1,264 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۲۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در این مقاله درباره حسادت و ترس در کودکان و راهکارهای مقابله با آن بحث می شود.
پدیده ترس هر چند که یک غریزه طبیعی است که در انسان از همان بدو تولد وجود دارد، اما هر گاه به دلیل تغییراتی که در شدت و نوع آن بوجود میآید از حالت عادی خارج میشود. این ترسها تحت عنوان ترسهای مرضی شناخته میشوند که هم کودک و هم اطرافیان او را آزار میدهند توصیههای مناسب روانشناسان و استفاده از مداخلات رفتاری در این راستا میتواند سودمند باشد.
یکی از شایعترین واکنشهایی که اغلب کودکان موقع بروز عامل رقابت از خود نشان می دهند حسادت است. شناخت و درمان این نوع واکنش ها در کودکان حایز اهمیت است زیرا این حالت علاوه بر ایجاد عصبانیت، تنفر و احساس خود کم بینی ،باعث می شود که در سنین بالاتر شخص به علت این اخلاق ناپسند در محیط و اجتماع تنها بماند.
حسادت غالباً با ترس درونی و خشم توام است اکثر قریب به اتفاق پژوهشگران عقیده دارند که حسادت در دختران بیشتر از پسران است.
واژه های کلیدی: حسادت، محرکهای حسد ، ترس،زمینه های ترس، کودکان
مقدمه ۴
محرکهای حسد ۵
حسادت کودک به پدر یا مادر ۶
پاسخهای حسد ۷
تفاوتهای فردی در حسد ۹
چرا کودکان حسادت می کنند؟ ۹
چه عواملی موجب بروز حسادت می شود؟ ۱۲
۱- تولد کودک دوم ۱۲
۲- مقایسه میان فرزندان ۱۳
زمینههای ترس در کودکان ۱۴
شناخت من و شما ۱۵
هراسهای شبانگاهی ۱۶
شیوههای آرامش جویی ۱۸
علل ترس در کودکان ۱۹
چه نوع ترسها به توجه و درمان نیاز دارند؟ ۲۱
برای درمان ترس در کودکان چه باید کرد؟ ۲۲
سخن آخر ۲۴
راهکارها ۲۴
منابع ۲۷
عربانی دانا ، علی ، دوزبانگی در کودکان ، نشریه ماهانه پیوند آموزشی تربیتی ، تابستان ۱۳۸۶٫
علائی ، بهلول ، دوزبانگی و رویکرد مناسب آموزشی ، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان ، دوره جدید شماره ۲۲ ( پیاپی ۱۹ ) ، زمستان ۸۶٫
نجاریان ، بهمن و مکوندی ، بهنام ، مروری بر پیامدهای دوزبانگی ، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره ۵۲ .
عبدی ، نسرین ، نگاهی بر دوزبانگی ، سال هجدهم شماره ۷۰ ، ۱۳۸۳ .
دستجردی کاظمی ، مهدی ، ویژگی های گفتار و زبان دانش آموزان کم توان ذهنی ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سال سوم شماره ۳ ، ۴ ، پاییز و تابستان ۱۳۸۲٫
حسد یک پاسخ بهنجار عاطفی است که در نتیجه از دست دادن دوستی کسی یا احتمال و یا تصور آن ظاهر میشود. حسد همیشه متوجه اشخاص است، در صورتی که هدف خشم شاید اشیا ، اشخاص و حتی خود شخص خشمگین باشد. پاسخهای ناشی از حسد گاهی با پاسخهای خشم شباهت زیاد دارند. گاهی نیز به علت حرکات ناشی از حسد نمیتوان پیبرد. حسد غالبا با ترس و خشم میآمیزد.
کسی که دچار حسد میشود، در روابط خود با شخص محبوب ، اطمینان خاطر را از کف میدهد و بیمناک است که مباد دوستش به او بیمهری کند. محرکهای حسد و پاسخهای عاطفی ناشی از آن به ترتیب شخص حسود و طرز رفتار دیگران با او بستگی دارد. حسد به هر صورت که ظاهر شود، شخص را ناشاد میسازد و سازگاری او صدمات بزرگ و یا اندک وارد میکند. کسی که در کودکی گرفتار حسد باشد، هم در این دوره و شاید هم در تمام عمر به مردم و جهان با نظر حسد و بدبینی نگاه کند.
منشا محرکهای حسد را باید همیشه در روابط اجتماعی و مخصوصا در وجود اشخاص جستجو کرد. محرک حسادت اطفال ، پدر و مادر یا کسی است که از او مواظبت میکند. بچه به سبب نیاز بیشتری که به محبت و توجه اطرافیان دارد، با طفل دیگر در رقابت میافتد. از تحقیقاتی که درباره حسد اطفال در درمانگاههای روانشناسی صورت گرفته است، معلوم میشود که حسد یک عاطفه بسیار عمومی است که معمولا با تولد خواهر یا برادر در اطفال بین سنین ۲ و ۵ ایجاد میشود.
در اینباره نخستین فرزند بیشتر صادق است. چه او مدتها تمام محبت و مواظبت پدر و مادر را به خود اختصاص داده است و تولد بچه دوم این فرصت را از او میگیرد و این موجب تحریک حسادت او به بچه دوم میشود. از جمله اقداماتی که برای جلوگیری از حسد بچه معمول است، این است که میکوشند او را برای پذیرفتن نوزادی که در پی است آماده سازند. ولی از این کار نتیجه شایانی گرفته نشده است. زیرا طفل کوچک نمیتواند ماهیت چنین واقعهای را خوب درک کند.
حسد گاهی ثمره تفاوت سنی میان فرزندان یک خانواده است. بچه خردسال به هر مزایایی که طفل بزرگ از آنها برخوردار است، حسادت میورزد و بچه بزرگتر از محبت و مواظبتی که به بچه کوچکتر میشود بدش میآید. تبعیض پدر و مادر و علت دیگر حسد کودکان است. والدین بدون اینکه آگاه باشند به فرزندان زیبا ، خونگرم و با استعداد بیشتر مهر میورزند و این باعث حسد فرزندانی میشود که چینی نیستند.
والدین از آنجایی که میل دارند بچههایشان طبق موازین معینی پرورش یابند و بر کودکان دیگر پیشی گیرند، حدودی برای پیشرفت فرزندان خود قائل نمیشوند. وقتی که اطفال نتوانند به این حدود خود را برسانند خود را نالایق و گناهکار می پندارند. این از یک طرف و از طرف دیگر سرزنش پدر و مادر و مقایسه ناپسندی که بین فرزندان و اطفال دیگر بعمل میآورند، حسد کودکان را نسبت به آنها بیشتر رفتهاند بر میانگیزد.
بسیاری از بچهها به یکی از والدین بخصوص به پدر حسادت میورزند. در نتیجه تماس همیشگی که بچه با مادر خود دارد، میل مالکیتی نسبت به او پیدا میکند و چون مادر در حضور او به پدر محبت کند، حسودیش میشود. اگر میان همسران تضاد باشد، فرزندی که از یک یا چند جهت به یکی شبیه است، هدف خشم و قصاص دیگری میشود و طفلی که اینگونه مورد بیمهری واقع شده است، به خواهر و یا برادری که برخلاف خودش از محبت و نوازش برخوردار است، حسد میورزد.
در حدود پنج و شش سالگی که علایق کودکان به خارج خانه گسترش مییابد، حسد در میان افراد کمتر میشود. در عوض همشاگردیها مخصوصا آنها که به جهاتی به طفل برتری دارند، محسود واقع میشوند. اگر معلمی در کلاس یک یا چند نور چشمی داشته باشد و به مقایسههای ناپسند بچهها بپردازد، آتش حسد را دامن میزند. بیشتر بچهها وقتی ببینید که اطفال دیگر ، اشیا بیشتر و بزرگتر از ایشان را مالکند بر آنها حسد میخورند.
اگر کودک بازیچهای در دست کودک دیگر ببیند که خود ندارد، احساس میکند که به او ستم رفته است و دلش میخواهد از همان بازیچه او نیز داشته باشد. برای جلوگیری از حسد در میان خواهران و برادران دستور از هر چیز دو تا بینتیجه است. چه طفل بزرگتر فکر میکند که چون بزرگتر است همش باید مال او باشد و گرنه میرنجد و حسود میشود.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .