گزارش کارآموزی اصول طراحی جیگ و فیکسچرها

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

گزارش کارآموزی اصول طراحی جیگ و فیکسچرها

تعداد صفحات : ۵۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله که در شش فصل می باشد.فصل اول درباره تاریخچه شرکت می پردازد.شرکت سایپا دیزل در سال ۱۳۴۲ با انعقاد قرارداد انحصاری با شرکت ماک تراکس و با نام ایران کاوه فعالیت خود را با مونتاژ کامیون های ماک و ساخت انواع تریلر آغاز نمود.

فصل دوم با قید وبند (جیگ و فیکسچر) آشنا می شویم. معمولاابزارها یاگیره هایی که جهت نگهداری قطعه وهدایت ابزارروی ماشینهای مته مورداستفاده قرار   می گیردقیدگویند وابزارهایی که جهت بستن قطعه کار روی ماشینهای تراش،فرز،صفحه تراش،سنگ و…بکاربرده می شوندبه عنوان بند ویا بست نامگذاری شده اند.

فصل سوم با انواع روبندها و فصل چهارم طراحی جیگ و فیکسچرهای پنوماتیکی(در واحد نمونه سازی) را بیان می کند. در این پروژ ه که بیشتر در مورد جیگ و فیکسچرهای پنوماتیکی برای عملیات جوشکاری که بیشتر در صنایع خودروسازی استفاده می شود پرداخته شده است در فصلهای انتخابی جیگ ها و فیکسچرهای مختلف چه برای عملیات جوشکاری چه ماشین کاری تقسیم بندی و در مورد آنها توضیح داده شده است ولی در فصلهای آتی در مورد اجزا و طریقه ساخت جیگ و فیکسچرهای پنوماتیکی جوشکاری که نقش بسزایی در ساخت یک خودرو در تولیدات بالادارند پرداخته شده است .

فصل پنجم فیکسچرهای کنترل عمدتا برای سه نوع عملیات طراحی شده اند .خال جوش زدن , جوشکاری کامل و نگهداشتن قطعات خال جوش خورد ه , جیگ و فیکسچر جوشکار یبرای نگهداشتن چند قطعه د روضعیت درست نسبت به هم و جوشکاری کامل آنها به کار می‌روند.

کنترل دفع حرارت یکی از نکات مهم است که در هر فیکسچر جوشکاری باید به آن توجه کرد وظیفه اصلی یک جیگ یا فیکسچر جوشکاری نگهداشتن قطعات در وضعیت در ست نسبت به هم است تا پس از جوشکاری قطعه کار با اشکال و ابعاد درست به دست بیاید یک جتیگ یا فیکسچر جوشکاری باید در تولید انبوه بتواند قطعات یکسان ود رمحدوده تلانی مجاز تولیدنماید به طوری که حداقل تاب برداشتن د رقطعه کا رتوجود می آید در صورت امکان جیگ یا فیکسچر باید طوری طراحی شود که عملیات جوشکاری بر روی قطعه کار را بتوان در یک سطح افقی انجام داد.

فصل ششم به بررسی جوانب طراحی می پردازد.

واژه های کلیدی: جیک ، فیکسچرها، روبندها، فیکسچرهای کنترل، ببررسی اقتصادی

فهرست مطالب

 مقدمه    ۱
فصل اول:تاریخچه    ۲
خلاصه تاریخچه    ۳
سالنامه    ۴
آرشیو    ۶
توان تولید    ۱۰
شرکتهای تجاری    ۱۱
انتقال تکنولوژی    ۱۱
فصل دوم:آشنایی با قیدوبندها    ۲۵
مقدمه    ۲۶
تعریف جیگ و فیکسچرها    ۲۷
دسته بندی جیگ و فیکسچر    ۲۸
تقسیم جیگ و فیکسچرها     ۲۸
فصل سوم:انواع روبندها    ۳۰
بوستر    ۳۱
گوه های مخروطی      ۳۱
روبندهای زانویی    ۳۱
روبندهای مکانیزه (هیدرولیکی و پنوماتیکی)     ۳۲
گیره ها و سه نظام ها    ۳۲
روبندهای غیر مکانیکی     ۳۲
روبند مکشی    ۳۲
روبندچرخشی    ۳۳
روبند ناخنی    ۳۳
روبند بادامکی    ۳۳
روبند دیسکی دایره ای لنگ    ۳۳
روبند بادامکی اسپیرال    ۳۳
روبند گوه ای    ۳۴
گوه ای تخت    ۳۴
فصل چهارم:طراحی جیگ و فیکسچرهای پنوماتیکی(در واحد نمونه سازی)    ۳۵
مشاهدات    ۳۶
shop demerit    ۳۸
تسترگان ها    ۳۹
روبات ها    ۳۹
مدارات پنوماتیکی    ۴۰
طراحی فیکسچرهای جوشکاری پنوماتیکی    ۴۱
فصل پنجم :فیکسچرهای کن    ۴۲
فیکسچرهای جوشکاری و فیکسچرهای کنترلی    ۴۳
فیکسچرهای کنترل    ۴۳
فیکسچرهای مدولار پین دار    ۴۵
گیره های ماشینی بر روی صفحات مغناطیسی    ۴۵
ششم :بررسی جوانب طراحی    ۴۷
طراحی ابزار    ۴۸
بررسی اقتصادی    ۴۸
اصول اقتصادی بودن طرح    ۴۸
درجات آزادی    ۴۸
قاعده۱;۲,۳    ۴۹
دستگاه مختصات مرجع    ۴۹
بدنه جیگ و فیکسچرbody    ۵۰
قطعات پیش ساخته    ۵۰
منابع    ۵۱

منابع :

  ۱- جیگ و فیکسچر ترجمه اکبر شیر خورشیدیان

۲- کاتالوگهای موجود در آرشیو

۳- تجربیات مهندسین

۴- مشاهدات شخصی

مقدمه:

بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آن است.

این جمله زیبا پیام اراده، عزم و سازندگی دارد. انسان مصمم، عازم و سازنده، مقهور دست سرنوشت نیست بلکه سرنوشتش را خود رقم می زند. این عزم، انسان را از در افتادن در گرداب انفعال خارج نموده و در مقابل تن دادن به روز مرگی رویین تن می‌گرداند. پس بجاست با گذراندن این دوره ی کارآموزی خود را از لحاظ ارتقای عملی بالا برده تا بتوان میان علوم دانشگاهی گذرانده و نیاز صنعت اشتراکی یافته و به پروراندن آن اشتراکات بپردازیم. این جانب در این دوره ی ۲۴۰ ساعت با بهره گیری از دانش و تجربه ی صاحبان فن توانستم به آشنایی با اصول اولیه طراحی جیک و فیکسچرها و مدل سازی یک جیگ توسط نرم افزار CATIYA دست یابم و پس از آن با اندازه برداری توسط دوربین ATOS به فایلهای ایجاد شده ی ابر نقاط موجود در سیستم های کامپیوتری دست یافتم و بدین ترتیب با نحوه‌ی مدل کردن فایلهای ابر نقاط آشنا شدم.

خلاصه تاریخچه:

 شرکت سایپا دیزل در سال ۱۳۴۲ با انعقاد قرارداد انحصاری با شرکت ماک تراکس و با نام ایران کاوه فعالیت خود را با مونتاژ کامیون های ماک و ساخت انواع تریلر آغاز نمود.

تعداد کامیون های تولیدی ایران کاوه طی مدت همکاری با شرکت ماک تراکس تا سال ۱۳۵۷ به ۵۷۰۰ دستگاه بالغ گردید.

به دنبال توقف تولید کامیون های ماک در سال ۱۳۵۷، شرکت سایپا دیزل به منظور بهره گیری ازظرفیت های موجود در ایجاد اشتغال، مونتاژ سایر وسایل نقلیه در بخش حمل و نقل جاده ای بار و مسافر را در دستور کار خود قرار داد.

در سال ۱۳۶۳ پس از بررسی های انجام شده در خصوص راه اندازی خط جدید تولید کامیون، قرارداد ساخت و تولید ولوو F12 در مدل های ۴×۶ ، ۲×۶ و ۲×۴ با شرکت ولوو تراکس منعقد گردید، انعقاد قرارداد تولید تریلرهای کفی با شرکت گوشا یوگسلاوی، از دیگر اقدامات برجسته سایپا دیزل طی این سال بود.

در روند تولید مطمئن طی سال  های ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۰، تولید کامیون های ولوو NL12 و F12 به میزان بیش از ۱۰۰۰ دستگاه و با حدود ۵۲% خودکفایی حاصل گردید.

اما در پی وضع استانداردهای زیست محیطی موسوم به استانداردهای یورو توسط اتحادیه اروپایی و عدم تجهیز کامیون های شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران به موتورهای دارای این استاندارد آلایندگی، شرکت سایپا دیزل به عنوان رکنی اساسی در صنعت حمل و نقل جاده ای با قریب به نیم قرن تجربه در این صنعت، با درک صحیح از شرایط و با عنایت به نقش خطیر خود در فائق آمدن به بحران حاصل از عدم مجوز تردد کامیون ها در جاده‌های اروپایی، با هدف بازسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای کشور به ویژه در بخش ترانزیت، اقدامات گسترده ای را آغاز نمود و سرانجام پس از انجام بررسی ها و مذاکرات مقدماتی و انعقاد قرارداد جدید با شرکت ولوو تراکس، کامیون های ولوو مدل FH12 و NH12 که هم اکنون مجهز به موتورهای با استاندادرهای آلایندگی یورو ۳ می باشد، در خط تولیدی محصولات سایپا دیزل جای گرفتند.

فناوری روز اروپا، کیفیت، ایمنی، راحتی، قدرت و استحکام کامیون های جدید ولوو، اختصاص بالغ بر ۹۰% از سهم بازاردربخش کامیون های کشنده سنگین درسال۸۱ را برای شرکت سایپا دیزل و بازار ایران به ارمغان آورد.

از طرف دیگر خلاء موجود در بخش نیمه سنگین و احساس نیاز مبرم به بازسازی ناوگان فرسوده داخل در این بخش از بازارمعرفی کامیون های به روز ولوو مدل FM9 و رنو MIDLUM را به دنبال داشته تا بدین ترتیب شرکت سایپا دیزل امروزه با تنوع محصول گسترده و با عرضه کامیون در تمامی بخش های سبک، متوسط، نیمه سنگین و سنگین در بیش از ۲۳ مدل و همچنین انواع تریلر و اتاق بار، با سربلندی قادر به پاسخگویی به اطمینان مشتریان و جلب رضایت ایشان باشد.

ظرفیت تولید سایپا دیزل در حال حاضر، ساخت سالانه ۲۰۰۰۰ دستگاه انواع کامیون و ۶۰۰۰ دستگاه انواع تریلر و اتاق بار می باشد.

سرمایه گذاری و ظرفیت سازی در زمینه های تولیدی و تکنولوژیک، توسعه و ایجاد شرکت های تابعه، همکاری با شرکت های طراز اول جهانی در صنعت خودروهای تجاری، بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل داخلی و ترانزیت و عرضه محصولات به روز منطبق با استانداردهای جهانی به بازارهای صادراتی، کسب دو بار عنوان واحد نمونه صنعتی، استقرار سیستم مدیریت یکپارچه و اخذ گواهینامه های تطابق با استانداردهای استقرار سیستم مدیریت یکپارچه و اخذ گواهینامه های تطابق با استانداردهای ۲۰۰۰۰: ۹۰۰۱ ISD ، ۲۰۰۴: ۱۴۰۰۱ ISO و ۱۸۰۰۱ OHSAS و دریافت جایزه های ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی در سطح تقدیرنامه و کسب عنوان برترین شرکت گروه سایپا نه تنها جایگاه شرکت سایپا دیزل را به عنوان شرکت بلامنازع پیشروی بازار داخلی در بخش کامیون و تریلر تثبیت نموده بلکه دورنمای روشنی را در بازارهای منطقه برای این شرکت ترسیم نموده است.

هم اکنون نیز این شرکت در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافری با ارائه محصولات به روز MIDIBUS و MINIBUS گامی مطمئن در راستای عرضه محصولات مسافری برداشته است.

 سالنامه:

۱۳۵۷-۱۳۴۲

× تاسیس شرکت با نام ایران کاوه

× آغاز عملیات ساخت و مونتاژ کامیون های ماک

× تولید تعداد ۷۱۵۲ دستگاه انواع مدل های کامیون های ماک

  ۱۳۶۳-۱۳۵۷

× توقف تولید کامیون های ماک به دلیل قطع روابط سیاسی با ایالات متحده آمریکا

× تولید محصولاتی همچون وانت پیکان و ماشین آلات کشاورزی به منظور جلوگیری از توقف تولید   کارخانه و ایجاد اشتغال زایی

× انعقاد قرارداد با شرکت گوشا یوگسلاوی سابق به منظور انتقال فناوری و تولید تریلر

   ۱۳۷۵-۱۳۶۳

× انعقاد قرارداد با شرکت ولووی سوئد به منظور تولید محصول کامیون ولوو F12

× راه اندازی خط تولید کامیون ولوو F12 با سرمایه ای بالغ بر ۴۰۰۰ میلیون ریال

× تولید تعداد ۱۰۰۱۵ دستگاه کامیون ولوو F12

× انتقال خط تولید کامیون های ولوو NL12 از شرکت زامیاد به شرکت ایران کاوه

× تولید تعداد ۴۴۱ دستگاه کامیون ولوو NL12

× تاسیس شرکت کاوه خودرو به منظور ساخت و تامین قطعات محصولات تولیدی شرکت

× اخذ گواهینامه ISO 9002 برای اولین بار در صنعت خودروی کشور در زمینه ساخت و مونتاژ کامیون ولوو F12

× اخذ گواهینامه ISO 9001 در زمینه:

× ساخت و مونتاژ کامیون F12

× طراحی ، ساخت و مونتاژ تریلر کفی و چادری

× انعقاد قرارداد با شرکت رنوتراکس در اسفندماه ۱۳۷۶ به منظور ساخت کامیون های سبک بادسان

   ۱۳۸۰-۱۳۷۵

× طراحی کامیون سبک بادسان با همکاری فنی شرکت رنوتراکس در سال ۱۳۷۶

× تولید اولین نمونه کامیون بادسان در آذرماه سال ۱۳۷۶

× خرید اولین پارتی ۵۰۰ دستگاهی قطعات منفصله کامیون های بادسان در سال ۱۳۷۷

× انتخاب شرکت به عنوان صادر کننده نمونه در سال ۱۳۷۷

× دریافت لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری به عنوان شرکت صادرکننده برتر در سال ۱۳۷۷

× تولید انبوه کامیون های بادسان در سال ۱۳۷۷

× تولید میدی باس ۲۵ نفره مهسان با بهره گیری از پلت فرم مشترک کامیون بادسان در سال ۱۳۷۸

   ۱۳۸۳-۱۳۸۰

× صادرات ۵۰۰ دستگاه کامیون و ۵۰ دستگاه تریلر به همراه قطعات یدکی به کشور عراق و کسب درآمد ارزی چشمگیر به میزان ۳۵ میلیون دلار

× راه اندازی خط تولید کامیون ولوو FH12 در سال ۱۳۸۰

× انعقاد موافقت نامه همکاری انتقال دانش فنی با شرکت ولوو تراکس به منظور تولید کامیون های  ولوو مدل FM9 در سال ۱۳۸۰

× انعقاد موافقت نامه انتقال تکنولوژی کامیون های رنومیدلام با شرکت رنوتراکس در تاریخ ۲۹ آذرماه  سال ۱۳۸۱۲۰۰۴ : ۱۴۰۰۱ ISO

× صادرات تعداد ۱۲۹ دستگاه کامیون ولوو و قطعات یدکی به ارزش حدود ۱۰ میلیون دلار به کشورهای کویت و ایتالیا در سال ۸۳

× ثبت بهترین رکورد تولید تاریخ شرکت به میزان ۱۳۵۴۰ دستگاه انواع کامیون سبک، نیمه سنگین و سنگین

× ایجاد و راه اندازی خط رباتیک نقاشی

× استقرار سیستم جدید مدیریت انبارها به منظور سهولت بخشیدن به بخش تولید و جابجایی مواد

× استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و کسب گواهینامه OHSAS 18001

× اخذ گواهینامه سیستم های مدیریت یکپارچه IMS

× اخذ تندیس زرین گروه سایپا در تعالی سازمانی و اخذ رتبه برترین شرکت گروه در این زمینه

× اخذ گواهینامه و تقدیرنامه جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی

× همکاری با شرکت رنو – نیسان در قالب قرارداد همکاری با شرکت چینی دانگ فنگ به منظور ارایه کامیون های نسبتا ارزان قیمت در بخش نیمه سنگین

× همکاری با شرکت چینی یوتانگ به منظور تولید مینی بوس و میدی باس

 آرشیو:

سال ۱۳۴۲

– تاسیس شرکت با نام ایران کاوه

سال ۱۳۴۴

– آغاز فعالیت تولید و مونتاژ کامیون ماک

– ثبت سرمایه اولیه شرکت به میزان ۸۰ میلیون ریال

سال ۱۳۴۸

– انتقال کارخانه به محل فعلی خود واقع در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج

– افزایش تولید به ده دستگاه کامیون ماک در روز

– ساخت محصولات متفرقه از جمله مینی بوس جی ام سی (G.M.C) و اتوبوس به سفارش ارتش و شهربانی

سال ۱۳۵۷

– تولید تعداد ۷۱۵۲ دستگاه کامیون ماک طی سالهای ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۷

– توقف تولید کامیون ماک بدلیل قطع روابط سیاسی با ایالات متحده امریکا

سال ۱۳۵۸

– افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۸۰ میلیون ریال به ۱۰۸۰ میلیون ریال

– تولید وانت پیکان و تجهیزات تراکتور برای مصارف کشاورزی جهت جلوگیری از توقف تولید کارخانه و ایجاد اشتغال زایی

سال ۱۳۶۰

– انعقاد قرارداد تولید ۳۱۰۰ دستگاه تریلر سه تن کشاورزی و ۳۰۰۰ دستگاه تیغه تراکتور با بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی

– مونتاژ کامیون های ولوو مدل N

سال ۱۳۶۱

– اداره کارخانه توسط مدیریت دولتی

سال ۱۳۶۲

– انعقاد قرارداد با شرکت گوشا یوگسلاوی سابق بمنظور ارتقای سطح کیفی تولید تریلر کفی

 سال ۱۳۶۳

– انعقاد قرارداد با شرکت ولوو سوئد برای تولید محصول کامیون ولوو F12 در ایران

سال ۱۳۶۴

– توقف تولید شرکت به دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و بحران ارزی کشور

سال ۱۳۶۸

– انجام اقدامات لازم در جهت برنامه ریزی، تکمیل و راه اندازی مجدد خط تولید ولوو F12

سال ۱۳۶۹

– آغاز فعالیت های دریافت سفارش و شروع عملیات تولید و مونتاژ کامیون های ولوو F12 و تریلر

سال ۱۳۷۰

– تولید ۱۶۰۰ دستگاه کامیون F12 و ثبت بالاترین آمار تولید این کامیونها در مقایسه با سالهای پیش

سال ۱۳۷۱

– تبدیل شرکت از سهامی خاص به سهامی عام

– افزایش سرمایه شرکت از ۱۰۸۰ میلیون ریال به مبلغ سه میلیارد ریال

– تولید ۱۲۴۰ دستگاه تریلر کفی و ثبت رکورد در تولیدات این محصول

سال ۱۳۷۲

– پذیرفته شدن شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار تهران

– آغاز سیر نزولی فعالیت های تولیدی شرکت به دلیل وضع سیاستهای انقباضی در بخش مالی و ارزی

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.