525 views
عنوان :
تعداد صفحات :۹۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مقاله حاضر به بررسی وضعیت دولت حضرت مهدی(عج) قبل از ظهور و وضعیت دولت حضرت مهدی(عج)بعداز ظهور می پردازد.
حکومت جهانی حضرت مهدی در پرتو آیات قرآن:
۱ (فَوَ رَبّ السَّماء و الأرضِ إنّهُ لَحَقُّ مِثلَ ما أنّکُم تَنطِقونَ.)
«سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همانگونه که شما سخن میگویید».
(وَ لَقد کَتَبنا فِی الزَّبورِ مِن بَعدِ الذِّکر أنَّ الأرضَ یَرِثُها عِبادی الصّالحوُن.)
[در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!»]
(یُریدوُنَ أن یُطفِؤا نورَاللهِ بِأفواههِم وَ یَأبی اللهُ إلّا أن یُتِمَّ نورَهُ وَ لَو کَرِهَ الکافِرون * هُوَالَّذی أرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی و دینٍ الحَقّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلّهِ و لَو کَرِهَ المُشرِکون.)
«آنها میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند ولی خدا جز این نمیخواهد که نور خود را کامل کند، هرچند کافران ناخشنود باشند * او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هرچند مشرکان کراهت داشته باشند!»
(یُریدوُن لِیُطفِؤا نُورَالله بِأفواهِهِم وَاللهُ مُتِمُّ نورِهِ وَلَو کَرِه الکافِرُونَ.)
«آنان میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولی خدا نور خود را کامل میکند هرچند کافران خوش نداشته باشند!»
واژه های کلیدی: حکومت حضرت مهدی(عج)، ظهور، اهداف حکومت، سیرت حضرت ، رجعت ائمه
پیشگفتار ۱
مقدمه ۵
فصل اول (وضعیت دولت حضرت مهدی(عج) قبل از ظهور)
اهداف حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) در پرتو قرآن در یک نگاه ۸
مقدمات و شرایط برپایی حکومت در یک نگاه ۹
نگاهی گذرا به حکومت مهدوی از دیدگاه قرآن ۱۰
۱- قطعیت و حتمیت ۱۰
۲- خبر از وقوع حکومت مهدوی در ادیان سابق ۱۱
۳- اهداف حکومت مهدوی ۱۱
الف) هدف عالی ۱۱
ب) اهداف متوسط (حکومت) ۱۲
۱- تشکیل حکومت جهانی ۱۲
۲- ایجاد امنیت جهانی و فراگیر ۱۳
۳- حاکمیت مستضعفین ۱۴
۴- حاکمیت صالحین ۱۴
۵- حاکمیت اسلام و نظام امامت ۱۴
۶- حیات طیبه ۱۵
۷- آزادی از استکبار و پیشوائی مستضفعان ۱۵
۸- پیروزی دین ۱۶
۹- شادی مؤمنین ۱۶
۱۰- ذلّت کفّار ۱۷
۱۱- نزول برکات آسمانی ۱۷
۱۲- روشنایی زمین به نور خدا ۱۸
۱۳- زنده شدن زمین ۱۸
۱۴- نمایش اقتدار مؤمنین به سران کفار ۱۸
۴- گسترهی حکومت مهدوی از دیدگاه قرآن (همه زمین) ۱۹
۵- مقدمات و شرایط برپایی حکومت از دیدگاه قرآن ۲۰
الف) رهبری الهی و آزمایش شده ۲۰
ب) برنامه ۲۰
ج) پذیرش و خواست عمومی ۲۱
د) وجود یاران خاص ۲۱
ا- اوصاف یاوران ۲۱
الف) مستضعفین ۲۱
ب) عباد صالح ۲۲
ج) ایمان و عمل صالح ۲۲
د) صبر و پیروزی بر دشمن ۲۲
۲- امتحان یاوران ۲۳
۳- تعداد یاران نسبت به کفار ۲۴
۴- نحوهی جمع شدن یاران امام ۲۵
رشد عقلانی شیعه و اجتهاد دینی ۲۵
وظیفهی سنگین شیعیان ایران ۲۷
درک ضرورت شناخت مهدی ستیزان ۲۹
دعا برای فرج ۳۰
فصل دوم (وضعیت دولت حضرت مهدی (عج) بعد از ظهور)
حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عج) ۳۳
چگونگی تشکیل حکومت ۳۴
سیرهی حکومتی حضرت ولی عصر (عج) ۳۵
سیرت حضرت ولی عصر (عج) ۳۶
الف) سیرت دینی ۳۶
ب) سیرت خلق ۳۷
ج) سیرت عملی ۳۷
د) سیرت انقلابی ۳۸
و) سیرت تربیتی ۳۹
ز) سیرت اجتماعی ۴۰
ح) سیرت مالی ۴۱
ط) سیرت اصلاحی ۴۱
ی) سیرت قضایی ۴۴
روایت مفضل و ظهور آنحضرت (عج) ۴۵
برکات عصر ظهور و جهان پس از آن ۵۳
کارگزاران حکومت امام زمان ۵۶
ترکیب سنی کارگزاران حکومت حضرت حجّت (عج) ۵۸
ترکیب سنی کارگزاران حکومت حضرت حجّت (عج) ۶۰
جامعه عصر ظهور و حکومت جهانی ۶۳
وضعیت اقتصادی در عصر ظهور ۶۳
وضعیت سیاسی در عصر ظهور ۶۵
وضعیت فرهنگیدر عصر ظهور ۶۶
جمعبندی وضعیت جامعه در عصر ظهور ۶۸
مدت حکومت حضرت ولی عصر (عج) و چگونگی پایان آن ۷۰
رهآوردهای حکومت مهدوی از دیدگاه روایات ۷۲
۱- رضایت عمومی مردم ۷۲
۲- امید به زندگی ۷۲
۳- تحوّل تربیتی و عقلانی در افراد ۷۲
۴- شکوفایی علم و دانش ۷۳
۵- امنیت ۷۴
۶- شکوفایی اقتصادی ۷۵
۷- سیستم قضایی عادلانه در حکومت مهدوی ۷۵
۸- فقاهت دینی و معنوی در حکومت مهدوی ۷۶
۹- مسجد محوری ۷۷
۱۰- قرآن محوری و تفقه دینی ۷۸
۱۱- واکنش مثبت هستی و شکوفایی طبیعت ۷۸
۱۲- برخورداری مردگان از رائحه حکومت حضرت ۷۹
رجعت ائمه ۸۰
نتیجه ۸۳
منابع ۸۵
۱- قرآن کریم
۲- نهج البلاغه
۳- بحارالانوار مهدی موعود (عج)، جلد ۱، ۱۳، ۲۷، ۵۲، ۵۸، ۸۱ : علامه مجلسی
۴- تاریخ اسلام امام مهدی(عج) از تولد تا رجعت در قصهی انتظار: علی نظری منفرد
۵- خورشید مغرب: محمدرضا حکیمی
۶- دولت کریمه مهدوی: مهدی نیلی پور
۷- رسالتهای زن منتظر و منتظر پروری: مریم معین الاسلام و علی غلامی
۸- چشم اندازی به حکومت مهدی: نجم الدین طبسی
۹- التحفه المهدیه در احوالات حجه بن الحسن(عج): آیت الله حسین موسوی حسینی ارومی
۱۰- تمنای وصال: حسن محمودی
۱۱- آشتی با امام عصر: دکتر علی هراتیان
۱۲- فوائد غیبت و امام غائب: مهدی نیلی پور
برقراری عدالت و پایان گرفتن بساط ظلم و ستم از جمله اموری است که همواره مورد توجه انسان بوده و برای ایجاد و تحقق آن اقدامات زیادی انجام گرفته و میتوان گفت اجرای عدالت و رفع ظلم و تجاوز که بستر اصلاح و امنیت در جامعهی بشری است از جمله آرمانهای انسان محسوب میشود که در طول تاریخ همواره انظار و افکار را به خود معطوف داشته و برای رسیدن به آن، شیوهها و راهکارهای فراوانی بکار گرفته شده، اما میزان موفقیت در رسیدن به این هدف بزرگ، اندک و ناچیز و یا منفی بوده است، ارزیابی وضعیت موجود جوامع بشری و مقایسهی آن با آنچه مطلوب و مورد انتظار است نشان میدهد که برای رسیدن به وضعیت مطلوب و برقراری عدالت و صلح و امنیت و رفع ظلم و تجاوز راهی ناهموار و سخت پیش رو است.
البته چاره اندیشیها و اقداماتی صورت پذیرفته، اما در مقام عمل با ناکامی یا کندی بسیار مواجه بوده و هرگز نتوانسته در ریشهکن نمودن ظلم و تجاوز و برقراری عدالت نقش مؤثری ایفا کند و همچنان موضوع عدالت و اصلاح و امنیت از معضلات بزرگ و از مسائل بسیار مهم امروز است و جهان بیرحمانه روند بیعدالتی، ظلم، ناامنی و فساد را دنبال میکند.
از سوی دیگر تحولات و دگرگونیهایی در عرصههای مختلف به ویژه در حیطهی علم و دانش در جهان روی داده و گامهای بلندی در راستای سامان بخشیدن به نابسامانیهای زندگی بشر در ابعاد مختلف برداشته شده، اما هنوز شاهد نابسامانیها و کاستیهای فراوانی در جهت شکوفا شدن استعدادهای نهفته در انسانها هستیم.
یکی از این چالشهای پیش رو که از اسباب مهم نابسامانیها است و موجب تبعیضها، فسادها، ظلمها، تعدیها و جنگ افروزیها شده، عناصر قدرت طلب و مقامپرست هستند که تنها به حفظ قدرت و اقتدار خود میاندیشند و فقط کامروایی خود را ملاک خوبی و بدی و ارزشها و ضد ارزشها میدانند و فعالیتهایی را مجاز میشمرند که در تعارض با قدرت و سلطه آنان نباشد و به هرچه در آن منافع خود را میبینند (گرچه نابودی جسم و روح جوامع بشری را همراه داشته باشد) صبغه و رنگ قانونی میدهند و مشروعیت میبخشند، در حالیکه جز انحطاط و سقوط انسانیت دستآوردی نداردو این مشکلی است که همواره در حکومتهای گذشته وجود داشته و هماکنون نیز همینگونه است.
اما درحکومتهای الهی قدرت، ابزار و وسیله برای اجرای عدالت و حق است نه هدف، همانگونه که امیر المؤمنینu به این امر تصریح فرمودهاند:
(أمَا وَالَّذی فَلَق الحبَّه، وَبَرَأ النَّسَمهَهَ، لَولا حُضورُ الحاضِرِ، وَ قیامُ الحُجَّهِ بِوُجودِ النّاصرِ، وَ ما أخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ ألّا یُقارُّوا عَلی کِظَّهِ ظال.ٍ، وَلا سَغَبِ مظلومٍ، لألقَیتُ حَبلَها عَلی غارِبِها، وَلَسَقیتُ آخِرها بِکَأسِ أوَّلها.)[۱]
«سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان آفرید، اگر حضور بیعت کنندگان نبود و یاران حجت را بر من تمام نمیکردند و اگر خداوند عهد و پیمان از علماء نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش میساختم و آخر خلافت را به کاسهی اول آن سیراب میکردم».
باتوجه به تجربهی تلخی که بشریت از ظلم و تجاوز و بیدادگری دارد، در آینده عدالتطلبی و دادخواهی فراگیر خواهد شد، چنانچه در حدیث آمده است: از حضرت ابو جعفرu که فرمود:
(إذا قامَ قائمُنا وَضعَ اللهُ یَدَه عَلی رُؤسِ العِباد فَجُمِعَ بِها عُقولُهُم و کَمُلَت بِهِ أحلامُهُم.)[۲]
«هنگامی که قائم ما قیام نماید، خداوند دست قدرت خویش را بر سر بندگان گذارد تا خردهای آنان جمع گردیده و عقلهای آنان کامل گردد».
و چنین امری نیازمند به رهبری مقتدر است که قدرت و حکومت برای او وسیلهای برای اجرای عدالت باشد و حکومتش فراگیر و جهان شمول باشد تا تمام مردم از ظلم و ستم رهایی یابند و عدالت در همه جا پرتوافکن شود و آن رهبر و نیز حکومت او باید دارای این ویژگیها باشد:
۱- رهبر انسانی کامل و دارای ارزشهای والای انسانی باشد.
۲- پروردگار او را برای این سمت برگزیده و منصوب از جانب او میباشد.
۳- برای اقامه عدل و براندازی ظلم و ستم و پایان دادن به حکومت مستکبران، امکانات لازم را از جهت نیرو و سلاح در اختیار داشته باشد.
۴- حکومت او فراگیر و جهان شمول باشد تا در همه جا عدالت برقرار گردد.
رهبری با این ویژگیها همان موعود الهی حضرت مهدی (عَجّلَ الله تَعالی فَرَجهُ الشَّریف) میباشد که در کتب آسمانی پروردگار عالم وعده داده و پیامبر خاتمr در احادیث فراوانی نام و نسب و خصوصیات او را خبر داده است.
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «درروزگار غیبتش مردم از نور ولایت او پرتو میگیرند، همچنان که از خورشید نهان در پس ابر بهرهمند میشوند».[۳]
یکی از مباحث مهم در عرصهی معارف مهدویت، تبیین و تحلیل فوائد امام غائب و آثار و منافع غیبت امام عصر(عج) است، چراکه تصدیق به وجود و برکات وجودی ایشان، میل خداپرستی و انگیزه ولایت محوری را در ما تقویت و مضاعف میگرداند و شوق فداکاری در طریق رضایت حضرت را در ما چند برابر میسازد. از سویی غفلت از وجود و حضور ایشان که ناشی از غیبت و طولانی شدن دوران غیبت است برای ما عوارض و آسیبهای فراوانی را به دنبال خواهد داشت به همین دلیل حضرت آیت الله جوادی آملی میفرمایند: «در هنگام گفتگوی حضرت بگویید: مهدی موعود موجود»
عوارض عدم توجه به وجود مؤثر حضرت:
۱- عدم توجه و توسل به حضرت
۲- تقویت روحیه انکار حضرت
۳- معصیت خدا و مخالفت علمی و عملی با دین خدا و اولیاء خدا
۴- عدم تلاش در مسیر منویات و تحقق بخشیدن به خواستههای حضرت
۵- عدم بهرهمندی از منافع وجودی خاصّ حضرت
۶- کوتاهی در ادای حقوق امام عصرu در دوران غیبت
الف) هدف عالی: «بندگی خدا» (۵۵/نور)
ب) اهداف متوسط:
۱- تشکیل حکومت جهانی (۵۵/نور، ۱۰۵/انبیاء)
۲- ایجاد امنیت جهانی فراگیر (۵۵/نور)
۳- حاکمیت مستضفعین (۵/قصص)
۴- حاکمیت صالحین (۱۰۵/انبیاء)
۵- حاکمیت نظام امامت (۳/مائده)
۶- حیات طیبه (۹۷/نحل)
۷- آزادی از استکبار (۵/قصص)
۸- پیروزی دین (۳۲و۳۳/توبه)
۹- شادی مؤمنین (۴/روم)
۱۰- ذلّت کفار (۱-۴/غاشیه)
۱۱- نزول برکات آسمانی (۹۶/اعراف)
۱۲- روشنایی زمین به نور خدا (۶۹/ زمر)
۱۳- زنده شدن زمین (۱۷/حدید)
۱۴- نمایش اقتدار مؤمنین به سران کفّار (۶/قصص– ۲۴/جن)
مقدمات و شرایط برپایی حکومت از دیدگاه قرآن:
الف) رهبری الهی و آزمایش شده (۱۲۴/بقره)
ب) برنامه (۸۹/نحل)
ج) پذیرش و خواست عمومی (۱۱/رعد)
د) وجود یاران خاص:
۱) اوصاف یاران (الف: مستضعفین (۵/قصص)ب: عباد صالح (۱۰۵/انبیاء) ج: ایمان و عمل صالح (۵۵/نور) د: صبر و پیروزی بر دشمن (۶۵/انفال))
۲) امتحان یاوران (۲۴۹/بقره)
۳) تعداد یاران نسبت به کفار (۶۶و۶۵/انفال)
۴) نحوهی جمع شدن یاران امام (۱۴۸/بقره)
حکومت جهانی حضرت مهدی در پرتو آیات قرآن:
(فَوَ رَبّ السَّماء و الأرضِ إنّهُ لَحَقُّ مِثلَ ما أنّکُم تَنطِقونَ.)[۷]
«سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همانگونه که شما سخن میگویید».
(وَ لَقد کَتَبنا فِی الزَّبورِ مِن بَعدِ الذِّکر أنَّ الأرضَ یَرِثُها عِبادی الصّالحوُن.)[۸]
[در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!»]
(یُریدوُنَ أن یُطفِؤا نورَاللهِ بِأفواههِم وَ یَأبی اللهُ إلّا أن یُتِمَّ نورَهُ وَ لَو کَرِهَ الکافِرون * هُوَالَّذی أرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی و دینٍ الحَقّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلّهِ و لَو کَرِهَ المُشرِکون.)[۹]
«آنها میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند ولی خدا جز این نمیخواهد که نور خود را کامل کند، هرچند کافران ناخشنود باشند * او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هرچند مشرکان کراهت داشته باشند!»
(یُریدوُن لِیُطفِؤا نُورَالله بِأفواهِهِم وَاللهُ مُتِمُّ نورِهِ وَلَو کَرِه الکافِرُونَ.)[۱۰]
«آنان میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولی خدا نور خود را کامل میکند هرچند کافران خوش نداشته باشند!»
(وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزَّبورَ مِن بَعدِ الذِّکرِ أنَّ الأرضَ یَرِثُها عِبادِی الصّالِحُونَ.)[۱۱]
[در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!»]
الف) هدف عالی
بندگی خدا و شرکزدایی:
(وَعَدَاللهُ الَّذین آمَنوا مِنکُم وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الأرضِ کَمااستَخلِفَنَّهُم فِی الأرضِ کَمااستَخلَفَ الّذینَ مِن قَبلِهِم وَ لَیُبَدّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم أمنا یَعبُدُونَنی لایُشرِکونُ بی شَیئاً وَ مَن کَفَر بَعدَ ذلکَ فَأولئِکَ هُمُ الفاسِقُونَ.)[۱۳]
«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند وعده میدهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل میکند، آن چنان که تنها مرا میپرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.»
ب) اهداف متوسط (حکومت):[۱۴]
۱٫ تشکیل حکومت جهانی:
(وَعَدَاللهُ الَّذین آمَنوا مِنکُم وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الأرضِ کَمااستَخلِفَنَّهُم فِی الأرضِ کَمااستَخلَفَ الّذینَ مِن قَبلِهِم وَ لَیُبَدّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم أمنا یَعبُدُونَنی لایُشرِکونُ بی شَیئاً وَ مَن کَفَر بَعدَ ذلکَ فَأولئِکَ هُمُ الفاسِقُونَ.)[۱۵]
«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند وعده میدهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل میکند، آن چنان که تنها مرا میپرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.»
(وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزَّبورَ مِن بَعدِ الذِّکرِ أنَّ الأرضَ یَرِثُها عِبادِی الصّالِحُونَ.)[۱۶]
[در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!»]
۲٫ ایجاد امنیت جهانی و فراگیر:[۱۷]
(وَعَدَاللهُ الَّذین آمَنوا مِنکُم وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الأرضِ کَمااستَخلِفَنَّهُم فِی الأرضِ کَمااستَخلَفَ الّذینَ مِن قَبلِهِم وَ لَیُبَدّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم أمنا یَعبُدُونَنی لایُشرِکونُ بی شَیئاً وَ مَن کَفَر بَعدَ ذلکَ فَأولئِکَ هُمُ الفاسِقُونَ.)[۱۸]
«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند وعده میدهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل میکند، آن چنان که تنها مرا میپرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.»
۳٫ حاکمیت مستضعفین:[۱۹]
(وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلی الَّذینَ استُضعِفُوا فِی الأرضِ و نَجعَلهُم أئمَّهً وَ نَجعَلهُمُ الوارِثینَ.)[۲۰]
«ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!»
۴٫ حاکمیت صالحین:[۲۱]
(وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزَّبورَ مِن بَعدِ الذِّکرِ أنَّ الأرضَ یَرِثُها عِبادِی الصّالِحُونَ.)[۲۲]
[در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!»]
۵٫ حاکمیت اسلام و نظام امامت:[۲۳]
(الیَومَ یَئِسَ الَّذین کَفرُوا مِن دینِکُم فَلاتَخشَوهُم وَاخشَونِ الیَومَ أکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ أتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الإسلامَ دیناً فَمَن اضطُرَّ فی مَخمَصَهٍ غیرَ مُتَجانِفٍ لإثمٍ فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ.)[۲۴]
[امروز کافران از (زوال) آیین شما مأیوس شدند، بنابراین، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم، امّا آنها که در حال گرسنگی، دستشان به غذای دیگری نرسید، و متمایل به گناه نباشند، (مانعی ندارد که از گوشتهای ممنوع بخورند) که همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.]
۶٫ حیات طیبه:[۲۵]
(مَن عَمِلَ صالِحاً من ذَکَرِ أو اُنثی وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِینَّهُ حَیاهً طیِّبَهً وَ لَنَجزیَنَّهُم أجرَهُم بِأحسَنِ ما کانُوا یَعمَلُونََ.)[۲۶]
«هرکس کار شایستهای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده میداریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام میدادند، خواهیم داد».
۷٫ آزادی از استکبار و پیشوائی مستضعفان:
(وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلی الَّذینَ استُضعِفُوا فِی الأرضِ و نَجعَلهُم أئمَّهً وَ نَجعَلهُمُ الوارِثینَ.)[۲۷]
«ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!»
۸٫ پیروزی دین:[۲۸]
(یُریدوُن أن یُطفِؤا نُورَالله بِأفواهِهِم وَیَأبی اللهُ إلّا أن یُتِمَّ نورَهُ وَلَو کَرِه الکافِرُونَ.)[۲۹]
«آنان میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولی خدا جز این نمیخواهد که نور خود را کامل کند، هرچند کافران ناخوشنود باشند!»
(هُوَالَّذی أرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی و دینٍ الحَقّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلّهِ و لَو کَرِهَ المُشرِکون.)[۳۰]
او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هرچند مشرکان کراهت داشته باشند!»
۹٫ شادی مؤمنین:[۳۱]
(فی بِضعِ سنینَ للهِ الأمرُ مِن قَبلُ وَ مِن بَعدُ وَ یومَئِذٍ یَفرَحُ المُؤمِنُونَ.)[۳۲]
[در چند سال (حکومت امام زمانu) همه کارها از آن خداست چه قبل و چه بعد (از این شکست و پیروزی) و در آن روز، مؤمنان (بخاطر پیروزی) خوشحال خواهند شد…]
۱۰٫ ذلّت کفّار:[۳۳]
(هَل أتاکَ حَدیثُ الغاشیَه * وُجُوهٌ یَومئِذٍ خاشِعَهٌ * عامِلَهٌ ناصِبَهٌ * تَصلی ناراً حامِیَهً.)[۳۴]
[آیا داستان غاشیه (منظور دوران حکومت امام عصرu است) به تو رسیده است؟! چهرههایی در آن روز خاشع و ذلّتبارند، آنها که پیوسته عمل کرده و خسته شدهاند (و نتیجهای عایدشان نشده است) و در آتش سوزان وارد میگردند.]
۱۱٫ نزول برکات آسمانی:[۳۵]
(وَ لَو أنَّ القُری آمَنوا َاتَّقوا لَفَتحنا عَلَیهِم بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ والأرضِ وَلکِن کَذَبوا فَأخذناهُم بِما کانوا یَکسِبوُنَ.)[۳۶]
«و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم ولی (آنها حق را) تکذیب کردند ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.»
۱۲٫ زوشنایی زمین به نور خدا:[۳۷]
(وَ أشرَقَتِ الأرضُ بِنُورِ رَبّها وَ وُضِع الکتابُ وَ جیءَ بِالنَّبیّینَ وَ الشُّهَداءِ وَ قُضِیَ بَینَهُم بِالحَقِّ وَ هُم لایُظلَمُونَ.)[۳۸]
[و زمین (در آن روز) به نور پروردگارش روشن میشود، و نامههای اعمال را پیش مینهند و پیامبران و گواهان را حاضر میسازند، و میان آنها بحق داوری میشود و به آنان ستم نخواهد شد!]
۱۳٫ زنده شدن زمین:[۳۹]
(اعمَلُوا أنَ اللهَ یُحیِ الأرضَ بَعدَ مَوتِها قَد بَیَّنّا لَکُمُ الآیاتِ لَعلَّکُم تعقِلُونَ.)[۴۰]
«بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده میکند! ما آیات (خود) را برای شما بیان کریم، شاید اندیشه کنید!»
۱۴٫ نمایش اقتدار مؤمنین به سران کفار:[۴۱]
(وَ نُمَکِّن لَهُم فِی الأرضِ وَ نُرِیَ فِرعَونَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنهُم ما کانُوا یَحذَرُونَ.)[۴۲]
[و حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم و به فرعون و هامان و لشکریانش، آنچه را از آنها (بنی اسرائیل) بیم داشتند نشان دهیم!]
(حَتَّی إذا رَأوا ما یُوعَدُونَ فَسَیعلَمُونَ مَن أضعَفُ ناصراً و أقُلُّ عَدَداً.)[۴۳]
[(این کارشکنی کفّار همچنان ادامه مییابد) تا آنچه را به آنها وعده داده شده ببینند، آنگاه میدانند چه کسی یاورش ضعیفتر و جمعیتش کمتر است!]
(وَعَدَاللهُ الَّذین آمَنوا مِنکُم وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الأرضِ کَمااستَخلِفَنَّهُم فِی الأرضِ کَمااستَخلَفَ الّذینَ مِن قَبلِهِم وَ لَیُبَدّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم أمنا.)[۴۵]
«خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند وعده میدهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل میکند.»
[۱] نهج البلاغه: خ ۳/۲۸
[۲] امام مهدی (عج) از تولد تا رجعت در قصهی انتظار، ص۱۹
[۳] فوائد غیبت و امام غائب، ص۸
[۴] دولت کریمه مهدوی، ص۲۸
[۵] دولت کریمه مهدوی، ص۲۹
[۶] دولت کریمه مهدوی، ص۱۱
[۷] ذاریات/۲۳ و بحارالانوار صف/۸
[۸] انبیاء/۱۰۵ و بحارالانوار، ج۹، ص۲۲۳
[۹] توبه/۳۳،۳۲
[۱۰] صف/۸
[۱۱] انبیاء/۱۰۵
[۱۲] دولت کریمه مهدوی، ص۱۳
[۱۳] نور/۵۵
[۱۴] دولت کریمه مهدوی، ص۱۴
[۱۵] نور/۵۵
[۱۶] انبیاء/۱۰۵
[۱۷] دولت کریمه مهدوی، ص۱۵
[۱۸] نور/۵۵
[۱۹] دولت کریمه مهدوی، ص۱۶
[۲۰] قصص/۵
[۲۱] دولت کریمه مهدوی، ص۱۶
[۲۲] انبیاء/۱۰۵
[۲۳] دولت کریمه مهدوی، ص۱۶
[۲۴] مائده/۳
[۲۵] دولت کریمه مهدوی، ص۱۷
[۲۶] نحل/۹۷
[۲۷] قصص/۵
[۲۸] دولت کریمه مهدوی، ص۱۷
[۲۹] توبه/۳۲
[۳۰] توبه/۳۳
[۳۱] دولت کریمه مهدوی ، ص۱۸
[۳۲] روم/۴
[۳۳] دولت کریمه مهدوی، ص۱۸
[۳۴] غاشیه/۱-۴
[۳۵] دولت کریمه مهدوی، ص۱۹
[۳۶] اعراف/۹۶
[۳۷] دولت کریمه مهدوی، ص۱۹
[۳۸] زمر/۶۹
[۳۹] دولت کریمه مهدوی، ص۱۹
[۴۰] حدید/۱۷
[۴۱] دولت کریمه مهدوی، ص۲۰
[۴۲] قصص/۶۰
[۴۳] جن/۲۴
[۴۴] دولت کریمه مهدوی، ص۲۰
[۴۵] نور/۵۵
[۴۶] دولت کریمه مهدوی، ص۲۱
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر