گزارش کارآموزی منبع و مقصد فیزیولوژیکی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

گزارش کارآموزی منبع و مقصد فیزیولوژیکی

تعداد صفحات : ۵۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله گزارش کارآموزی در مورد منبع و مقصد فیزیولوژیکی، انواع مخازن فیزیولوژیکی، تسهیم مواد فتوسنتزی، اثر دما بر مقصد فیزیولوژیکی در ساختارهای رشد محدود و رشد نامحدود، اثر خشکی و عناصر غذایی بر مقصد فیزیولوژیکی و همچنین بررسی اثر تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم را توضیح می دهد.

هر کدام از اندام‌های گیاهی با توجه به میزان خروج یا ورود مواد فتوسنتزی به source یا sink تقسیم بندی می‌شوند.اگر خروج مواد فتوسنتزی بیشتر از آن باشد، آن اندام را منبع یا مبداء یا source می‌نامند و اگر این مواد خروجی اولین بار باشد که تولید شده‌اند منبع را source اولیه می‌‌گویند. برگهای بالغ گیاهان که حداکثر فتوسنتز را دارند، بهترین source  های اولیه هستند.اما برگهای جوان زمانی که به ۳/۱ اندازه نهایی خود نرسیده باشند ، source محسوب نمی‌ شوند، زیرا برای توسعه نیاز به مواد غذایی دارند.

براساس اینکه تشکیل مخازن فیزیولوژیکی در اثر فعالیت منبع است بنابراین منبع و مقصد بر روی هم اثر دارند و ارتباط متقابل بین منبع و مقصد تعیین کننده عملکرد گیاهی است. یعنی محدودیت عملکرد مربوط است به محدودیت sink ، محدودیت source و اثر متقابل این دو، بنابراین می‌توان با شناخت محدودیت sink یا source ، عملکرد و اجزاء عملکرد را به نحوی تحت تاثیر قرار داد که باعث بهبودی عملکرد ‌شوند. به عنوان مثال تعداد دانه در هر سنبله گندم و وزن تک دانه بستگی به فعالیت source و توانایی ذخیره مواد توسط sink مشخص می‌شود.اما به دلیل وجود سقطهای خودبخود و فرآیند انتقال مجدد، شناخت محدودیتsink و source ساده نیست و می‌ توان از روشهایی همچون سایه‌اندازی بر روی برگها ، حذف یک یا چند برگ، حذف دانه‌ها و افزایش co2به محدودیت sink  یا source پی برد.

به عنوان مثال اگر چند برگ را در یک گیاه حذف کنیم اما وزن دانه‌ها تغییر نکند علت این است که دانه‌ها در گیاه شاهد، محدودیت دارند و وجود یا عدم وجود برگها یا به عبارتی بالا بودن source نمی‌تواند مورد استفاده دانه‌ها قرار گیرد. همچنین اگر در گیاهی مانند ذرت بلال را نصف کنیم چون تعداد sink ها کاهش یافته انتظار داریم که دانه‌های باقیمانده سنگین‌تر شوند.اگر دانه‌ها تغییر وزنی نداشته باشند،یعنی sink محدودیت دارد. در صورتی که افزایش وزن در دانه‌ها رخ دهد نشان‌ دهنده این است که در گیاه شاهد، source  محدود است.

به همین دلیل روشهای مختلفی برای رفع محدودیت sink و source  اجرا کرده‌اند. از جمله می‌توان به کاهش ارتفاع ساقه در بعضی ژنوتیپهای گندم اشاره نمود که باعث شده است مواد بیشتری صرف پر شدن دانه‌ها شوند.

واژه های کلیدی: مخازن فیزیولوژیکی، منبع، مقصد، فتوسنتز، اثر دما، اثر خشکی، عناصر غذایی

فهرست مطالب

مقدمه۶
فصل اول: آشنایی کلی با مکان کارآموزی
موقعیت جغرافیایی شهر اهواز۸
آمار هواشناسی بلند مدت شهر اهواز۹
آمار هواشناسی سال۱۳۸۲ شهر اهواز۱۰
فصل دوم بررسی بخشهای علمی مرتبط با رشته علمی
منبع و مقصد فیزیولوژیکی۱۲
انواع مخازن فیزیولوژیکی۱۲
تسهیم مواد فتوسنتزی۱۳
کنترل ضریب تسهیم۱۴
انتقال مجدد۱۶
روابط بین sink و source 17
محدودیت مبداء با مقصد فیزیولوژیکی۱۸
فرآیندهای محدود کننده مبدا یا مقصد فیزیولوژیکی۲۱
اثر دما بر مقصد فیزیولوژیکی در ساختارهای رشد محدود۲۷
اثر دما بر مقصد فیزیولوژیکی در ساختارهای رشد نامحدود۲۷
اثر خشکی بر مقصد فیزیولوژیکی۲۸
اثر عناصر غذایی بر مقصد فیزیولوژیکی۳۰
هماهنگی مقصد با مبدا فیزیولوژیکی:واکنش به آهنگ رشد حرارتی ۳۱
فصل سوم: آزمون آموخته‌ها ، نتایج و پیشنهادات
بررسی اثر تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم
مقدمه۳۳
نواحی کشت گندم در دنیا ۳۵
طبقه بندی مراکز اولیه ژنیتیکی و موطن گندم ۳۷
گندم معمولی و گندم دوروم ۳۸
ترکیب شیمیایی دانه گندم ۳۹
تشکیل و رسیدن دانه ۴۰
منابع ۴۸

منابع:

۱- اداره هواشناسی اهواز

۲-  امام ، یحیی.۱۳۷۴٫فیزیولوژی تولید گیاهان زراعی گرمسیری.انتشارات دانشگاه شیراز.۳۰۵ صفحه.

۳-  کوچکی، عوض؛ راشد محصل،محمد حسن؛ نصیری ، مهدی؛ صدرآبادی، رضا. ۱۳۶۷ .مبانی فیزیولوژیکی رشد و نمو گیاهان زراعی.انتشارات آستان قدس رضوی.۴۰۴ صفحه.

۴-  گلابی،مجتبی. ۱۳۸۳٫ جزوه درس فیزیولوژی گیاهان زراعی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

۵- مجتهدی ، مسعود؛ لسانی، حسین. ۱۳۷۴٫ زندگی گیاه سبز.انتشارات دانشگاه تهران.۵۸۵ صفحه.

۶-  مودب شبستری،محمد؛ مجتهدی، مسعود. ۱۳۶۹٫فیزیولوژی گیاهان زراعی .مرکز نشر دانشگاهی تهران.۴۳۰ صفحه.

مقدمه:

کارآموزی به عنوان ۲ واحد عملی درسی برای دانشجویان کارشناسی کشاورزی زراعت می‌باشد که هدف از گنجاندن این درس در برنامه دروس دانشجویان به قرار زیر است

–  آشنایی بیشتر دانشجویان با رشته مورد نظر

-آشنا نمودن دانشجویان با واحدهای مرتبط با رشته مورد نظر

–  آماده نمودن دانشجویان برای ورود به فعالیتهای اشتغالی مرتبط با حرفه دانشجو

–   سنجش میزان توانایی دانشجو در فعالیت در رشته مورد نظر

– اطلاع یافتن از میزان علاقه دانشجو به رشته علمی مورد نظر و میل و رغبت در اشتغال در این رشته.

 فصل اول آشنایی کلی با مکان کارآموزی

موقعیت جغرافیایی شهر اهواز

شهر اهواز مرکز استان خوزستان واقع در جنوب غربی ایران می‌باشد. این شهر از نظر طبیعی واقع در منطقه‌ای جلگه‌ای و نوع اقلیم این شهر اقلیم گرم و خشک می‌باشد. پوشش گیاهی غالب در این منطقه استپ معمولی می‌ باشد.

ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۸ متر و واقع در عرض جغرافیایی ۳۱٫۲۰ درجه و طول جغرافیایی ۴۸٫۴۰ درجه می‌باشد.

این شهر دارای تابستانهای گرم و خشک و طولانی(۱۰ ماه) و زمستانهای کوتاه(۲ ماه) و کم باران می‌باشد.

کمینه دمایی که تاکنون این منطقه به خود دیده ۷- درجه سانتیگراد و بیشینه دمایی که تاکنون در این منطقه مشاهده شده ۵۴+ درجه سانتیگراد می‌باشد.

میانگین دمای سالانه در این منطقه۲۵ درجه سانتیگراد می‌باشد.

میانگین بارندگی سالانه در این منطقه ۲۳۱٫۲ میلیمتر و میانگین رطوبت سالانه ۴۳% می‌باشد.میانگین تبخیر  سالیانه در این منطقه ۳۲۴۸٫۹ میلیمتر می‌ باشد.

باد غالب از سمت غرب با سرعت ۶٫۹ متر بر ثانیه به سمت این منطقه می‌وزد.

طول دوره خشکی در این منطقه ۲۹۱ روز است. شروع دوره خشکی بهمن ماه و پایان دوره خشکی آبان ماه می‌  باشد.

منبع و مقصد فیزیولوژیکی sink  و source :

هر کدام از اندام‌های گیاهی با توجه به میزان خروج یا ورود مواد فتوسنتزی به source یا sink تقسیم بندی می‌شوند.اگر خروج مواد فتوسنتزی بیشتر از آن باشد، آن اندام را منبع یا مبداء یا source می‌نامند و اگر این مواد خروجی اولین بار باشد که تولید شده‌اند منبع را source اولیه می‌‌گویند. برگهای بالغ گیاهان که حداکثر فتوسنتز را دارند، بهترین source  های اولیه هستند.اما برگهای جوان زمانی که به ۳/۱ اندازه نهایی خود نرسیده باشند ، source محسوب نمی‌ شوند، زیرا برای توسعه نیاز به مواد غذایی دارند.

اندامی که میزان ورود مواد فتوسنتزی از خروج مواد بیشتر باشد sink یا مخزن نامیده می‌شود. ممکن است مواد سال اول مخزن باشند و در سال دوم مواد ذخیره شده در ریشه را برای گلدهی خارج کند. این نوع مخزن را در سال دوم اصطلاحاً source ثانویه می‌گویند.

انواع مخازن فیزیولوژیکی:

۱-  مخازن بهره برداری یا مصرف: این مخازن مواد فتوسنتزی را به مصرف تولید انرژی می‌رسانند مانند بخشهای مریستمی یا برگهای کوچک.

۲-  مخازن قندی: که مواد فتوسنتزی را به شکل ساکارز یا سایر قندهای ساده ذخیره می‌کنند مانند چغندر قند و نیشکر.

۳-  مخازن قندی – نشاسته: در این مخازن بخشی از مواد به شکل نشاسته و بخشی به شکل قندهای ساده هستند مانند گوجه فرنگی.

۴-   مخازن نشاسته‌ای: که مواد فتوسنتزی به شکل نشاسته ذخیره می‌شوند مانند گندم ، ذرت ، برنج و سایر غلات.

نکته قابل توجه این است که در هر یک از مخازن فوق با توجه به نوع گیاه ، مقادیر مختلفی از چربی و پروتئین نیز دیده می‌شود که در اثر فعالیت متابولیکی صورت می‌پذیرد مانند سویا، کنجد ، کلزا.

تسهیم مواد فتوسنتزی:

سهم بندی مواد فتوسنتزی در گیاه بر اثر عوامل مختلف همچون تجمع هورمون سیتوکینین در دانه‌ها و نیز شدت فعالیت متابولیکی تبدیل ساکارز به مواد ذخیره‌ای دارد.در مراحل مختلف رشد، تسهیم مواد فتوسنتزی متفاوت است.در دوره رویشی با توجه به اینکه برگها عامل اصلی فتوسنتز هستند و به منظور توسعه آنها اولویت استفاده از مواد فتوسنتزی با برگها است و زمانی که به شکل سطح برگ بحرانی یعنی شاخص سطح برگ تجمع ماده خشک می‌رسیم ترتیب اولویت با ساقه‌ها و ریشه‌ها است. اما در شرایط استرس بویژه تنش رطوبتی ، رقابت بین ریشه با سایر اندامها بیشتر است، یعنی کاهش رشد ریشه نسبت به سایر اندامها در شرایط تنش کمتر است. در مرحله رشد زایشی با ظهور دانه‌ها حرکت مواد به این بخش اولویت دارد و رشد برگها و ریشه تا حد زیادی متوقف می‌‌شود.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.