پروژه سیستم کلینیک جراحی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

پروژه سیستم کلینیک جراحی

تعداد صفحات :۱۰۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

پروژه حاضر در رابطه با سیستم کلینیک جراحی را توضیح می دهد. این پروزه بسیار سعی شد، تا از یکی از متدولوژی های تولید نرم افزار  استفاده شود، اما با توجه به دانش اندک مجریان پروژه نسبت به یک متدولوژی واحد و نبود تجربه کافی، مراحل تجزیه و تحلیل پروژه براساس نیاز هایی که مجریان ضروری می دیدند انجام شد. در مراحل تحلیل، ابتدا USE Case های اصلی سیستم دستی جمع آوری شد، سپسBPM(business Process Model) های سیستم مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس UseCase ها مازول های برنامه (Form’s) طراحی شدند. کمک دیگر Use Case ها نشان دادن ورودی ها و خروجی های  (گزارشات) سیستم بود که بر اساس آنها ERD منطقی و سپس ERD فیزیکی بنا نهاده شد. شرح فنی ماژول ها نیز در ادامه نوشته شد تا براساس آن نرم افزار به مرحله تولید برسد.

Case چیست؟

Use Case مدلی برای بیان یک رفتار می باشد. Use Case ها را می توان با روشهای مختلفی ایجاد کرد. امروزه استفاده از UML بسیار مرسوم می باشد. اما ایجاد Use Case  به صورت نوشتاری همچنان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. کاربرد این گونه Use Case ها فقط برای روشن شدن ذهن خواننده می باشد. این Use Case ها اگر به صورت روان نوشته شوند بسیار تاثیر گذار  خواهند بود. اما  نرم افزار های مهندسی نرم افزار مانند Rational از ساختار Uml  استفاده می کنند. زیرا این ساختار برای تولید نرم افزار در این گونه ابزار ها مفید می باشد.

با توجه به اینکه مجریان این پروژه از ابزار های تولید نرم افزار استفاده نکرده اند، Use Case ها فقط جنبه مستند سازی دارد. امید است که این Use Case ها در بیان روش های کار نرم افزار مفید واقع شوند.

در این نوشتار Use Case ها به دو دسته تقسیم می شوند:

۱-                                        Use Case های تعریفی : این نمونه برای تمامی ثبت های تعریف یکسان می باشد.

۲-                                        Use Case های عملیاتی : که با توجه به نوع عملیات این Use Case ها متفاوت می باشند.

واژه های کلیدی: سیستم کلینیک جراحی، بیمار، پزشک، مشخصات ظاهری فرم لیست

 فهرست مطالب

چکیده   ۱۱
مقدمه   ۱۲
تکنولوژی های مورد استفاده   ۱۳
۱   معرفی Actor  های سیستم   ۱۴
۱-۱   بیمار   ۱۴
۱-۱-۱   مواردی که باید برای بیمار ثبت شود   ۱۴
۲-۱-۱   فیلد های اطلاعاتی بیمار   ۱۴
۲-۱   مسئول پذیرش   ۱۵
۳-۱   مسئول ترخیص   ۱۵
۱-۳-۱   اعمال انجام شده در زمان ترخیص   ۱۵
۲-۳-۱   ثبت هایی که باید توسط ترخیص گر انجام شود   ۱۵
۴-۱   مدیر مرکز   ۱۶
۱-۴-۱   ثبت هایی که باید زیر نظر مدیریت انجام شود.   ۱۶
۲-۴-۱   اطلاعات مهم برای مدیر   ۱۶
۵-۱   اپراتور اتاق عمل   ۱۶
۶-۱   پزشک (تیم پزشکی)   ۱۶
۲   Use Case های سیستم      ……..۱۷
۱-۲   مقدمه   ۱۷
۲-۲   Use Case های تعریفی   ۱۷
۱-۲-۲   Use Case تعریف پزشک    ۱۹
۲-۲-۲   Use Case تعریف گروه های پزشکی    ۱۹
۳-۲-۲   Use Case تعریف بیمه   ۲۰
۴-۲-۲   Use Case تعریف گروه های عمل   ۲۱
۵-۲-۲   Use Case تعریف عمل   ۲۲
۶-۲-۲   Use Case  تعریف بخش   ۲۳
۷-۲-۲   Use Case تعریف دارو   ۲۴
۸-۲-۲   Use Case تعریف نوع پذیرش   ۲۴
۹-۲-۲   Use Case تعریف سرویس   ۲۵
۱۰-۲-۲   Use Case تعریف کمک جراح   ۲۶
۱۱-۲-۲   Use Case تعریف نوع ترخیص   ۲۷
۱۲-۲-۲   Use Case انواع بیهوشی   ۲۸
۱۳-۲-۲   Use Case تعریف واحد های دارویی   ۲۸
۱۴-۲-۲   Use Case تعریف تعرفه ها   ۲۹
۱۵-۲-۲   Use Case تعریف کای عمل   ۳۰
۱۶-۲-۲   Use Case تعریف دارو های یک عمل   ۳۱
۱۷-۲-۲   Use Case تعریف ست های عمل   ۳۱
۱۸-۲-۲   Use Case تعریف استوک اتاق عمل   ۳۲
۱۹-۲-۲   Use Case شرح عمل   ۳۳
۲۰-۲-۲   Use Case تعریف کاربران   ۳۴
۳-۲   Use Case های عملی   ۳۵
۱-۳-۲   Use Case پذیرش بیمار   ۳۵
۲-۳-۲   Use Case درج مشخصات بیمار   ۳۶
۳-۳-۲   Use Case درج مشخصات همراه (هان) بیمار   ۳۷
۴-۳-۲   Use Case اتاق عمل   ۳۸
۵-۳-۲   Use Case بخش   ۴۰
۶-۳-۲   Use Case  ترخیص   ۴۰
۴-۲   Use Case های گزارش گیری   ۴۲
۱-۴-۲   Use Case بیماران بستری شده بیمه   ۴۲
۲-۴-۲   Use Case بیماران سرپایی بیمه   ۴۳
۳-۴-۲   Use Case بیماران بستری شده بیمه تکمیلی   ۴۴
۴-۴-۲   Use Case بیماران سرپایی بیمه تکمیلی   ۴۵
۵-۴-۲   Use Case  همه بیماران   ۴۶
۶-۴-۲   Use Case شخصی پزشک   ۴۶
۷-۴-۲   Use Case مشخصات بیماران بستری شده   ۴۷
۸-۴-۲   Use Case عمل های انجام شده پزشکان   ۴۸
۹-۴-۲   Use Case عمل های یک بیمار   ۴۸
۳   BPM (Business Process Model) های سیستم   ۵۰
۱-۳   پذیرش و ترخیص از دیدگاه بیمار   ۵۰
۱-۱-۳   بیمار در خواست پذیرش می کند   ۵۰
۲-۱-۳   مسئول پذیرش مشخصات بیمار را در سیستم ذخیره می کند   ۵۰
۳-۱-۳   براساس نوع پذیرش به بیمارسرویس داده می شود وموردمعالجه قرارمی گیرد.   ۵۰
۴-۱-۳   صورت حساب بیمار بوسیله مامور ترخیص محاسبه می شود   ۵۰
۵-۱-۳   صورت حساب را پرداخت کرده وترخیص می شود   ۵۱
۲-۳   بررسی  عملکرد از دیدگاه مدیریت مرکز   ۵۱
۳-۳   بررسی گزارشات مالی توسط پزشک   ۵۱
۴   شرح فنی ماژول(Form) ها   ۵۲
۱-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست  پزشکان    ۵۲
۱-۱-۴   امکانات فرم   ۵۲
۲-۱-۴   فیلترهای فرم   ۵۲
۳-۱-۴   دکمه های فرم   ۵۲
۴-۱-۴   مشخصات ظاهری  فرم پزشک   ۵۲
۵-۱-۴   فیلترهای فرم    ۵۳
۶-۱-۴   دکمه های فرم   ۵۳
۲-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست  گروههای پزشکی   ۵۳
۱-۲-۴   فیلترهای فرم    ۵۳
۲-۲-۴   دکمه های فرم   ۵۳
۳-۲-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم گروههای پزشکی   ۵۴
۴-۲-۴   مشخصات ظاهری فرم گروه پزشک   ۵۴
۵-۲-۴   اجزای فرم   ۵۴
۶-۲-۴   فیلترهای فرم   ۵۴
۷-۲-۴   دکمه های فرم   ۵۴
۳-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست بیمه ها   ۵۴
۱-۳-۴   امکانات فرم   ۵۴
۲-۳-۴   فیلترهای فرم   ۵۴
۳-۳-۴   دکمه های فرم   ۵۵
۴-۳-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم لیست بیمه ها   ۵۵
۴-۴   مشخصات ظاهری فرم سازمانها   ۵۵
۱-۴-۴   اجزای فرم   ۵۵
۲-۴-۴   فیلترهای فرم   ۵۵
۳-۴-۴   دکمه های فرم   ۵۶
۴-۴-۴   مشخصات ظاهری فرم اطلاعات بخشها:   ۵۶
۵-۴-۴   فیلترهای فرم   ۵۶
۶-۴-۴   دکمه های فرم   ۵۶
۷-۴-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم اطلاعات بخشها   ۵۶
۵-۴   مشخصات ظاهری فرم بخش   ۵۶
۱-۵-۴   اجزای فرم   ۵۶
۲-۵-۴   فیلترهای فرم   ۵۶
۳-۵-۴   دکمه های فرم   ۵۶
۶-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست داروها    ۵۶
۱-۶-۴   امکانات فرم   ۵۷
۲-۶-۴   فیلترهای فرم   ۵۷
۳-۶-۴   دکمه های فرم   ۵۷
۴-۶-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم لیست داروها   ۵۷
۵-۶-۴   مشخصات ظاهری فرم دارو    ۵۷
۶-۶-۴   فیلترهای فرم    ۵۸
۷-۶-۴   دکمه های فرم   ۵۸
۷-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست واحد های دارو   ۵۸
۱-۷-۴   فیلترهای فرم    ۵۸
۲-۷-۴   دکمه های فرم   ۵۸
۸-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست انواع پذیرش   ۵۸
۱-۸-۴   فیلترهای فرم   ۵۸
۲-۸-۴   دکمه های فرم   ۵۸
۳-۸-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم لیست انواع پذیرش   ۵۹
۴-۸-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست  سرویسها   ۵۹
۵-۸-۴   امکانات فرم   ۵۹
۶-۸-۴   فیلترهای فرم   ۵۹
۷-۸-۴   دکمه های فرم   ۵۹
۸-۸-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم لیست سرویسها   ۵۹
۹-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست کمک جراحان   ۵۹
۱-۹-۴   فیلترهای فرم    ۵۹
۲-۹-۴   دکمه های فرم   ۶۰
۳-۹-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم لیست کمک جراحان   ۶۰
۴-۹-۴   مشخصات ظاهری فرم مشخصات کمک جراحان   ۶۰
۵-۹-۴   فیلترهای فرم    ۶۰
۶-۹-۴   دکمه های فرم   ۶۰
۱۰-۴   مشخصات ظاهری فرم وضعیت خروج هنگام ترخیص   ۶۰
۱-۱۰-۴   فیلترهای فرم   ۶۰
۲-۱۰-۴   دکمه های فرم   ۶۰
۳-۱۰-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم وضعیت خروج هنگام ترخیص   ۶۰
۴-۱۰-۴   مشخصات ظاهری فرم وضعیت خروج   ۶۱
۵-۱۰-۴   فیلترهای فرم   ۶۱
۶-۱۰-۴   دکمه های فرم   ۶۱
۱۱-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست انواع بیهوشی   ۶۱
۱-۱۱-۴   فیلترهای فرم   ۶۱
۲-۱۱-۴   دکمه های فرم   ۶۱
۳-۱۱-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم لیست انواع بیهوشی   ۶۱
۴-۱۱-۴   مشخصات ظاهری فرم انواع بیهوشی   ۶۱
۵-۱۱-۴   فیلترهای فرم   ۶۱
۶-۱۱-۴   دکمه های فرم   ۶۲
۱۲-۴   مشخصات ظاهری فرم تعریف تعرفه دولتی   ۶۲
۱-۱۲-۴   فیلترهای فرم   ۶۲
۲-۱۲-۴   دکمه های فرم   ۶۲
۳-۱۲-۴   مشخصات ظاهری  فرم تعریف کای جراحی   ۶۲
۴-۱۲-۴   فیلترهای فرم   ۶۲
۵-۱۲-۴   دکمه های فرم   ۶۲
۱۳-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست ستها   ۶۲
۱-۱۳-۴   فیلترهای فرم   ۶۲
۲-۱۳-۴   دکمه های فرم   ۶۲
۳-۱۳-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم لیست ستها   ۶۳
۴-۱۳-۴   مشخصات ظاهری فرم استوک اتاق عمل   ۶۳
۵-۱۳-۴   فیلترهای فرم   ۶۳
۶-۱۳-۴   دکمه های فرم   ۶۳
۱۴-۴   مشخصات ظاهری فرم لیست عملها   ۶۳
۱-۱۴-۴   امکانات فرم   ۶۳
۲-۱۴-۴   فیلترهای فرم   ۶۳
۳-۱۴-۴   دکمه های فرم   ۶۳
۴-۱۴-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم لیست ستها   ۶۴
۵-۱۴-۴   مشخصات ظاهری فرم تعریف کاربر   ۶۴
۶-۱۴-۴   فیلترهای فرم   ۶۴
۷-۱۴-۴   دکمه های فر   ۶۴
۸-۱۴-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم لیست ستها   ۶۴
۱۵-۴   مشخصات ظاهری فرم ورود به برنامه   ۶۴
۱۶-۴   مشخصات ظاهری فرم پذیرش بیمار   ۶۵
۱-۱۶-۴   امکانات فرم   ۶۵
۲-۱۶-۴   دکمه های این فرم   ۶۵
۳-۱۶-۴   مشخصات ظاهری  فرم مشخصات بیمار   ۶۶
۴-۱۶-۴   امکانات فرم   ۶۶
۵-۱۶-۴   فیلترهای فرم   ۶۶
۶-۱۶-۴   دکمه های فرم   ۶۶
۷-۱۶-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم مشخصات بیمار   ۶۶
۸-۱۶-۴   مشخصات ظاهری  فرم مشخصات همراه بیما   ۶۷
۹-۱۶-۴   امکانات فرم   ۶۷
۱۰-۱۶-۴   فیلترهای فرم    ۶۷
۱۱-۱۶-۴   دکمه های فرم   ۶۷
۱۲-۱۶-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم مشخصات همراه بیمار   ۶۷
۱۷-۴   مشخصات ظاهری  فرم اتاق عمل   ۶۷
۱-۱۷-۴   امکانات فرم   ۶۷
۲-۱۷-۴   فیلترهای فرم   ۶۸
۳-۱۷-۴   دکمه های فرم   ۶۸
۴-۱۷-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم اتاق عمل   ۶۸
۱۸-۴   مشخصات ظاهری  فرم بخش   ۶۹
۱-۱۸-۴   امکانات فرم   ۶۹
۲-۱۸-۴   فیلترهای فرم    ۶۹
۳-۱۸-۴   دکمه های فرم   ۶۹
۱۹-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم اتاق عمل   ۶۹
۲۰-۴   مشخصات ظاهری  فرم ترخیص   ۷۰
۱-۲۰-۴   امکانات فرم   ۷۰
۲-۲۰-۴   فیلترهای فرم    ۷۰
۳-۲۰-۴   دکمه های فرم   ۷۰
۴-۲۰-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم ترخیص   ۷۱
۵-۲۰-۴   مشخصات ظاهری  فرم عمل   ۷۱
۶-۲۰-۴   فیلترهای فرم   ۷۲
۷-۲۰-۴   دکمه های فرم   ۷۲
۲۱-۴   کلیه فرمهای مربوط گزارشات مختلف    ۷۲
۱-۲۱-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از بیماران بستری برای بیمه   ۷۲
۲-۲۱-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم   ۷۲
۲۲-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از بیماران سرپایی برای بیمه   ۷۳
۱-۲۲-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم   ۷۳
۲۳-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از بیماران بستری برای بیمه تکمیلی   ۷۳
۱-۲۳-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم    ۷۳
۲۴-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از بیماران سرپایی برای بیمه تکمیلی   ۷۴
۱-۲۴-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم    ۷۴
۲۵-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری ازهزینه همه بیماران   ۷۴
۱-۲۵-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم   ۷۴
۲۶-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از بیماران بستری شده   ۷۴
۱-۲۶-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم بیماران بستری شده   ۷۵
۲۷-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از عملهای انجام شده پرشکان   ۷۵
۱-۲۷-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم بیماران بستری شده   ۷۵
۲۸-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری ازحق العملهای پزشکان   ۷۵
۱-۲۸-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم بیماران بستری شده    ۷۵
۲۹-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از صورت حساب بیماران سرپایی   ۷۶
۱-۲۹-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم بیماران بستری شده    ۷۶
۳۰-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از هزینه اتاق عمل   ۷۶
۱-۳۰-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم بیماران بستری شده    ۷۶
۳۱-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از هزینه بیهوشی هر پزشک    ۷۶
۱-۳۱-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم هزینه بیهوشی هر پزشک   ۷۶
۳۲-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از هزینه داروهای اتاق عمل    ۷۷
۱-۳۲-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم هزینه داروهای اتاق عمل   ۷۷
۳۳-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از هزینه سرویسها    ۷۷
۱-۳۳-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم هزینه سرویسها   ۷۷
۳۴-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از هزینه داروهای آزاد بیماران بیمه ای   ۷۷
۱-۳۴-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم هزینه داروهای آزاد بیماران بیمه ای   ۷۷
۳۵-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از هزینه کلی داروهای آزاد   ۷۸
۱-۳۵-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم هزینه کلی داروهای آزاد   ۷۸
۳۶-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از هزینه لباس بیماران   ۷۸
۱-۳۶-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم هزینه لباس بیماران   ۷۸
۳۷-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری از هزینه غذای بیماران   ۷۸
۱-۳۷-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم هزینه کلی غذای    ۷۹
۳۸-۴   فرمهای مربوط به گزارش گیری ازحق العملهای خاص پزشکان   ۷۹
۱-۳۸-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم حق العملهای خاص پزشکان   ۷۹
۳۹-۴   فرم مربوط به تغییر کلمه عبور   ۷۹
۱-۳۹-۴   فیلترهای فرم   ۷۹
۲-۳۹-۴   دکمه های فرم   ۷۹
۴۰-۴   فرم مربوط به تعویض کاربر   ۷۹
۱-۴۰-۴   فیلترهای فرم   ۷۹
۲-۴۰-۴   دکمه های فرم   ۸۰
۴۱-۴   فرم مربوط به تغییر کلمه عبورپزشکان   ۸۰
۱-۴۱-۴   فیلترهای فرم   ۸۰
۲-۴۱-۴   دکمه های فرم    ۸۰
۳-۴۱-۴   مشخصات گرید یا لیست فرم تغییر کلمه عبورپزشکان    ۸۰
۴۲-۴   فرم مربوط به ماشین حساب   ۸۰
۴۳-۴   فرم مربوط به پشتیبان گیری   ۸۰
۱-۴۳-۴   فیلترهای فرم   ۸۰
۲-۴۳-۴   دکمه های فرم   ۸۱
۴۴-۴   فرم مربوط به تعیین مسیرپشتیبان گیری   ۸۱
۱-۴۴-۴   فیلترهای فرم   ۸۱
۲-۴۴-۴   دکمه های فرم   ۸۱
۴۵-۴   فرم مربوط به بازیابی پشتیبان   ۸۱
۱-۴۵-۴   فیلترهای فرم   ۸۱
۲-۴۵-۴   دکمه های فرم   ۸۱
۴۶-۴   فرم مربوط به تغییر پنل   ۸۱
۱-۴۶-۴   فیلترهای فرم   ۸۲
۲-۴۶-۴   دکمه های فرم   ۸۲
۵   ERD های سیستم   ۸۳
۱-۵   اصلی   ۸۴
۲-۵   عمل ها   ۹۴
۳-۵   روابط میان پزشکان و سرویس ها   ۹۵
۴-۵   شرح حال برای عمل   ۹۵
۵-۵   شرح حال کلی   ۹۷
۶-۵   تخصیص دارو برای عمل   ۹۸
نتیجه گیری      ۹۹
منابع و ماخذ      ۱۰۰

منابع و ماخذ

 ۱- RUP Over View ]محمد بدری[ ]آکادمی تولید نرم افزار

 ۲- Software Engineer professional   [Stive McCannel ]

 ۳- CDM Handbook [Oracle Corporation]

 ۴- SQL Server Book Online [Microsoft Corporation]

مقدمه

در کشور ما صنعت نرم افزار یک صنعت نوپا می باشد، شاید سابقه تولید نرم افزار در ایران به بیش از ۱۵ سال برسد، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که ما همیشه مصرف کننده بوده ایم. زبان های برنامه نویسی، سیستم های عامل، بهبود دهنده های کامپایلر و چندیدن محصول بنیادین دیگر همه و همه را از دیگران دریافت کرده و استفاده نموده ایم. اگر نیازی به تغییر  در این محصولات احساس کرده ایم همیشه به انتظار  ارائه نسخه  بعدی از سوی شرکت های تولید کننده نشسته ایم. کار های نرم افزاری که بصورت تیمی انجام میشوند به تازه گی رونق گرفته اند.

از این رو از طرف مجریان پروژه تصمیم گرفته شد تا این پروزه به صورت منفرد اجرا نشود، هر چند دو نفر نمی توانند یک تیم باشند، این حرکت می توانست روحیه کار تیمی را حد اقل در مجریان آن پرورش دهد.

از طرفی با آَشنایی قبلی مجریان نسبت به سیستم های درمانی از جمله کلنیک های جراحی تصمیم بر آن شد تا بنای این پروژه برپایه  این سیستم ها باشد. برای نمود عملی این طرح تصمیم گرفته شد تا از اتتزاع دوری شود و کار عملا بر روی یک مرکز درمانی انجام شود. اما متاسفانه هیج یک از مراکز درشهر مشهد حاضر به همکاری در این زمینه نشدند. و پروژه براساس یک سری فرضیات بنا نهاده شد. البته کمک هایی همه شد که نمی توان از آنها چشم پوشید. با کامل تر شدن پروژه یک مرکز جراحی در شهر قم حاضر به همکاری شد که برنامه بوسیله سیستم RAS برای آنها نصب و راه اندازی شد و هم اکنون در مرحله آزمایش می باشد.

با توجه به فراگیر شدن صنعت نرم افزار و نیاز جامعه جهانی به این فناوری بالا (High-Tech) دانشجویان رشته نرم افزار می باید گام موثری در این راه بردارند. صنعتی که در کشور ما همچنان رنگ و بوی آماتور دارد.

تکنولوژی های مورد استفاده

سیستم عامل ویندوز یکی از محبوب ترین سیستم های عامل در دنیا می باشد، که در میان کاربران غیر حرفه ای بی رغیب است. کاربر به راحتی می تواند با آن ارتباط بر قرار نماید و از امکانات آن استفاده نماید. زبان های برنامه نویسی و نرم افزارهای پایگاه داده مختلفی برای آن طراحی و تولید شده اند، که توسعه نرم افزار های مختلف بر روی آن را از دیدگاه فنی بسیار آسان و راحت نموده است. پشتیبانی ویندوز از انواع شبکه های کامپیوتری خود یکی دیگر از معیار های انتخاب این سکو می باشد. در نهایت و با توجه به تمامی مزیت های ویندوز نباید این نکته را کتمان کنیم که ویندوز نه تنها برای مجریان این پروژه بلکه برای تمامی تولید کننده گان نرم افزار در ایران تنها انتخاب می باشد.

با توجه به نحوه کاربری این پروژه (در ادامه نوشتار در مورد آن بیشتر توضیح داده خواهد شده) برنامه بر روی یک شبکه محلی می باید استقرار یابد . بدین منظور از نسخه Windows Server 2003  برای سیستم سرور و برای ایستگاه های کاری از  XP  Windows  استفاده خواهد شد.

زبان برنامه نویسی دلفی یکی از زبان های پر کاربرد و مفید برای تولید برنامه های  سازمانی می باشد. دلفی از کامپایلر کامل شده پاسکال استفاده می کند. این زبان  OOP را به صورت کامل پوشش می دهد و براساس طراحی کامپوننتی ساخته شده است. دلفی بر روی پلتفرم های ویندوز  و لینوکس قابل استفاده می باشد. دو کتابخانه بزرگ VCL و CLX به ترتیب برای ویندوز و لینوکس طراحی شده اند.

دلفی قابلیت اتصال به انواع نرم افزارهای پایگاه داده را دارا می باشد. نرم افزار های مبتنی بر فایل مثل پارادوکس و اکسس و همچنین سرور های بانک اطلاعتی مپل اورکل و SQL Server از جمله این پایگاه های داده می باشند.

با توجه به استفاده از سکوی ویندوز و زبان دلفی نرم افزار SQL Server به عنوان یک گزینه خوب مورد توجه قرار گرفت . این نرم افزار یک RDBMS نسبتا قدرتمند می باشد نیاز به هزینه نگهداری زیادی نداشته و مقرون به صرفه می باشد(هزینه خرید آن در اکثر موارد صفر می باشد).

در نهایت استفاده از پایگاه داده رابطه ای SQL Server 2000 و زبان دلفی ۷ بر روی سکوی ویندوز مورد تایید قرار گرفت.

معرفی Actor  های سیستم

۱-۱ بیمار

بیمار تنها مشتری در این سیستم می باشد، او محوری ترین نقش را در این سیستم ایفا می کند.

بیمار به پزشک مراجعه می کند. بر اساس نوع بیماری و اینکه او نیاز به انجام عمل جراحی دارد به یک مرکز جراحی یا بیمارستان معرفی می شود تا در آنجا مورد معالجه قرار گیرد. سایر نقش های این سیستم برای سرویس دادن به بیمار طرح می شوند.

 در طول دوره درمان خدماتی به او ارائه می شود که باید بهای آنهعا را بپردازد. هر بیمار ممکن است از یم طرف یک یا چند سیستم بیمه مورد حمایت باشد، که در نتیجه باید در انجام محاسبات مالی بیمار تغییراتی صورت گیرد.

یک بیمار ممکن است برای چندین بار به یک مرکز مراجعه نماید. بنابراین باید برای وی یک پرونده پزشکی تشکیل شود. این سابقه می تواند در انجام اعمال احتمالی  بعدی برای پزشکان معالج و در نتیجه خود بیمار مفید باشد.

۱-۱-۱ مواردی که باید برای بیمار ثبت شود:

مشخصات فردی

نوبت های بستری

اعمال انجام شده

سرویس های ردیافتی

داروهای مورد استفاده

اطلاعات مالی

اطلاعات همراهان

 ۲-۱-۱فیلد های اطلاعاتی بیمار

نام انگلیسی

نام فارسی

شرح

DocNumber

شماره پرونده

شماره پرونده بیمار

Lastname

نام خانوادگی

نام خانوادگی بیمار

FirstName

نام

نام کوچک بیمار

FatherName

نام پدر

نام پدر بیمار

Gender

جنسیت

جنسیت بیمار

MStatus

تاهل

وضعیت تاهل

SHSH

شماره شناسنامه

شماره شناسنامه بیمار

BornDate

تاریخ تولد

تاریخ تولد بیمار

Age

سن

سن بیمار

BornPlace

محل تولد

محل تولد بیمار

MSH

محل صدور شناسنامه

محل صدور شناسنامه

نام انگلیسی

نام فارسی

شرح

Job

شغل

شغل بیمار

JobPlace

محل کار

محل کار بیمار

Addr

آدرس

آدرس محل سکونت بیمار

Tel

تلفن

تلفن محل کار یا سکونت بیمار

Relig

مذهب

مذهب بیمار

۲-۱ مسئول پذیرش

تنها وظیفه او گرفتن اطلاعات شخصی و درمانی بیمار و ثبت آن اطلاعات می باشد.

۳-۱ مسئول ترخیص

پس از اینکه به بیمار خدمات ارائه شد و پس از بهبود او  در هنگام ترک مرکز باید عملیاتی انجام شود که به آن ترخیص می گویند.

۱-۳-۱ اعمال انجام شده در زمان ترخیص

انجام محاسبات دارویی
انجام محاسبات عمل های انجام شده
انجام محاسبات بیمه ای
بررسی نطر دکتر در مورد ترخیص و اطلاع آن به بیمار
ارائه اسناد مالی بیمار به مقامات بالا دست(حسابداری)

۲-۳-۱ ثبت هایی که باید توسط ترخیصگر انجام شود

مشخصات نهایی بیمار
سند مالی بیمه
سند مالی پزشک
سند مالی مرکز
سند مالی بیمه
ثبت کلیه اسناد فوق به صورت مجزا در اسناد روزانه، ماهیانه و سالانه

۴-۱ مدیر مرکز

این نقش کاملا نظارتی می باشد.

۱-۴-۱ ثبت هایی که باید زیر نظر مدیریت انجام شود.

ثبت مالی بیمه ها
ثبت مالی پزشکان
اسناد مرتبط با بانکها و سایر نهادهای خارج از مرکز

۲-۴-۱ اطلاعات مهم برای مدیر

در امد هر پزشک
دریافت گزارشات روزانه، ماهانه و سالانه از وضعیت بیماران هم مالی و هم وضعیت خدمات
میزان موارد مصرفی به صورت گزارشات روزانه، ماهانه و سالانه

۵-۱  اپراتور اتاق عمل

ثبت وقایع در اتاق عمل
ثبت مورد مصرفی در اتاق عمل
صدور گزارشات مربوط به اتاق عمل

۶-۱ پزشک (تیم پزشکی)

در مراکز جراحی بیمار فقط برای انجام عمل معرفی می شود، معاینات اولیه پزشکی و سایر عملیات درمانی اولیه اکثرا در مطب شخصی پزشکان صورت می گیرد.

لیست اطلاعاتی که از یک پزشک نگهداری می شود به صورت زیر می باشد:

نام

نام خانوادگی
شهر
تخصص
تلفن
آدرس
شماره نظام پزشکی

Use Case چیست؟

Use Case مدلی برای بیان یک رفتار می باشد. Use Case ها را می توان با روشهای مختلفی ایجاد کرد. امروزه استفاده از UML بسیار مرسوم می باشد. اما ایجاد Use Case  به صورت نوشتاری همچنان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. کاربرد این گونه Use Case ها فقط برای روشن شدن ذهن خواننده می باشد. این Use Case ها اگر به صورت روان نوشته شوند بسیار تاثیر گذار  خواهند بود. اما  نرم افزار های مهندسی نرم افزار مانند Rational از ساختار Uml  استفاده می کنند. زیرا این ساختار برای تولید نرم افزار در این گونه ابزار ها مفید می باشد.

با توجه به اینکه مجریان این پروژه از ابزار های تولید نرم افزار استفاده نکرده اند، Use Case ها فقط جنبه مستند سازی دارد. امید است که این Use Case ها در بیان روش های کار نرم افزار مفید واقع شوند.

در این نوشتار Use Case ها به دو دسته تقسیم می شوند:

۱-                                        Use Case های تعریفی : این نمونه برای تمامی ثبت های تعریف یکسان می باشد.

۲-                                        Use Case های عملیاتی : که با توجه به نوع عملیات این Use Case ها متفاوت می باشند.

۲-۲   Use Case های تعریفی

نام تعریف

شرح

پزشک

در این قسمت اطلاعات مربوط به پزشکان ثبت می شود

گروه های پزشکی

از گروه های پزشکی می توان در جدا سازی رفتار های نرم افزاری پزشکان در برنامه استفاده نمود. این گروه بندی همجنین می تواند کمک شایانی در تولید گزراشهای مفید بکند.

بیمه

در این بخش به ثبت مشخصات بیمه های مختلف که مرکز با آنها در ارتباط می باشد می پردایم.

گروه های عمل

این گروه برندی یا جدا سازی به مانند گروه بندی پزشکان می تواند در تولید گزراش های کارآمد مفید باشد.

عمل

ثبت مشخصات عمل های مختلف در برنامه باید در این قسمت صورت گیرد.

بخش

بخشش های مختلف مرکز را می توان در این قسمت از برنامه ثبت نمود

دارو

در صورت وجود قسمتی در مرکز که به توزیع دارو می پردازد می توان از این بخش در جهت ثبت این دارو ها استفاده نمود. البته اکثر داروهای موجود در بازار باید به صورت پیش فرض در این قسمت از برنامه وجود داشته باشند. در این قسمت باید همچنیین نام ارگان های حمایت کننده نیز معلوم شود. البته این مورد فقط برای داروهای خاصی است که در مرکز استفاده می شود و نیازس به کامل کردن این مشخه برای تمامی داروهای موجود در سیستم می باشد.

نام تعریف

شرح

نوع پذیرش

در مراک مختلف پذیرش های متفاوتی انجام می شود. که برنامه باید توانایی تفکیک آنها را داشته باشد.

سرویس

با توجه به انواع پذیرش که در هر مرکز صورت می گیرد ممکن است که سرویس ها متفاوتی نیز برای مشتری آماده باشد. از این جهت برنامه می باید توانایی ثبت این سرویس ها را داشته باشد. در این قسمت باید همچنیین نام ارگان های حمایت کننده نیز معلوم شود.

کمک جراح

کمک جراهان پزشک نمی باشند از این رو پرونده های آنها باید به صورت مجزا نگهداری شود. این افراد می توانند کارمند مرکز باشند و یا به صورت پاره وقت در مرکز مشغول به کار باشند. در هر صورت با توجه به نوع ثبت های برنامه کابران می باید مشخصات کمک جراحان را ئر برنامه ثبت نمایند.

نوع ترخیص

فقط جنبه Data Catalog دارد . در آن می باید انواع حالت های جسمی بیمار هنگام ترک مرکز وارد شود.

انواع بیهوشی

برای بهبود گزارش گیری و انعطاف پذیری برنامه، کاربران باید بتوانند با توجه به علم روز انواع بیهوشی را در برنامه وارد نمایند.

واحد های دارویی

این بخش نیز برای بهبود گزارش گیری ها و انعطلف برنامه اضافه می شود.

تعرفه

تعرفه به قیمت های ثابتی کفته می شود که از طرف مقامات بالای درمانی کشور اعلام می شود. این قیمت ها باید توسط تمامی مراکز درمانی دریافت شوند تا در محاسبات مالی بیماران لحاظ شوند. این بخش برای ثبت این قیمت ها در برنامه ایجاد شده است.

کای عمل

سازمان های بیمه گر برای عمل های جراحی مختلف درصد خاصی از هزینه را نتحمل می شوند. این درصد خاص را کای عمل می گویند. این ضرایب به صورت مستقیم در محاسبات مالی بیمار شرکت می کنند. هر عمل ممکن دارای جندین کای مختلف باشد، که حداکثر آنها می تواند به تعداد سازمانهای بیمه گر طرف قرار داد  مر کز باشند.

داروهای یک عمل

در هر عمل جراحی همیشه تعدادی داروی ثابت وجود دارند. برای راحتی کاربران سیستم و جلوگیری از خطاهای احتمالی بهتر می باشد که این داروها برای عمل هایشان ثبت شوند.

ست های جراحی

در هنگام عمل بیماران همیشه دسته ای از وسایل ثابت مورد استفاده قرار می گیرد. البته ممکن است بنا به نیاز وسایل دیگری نیز استفاده شوند . اما ایین وسایل اصلی به صورت مجموعه هایی قابل دسترس می باشند. استفاده از این مجموعه ها محدودیت زمانی دارد. از این رو برای عدم جلوگیری از بروز مشکل در هنکام عمل این مجموعه ها در این قسمت از نرم افرار باید تائئید شوند.

استوک اتاق عمل

ممکن است بعد از یک عمل جراحی تعدادی از وسایل مصرفی در اتاق بدون استفاده و نو مانده باشند. از این رو اپراتور اتاق عمل باید این وسایل یا دارو ها را در این قسمت از نرم افزار وارد نماید.

شرح عمل

برای هر عمل جراحی رفتار های خاصی وجود دارد. به طور مثال حالت های بیمار بعد و قبل از عمل. از این رو اپراتور ها می توانند با وارد نمودن این حالت ها در این بخش از برنامه گزارشات

نام تعریف

شرح

شرح عمل

سیستم را برای بیمار و پزشک معلج او مفید تر نمایند..

نام تعریف

شرح

کاربران

برای تعریف کاربران برنامه و انواع دسترسی هایی که هر کاربر باید داشته باشد .این بخش در برنامه تعریف شده است.

۱-۲-۲Use Case   تعریف پزشک :

پیش فرض :

                        برنامه باز شده و کاربر با طراحی منو های برنامه آشنایی کامل دارد.

 Actor (های) انجام دهنده:

۱-    مسئول پذیرش

۲-    مسئول ترخیص

۳-    مدیریت مرکز

رفتار کاربر :

۱-    کاربر با کلیک روی گزینه مورد نظر فرم را باز می کند.

۲-    فرم لیست پزشکان باز می شود.

۳-    کاربر با انتخاب یکی ازجهار گزینه زیر عملی را برای انجام انتخاب می کند:

عمل اضافه : با انتخاب آن کاربر به مرحله ۴ می رود.
عمل ویرایش : برای انتخاب این عمل کاربر می باید یکی از گزینه های لیست را انتخاب نماید. سپس به مرحله ۴ می رود.
عمل حذف: برای انتخاب این عمل کاربر می باید یکی از گزینه های لیست را انتخاب نماید . سپس عمل را انجام دهد.
انصراف : با انتخاب این گزینه فرم لیست پزشکان بسته شده و برنامه به حالت پیش فرض می رود.

۴-    فرمی با گزینه های مربوط به این بخش باز شده است،در صورت خالی بودن فیلد های فرم ‌کاربر محتویات آن را پر می کند و در صورت مقدار داشتن کاربر مقادیر آنرا به دلخواه تغییر می دهد.

۵-    در این مرحله کاربر ۲ انتخاب دارد:

عمل ذخیره سازی: کاربر با انتخاب این عمل مقادیر وارد شده را ذخیره می کند.
عمل انصراف : کاربر با انتخاب این عمل تمامی عملیاتی را که قبلا انجام شده است را کنسل می کند.

۶-    فرم ورود داده بسته می شود.

۷-    برنامه  در فرم لیست پزشکان قرار دارد.

۸-    کاربر می تواند کار را از مرحله ۳ شروع کند.

۲-۲-۲Use Case   تعریف گروه های پزشکی :

پیش فرض :

                        برنامه باز شده و کاربر با طراحی منو های برنامه آشنایی کامل دارد.

)Actor های) انجام دهنده:

                         مدیریت مرکز

رفتار کاربر :

۱-    کاربر با کلیک روی گزینه مورد نظر فرم را باز می کند.

۲-    فرم لیست گروه پزشکان باز می شود.

۳-    کاربر با انتخاب یکی ازجهار گزینه زیر عملی را برای انجام انتخاب می کند:

عمل اضافه : با انتخاب آن کاربر به مرحله ۴ می رود.
عمل ویرایش : برای انتخاب این عمل کاربر می باید یکی از گزینه های لیست را انتخاب نماید. سپس به مرحله ۴ می رود.
عمل حذف: برای انتخاب این عمل کاربر می باید یکی از گزینه های لیست را انتخاب نماید . سپس عمل را انجام دهد.
انصراف : با انتخاب این گزینه فرم لیست گروه پزشکان بسته شده و برنامه به حالت پیش فرض می رود.

۴-    فرمی با گزینه های مربوط به این بخش باز شده است،در صورت خالی بودن فیلد های فرم ‌کاربر محتویات آن را پر می کند و در صورت مقدار داشتن کاربر مقادیر آنرا به دلخواه تغییر می دهد.

۵-    در این مرحله کاربر ۲ انتخاب دارد:

عمل ذخیره سازی: کاربر با انتخاب این عمل مقادیر وارد شده را ذخیره می کند.
عمل انصراف : کاربر با انتخاب این عمل تمامی عملیاتی را که قبلا انجام شده است را کنسل می کند.

۶-    فرم ورود داده بسته می شود.

۷-    برنامه  در فرم لیست گروه پزشکان قرار دارد.

۸-    کاربر می تواند کار را از مرحله ۳ شروع کند.

۳-۲-۲ Use Case تعریف بیمه

پیش فرض :

                        برنامه باز شده و کاربر با طراحی منو های برنامه آشنایی کامل دارد.

 )Actor های) انجام دهنده:

۱-    مسئول ترخیص

۲-    مدیریت مرکز

رفتار کاربر :

۱-    کاربر با کلیک روی گزینه مورد نظر فرم را باز می کند.

۲-    فرم لیست بیمه باز می شود.

۳-    کاربر با انتخاب یکی ازجهار گزینه زیر عملی را برای انجام انتخاب می کند:

عمل اضافه : با انتخاب آن کاربر به مرحله ۴ می رود.
عمل ویرایش : برای انتخاب این عمل کاربر می باید یکی از گزینه های لیست را انتخاب نماید. سپس به مرحله ۴ می رود.
عمل حذف: برای انتخاب این عمل کاربر می باید یکی از گزینه های لیست را انتخاب نماید . سپس عمل را انجام دهد.
انصراف : با انتخاب این گزینه فرم لیست بیمه بسته شده و برنامه به حالت پیش فرض می رود.

۴-    فرمی با گزینه های مربوط به این بخش باز شده است،در صورت خالی بودن فیلد های فرم ‌کاربر محتویات آن را پر می کند و در صورت مقدار داشتن کاربر مقادیر آنرا به دلخواه تغییر می دهد.

۵-    در این مرحله کاربر ۲ انتخاب دارد:

عمل ذخیره سازی: کاربر با انتخاب این عمل مقادیر وارد شده را ذخیره می کند.
عمل انصراف : کاربر با انتخاب این عمل تمامی عملیاتی را که قبلا انجام شده است را کنسل می کند.

۶-    فرم ورود داده بسته می شود.

۷-    برنامه  در فرم لیست بیمه قرار دارد.

۸-    کاربر می تواند کار را از مرحله ۳ شروع کند.

۴-۲-۲ Use Case تعریف گروه های عمل:

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.