مقاله بررسی نگرش فرهنگیان نسبت به عوامل موثر بر رعایت حجاب توسط معلمان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی نگرش فرهنگیان نسبت به عوامل موثر بر رعایت حجاب

توسط معلمان

تعداد صفحات : ۶۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقوله پوشش واستتار بدن به عنوان جزء جدایی ناپذیر حیات انسانی ومصداق اصلی حجاب ، امری کاملا مشهود وبی نیاز از تعدیل است.

پوشش اسلامی به منزله یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم قلمداد می شود که مصونیت اخلاقی ، خانوادگی وپیوند عمیق میان حجاب ظاهری و باز داری باطنی واز هم مهم تر امنیت اجتماعی را فراهم می سازد وپیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است ، چرا که پوشش ولباس هر بشری ، پرچم کشور است .

اساسا حیا وعفت جزء ساختار وجودی زن وقسمتی از هویت اوست ، می توان گفت : « زن حیا وعفت است » . وقتی زن دچار مسخ هویت شد واز خصلت زن بودن فاصله گرفت میل به مردها یا مرد نبودن پیدا می کند وهیچ نوع تفاوتی بین دو جنس مرد وزن نمی کند ، دراین وضعیت هرزگی وبی عفتی به عنوان شاخصه مسخ هویت زنانگی ظهور و بروز می کند ، بی عفتی موجب نا امنی روانی جامعه وتهدید نهاد خانواده می شود ؛ ضرر و مفاسد علنی وآشکار شدن اعمال منافی عفت وشیوع آن برای فرد وجامعه بسیار بیشتر و خطرناکتر از فردی ومخفی شدن آن است .

تحقیق حاضر «بررسی تاثیر حجاب بانوان بر سلامت اجتماعی جامعه » است . دراین پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است . حجم نمونه مورد مطالعه دراین پژوهش ۷۰نفر بوده که همگی معلمان ابتدایی می باشند .

در مجموع بر اساس تحقیق انجام شده عوامل زیر تأثیر فراوانی بر رعایت حجاب معلمان دارد:

– استفاده از آیات و روایات در محیط آموزشگاه

– برگزاری مراسم مذهبی و جلسات اخلاقی در مدارس

– زندگی در محیط های پایین شهر به ویژه محیط های با بافت روستایی

– اعتقادات مذهبی خانواده

– پوشش مناسب و مذهبی  افراد خانواده

در مجموع نیز عوامل ذیل بر بدحجابی موثرند:

– زندگی در محیط های مرفه شهری

– مشاهده برخی فیلم های غیر ارزشی تلویزیونی

– استفاده بی قید و شرط از ماهواره

 واژه های کلیدی: حجاب، پوشش، عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی، محل سکونت، وباورهای مذهبی

فهرست مطالب

فصل اول    ۱
۱-۱- مقدمه :    ۱
۲-۱-۱- بیان مسئله    ۴
۳-۱- ۱- اهمیت موضوع    ۶
اهداف تحقیق    ۹
الف : هدف کلی    ۹
ب : هدف جزئی    ۹
فصل دوم    ۱۱
مروری بر تحقیقات پیشین    ۱۱
پیشینه داخلی :    ۱۱
فصل سوم    ۱۴
۱-۳- مروری بر نظریات :    ۱۴
۱-۱-۳- نظریه فمنیستی دردوان معاصر :    ۱۴
۲-۱-۳- ویل دورانت :    ۱۵
۳-۱-۳- دیدگاه جامعه شناسی درباره حیای زن:    ۱۵
۴-۱-۳- لمبروز:    ۱۵
۵-۱-۳-مطهری :    ۱۶
۶-۱-۳- وست کوت :    ۱۷
فلسفه وحکمت وجوب پوشش و حجاب برای زنان    ۱۷
۷-۱-۳- کتاب چهره عریان زن عرب می نویسد :    ۱۷
۸-۱-۳- دیدگاه زیست شناسی وروان شناسی درباره حیای زن :    ۱۸
۹-۱-۳- دیدگاه اسلام درباره حیای زن :    ۱۸
۱۰-۱-۳- امام خمینی (ره)    ۱۸
فرازهایی از سخنان امام خمینی (ره ) پیرامون پوشش وحجاب :    ۱۸
۱۱-۱-۳- نظریه فمنیستی    ۱۹
۱۲-۱-۳- نظریه جامعه پذیری :    ۲۰
۲-۳- چارچوب نظری    ۲۰
فصل چهارم :    ۲۴
روش شناسی تحقیق    ۲۴
۱-۴- روش تحقیق :    ۲۴
۲-۴- تکنیک های تحقیق :    ۲۵
۳-۴- جامعه آماری    ۲۵
۴-۴- روش نمونه گیری    ۲۵
۵-۴- حجم نمونه    ۲۶
۶-۴- تعریف عملیاتی مفاهیم ومتغیرها    ۲۶
۱-۶-۴- متغییر مستقل :    ۲۶
۲-۶-۴- عوامل خانوادگی :    ۲۶
۳-۶-۴- عوامل اجتماعی :    ۲۷
۷-۶-۴- سن :    ۲۷
۸-۶-۴- محل سکونت :    ۲۷
۱۰-۶-۴- سطح تحصیلات:    ۲۷
۱۱-۶-۴- اعتقادات وباورهای مذهبی :    ۲۸
۱۲-۶-۴- تاثیر پذیری از وسایل ارتباط جمعی    ۲۸
۱۳-۶-۴- آداب ورسوم اجتماعی :    ۲۸
۱۴-۶-۴- حجاب :    ۲۹
۱۵-۶- ۴- پایایی: (Riabiliy)    ۲۹
فصل پنجم    ۳۰
تجزیه و تحلیل داده ها    ۳۰
۱-۵: آمار توصیفی    ۳۰
۱-۱-۵: بررسی وضعیت تحصیلی پاسخگویان    ۳۰
۲-۱-۵: بررسی وضعیت سنی پاسخگویان    ۳۱
۲-۵:  آمار استنباطی    ۳۲
۱-۲-۵: بررسی فرضیه اول پژوهش:    ۳۳
۲-۲-۵: بررسی فرضیه دوم پژوهش    ۳۳
۳-۲-۵: بررسی فرضیه سوم پژوهش    ۳۴
۴-۲-۵: بررسی فرضیه چهارم پژوهش    ۳۵
۵-۲-۵: بررسی فرضیه پنجم پژوهش    ۳۶
۶-۲-۵: بررسی فرضیه ششم پژوهش    ۳۷
۷-۲-۵: بررسی فرضیه هفتم پژوهش    ۳۸
۸-۲-۵: بررسی فرضیه هشتم پژوهش    ۳۹
۹-۲-۵: بررسی فرضیه نهم پژوهش    ۴۰
۱۰-۲-۵: بررسی فرضیه دهم پژوهش    ۴۱
۱۱-۲-۵: بررسی فرضیه یازدهم پژوهش    ۴۲
۱۲-۲-۵: بررسی فرضیه دوازدهم پژوهش    ۴۳
۱۳-۲-۵: بررسی فرضیه سیزدهم پژوهش    ۴۴
۱۴-۲-۵: بررسی فرضیه چهاردهم پژوهش    ۴۵
۱۵-۲-۵: بررسی فرضیه پانزدهم پژوهش    ۴۶
۱۶-۲-۵: بررسی فرضیه شانزدهم پژوهش    ۴۷
۱۷-۲-۵: بررسی فرضیه هفدهم پژوهش    ۴۸
۱۸-۲-۵: بررسی فرضیه هفدهم پژوهش    ۴۹
۱۹-۲-۵: بررسی فرضیه نوزدهم پژوهش    ۵۰
فصل ششم    ۵۱
۱-۶: بحث و نتیجه گیری    ۵۱
منابع:    ۵۵
پرسشنامه :    ۵۶

منابع:

۱- قرآن کریم

۱- مجموعه آثار،  آیت الله شهید مرتضى مطهرى، جلد ۱۹

۳- مجله شمیم یاس/ شماره ۳۲ .

۴- عفت و اعمال منافی عفت در روایات معصومه , دکتر سلمانپور

۵-روش تحقیق در علوم اجتماعی , سارو خانی

۶- جامعه شناسی گیدنز

۷- زن از دیدگاه امام خمینی

۸- فرنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی , حداد عادل

فصل اول

۱-۱- مقدمه :

  زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه نقش بسیار مهمی درایجاد وگسترش عفت وپاکدامنی و اخلاق در بین  جوامع بشری دارد .عفت وحیای زن که یکی از مهمترین عوامل حفظ وبقای عفت عمومی است . نه تنها در تمام ادیان ومذاهب الهی مورد تاکید قرار گرفته ، بلکه عقول وافکار بشری نیز ان را مورد تائید قرار داده اند .

  پوشش وحیا دو مقوله جدایی ناپذیرند . زیرا تا جلوه ای از حیا درزنی وجود نداشته باشد ، پوشش را هم به طور کامل رعایت نخواهد کرد . زنان با حیا  کسانی هستند که با پوشش کامل از نمایش دا دن موی سر وزینت های خود شرم دارند .

پوشش وعفاف از آن جهت که یک امر فطری است وبرای حیات اجتماعی انسان ضرورت دارد ، در ادیان ومذاهب الهی دارای جایگاه خاصی است ، تمام ادیان آسمانی ،  حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمرده اند وجامعه ودستورهای ادیان الهی هماهنگ و همسو با فطرت  انسانی تشریع شده است . براساس اصل لزوم هماهنگی و تناسب آفرینش و قانونگذاری ، خداوند لباس وپوشاک را درلابلای نعمت های بیکرانش به بشر ارزانی داشت واشتیاق درونی زنان به « حجاب » را با تشریع قانون پوشش مستحکم ساخت تا گوهر هستی « زن » درصدف پوشش صیانت گردد و جامعه از فرو افتادن در گرداب فساد وتباهی نجات یابد و بدوت تردید جهان بینی و انسان شناسی هر فرهنگ ومکتب ، نقش اساسی ومهمی درانتخاب نوع وکیفیت پوشش دارد .

  از آن جا که پایه واساس صفات عالی و رفتار انسان ، تنها ایمان دینی وتوحیدی است ، تاثیر بی بند وباری های اجتماعی همانند خودنمایی وبد حجابی زنان جامعه که بسیاری از آنها در  حقیقت بی حجابی است ، درتضعیف و سقوط عفت واخلاق نیکو امری بدیهی وروشن است ، چرا که چشم وگوش وسایر اعضا پل ارتباطی روح ما با جهان بیرون از ماست واین یک واقعیت است که : « هرچه دیده بیند دل کند یاد » . به همین دلیل وقتی در جامعه امور مربوط به عفاف وحیا رعایت نشود وفضای معنوی جای خود را به فضای خودنمایی وشعله ور ساختن غرایز شهوانی بدهد وبذر شهوت را در دل های جوانان ونوجوانان برویاند ، فکر افراد جامه به ویژه جوانان بدون همسر ، از امور حیاتی وارزشی به سمت شهوات کشیده می شود واز خدای خود که همواره حاضر وناظر بر اعمال نیک وبد است ، غافل می مانند وزندگی موقت دنیا را برزندگانی حقیقی که آخرت است مقدم می دارند وبه وادی وحشتناک روابط غیر انسانی وغیر اخلاقی وشهوات نامشروع کشیده
می شوند.

بدین طریق یگانه اساس و مبنای فضایل انسانی – ایمان به خدا و قیامت – به دست فراموشی سپرده می شود ودرنتیجه خطرات بزرگی فرد وجامعه را تهدید خواهد کرد : صفات پسندیده جای خود را به صفات رذیله وناپسند می دهد با اعمال و رفتار ناشایست همانند ظلم ، جنایت ، خیانت ، خشونت ، فساد ، بزهکاری ، نامنی و آدم ربایی ، به ویژه ربودن دختران در جامعه افزایش می یابد ،  استعداد اخلاقی وفضیلت خواهی فرزندان شکوفا نگشته وچه بسا از بین می رود و رفتارهای ناسازگارانه وبزهکارانه در آنان ایجاد می شود .

بنابراین ، حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان ، دارای دو بعد ایجابی وسلبی است ، بعد ایجابی آن ، وجوب پوشش بدن وبعد سلبی آن ، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است ؛ واین دو بعد باید درکنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود ؛ گاهی ممکن است بعد اول باشد ، ولی بعد دوم نباشد ، دراین صورت نمی توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است .( مسئله حجاب , مطهری )

  ۲-۱-۱- بیان مسئله

بدون شک درعصر ما که بعضی نام آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی گذارده اند وافراد غربزده ، بی بند و باری زنان را جزئی از آزادی او می دانند سخن از حجاب گفتن برای این دسته ناخوشایند وگاه افسانه ای است متعلق به زمانهای گذشته ! ولی مفساد بی حساب ومشکلات وگرفتاریهای روزافزونی که از این آزادیهای بی قید وشرط به وجود آمده سبب شده که تدریجا گوش شنوایی برای این سخن پیدا شود .

البته در محیطهای اسلامی ومذهبی ، مخصوصا در محیط ایران بعد از انقلاب اسلامی ، بسیاری از مسایل حل شده ، وبه بسیاری از این سوالات عملا پاسخ کافی وقانع کننده داده است .

فلسفه حجاب چیز مکتوم وپنهانی نیست زیرا :

۱- برهنگی زنان که طبعا پیامدهایی همچون آرایش وعشوه گری وامثال آن همراه دارد مردان مخصوصا جوانان را دریک تحریک دایم قرار می دهد تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنها و ایجاد هیجانهای بیمارگونه عصبی وگاه سرچشمه امراض درونی می گردد ، مگر اعصاب انسان چقدر می تواند با هیجان بر خودحمل کند ؟ مگر همه پزشکان روانی نمی گویند هیجان مستمر عامل بیماری است؟ اسلامی می خواهد مردان وزنان مسلمان روحی آرام واعصابی سالم و چشم وگوشی پاک داشه باشند .

۲- آمارهای قطعی ومستند نشان می دهد که با افزایش برهنگی درجهان طلاق واز هم گسیختگی زندگی زناشویی دردنیا به طور مداوم بالا رفته است . درمحیطی که حجاب است ( وشرایط دیگر اسلامی رعایت می شود )  دو همسر تعلق به یکدیگر دارند . واحساساتشان وعشق وعواطفشان مخصوص یکدیگر است . ولی در « بازار آزاد بی فرهنگی »  که عملا زنان به صورت کالای مشترکی در آمده اند دیگر قداست پیمان زناشویی مفهومی نمی تواند داشته باشد وخانواده ها همچون تار عنکبوت به سرعت متلاشی می شود .

دشمنان اسلام از هر دری وارد شدند تا انقلاب اسلامی را نابود کنند ولی هرگز نتوانستند . امروزه استکبار جهانی با ترویج فاسد وبد حجابی وسرگرم کردن جوانان به ماهواره ومدپرستی و… زمینه های لازم برای گرایش به مظاهر مبتذل غرب را ایجاد کرده تا به  تدریج ایران اسلامی را از درون نابود کنند .یک زن مسلمان بارعایت حجاب خویش علاوه بر اطلاعت از حکم الهی ، با فرهنگ مبتذل غربی مبارزه می کنند واین ، تنها روزنه امید استکبار جهانی – بردگی فرهنگی – را به کلی از بین می برند .( مجموعه آثار،  آیت الله شهید مرتضى مطهرى، جلد ۱۹)

 ۳-۱- ۱- اهمیت موضوع

آنچه که اهمیت این موضوع را بیشتر وروشن تر می کند سفارشات قرآن کریم نسبت به پوشش اسلامی زنان در جامعه است  . تبیین حجاب دربینش قرآن کریم این است که زن باید کاملا درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرفنظر کردم ، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم ، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند ، حجاب زن ، حق الهی است ، لذا می بیند در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلا هستند اگر زن همسرداری آلوده شد وهمسرش رضایت دارد ، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام می کند، اما  در اسلام این چنین نیست ، حرمت زن نه اختصاص به خودزن دارد نه شوهر ونه ویژه برادر و فرزندانش می باشد ، همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود ، چون حرمت زن وحیثیت زن به عنوان حق الله مطرح است وخدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید . اگر جامعه ای این درس عاطفه را ترک نمود وبه دنبال غریزه و شهوت برود به همان فسادی مبتلا می شود که درغرب ظهور کرده است .

از این که قرآن کریم می گوید هر گروهی ، اگر راضی هم باشند ، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید ، معلوم می شود عصمت زن ، حق الله است وبه هیچ کس اربتاط ندارد ، قهرا همه اعضای خانواده واعضای جامعه وخصوصا خود زن امین امانت الهی هستند . ( قرآن کریم )

حضرت علی (ع) درباره رابطه بین عفت وغیرت می فرماید :

 « ارزش مرد به اندازه همت او ، صداقتش به مقدار جوان مردی اش ، شجاعتش به میزان احساس مردانگی و عفتش به اندازه غیرت اوست ».

بیماری بی حجابی وبدحجابی ، با بیماری فقدان یا ضعف غیرت ، رابطه وتاثیر متقابل دارد ؛ بعضی از یک طرف دوری زنان از لباس حیا به غیرت مردان ، به ویژه نسل نوخاسته ضربه می زند واز طرف دیگر از علت ها وریشه های عمده این بیماری خطرناک وفاجعه آفرین ، نبود یا ضعف غیرت وعفت پدران وشوهران است که در پیشگاه خداوند مسئول خوهند بود ودرگناهانی که دختران یا همسران خودنمای آنها دراین باره مرتکب می شوند ودرجرم ها وفاجعه هایی که از طریق آنها در جامعه وجوانان آن ایجاد می شود ، شریک خواهند بود وعاقبت نتیجه وخیم آن را خواهند دید ؛ آنان باید بدانند بزرگترین دشمنی را دربرابر آنان انجام می دهند ؛ آن جا که قرآن کریم می فرماید :ای کسانی که ایمان آورده اید خود وخانواده تان را از آتشی که هیزمش انسان وسنگ – بت ها – است بازدارید . زن با عنصر حجاب اسلامی ،  نه تنها به تهذیب ، تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته وقرب الهی رافراهم می سازد ، بلکه باعث گسترش روز افزون امنیت اجتماعی وایجاد زمینه ای جهت رشد معنوی مردان می گردد .

مقوله پوشش واستتار بدن به عنوان جزء جدایی ناپذیر حیات انسانی ومصداق اصلی حجاب ، امری کاملا مشهود وبی نیاز از تعدیل است . بنابراین موضوع در دو بعد فردی واجتماعی دارای اهمیت است .

الف . اهمیت فردی : همچون پاسخگویی به نیاز فطری « خود استتاری » وتامین امنیت در برابر گرما وسرما .

ب . اهمیت اجتماعی : هویت بخشی وایجاد امنیت اجتماعی از جمله آنهاست . چرا که نوع پوشش و حجاب ، نشان دهنده سنت ها ،ارزش ها و باورهای یک جامعه است .

بنابراین ، پوشش اسلامی به منزله یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم قلمداد می شود که مصونیت اخلاقی ، خانوادگی وپیوند عمیق میان حجاب ظاهری و باز داری باطنی واز هم مهم تر امنیت اجتماعی را فراهم می سازد وپیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است ، چرا که پوشش ولباس هر بشری ، پرچم کشور است .

65,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کشف حجاب در زمان رضا خان
  • مقاله ریشه های بدحجابی زنان
  • پایان نامه حجاب و پوشش در عصر صفوی
  • مقاله حجاب
  • مقاله حجاب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.