۴: تنظیم VoiceMail            ۵۰
۵-۱-۵: تعریف DialPlan ها           ۵۱
۵-۱-۶: تعریف شماره برای کاربران                ۵۳
۵-۱-۷: قوانین تماس ورودی           ۵۶
۵-۱-۷-۱: تعریف فواصل زمانی (Time Intervals)                ۵۶
۵-۱-۷-۲: تعریف قوانین برای تماس های ورودی                  ۵۸
۵-۲: خلاصه        ۵۹
فصل ششم : بکار گیری امکانات  Asterisk               ۶۰
۶-۱: تعیین کلاس های ملودی انتظار (Music on Hold)        ۶۱
۶-۲: صف تماس (Call Queues)           ۶۲
۶-۲-۱: تعریف یک صف تماس                   ۶۲
۶-۲-۲: تنظیمات login کردن در صف         ۶۵
۶-۳: نگه داشتن مکالمه (Call Parking)               ۶۶
۶-۴: اتاق کنفرانس (Conference Room)            ۶۷
۶-۵: گروه های تماس (Ring Groups)                ۶۹
۶-۶: راهنمای شماره ها (Directory)                   ۷۰
۶-۷: سیستم IVR در Asterisk            ۷۲
۶-۷-۱: ایجاد Voice Menu prompts         ۷۲
۶-۷-۲: تعریف یک Voice Menu               ۷۴
۶-۷-۳: مثالی از ایجاد یک Voice Menu      ۷۶
۶-۸: دیگر امکانات دیگر Asterisk         ۷۹
۶-۹: خلاصه        ۸۱
نتیجه گیری         ۸۲
منابع               ۸۴

منابع

 [۱] ثقفی سلمان، VoIP چیست؟،

 [۲] ، تلفن اینترنتی،، ۱۳۸۷

 [۳] ذنوبی مجتبی، تلفن اینترنتی VoIP،

[۴] ، IP Telephony چیست؟،

 [۵] گروه امنیت اطلاعات مشورت، VoIP چیست و چگونه کار می کند؟،

[۶] VoIP Server Administrator Manual, wifi.com.ar, 2008

[۷] Gomillion D., Dempster B., Building Telephony Systems with Asterisk, Packt Publishing, Birmingham, 2005; PDF available at

[۸] Spencer M., Allison M., Rhodes C. & The Asterisk Documentation Team , Asterisk Handbook version 2, Digium Inc,2003; available at

[۹] Meggelen J. V., Madsen L. & Smith J., Asterisk the Future of Telephony, Oreily® , ۲۰۰۷;

فصل اول :

 آشنایی با فناوری VoIP

ارتباطات یکی از نیازهای حیاتی بشریت است و انسان همواره به دنبال ابداع فن آوری هایی بوده است که بتواند با استفاده از آنان با سایر همنوعان خود ارتباط برقرار نماید. در گذشته ای نه چندان دور که انسان استفاده از اینترنت را تجربه نکرده بود، ارتباطات محاوره ای صرفا از طریق تلفن و به کمک خطوطPSTN  برگرفته ازPublic Switching Telephone Network انجام می گردید. در سیستم فوق، سیگنال های صوتی آنالوگ با استفاده از کابل های مسی حمل و مبادله داده خصوصا در مسافت های طولانی گرانقیمت و ارتباطات دوسویه ویدیویی رویایی بیش نبود. در سالیان اخیر ما شاهد ابداعات جالبی بوده ایم. ابداع کامپیوترهای شخصی، فن آوری های جدید ارتباطی نظیر تلفن های سلولی و نهایتا اینترنت نمونه هایی در این زمینه می باشند که باعث شده است انسان بتواند با استفاده از سرویس های جدیدی نظیر نامه الکترونیکی، چت و مواردی  دیگر با سایر افراد ارتباط برقرار نماید.  هر شخص با استفاده از کامپیوتر و اینترنت می تواند با سایر افراد مورد علاقه خود ارتباط برقرار نموده، داده ای را مبادله و یا از طریق امکانات نرم افزاری موجود با دیگران گفتگو نمایند.  به هرحال، اینترنت از زمان تولد تا کنون توا نسته است منشاء تحولات چشمگیری در عرصه های متفاوت حیات بشریت باشد . فن آوری VoIP نمونه ای از این تحولات است که با استفاده از آن می توان از زیرساخت های شبکه اینترنت به جای خطوط تلفن معمولی،  برای مکالمات تلفنی استفاده  نمود . در این فصل با این فناوری جدید، ابزارها و مزایا و معایب آن آشنا می شویم.

۱-۱: VoIP چیست؟

VoIP برگرفته از Voice over Internet Protocol  است که با نامIP Telephony  و یا تلفن اینترنتی در برخی موارد از آن یاد می شود. این فناوری امکان استفاده از شبکه داده را به منظور ا نجام مکالمات تلفنی، فرا هم می نماید. در مقا بل استفاده از خطوط تلفن سنتی،  VoIP  از فناوری دیجیتال استفاده می نماید. در واقع، با استفاده از فن آوری  VoIP  صدای انسان توسط بسته های اطلاعاتی IP و از طریق شبکه مبتنی بر داده ما نند اینترنت ارسال می گردد.[۳] در واقع فناوری VoIP یک مجموعه از سخت‌افزار و نرم‌افزار است که ما را قادر می‌ سازد تا از شبکه داده  به عنوان واسط ا نتقالی برای تماس‌ های تلفنی استفاده کنیم. این روش به علت حذف مراکز تلفن راه دور از دایره تماس، از نظر هزینه بسیار به صرفه است. امروزه   مکالمات صوتی گسترده ای از طریق شبکه ها ی مبتنی بر داده ( نظیر اینترنت ) ا نجام می گیرد.[۴] [۲]

۱-۲:نحوه ارتباط با استفاده از VoIP

نحوه کلی برقراری یک مکالمه با استفاده از فناوری VoIP بدین صورت است که، درخواست تماس یک کاربر ابتدا از طریق شبکه داده و یا شبکه مخابرات سنتی به ارایه دهنده خدمات (VoIP Provider) ارسال می شود و از طریق این سرویس دهنده با استفاده از شبکه داده و در برخی موارد شبکه داده و شبکه عمومی مخابرات  (The Public Switching Telephone Network) PSTN به مقصد هدایت می شود.

با تفکیک کاربران نهائی وگفت‌وگوهای صوتی(به دو شکل دستگاه متصل به شبکه IP و دستگاه متصل به شبکه مخابراتی سنتی)، سه نوع مکالمه را می‌توان متصور شد:

ابزار VoIP با ابزار VoIP : طی این مکالمه دو وسیله که به شبکه مبتنی بر IP متصل هستند با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. (نمونه این حالت سرویس Point – Point مابین دفاتر نمایندگی می‌باشد.)(شکل ۱-۱-الف) [۱]

۲)  ابزار VoIP با تلفن معمولی: در این نوع مکالمه وسیله متصل به پروتکل IP با دستگاه تلفنی که به شبکه مخابراتی سنتی متصل است ارتباط برقرار می‌کند. در این صورت یک دستگاه متصل به IP نقش واسط را در تبدیل اطلاعات از شبکه IP به شبکه مخابراتی سنتی به عهده دارد.(شکل ۱-۱-ب) [۱]

۳)  تلفن سنتی با تلفن سنتی: این نوع مکالمه به‌طور معمول به دلیل مسافت بالای بین دو فرد برقرار کننده مکالمه و به‌منظور صرفه‌جوئی در هزینه گفت‌وگو شکل می‌گیرد. در این نوع ارتباط هر یک از دو تلفن توسط شبکه مخابراتی سنتی به یک دستگاه متصل به شبکه IP مرتبط می‌شوند و ارتباط VoIP بین این دو دستگاه کمکی شکل می‌گیرد. ارتباط تلفنی با استفاده از کارت‌های تلفن رایج در بازار از این نوع است.(شکل ۱-۱-ج) [ ۱]

۱-۳: ابزار VoIP

برای ارتباط از طریق VoIP در شبکه داده نیاز به ابزارهای متناسب با شبکه داده می باشد. همچنین ابزارهایی که ارتباط بین شبکه داده و مخابرات را بر قرار نماید. در یک طرح کلی از ارتباط IP Telephony (شکل ۱-۲) ابزارهای مختلفی بکار می رود که در ادامه توضیح داده  می شوند.

 ۱-۳-۱: ATA(Analog Telephone Adapter)

 یکی از ابزار های  برقراری ارتباط VoIP  ATA(Analog Telephone Adapter) ها می باشند. این ابزارها این امکان را می­دهند که از تلفن­های آنالوگ استاندارد فعلی­ استفاده کرد. به آسانی می­توان دستگاه تلفن استاندارد را به ATA وصل کرد، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت­ وصل نمود. با این کار ارتباط VoIP به راحتی انجام می گیرد.  ATAسیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد می­گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می­کند. همراه برخی  ATAها یک نرم­افزار نیز وجود دارد که روی کامپیوتر نصب شده و می توان از طریق آن دستگاه را  برای ارتباط VoIP با دقت پیکربندی نمود. [۵]

 ۱-۳-۲: IP Phones

این دستگاه ها کاملاً شبیه دستگاه های تلفن استاندارد می باشند. دارای یک کانکتور RJ 45 Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ 11 هستند. این تلفن­ها تمام نرم­افزارها و سخت­افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر  وصل می­شوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم می­کنند.[۵]

 ۱-۳-۳: SoftPhones

Softphone ها نرم افزارهایی می باشند که روی PC ها نصب شده و سیستم را قادر به اتصال به VoIP Server می نمایند. شرکت های زیادی این نرم افزارها را تولید می کنند و تنها وسیله ای که لازم است یک کارت صدا، میکروفون و بلند گو می باشد.این روش اتصال به VoIP کم هزینه ترین راه می باشد.[۵]

 ۱-۳-۴: VoIP Gateways

دروازه ها (Gateways) ابزار هایی هستند برای ارتباط بین شبکه های غیر یکسان. این وسایل کار تبدیل داده ها، ترجمه پروتکل ها و انتقال اطلاعات بین شبکه هایی که با آنها در تماسند رابرعهده می گیرند. بدین سان VoIP Gateways (که گاهی اوقات PSTN Gateways نیز گفته می شوند)، دستگاه-هایی هستند برای ارتباط بین شبکه تلفن سنتی و شبکه VoIP. در واقع یک واسط بین تلفن‌های معمولی و شبکه‌هایIP هستند و ارتباط بین این دو شبکه متفاوت را برقرار می نمایند.

۱-۴: برتریVOIP    نسبت به  PSTN

از مزایای IP Telephony نسبت به مخابرات معمولی، می توان به مواردمختلفی اشاره کرد. از أن جمله، در زمان استفاده از خطوط  PSTN کاربران عملا هزینه زمان استفاده شده را توسط شرکتی که مدیریت خط PSTN  را برعهده دارد (معمولا مخابرات)،  پرداخت می نمایند و هر اندازه که بیشتر با تلفن صحبت نمایند هزینه بیشتری را نیز می بایست پرداخت نمایند. علاوه بر این، نمی توان به طور همزمان با بیش از یک شخص گفتگو نمود. (البته هم اکنون برخی ازاین مراکز این سرویس را باهزینه ای جداگانه ارائه می دهند.) در فن آوری  VoIP  می توان هر زمان و با هر شخص گفتگو نمود. کافی است که در آن مقطع زمانی سایر افرادی که شما می خواهید با آنان گفتگو نمایید نیز به اینترنت متصل باشند. مکالمه برقرار شده تا زمان دلخواه (مستقل از هزینه های مربوطه) می تواند ادامه یابد. علاوه بر این، می توان در یک زمان با چندین نفر گفتگو نمود. در زمان گفتگو با سایر افراد و به طور همزمان می توان با آنان داده ای (نظیر تصاویر، نمودارها و تصاویر ویدیویی) را نیز مبادله نمود.  سرویس  VOIP   تمامی سرویس های که تلفن معمولی ارائه می دهد از قبیل:

Caller ID
Call Transfer
Call Waitting
Repeat Dialing
Return Call
Three-way Calling

ارایه می کند، بدون آنکه هزینه ای اضافی از کاربر دریافت نماید. [۳]

علاوه بر مزایای فوق دلایل زیر نیز برتری IP Telephony  بر شبکه های معمولی مخابرات را نشان می دهد.

هزینه بسیار پایین نگه‌داری شبکه‌های مخابراتی VoIP نسبت به شبکه‌های مخابراتی کنونی و به دنبال آن،‌ قیمت پایین خرید یک شماره و مکالمه تلفنی. [۱]
پشتیبانی کلیه امکانات مخابراتی کنونی و حتی ارایه خدمات جدید، با هزینه‌ی بسیار پایین و سهولت اجرایی بالا. [۱]
جابه‌جایی آسان شماره‌های تلفنی به این معنا که یک شماره تلفن مانند یک آدرس پست الکترونیکی از هر نقطه‌ای از دنیا قابل دسترسی خواهد بود و می‌توان از طریق آن تماس گرفت و یا با آن ارتباط بر قرار کرد. [۱]

۱-۵: مشکلات VoIP

فناوری VoIP جدای از مزایایی که دارد، دارای یک سری معایب و مشکلات نیز می باشد. با توجه به این که فن آوری  VoIP  در ارتباط با اتصال اینترنت است و از آن استفاده می نماید، مشکلات و مسائل امنیتی در ارتباط با کامپیوتر متصل شده به اینترنت می تواند سرویس فوق را نیز تحت تاثیر قرار دهد. فن آوری VoIP   هنوز جوان است و بحث های مختلفی در خصوص ظرفیت ریسک پذیری آن وجود دارد. مهاجمان ممکن است قادر به انجام فعالیت هایی نظیر قطع مکالمه تلفنی، استراق سمع واز کار انداختن سرویس فوق باشند.  فعالیت هایی که مستلزم استفاده از حجم بالایی از منابع شبکه است، نظیر دریافت فایل های حجیم، بازی های online ، استفاده از محتویات چندرسانه ای (صوت و تصویر)، می تواند سرویسVoIP را تحت تاثیر قرار دهد.    در زمان استفاده از فن آوری  VoIP  ممکن است با مسایل دیگری که در ارتباط با مسیردهی مکالمات تلفن بر روی اتصالBroadBand  (باند پهن) اینترنت است نیز برخورد نماییم. برخلاف خطوط تلفن سنتی، که امکان استفاده از آنان حتی در صورت قطع برق وجود دارد، سرویسVoIP در چنین مواردی غیرقابل استفاده می گردد و ممکن است مسایل خاصی را برای سیستم های امنیتی منازل و یا دستیابی به شماره تلفن های اضطراری به دنبال داشته باشد.[۳]

خلاصه

اینترنت باعث تحولات چشم گیری در زندگی بشر بوده است. از جمله این تحولات فناوری Voip می باشد. این فناوری انقلابی در زمینه مخابرات محسوب می شود. این فناوری که بر پایه شبکه های داده و IP Network می باشد در چند ساله اخیر مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. از دلایل این موضوع هزینه کم تماس های راه دور می باشد که با شبکه مخابرات سنتی هزینه زیادی برای کاربر دارد. علاوه بر این سرویس های مناسب این فناوری نیز باعث استقبال بیشتر مردم از این فناوری شده است.

 ظهور این فناوری باعث کاهش هزینه مکالمات و قابلیت جابجایی راحت خطوط شده است. همچنین امکانات و سرویس های مخابراتی مختلفی را برای کاربران مهیا نموده است. البته این فناوری در کنار مزایای متعدد، دارای معایبی نیز می باشد، که البته در مقابل مزایای آن قابل چشم پوشی است.

فصل دوم :

 استفاده از فناوری VoIPبرای یک سازمان

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.