پایان نامه بررسی رابطه ی بین عناصر سبکهای عشق ( صمیمیت ، شهوت ، تعهد ) و رضایت زناشویی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

پایان نامه بررسی رابطه ی بین عناصر سبکهای عشق ( صمیمیت ، شهوت ، تعهد ) و رضایت زناشویی

تعداد صفحات :۲۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

عشق و محبت عامل پیوند دهنده ی زن و شوهر و موجب حفظ ثبات آنها می شود . از آن گذشته ، عشق و محبت از کیفیتی برخوردار است که می تواند بسیاری از تنشهای میان زوجها را محو کرده ، برخود محوریها سرپوش بگذارد . البته عشق تنها برای تداوم مناسب زناشویی و احساس رضایتمندی کافی نیست . حفظ پیوند ازدواج مستلزم وجود عوامل دیگری نیز هست که اگر وجود نداشته باشند ، زن و شوهر باید آن را در زندگی زناشویی خود بوجود آورند . عوامل پاسدار روابط زناشویی عبارتند از تعهد ، وفاداری ، صمیمیت ، روابط جنسی ، اعتماد ، تقرب و صمیمیت ، ایمنی پیوندهای عشق و محبت را حراست می کنند . عشق به خودی خود مشکلات را حل نمی کند . اما ، انگیزه ی قدرتمندی برای غلبه بر آنها فراهم می سازد . فرضیه ی پژوهش حاضر ، به بررسی رابطه بین عناصر سبکهای عشق  ( صمیمیت ، شهوت و تعهد ) ‌و رضایت زناشویی می باشد . گروه نمونه ی این پژوهش ۵۵ نفر از زنان متاهل ۳۰ تا ۴۵ ساله ی ساکن شهر تهران می باشد . روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش ضریب همبستگی پیرسون می باشد . که بعد ز انجام دادن کارهای آماری نتایج بدست آمده به شرح زیر بود :
ـ بین عنصر صمیمیت سبکهای عشق و رضایت و زناشویی رابطه ی معنادار وجود دارد و همبستگی مثبت بالا بین دو متغیر وجود دارد .
ـ بین عنصر شهوت سبکهای عشق و رضایت و زناشویی رابطه ی معنادار منفی وجود دارد و همبستگی منفی بین دو متغیر وجود دارد .
ـ بین عنصر تعهد سبکهای عشق و رضایت و زناشویی رابطه ی معنادار منفی وجود دارد و همبستگی بین دو متغیر منفی می باشد .
واژه های کلیدی: ازدواج، عشق، سبکهای عشق، رضایت زناشویی، شهوت

فهرست مطالب

چکیده     ۹
مقدمه    ۱۱
ضرورت و اهمیت پژوهش     ۱۳
اهداف پژوهش     ۱۵
بیان مسئله     ۱۵
فرضیه ها     ۱۶
تعریف واژه ها    ۱۷
تعریف سبکهای عشق     ۱۷
تعریف رضایت زناشویی     ۱۸
تعریف ازدواج     ۱۸
تعریف عشق     ۱۸
تعریف شهوت      ۱۹
تعریف عملیاتی    ۱۹
مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد پژوهش    ۲۰
الف : بررسی ادبیات پژوهش    ۲۰
تعریف عشق     ۲۲
مراحل عشق     ۲۴
اولین مرحله  ( شیفتگی )     ۲۴
ورود به ارتباط جنسی    ۲۶
نقش مسایل زیستی و هورمونی    ۲۶
پژوهش  اثبات کننده    ۲۷
مرحله ی دوم ( پس از اتمام شیفتگی ، عشق حقیقی شروع می شود )     ۲۹
کاهش میل جنسی و پژوهش مربوط به آن     ۳۱
مرحله سوم     ۳۳
مرحله چهارم ( گسترش تعهد )     ۳۵
تعریف رضایت زناشویی     ۳۶
عوامل مؤثر بر زناشویی     ۳۶
۱ـ رشد عاطفی و فکری    ۳۷
۲ ـ توافق علایق و طرز فکر     ۳۹
۳ ـ شباهت در عقاید مذهبی     ۴۱
۴ ـ تشابه تحصیلی و طبقاتی     ۴۲
۵ ـ طرز فکر درباره ی امور جنسی     ۴۳
عوامل اخلاقی و روانی     ۴۵
۷ ـ رابطه با خانواده زن و شوهر     ۴۹
۸ ـ دوستی در زندگی زناشویی     ۴۹
ترس ناآگاهانه از دوستی     ۵۲
۱ ـ خودخواهی     ۵۲
۲ ـ نقش کلیشه ای رابطه جنسی     ۵۳
باورهای موهوم     ۵۴
توهم شماره یک     ۵۵
توهم شماره دو     ۵۶
توهم شماره سه     ۵۷
توهم شماره چهار     ۵۸
توهم شماره پنج     ۵۹
توهم شماره شش     ۶۰
توهم شماره هفت     ۶۱
توهم شماره هشت    ۶۱
توهم شماره نه    ۶۲
توهم شماره ده     ۶۳
توهم شماره یازده     ۶۴
توهم شماره دوازده    ۶۶
توهم شماره سیزده     ۶۷
توهم شماره چهارده     ۶۹
باورهای موهوم درباره زوجهای عاشق     ۷۰
تغییر باورها    ۷۲
معیارهای انتخاب درست همسر     ۷۳
چگونه دختر و پسر ، زن و مرد جذب یکدیگر می شوند     ۷۶
۱ ) جذابیت فردی     ۷۶
الف ـ مجاورت     ۷۷
ب ـ آشنایی     ۷۸
ج ـ شباهت     ۷۹
۲ ) جذابیت جسمانی و زیبایی بدنی     ۸۱
واکنش ها و پاسخهای جنسی انسان    ۸۳
مرحله ی ۱ ـ میل جنسی    ۸۴
مرحله ی ۲ ـ برانگیختگی    ۸۴
مرحله ی ۳ ـ ارگاسم    ۸۴
مرحله ۴- فرونشینی    ۸۴
فواید کلی ازدواج     ۸۵
عشق از دیدگاه آبراهام مزلو     ۸۸
رشد شخصیت : سلسله مراتب نیازها    ۹۳
ویژگیهای نیازها     ۹۵
نیازهای تعلق پذیری و عشق     ۹۷
عشق از دیدگاه اریک فروم     ۹۹
عشق و انواع آن     ۱۰۱
عشق برادرانه     ۱۰۲
عشق مادرانه     ۱۰۳
عشق جنسی    ۱۰۴
عشق به خود     ۱۰۵
عشق به خدا     ۱۰۶
عشق از دیدگاه استرن برگ     ۱۰۷
انواع قصه ها     ۱۰۸
الف ـ قصه های نا متقارن     ۱۰۸
۱ ) قصه معلم وشاگرد    ۱۰۸
۲)قصه ی ایثار ‍    ۱۰۹
۳ ) قصه حکومت     ۱۱۰
۴) قصه ی پلیسی    ۱۱۲
۵) قصه زشت نگاری (پور نوگرافی )     ۱۱۴
۶) قصه ی وحشت     ۱۱۴
ب ـ قصه های شیئی     ۱۱۶
۱)قصه علمی ـ تخیلی    ۱۱۶
۲) قصه بازی     ۱۱۷
پ ـ قصه های مشارکت     ۱۱۸
۱ ) قصه سفر     ۱۱۹
۲ ) قصه بافندگی و دوزندگی     ۱۱۹
۲ ) قصه مجموعه     ۱۲۱
۳ ) قصه هنر     ۱۲۱
۴ ) قصه خانه و خانواده     ۱۲۱
۵ ) قصه بهبودی     ۱۲۲
۶) قصه دین     ۱۲۳
۷) قصه باغ     ۱۲۳
۸) قصه تجارت     ۱۲۴
۹ ) قصه اعتیاد     ۱۲۴
ت ـ قصه های روایی     ۱۲۵
۱ ) قصه خیال     ۱۲۵
۲ ) قصه تاریخ     ۱۲۶
۳ ) قصه علم     ۱۲۸
۴ ) قصه آشپزی     ۱۲۹
ت ـ قصه های گونه ( ژانر )     ۱۲۹
۱ ) قصه جنگ     ۱۳۰
۲ ) قصه تئاتر     ۱۳۱
۳ ) قصه طنز     ۱۳۱
۴ ) قصه معما     ۱۳۲
نظریه افلاطون     ۱۳۲
نظریه ی ویکتور فرانکل     ۱۳۴
نظریه سالیوان    ۱۳۵
نظریه فروید     ۱۳۵
نظریه کارن هورنای      ۱۳۷
نظریه کاپلان وسادوک     ۱۳۸
عشق افلاطونی     ۱۴۰
نظریه های  ازدواج و رضایت زناشویی     ۱۴۱
نظریه ی اریکسون در مورد ازدواج     ۱۴۱
نظریه تحلیل رفتار متقابل    ۱۴۴
والد     ۱۴۴
کودک     ۱۴۵
بالغ     ۱۴۶
بازی ها     ۱۴۷
امتیاز ها     ۱۴۸
بازیهای ازدواج     ۱۴۹
الف ) « قهر »    ۱۵۰
ب) « دادگاه »    ۱۵۲
ج) « زن سرد مزاج »    ۱۵۴
د ) « مظلوم »    ۱۵۶
ه ) « اگر به خاطر تو نبود … »    ۱۵۸
و) « ببین من چقدر سعی کرده ام »    ۱۵۹
ز) « عزیزم »    ۱۶۰
نظریه های رضایت زناشویی الیس     ۱۶۲
نظریه مبادله ی اجتماعی نای    ۱۶۳
نظر اسلام در مورد ازدواج     ۱۶۳
پیشینه پژوهش    ۱۶۷
الف ) پژوهشهای داخلی انجام شده در باب رضایت زناشویی     ۱۶۷
پژوهشهای خارجی انجام شده در باب عشق و ازدواج     ۱۶۸
جامعه آماری    ۱۷۲
نمونه و روش نمونه گیری     ۱۷۲
روش گردآوری داده ها     ۱۷۲
ابزار اندازه گیری و نحوه اجرا     ۱۷۳
پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH     ۱۷۳
پرسشنامه سبکهای عشق     ۱۷۸
روش آماری    ۱۷۹
مقدمه     ۱۸۲
اطلاعاتی در خصوص آزمودنی ها     ۱۸۲
یافته های مبتنی بر آزمون متغیر ها     ۱۸۴
الف ) سبکها ی عشق     ۱۸۵
ب ) رضایت زناشویی     ۱۸۵
تحلیل فرضیه ها     ۱۸۵
فرضیه ها     ۱۸۵
الف ) تحلیل فرضیه ی ۱     ۱۸۶
ب ) تحلیل فرضیه ۲     ۱۹۷
ج ) تحلیل فرضیه ۳     ۲۰۷
مقدمه و نتیجه گیری     ۲۱۸
محدودیت ها    ۲۱۹
پیشنهادات برخواسته از تحقیق     ۲۲۰
پیشنهادات محقق    ۲۲۰
منابع و مآخذ     ۲۲۱

فهرست منابع

– احدی ، حسن و جمهری ، فرهاد . ( ۱۳۸۰ ) .روان شناسی رشد . تهران . انتشارات پردیس .
۲- افروز ، غلامعلی ( ۱۳۷۸ ) . روان شناسی خانواده همسران برتر . تهران . انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان .
۳- ابراهیمی ، بجنوردی ، داوود ( ۱۳۷۴ ) بهداشت روانی خانواده . تبریز . انتشارات آشینا .
۴- استرنبرگ ، جی رابرت( ۱۳۸۲ ) قصه ی عشق.( ترجمه علی اصغر بهرامی ). تهران . نشر جوانه رشد .
۵- اسلامی نسب بجنوردی ( ۱۳۷۶ ) مشاوره ی ازدواج . تهران . موسسه فرهنگی انتشاراتی حیان .
۶- برن ، اریک ( ۱۳۸۳ ) بازی ها . ( ترجمه اسماعیل صفیح ) . تهران . فرهنگ معاصر .
۷- بک ، آرون تی ( ۱۳۸۴ ) عشق هرگز کافی نیست . ( ترجمه مهدی قراچه داغی ) . تهران . نشر آسیم .
۸- بوسکالیا ، لئو ( ۱۳۷۷ ) زندگی با عشق زیباست . ( ترجمه تواندخت تمدن ملکی ) . تهران . انتشارات یاسمن .
۹- بوسکالیا ، لئو ( ۱۳۷۷ ) زندگی ، عشق و دیگر هیچ ( ترجمه مهدی قراچه داغی و زهره فتوحی ) . تهران . انتشارات اوحدی .
۱۰- پاشا شریفی ، حسن و نجفی زند ، جعفر ( ۱۳۸۰ ) . روشهای آماری در علوم رفتاری . تهران . انتشارات سخن .
۱۱- پک ، اسکات ( ۱۳۷۶ ) . عشق راه کم گذر . ( ترجمه مهدی مجردزاده کرمانی ) . تهران . موسسه فرهنگی راه بین .
۱۲- پورافکاری ، نصرت الله ( ۱۳۷۳ ) فرهنگ جامع روانشناسی ـ روان پزشکی جلد اول و دوم . تهران . فرهنگ معاصر .
۱۳- حسینی بیرجندی ، سید مهدی ( ۱۳۷۷ ) مشاوره ی ازدواج و خانواده . تهران . انتشارات آوای نور .
۱۴- دلاور ، علی . ( ۱۳۸۱ ) روش تحقیق روان شناسی و علوم تربیتی . تهران . نشر ویرایش .
۱۵- دی انجلیس ، بابارا ( ۱۳۷۹ ) آیا تو آن گمشده ام هستی . ( ترجمه هادی ابراهیمی ) . تهران . انتشارات فراوان .
۱۶- سالاری ، طاهره ( ۸۴ ـ ۱۳۸۳ ) بررسی رابطه میان باورهای غیرمنطقی و رضایتمندی زناشویی . پایان نامه کارشناسی روان شناسی بالینی ، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز .
۱۷- شاملو ، سعید ( ۱۳۷۸ ) بهداشت روانی . تهران . انتشارات رشد .
۱۸- شولتز ، دوان و شولتز ، سیدنی الن ( ۱۳۸۳ ) نظریه های شخصیت . ( ترجمه یحیی سید محمدی ) . تهران نشر ویرایش .
۱۹- صانعی ، صفدر ( ۱۳۷۷ ) . بهداشت ازدواج از نظر اسلام . تهران . انتشارات کنکاش .
۲۰- فرحناک ، زهرا ( ۸۴ ـ۱۳۸۳ ) بررسی رابطه ی بین الگوی ارتباطی همسران و رضایت زناشویی . پایان نامه کارشناسی روان شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز .
۲۱- فروم ، اریک ( ۱۳۷۶ ) هنر عشق ورزیدن . ( ترجمه پوری سلطانی ) . تهران . انتشارات مروارید .
۲۲- فصل نامه ی علمی ـ پژوهشی مطالعات روان شناختی . دوره ی ۱ . شماره ی ۲ ، ۳ . دانشگاه الزهرا .
۲۳- کریمی ، یوسف ( ۱۳۸۲ ) روان شناس شخصیت . تهران ، نشر ویرایش .
۲۴- کلینکر ، کریس ال ( ۱۳۸۳ )مهارتهای زندگی .( مترجم شهرام محمد خانی ) تهران . انتشارات اسپند هنر .
۲۵- کوآن ، کائل و کیندر ، ملوین ( ۱۳۸۱ ) زن . مرد ، زندگی . ( ترجمه ی احمد ناهیدی ) . تهران . انتشارات زریاب .
۲۶- کوپر ، رابرت ( ۱۳۷۷) ‌مدیریت عشق و عاطفه . ( ترجمه علیرضا عزیزی ) . تهران . موسسه فرهنگی آموزشی توفیق.
۲۷- کونور ، ژوزف او، مک درموت ،یان ( ۱۳۷۷ ) ارتباط موثر و موفقیت قطعی با ان . ال . پی . ( ترجمه سید رضا جمالیان ) تهران .  انتشارات  جیحون .
۲۸- گری ، جان ( ۱۳۸۰ ) روشهای پیشرفته روابط زناشویی . ( ترجمه فرشته صالحی ) . تهران . انتشارات آبتین .
۲۹- لاو ، پت . ( ۱۳۸۴ ) عشق واقعی . (ترجمه الهام آرام نیا ، سید شمس الدین حسینی ) . تهران . انتشارات اقاقی .
۳۰- مجله روان شناسی جامعه ( ۱۳۸۴ ) . شماره ی ۲۸ . سال سوم .( ۵ آبان تا ۲۰ آذر )
۳۱- مزلو ، ابراهام ( ۱۳۷۶ )‌روان شناسی عشق ورزیدن . ( ترجمه ی شیوا رویگران ) . تهران . انتشارات وحید .
۳۲- مهدی پور کلیشه ی ، فاطمه ( ۸۴ ـ ۱۳۸۳ ) بررسی رابطه مذهب درون و بیرونی با بهداش روانی در دانشجویان دختران دانشگاه تهران مرکز سال تحصیلی ( ۸۴ ـ۱۳۸۳ ) .دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز .
۳۳- هریس ، تامس آ ( ۱۳۶۵ ) وضعیت آخر . ( ترجمه ی اسماعیل فصیح ) . تهران . نشر ویرایش .
۳۴- هومن ، حیدر علی ( ۱۳۷۵ ) آمار توصیفی در علوم رفتاری . تهران . نشر پارسا .

مقدمه

در گذشته ، هر گونه ارتباط بین عشق و ازدواج امری بدون معنا و غیرمعمول بود . پدر و مادر ، دختری را برمبنای مبانی و ملاکهای کاملاً عینی و مشهود چون ثروت و دارایی و تمول و نظایر آن انتخاب می نمودند . هر طبقه اجتماعی ملاکهای فرعی خاص خود را نیز در نظر می گرفتند ، مثلاً نجبا و اشراف زادگان ؛ اصالت و اشراف زادگی ، کشاورزان ؛ تنومندی و نیروی کار در مزرعه را مهم تلقی می نمودند. دخترهای جوان ، درباره ی مردی که قرار بود شوهر آنها گردد ، تقریباً هیچ اطلاعی نداشتند . در جوامع سنتی و متعصب ، عروس و داماد تا لحظه ی زفاف ، کمترین شناخت لازم را نیز یکدیگر نداشتند و گاه تا آن هنگام حتی یکدیگر را ندیده بودند . زنان در اثر تعلیم و تربیت خاص آن زمان ، بیشتر از طریق بدنیا آوردن بچه های زیاد و انجام وظایف خانه داری و کدبانویی ، امید به خوشبختی داشتند . عشق در روح و روان آنها ، تنها رویا و گاه فقط یک شوخی بود . به علاوه ، لذت جنسی و ارگاسم برای زن نجیب و محترم ، امری شرم آور و گستاخ نآبانه بود . در قرون وسطی ، انجام تکالیف ساده زناشویی را معادل عشق متین و موقری دانستند که تا جنگ جهانی ارزیابی هایی مورد قبول اکثر نخبگان و دانشمندان نیز بود ، به گونه ای که جنین اظهار می شد که زن خود فرد نمی بایست محبوب عشق فرد دیگری باشد . ( اوحدی ، ۱۳۸۲ ) .

امروزه ، از نظر علمی و عملی ثابت شده است که وجود دوره ی نامزدی قبل از ازدواج ، در ثبات و تفاهم پس از آن ، بسیار و لازم و ضروری می باشد . آشنایی و عشق قبل از ازدواج ، اگر با دلایل عقلانی و قضاوت ها و بینش های منطقی همراه گردد ، احتمال به اوج رسیدن تفاهم و عشق پس از ازدواج و نهایتاً رضایت را افزایش خواهد داد . تعصبات کور و محدودیت های غیرمنطقی در مورد روابط دختر و پسرها قبل از نامزدی و ازدواج جز بالا بردن ریسک و احتمال شکست عاطفی زوجین و بروز اختلالات روانی همراه و متعاقب ، ثمر دیگری نخواهد داشت ، زیرا شناخت های بنیان های شخصیتی و خصوصیات روانی انسان ها ، آسان نبوده و غالباً به تدریج صورت می پذیرد . و نیز به دلیل تفاوت اصلی ساختار روانی مردان و زنان ، روابط منطقی و عاطفی بین آنها ـ به شرطی که هرج و مرج و بی بندوباری جنسی نینجامد ـ باعث تجربه ی بهتر و کامل تر مردان و زنان در کسب شناخت و بینش به اصول روان شناسی و نیازهای روحی ـ روانی یکدیگر و بدین ترتیب ، نیل به تفاهم و هماهنگی بیشتر در ازدواج آن ها با جنس مقابل خواهد شد . ( همان منبع )

در نظام و فرهنگ الهی ، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر ، پیمودن طریق رشد ، نیل به کمال انسانی و تقرب به ذات حق است . تردیدی نیست که از تنهایی به درآمدن ، همسر و همراه شدن ، خانواده ی مستقل تشکیل دادن ، ارضای کششهای نفسانی و فرزندآوری از نتایج قهری ازواج و بالطبع از مهم ترین عوامل مؤثر در آرامش فکر و جان و احساس رضایتمندی درونی است . در واقع والاترین هدف ازدواج ، به عنوان یک نیاز ، برخوردارشدن از آرامش روان و آسودگی خاطری است که خود لازمه ی اعتلای وجود ، شکفتن همه ی قابلیت ها ، همگانی و همراهی در مسیر رشد و کمال است و سایر اندیشه های دیگر فروعی بر این اصل می باشد . ( افروز ، ۱۳۷۸ )

از آنجایی که عشق یکی از مهم ترین عامل آرامش زوجین است . این آرزوی مشترک بین همه ی زن و شوهرها است که با یکدیگر دوست و برای سراسر عمر یارو یاور هم باشند . بررسی زندگی های زناشویی بادوام و توأم باکامیابی نشان می دهد که تنها مولفه ای که به زوجها کمک می کند روزهای سخت و دشوار را پشت سر بگذارند و از لذت خوب برخوردار شوند دوستی و مودت و عشق بین آنهاست .

( کوآن و کیندر ، ۱۳۸۱ )

ضرورت و اهمیت پژوهش :

انسان ، اصالتاً موجودی است اجتماعی و نخستین بستر فعلیت یافتن این ویژگی برترین مخلوق الهی به طور قطع کانون مقدس خانواده است . خانواده ؛ اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی در تاریخ فرهنگ و تمدن انسانی است . در فرهنگ اسلامی ، خانواده به مثابه ی دژی استوار و نهادی مقدس ، بیشترین مسئولیت را در رشد و تحول ، تربیت و تعالی و سعادت وجود انسان برعهده دارد . خانواده کانونی است که در آن ارزشهای اخلاقی ، باورهای دینی و معیارهای اجتماعی از نسلی به نسلی دیگر انتقال می یابد و زمینه ی رشد عاطفی و تربیت اخلاقی و اجتماعی اعضای خانواده فراهم می گردد . خانواده در انتقال فرهنگ و پاسداری از ارزشهای فرهنگی جامعه نیز اساسی ترین نقش را عهده دار است . خانواده با پیمان ازدواج و پیوند همسری زن و مردی هوشمند و آگاه و برخوردار از بلوغ فکری و قابلیتهای اجتماعی پایه گذاری می شود و این زوج ستون اصل حیاتی ترین نهاد اجتماعی ، یعنی ًً خانواده ًً را تشکیل می دهند . بنابراین سلامت و سعادت جامعه به سلامت و پوپایی نظام خانواده وابسته است و بنابراین سلامت و تعادل نظام خانواده نیز به کیفیت روابط بین زن و شوهر و والدین و فرزند بستگی دارد . ( افروز ، ۱۳۷۸ )

هر قدر روابط بین همسران بهتر، سالمتر و پر جاذبه تر باشد ، زندگی شیرین تر و باصفاتر می گردد و فرزندان با نشاط و موفقی تربیت می شوند . بدین ترتیب خانواده های لجام گسیخته و متزلزل جامعه متزلزل را پدید می آورند که در آن نشانی از خانواده های سالم یافت نشود ، میزان طلاق  روز به روز بالا برود و ازدواجهای مطلوب و برنامه ریزی شد کمتر صورت می گیرد ، به زودی متلاشی خواهد شد و به طور کلی اساس کجرویهای اجتماعی را باید در آن جست و جو کرد . ( همان منبع )

بنابراین اینگونه می نماید که هر چه زن و شوهر دارای روابط صمیمانه باشند ، سه عنصر عشق یعنی تعهد ، صمیمت و شهوت در آنها فعالتر خواهد بود . عشق کامل ، عشقی است که رابطه ای ایده آل شامل شهوت ، تعهد و صمیمت باشد . نهایتاً این عشق کامل باعث بالا رفتن میزان رضایتمندی زناشویی می شود در واقع با توجه،  به مسائل مطروح ، اهمیت و ضرورت این پژوهش به این برمی گردد که اگر جزء کوچک جامعه و یکی از مهمترین ارکان جامعه سعادت و آرامش حاکم باشد ، جامعه بزرگ نیز سعادتمند خواهد گشت . خانواده ایی که در آن احساس رضایت از زندگی حاکم است در فرآیند فرزند پروری موفق تر و نهایتاً افرادی تحویل جامعه خواهند داد که به سود خود و جامعه گام بردارند. این احساس رضایت نیز برای خود زن و شوهر آرامش عاطفی و روانی را به همراه خواهد داشت که سلامت تک تک افراد بسیار مهم تلقی می شود .

اهداف پژوهش :

اهداف این پژوهش بررسی ارتباط بین عناصر سبکهای عشق و رضایت زناشویی می باشد که به شرح زیر است :

۱ ) بررسی ارتباط عنصر عشق سبکهای عشق و رضایت زناشویی در زنان خانه دار ۴۵ ـ ۳۰ ساله ی شهر تهران .

۲ ) بررسی ارتباط عنصر شهوت سبکهای عشق و رضایت زناشویی در زنان خانه دار ۴۵ ـ ۳۰ ساله ی شهر تهران .

۳ ) بررسی ارتباط عنصر صمیمیت سبکهای عشق و رضایت زناشویی در زنان خانه دار ۴۵ ـ ۳۰ ساله ی شهر تهران .

 بیان مسئله :

عشق و محبت عامل پیوند دهنده ی زن و شوهر و موجب حفظ ثبات آنها می شود . از آن گذشته ، عشق و محبت از کیفیتی برخوردار است که می تواند بسیاری از تنشهای میان زوجها را محو کرده ، برخود محوریها سرپوش بگذارد . البته عشق تنها برای تداوم مناسب زناشویی و احساس رضایتمندی کافی نیست . حفظ پیوند ازدواج مستلزم وجود عوامل دیگری نیز هست که اگر وجود نداشته باشند ، زن و شوهر باید آن را در زندگی زناشویی خود بوجود آورند . عوامل پاسدار روابط زناشویی عبارتند از تعهد ، وفاداری ، صمیمیت ، روابط جنسی ، اعتماد ، تقرب و صمیمیت ، ایمنی پیوندهای عشق و محبت را حراست می کنند . عشق به خودی خود مشکلات را حل نمی کند . اما ، انگیزه ی قدرتمندی برای غلبه بر آنها فراهم می سازد . ( کوآن و کیندر ، ۱۳۸۱ )

آمار سرسام آور طلاق نشان دهنده ی این نیست که مردم امروزی هیچ علاقه ای به ازدواج ندارند ، بلکه این آمار نشان می دهد که توقع بیشتری نسبت به گذشته از زندگی مشترک دارند . زنها و مردها به یک اندازه از زندگی ناراضی هستند زیرا توقعات آنها از ازدواج نسبت به قبل افزایش یافته است ، ما به زندگی سرشار از عشق و علاقه نیاز داریم ما به محبتی دائمی از یک فرد کاملاً استثنایی و منحصر به فرد نیاز داریم . ( همان منبع )

بنابراین ، نیاز به مطالعات علمی در باب عشق و رضایت زناشویی بسیار مهم می نماید . لذا محقق سئوال تصمیم بر آن گرفته تا به بررسی سئوال اصلی پژوهش یعنی آیا بین رضایتمندی زناشویی و سبکهای عشق در زنان متأهل خانه دار ۳۰ تا ۴۰ ساله شهر تهران رابطه وجود دارد بپردازد .

فرضیه ها :

۱ ـ بین عنصر صمیمیت سبکهای عشق و رضایت زناشویی زنان متأهل خانه دار ۴۵ ـ ۳۰ ساله ی شهر تهران رابطه وجود دارد .

۲ ـ بین عنصر شهوت سبکهای عشق و رضایت زناشویی زنان متأهل خانه دار ۴۵ ـ ۳۰ ساله ی شهر تهران رابطه وجود دارد .

۳ ـ بین عنصر تعهد سبکهای عشق و رضایت زناشویی زنان متأهل خانه دار ۴۵ ـ ۳۰ ساله ی شهر تهران رابطه وجود دارد .

تعریف واژه ها

تعاریف مفهومی

تعریف سبکهای عشق :

روابط صمیمانه سه عنصر فعال دارد : تعهد ۱ ، صمیمیت ۲ و شهوت ۳  . وجود یا عدم وجود هر یک از این عناصر است که ماهیت روابط صمیمانه را معین می کند . حال به توصیف سبکهای مختلف عشق می پردازیم :

علاقمندی  که مستلزم صمیمیت است اما تعهد یا شهوت در آن وجود ندارد .

دلباختگی ۱ عاشق شدن در اولین نگاه است . در دلباختگی شهوت وجود دارد ولی این رابطه آنقدر عمیق نمی شود که درآن تعهد و صمیمیت ایجاد شود .

عشق تهی۲ بدون صمیمیت و شهوت است . عشق تهی در روابط کسل کننده ایی وجود دارد که زوجین بی حوصله یا صرفاً به علت نداشتن  اعتقاد به طلاق در کنار هم می مانند .

عشق خیالی ۳ که ترکیبی است از میل جنسی و صمیمیت ، رابطه ایی عمیق بدون تعهد است .

عشق ابلهانه۴  ، عشق هالیودی است . زن و مرد دیوانه وار عاشق همدیگر می شوند ، بدون شناخت واقعی از یکدیگر ازداوج می کنند .

عشق رفاقتی ۵  ، صمیمیت و محبت توام با تعهد بدون شهوت است . این عشق رابطه ای دوستانه و طولانی مدت است . عشق رفاقتی ، عشق افلاطونی یا زناشویی صمیمانه بدون میل جنسی است .

عشق کامل ۶ رابطه ایی ایده آل شامل شهوت ، تعهد و صمیمیت است . ( کلینکر،  ۱۳۸۳ )

 تعریف رضایت زناشویی :

احساسات عینی از خوشنودی ، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن و شوهر هنگامیکه همه جنبه های ازدواج آنها را در نظر می گیرند . ( هاکنیز ، ۱۹۸۶ ، به نقل از اولسون ۱۹۸۹ )

تعریف ازدواج :

در قانون ، ازواج یک قرارداد تلقی می شود :«  اتحاد داوطلبانه یک مرد و زن برای تمام عمر» . ( پورافکاری ، ۱۳۷۳ )

تعریف عشق :

تعریف عشق به صورت دقیق بسیار مشکل است . رادو[۱]عشق را واکنش هیجانی مستمر نسبت به یک منبع لذت معلوم تعریف کرده است .

( پورافکاری ، ۱۳۷۳ )

تعریف شهوت [۲] :

در نظریه فرویدی به مجموعه غرایز نگاهدارنده زندگی گفته می شود . ولی در پژوهش حاضر ، به احساسی که به طور اختصاص از آلت تناسلی بر می خیزد یا به طور کلی برانگیختگی جنسی گفته می شود . ( پورافکاری ، ۱۳۷۳ )

تعریف عملیاتی

تعریف سبکهای عشق : سبکهای عشق عبارتست از نمره ایی که فرد در آزمون عشق استرنبرگ[۳] کسب می کند .

تعریف رضایت زناشویی : عبارتست از نمره ی بدست آمده ی فرد در آزمون رضایت زناشویی (ENRICH ) که نشانگر رضایت نسبی زناشویی نسبی و متوسط به بالای فرد می باشد .

فصل دوم

تعریف عشق :

تعریف دقیق عشق مشکل است . رادو عشق را واکنش هیجانی مستمر نسبت به یک منبع تعریف علوم تعریف کرده است . طبق این تعریف انواع عشق وجود دارد . مادر : جنسی ، پدر و مادری ، فرزندی ، برادروار ، اتکایی ، خودشیفته . همچنین عشق برای گروه مکتب و مملکت . آرزوهای وصال شی ء محبوب از مشخصات عاشق شدن است . رشد تمایلات جنسی و رشد توانایی دوست داشتن تأثیر متقابل به همدیگرند وقتی کسی با حداقل ترس و تعارض قادر به دادن گرفتن محبت است می توان گفت که ظرفیت به قراری روابط صمیمیانه را با دیگران ندارد وقتی هم دیگر رابطه ای صمیمانه است  فعالانه برای رشد  معشوق می کوشد . عشق پخته به غیر همجنس با صمیمیت مشخص است ، که از صفات ویژه روابط بین زن و مرد است . کیفیت صمیمیت در روابط جنسی پخته چیزی است که رولومی آن را “دریافت فعالانه” خوانده است که در آن شخص در عین حال که عشق می ورزد ، اجازه می دهد که به او عشق بورزند . این توانایی نشان دهنده آگاه عمیق از عشق به دیگری و نیز برای خود فرد است ، در چنین روابط ی عاشقانه ، سکس به عنوان ” کاتالیزور” عمل می کند . رولومی ارزش های عشق جنسی را به گسترش خویشتن شناسی ، تجربه شفقّت و مهربانی ، افزایش غرور و اظهار وجود به آگاهی در لحظه های ارگاسم ، حتی از دست دادن احساس جدا بودن از معشوق تشبیه کرده است . در چنین موقعیتی است که سکس و عشق متقابلاً همدیگر را تقویت می کنند و بصورتی سالم در هم می آمیزند . برابری فزایندن دو جنس تأثیر عمیق در انتخاب معشوق دارد . شخص به دلیل گوناگون به سوی یک معشوق و همسر کشانده می شود . یکی از این دلایل ممکن است جاذه جسمی خالص باشد که معمولاً در برقراری رابطه ای قوی مؤثر است . دلیل دیگر ممکن است آرزوی یافتن معشوق بی عیب و نقص باشد که خصوصیات او یادآور ویژگی های دلخواه والدین شخص یا فرد مهمی در زندگی گذشته او خواهد بود ، که در عین حال منبع محبتی برای او به شمار می رفته اند . سایر دلایل هیجانی در انتخاب همسری از انواع گوناگون الگوهای نوروتیک در شخصیت خود فرد ناشی می گردد. مثلاً ممکن است شخص همسری را به خاطر حفظ غروری و ایمنی خود انتخاب کند تا در ارضاء  احساسات عاشقانه . زنی که خود را از نظر جنسی فاقد جذابیت تصور می کند ، مردی را انتخاب می کند که فعل پذیر و قابل اتکا بوده و درعین حال فاقد جذابیت است و نیازی برای رقابت با زنهای دیگر را ضروری نخواهد ساخت . مردی که در مردانگی خود تردید دارد ممکن است رو به سوی زنی آورد که از جاذبه ی جنسی بسیار بالاتری برخوردار است امّا در واقع چندان نیازی به انگیزه جنسی قوی و عملکرد استثنایی مرد ندارد . اساساً این مایه های نوروتیک در تمام شخصیت ها وجود دارد و شاید در همه موارد انتخاب همسری ردیابی آنها را می توان یافت ( مگر ازدواج هایی که زن و مرد حتی بدون دیدن همدیگر تن به زندگی مشترک تن می دهند. وقتی این مایه ها تسلط می یابند و طرفین به طور عمد به مبادله الگوهای استثمار می پردازند ، تا وقتی نیازهای مکمل ارتباطی از ایجاد احساس ایمنی و رضایت کافی در می مانند ، ناراحتی و اضطراب روی داده و ممکن است رابطه از هم بگسد .

مراحل عشق :

اولین مرحله  ( شیفتگی ) :

در ابتدا بسیار مهم است که بتوانیم شیفتگی را از برانگیختگی جنسی تشخیص دهیم درک تفاوت این دو بسیار مهم است . برانگیختگی جنسی تنها در جهت ارضای جنسی است . انسانها می توانند تمایل شدیدی به داشتن ارتباط جنسی با شخصی داشته باشند ، بدون اینکه عشق و عاطفه ایی در کار باشد . وقتی تحریک جنسی می شوید ، شاید هر شخصی بتواند شما را ارضا کند و این حس را تسکین دهد . اما شیفتگی متفاوت است . شیفتگی با توجه خاص فردی خاص مشخص می شود . وقتی شیفته کسی می شوید ، تنها او می تواند موجب احساس رضایت و شادمانی در شما شود . وقتی با او روبرو می شوید ، اولین علامت تشدید علاقه است و از همکاری و بودن در کنار او احساس لذت می کنید . اغلب اوقات شیفتگی با احساس محبت و آرامش در حضور یکدیگر آغاز می شود . در مراحل بعدی ، در هنگام رویاوریی با آن شخص ضربان قلب شما تغییر می کند و بشدت احساس هیجان می کنید و حس می کنید نیرو و توان خارق العاده ای دارید . پس از مدتی ، جدایی از او موجب اضطراب و نگرانی و بی قراری زیادی در شما می شود. وقتی از او دور هستید  دائماً در فکر او هستید . رویاپردازی می کنید یا به ترانه ای که شما را به یاد او می اندازد ، گوش می دهید . در نهایت می اندیشید که چگونه زمان بیشتری را با هم سپری کنید . ممکن است در حضور محبوب خجالت بکشید ، ناشیانه رفتار کنید و یا حتی در ادای جملات ساده با مشکل روبرو شوید . اضطراب و هیجان موجب می شود کف دستان عرق کند ، ضربان قلبتان سریع ترشود و التهاب شدید درونی پیدا کنید . در این هنگام اضطراب و نگرانی ناشی از عدم اطمینان نسبت به احساس شخص مقابل کاهش می یابد . شیفتگی در شروع ترس را نمی شناسد . پژوهشگران متوجه شده اند که در هنگام شیفتگی و احساس جاذبه شدید ، ترشح آمفتامین ها افزایش می یابد و این انباشتگی آمفتامین در هورمونهای عصبی ، موجب تفکر خوش بینانه ، غیرواقع گرایانه و بدون ترس می شود . جای تعجب نیست که عاشق نسبت به نقاط ضعف محبوب بی توجه می شود ممکن است به دوستان بگویید که می دانی او اهل زدو خورد و دعواست ؟ ”و در پاسخ می گوید: اما با من این چنین رفتار نخواهد کرد .“ هشدارها یا  هر نوع مشکلی تنها تأثیر عشق را شدت می بخشد چون در ترشح هورمونها تغییر ایجاد شده و در واقع مولکول عشق فعال شده است   همانگونه که در ترشح هورمونها در هنگام ترس و احساس خطر ناخود آگاه افزایش می یابد . در هر موقعیت جدید زمانیکه شروع به بررسی موقعیت می کنیم که آیا ایمن و مطمئن است یا نه ، در صورت احساس نا امنی ، بدن ما خودش را برای دفاع یا محافظت از خود آماده می کند . ضربان قلب افزایش می یابد ، توجه و گوش به زنگی زیاد می شود ، خون به صورت می دود و کف دستها عرق می کند ابتدا ضربان قلبتان به ۹۵ بار در دقیقه می رسد و سپس آدرنالین ترشح می شود .در اثر ترشح آدرنالین انرژی تان افزایش می یابد و تهییج می شوید در ابتدا که عاشق می شوید این فرایند تا حدودی لذت بخش است اما موجب تغییرات شدید نیز می شود . مولکول عشق یعنی ترشح دوپامین و نوراپی نفرین چنان عکس العمل های هیجانی شدید و پر قدرتی ایجاد می کند که حتی می تواند سبب تغییر موقت شخصیت شود.به عنوان مثال ، شخصی که عمیقاً اهل مطالعه و درونگری است ، خودش را با تفریحات خارج از خانه سرگرم می کند . به همین دلیل متوجه می شویم که عشاق گاهی از عملکرد خودشان نیز متعجب می شوند یا اینکه تحت تأثیر احساس عشق می تواند به راحتی و بدون پرده صحبت کنند . عشق افراد منزوی را اجتماعی و افراد کم حرف را پر حرف می کند و موجب احساس شادمانی می شود.

ورود به ارتباط جنسی:

نیاز به مطالعه ریادی نداریم تا متقاعد شویم انرژی جنسی در حالت شیفتگی قدرت زیادی دارد . اما عصب شناشان می گویند که میل شدید همراه با شیفتگی نتیجه مستقیم فعال شدن ترکیبات هورمونی عشق است . مولکول عشق (ترح دوپامین و نوراپی نفرین)، میل جنسی را تحریک می کند . و اشتیاق به برقراری ارتباط جنسی افزایش می یابد .دوپامین موجب افزایش لذت ناشی از ارتباط جنسی و وادار کردن ما به دوباره خواستن آن می شود . نوراپی نفرین مسئول تبدیل احساس شیفتگی به تمایل به ارتباط جنسی است .این عامل بخوبی توضیح می دهد که چرا اغلب اوقات عاشقان ادعا می کنند که ما فقط دوست هستیم ولی یکبار همه چیز را به هم می ریزند ووارد ارتباط جنسی می شود.

نقش مسایل زیستی و هورمونی:

شیفتگی مرحله طبیعی و مورد نیاز برای جلب جنس مخالف ، ازدواج و پرورش فرزندان سالم است برای رسیدن به این هدف باید همسری انتخاب کنید که علائم ژنیتیکی شما سازگار باشد اگر چه پژوهش های اولیه این مسأله را تأیید نمی کرد ، دانشمندان کشف کردند که بدن انسان قادر به تشخیص ‎‎‎‎‏‏‏‍‍‍‍‍‍‍» «”DNA ” مشابه از نا مشابه است . به عبارت دیگر ، بدن انسان توانایی دارد که موارد موافق و ناموافق ژنها را تشخیص دهد . اورسلاگودنیاف [۱] پژوهشگر دانشگاه واشنگتن ، دریافت که ژنها انسان به ویژه آنهایی که مسئول کنترل سیستم ایمنی بدن هستند ، ما را به سوی انتخاب افرادی با ساختار ژنیتیکی  متفاوت می کشاند . به همین دلیل است که احساس کشش جنسی نسبت به برادر یا خواهرمان نداریم . در زیر به نحوه کارکرد این قانون می پردازیم .

بخشی از «DNA »آنتی ژن لیپنوسیب ( اچ ، ال، اِ ) نام دارد که ناظر و کنترل کننده سیستم ایمنی بدن است . (اچ ، ال ، اِ ) هر فردی برای تعداد محدودی از بیماری ها کد گذاری شده است و این کد گذاری از طریق « دی. ان ، اِ » به فرزندان منتقل می شود . حال اگر افراد با اشخاص با کدهای ( اچ. ال .اِ )متفاوت ازدواج کنند، فرزندانشان به تعداد بیشتری از بیماریهامصونیت خواهند داشت . چنین کشفی موجب ایجاد تحول بسیار بزرگی در مورد ازدواج بین افرادی با کدهای « دی ، ان، اِ »  نا مشابه آشکار می شود . در نتیجه ی چنین امری ، وقتی با شخصی ملاقات می کنیدکه « دی. ان. اِ » مناسب با شما دارد ، احساس جاذبه می کنید . این جاذبه« کشش شیمیایی » نام دارد . این جاذبه به طور ساده پاسخ فیزیولوژیکی بدن در مقابل اتصال به ژنی همتا است. در این هنگام مغز ما علایمی از سال می کند که به شخص نزدیکتر شویم.

پژوهش  اثبات کننده:

کلوز ودکایند [۲]، پژوهشگر سویسی، با انجام پژوهشی اطلاعات مهم و مفیدی درباره جاذبه و کشش زیست شناختی و شیمیایی در افراد به دست آورد . او می خواست بدانکه آیا تفاوتها (دی، ان ،اِ )بر ترشحات هورمونی و میزان جاذبه ی افراد بر یکدیگر مؤثر است یا خیر . گروه آزمایشی شامل یکصد مرد و زن جوان بود . به مردان عرق گیری پنبه ای و تمیز داده شد تا دو شب متوالی به هنگام خواب آن را بپوشند. در طی این مدت می بایست از غذاهای تند ، الکل ، سیگار و ارتباط جنسی خودداری می کردند . در طول روز لباسها در جعبه ای مهر و موم شده نگهداری می شد و پس از شب دوم به آزمایشگاه منتقل شد . در اتاقی دیگر از هر زن خواسته شد هر یک از لباسهای مردان را بو کنند و آنها را بر اساس اینکه آیا لباس برایشان از نظر جنسی تحریک کننده یا مطبوع است و یا بسیار تنفرانگیز ، طبقه بندی کند . مطالعه زمانی انجام شد که زنان در مرحله ی تخمک گذاری بودند و در این زمان به بو و تحریک جنسی بسیار حساس هستند .

نتیجه این مطالعه نشان داد که زنان لباس مردی را مطبوع ارزیابی کردند که از نظم ( اچ ، ال ، اِ ) بیشترین تفاوت را خودشان داشت . به عبارت دیگر ، هر زن بیشتر مجذوب بوی مردی می شد که دی ان اِ او کمترین شباهت را با ( دی ، اِن ، اِ ) خودش داشت . این نتیجه اثبات می کند که چرا شما فردی را بسیار جذاب می دانید در حالیکه  نظر شخص دیگری با شما متفاوت است و نیز اینکه چراگاهی جلب بیش از یک نفر می شویم . این حقیقت وجود دارد که جاذبه ی بدنی و کشش شیمیایی بین دو نفر بیش از هر عامل دیگری در جذب افراد به یکدیگر نقش دارد . وقتی شخصی را با خصوصیات ( دی ، اِن ، اِ ) متفاوت ملاقات می کنید ، مراکز لذت بخش در مغز آگاه می شوند و انتقال دهنده های عصبی یعنی هورمونهای بقیه کار ار انجام می دهد . این فرایند جذب کاملاً طبیعی و ناشی از کشش هورمونی است .

متأسفانه وجود چنین قانونی موجب جذب افرادی با خصوصیات اخلاقی مشابه یا جذاب نمی شوند . ممکن است بشدت جذب یک فرد ابله شوید ، فقط تنها به علت کشش شیمیایی ، باید به این نکته توجه کنید که دلیلی وجود ندارد اگر شخصی از نظر جنسی برای شما جذاب بود ، سازگاری اخلاقی نیز با شما داشته باشد . اگر برای معنای شیفتگی به فرهنگ لغت و بستر نگاه کنید ، با تعریف زیر مواجه می شوید :

۱ ) فقدان قضاوت درست ، حماقت .

۲) کاملاً با عشق یا عاطفه ای ابلهانه .

۳ ) پیش بینی از روی اطلاعات ناقص .

توضیح شماره ی سه کمک می کند تشخیص دهیم که همه ی ما می توانیم جذب بیش از یک شخص شویم . که این حقیقت زیست شناختی است . حال نحوه کنترل ما ، قضاوت دیگران را نسبت به ما شکل می دهد .

مرحله ی دوم ( پس از اتمام شیفتگی ، عشق حقیقی شروع می شود ) :

برای اغلب اشخاص ، انتهای مرحله ی شیفتگی با تجربه ی عدم توافق یا دعوای عشاق همراه است . اما وجود چنین تحولاتی برای رسیدن به مرحله ی پس از شور و هیجان و تجربه ی عشق حقیقی ضروری و به صورت تدریجی است . این تغییرات کوچک در طول زمام هویدا می شوند از جمله :

· در ماههای اول و در مرحله ی شیفتگی ، خواسته های یکسان داشتید اما اکنون چنین نیست .
· بعضی از عادات همسرتان که در ابتدا کمی برایتان ناخوشایند بود ، اکنون برایتان آزاردهنده می شود .
· کسی که همه ی برنامه هایش را متوفق می کرد تا با شما باشد ، ناگهان نمی تواند طوری برنامه ریزی کند که هر شب باشما باشد .
· ابتدا بی هیچ محدودیتی شخصیتی دهنده داشتید . اما دیگر نمی خواهید چنین باشید ، چون احساس می کنید به همان میزان که می دهید ، دریافت نمی کنید .
· شروع به دیدن عیوب او می کنید ، مسایلی که قبلاً در او نادیده می گرفتید .
· ارتباط جنسی کمتری دارید و در هنگام برقرای ارتباط ، مدت زمان زیادی طول می کشد تا برانگیخته شدید و گرمی و حرارت اولیه را ندارید.
· از همه بدتر ، دیگر جنبه های مثبت را در نظر نمی گیرید و در عوض قضاوتهای منفی می کنید .

پایان مرحله ی شیفتگی می تواند با رفتارهای متفاوت مشخص شود ، از پذیرش ملایم گرفته تا زیر سئوال بردن ارتباط . در زوجهایی که با عشق شدید شروع نکرده اند ، ممکن است گذر از مرحله ی شیفتگی به مرحله ی پس از آن به آرامی و با بروز کمترین مشکلات صورت گیرد . اما زوجهای عاشق توقع همان عشق و میل و کشش جنسی هنگام شیفتگی را دارند که موجب می شود تصور کنند عشق بین آنها کاملاً از بین رفته است . این می تواند منجر به این باور شود : « من همسرم را دوست دارم اما عاشق نیستم » . این یکی از نشانه های بارز ورود به مرحله دوم است .

اغلب زوجها در ابتدا و به هنگام عاشقی ، احساسات شدید و مهار ناپذیری دارند ، اما در گذشت چند ماه این احساسات فروکش می کند . علاوه بر تجربه ، پژوهشها نشان می دهد که ورود به حالت خنثی اغلب بین ۶ ماه تا ۲ سال از زمان ازدواج رخ می دهد . دانشمندان علم اعصاب معتقدند که مغز نمی تواند تا ابد و به صورت همیشگی این حالت اشتیاق و شور و هیجان بسیار بالا و دیوانه وار را حفظ کند ، زیرا گیرنده های عصبی موجود در مغز به میزان آن عادت می کنند . به هر حال علت کاهش شیفتگی هر چه باشد ، همه ی ما دیر یا زود آن را تجربه می کنیم و نشاط و رضایت فوق العاده تبدیل به آشکاری واقعیت و درک آن می شود . ورود بعضی افراد به این مرحله با ناامیدی همراه است . اگر چه ورود به آن می تواند تهدیدآمیز باشد ، زمان تصمیم گیری برای جدایی نیست ، بلکه فرصتی است برای برطرف کردن موانع .

کاهش میل جنسی و پژوهش مربوط به آن :

مشکلات متداولی پس از ورود به مرحله ی بعد از شور و هیجان وجود دارد که نمی توان براحتی با برگشت به اعمال مرحله ی قبل حلشان کرد ، کاهش میل جنسی ، یکی از این موارد است . در آغاز آشنایی ، طبیعت شما را به نزدیک شدن سوق می دهد . بنابراین عشق ، شور جنسی تان را برمی انگیزد . این بزرگترین دلیل تحریک جنسی در ماههای آغاز آشنایی است . اما با گذشت زمان ، به آرامی شروع به کاهش می کند . تا سال دوم هنوز انگیزه ی جنسی وجود دارد ولی بتدریج میل جنسی تان به سطح طبیعی یا قبلی برمی گردد. میل جنسی طبیعی در افراد مختلف متفاوت است .

سالهاست که دانشمندان نشان داده اند میل جنسی در مردان با میزان هورمون تستسرون همبستگی دارد . این هورمون در بیضه ها و غددفوق کلیوی ترشح می شود . در حالیکه همبستگی بسیار بالایی بین میزان ترشح تستسترون و میل جنسی در مردان وجود دارد ، نقش این عامل در میل جنسی زنان رد شده است . سپس در اوایل سال ۱۹۹۰ ،دکتر بارباراشروین ، محققی در دانشگاه مک گیل در مونترال ، نتیجه ی مطالعاتش را منتشر کرد . تحقیقات او نشان داد در زنانی که تستسترون دریافت کرده اند ، تمایل جنسی و برانگیختگی جنسی و ارگاسم بالایی گزارش شده است . در واقع وجود تستسرون در زنان به میزان تمایلات جنسی آنان را افزایش می دهد .

مشکل اینجاست که حالات اشتیاق جنسی در زمان شیفتگی این باور غلط را در ما ایجاد می کند که همیشه باید این چنین باشد . ولی در عمل چنین نیست و ما فقط از این مرحله عبور می کنیم . پس از اینکه در دوران شیفتگی هر دو نفر میل جنسی شدیدی داشتند ، در نهایت به حالت طبیعی خود بر می گردند . و عدم شناخت این واقعیت ، موجب ایجاد مشکلات متعددی در ارتباط زناشویی می شود . توجه داشته باشید که نباید کم شدن میل جنسی را نقص و نابسندگی تعبیر کنیم . بسیار غیر واقع گرایانه است که توقع داشته باشیم دو شخص متفاوت ، خواسته ها و گرایشهای همانند و همسطح داشته باشند . باید درک کنیم که اختلاف سلیقه و میل جنسی صرفاً تحت تاثیر ساختار ژنتیکی و زیستی افراد است . بدون آگاهی از دلایل این امر،  افراد در مرحله ی پس از شیفتگی ، دچار گیجی و خشم و ناامیدی می شود .

مرحله سوم :

مرحله ی کشف ( جمع آوری اطلاعات ـ مشخص کردن نقشها ـ ساختن اعتماد)

۱ ) حقیقت مهم درباره ی عشق این است که عشق همواره در حال تغییر است . در طول زندگی و در طی ارتباط شرایط زندگی و اشخاص دائماً در حال تغییرند . عشق باید به حدی انعطاف پذیر باشد که بتواند با اطلاعات جدید ، نقشهای جدید و شیوه های جدید ، عشق ورزی ، منطبق شود . اغلب نادیده گرفتن و عدم کشف تغییرات جدید موجب تضعیف ارتباطات عشقی می شود . اگر زوجها به بررسی نیازهای جدید و سازگاری با آن نپردازند ، با شکل روبرو می شود و مسیر روشنی برای خلق عشق مورد نظر شما ارائه می دهد . جهت دادن به مرحله ی کشف علاوه بر هیجان آور بودن ، چالش برانگیز نیز هست .

مرحله ی کشف زمانی است که شروع به جمع آوری اطلاعات درباره ی خود و همسرتان می کنید و مشخص می کنید در دنیای واقعی می خواهید به چه نحو در کنار یکدیگر باشید . از آنجا که عشق برای افراد یکسان نیست و هر زوجی دارای ویژگیهای خاص خود هستند، تنها با بررسی نیازهای خود و همسرتان می توانید به چگونگی رابطه تان پی ببرید . صرف وقت برای مرحله ی کشف به شما کمک می کند تعیین کنید هر کدام از شما از ارتباط مشترک چه می خواهید . این فرایند اگر چه همیشه آسان نیست ، می تواند سرشار از شیفتگی باشد.

زوجهایی که شتابان از مرحله ی کشف می گذراند و فرایند جمع آوری اطلاعات را نادیده می گیرند ، احتمال ادامه ی ارتباط و دوام عشقشان را کاهش می دهند . وقتی هنوز در مرحله ی شیفتگی هستید ، تعهد دادن موجب نادیده گرفتن مرحله ی کشف و منجر به اتخاذ تصمیمات تاسف بار می شود . در حالت فقدان عشق رمانتیک ، قادر نادیده گرفتن به جذب اطلاعات ضروری نیستید . شما نیاز دارید پس از فروکش کردن شور و هیجان زیاد با گذشت زمان ، بتدریج تصویری در درست از همسرتان به دست آورید و مشخص کنید که آیا هر دوی شما ارزشها و خواسته های همانندی دارید یا خیر .

۲ ) در طول چند دهه ی قبل ، موضوع شناخت و مشخص کردن نقشها در ارتباط مشترک هرگز در هیچ کتابی درباره ی عشق مورد توجه قرار نمی گرفت ، چون نقشها از قبل تعیین شده بود : از مردان انتظار می رفت نان آور ، مهیا کننده و حمایت کننده باشند و از زنان انتظار می رفت خانه دار ، تربیت کننده و شریک جنسی باشند . اگرچه در تعهد ازدواج ، هر دو وظایف بلند مدت را متقبل می شدند و نیازهای مورد نظرشان از طریق این نقشها برطرف می شد . تنها ویژگی  « کشف » نادیده گرفته شده بود که چطو هر دو بخوبی نقشهای مربوط به خودشان را ایفا کنند . بنابراین در مرحله ی کشف باید زوجین به بررسی نقشها و نحوه‌ اجرای درست آنها بپردازند .

۳ ) عشق حقیقی بر اساس اعتماد شکل می گیرد . اگر از زوجهای موفق بپرسید چه چیزی آنان را در شرایط دشوار و مشکلات کاری و دوری مسافت در کنار همسرتان نگه می دارد ، پاسخشان « اعتماد »  است . زوجهای خوشبخت حتی در غیاب یکدیگر وفادار هستند . این اطمینان فرا سوی اعتمادی رشد می یابد که بین خودشان ساخته اند . زمانیکه لایه های نارضایتی را در ازدواج کنار می زنیم ، فقدان اعتماد اغلب در مرکز آن وجود دارد . بدون اعتماد در روابط زناشویی ، همواره با اضطراب زندگی ادامه می یابد ، که نهایتاً می تواند منجر به اختلاف ، کناره گیری ، تحمل فشارروانی ، وسواس و موارد غیرمنطقی دیگر شود . بنابراین زوجین در مرحله کشف به اعتماد مورد نیاز می رسند و در غیر اینصورت رسیدن به مرحله ی بعد ممکن نیست .

مرحله چهارم ( گسترش تعهد ) :

تعهد به شما فرصت می دهد تا توسط شخصی دیگر بدرستی شناخته شوید . امروز ازدواج و تعهد را فشارآور می دانند و دائماً آمار بالای طلاق و میزان پایین ازدواج روبرو هستیم . افزایش تعداد افراد مجرد گویای دیدگاه اشتباه در مورد ازدواج از تعهد نسبت به یکدیگر است . متأسفانه اغلب مردم از لذت رضایت ناشی از عشق طولانی بی خبرند . اغلب افراد نسبت به تعهدی دیدی یک بعدی دارند : یعنی شما یا به یکدیگر تعهد دارید یا ندارید . در این مفهوم تعهد تنها بسادگی به با یکدیگر بودن اشاره می کند . اما باید بدانید که تعهد چیزی بیشتر از زندگی کردن است زیر یک سقف و ایفای نقش همسر است . دو نوع تعهد وجود دارد : تعهد برای بودن با یکدیگر و تعهد برای ارتباط داشتن . برای گسترش تعهد و نیز عمیق تر کردن پیوندتان، توجه به هردو بعدی ضروری است .

دکتر اسکات استنلی و همکارانش در دانشگاه دنور ، پژوهشی مهم در زمینه ی هسته اصلی تعهد انجام داده اند . دریافته هایشان تمایز روشنی بین آنچه آنان تعهد اجباری و تعهد اختصاصی نامیده اند . وجود تعهد اجباری به معنای فقط اجبار ارتباط به منظور مصون ماندن از پیامدهای بیرونی آن است . پیامدهایی مانند از دست دادن اموال ، از دست دادن موقعیت اجتماعی ، مورد سرزنش قرار گرفتن توسط دیگران و تنها شدن . اما تعهد اختصاصی به معنای بودن با یکدیگر به دلیل عشق ، خشنودی و سرمایه گذاری عاطفی است . افراد دارای تعهد اختصاصی به گونه ای رفتار می کنند که مطمئن شوند ارتباط برای هردو طرف ارضاء کننده و رضایت بخش است . آنان از ارتباط برای مقابله با فشار روانی دنیای بیرون استفاده می کنند و در طول زندگی شان از آن محافظت می کنند . تعهد اختصاصی بخشی از حقیقت عشق است ، در حالی که تعهد اجباری با عشق میانه ای ندارد.

 تعریف رضایت زناشویی :



۱- ursulaGoodenongh

[۲]- Clanse wedekind

 

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نفقه
  • مقاله ازدواج وطلاق
  • مقاله ازدواج در اسلام
  • مقاله آگاهی دینی و ازدواج جوان
  • مقاله ازدواج در عربستان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.