پایان نامه نوسانات مود الکترومکانیکی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

پایان نامه نوسانات مود الکترومکانیکی

تعداد صفحات :۱۰۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یک سیستم قدرت بطور پیوسته در معرض تغییرات تصادفی و ناگهانی بارهای موجود  در سیستم است. پاسخ سیستم به این اختلالات کوچک منجربه رفتار دینامیکی آن در طی پریودهای گذرا می شود. تغییر متغیرهای حالت در طی این زمانها باعث تغییر کمیتهای کار در سیستم همچون اندازه و زاویه ولتاژ شین آن می شود. از طرفی تغییر اندازه و زاویه ولتاژ های سیستم باعث تغییر در تقاضای بارهای وابسته به ولتاژ و فرکانس می شود. بنابراین بارهای سیستم قدرت با ایجاد یک مسیر فیدبک در سیستم می توانند رفتار کلی سیستم قدرت را تحت تأثیر قرار دهند . به عبارتی پاسخ سیستم قدرت به تغییرات بار ، تحت تأثیر دو عامل بار و سیستم قرار دارد. بنابراین جهت مطالعه دقیق و پیش بینی رفتار دینامیکی یک سیستم قدرت در ازای تغییرات بار، اجزای سیستم و بار باید به طور مناسب مدلسازی شود. مدلسازی سیستم قدرت و به خصوص مدلسازی ژنراتورها از دیرباز مورد توجه بوده است. ولی مدلسازی بار علیرغم اهمیتی که دارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

هدف این پروژه آنست که با استفاده از مدل دینامیکی ارائه شده برای بارهای مجتمع و همچنین مدل دینامیکی موتورهای القایی ،‌نقشی را که دینامیکهای بار بر روی میرایی نوسانات الکترومکانیکی سیستم قدرت دارند مورد بررسی قرار دهد.

پایان نامه حاضر درپنج فصل تدوین شده است . خلاصه ای از مطالب هر فصل به شرح زیر است.

* فصل اول: در این فصل ضمن معرفی مسئله مورد بررسی ، کارهای انجام شده قبلی و ساختار پایان نامه ارائه می شود.

* فصل دوم: در این فصل ضمن مروری بر ساختار یک سیستم قدرت ، انواع پایداری مانند پایداری زاویه ای رتور و پایداری ولتاژ معرفی می شوند. در ادامه این فصل عوامل مؤثر در میرایی نوسانات سیستم قدرت مانند مشخصه های گشتاور توربین – ژنراتور ، جریان سیم پیچهای میرا کننده رتور ، عملکرد سیستمهای تحریک،‌توربینهای بخار و تنظیم کننده سرعت و همچنین نوسانات چرخشی ، گذرای استاتور و مشخصه های بارهای سیستم، معرفی و در مورد اهمیت و نقش هر یک بحث می گردد.

* فصل سوم: در این فصل نخست ضرورت مدلسازی صحیح بار مورد تأکید قرار می گیرد. سپس انواع مختلف مدلهای استاتیکی بار بطور خلاصه بیان می شوند. در ادامه ، یکی از مدلهای دینامیکی مشهور بار تحت عنوان مدل دینامیکی مرتبه اول وابسته به ولتاژ ارائه و تابع انتقال آن بدست می آید. سپس مدل مهم دیگر یعنی مدل مرتبه سوم موتور القایی ارائه و توابع انتقال مربوط به آن که در فصلهای بعد مورد استفاده قرار می گیرند ، آورده می شود.

* فصل چهارم: در این فصل ، ابتدا مدل اجزای یک سیستم قدرت از قبیل توربین ، گاورنر سرعت ، ژنراتور سنکرون، سیستم تحریک و تنظیم کننده ولتاژ بطور خلاصه مرور شده و سپس مدل سیستم قدرت چند ماشینه که حاوی معادلات جبری – دیفرانسیلی است بیان می گردد. از آنجائیکه سیستم قدرت تک ماشین به باس بینهایت یکی از سیستمهای مورد بررسی این پروژه است لذا مدلسازی آن در ادامه این فصل انجام می شود. در مدلسازی سیستمهای قدرت معمولاً توان بار به صورت صریح در ورودیهای سیستم  ظاهر نمی شود . لذا در انتهای این فصل روندی ارائه خواهد شد که توسط آن توابع انتقال سیستم قدرت که خروجیهای اندازه و زاویه ولتاژ در هر نقطه از سیستم را به ورودیهای بارهای حقیقی و راکتیو در هر نقطه از سیستم ربط می دهند، بدست می آیند.

* فصل پنجم: در این فصل با استفاده از مدلهای در این فصل با استفاده از مدلهای بار و سیستم فصل های سوم و چهارم بدست آمده اند ، بار و سیستم که در فصل های سوم و چهارم بدست آمده اند ، تأثیر پارامترهای آنها بر روی میرایی نوسانات الکترومکانیکی یک سیستم قدرت تک ماشین به باس بینهایت مورد بررسی قرار می گیرد. شبیه سازیهای انجام شده در این فصل در دو حوزه فرکانس و زمان انجام شده است. در این فصل نتایج حاصل از تأثیر در نظر گرفتن دینامیکهای بار ارائه و با نتایج حاصل از بارهای استاتیکی مقایسه می شود.

واژه های کلیدی: مودهای الکترو مکانیکی، ساختار سیستم قدرت، مدلهای استاتیکی بار


فهرست مطالب

چکیده   ۱
فصل اول   ۳
مقدمه   ۴
۱-۱- معرفی مسئله   ۶
۱-۲- مروری بر کارهای انجام شده   ۷
۱-۳- ساختار پایان نامه   ۱۱
فصل دوم   ۱۴
عوامل موثر در میرایی نوسانات سیستم های قدرت   ۱۵
۲-۱- ساختار سیستم قدرت   ۱۶
۲-۲- تعریف پایداری   ۱۹
۲-۳- انواع پایداری   ۲۱
۲-۳-۱- پایداری زاویه ای رتور اختلال کوچک   ۲۳
۲-۳-۲- پایداری زاویه ای رتور گذرا   ۲۷
۲-۴- میرایی نوسانات و عوامل مؤثر در آن   ۲۸
۲-۴-۱- عوامل مؤثر در میرایی نوسانات سیستم قدرت   ۲۹
۲-۴-۲- مدل ژنراتور   ۳۳
۲-۴-۳- تأثیر تغییر سرعت و فرکانس سیستم   ۳۵
۲-۴-۴- نوع معادله نوسان   ۳۷
۲-۴-۵- خروجی توربین   ۳۸
۲-۴-۶- قابلیت مدلسازی بار   ۳۹
۲-۵- پیشنهاد کمیته دینامیک سیستم قدرت IEEE در زمینه مدلسازی سیستم جهت مطالعات پایداری سیستمهای قدرت   ۳۹
فصل سوم   ۴۱
مدلسازی بار در مطالعات پایداری   ۴۲
۳-۱- مقدمه   ۴۲
۳-۲- تعاریف و مفاهیم اساسی در مدلسازی بار   ۴۴
۳-۳- مشخصه های رفتاری بار   ۴۶
۳-۴- مدلهای بار   ۴۷
۳-۴-۱- انواع مدلهای استاتیکی بار   ۴۹
۳-۴-۲- انواع مدلهای دینامیکی بار   ۵۱
فصل چهارم   ۵۹
مدلسازی سیستم های قدرت   ۶۰
۴-۱ مدل اجزای سیستم قدرت   ۶۱
۴-۱-۱- مدل توربین   ۶۱
۴-۱-۲- مدل گاورنر سرعت   ۶۲
۴-۱-۳- مدل ژنراتور سنکرون   ۶۲
۴-۱-۴- مدل سیستم تحریک و تنظیم کننده ولتاژ   ۶۴
۴-۲- مدل سیستم قدرت چند ماشینه   ۶۷
۴-۲-۱- معادلات دیفرانسیل   ۶۸
۴-۲-۲- معادلات جبری   ۶۸
۴-۳- محاسبه شرایط اولیه جهت تحلیل دینامیکی سیستم   ۷۲
۴-۴- مدل سیستم قدرت تک ماشین به باس بینهایت   ۷۵
۴-۴-۱- معادلات دیفرانسیل   ۷۶
۴-۴-۲- معادلات جبری استاتور   ۷۷
۴-۴-۳- معادلات شبکه   ۷۷
۴-۵- تابع انتقال سیستم قدرت   ۷۸
تاثیردمیکهای بار در میرایی نوسانات یک سیستم قدرت تک ماشینه   ۸۲
۵-۱- مدل کردن ارتباط متقابل بار و سیستم   ۸۳
۵-۲- پاسخ بارهای دینامیکی   ۸۵
۵-۲-۱- پاسخ زمانی و فرکانسی بار وابسته به ولتاژ   ۸۵
پاسخ فرکانسی بار موتورالقائی با خروجی     ۹۲

مقدمه

نوسانات مود الکترومکانیکی پدیده ای ذاتی در سیستمهای قدرت می باشد که عواملی همچون شرایط کار ، مشخصه های بار ، امپدانس خطوط ارتباطی ، میزان انتقال توان الکتریکی از خطوط ، خازنهای سری و تنظیم کننده های ولتاژ در کاهش یا افزایش دامنه این نوسانات موثر هستند. هرگاه اختلالی در سیستم قدرت واقع شود ، این نوسانات ، در نتیجه رفتار دینامیکی سیستم در انتقال از نقطه کار قبل از اختلال به نقطه کار ماندگار پس از اختلال ، حاصل می شوند. نوسانات مود اکترومکانیکی ، مربوط به نوسان رتور ماشین های سنکرون سیستم نسبت به هم می باشد. با توجه به اینکه فرکانس این نوسانات در دامنه ۲-۱/۰ هرتز است ، به آن نوسانات فرکانس پایین گفته می شود. در صورتی که مودهای الکترومکانیکی دارای میرایی کافی باشند، این نوسانات پس از گذشت زمانی کوتاه مستهلک شده و سیستم در نقطه کار ماندگار جدید مستقر می شود. اما در صورت کافی نبودن میرایی ، نوسانات برای مدت زمان طولانی ادامه یافته و یا در صورت میرایی منفی ،‌دامنه نوسانات به تدریج افزایش می یابد که این منجر به از دست رفتن سنکرونیزم سیستم می شود.

یکی از عوامل مهم تضعیف میرایی مودهای الکترومکانیکی سیستم قدرت ، عملکرد تنظیم کننده های اتوماتیک ولتاژ در سیستم های تحریک می باشد. این نوع تنظیم کننده های ولتاژ که امروزه اکثر ژنراتور های سنکرون در سیستمهای مدرن به آن مجهزند ، علیرغم افزایش و بهبود پایداری گذرا ، یکی از عوامل کاهش میرایی این نوسانات هستند.

یک سیستم قدرت وقتی پایدار است که در هنگام بروز اختلال همه ژنراتورهای آن ، گشتاور سنکرون کننده و میرا کننده کافی جهت میرا کردن نوسانات و بازگرداندن رتورها به حالت اولیه را داشته باشند. در غیر انی صورت نوساناتی که به طور مؤثر میرا نمی شوند ممکن است تغییرات سرعت معینی را برای یک ماشین یا یک گروه از ماشینهای موجود در یک نیروگاه که نسبت به بقیه سیستم نوسان می کنند، بوجود آورند . فرکانس این نوع از نوسانات در حدود ۲-۱ هرتز می باشد که به نوسانات محلی معروفند.

نوع دیگر از نوسانات ، به نوسانات بین ناحیه ای معروفند و در شرایطی رخ می دهند که یک یا چند ماشین در یک قسمت از شبکه نسبت به یک یا چند ماشین در قسمت دیگری از شبکه که از هم فاصله دارند نوسان کننند. فرکانس این نوع از نوسانات در حدود ۱-۱/۰ هرتز می باشد.

وجود نوسانات دائمی در سیستم قدرت از دیدگاه تولید کننده و مصرف کننده یک امر نامطلوب است . بنابراین نوسانات ایجاد شده در سیستم باید به سرعت میرا گردد.

تحلیل پایداری سیستمهای قدرت و تعیین میزان میرایی نوسانات و در صورت لزوم بکارگیری کنترل کننده های مناسب جهت افزایش کوپل میرا کننده،‌مستلزم مدل کردن اجزای سیستم قدرت است . یکی از مهمترین اجزای یک سیستم قدرت ، ژنراتورها هستند. از آنجاییکه در گذشته ، مقوله پایداری فقط در ارتباط با سنکرونیزم ماشین های سنکرون مورد بررسی قرار می گرفت ، لذا بیشترین تأکید روی نمایش دقیق ژنراتورها و کنترل کننده های آنها قرار داشت . اهمیت مسئله پایداری ولتاژ و نقشی را که دینامیکهای بار در آن ایفا می کنند مدلسازی بارهای سیستم قدرت را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

۱-۱- معرفی مسئله

یک سیستم قدرت بطور پیوسته در معرض تغییرات تصادفی و ناگهانی بارهای موجود  در سیستم است. پاسخ سیستم به این اختلالات کوچک منجربه رفتار دینامیکی آن در طی پریودهای گذرا می شود. تغییر متغیرهای حالت در طی این زمانها باعث تغییر کمیتهای کار در سیستم همچون اندازه و زاویه ولتاژ شین آن می شود. از طرفی تغییر اندازه و زاویه ولتاژ های سیستم باعث تغییر در تقاضای بارهای وابسته به ولتاژ و فرکانس می شود. بنابراین بارهای سیستم قدرت با ایجاد یک مسیر فیدبک در سیستم می توانند رفتار کلی سیستم قدرت را تحت تأثیر قرار دهند . به عبارتی پاسخ سیستم قدرت به تغییرات بار ، تحت تأثیر دو عامل بار و سیستم قرار دارد. بنابراین جهت مطالعه دقیق و پیش بینی رفتار دینامیکی یک سیستم قدرت در ازای تغییرات بار، اجزای سیستم و بار باید به طور مناسب مدلسازی شود. مدلسازی سیستم قدرت و به خصوص مدلسازی ژنراتورها از دیرباز مورد توجه بوده است. ولی مدلسازی بار علیرغم اهمیتی که دارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

هدف این پروژه آنست که با استفاده از مدل دینامیکی ارائه شده برای بارهای مجتمع و همچنین مدل دینامیکی موتورهای القایی ،‌نقشی را که دینامیکهای بار بر روی میرایی نوسانات الکترومکانیکی سیستم قدرت دارند مورد بررسی قرار دهد.

۱-۲- مروری بر کارهای انجام شده

اهمیت مدلسازی بارها در مطالعات پایداری سیستمهای قدرت همواره مورد بحث بوده است . از جمله در سال ۱۹۸۱ موسسه EPRI فاز اول پروژه RP849 تحت عنوان “تغیین مشخصه های بار جهت مطالعات پایداری گذرا” را به اتمام رسانید. که به نوبه خود سهم عمده ای در بهبود مدلسازی بار بر عهده داشت. علیرغم پیشرفت عمده ای که پروژه فوق در مدلسازی بار ایجاد نمود، بطور گسترده در صنعت به کار گرفته نشد. دلیل این امر آن بود که نتایج حاصله به راحتی در صنعت قابل اعمال نبود.

به منظور ایجاد راهی مناسب برای مهندسین برق جهت فراهم کردن مدلهای مناسبتر بار در مطالعات پخش بار و پایداری گذرا و رفع نقایص پروژه RP894 در سال ۱۹۸۴ موسسه EPRI به همراه شرکت جنرال الکتریک پروژه RP894-7 را تحت عنوان “مدلسازی بار در مطالعات کامپیوتری پخش بار و پایداری گذرا”به انجام رسانید . در پروژه مذکور یک نرم افزار کامپیوتری به کاربران اجازه می داد با کمترین اطالاعات در مورد ترکیب بارهای سیستم و برای هر سیستم قدرت مفروض ، مدلهای بار مناسب را به کار برند.

انواع مختلف بارها معمولاً به صورت امپدانس ثابت ، جریان ثابت ، توان ثابت و یا ترکیبی از آنها و به عنوان تابعی از ولتاژ شین نمایش داده می شود . دقت اینگونه مدلهای استاتیکی برای برخی مطالعات همواره مورد سوال بوده است. با اهمیت یافتن پایداری ولتاژ و نقش اساسی دینامیکهای بار در آن ،‌مدلسازی بارهای سیستم قدرت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. به علاوه ، این موضوع باعث شد ایده تأثیر مهم مدل بار در مطالعات پایداری سنکرون نیز تقویت شود.

با استفاده از این ایده که دینامیکهای بار در سیستم قدرت با فراهم کردن یک مسیر فیدبک دارای این قابلیت هستند که میرایی نوسانات ایجاد شده در سیستم را تحت تأثیر قرار دهند ، نقشی را که پارامترهای مدل بار وابسته به ولتاژ بر روی میرایی نوسانات ایجاد شده در سیستم را تحت تأثیر قرار دهند، نقشی را که پارمترهای مدل وابسته به ولتاژ بر روی میرایی نوسانات یک سیستم قدرت تک ماشین دارند مورد بررسی قرار گرفته است. در این مرجع با بکار بردن مدل مرتبه اول بار وابسته به ولتاژ ، توان حقیقی بار به صورت دینامیکی و توان راکتیو بار به صورت استاتیکی مدل شده است. همچنین مدل ماشین سنکرون که در این مرجع از آن استفاده شده است، از مرتبه سوم بوده و سیستم تحریک ، گاورنروتوربین در آن در نظر گرفته نشده است. با بکار بردن مدل مرتبه اول بار وابسته به ولتاژ برای توانهای حقیقی و راکتیو بار ، به بررسی نقش پارامترهای این مدل بر روی میرایی نوسانات الکترومکانیکی یک سیستم چهار ماشینه پرداخته شده است. در این مرجع نیز از مدل مرتبه سوم برای ماشین های سنکرون استفاده شده و تأثیر سیستمهای کنترل ژنراتور بر نتایج حاصل ، مورد بررسی قرار نگرفته است.  با استفاده از مدل بارهای مجتمع به نقش پارامترهای این مدل بر روی میرایی نوسانات الکترومکانیکی یک سیستم قدرت تک ماشینه پرداخته شده است. در این مرجع از مدل مرتبه اول بارهای مجتمع جهت بررسی میرایی نوسانات استفاده شده است. علاوه بر این مدل ، مدلهای دیگری نیز برای بار دینامیکی در مطالعات پایداری پیشنهاد شده است . یکی از مهمترین این مدلها، مدل موتورهای القایی هستند که به وفور در صنعت از آنها استفاده می شد. بارهای موتور القایی بارهایی هستند که توان مصرفی آنها به صورت دینامیکی به دامنه و زاویه ولتاژ ترمینال مربوط می شوند.

نقش بارهای موتور القایی در ناپایداری ولتاژ مورد بررسی قرار گرفته است.

در پروژه حاضر جهت بررسی تأثیر دینامیکهای بار بر روی پایداری اختلال کوچک سیستم قدرت  از مدل بار دینامیکی مرتبه اول وابسته به ولتاژ و مدل موتور القایی که در مراجع مورد توجه قرار گرفته اند  استفاده می شود. مدل بار دینامیکی وابسته به ولتاژ ، مدلی است که برای رفتار دینامیکی بارهای مجتمع معرفی شده است و در بسیاری از مراجع جهت بررسی پایداری ولتاژ و پایداری سنکرون بکار رفته است . از طرفی چون بار عمده بسیاری از صنایع بزرگ ، موتور القایی است،‌در بسیاری از موارد می توان این بارهای بزرگ را بوسیله یک موتور القایی بزرگ مدل نمود . با انتخاب مناسب پارامترهای مدل مرتبه اول از قبیل ثابت زمانی و نماهای ولتاژ می توان انواع مختلف بارهای سیستم که دارای رفتار دینامیکی هستند را مدل نمود . نقش این پارامتر ها در میرایی نوسانات الکترومکانیکی سیستم مورد بررسی قرار خواهد گرفت . کلیه تحلیلها بر روی یک سیستم قدرت تک ماشینه به باس بینهایت انجام خواهد شد. ماشین سنکرون با مدل مرتبه سوم نشان داده شده و خط انتقال بدون تلف فرض می شود. همچنین تأثیر وجود سیستم تحریک ، گاورنر سرعت و توربین نیز به همراه دینامیکهای بار در بررسی میرایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در مدل موتور القایی دو پارامتر ثابت لختی و ثابت زمانی رتور از جمله پارامتر هایی هستند که معمولاً در دینامیک موتورهای القایی نقش به سزایی دارند . بنابراین نقش دو پارامتر مهم نیز در میرایی نوسانات الکترومکانیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت . برای سیستم تک ماشین به باس بینهایت ، سعی بر این است که بطور جامع نقش مدلسازی بار حقیقی و راکتیو (استاتیکی ، دینامیکی و نوع مدل) همراه با نقش پارامترهای سیستم، ‌شرایط کار سیستم و تجهیزات کنترلی ژنراتورها روی پایداری سنکرون اختلال کوچک بررسی شود. جهت تحلیل تأثیر این عوامل از روشهای بررسی مختلف همچون روش پاسخ فرکانسی ، شبیه سازی زمانی استفاده شده و نتایج حاصل مورد تجزیه و تحلیل دقیق فیزیکی قرار می گیرند .

۱-۳- ساختار پایان نامه

پایان نامه حاضر درپنج فصل تدوین شده است . خلاصه ای از مطالب هر فصل به شرح زیر است.

* فصل اول

در این فصل ضمن معرفی مسئله مورد بررسی ، کارهای انجام شده قبلی و ساختار پایان نامه ارائه می شود.

* فصل دوم

در این فصل ضمن مروری بر ساختار یک سیستم قدرت ، انواع پایداری مانند پایداری زاویه ای رتور و پایداری ولتاژ معرفی می شوند. در ادامه این فصل عوامل مؤثر در میرایی نوسانات سیستم قدرت مانند مشخصه های گشتاور توربین – ژنراتور ، جریان سیم پیچهای میرا کننده رتور ، عملکرد سیستمهای تحریک،‌توربینهای بخار و تنظیم کننده سرعت و همچنین نوسانات چرخشی ، گذرای استاتور و مشخصه های بارهای سیستم، معرفی و در مورد اهمیت و نقش هر یک بحث می گردد.

* فصل سوم

در این فصل نخست ضرورت مدلسازی صحیح بار مورد تأکید قرار می گیرد. سپس انواع مختلف مدلهای استاتیکی بار بطور خلاصه بیان می شوند. در ادامه ، یکی از مدلهای دینامیکی مشهور بار تحت عنوان مدل دینامیکی مرتبه اول وابسته به ولتاژ ارائه و تابع انتقال آن بدست می آید. سپس مدل مهم دیگر یعنی مدل مرتبه سوم موتور القایی ارائه و توابع انتقال مربوط به آن که در فصلهای بعد مورد استفاده قرار می گیرند ، آورده می شود.

* فصل چهارم

در این فصل ، ابتدا مدل اجزای یک سیستم قدرت از قبیل توربین ، گاورنر سرعت ، ژنراتور سنکرون، سیستم تحریک و تنظیم کننده ولتاژ بطور خلاصه مرور شده و سپس مدل سیستم قدرت چند ماشینه که حاوی معادلات جبری – دیفرانسیلی است بیان می گردد. از آنجائیکه سیستم قدرت تک ماشین به باس بینهایت یکی از سیستمهای مورد بررسی این پروژه است لذا مدلسازی آن در ادامه این فصل انجام می شود. در مدلسازی سیستمهای قدرت معمولاً توان بار به صورت صریح در ورودیهای سیستم  ظاهر نمی شود . لذا در انتهای این فصل روندی ارائه خواهد شد که توسط آن توابع انتقال سیستم قدرت که خروجیهای اندازه و زاویه ولتاژ در هر نقطه از سیستم را به ورودیهای بارهای حقیقی و راکتیو در هر نقطه از سیستم ربط می دهند، بدست می آیند.

* فصل پنجم

در این فصل با استفاده از مدلهای در این فصل با استفاده از مدلهای بار و سیستم فصل های سوم و چهارم بدست آمده اند ، بار و سیستم که در فصل های سوم و چهارم بدست آمده اند ، تأثیر پارامترهای آنها بر روی میرایی نوسانات الکترومکانیکی یک سیستم قدرت تک ماشین به باس بینهایت مورد بررسی قرار می گیرد. شبیه سازیهای انجام شده در این فصل در دو حوزه فرکانس و زمان انجام شده است. در این فصل نتایج حاصل از تأثیر در نظر گرفتن دینامیکهای بار ارائه و با نتایج حاصل از بارهای استاتیکی مقایسه می شود.

 

عوامل موثر در میرایی نوسانات سیستم های قدرت

روند روبه رشد مصرف انرژی الکتریکی و نیاز به داشتن انرژی الکتریکی مطمئن و استفاده همه جانبه و بهینه از منابع انرژی الکتریکی تغییراتی را در ساختار شبکه های قدرت بوجود آورده است که از جمله مهمترین آنها اتصال شبکه های ناحیه ای و یا منطقه ای ، پیوستن شبکه های قدرت کشور ها به یکدیگر ، احداث نیروگاه ها در نزدیکی منابع انرژی ، احداث خطوط انتقال فشار قوی طویل ، استفاده از خطوط فشار قوی جریان مستقیم ، استفاده از خازن سری در خطوط جهت افزایش ظرفیت انتقال می باشد. این تغییرات،  مسائل جدیدی را در عملکرد شبکه های قدرت ایجاد کرده است. که از جمله آن معرفی مودهای دینامیکی جدید است.

یکی از عواملی که باعث پیچیده تر شدن مسائل پایداری سیستم قدرت شده است، نوسانات فرکانس کم دائمی در شبکه های بهم پیوسته است. میرایی سریع این نوسانات یک امر ضروری برای اطمینان از عملکرد پایدار سیستم می باشد.

در این فصل ابتدا ساختار اصلی یک سیستم قدرت موجود بیان شده و مفهوم پایداری یک چنین سیستم قدرتی ارائه خواهد شد. سپس انواع پایداری از قبیل پایداری ولتاژ و پایداری زاویه ای رتور از نقطه نظر اختلال کوچک و بزرگ مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه این فصل به بحث پیرامون انواع مولفه های میرایی در سیستم قدرت پرداخته می شودو جایگاه مدلسازی بارها و مخصوصاً مدلسازی دینامیکی بارها به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار در میرایی نوسانات یک سیستم قدرت مشخص خواهد شد.

۲-۱- ساختار سیستم قدرت

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.