گزارش کارآموزی کامپیوتر در موسسه فنی کانون

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

گزارش کارآموزی کامپیوتر در موسسه فنی کانون

تعداد صفحات :۱۰۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این گزارش کارآموزی تاریخچه ،توضیح قسمت های مختلف محل کار اموزی ،اهداف  موسسه،نقش آن در کشور،ارکان سازمان ،تشکیلات سازمانی،منابع مالی ،ساختار کلان تشکیلاتی را مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان توضیحی از نرم افزار های کار شده (Power Point، اکسل، access، Word )گرد اوری شده است.با توجه به این موضوع که ابتدا به توضیح ومعرفی کمیته امداد امام خمینی (ره)پرداخته شده وبعد معرفی موسسه معرفی شده از طرف کمیته امداد امام خمینی (ره) ،موسسه فنی کانون ،شده است.

یکی از بارز ترین  ویژگی های عصر حاضر ،حضور گسترده کامپیوتر در کلیه عرصه های فعالیت انسان است به گونه ای که انجام برخی از کارها ،بدون استفاده از کامپیوتر قابل تصور نیست.کامپیوتر به عنوان ابزاری قدرتمند ،سرعت ودقت کارها را فوق العاده افزایش داده و گذر گاه های صعب العبور  علم را به شاهراه های هموار مبدل ساخته است .به همین دلیل درجهان کنونی ،اموزش ویادگیری علوم کامپیوتر یک ضرورت اجتناب پذیر است.

کمیته امداد امام خمینی(ره) بعنوان نهادی انقلابی و از نوع مؤسسات غیرانتفاعی و عام المنفعه است و تحت نظارت مقام معظم رهبری (ولایت فقیه) قرار دارد که مرکز اصلی آن در تهران بوده و در تمامی شهرستانها و اکثر بخشهای کشور و در برخی نقاط خارج از کشور دارای شعبه میباشد.

پس از ولایت فقیه شورای مرکزی عالیترین رکن این نهاد میباشد که مسئولیت کلی امور امداد را عهده دار است. سرپرستی بعنوان بالاترین مقام اجرایی و عضو شورای مرکزی امداد مجری مصوبات شورای مرکزی میباشد، اداره کل کمیته امداد در استان بعنوان هماهنگ کننده و ناظر بر امور شاخههای اصلی مستقر در شهرستانها میباشد و کمیته امداد شاخهها در کلیه شهرستانها و برخی شهرها و مراکز دهستانها بعنوان اصلیترین واحد حمایتی امداد مستقیماً به امور مددجویان و ارباب رجوع رسیدگی میکند.

واژه های کلیدی: کمیته امداد امام خمینی (ره)، Power Point، اکسل، access، Word

فهرست مطالب

چکیده        ۴
مقدمه        ۵
تاریخچه        ۸
ارکان  وتشکیلات                ۱۰
بخش های اسا سی کمیته امداد             ۱۰
اهداف و وظایف                   ۱۰
منابع مالی      ۱۱
تشکیلات وسازماندهی                ۱۱
ساختار کلان تشکیلاتی                ۱۳
گزارش های هفته ای                ۱۴
گزارش های ماهانه                ۲۲
فرم وضعیت بکارگیری کار آموز در محل کارآموزی       ۲۴
فرم نظر خواهی درباره محیط کار آموزی           ۲۵
فرم وضعیت کار آموزی                 ۲۷
گزارش قسمت های کار شده بسته نرم افزار office     ۲۹
مقدمه از نرم افزارها                 ۲۸
آشنایی با Power Point              ۲۹
Presentation   (نمایش)       ۲۹
روش فعال شدن Start up                   ۲۹
Contact
Wizard Auto                ۲۹
Design Template                ۳۰
Blank Presentation               ۳۰
نماهای       Power Point     ۳۰
آشنایی با چند اصطلاح در Power Point         ۳۳
تنظیمات لازم برای بهینه کردن نحوه نمایش Tools/Option/View     ۳۳
طراحی با استفاده از Apply Design             ۳۵
اضافه کردن توضیحات به یک اسلاید           ۳۶
آشنایی با پنجره New slide  و معرفی چند Layout         ۳۶
ادامه معرفی Layout              ۳۷
استفاده Master  و ضرورت استفاده از آن       ۳۸
گروه بندی اشیا داخل اسلاید             ۴۰
شماره گزاری اسلاید ها                    ۴۱
اجرایی کردن یک فایل در Power Point        ۴۱
Setup Show             ۴۲
Unit ‘ Ese Loop                     Continuously    ۴۲
Show Without Narration                       ۴۲
Without Animation Show                  ۴۳
Show Scrollbar                    ۴۳
Custom Show                       ۴۳
Slide Transition                 ۴۳
Rehearse Timing                   ۴۴
Repeat                ۴۴
Custom       Animation                         ۴۴
آشنایی با اکسل   ۴۶
مقدمه    ۴۶
تعریف صفحه گسترده   ۴۶
ورود به محیط اکسل    ۴۶
اجرای پنجره اکسل    ۴۷
اصطلاحات صفحه گسترده اکسل    ۴۸
کار با پوشه ها در اکسل   ۴۹
Save as   ۵۰
ذخیره کرده book با فرمت مناسب برای صفحات وب    ۵۱
بستن محیط اکسل    ۵۲
اطلاعات در اکسل    ۵۲
برخورد اکسل با اعداد    ۵۳
فرمول نویسی    ۵۴
نسخه برداری و انتقال سلولها    ۵۶
استفاده از find    ۵۷
استفاده از replace    ۵۸
آدرس دهی    ۵۹
آماده سازی کاربرگها برای چاپ    ۶۰
Heather tab    ۶۱
Sheat tab    ۶۲
چاپ کاربرگ ها    ۶۳
آشنایی با Word   ۶۴
اشنایی با محیط کار واجزای ان          ۶۵
Title bar           ۶۵
Menu bar           ۶۵
Tool bar           ۶۶
Scroll bar           ۶۶
Status bar           ۶۷
اشنایی با  access                 ۶۷
مقدمه                   ۶۷
اصول کار                   ۶۷
تعاریف واصطلاحات                ۶۸
اجزای تشکیل دهنده بانک اطلاعاتی          ۶۹
Table                   ۶۹
قواعد نام گذاری فیلد ها             ۷۱
معرفی پنجره ها Data base          ۷۱
Data type                ۷۲
انواع عملگر ها                ۷۴
اصول کار با رابطه ها وفیلد ها              ۷۴
ارتباط بین جدول ها                 ۷۵
جستجو رکوردها                ۷۸
Query                   ۷۹
ایجاد  query                ۸۱
شناسایی اصول انجام عملیات             ۸۱
نحوه شرط گذاری بر اساس نوع فیلد          ۸۲
فرم        ۸۳
فرم وچگونگی نمایش                ۸۳
روش های مختلف ایجاد فرم              ۸۳
شناسایی اصول کار با جعبه ابزار          ۸۶
معرفی وشناسایی ابزار tool box           ۸۶
شناسایی اصول تغییر اندازه             ۹۲
شناسایی اصول انتخاب وجایگزینی گروهی از کنترل ها    ۹۳
شناسایی اصول تغییر چارچوب ورنگ یک کنترل     ۹۳
افزودن یک تصویر به فرم             ۹۳
توانایی کار با گزارشات             ۹۳
شناسایی اصول کار با گزارشات             ۹۴
اضافه کردن تاریخ و زمان              ۹۶
شناسایی و ساخت گزارشات پیشرفته           ۹۷
فرم اعلام نظر استاد کار آموزی             ۹۸
ارزیابی نهایی کار آموز                 ۹۹

مقدمه :

از آنجایکه دربین علوم معاصر ،علم کامپیوتر (انفورماتیک)جزء جدیدترین علوم ودانشها است ،در نتیجه به لحاظ کتب مرجع وجامع وکافی بویژه در زبان فارسی در میان متقاضیان خود اظهار عجز می نماید .

افزون بر این ،دانش کامپیوتر بنا به اقتضای جوانبش ،در حال پیمودن بحران های اولیه میسر است .لذا ،انتظاری غیر از تحولات وتلاطمات روزانه در زمینه نشر کتب،نشریات متعدد ونرم افزارهای گوناگون در زمینه های مختلف کامپیوتر نمی توان داشت.

اما هر کدام از موارد فوق (نشر کتاب ،نشریات متعددونرم افزارهای گوناگون)نیز به نوبه خود دوران جوانی راطی میکنند وبعنوان مرجعی جامع وکامل وقابل اتکاءمحسوب نمی شوند.

حال طبیعی است ره پویان این علم که خود نیز اغلب در اول مسیر هستند،دوران شتاب را طی نمایند و بادید جوان وبهت زده خود باعث شوند تا دانش آموختگان برخی علوم دیگر که در حال سکون ورکوردبسر میبرند واحیانا”کار آمد نیستند ویا بدلیل اشباع جامعه از آنان  دچار اضطراب وتلاطم شده آب را گل آلود ببینند وبه ناچارجامه این علم جدید (کامپیوتر)را به ناحق  وبدور از چشم تیزبین متولیان واقعی واصلی آن به تن کشیده واین دانش جوان که می رودتا جهان بشریت از جمله تمامی علوم دیگر رامتحول سازد ،راپله ترقی اقتصادی خود ساخته وبدون هیچ گونه دغدغه ازآیتده وسرنوشت آن  درجامعه مشغول تجارت از طریق آن هستند.

امید است رشد جامعه اسلامی در میهن عزیزمان به مرحله ایی برسد که هر صاحب علم ودانش پژوهی در جهت تخصص خویش گام بردارد .

بدین معنی که تحصیل کردگان رشته های مدیریت در جهت مدیریت،متخصصین رشته های صنایع وبرق…. نیز در جهت رفع نیازمندیهای جامعه نسبت به تخصصشان طی طریق نمایند.

 

آشنایی با  Power Point

مقدمه :

برنامه Power Point یکی از برنامه های بسته نرم افزاری Office به شمار میرود که با آن میتوانید مجموعه اسلایدهایی که متن را با متن های رسم شده Clipart ، عکس، صدا، تصویر ، و حتی جلوه های ویژه متحرک نمایش دهید. پس میتوانید کارتان را به اسلایدهای ۳۵mm تبدیل کنید . علاوه بر اینها چون Power Point یک Package است میتوانید سند های Word ، کاربرگهای Excel را به صورت گرافیک و متن و به Power Point اضافه نمایید.
در حقیقت Power Point قسمت سمعی – بصری برنامه Office است. برنامه Power Point با نصب برنامه Office در سیستم شما دیده میشود.

 Presentation – نمایش

مجموعه ای از اسلایدها میباشد که برای گروهی از افراد نمایش میدهید. Power Point فایلهای خود را با پسوند .ppt ذخیره میکند که برای اجرای اینگونه فایلها حتماً باید نرم افزار Power Point را روی سیستم داشته باشیم. همچنین میتوان فایلهای Power Point را با پسوند .pps که حالت اجرایی ( exe) دارد نیز ذخیره کرد که در این حالت برای اجرای این فایلها نیازی به خود برنامه وجود ندارد.
پسوند .pot مخصوص فایلهایی است که به عنوان الگو یا Template ذخیره میشوند. ( که در ادامه بحث توضیح بیشتری به این مقوله داده میشود. )
هنگام اجرای برنامه Power Point پنجره Start up باز میشود که سه راه برای شروع را پیشنهاد میکند.

روش فعال شدن Start up

از منوی Tools گزینه Option ، برگ نشان View ، گزینه Startup Dialog را فعال میکنیم.

Auto contact wizard :
آسانترین راه ایجاد یک کار جدید است. پس از دریافت اطلاعات یک مجموعه اسلاید ایجاد میکند که درباره موضوعی که مشخص میکنیم ایجاد میشوند.

Design Template :
با انتخاب این گزینه پنجره New Presentation باز میشود. با انتخاب یک Template و زدن کلید OK پنجره دیگری باز میشود که نمونه اسلایدی را که میخواهید بر اساس آن مورد طراحی شود را انتخاب میکنید. به این مجموعه Layout میگوییم که شامل ۲۴ نمونه کار میباشد . با انتخاب هر کدام نام آن را میتوانیم سمت راست پنجره مشاهده کنیم.
هر کدام از این Layout ها دارای معیار های ( متن ، جدول ، نمودار و گرافیک ) است . تفاوت استفاده از Auto content wizard با Design template در این است که در حالت اول مجموعه ای از اسلایدها ظاهر میشود که در نوار وضعیت میتوانیم از تعداد آن اطلاع پیدا کنیم.
ولی در Design Template فقط یک نمونه کاری در اختیار کاربر قرار داده میشود.

Blank Presentation :
یک اسلاید خالی و بدون طرح را در اختیار شما قرار میدهد که بر اساس انتخاب Layout مناسب میتوانید محتویات آن را ویرایش کنید.

نما های Power Point :

در قسمت پایین پنجره اصلی Power Point در منتهی الیه سمت چپ نما هایی وجود دارد که با انتخاب هر یک نحوه نمایش اسلاید شما تغییر میکند. همچنین از منوی View نیز میتوانید به این نما ها دسترسی پیدا کنید.
نمای Slide view :

نمایی است که در آن میتوان اقدام به ویرایش اسلاید نمود. در حقیقت در این قسمت است که میتوان تغییراتی را از جمله شمای ظاهری طرح اسلاید و محتوی اسلاید ها اعمال نمود .
نمای Slide Sorter :

 اسلاید ها را از چپ به راست و از بالا به پایین صفحه نمایش مرتب میکند . وقتی بخواهیم تمام کار را یکجا ببینیم یا ترتیب قرار گرفتن اسلاید ها را تغییر دهیم از نمای Slide Sorter استفاده میکنیم. در این حالت نمایشی نمیتوانیم تغییری در محتوای اسلاید ها بدهیم ولی به راحتی میتوانیم اسلایدی را حذف یا اضافه نماییم.
Slide Show :

 هنگامی که اسلاید ها برای نمایش آماده شدند میتوان آن را در Slide Show مشاهده نمود و نتیجه نهایی کار نمایش به عنوان یک سلسله اسلاید الکترونیکی استفاده میشود. در این حالت میتوان چگونگی تفسیر صفحه نمایش هنگام حرکت میان اسلاید ها و همچنین انیمیشن یا جلوه های ویژه ای که به کار افزوده اید را ببینید. در این نما امکان هیچ تفسیری در اسلاید ها وجود ندارد. کلید میان بر Slide Show کلید F5 میباشد.
Outline View :

 نمایی را در اختیار میگذارد که فقط در آن میتوان اقدام به تایپ متن نمود. در این نما از هیچ گونه امکانات گرافیکی نمیتوان استفاده کرد. با فعال شدن این نما، نوار ابزار Outlining پدیدار میشود.
ذکر این نکته ضروری است که در Power Point در هر اسلاید از ۵ سطح نوشتاری میتوان استفاده کرد.

بنا به قرار گرفتن در هر سطح فونت نوشته نیز تغییر میکند.

در Power Point هر اسلاید میتواند یک عنوان جداگانه برای خود داشته باشد ( با توجه به اینکه در Power Point به اولین اسلاید ( شماره ۱) اسلاید عنوان گفته میشود.
همانطور که گفته شد اگر اقدام به تایپ متن در اسلاید نماییم میتوانیم این کار را در نمای Outline انجام دهیم. با زدن کلید Enter یک اسلاید جدید اضافه میشود. هنگامی که مکان نما روی شماره اسلاید است با زدن کلید های Ctrl+ Enter میتوانیم داخل اسلاید شده و به آن محتوی بدهیم. ( یک نمای اسلاید ۵ سطحی ). نمای Outline نوار ابزاری به نام Outlining را پدیدار مینماید.
برای خاتمه دادن به محتوای اسلاید و ایجاد اسلاید دیگر مجدداً باید کلید Ctrl+ Enter را بزنیم. برای سطح بندی متون همان طور که گفته شد در Power Point از ۵ سطح میتوان استفاده کرد. که این کار را با نوار ابزار Outlining براحتی میتوانیم انجام دهیم . کافی است سطر مورد نظر را انتخاب کرده و یا با دکمه های Promote ( ترفیع) و Demote ( تنزل) سطح های مورد نظر را ایجاد کنیم. اگر روی سطح اول قرار گرفته باشیم و دکمه Promote را بزنیم آن سطح یک درجه ارتقاع پیدا میکند. و عنوان اسلاید در سطح گرفته میشود. دکمه Demote پاراگراف را یک سطح پایین میبرد. همچنین اگر روی سطح ۵ باشیم دکمه Demote از نوار ابزار غیر فعال میشود یعنی کمتر از سطح ۵ نمیتوان ایجاد کرد. ایجاد Outline به ویژه با ترکیب های Ctrl+ Enter و Enter ممکن است طول بکشد تا به آن عادت کنید.

دکمه Move up : ( حرکت به بالا ) و Move down ( حرکت به پایین ) برای پیمایش در بین متن های Outline .
Collapse : باعث بسته شدن سطوح در اسلاید جاری میشود.
Expand : باعث باز شدن سطوح در اسلاید جاری میشود.
Collapse all : باعث بسته شدن کلیه سطوح در همه اسلاید ها میشود و فقط عنوان اسلاید ها نمایش داده میشود.
Expand all : باعث نمایش کلیه سطوح در کلیه اسلاید ها میشود.
Summery : یک اسلاید با عنوان Summery slide به لیست اسلاید ها اضافه میکند.
Formal : باعث تغییر فرمت در نمایش اسلاید میشود.
نمای Normal view : ترکیبی از Outline و Slide view است.

شناسایی نوار ابزار ها و توانایی ایجاد یک نوار ابزار سفارشی

نوار ابزار ها نحوه دسترسی سریع به گزینه های موجود در منو ها را فراهم میسازند. نوار ابزار ها را میتوان از منوی View گزینه Toolbar فعال کرد. برای سفارشی کردن نوار ابزار برای اینکه بتوانیم ابزار های دلخواه را به طور پراکنده از منو های مختلف انتخاب کنیم در برگ نشان Toolbar گزینه New را انتخاب کرده و نام مناسبی برای آن انتخاب میکنیم سپس از برگ نشان Command ابزار های انتخابی را به نوار ابزار جدید Drag میکنیم. از این پس میتوان نام این نوار ابزار را در منوی View/ Toolbar مشاهده نمود.
برای اینکه بتوان مکان Screen tip را برای ابزار های نوار ابزار فراهم نمود و همچنین کلید های میان بر ابزارها را همراه با Screen Tip نشان داد گزینه Show shortcut keys in screen Tip را از منوی View/ Toolbar/ Customize/ Option فعال میکنیم.

آشنایی با چند اصطلاح در Power Point :
Placeholder : به مکانهایی در اسلاید گفته میشود که هنگام انتخاب ، گیره هایی در اطراف آن ظاهر میشود که میتوان از نظر نوشتاری مستقل عمل کنند.
Handout : میتوان از اسلاید چاپ گرفت و در اختیار کسانی که در کنفرانس شرکت کرده اند قرار داد که اصطلاحاً Handout گفته میشود.

تنظیمات لازم برای بهینه کردن نحوه نمایش

Tools/ Option/ View

Startup dialog : در صورت فعال بودن باعث میشود هنگام شروع کار با Power Point پنجره Startup ظاهر شود.

New slide dialog : هنگام ایجاد یک اسلاید جدید نمای Layout ها را در اختیار ما قرار نمیدهد.

Status bar : باعث نمایش نوار وضعیت در پایین پنجره میشود.

Virtual ruler : خط کش عمودی را در صفحه میتوان مشاهده کرد . البته به شرطی که Ruler ا از منوی View فعال کرده باشیم.

Windows in taskbar : در صورت باز نمودن بیش از یک برنامه میتوان برای بستن Presentation جاری بین Presentation دیگر حرکت نمود.

Popup menu on right mouse click : باعث فعال بودن Right clickو ظاهر شدن منوی کرکره ای هنگام نمایش در نمای Slide Show میشود.

Show popup menu button : باعث میشود دکمه ها عملیاتی در منتهی الیه سمت چپ Slide show فعال باشد.

End with black slide : در خاتمه نمایش اسلاید ها ، اسلایدی سیاه نمایش داده میشود . در صورت غیر فعال بودن این گزینه هنگام خاتمه نمایش ، وارد برنامه Power Point میشویم.

طراحی یک اسلاید با ایجاد زمینه جدید

برای طراحی اسلاید میتوان از روشهای پیشنهاد شده در ابتدای درس کمک گرفت . به طور مثال از Design Template که یک اسلاید با طرح انتخابی در اختیار ما قرار میدهد و با اضافه کردن اسلاید طرح انتخابی به بقیه اسلاید ها نیز اعمال میشود. یا از Presentations که از منوی File/ new میتوان به آن دسترسی پیدا کرد و عملکرد تقریباً مشابه Auto content wizard دارد که در این حالت گروهی از اسلاید ها هم از نظر طرح و هم از نظر فونت میتوانیم داشته باشیم و امکان جایگزین کردن متن های دلخواه با متن های داخل اسلاید وجود دارد.در این حالت نیز با ایجاد یک اسلاید جدید طرح انتخاب شده به این اسلاید هم اعمال میشود. اکنون میخواهیم ببینیم چگونه میتوانیم یک اسلاید را خودمان طراحی کنیم. از منوی Insert گزینه New slide را انتخاب میکنیم . یا کلید ترکیبی Ctrl+M را میزنیم و از پنجره ظاهر شده New slide- Layout مناسبی مثلاً Blank را انتخاب میکنیم . با ظاهر شدن این Layout در حالت Normal view با Right click روی اسلاید و انتخاب گزینه Background از لیست باز شدنی رنگ دلخواهی را انتخاب میکنیم . برای تنوع انتخاب رنگ از More color هم میتوانیم استفاده کنیم. رنگ مورد نظر را اگر تعدادی اسلاید ایجاد کرده باشیم با دکمه Apply to all به کلیه اسلاید ها اعمال میکنیم و با انتخاب Apply فقط به اسلاید جاری .
فرق Apply و Preview در پنجره Background را خودتان امتحان کنید.
با انتخاب Fill Effects ( پر کننده ) از لیست باز شدنی پنجره ای با ۴ برگ نشان داخلی ظاهر میشود. از برگ نشان Gradient در قسمت Colors با انتخاب One color میتوانید رنگ مورد علاقه خود را با درجه در اختیار داشته باشید و همزمان از قسمت Shading style انواع طیف های رنگی در رابطه با رنگ شما نمایش داده میشود.

طیف نور افقی

Horizontal

طیف نور عمودی

Vertical

طیف نور مورب از بالا

Diagonal up

طیف نور مورب از پایین

Diagonal down

طیف نور از گوشه

From corner

اعمال طیف نور از مرکز

From title

Two color هم عملی مشابه One color ارائه میدهد با این تفاوت که ترکیبی از دو رنگ گرافیک های جالبی ایجاد میشود.

گزینه Present : طرح های از پیش تهیه شده ای است که با انتخاب هر طرح و با تنظیم در قسمت Shading style میتوان اسلاید را طراحی نمود.
برگ نشان Texture : طرح های موزائیکی در برگ نشان وجود دارد که میتوان از آن به عنوان پشت زمینه اسلاید استفاده کرد و میتوان با گزینه Other texture نمونه کاری را به این طرح ها اضافه نمود. جهت اضافه نمودن عنوان میتوان از فایلهایی که پسوند .bmp و .gif و .jpg دارند استفاده نمود.
برگ نشان Pattern : در این برگ نشان نیز با انتخاب رنگهای Foreground ( پیش زمینه ) و Background ( پشت زمینه ) و با انتخاب از لیست Pattern اسلاید طراحی میشود.
برگ نشان Picture : در این برگ نشان با انتخاب دکمه Select Picture میتوان تصویری را به عنوان پشت زمینه اسلاید انتخاب نمود که این تصویر تمام سطح اسلاید را میپوشاند. در اینجا نیز میتوان از فایلهایی با پسوند .jpg و .gif و .bmp استفاده کرد که عملکردی متفاوت با Texture دارد که بهتر است خودتان امتحان کنید.

طراحی با استفاده از Apply design

در اثر Right click روی اسلاید زمینه دیگری با نام Apply design را انتخاب میکنیم پنجره ای ظاهر میشود که نمونه های Template را در اختیارمان قرار میدهد که میتوان طرح های قبلی را با این طرح ها جایگزین کرد. با Right click روی اسلاید گزینه Slide color scheme را انتخاب میکنیم و روی اسلاید های موجود اثر آن را امتحان کنید. اکنون در مرحله ای قرار دارید که میتوانید انتخاب عملکرد هر یک از ۳ روش توضیح داده شده در حالت های متفاوت را تشخیص دهید.

اضافه کردن توضیحات به یک اسلاید :
یک اسلاید میتواند یک Comment box ( جعبه توضیحات ) داشته باشد که در صورت نیاز بتوان از آن استفاده نمود برای اضافه کردن توضیح به یک اسلاید از منوی Insert گزینه Comment را انتخاب میکنیم. برای اینکه یتوانید نام نویسنده جعبه توضیحات را به نام خودتان تغییر دهید کافی است در منوی Tools گزینه Option را انتخاب کنید و در قسمت General/ User information نام خودتان را تایپ کنید . از این پس با اضافه کردن جعبه توضیحات نام نویسنده این Box با نام خودتان ظاهر میشود. برای پنهان کردن یا آشکار کردن جهبه توضیحات، از منوی View گزینه Comment را انتخاب میکنیم . در این حالت هر چند تعداد Comment که در اسلاید داشته باشیم آشکار یا پنهان میشود.

آشنایی با پنجره New slide و معرفی چند Layout

برای باز شدن پنجره New slide کافی است از منوی Insert گزینه New slide یا فشار دادن کلید های ترکیبی Ctrl+M استفاده کنیم.
در این پنجره ۲۴ طرح موجود است که میتوانیم مرتبط با موضوعی که میخواهیم اسلاید را طراحی کنیم نمونه مورد نظر را انتخاب کنیم.

اولین Layout : با Title slide ( اسلاید عنوان ) معرفی میشود که معمولاً برای انتخاب اولین اسلاید استفاده میشود.
دومین Layout : اسلایدی است که در آن اقدام به تایپ متن میکنیم که این متن در یک ستون نوشته میشود.
نکته :
کلیه Layout ها دارای یک عنوان جداگانه در قسمت بالای اسلاید برای خود هستند به غیر از Blank
سومین Layout : مخصوص نوشتن متن به صورت ۲ ستونه میباشد.
چهارمین Layout : برای ایجاد جدول در اسلاید میباشد که با انتخاب این گزینه و دابل کلیک روی نماد جدول پنجره ای ظاهر میشود که در آن میتوانیم تعداد سطر ها و ستونها را مشخص کنیم. مثلاً با وارد کردن عدد ۴ برای Columns و عدد ۳ برای Rows جدولی با ۴ ستون و ۳ سطر رسم کنیم. ( نوار ابزار Table ) پنجمین Layout -Text & Chart : پنجمین Layout را میتوان با متن و نمودار پر نمود که با انتخاب این اسلاید روی نماد Chart دبل کلیک میکنیم . در این لحظه پنجره Power Point شبیه پنجره Excel در می آید و با پر کردن داده دلخواه درون جدول فعال شده و میتوان با Right click کردن در محیط نمودار شکل ظاهری نمودار را نیز تغییر داد.
هفتمین Layout -Organization chart : است که میتوان از آن برای رسم نمودار های سازمانی استفاده کرد که با Double click روی نماد آن در داخل اسلاید پنجره Microsoft organization chart باز میشود که با محیط آن آشنا میشویم.
در این پنجره در قسمت Chart title میتوانیم عنوان مناسبی برای نمودار سازمانی وارد کنیم.
معمولاً در نمودارهای سازمانی مدیر در رأس و در Box manager قرار میگیرد. بقیه همکاران را میتوان در قسمتهای مختلف نمودار وارد نمود که در شکل دیده میشود. ( این کار را میتوان با نوار ابزار سازمان دهی نمودارانجام داد)

در منو های موجود در این پنجره گزینه هایی وجود دارد که براحتی میتوانید عملکرد آنها را روی نمودار پیاده سازید. به طور مثال در منوی View میزان Zooming را تنظیم میکنیم یا در منوی Styles شکل ظاهری نمودار را تغییر دهیم . همچنین میتوان از منو های دیگر برای تهیه رنگ ؛ تغییر فونت و …. استفاده کرد.
برای بردن نمودار آماده شده به داخل اسلاید اصلی از منوی File گزینه Close and return to presentation 1 … را انتخاب میکنیم و در پاسخ پنجره ای که باز میشود کلمه Yes را میزنیم. مجدداً به پنجره New slide برمیگردیم.

ادامه ی معرفی Layout

Layout شماره ۸ : در این Layout میتوانیم فقط اقدام به ایجاد نمودار کنیم.

Layout شماره ۱۰-۹: وارد اسلاید میشویم و توسط گیره هایی ( Handle ) که اطراف تصاویر ایجاد شده اند میتوانیم اندازه آن را تغییر دهیم. همچنین با قرار دادن مکان نما در مرکز شکل اقدام به جابجایی نمود. با فعال شدن تصاویر نوار ابزار Picture ظاهر میشود. اگر این نوار ابزار را نمیبینید همان طور که قبلاً گفته شد از منوی View/ Toolbars/ Picture را فعال میکنیم که با گزینه های موجود در این نوار میتوانیم تصویر را به دلخواه تغییر دهیم. مثلاً میزان نگهای بکار رفته را کم یا زیاد کرد یا شدت نور را کاهش یا افزایش داد. یکی از ابزار های این نوار Crop میباشد که برای برش قسمتی از تصور از آن استفاده میشود. همچنین ابزار Recolor picture که عملکرد جالبی دارد با انتخاب این گزینه لیستی از رنگهای استفاده شده در تصویر نشان داده میشود و قسمتی که میتوانیم این رنگهای Original را تغییر دهیم. مثلاً میتوان تمام رنگهای سبز بکار رفته در تصویر را به رنگ زرد تبدیل کرد. با استفاده از ابزار Format picture هم میتوان کادری برای شکل در نظر گرفت و رنگ و ضخامت خط این کادر را نیز تغییر داد.

گزینهReset picture باعث میشود تمام تغییرات داده شده در تصویر نادیده گرفته شود و تصویر به همان شکل قبلی که وارد شده بود در آید.

کار ابزار Set transparent color و Insert picture from file به عهده خود شما گذاشته میشود. Layout شماره ۱۱ : ( Title only ) فقط دارای عنوان است.

Layout شماره ۱۲ : که Blanc است و در این اسلاید حتی عنوان هم دیده نمیشود و به کاربر اجازه میدهد تا به دلخواه موارد مورد نظر را اضافه کند.

بقیه Layout ها هم عملکردی مشابه موارد ذکر شده دارند.

 

 

 

استفاده از Master و ضرورت استفاده از آن : (View/ master/ Slid Master )

برای اعمال تعییرات کلی در اسلاید از گزینه Slide master که همه موارد اسلاید ها را کنترل میکند یا از Title master که فرمت اسلاید های عنوان را کنترل میکند استفاده میکنیم.
همه اسلاید های کادر در آغاز بر مبنای Slide master قالب بندی میشوند. مثلاً اگراز قسمت Presentations در منوی New اسلایدی را انتخاب کنیم و بخواهیم تغییری در تمامی آنها اعمال کنیم از Master استفاده میکنیم. میتوان عنوان اسلاید ها و همچنین اطلاعاتی را که در منطقه های Date، Footer، Number ظاهر میشوند فرمت کرد. همچنین اگر تصویری را به Master اضافه کنیم به این مناسبت که به کلیه اسلاید ها این تصویر اضافه شده حتی با اضافه کردن (Ctrl + M) نیز مشاهده میکنیم که تغییر اعمال شده در اسلاید جدید هم دیده میشود.

استفاده از Master باعث جلوگیری از انجام کارهای تکراری میشود و همچنین میتوان به راحتی تنظیم ها را قبل از شروع کار انجام داد و تا به آخر از آن استفاده نمود. در Master جاجایی اشکال گرافیکی و همچنین تغییر رنگ آنها نیز به راحتی انجام میگیرد که در حالت عادی ممکن نیست و فقط وقتی که در Master هستیم مجاز به انجام چنین کاری میباشیم. همچنین در درون Slide Master چندین ورودی متن نشان داده میشود . هر یک از این ورودی ها معادل یک سطح از متن روی اسلاید هستند که قبلاً در این مورد در قسمت Outline صحبت شد که میتوانید برای هر یک از سطح ها فرمت متناسبی را بقیه در نظر گرفت ( نوع قلم ، رنگ قلم، اندازه قلم، انتخب Bullet )
Bullet ها نمادهای گرافیکی کوچکی هستند که معمولاً در ابتدای سطر آورده میشود . برای دسترسی به این نمادها میتوان از منوی Format گزینه Bullet را انتخاب کرد و از جدول باز شده متناسب با موضوع ، Bullet را انتخاب نمود.
نکته :
ابزار Bullet که در نوار ابزار Formatting وجود دارد صرفاً برای فعال و غیر فعال کردن آن در متن میباشد.

نکته :
با پایین نگه داشتن کلید Shift روی نمای Slide show میتوان به Title Master دسترسی پیدا کرد.

Title Master : همانطور که در بالا گفته شد میتوان با کلید Shift روی نمای Slide View به این حالت دسترسی پیدا کرد یا از منوی View از گزینه Master و سپس Title Master را انتخاب نمود.
تغییرات داده شده در این قسمت باعث اثر گذاری روی اسلایدهای عنوان میشود و بقیه اسلایدها این تغییرات را نمیپذیرند.
این امر در مورد قبلی یعنی Slide Master صادق است. یعنی تغییراتی که در آن قسمت میدهیم، روی اسلایدهای عنوان اعمال نمیشود.

گروه بندی اشیاء داخل اسلاید :

با زدن کلید Ctrl + M از Layout ، Blank را انتخاب کنید. سپس از نوار ابزار Drawing که پایین صفحه قرار دارد ابزار Oval ( بیضی) و Rectangle ( چهار ضلعی ) را انتخاب کنید و با Drag کردن روی اسلاید اقدام به رسم آنها نمایید.
مشاهده میکنید که با انتخاب هر یک از این تصاویر دیگری از حالت انتخاب خارج میشود و در آن واحد فقط روی یکی از اشکال میتوان کنترل نمود. برای اینکه بتوان تمامی اشیاء داخل یک اسلاید را Group نماییم کافی است با پایین نگه داشتن کلید Shift همه را انتخاب نمایید سپس با Right click  Grouping را انتخاب کنید.”روی یکی از اشیاء گزینه Group
در این حالت کلیه اشیاء انتخاب شده عضو یک گروه میشوند و هر گونه تغییری اعم از Color, Size و ر وی تمامی اعضاء گروه اعمال میشود.
برای خارج کردن از حالت Group میتوان ا Right click روی یکی از اشیاء گزینه Grouping / Ungroup را انتخاب نمود که در این حالت تمامی اشیاء به حالت قبل میروند و هر کدام جداگانه انتخاب میشوند.

Regroup : برای برگرداندن به حالت Group یا Ungroup میباشد.

Slide Number –  شماره گذاری اسلایدها

به هنگام نمایش اسلایدها بهتر است موقعیت هر اسلاید را از نظر شماره بدانیم . این امکان در کنترل اسلایدها هنگامی که از دکمه های عملیاتی یا خاصیت Hyperlink استفاده میکنیم ضروری به نظر میرسد.
برای اضافه کردن شماره اسلاید از منوی Insert گزینه Slide Number را انتخاب میکنیم سپس در کادر محاوره ای نشان داده شده OK را میزنیم که در این موقع ماوس به طرف منوی View رفته و پنجره Header & Footer را باز میکند. در این پنجره در صورت فعال بودن گزینه Date & Time میتوان ساعت و تاریخ جاری سیستم را روی اسلاید یا همه اسلایدها اعمال نمود. ( Apply To All یا Apply ) همچنین میتوان فرمت نمایشی ساعت و تاریخ را از لیستی در این پنجره انتخاب کنیم.

گزینه Fixed در صورت فعال بودن امکان تایپ عبارتی را به ما میدهد که آن را میتوان در قسمت پایین اسلاید ، سمت چپ ملاحظه نمود و با فعال کردن Slide Number هم میتوان شماره اسلایدها را اعمال نمود. همچنین در صورت فعال بودن Don’t Show on Title Slide باعث میشود کلیه تغییرات داده شده در این پنجره روی اسلاید عنوان که معمولاً اولین اسلاید است دیده نشود.

اجرایی کردن یک فایل در Power Point :

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.