مقاله نور در گرافیک

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله نور در گرافیک

تعداد صفحات :۷۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 

چکیده

نور یکی از مهمترین عناصر بصری است . بسیاری از طراحان و معماران در طرحهای خود سعی در استفاده بهینه از منابع نور و نحوه تابش آن دارند .حتی در خرید و فروش منازل مسکونی نیز جهت تابش نور یک عامل بسیار مهم در قیمت خانه محسوب می شود . زیرا روشن بودن اتاق ، شادی و نشاط آورده و کم بودن نور حالت غم و در خود فرو رفتن و افسردگی می آورد .

در بررسی آثار هنری نیز به خوبی مشهود است که نور بیشترین حس را در آثار هنری ایجاد می کند . اوج احساسات عاطفی هنرمندان به وسیله نور به تصویر کشیده شده است .

در عصر حاضر از انواع طراحی نوری برای ایجاد روشنایی روزمره استفاده می شود که قسمتی از این طراحی نوری در اختیار طراحان گرافیک قرار گرفته است.

نور و پرتو های آن از ویژگی های بسیار بالایی برخوردار هستند. که از این ویژگی می توان در نور پردازی داخلی یا خارجی، یک ساختمان، یک خیابان یا یک شهر استفاده کرد.

در این تحقیق سعی شده است که طراحان با نور پردازیها و کاربرد آنها در تبلیغات و استفاده درست از وسایل نور پردازی در جایگاه مناسب با خصوصیات خاص آن آشنا شده و در رشته ی کاری خود حضور مثبت یابند و کارهای نفس به جا گذارند.

در عصر حاضر علاوه بر استفاده از تجهیزات ساده نور پردازی استفاده از سیستم های LED،LCD،DLP، برای نور پردازی استفاده میشود این دستگاه  ها علاوه بر نور پردازی میتوانند به طور همزمان به کامپیوتر ارتباط یافته و با برنامه حساب شده عمل نمایند .

در تبلیغات این سیسنم ها جایگاه خاصی یافته اند به طوری جدا کردن آنها از تبلیغات محیطی غیر قابل تصور است.

امروزه باید طراحان ما اطلاعات در مورد این وسایل و تجهیزات داشته باشند ولی متاسفانه پژوهش های زیادی در این زمینه به عمل نیامده است در صورتی که نور در گرافیک می تواند  عامل مهمی در این زمینه باشد.

گرافیکهای پویا می تواند تأثیر زیادی بر روی مخاطب و بیننده داشته باشد، سیستمهای Dlp قابل اتصال به سیستمهای صوتی نیز می باشد. و می تواند صوت به کمک عامل بصری بیاید. باشد که این تحقیق در این زمینه اثر گذار باشد.

 

واژه های کلیدی: طراحی نوری، گرافیک، نور پردازیها ، تبلیغات، Dpi

فهرست مطالب

چکیده   ۱
مقدمه   ۳
بیان موضوع   ۵
جنبه فیزیکی و جنبه روانشناختی   ۵
اهداف تحقیق   ۶
اهمیت و ضرورت  موضوع   ۶
تعریف اصطلاحات و واژه ها   ۷
پیشینه تحقیق   ۸
نور و انواع آن   ۹
تأثیرات نور :   ۱۱
تأثیر نور بر روی جسم انسان:   ۱۲
ارزش و زیبایی نور :   ۱۴
منابع روشنایی   ۱۶
منابع نور مصنوعی   ۱۶
انواع لامپ ها   ۱۷
لامپهای دوار- کروی :   ۱۷
لامپهای خطی   ۱۷
نورهای نقطه ای   ۱۷
لامپ های کم مصرف   ۱۸
جنبه های فیزیکی و روانشناختی نور   ۱۸
جنبه فیزیکی نور   ۱۹
جنبه های روانشناختی نور   ۱۹
جهت نور   ۲۰
کمیت نور   ۲۳
کیفیت نور   ۲۳
نور مستقیم   ۲۴
نور غیر مستقیم   ۲۴
نورپردازی   ۲۶
ایجاد جلوه در اشیاء به وسیله نور پردازی   ۳۰
متداول ترین نوع نورپردازی   ۳۱
نورپردازی شاعرانه   ۳۲
سیستم های نورپردازی   ۳۴
پروژکتور   ۳۵
LCD (Liquid Crystal Display)   ۳۶
روش ساخت: LCD   ۳۹
(شکل۹) ساخت مانیتور LCD   ۳۹
LED ها و کاربرد آن   ۴۳
ویژگی های LED ها   ۴۵
استفاده از  LEDها در تبلیغات   ۴۸
(Digital light processing) DLP   ۵۱
تفاوت های سیستمLCD   و DLP از لحاظ کیفیت و کنتراست رنگ:   ۵۷
جایگاه سیستم  DLP در تبلیغات:   ۶۰
استفاده در نمای ورودی و داخلی ساختمان   ۶۱
نتیجه گیری و پیشنهادات   ۶۲
منابع و مأخذ   ۶۶

مقدمه

همراه با رشد جمعیت و نوآوری های جدید در عرصه علم و صنعت، نیاز به تبلیغات روز به روز افزایش یافته است. و با وجود ظهور تکنولوژی ، قابلیت های متعددی در این زمینه به وجود آمده است.

انسان همواره در کوشش متعادل ساختن زندگی و طبیعت از طریق خلق آثار هنری بوده است.

موندریان می گوید : زمانیکه طبیعت و انسان به تعادل برسند هنر از بین خواهد رفت و اصولاً هر چه زمان جلوتر برود، نارسائیها و عدم تعادل اشیاء موجود در طبیعت بیشتر خواهد شد.

این انسان است که با استفاده از اختیارات خود به طبیعت نظم و هماهنگی می دهد و در آن تنوع ، تعادل و انگیزه ایجاد می کند. مثلاً وقتی تابش یک نور یا یک رنگ انسان را متاثر می سازد احساس او را بر می انگیزد و او را دگرگون می کند. این دگرگونی هم می تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم منفی.

او می تواند نورها و رنگهایی را انتخای کند که مطابق امیال و سلایق او باشد و بدینوسیله یک تعادل و توازن در طبیعت به وجود آورد. تا به این تعادل و توازن تضادهای منفی طبیعتی را بالان دهد تا انسان راحت زندگی کند، و در زندگی خود احساس آرامش نماید.

فرض کنید در نور پردازی یا نقاشی فضای یک بیمارستان از یک نور یا رنگ غلط و منفی استفاده شود. طبعاً نمی توان در چنین جایی انتظار بهبودی و سلامت بیماران را داشت.

امروز طراحان با استفاده از وسایل و طراحی نور پردازی ، آثار خود را به نتیجه مطلوب می رسانند و به آنها جلوه خاص می بخشند.

بطور کلی نورپردازی در عصر حاضر در گرافیک محیطی از اهیمت خاص برخوردار است و شرکت های سازنده تجهیزات آن در پی رقابت با یکدیگر هستند و هر روز کالای جدیدی را به بازار عرضه می کنند، که یک طراح باید با ویژگی هر یک از اینها آشنا شود.

در این تحقیق طراح می تواند ضمن آشنایی با جنبه های فیزیکی و روانشناختی نور، با نور پردازی متداول و تجهیزات آن آشنا شود و بادرک ضرورت یادگیری به سراغ آن برود.


بیان موضوع

نور و پرتو های آن از ویژگی های بسیار بالایی برخوردار هستند. که از این ویژگی می توان در نور پردازی داخلی یا خارجی، یک ساختمان، یک خیابان یا یک شهر استفاده کرد.

نور از دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرد:

جنبه فیزیکی و جنبه روانشناختی

در جنبه فیزیکی نور می توان با خصوصیات نور و پرتوهای آن آشنا شد و عکس العمل پرتوها را مورد بررسی قرار داد. و دانستن این موضع که نور بر خط مستقیم حرکت می کند، ویژگی مهمی است که می تواند به طراحی کمک زیادی بکند.

و اما جنبه روانشناختی؛ نور را از نظر تاثیر آن بر روی جسم و روح انسان و اثراتی که یک نور می توان داشته باشد مورد تحقیق قرار می گیرد.

استفاده از تکنولوژی جدید باعث رشد روز افزون کالاها و محصولات نور پردازی شده است.

استفاده از انواع لامپ ها، پرژکتورها، فناوری جدید ودیو پروژکتورها، LED , LCD ها باعث شد در تبلیغات محیطی تحول بسیار زیادی پیش بیاید ، یک طراح گرافیک باید خصوصیات آنها را بشناسد و از آنها در جایگاه ویژه کار خود استفاده نماید.


اهداف تحقیق

هدف از ارائه این تحقیق :

آشنایی با ویژگی های نور.

تاثیرات روانشناختی نور بر روی انسان.

منابع نور طبیعی و مصنوعی.

طراحی صحیح نور پردازی در مکان های خاص.

آشنایی با وسایل و تجهیزات نور پردازی.

کاربرد آنها در تبلیغات محیطی.

استفاده درست و مناسب از وسایل و تجهیزات نور پردازی در جایگاه مناسب.

اهمیت و ضرورت  موضوع

شناخت خصوصیا ت فیزیکی و روانشناختی نور و همچنین استفاده از تجهیزات آن در عصر حاضر از اهیمت و ضرورت خاصی برخوردار است، زیرا شناخت هر یک از این خصوصیات و استفاده صحیح و به جا باعث می شود در ارزش و کیفیت کار ما اثر گذار باشد، این مسئله باعث می شود که طراح در اجرای طراحهای خود با در نظر  گیری همه جوانب به کار خود بپردازد.

 

تعریف اصطلاحات و واژه ها

Dpi : تعداد نقاط جوهر بر هر اینچ

Matrix یا ماتریس، یک شبکه ساده برای تامین شارژ پیکسل های موجود روی نمایشگر

LCD:liquid crystal display

LED: light emitting diodes

DLP:digital light proeessing

 

پیشینه تحقیق

  نور و انواع آن

نور منبع اصلی حجم است . به طوریکه سطوح یک بعدی را می توان بوسیله سایه روشن کردن سه بعدی کرد . حتی احجامی را که به صورت برجسته هستند برجسته تر نشان داد و به آنها حالت سه بعدی قویتری داد . به عبارت دیگر منبع اصلی تمام احجام موجود در طبیعت نور است . و حتی سطوح تک بعدی را نیز می توان به وسیله نور سه بعدی نشان داد .

آیا می دانید نور خورشید حدود چهار هزار برابر بیشتر از نور ماه می باشد و حدود یک میلیون برابر بیشتر از نور یک ستاره ء با نور خیلی زیاد است ؟ در هنگام غروب آفتاب به علت نور کمی که در فضا وجود دارد یک غمی در انسان بوجود می آید ، انگار چیزی را از دست می دهد .

اگر منبع نور نزدیک شئ ای قرار بگیرد سایه های عمیقی در شئ ایجاد می شود . اگر این فاصله دورتر شود آن تونالیته و ارزشهای رنگی کمتر است و حالت سایه روسنها بیشتر است.

در کارهای گرافیکی بیشتر از دو رنگ متضاد سیاه و سفید استفاده می شود .اما اگر خواسته باشیم این تضاد را کمتر کنیم از حالتهای مختلف رنگ خاکستری استفاده می کنیم. تأثیر نور بر سطح نرم ، شفاف و براق کاملاً متفاوت است . به عنوان مثال سطوح براق نور را منعکس می کنند و سطوح خشن این حالت را ندارد . اصولاً خشونت بافتهای خشن مثل گونی ، درخشندگی را تعدیل و کاهش می دهد . در مواقعی که در یک اثر هنری کنتراسها زیاد هستند این نور و سایه یک حالت دراماتیک در آثار هنری به وجود می آورد .

در تئوری، نور خورشید و نور لامپ الکتریکی هر دو به یک جور حرکت می کنند:  با خطوطی مستقیم و از منبع خود ساطع می شوند. اما نور طبیعی از فاصله ای بسیار دورتر از نور مصنوعی به ما می رسد. خورشید میلیون ها مایل با مدل فاصله دارد در حالیکه لامپ الکتریکی چند متر بیشتر از آن فاصله ندارد.

با توجه به این حقیقت ما می توانیم بگوییم که:

رشته های نور طبیعی به صورت موازی با هم حرکت می کنند.

رشته های نور مصنوعی به صورت شعاعی حرکت می کنند.

به همین دلیل شکل سایه ها در نور طبیعی و نور مصنوعی با هم تفاوت دارند.

 

زاویه دید ما از مدل به ما می گوید که شکل سایه تحت تأثیر پرسپکتیو تغییر می کند. این تغییر پرسپکتیوی را پرسپکتیو سایه می نامند.

در پایین صفحه ما می توانیم یک صحنه را از زوایای مختلفی ببینیم. ابتدا از زاویه دید بالا به مدل نگاه می کنیم، ما سایه ها را تقریباً تخت می بینیم و اینها دیگر تحت تأثیر پرسپکتیو قرار نمی گیرند .در دومی با نزدیک شدن دید به سطحی که مدل روی آن قرار دارد سایه ها کوچکتر به نظر می رسند و میل پیدا می کنند که باریک شوند زیرا به پرسپکتیو می روند.

 

تأثیرات نور :

نور یکی از مهمترین عناصر بصری است . بسیاری از طراحان و معماران در طرحهای خود سعی در استفاده بهینه از منابع نور و نحوه تابش آن دارند .حتی در خرید و فروش منازل مسکونی نیز جهت تابش نور یک عامل بسیار مهم در قیمت خانه محسوب می شود . زیرا روشن بودن اتاق ، شادی و نشاط آورده و کم بودن نور حالت غم و در خود فرو رفتن و افسردگی می آورد .

در بررسی آثار هنری نیز به خوبی مشهود است که نور بیشترین حس را در آثار هنری ایجاد می کند . اوج احساسات عاطفی هنرمندان به وسیله نور به تصویر کشیده شده است . مثلاً آنها برای نشان دادن حالتهای غم یا شادی در عضلات صورت انسان از جمله تابش نور بهره می گیرند . همچنین هنرمندان برای اینکه حجم اشیاء را نشان دهند و از حالت یک بعدی اشیاء به طبیعت اصلی آنها که دارای بعد و فرم است بروند، از وجود جنبه های مختلف نور بهره می برند . به عنوان مثال وقتی نور به صورت سطح به احجام کروی تابانده شود مسطح به نظر می رسند .

با کمی دقت در اطراف می توانید احجام و فرمهای بسیار زیادی را بیابید که به علت نور پردازی غلط و یا قرار گرفتن در جای نا مناسب زیبایی آنها به چشم نمی آید . زیرا نور پردازی نا مناسب ، زیبایی را از بین برده و بافت ها را مسطح نشان می دهد . در حالیکه نور پردازی مناسب باعث می شود احجام سه بعدی به نظر برسند و نیز سه رنگ مختلف در این ابعاد به وجود آید و بافت ها نیز زیباتر به نظر می آید حتی وقتی حجم مورد نظر یک رنگ واحد یا یک بافت واحد داشته باشد . یکی از پایه گذاران سبک کلاسیک رامبراند بوده است که روی مبحث نور و تأثیرات آن بر سوژه تحقیقات زیادی انجام داده است.

تأثیر نور بر روی جسم انسان:

یکی از دانشمندان که در زمینه نور تحقیقات بسیار کرده ، یک نظریه ای دارد که می گوید :

نور در زندگی بشر نه تنها منبع روشنایی بلکه یک نیروی فیزیکی قدرتمند است که بر بسیاری از تزیینات داخلی یا ترکیبات داخلی بعضی از فعالیت های متابولیک مثل تولید مثل و حیات سلولها و دست آخر حتی بر ریتم زندگی تأثیر می گذارد . نور همه جا یافت می شود و اگرچه کاملاً بی خطر نیست اما قابل کنترل است .

نوردر ماهیچه های بدن انسان تغییراتی به وجود می آورد . نور مادون قرمز به درون بافتهای بدن رسوخ می کند . نورها دارای انواع مختلفی هستند . امروزه با استفاده از اشعه ایکس و عمل پرتو نگاری می توان ارزیابی تغییرات درون بدن را بررسی و ارزیابی نمود . نور ماوراء بنفش فقط به صورت سطحی برروی پوست تأثیر می گذارد . اگر چه تأثیرات آن بسیار حیاتی است . نابینایان تأثیرات نور را بیشتر از طریق پوست درک می کنند . نور حتی گاهی از طریق جمجمه به مغز نیز نفوذ می کند . اگر شدت نور مرئی به حد کانونی قوی باشد می تواند از پوست ، بافتهای زیر پوستی، ماهیچه ها و حتی اندامهای داخلی عبور کند . این قمست به چند مورد از تأثیرات مستقیم و قابل درک نور بر بدن انسان اشاره ای می کنیم .

فرض کنید اگر یک چراغ مطالعه ای به صورت مستقیم به چشم انسان بتابد به ویژه به هنگام مطالعه خستگی و ناراحتی ایجاد می نماید . منبع نور در هنگام مطالعه باید از پشت میز یا بر روی سطح میز تابانده شود و جهت نور مخالف جهت حرکت و سمت داشته باشد . در دیگر فعالیتهای داخلی بدن نیز مانند پخت و پز ، جهت تابش نور و قرارگیری منبع آن از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد . در اینجا نور نباید از پشت سر به سطح بتابد .

با حرکت منابع نوری می توان تضادهای بسیار جالبی در چیدمان داخلی خانه ایجاد کرد . معمولاً برای تشدید ابعاد یک شئ می توان از یک فریم یا قاب ، با نور موضعی به حالت استوانه ای استفاده کرد . نور پردازیهایی که تضادهای شدید ایجاد می کنند باعث خمیدگی و ناراحتی چشم می شود . در صورت وجود نور طبیعی حدالامکان از نورهای مصنوعی استفاده نکنید .

زیبایی یک اثر هنری در نتیجه ترکیب عناصر مختلف شکل گرفته است . به گونه ای که جدا نمودن هر یک از آنها موجب تخریب اثر می شود . شناخت و آگاهی انسان از طبیعت مدیون شناخت وجود نور است . نور عاملی است که باعث شناخت و رویت اجسام در طبیعت می گردد . بدون نور زندگی وجود نخواهد داشت.

نور تأثیر بسزایی در سلامتی و رشد و نمو انسان دارد . امروزه در علوم پزشکی برای بیماران از نور و تشعشعات نوری استفاده می کنند .

ارزش و زیبایی نور :

یک اثر هنری را زمانی می توان زیبا دانست که در آن مجموعه عناصر با هم به صورت مطلوبی ترکیب شده باشند . مجموعه عناصر یعنی عناصر تجسمی و عناصر بصری . این عناصر راباید به صورت جزء به جزء جدا از هم مد نظر داشت  و این اجزاء در نهایت کل را بوجود می آورند وباعث ایجادوحدت در فضا می شوند . بنابراین زیبایی تعاریف و معانی مختلفی دارد .   وقتی می خواهیم برای یک محیط نور را طراحی و اجرا کنیم باید نوع کاربری و استفاده فضا را در نظر بگیریم . دقت درکار بری فضا در درجه اول اهمیت قرار دارد . مرحله دوم تعیین منابع نورهای طبیعی آن محیط است . مرحله سوم مشخص کردن و تعیین اشیاء و عناصر چیدمان داخلی فضا است . فرض کنید می خواهید چگونگی نور پردازی اتاق نشیمن را طراحی کنید  از جمله عناصر این اتاق مبلمان موجود در اتاق است که در مورد آن باید به بافت ، رنگ و جنس دقت نمود به طور کلی در مورد عناصر موجود در فضای داخلی باید عوامل جنس ، بافت و رنگ مشخص باشند . به عبارت خلاصه تنوع دیداری اشیاء باید مشخص باشد .

گاهی تضادها و کنتراسها رااز لحاظ سیاه و سفید بودن یا به عبارت بهتر از لحاظ رنگ بررسی می کنند وگاهی آنها را از لحاظ نوع بافت (مثل نرمی و زبری ) بررسی می کنند . کنتراست ممکن است از لحاظ و تنوع  سادگی مطرح می شود . مجموعه این عناصراست که دست به دست هم می دهند و زیبایی را بوجود می آورند . وقتی انسان این عناصر را به هم ربط می دهد و یک وحدتی بین آنها ایجاد می کند به طوریکه از اجزاء یک کل درست می شود

از انجام این کار لذت می برد و زیبایی را درک می کند . به عنوان مثال وقتی در یک اثر هنری تنوع و پیچیدگی وجود دارد چون نیاز به تفکر بیشتری برای فهم مطلب است ، کار زیباتر به نظر می رسد .

وقتی کاربرد وسایل و نوع آنها مشخص شد باید بین آنها اولویت بندی نمود . یعنی مشخص می کنیم که کدام وسیله برای ما مهمتر از بقیه می باشد و همین طور تا آخر.

هرچه ابعاد یک شکل بزرگتر باشد فرم آن نیز زیباتر خواهد بود . جابجایی اشیاء از زوایای مختلف باعث ایجاد بعد در اشیاء شده و باعث می شود اشیاء دو بعدی یا سه بعدی به نظر برسند . البته زمانی یک شیء دو بعدی یا سه بعدی به نظر برسند . البته زمانی یک شیء سه بعدی دیده می شود که رأس آن کاملاً مقابل بیننده باشد و زوایای آن به موازات چشم بیننده نباشد . به طوریکه زوایا از چشم بیننده فرار کنند و به عمق بروند به وسیله نور می توان سه بعدی بودن اشیاء را تقویت یا تضعیف نمود .

منابع روشنایی

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه گرافیک در خبر قدرت هنر تجسمی
  • مقاله تصویرگری یا تصویرسازی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.