عنوان :
تعداد صفحات : ۱۰۵
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
خانواده نظامی نیمه بسته است که نقش ارتباطات داخلی را ایفا میکند، و دارای اعضایی است که وضعیتها و مقامهای مختلفی را در خانواده و اجتماع احراز کرده و با توجه به محتوای نقش وضعیتها، افکار، و ارتباطات خویشاوندی که مورد تأیید جامعهای است که خانواده جزء لاینفک آن است، ایفای نقش میکند تعاریف محتوای نقش، در طول تاریخ خانواده بر حسب و قسمتهای مختلف تغییر پذیر است و در این تعریف خانواده نظامی نیمه بسته است که نقش ارتباطات داخلی را ایفا میکند، این مربوط به اثرات متعامل پویاییهای خانواده است.
یکی از مشکلات رایج قرن حاضر در خانوادهها، مسئله خشم[۱] و عصبانیت است . بزرگسالان سعی میکنند تا به کودکان خود بیاموزند که خشمگین شدن خوب نیست و بیشتر اوقات این پیام را به کودکان منتقل میکنند که انسانهای بد خشمگین میشوند و انسانهای خوب خشمگین نمیشوند. صرفا گفتن خشمگین نشدن به نوجوانان کافی نیست. ما باید به آنها بیاموزیم که چگونه از این هیجان به نحو سازندهای استفاده نمایند. لازم به ذکر است که نه تنها نوجوانان از برنامه کنترل خشم سود میبرند بلکه والدین نیز از آن سود خواهند برد . هدف کنترل خشم کاهش احساسات پرخاشگرانه و برانگیختگی فیزیکی است که خشم آن را بوجود میآورد. و بدیهی است که نمیتوان از افراد یا چیزهایی که ما را خشمگین میکنند اجتناب کنیم و رها گردیم و یا آنها را تغییر دهیم بلکه میتوانیم چگونگی کنترل واکنشهای خود را بیاموزیم. هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر می باشد به این منظور تعداد ۹۴ نفر از دانش آموزان دختر و پسر(۴۵دختر و ۴۹ پسر) از بین دبیرستانها شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پژوهش حاضر یک طرح کاربردی و روش تحقیق علی- مقایسه ای می باشد و به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه عملکرد خانواده (FAD) و پرسش نامه خشم اشپیلبرگر(STAXL-2) استفاده شده است. در این پژوهش متغیر مستقل عبارت است از عملکرد خانواده و متغیر وابسته عبارت است از کنترل خشم نوجوانان به منظور تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.
آمار توصیفی به کار رفته در این پژوهش شامل محاسبه ی فراوانی و درصد و ارائه جداول و نمودارها می باشند. و روش های آمار استنباطی استفاده شده نیز شامل ضریب همبستگی و آزمون معنادار بودن ضرایب همبستگی استنتایج حاکی از این است که در عملکرد خانواده بین میانگین نمرات آزمودنیهای دختر و پسر تفاوت معنی داری دیده نشد و در کنترل خشم آزمودنیهای دختر به طور معنی داری نمرات بالاتری نسبت به آزمودنیهای پسر داشتند. بین عملکرد خانواده و کنترل خشم آزمودنیهای پسر و بین عملکرد خانواده و کنترل خشم در کل آزمودنیها دارای ضرایب منفی و معنادار میباشد.
واژه های کلیدی: عملکرد خانواده، خشم، رشد هویت، نوجوان
۱- احقر، علی(۱۳۸۲). بررسی علل و عوامل سازگاری دانش آموزان منتشر نشده.
۲- شریفی، فریبا (۱۳۸۳) عملکرد خانواده و میزان سازگاری- پایان نامه کارشناسی ارشد- دانشگاه علامه طباطبایی.
۳- نجمی، یدرالدین(۱۳۷۹). بررسی ارتباط بین عملکرد خانواده و محبوبیت اجتماعی نوجوانان در گروه همسالان- پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.
خانواده[۱] نخستین گروهی است که به صورت طبیعی وجود داشته و جامعه بر آن بنا شده است. که بوسیله ازدواج زن و مرد تشکیل میشود و با تولد فرزندان تکامل مییابد.
اکثر افراد در خانواده بدنیا میآیند و در خانواده نیز میمیرند. خانواده مثالوده حیات اجتماعی محسوب میشود. که گذشته از وظیفه تکثیر نسل و کودک پروری، برای بقای نوع بشر وظایف متعدد دیگری از قبیل تولید اقتصادی، فرهنگ پذیر کردن افراد را نیز بر عهده دارد. بنابراین خانواده عامل واسطهای است که قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروهها، سازمانها و جامعه نقش مهمی در انتقال هنجارهای اجتماعی به وی ایفا مینماید.
مهمترین عامل اجتماعی شدن در زندگی هر انسان تجارب دوران کودکی وی در محیط خانواده است. فضای خانواده آکنده از مهر و محبت، فداکاری و گذشت، صمیمیت و گرمی و در عین حال گاهی توام با حسادت ورشک، دشمنی و کینه توزی، نفرت و خشم است. کودکان در جریان اجتماعی شدن اینگونه عواطف را در کنار والدین خود تجربه میکنند. اعضای خانواده آنقدر به هم وابستهاند که هر نوع مشکل یا مسئله یک عضو خانواده به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی سایر اعضا تاثیر میگذارد.
یکی از مشکلات رایج قرن حاضر در خانوادهها، مسئله خشم[۲] و عصبانیت است در واقع بسیاری از اشخاص به دلایل شناخته شده یا ناشناخته درگیر بحران خشم هستند. اما به راستی خشم چیست؟ علل و ریشههای عصبانیت چیست؟
خشم و پرخاشگری[۳] هیجانهای جهانشمولی هستند که در همه فرهنگها دیده میشوند. و یکی از شایعترین مشکلات رفتاری هستند که موجب ناراحتی و پریشانی دیگران میشوند و بهداشت روانی جامعه را مختل میکنند (نمازی ۱۳۷۷)
نگاهی کوتاه به جهان اطراف به ما نشان خواهد داد که همان گونه که یکی از علمای اجتماعی معاصر گفته است:[۴] «عصر ما عصر پرخاشگری است». بخش عمده اخبار رادیو و تلویزیون شرح و نمایش خشونتهایی است که در نقاط مختلف جهان از سوی انسانهایی نسبت به انسانهای دیگر اعمال میشود. کشتارهای جمعی، قتلهای انفرادی، تجاوز، تبعیض، محروم کردن از حقوق اولیه، همه و همه گویای چهره خشن و زشت انسان نسبت به همنوعان خود اوست و جای تعجب نیست که عالم اجتماعی دیگری گفته است:[۵] «ما رفتارهای خشن انسانها را نسبت به یکدیگر حیوانی میخوانیم، ولی بررسی خشونتهای انسان نسبت به انسان نشان میدهد که به کار بردن صفت حیوانی در مورد این گونه رفتارها در واقع توهین به حیوانات است.» در حقیقت هم هیچ حیوانی نسبت به هم نوع خود تا این اندازه بی رحم و تا این اندازه خشن نیست (کریمی، ۱۳۷۷).
در طی بیست سال گذشته، برنامههای کنترل خشم افزایش یافته است (دل و کیروالیری، ۲۰۰۳). هدف کنترل خشم کاهش احساسات پرخاشگرانه و برانگیختگی فیزیکی است که خشم آن را بوجود میآورد. روشهای متعددی برای کنترل خشم مطرح شده است که از میان آنها میتوان رفتار درمانی شناختی، شناخت درمانی، جرات آموزی، آرامش آموزی، آموزش مهارتهای حل مساله، درمان دارویی و درمانهای مرکب را نام برد. پژوهشهای متعددی در مورد کنترل خشم صورت گرفته، شور[۶] و اسپیواک[۷] (۱۹۸۰) در پژوهشهای خود نشان دادند که ارائه مداخلات زود هنگام به دانش آموزان باعث کاهش پرخاشگری آنها میشود. (رافعی ۱۳۸۳)
در بین نهادهای مختلف اجتماع، کانون مقدس خانواده به عنوان بهترین تجلی گاه فرهنگ حاکم بر سایر نهادها، محل ارضاء نیازهای مختلف جسمانی و عقلانی و عاطفی شناخته شده است.
کانون خانواده پناهگاه و کانون ویژهای برای نیازهای عاطفی، حل مشکل، روابط سالم و فرآیند نقشهای خانوادگی میباشد، خانواده چه از دیدگاه خویشاوندی، پیوندهای عاطفی و یا وابستگی ساختار آن با جامعه، مورد توجه قرار میگیرد، هر جا که امکانپذیر یا سودمند تشخیص داده شود، در مجموع رده بندی اجتماعی جایگاهی به آن اختصاص داده میشود. البته این رده بندی نه در قالب طبقات بلکه به شکل قلمروهای فرهنگی است و همچنین همه مذاهب به گونههای متفاوت اهمیت خانواده و چگونگی تشکیل این کانون، رفتار و وظایف هر یک از اعضاء آن را مشخص کردهاند (بخاریان، ۱۳۷۴)
خانواده نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت توانائیها و استعدادهای اعضای خود دارد، و به عبارت دیگر نقش و وظایفی که هر یک از اعضاء خانواده بر عهده میگیرند در تقابل نزدیک با یکدیگر بوده و ایفای نقش هر یک از اعضاء میتواند موجبات رشد و تعالی خانواده را فراهم کند.
مسئله اساسی در پژوهش حاضر بررسی عملکرد خانواده و رابطه آن با کنترل خشم نوجوانان میباشد و منظور از عملکرد خانواده کیفیت روابط خانوادگی و روابط عاطفی پدر و مادر که در بروز انحرافات و بیماریهای روانی نقش دارد میباشد. در خانوادههایی که والدین با یکدیگر توافق ندارند، زمینه مناسب برای اختلال در خانواده ایجاد میشود. اختلال در کارکرد خانواده، مشکلاتی را در منظومه خانواده ایجاد میکند و در صورت تشدید مشکلات، خانواده را به سمت فروپاشی سوق میدهد و بطور کلی افزایش ناراحتیهای فکری، جسمی، عاطفی و عدم سلامت در جامعه ناشی از کارکرد مختل خانواده در درون خانواده میباشد.
داویدیان (۱۳۷۱) در این رابطه مینویسد : وجود بیمار روانی در خانواده میتواند به کارکرد عادی و اقتصاد خانواده لطمه شدیدی وارد کند، از نظر روابط انسانی سایر افراد خانواده را در وضع نگران کنندهای قرار دهد و صرف نظر از مخارج هنگفت و صرف وقت، خانواده فشار روانی شدیدی را تحمل میکند.
سعادتمند (۱۳۷۶) در تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه بین کارائی خانواده و سلامت عمومی فرزندان به این نتیجه دست یافت که بین کارائی خانواده و فرزندان به علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی رابطه معنی دار وجود دارد.
نوروزی (۱۳۷۷) پژوهشی با عنوان تأثیر کارائی خانواده در ابتلا به اختلال روانی نوجوانان گروه سنی ۱۵ الی ۱۸ ساله شهر تهران روی ۱۲۰ نوجوان اجرا نمود، وی به این نتیجه رسید که کارائی خانواده بر ابتدا نوجوانان به اختلالات روانی تأثیر مستقیم دارد.
حیدری (۱۳۸۴) در تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه عملکرد خانواده و مؤلفههای خود گردانی در دانش آموزان پسر پایه دوم متوسط نظری شهر ایلام اجرا نمود، وی به این نتیجه دست یافت که بین ۱۲ بعد از ابعاد عملکرد خانواده با خودگردانی رابطه معنی داری وجود دارد.
بران، بیرن، رابرت، اسکاتسر، جامیتون (۲۰۰۰) در تحقیقی تحت عنوان بررسی کارائی خانواده در افسردگی مادران و فرزندان به تحقیق و کاوش در مورد مادران تنها میپرداختند که تحت پوشش سازمان رفاه عمومی (بهزیستی) بودند و به این نتیجه رسیدند که کانون گرم عاطفی فرآیند حل مشکل در خانواده نقش بس اساسی در تضمین سلامت روان دارد (به نقل از پویا نفر ۱۳۸۱) با توجه به تحقیقات مذکور عملکرد خانواده نقش مهمی در سلامت روانی فرزندان دارد. بنابراین پژوهشگر قصد دارد ارتباط بین عملکرد خانواده و کنترل خشم نوجوانان را بررسی کند و چنین تحقیقاتی که جنبه کاربردی دارند میتوانند روشن کننده علل و عواملی باشند که ممکن است زمینههای بروز انحراف در جامعه را مشخص کنند.
هدف کلی پژوهش : بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (۱۵-۱۸) شهر تهران
۱- سنجش عملکرد خانوادههایی که کنترل خشم نوجوانانشان سنجش شده است.
۲- سنجش میزان کنترل خشم نوجوانان
۳-مقایسه میزان کنترل خشم پسران و دختران
۴- تعیین رابطه بین عملکرد خانواده و کنترل خشم پسران
۵- تعیین رابطه بین عملکرد خانواده و کنترل خشم نوجوانان
۶- تعیین رابطه بین عملکرد خانواده و کنترل خشم دختران
۱- بین عملکرد خانواده نوجوانان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد.
۲- بین میزان کنترل خشم دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد.
۳- بین عملکرد خانواده و کنترل خشم نوجوانان همبستگی وجود دارد.
متغیرها بر حسب نقشهایی که در این تحقیق دارند به چهار دسته تقسیم میشوند.
۱- متغیر مستقل عبارت است از عملکرد خانواده
۲-متغیر وابسته عبارت است از کنترل خشم نوجوانان
۳- متغیر مزاحم عبارت است از بلوغ – وضعیت اقتصادی – میزان تحصیلات والدین
۴- متغیر کنترل عبارت است از جنس و سن
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .