مقاله آموزش و توسعه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله آموزش و توسعه

تعداد صفحات : ۴۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کشورهای در حال توسعه برای حل مسائل آموزشی خود دو راه در پیش دارند. این کشورها می توانند مانند گذشته نظام آموزشی رسمی خود را از نظر کمی با تعدیلاتی جزئی در برنامه های درسی، روشهای تدریس وآزمونها گسترش دهند. ولی ساخت نهادی بازار کار وسیاستهای پر هزینه آموزشی را حفظ کنند. یا اینکه کل نظام آموزشی را از طریق دخل وتصرف درشرایط عرضه وتقاضای امکانات آموزشی ونیز تجدید جهت گیری برنامه های درسی مطابق با نیازهای واقعی کشور اصلاح کنند. به نظر ما گزینه اول فقط می‌تواند موجب تشدید مسئله بیکاری، فقر، نابرابری، رکورد روستایی وتسلط فکری بین المللی که در مجموع معرف شرایط کنونی توسعه نیافتگی قسمتهای وسیعی از آفریقا ، آسیا و آمریکای لاتین است شود. بنابراین گزینه دوم باید انتخاب شود.

چون نظام آموزش عمدتا منعکس کننده وتجدید کننده ساخت اقتصادی واجتماعی جوامع است ونه تغییر دهنده آن لذا هر برنامه یا مجموعه ای از سیاستها که برای متناسب ساختن آموزش با نیازهای توسعه طرحریزی می شود باید به طور هم زمان در دو سطح عمل کند :

۱- تعدیل علائم وانگیزه های اقتصادی واجتماعی خارج از نظام آموزشی ، که عمدتا اندازه، ساخت وجهت گیری تقاضای خصوصی کل برای آموزش ودرنتیجه واکنش سیاسی را به شکل عرضه عمومی امکانات آموزشی تعیین می کند.

۲- تعدیل کارایی وبرابری داخلی نظام آموزشی با ایجاد تغییرات مناسب در محتوای دروس به ویژه در مناطق روستایی ، ساختار هزینه های عمومی وخصوصی روشهای گزینش وارتقا و روشهای نیل به مدارک حرفه ای از طریق سطح آموزشی.

تنها با اتخاذ سیاستهایی که به طور هم زمان این دو هدف را تحقق بخشد می‌توان به نحو موفقیت آمیزی بین آموزش وتوسعه ارتباط واقعی مثبتی به وجود آورد.

واژه های کلیدی: آموزش، توسعه، اقتصاد، توسعه روستایی، مهاجرت،

فهرست مطالب

مقدمه :    ۱
آموزش در کشورهای در حال توسعه    ۶
« هزینه های آموزش همگانی »    ۶
« ثبت نام »    ۸
ترک تحصیل :    ۸
زنان وآموزش    ۹
اقتصاد آموزش واشتغال :    ۱۱
فواید وهزینه های اجتماعی وخصوصی    ۱۷
آموزش ، جامعه وتوسعه :    ۱۸
آموزش ورشد اقتصادی    ۱۹
آموزش ، نابرابری وفقر :    ۲۲
آموزش مهاجرت داخلی وفرار مغزها :    ۲۶
آموزش زنان، باروری ومراقبتهای بهداشتی    ۳۰
آموزش وتوسعه روستایی    ۳۲
نیازهای آموزشی برای توسعه روستایی را می توان در چهار گروه زیر خلاصه کرد :    ۳۵
جمع بندی ونتیجه گیری : انتخاب سیاستهای اصلی آموزشی    ۳۶
تعدیل عدم تعادلها علائم ومحرکها    ۳۸
جلوگیری از فرار مغزها    ۳۸
سیاستهای داخلی نظام آموزشی    ۴۰
بودجه آموزشی    ۴۰
کمک مالی دولتی    ۴۰
برنامه های درسی دوره ابتدایی در ارتباط با نیازهای روستایی    ۴۱
سهمیه بندی :    ۴۲

مقدمه :

اکثرا اقتصاد دانان دراین امر توافق دارند که آنچه در نهایت خصوصیت وروند توسعه اقتصادی واجتماعی کشوررا تعیین می کند « منابع انسانی » آن کشوراست ونه سرمایه ویا منابع مادی آن.

مکانیزم نهادی اصلی برای توسعه ودانش انسانی نظام رسمی آموزشی است. اکثر کشورهای جهان سوم براین باورند که رمز اصلی توسعه ملی گسترش کمی سریع فرصتهای آموزشی است. آموزش بیشتر توسعه سریعتر.

بنابراین ، تمام کشورها خود را موظف به دنبال کردن هدف آموزش ابتدایی « همگانی » در کوتاهترین زمان ممکن می دانند . این تلاش اگر چه از نظر سیاسی بسیار حساس شده است ولی اغلب از نظر اقتصادی بسیار پرهزینه است وبه صورت « گاو مقدس » در آمده است تا این اواخر تعداد معدودی  از سیاستمداران ، قانونگذاران ، اقتصاد دانان یا برنامه ریزان آموزشی در داخل یا خارج کشورهای جهان سوم جرأت این را داشتند که در ملاعام هوس وجنون آموزشی رسمی را مورد سؤال قرار دهند.

معذلک اعتراض علیه آموزش رسمی در حال افزایش است و از منابع بسیاری سرچشمه می گیرد را مبنای آن به واضحترین شکل ممکن در خصوصیات ونتایج خود فرایند توسعه می توان یافت.

تقریبا پس از سه دهه گسترش سریعتر ثبت نام وصرف صدها میلیارد دلار هزینه آموزشی به نظر می رسد که وضع شهروند میانه حال آسیایی افریقایی وآمریکایی لاتینی بهبود بسیار کمی یافته است. فقر مطلق مزمن وگسترده است. شکاف اقتصادی بین فقیر وغنی با گذشت هرسال بیشترمی شود. بیکاری وکم کاری به میزان گیج کننده ای رسیده است. و «تحصیل کرده ها‌» به نحو فزاینده ای برصفوف بیکاران می افزایند.

البته ساده اندیشانه خواهد بود که منحصرا نظام رسمی آموزشی را مقصر تمام این مسائل بدانیم. در هر حال باید بدانیم که بسیاری از ادعاهای پیشین درباره گسترش کمی فرصتهای آموزشی – که رشد اقتصادی را تسریع می‌کند سطح زندگی را به ویژه برای فقر بالا می برد فرصتهای گسترده وبرابر اشتغال برای همه ایجاد می کند گروههای نژادی وقبیله ای را فرهنگ پذیر می‌کند وطرز«‌تلقیهای‌» «‌نو‌» را تشویق می کند – بسیار اغراق آمیز ودر بسیاری از موارد غلط بوده است.

در نتیجه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه این آگاهی به وجود آمده است که گسترش آموزش رسمی همیشه معادل با گسترش یادگیری نیست وتوجه صرف دانش آموز ومعلم به کسب مدرک تحصیلی ابتدایی ومدارک عالیتر لزوما با بهبود کارایی دانش آموز برای انجام دادن کار تولید همراه نیست. آموزشی که تقریبا به طور کامل در جهت آماده ساختن دانش آموزان برای اشتغال در بخش نوین شهری است می تواند به مقدار زیادی آمال دانش آموزان را تعریف کند. سرمایه گذاری بسیار زیاد در آموزش رسمی ، به ویژه در سطوح متوسط وعالی، از به کارگرفته شدن منابع کمیاب در فعالیتهای اجتماعی مولد تر جلوگیری می کند برای مثال ایجاد اشتغال مستقیم به جای آنکه محرک توسعه ملی باشد سد راهش می شود.

نظامهای آموزشی کشورهای جهان سوم شدیدا در ماهیت میزان وخصوصیت فرایند توسعه تاثیر می گذارد واز آن متأثر می شود. آموزش رسمی نه تنها می کوشد که افراد را از دانش ومهارت بهره مند سازد. وبه آنان این توانایی را بدهد که چون عامل تحول اقتصادی در جامعه خود عمل کنند بلکه در عین حال ارزشها اندیشه ها، تفکرات وخواسته هایی به وجود می آورد که ممکن است بیشترین منافع را برای « توسعه » کشور به همراه داشته باشد.

البته در عین حال ممکن است منفعتی به همراه نداشته باشد. آموزش وپرورش بیشترین درصد هزینه های جاری دولتی کشورهای توسعه یافته را به خود اختصاص می دهد. وقت وفعالیت اکثریت افراد بالغ و کودکان تقریبا ۳۰ درصد جمعیت جهان سوم را مصروف خود می دارد. وبیشترین بار روانی آمال توسعه یافتن را به دوش دارد. بنابراین باید شالوده بنیادی اقتصادی آن ونیز انشعابات اجتماعی ونهادی آن را در کشورهای در حال توسعه بررسی کنیم.

« اقتصاد » آموزش جزء اساسی توسعه اقتصادی است. که البته تا حدودی بی‌شکل وبی نظم است. اقتصاد آموزش موضوع جدیدی است که در اوایل دهه ۱۹۶۰ به صورت شاخه مجزای اقتصاد ظهور کرده است. معذلک ، وقتی می پذیریم که محرک اصلی یا « تقاضا » برای آموزش در کشورهای جهان سوم میل به پیشرفت اقتصادی است وآموزش وسیله دسترسی بهتر به مشاغل پر درآمد است باید فرآیندهای اقتصادی را که از طریق آن چنین آرزوهایی تحقق می یابند ویا عقیم می مانند بشناسیم.

هدف ما دراین تحقیق یا بحث بررسی رابطه ( ایجابی یا سلبی ) بین بسط کمی وکیفی آموزش و «توسعه » بر حسب ۶ موضوع اساسی است.

۱- چگونه آموزش در نرخ ساخت وخصوصیت رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد؟ وبه عکس چگونه نرخ ساخت وخصوصیت رشد اقتصادی در ماهیت نظام آموزشی اثر می گذارد؟

۲- آیا آموزش به طور اعم وساخت نظام آموزشی جهان سوم به طور اخص به رشد نا برابری و فقر کمک می کند یا آن را کاهش می دهد ؟

۳- رابطه بین آموزش ، مهاجرت از روستا به شهر وبیکاری شهری چیست ؟ آیا سطح در حال افزایش « بیکاران تحصیلکرده » پدیده ای است موقتی یا مزمن ؟

۴- آیا بین آموزش زنان واندازه مطلوب خانواده رابطه ای وجود دارد ؟

۵- آیا نظام رسمی آموزشی جهان سوم جریان توسعه کشاورزی وروستایی را تند می کند یا کند ؟

۶- اگر بین نظام آموزشی جهان سوم نظام آموزشی کشورهای پیشرفته ومهاجرت بین المللی نیروی انسانی فنی ومتخصص بسیار تحصیلکرده از کشورهای کمتر توسعه یافته به کشورهای پیشرفته رابطه ای وجود داشته باشد این رابطه چگونه رابطه ای است ؟

آموزش در کشورهای در حال توسعه

« هزینه های آموزش همگانی »

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه آموزش رسمی بزرگترین « صنعت » وبزرگترین مصرف کننده درآمدهای عمومی است. کشورهای فقیر سرمایه گذاریهای عظیمی در آموزش کرده اند. دلایل این کار متعدد است. تصور می‌شود که زارعین با سواد که حداقل دارای تحصیلات ابتدایی هستند نسبت به کشاورزان بی سواد قدرت تولیدی بیشتری دارند وبه تکنولوژی های جدید کشاورزی علاقه مند ترند. فرض می‌شود که صنعتگران ومکانیکهای تحصیلکرده ای که بتوانند بخوانند وبنویسند بهتر قادرند خود را با زمان وبا محصولات ومواد در حال تغییر تطبیق دهند.

45,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله توسعه فرهنگی
  • مقاله ایجاد تحول در مدیریت بخش کشاورزی با رویکرد توسعه و تقویت سازمانها و تشکلهای غیر دولتی
  • مقاله نقش سازمانهای غیر دولتی در توسعه
  • مقاله موانع توسعه فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران
  • مقاله موانع توسعه بهره وری در ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.