2,666 views
عنوان :
تعداد صفحات :۱۶۵
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
هنر گرافیک سابقهای طولانی در ایران دارد. ایجاد نقش روی سنگ و سفالش، گچبری، کاشیکاری و کتابت خطوط کوفی، نسخ، ثلث ، نستعلیق و مصور کردن کتاب و تذهیب و آرایش آن و نیز تهیه پارچه و قالی و حکاکی روی وسایل مختلف زندگی از جمله مظاهر آن بوده است. در دوره قاجار با ورود صنعت چاپ، گرافیک ایران وارد دوره جدیدی میشود که تا امروز ادامه دارد.
با تولد رسانههای تصویری هنر گرافیک تکامل تازهای مییابد، صنعت سینما موجب تحول نوینی در هنر گرافیک میشود، استفاده از گرافیک در عنوانبندی، تیتراژ فیلم و تصاویر تزیینی و دیگر زمینهها کاربرد گستردهای مییابد.
با اختراع تلویزیون گرافیک علاوه بر زمینههای قبلی در تولید فیلمهای مخصوص کودکان و نوجوانان، فیلمهای داستانی ، تخیلی ، طراحی نقشه و نمودار کارکرد جدیدی پیدا میکند. «طرحهای گرافیکی کامپیوتری آخرین تحول تکنیکی در زمینه مولدهای الکترونیکی تصویر است ، این امکانات قادرند تصاویر خاصی را بدون دوربین تولید کنند. کاربرد این امکانات در جلوههای جانبخشی بسیار وسیع بوده و نتایج جالبی به بار میآورد.»
در این مقاله به بررسی شناخت گرافیک تلویزیونی، تاملی به گرافیک خبر، انواع گرافیک، ویژگی های گرافیک خبری، کارکرد رنگ در گرافیک خبری، چگونه دیدن یا چگونه دیده شدن، تاملی بر کارکردهای رسانهای گرافیک و …. می پردازد.
پخش خبر در زمان محدود و معینی انجام میشود این زمان نباید آنقدر طولانی باشد که موجب کسالت مخاطب شود و نه آن قدر کوتاه که اطلاعات و آگاهیها نارسا باشد که او نتواند نیاز خبری خود را برطرف کند.
اگر چه زمان توان شنیداری خبر را بین ۶ تا۱۰ دقیقه تخمین زدهاند اما کارشناسان معتقدند جذابیت تصویر، رنگ و کیفیت استودیو، این توان را ناخواسته افزایش میدهد. به هر حال خبر در تلویزیون بر مدار ثانیه حرکت میکند و طبعاً محدودیتهای فراوان در گزینش و انتشار اخبار، به گونهای است که عینیت را تحتالشعاع قرار میدهد. در روزنامهها نیز وضعیت چندان متفاوت با رقیب قدرتمند خود نیست، روزنامهنگار باید توان خود را صرف آن کند تا حجم مطالب را برای استفاده بیشتر از خبرها کاهش دهد تا خبر بیشتری در روزنامه مورد استفاده قرار بگیرد و این کار را گاه با تلفیق خبرها ، گاه با نگارش خبرهای کوتاه و حتی خلاصه اخبار انجام میدهد. روزنامهنگار با خلاصهنویسی ، پرهیز از زیادهگویی و استفاده از حروف ریزتر، تلاش میکند عینیت را به خبر و صفحات روزنامه ببخشد و گاه با بهرهگیری از جدول، طرح، کاریکاتور و نمودارهایی ، این صفحات را جذابیت میدهد. در همین حال «عکس» نیز به تنهایی گویای خبر است و چاپ یک عکس با عناوین مختلفی همچون «عکس روز» مخاطب را ترغیب میکند به سایر خبرها و یا حتی یادداشت خبرنگاران توجه نماید.
طرح ، نقشه و کاریکاتور خبری نیز «خبر» تلقی میشوند که در قالب گرافیک نمایان شده و جنبه تصویر یافتهاند. گاه اتفاق میافتد که برای انعکاس یک رویداد ستونهای زیادی از روزنامه در اطراف رویداد با مطالب پر شده است که چنین حجمی با یک عکس و یا طرح ، گویاتر از پیش، مخاطب را اقناع مینماید. به عنوان مثال در ماجرای فروپاشی و چند پاره شدن اتحاد جماهیر شوروی یک طراح، اندام گورباچف را ترک خورده به تصویر کشید.
این حربهها به دلیل دارا بودن جنبه تصویری ضمن کمک به زیبایی صفحات برای مخاطب چشمنواز بوده و دقت را متوجه خود میکند.
واژه های کلیدی: گرافیک، رسانه، گرافیک خبر، رنگ بندی، دکور
گرافیک در خبرقدرت هنر تجسمی ۱
شناخت گرافیک تلویزیونی ۳
۱- مباحث فنی ۳
۲- مباحث محتوایی ۷
●گرافیک مکمل ۷
● گرافیک مستقل ۷
۱- گرافیک ثابت ۸
●خلاصهگویی ۸
●ایجاز ۸
●هدایت دید مخاطب ۸
۲- گرافیک متحرک ۹
کپشنهای خبری ۹
■ انتخاب اول ۱۰
■ انتخاب دوم ۱۰
■ انتخاب سوم ۱۰
■ انتخاب چهارم ۱۱
■ انتخاب پنجم ۱۱
■ انتخاب ششم ۱۱
■ انتخاب هفتم ۱۲
■ انتخاب هشتم ۱۲
■ انتخاب نهم ۱۲
■■ منابع: ۱۲
تأملی به گرافیک خبر ۱۳
انواع گرافیک ۱۵
گرافیک سینمایی Film Graphics ۱۵
گرافیک تلویزیونی TV Graphics ۱۵
گرافیک ویدیویی ۱۵
گرافیک کامپیوتری Computer Graphics ۱۶
گرافیک لیزری Laser Graphics و هولوگرافی Holography ۱۶
● گرافیک ایستا ۱۶
● گرافیک متحرک ۱۶
گرافیک تلویزیونی ۱۷
گرافیک اخبار تلویزیونی ۱۸
ویژگیهای گرافیک خبری ۲۱
جامعیت ۲۱
صراحت ۲۱
شفافیت ۲۲
عینیت ۲۲
صفحهآرایی ۲۳
رنگ بندی ۲۳
نوشتارهای گرافیکی ۲۳
کاربرد معقول ۲۴
مهارتهای گرافیست خبر ۲۶
■■ منابع: ۲۷
میزگرد گرافیک در خبر ۲۸
اینفوگرافیک و کاربردهای خبری ۶۱
الف ) قابلیت مصور شدن ۶۱
ب )فوریت خبر ۶۲
ج ) مخاطبان عام ۶۲
■■ منابع: ۶۷
کارکرد رنگ در گرافیک خبری ۶۹
فرم ۶۹
عناصر تشکیل دهنده فرم ۶۹
نقطه ۷۰
خــط ۷۱
ســطح ۷۲
حجــم ۷۳
کــادر ۷۴
بافت یا زمینه ۷۴
سایه و روشن ۷۴
نـــور ۷۵
رنــگ ۷۶
رنگهای اصلی ۷۷
رنگهای گرم ۷۷
رنگهای سرد ۷۸
رنگهای زنده ۷۸
رنگهای مرده یا کدر ۷۸
رنگهای تیره ۷۹
رنگهای روشن ۷۹
رنگهای مکمل ۸۰
تضاد یا تباین رنگ ۸۰
ترکیبهای تهاجمی ۸۲
ترکیبهای آرام ۸۳
ترکیبهای خونگرم و مهیج ۸۳
ترکیب خون سرد و طبیعی ۸۴
ترکیب منطقی سرد ۸۴
ترکیبهای زنانه ۸۵
همنشینی رنگها: ۸۵
دکــور ۹۲
تأثیر رنگ در برنامههای خبری: ۹۳
اخبار ورزشی ۹۳
اخبار علمی ، فرهنگی و هنری ۹۴
اخبار مذهبی ۹۴
اخبار سیاسی ۹۵
دوبارهسازی طرحها ۹۸
« چرا ، چطور و چگونه ؟ » ۹۸
Redesign کجا؟ ۹۸
Redesign ، چرا؟ ۹۹
۱- محدودیتهای فنی ۹۹
۲- تاثیرات بازخوردها ۱۰۰
۳- رقبای جدید ۱۰۱
۴- تقویت ارتباط با مخاطب ۱۰۲
Redesigning ،گونهها ۱۰۴
Redesign چگونه ؟ ۱۰۵
■■ منابع: ۱۰۸
چگونه دیدن یا چگونه دیده شدن ۱۰۹
۱- چگونگی قرار گرفتن مجری در برنامههای تک مجری ۱۱۴
۲- چگونه قرار گرفتن مجری در برنامههایی با یک میهمان ۱۱۴
۳- چگونه قرار گرفتن مجری در برنامههایی با دو میهمان ۱۱۵
۴- چگونگی قرار گرفتن مجری در برنامههایی با بیش از دو میهمان ۱۱۶
۵- چگونگی قرارگرفتن مجری در ارتباط تلفنی مستقیم بدون تصویر مخاطب ۱۱۷
۶- چگونگی قرار گرفتن مجری در ارتباط تلفنی مستقیم با تصویر ثابت از نفر دوم ۱۱۸
۷- چگونگی قرار گرفتن مجری در ارتباط مستقیم با یک مرکز ۱۱۸
۸- چگونگی قرار گرفتن مجری در ارتباط مستقیم با بیش از یک مرکز ۱۲۱
۹- چگونگی قرار دادن عکس شخصیتهای سیاست داخلی ۱۲۴
۱۰- چگونگی افراد دادن تصاویر شخصیتهای خارجی ۱۲۶
۱۱- چگونه قرار دادن نقشه و پرچم در کپشنهای تلویزیونی ۱۲۶
۱۲- چگونگی قرار گرفتن خبرنگار در مجاورت مصاحبه شونده ۱۲۷
■■ منابع: ۱۲۷
تأملی بر کارکردهای رسانهای گرافیک ۱۲۸
چرا به گرافیک نیاز داریم؟ ۱۲۹
ورود اینترنت و اهمیت گرافیک ۱۳۲
انتشار خبر و چالشها ۱۳۲
کارکرد گرافیک در رسانهها ۱۳۳
گرافیک خبری و کاربرد آن ۱۳۵
■■ منابع: ۱۳۷
واژه نامه اصطلاحات گرافیکی ۱۳۹
آرم Arm ۱۳۹
آرماستیشن Arm Station ۱۳۹
لوگوتایپ Logotape ۱۳۹
کلیپ Clip ۱۴۰
گرافیک کلیپ Graphic Clip ۱۴۰
فتوکلیپ Photo Clip ۱۴۰
فتورمان ۱۴۰
کپشنCaption ۱۴۱
کپشن خبری ۱۴۱
پیج لی آوت Layout Page ۱۴۱
پیجلیآوت خبری ۱۴۲
کمپین Campaign ۱۴۲
آرتورک Art Work ۱۴۳
تایپوگرافی Typorgaphy ۱۴۳
ایلوستراسیون Illustration ۱۴۴
دیزاین Design ۱۴۴
هویت سازمانی Corporate identity ۱۴۴
زیرنویس ۱۴۵
آرجیبی RGB ۱۴۵
سیاموایکی CMYK ۱۴۶
فـونـت Font ۱۴۶
تیتراژ ابتدایی ۱۴۷
تیتراژ انتهایی ۱۴۷
تیـــزر ۱۴۷
اینفوگرافیک Info Graphic ۱۴۸
ریدیزاین Redesign ۱۴۸
نیودیزاین New Design ۱۴۸
صفحهآرایی ۱۴۹
فتوگرافی Photography ۱۴۹
راستچین ۱۴۹
چپ چین ۱۵۰
پالت رنگی ۱۵۰
رنگهای سرد ۱۵۰
رنگهای گرم ۱۵۱
رنگهای خنثی ۱۵۱
رنگهای ولرم ۱۵۱
تردمارک Trade Mark ۱۵۲
بــرنــد Brand ۱۵۲
مسترهد Master Head ۱۵۳
نشانههای اقتباسی ۱۵۳
سریف Serif ۱۵۳
اسکنر ۱۵۴
بروشور Brochure ۱۵۴
بک گراند ۱۵۵
فورگراند ۱۵۵
ترکیببندی ۱۵۵
فریم Frame ۱۵۵
کنتراستContrast ۱۵۶
کلاژ Collage ۱۵۶
تُنالیته ۱۵۶
گرافیک متحرک Motion Graphic ۱۵۶
المان Element ۱۵۶
لوگوی موقت ۱۵۶
اسلوگان Slogan ۱۵۷
پوستر Poster ۱۵۷
■■ منابع: ۱۵۷
۱-افشار مهاجر، کامران ؛ گرافیک مطبوعاتی ، سمت ، تهران ، ۱۳۷۹٫
۲-سعیدیپور، فرشته ؛ گرافیک در عنوانبندی فیلم، سروش ، تهران ، ۱۳۷۶٫
۳-میلرسون ، جرالد؛ فن برنامهسازی تلویزیونی ، ترجمه مهدی رحیمیان ، سروش ، تهران ، ۱۳۸۰٫
۴-صادقی ، مهدی؛ جزوه آموزشی آشنایی با مبانی گرافیک خبر، کمیته آموزشی شورای گرافیک معاونت سیاسی ، تهران ، ۱۳۸۲٫
۵-پهلوان ، فهیمه ؛ درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری در آرم ، دانشگاه هنر ، تهران ، ۱۳۸۱٫
۶-طراحی نشانه، فرهاد گشایش، نشر لوتوس ، تهران ، ۱۳۸۰٫
۷-هولیس ، ریچارد؛ تاریخچهای از طراحی گرافیک ، ترجمه سیما مشتاقی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران ، ۱۳۸۱٫
۸-هافمن ، آرمین ؛ طراحی گرافیک ، ترجمه محمد خزایی ، برگ ، تهران ، ۱۳۶۹٫
۹-تیرل ، رابرت ؛ ژورنالیسم تلویزیونی ، ترجمه مهدی رحیمیان ، سروش ، تهران ، ۱۳۷۱٫
۱۰-طباطبایی ، غلامرضا؛ فصلی در نور و رنگ ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران ، ۱۳۷۱٫
زندگی انسان بر اساس ارتباطهایش با جهان پیرامون خود و همنوعانش معنا مییابد و زبان ، نخستین وسیله ارتباطی انسانهاست که در قالب الفاظ قراردادی موجب انتقال احساس ، عواطف و نیازهای انسانی میشود اما فقط دانستن زبان یا توانایی سخن گفتن برای ایجاد ارتباط میان آدمها کافی نیست؛ بلکه برخورداری از قوه شنوایی و دانستن کلمات مشترک نیز ضرورت دارد. چشم و قوه بینایی نیز مؤثرترین نقش را در فراگیری زبان هنر دارد زیرا فرصت تجربه مستقیم و بدون واسطه واقعیت و اشیاء پیرامون را در بیطرفانهترین شکل فراهم میکند. از این رو به چشمهایمان بیش از سایر اعضاء و اندام حسی خود برای فهمیدن واقعیت اطمینان داریم.
بدیهی است انقلاب اطلاعات (کوچک کردن دنیا در میان مردمک چشم) سرآغاز تغییر در همه ارکان حیات انسانی مانند دیدن ، شنیدن و باور حقایق میباشد. با توجه به این نگرش است که کارشناسان توصیه میکنند خطوط اصلی آموزش مورد بازنگری قرار گیرد. ایجاد روابط نزدیک میان جریانهایی که تاکنون از هم مجزا بودند ، مسئلهای است که از مرزهای هنر بسیار فراتر رفته، فرصتزا و فرضت زدا بوده است. به عبارت دیگر از یک سو دنیای واقعی را در قالب نمادهای مجازی در مقابل دیدگان ترسیم میکند و از سوی دیگر انباشت اطلاعات و دادههای تصویری موجب سردرگمی مخاطب در فهم حقیقت میشود. از این روست که خط، سطح، رنگ ، مواد ، فضا و مکان و زمان باید به مثابه یک مجموعه منسجم جریانهای به هم پیوستهای ایجاد نمایند تا بازتاب وقایع جامعه انسانی را ارائه کند. بنابراین نباید تنها به نتایج اندیشید؛ بلکه راه را برای ظهور دیدگاهی فراهم ساخت تا با پیوندهای متقابل و دقیقتر میان زمینههای حسی و بصری، حوزه وسیعتری از فعالیتها را دربرگرفت.
هنر تجسمی با اتکاء بر ابزارهای هنری، فرمهای فهم و درک مشترک را در ذهن و باور مخاطب ثبت میکند . یعنی با ترکیببندی نقطه ، خط، سطح، رنگ، فضا، مکان و …. در تشدید یا تضعیف حقیقت افکار مشوش انسانها را نظم میدهد.
در هنرهای تجسمی، گرافیک به آن دسته از آثار هنری اطلاق میشود که در نَفْسشان ، اثر نیت تکثیر نهفته باشد. از این رو هر اثر هنری که در قالب ارتباط تصویری قرار گیرد، دارای پیام باشد یا نباشد چون برای استفاده در تلویزیون در نظر گرفته شده، نیت تکثیر در آن مستتر است.
اما همانگونه که در حیطه گرافیک تنوع موضوعات ، گرایشات و تعاریف خاصی وجود دارد، گرافیک تلویزیونی نیز دارای ویژگیهای خاص خود میباشد و خاصتر زمانی خواهد بود که عنوان گرافیک خبر نیز به آن اضافه شود. در اینگونه از گرافیک به دلیل حساسیتها و کاربردهای خاص، کار بسیار ظریفتر و حساستر از گرافیک تلویزیونی به شکل عام آن است.
بحث گرافیک تلویزیونی و در اینجا گرافیک خبری را میتوانیم به دو شاخه مجزا تقسیم کنیم.
قبل از استفاده از رایانه در همه سطوح بویژه گرافیک، تمام تولیدات گرافیکی برای تلویزیون به شیوه سنتی یعنی با استفاده از ابزار و مواد متداول در تولید آثار گرافیکی ساخته میشد. در آن مقطع اثر گرافیکی در بند ابعاد خاصی نبود و تنها لازم بود برای استفاده کامل از طرح گرافیکی ، اثر تولید شده با نسبت ۴×۳ ارائه شود. به دلیل وجود دو امکان تصویربرداری از آثار گرافیکی (یکی دوربین استودیویی و دیگری سیستم LD) ، طرح زمانی محدودیت در اندازه اثر خود پیدا میکرد که ملزم به استفاده از سیستم LD باشد. در این سیستم حداکثر اندازه اثر از یک صفحه ۴×۳ نباید تجاوز کند. در این شیوه اثر آماده شده روی میزی قرار میگرفت که لنز دوربین یا همان LD بر آن به صورت عمودی متمرکز بود که با قابلیتهای زوم و زومبک به کاربران امکانات خاصی را ارائه میکرد و اغلب در پخشهای مستقیم از این سیستم استفاده میشد، چنانچه محدودیت در اندازه مطرح نباشد، از ابعاد بزرگ بیشتر استفاده میشد، ابعادی نزدیک به ۷۰×۱۰۰ یا ۷۰×۵۰ این امکان را به کارگردان و تصویربردار میداد که دوربین را روی اثر تهیه شده حرکت داده و کادرهای مختلفی از آن را که بیشتر با مضمون متن هماهنگی دارد، به تصویر بکشد و یا به صورت روایی از نقطهای به نقطه دیگر حرکت کند و با ترفندها و تروکاژهای هنگام موناژ، تصویر جذابتری ارائه دهد. از این شیوه سالها قبل در گزارشهای سیاسی بسیار بهره گرفته میشد. گرافیک در خبر در این زمان اختصاصاً از LD برای پخش آثار خود بهره میگرفت. تولیدات گرافیکی نیز شامل بکگراندهای مجری برای بخشهای خبری که مجری برای بخشهای خبری که به صورت کروماکی پخش میشد و همچنین گرافیکهای موضوعی در رابطه با اخبار خاص مانند بخش هواشناسی، اعلام اوقات شرعی و ترسیم نقشه کشورها بود.
اما امروزه با فراگیر شدن رایانه و بهرهمندی گرافیستها از نرمافزارهای مختلف گرافیکی و تعدد بخشهای خبری، از نظر فنی برای ارائه یک تصویر مناسب در تلویزیون شاخصههایی چون قطع اثر، رزولیشن یا مقدار تراکم نقاط در سطح صفحه تلویزیون ( که ارتباط مستقیم با کیفیت تصویر پیدا خواهد کرد) بیشتر مورد توجه است. سپس استفاده از رنگهای مناسب در تلویزیون ، پرهیز از بکارگیری رنگهایی که در پخش اختلال ایجاد میکند و نکته آخر دقت در رسم خطوط افقی و قرار گرفتن آنها در بین خطوط زوج مهم است. موارد مذکور کلیاتی بود در مورد مباحث فنی اما هر یک از نکات را نیاز به شرحی مختصر است. برای این منظور از قطع تصویر آغاز میکنیم.
قطع آثار گرافیکی تلویزیونی باید از اندازههای استاندارد تلویزیون هر کشور تبعیت کند. چون سیستم موجود تلویزیون ایران پال است ، قطع ۵۷۶×۷۲۰ پیکسل، مناسبترین اندازه میباشد. البته این اندازه برای آثار طراحی شده با رایانه مورد استفاده قرار میگیرد و شامل تولیدات دیگر (شیوههای سنتی) نخواهد شد، هر چند که در نهایت آنها نیز برای استفاده باید از این قواعد تبعیت کنند.
پس از اندازه اثر، نوبت به کیفیت تصویر یا همان رزولیشن اثر میرسد. در صورتی که اصل تصویر از کیفیت خوبی برخوردار باشد و اندازه کادر را نیز رعایت کنیم، رزولیشن dpi75 برای تلویزیون مناسب است.
گذشته از مباحث محتوای رنگ که در جای خود به آن اشاره خواهد شد، نکته اصلی پرهیز از بکار بردن رنگ سفید در سطوح گسترده کادر تلویزیون است. رنگ سفید باعث میشود شوک شدیدی به سیستمهای فرستنده و لامپ تصویر در گیرندهها وارد شود و در پارهای از موارد باعث لرزش تصویر نیز میشود. خصوصاً اگر قبل از تصویر سفید، یک تصویر از رنگهای تیره باشد.
نکته دیگر خطوط عمودی و افقی در آثار طراح شده است خطوط عمودی از نظر ضخامت محدودیتی ندارد اما پیکسلهای خطوط افقی باید از یک عدد زوج تبعیت کنند. چنانچه تعداد پیکسلهای یک خط افقی عددی فرد را شامل شود، لرزشی در نمایش آن خط در تصویر تلویزیونی دیده میشود که به کیفیت اثر لطمه خواهد زد. در پارهای از موارد با استفاده از فیلترها میتوان از این خطا جلوگیری کرد.
گرافیک در تلویزیون همیشه مکمل تصاویر و گاهی خود به تنهایی حامل پیامی خاص بوده است . از اینرو میتوان گرافیک تلویزیون را به چند دسته تقسیم کرد.
به آن دسته از آثار گرافیکی تلویزیونی اطلاق میشود که دربرگیرنده بخشی از یک پیام کلی باشد و در قالب برنامهای دیگر عرضه شود. گرافیک مکمل به تنهایی گویا نخواهد بود (مانند یک گراندهای مجری یا نقشهها و نمودارهایی که در یک برنامه تلویزیونی استفاده میشود.) در این رده میتوان به کپشنهای خبر نیز اشاره کرد که بخشی از یک خبر را به تصویر کشیده و مکمل آن میشود و توسط گوینده خبر ارائه میگردد.
شامل آثاری میشود که به تنهایی پیامی را به مخاطب ارائه میکنند یا وظیفهای را بر عهده دارند مانند اعلام گزارش هواشناسی که خود به تنهایی ارائه اطلاعات میکند یا تیتراژ برنامه که حکایت از شروع برنامه خاصی دارد. در این مقوله میتان فتوکلیپ را نیز مثال زد که با برخوردار بودن از یک سناریو، به القاء مفهومی به مخاطب میپردازد.
در هر دو شیوه مذکور دو سبک کاری وجود دارد.
هر سفارش گرافیکی که در قاب تلویزیون بدون هیچ حرکتی ( چه حرکت فرمی در داخل طرح و چه حرکت دوربین روی اثر) به نمایش درآید، در گروه گرافیکهای ثابت قرار دارد و اغلب در قالب کپشن، بک مجری، یا زیرنویس ارائه میشود. کپشنهای ثابت، زمانی که قرار است پیامی را به تنهایی به مخاطب القاء نماید، اگر سه نکته ذیل را رعایت کند ، موفق خواهد بود.
استفاده نکردن از نوشتههای طولانی و بهرهگیری از تصویری که ارتباط نزدیکتری با پیام دارد.
استفاده تمثیلی از تصاویری که بتواند مفهوم پیام را به گونهای استعارهای به مخاطب منتقل کند.
با رعایت اصول نگاه کردن در صفحه از راست به چپ و از بالا به پایین و بهرهگیری از قابلیتهای هدایت فرمی و رنگی در قاب تصویر ، چشم بیننده به ترتیب روی عناصر موجود (طبق هدف پیام) هدایت شود.
در این نوع گرافیک نیز رعایت سه نکته مذکور در گرافیک ثابت لازم بوده و علاوه بر آن رعایت نکات دیگری چون تاثیر توالی تصویر، نوع حرکت فرمی در کادر تلویزیون و پرهیز از ایجاد تحرکهای فرمی که به خودی خود جلب توجه کند و در خدمت هدف طرح نباشد، لازم است.
تولیدات زیادی را میتوان در این بخش جای داد. از جمله تیتراژ برنامهها ، فتوکلیپ، گرافیککلیپ و نمودارهای متحرک.
آنچه تاکنون از نظرتان گذشت مقدماتی بود در رابطه با گرافیک تلویزیونی و در ادامه مطالبی در خصوص گرفیک خبری آورده میشود.
امروزه گرافیک یکی از عناصر اصلی در ارائه اطلاعات است . این مهم بطور دقیق اهمیت گرافیک در میان مجموعه عناصر تشکیل دهنده خبر را نشان میدهد.
دانستن اینکه برای چه خبری میتوان کپشن ارائه کرد و چه کاری در این قالب نمیگنجد، هم به سرعت آمادهسازی خبر میافزاید و هم کیفیت کار ارایه شده را افزایش خواهد داد و از پخش کپشنهایی که شاید از ارزش هنری کمی برخوردار باشند، باید پرهیز کرد.
با در نظر گرفتن این نکته که بیننده خبر همیشه از اخبار، انتظار تازگی و زنده بودن را دارد، شایسته است در ارایه خبر اولویت با پخش جدیدترین تصاویر رئال و مرتبط با همان خبر باشد.
در صورتی که تصاویر مربوط به خبر خاصی در دسترس نباشد، میتوان از تصاویر آرشیوی بهره گرفت. در این انتخاب لازم است تصاویری که همراه خبر به نمایش درمیآید، بیش از ۸۰ درصد با خبر هماهنگی داشته باشد.
زمانی که تصاویر موجود کمتر از ۵۰ درصد با مفهوم خبر ارتباط برقرار نماید، استفاده از اثر گرافیکی لازم است و در این شیوه، اثر گرافیکی باید قبل از فیلم آرشیوی استفاده شود تا ذهن و نگاه مخاطب را برای موضوع و پیام خبر آماده کند و در پی آن از تصویر آرشیوی استفاده شود.
چنانچه تصاویر آرشیوی موجود کمتر از ۳۰ درصد با خبر ارتباط مفهومی برقرار کند، لازم است از پخش تصاویر آرشیوی خودداری و از گرافیک به تنهایی برای آن خبر استفاده کرد.
گاهی با وجود تصویر به روز در مورد خبر، میتوان برای ایجاد تأکید خاص یا اشاره ویژه به بخش یا پاراگرافی از متن خبر از گرافیک بهره گرفت.
برای ارائه اطلاعیههایی که از اتفاقی در مکان و زمانی در آینده حکایت میکند (چون هنوز هیچ تصویر مستندی از آن تولید نشده است)، لازم است از گرافیک استفاده شود. به طور کلی برای پیش خبرهایی مانند برگزاری نمایشگاهها، سمینارها و … استفاده از گرافیک مناسبتر خواهد بود.
هنگامی که چند خبر همراه تصویر پخش شده و لازم است مکث تصویری رئال داده شود تا چشم و ذهن بیننده برای دریافت خبر بعد که سنخیت متفاوتی با خبرهای ارایه شده دارد، بهتر است از گرافیک استفاده شود.
معمولاً برای پرهیز از نمای تصاویری که روحیه بیننده را آزار میدهد، از گرافیک استفاده میکنند.
در ارتباطهای تلفنی که به تصویر گزارشگر یا تصویر مرتبط با مطالبی که وی به آن اشاره میکند، نیاز داریم از گرافیک استفاده میشود.
هنر گرافیک سابقهای طولانی در ایران دارد. ایجاد نقش روی سنگ و سفالش، گچبری، کاشیکاری و کتابت خطوط کوفی، نسخ، ثلث ، نستعلیق و مصور کردن کتاب و تذهیب و آرایش آن و نیز تهیه پارچه و قالی و حکاکی روی وسایل مختلف زندگی از جمله مظاهر آن بوده است. در دوره قاجار با ورود صنعت چاپ، گرافیک ایران وارد دوره جدیدی میشود که تا امروز ادامه دارد. (گرافیک مطبوعاتی ، ۱۳۷۹ ، ص ۱)
با تولد رسانههای تصویری هنر گرافیک تکامل تازهای مییابد، صنعت سینما موجب تحول نوینی در هنر گرافیک میشود، استفاده از گرافیک در عنوانبندی، تیتراژ فیلم و تصاویر تزیینی و دیگر زمینهها کاربرد گستردهای مییابد.
با اختراع تلویزیون گرافیک علاوه بر زمینههای قبلی در تولید فیلمهای مخصوص کودکان و نوجوانان، فیلمهای داستانی ، تخیلی ، طراحی نقشه و نمودار کارکرد جدیدی پیدا میکند. «طرحهای گرافیکی کامپیوتری آخرین تحول تکنیکی در زمینه مولدهای الکترونیکی تصویر است ، این امکانات قادرند تصاویر خاصی را بدون دوربین تولید کنند. کاربرد این امکانات در جلوههای جانبخشی بسیار وسیع بوده و نتایج جالبی به بار میآورد.» (فن برنامهسازی تلویزیونی ، ۱۳۸۰ ، ص ۲۲۶)
هنر گرافیک، هنری درو نزا در ایران است و در واقع وارداتی نیست هر چند برای بالندگی خود از تجربیات هنرمندان دیگر دیار به خوبی استفاده برده است. از این رو ابعاد کمّی و کیفی این هنر توسعه قابل توجهی متناسب با عصر خود یافته است، به طوری که در عصر صنعتی کمتر حوزهای در جوامع انسانی یافت میشوند که به شکلی متأثر از صنعت گرافیک نباشد.
هنر گرافیک در صنعت رسانهای از جمله سینمایی، تلویزیونی و مطبوعاتی، عکاسی و تئاتر، صنعت تبلیغات و بازاریابی ، صنعت بستهبندی در تمام ابعاد متنوع آن و طراحی صنعتی در شکلهای گوناگون ، صنایع دستی ، صنعت چاپ و دیگر زمینههای اقتصادی، اجتماعی توسعه انکارناپذیری یافته است.
هر یک از زمینههای یاد شده نیز از زیر مجموعههای گستردهای برخوردار نیستند که هنر گرافیک در آنها کاربرد ویژهای دارد.
در واقع کاربرد هنر گرافیک در صنایع و زمینههای گوناگون ناشی از سلسله نیازهای جوامع و به منظور ایجاد ارتباط با مخاطبان یا مشتریان و تأثیرگذاری بر آنان است و میتوان اذعان داشت که «ارتباط» تحولی بزرگ در صنعت گرافیک ایجاد کرده است.
امروزه هنر گرافیک در رسانه، گستره بزرگی از فعالیتها را دربرمیگیرد که هر یک کارکرد و اهمیت خاصی دارند.
معنی و مفهوم گرافیک سینمایی ، کاربرد حرکت در تصاویر گرافیکی است که عمدتاُ به منظور تحقق هدف مشخصی مورد استفاده قرار میگیرد. (گرافیک در عنوان بندی فیلم ، ۱۳۷۶، ص ۲۹)
مفهوم گرافیک تلویزیونی به دو زمینه متفاوت کاری تقسیم میشود. نخست کارهایی که اساساً برای صفحه تلویزیون طراحی شدهاند. دوم تولیدهایی که فقط میتوانند با ابزارهای متعلق به فنون تلویزیونی تهیه شوند. (همان ، ص ۳۷)
Video Graphics
گرافیک ویدیویی اصطلاحی است که برای نوعی رسانه به کار میرود. مقصود شیوهای از آفرینش طرحهای گرافیکی است که اختصاصاً متناسب با توان نمایش و کنتراست (Contrast) بر صفحه تلویزیون طرحریزی میشود. (همان ص ۲۹)
به کار گیری ماشین در خلق تصاویر گرافیکی از دو انگیزه متفاوت ناشی شده است. اول انگیزه اقتصادی و دوم انگیزه طرح در استفاده از آن . (همان ، ص ۵۷)
لیزر به معنی تقویت نور از راه گسیل برانگیخته تابش است و هولوگرافی به صورت شیوه تشکیل تصویر سه بعدی پیچیدهای است.
هنر گرافیک به لحاظ شکلی به دو دسته عمده در ستون بعد تقسیم میشود.
مانند کاربر گرافیک در صنعت چاپ به مفهوم توسعه یافته آن از قبیل کتاب ، مطبوعات ، روزنامه ، نشریات و هرگونه طراحی روی کاغذ و پارچه و …
مانند کاربرد گرافیک در سینما ، تلویزیون ، ویدیو و کامپیوتر.
«افزودن یا حذف کلمات، نمایش حرکت، نمایش جریان مایع، نمایش تغییرات جریان مایع (غلظت یا رنگ)، نمایش جهت (حرکت هواپیما) ، جلب توجه به جزییات ، حرکت جزئیات به اطراف، نمایش تغییرات در اندازه حجم و مقدار، برداشتن رویه برای نمایش جزئیات زیر سطح، نمایش بخشهای بزرگ شده موضوع از جمله مواردی است که برای خلق حرکت در تصاویر گرافیکی استفاده میشود.» ( فن برنامهسازی تلویزیونی ، ص ۲۷۱)
مراد ما کاربرد گرافیک در تلویزیون و بالاخص اخبار تلویزیونی است. از این رو به صورت اجمالی به این موارد میپردازیم.
گرافیکهای تصویری و نموداری از پر استفادهترین عوامل تصویری در برنامههای تلویزیونی هستند زیرا این عوامل اطلاعات لازم را به طور فشرده و روشن در چند لحظه به بیننده نشان میدهند. به کمک این عوامل میتوان پیشرفت و گسترش موضوع، ابعاد و روابط فیمابین موضوعات را نشان داد. آمار و ارقام را قابل مهم ، جالب و مطالب پیچیده را ساده کرد. (فن برنامهسازی تلویزیونی ، ص ۲۶۴)
این هنر به شکلهای گوناگون از قبیل تصویری ، نوشتاری، رسم اشکال هندسی (رسم جدول ، نقشه ، نمودار ، اشکال) و طراحی در بسیاری از قالبهای برنامهسازی تلویزیونی کاربرد دارد.
هنر گرافیک، انبوه عظیم اطلاعات را در کوتاهترین زمان ممکن متناسب با ادراک مخاطب به او منتقل میکند و در واقع بین حواس پنجگانه انسان هیچ کدام توانایی چشم را در جذب انبوه اطلاعات در مدت کم ندارد.
هر چند دانش و سواد در فهم گرافیک بسیار مؤثر است ولی افراد بیسواد نیز قادر به فهم گرافیک و کسب اطلاعات از این طریق فارغ از نوع زبان و گویش خود هستند.
خلق تصویر برای جذابیت اخبار بدون استفاده از تصویر یا فیلم و با استفاده از امکانات استودیویی ، دستاندرکاران رسانهها را قادر ساخته است تا در صورت دسترسی نداشتن به تصاویر وقایع و رخدادها، جانشین مناسبی برای تصاویر تلویزیونی ایجاد کنند.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر