مقاله نقدی بر آثار احمد شاملو

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نقدی بر آثار احمد شاملو

تعداد صفحات : ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مجموعه شعر هوای تازه یکی از مهم ترین اشعار شاملو محسوب می شود زیرا تعداد زیادی  از بهترین اشعار شاملو در این مجموعه مشاهده می شود.

احمد شاملو علاوه بر شعر در ترجمه ، داستان نویسی ، تحقیق ، پژوهش و بازسرایی متون کلاسیک تبحر داشت و به همین دلیل احمد شاملو یکی از چهرهای ماندگار ادبیات معاصر ما محسوب می شود .

شاملو نقطه جدایی شعر معاصر از شعر کلاسیک است . شعر نو با نام شاملو عظمت یافت هر چند که نیما آغازگر آن بود اما شاملو با ارائه منسجم تر توانست از شعر کلاسیک فاصله بگیرد . شعرهای شاملو به دو دسته تقسیم می شوند :

دسته اول شعرهای او بیشتر حماسی و اجتماعی اند که جنبه آرکا ئیک آنها بیشتر به چشم می آید .

دسته دوم شعرهای عآشقانه او هستند که بیشتر به شعر معاصر جهان شباهت دارد .

بنابراین نوشتار حاضر نقدی بر آثار احمد شاملو  می پردازد.

واژه های کلیدی: احمد شاملو، هوای تازه، آیدا در آینه، مرتبه های خاک، حدیث بی قراری ماهان،  شعر بی نام،

فهرست مطالب

دیباچه۳
منابع ۲۲

دیباچه  

درارتباط با اشعار شاملومی توان  گفت که او توانسته اندیشه ها و دانش خود را در قالب اشعارش ارائه دهد.

شاملو که شعر را ابزاری برای برپایی آزادی می داند در شعرهایش بی پرده سخن می گوید که باعث محو شدن ابهام هنری از اشعارش شده و جنبه شعاری به آن داده است .

نکته ی قابل توجه شعر شاملو آنست که اشعار وی هیچ گاه خالی از تعهد به انسان نبوده است و این در شعر های آخر او زیباتر و عاشقانه تر منعکس می شود . معمولاً اشعاراحمد شاملو مخیل در قالب نثر است و از وقتی سرودن شعر بی وزن را آغاز می کند و شاعری تأثیر گذارمی شود . در واقع شاملو به زبانی   می رسد و آن را تا آخرین شعر خود حفظ می کند .

احمد شاملو عاشق نویسندگی بود و ترجمه « دن آرام » عطش نویسندگی شاملو را ارضا کرد.

« دن آرام » کتابی است که تقریبا دارای تصویری حماسی است و شاملو با ترجمه ی دوباره ی « دن آرام » ضرورت این کار را احساس کرده بود.

شاملو در خصوص ترجمه ی « دن آرام » نظر خاصی داشت که : (« دن آرام » یک اثر حماسی است و در این اثر حماس زبان کوچه بازار قابلیت های زیادی را به متن می دهد و « دن آرام » مرحله ی تکوینی زبان کوچه بازار است ) . شاملو با استفاده کردن زبان کوچه در ترجمه ی دوباره ی دن آرام زبان کوچه را رواج داد که پس از آن زبان کوچه مورد توجه شاعران و محققین ایرانی قرار گرفت.

محمود دولت آبادی که خود از نقادان آثار شاملو است درباره        « دن آرام » شاملو افزود که این اثر مهر تا یید بر زبان کوچه بازار است و از یک ربع قرن پیش که واکنش های بسیاری درباره ی زبان و فرهنگ کوچه وجود داشته ولی شاملو توانست با این اثر خود ذخیره ی گرانبهایی از فرهنگ و زبان مردم را به جامعه ی ادبی ایران و دنیا هدیه کند.

اما در خصوص اشعار شاملو باید گفت که او توانسته اندیشه ها و دانش خود را در قالب اشعارش ارائه دهد که این موضوع در مورد اشعار شاملو حرف اول را می زند و بدون شک این مسئله بر خاسته از تخیلات اجتماعی و رخدادهای زمانه اوست. شاملو در مجموعه شعرهایش به شعریت اشعار خود توجه نمی کند . باید در مورد شاملو گفت بعضی از شاعران گذشته و هم نسل خود را طرد می کند و معتقد است که : شاعران کلاسیک انسان حقیقی را فراموش کرده اند . از نظر شاملو شاعر باید به بیان درد مشترک انسان ها اشاره کند و تعهد زیاد شاملو به همین موضوع باعث شده است که قسمتی از اشعارش جنبه ی شعارگونه پیدا کند .

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله احمد شاملو
  • تحقیق جلوه های فرهنگ عوام در آثار شاملو
  • مقاله زندگی و هنر شاملو
  • مقاله بررسی اسطوره در اشعار فروغ و شاملو
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.