مقاله بررسی و شناخت چالش های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی و شناخت چالش های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش

تعداد صفحات : ۲۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

با توجه به نو ظهور بودن فناوری اطلاعات و آغاز حضور آن در تار و پود حیات اجتماعی و تأثیر بلامنازع در نظام ها آموزشی شواهد تجربی و تاریخی بسیار اندکی در مورد نحوۀ تاثیر این فناوری بردسترسی به آموزش وجود دارد. در کشور های توسعه یافته اطلاعاتی هدف از کاربرد فناوری اطلاعات در نظام های آموزشی ، متنوع کردن شیوه های آموزشی و ایجاد بستری مناسب برای تعمیق آموزش هاست و به همین دلیل از امکانات مختلف فناوری اطلاعات به عنوان مکمل آموزش های رایج استفاده می کنند ، در کشور های در حال توسعه نیز از فناوری به عنوان ابزاری برای تعمیم آموزشهای همگانی و نزدیک کردن فاصله های فیزیکی ( به ویژه روستاها و مناطق هر دست ) استفاده می شود . از این رو می توان از این سیستم ها در این نوع از آموزش و حتی بیشتر از آموزش علم ، به نحو مطلوب سود جست ، توجه به موانع بهره گیری از فناوری آموزشی در فرایند یاددهی – یادگیری در نظام آموزش و پرورش از ضروریات است لذا در این مقاله سعی شده است چالش های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش بررسی شود .

کلید واژه ها : چالش ها  ،   فناوری اطلاعات  ، آموزش و پرورش

فهرست مطالب

چکیده     ۴
مقدمه     ۶
چالش های فناوری اطلاعات در نظام آموزشی کشور     ۸
خصوصیات فناوری     ۱۴
شش مانع عمده فناوری هماهنگ با برنامه درسی در آموزش و پرورش     ۱۵
آموزش پیشرفت های تخصصی در ارتباط با متون درسی    ۱۷
تحقیقات انجام شده در مورد تاثیرات فناوری بر یادگیری    ۱۷
آشنایی معلمان در مورد کاربرد فناوری اطلاعات     ۱۹
نتیجه     ۲۰
پیشنهاد ها     ۲۰
منابع    ۲۳

منابع

کالاهان ، جوزف ، اچ . وکلارک ، لئونارداچ « آموزش در دوره متوسطه » ، ترجمه جواد طهوریان ( ۱۳۶۸ ) ، انتشارات آستان قدس رضوی ، مشهد .

عباسی ، پروین ، « بررسی و مطالعه چگونگی استفاده دبیران مقطع متوسطه نظری شهر اصفهان از وسایل کمک آموزشی »، فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره ۴ زمستان ۱۳۷۱

بهرنگی ، محمد رضا ( ۱۳۸۳ ) چکیده ی فناوری اولین همایش ملی جهانی شدن و تعلیم و تربیت

عطاران ، محمد ( ۱۳۸۱ ) جهانی شدن ، فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت ، تهران انتشارات آفتاب مهر و ایتا

مقدمه :

هدف فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش ، ایجاد نظام آموزشی نو به منظور افزایش بهره یادگیری و در نتیجه تأکید بر یادگیری است فناوری آموزشی را می توان به طور خیلی ساده « چیزهای مربوط به یادگیری » تعریف کرد . به باور عموم مردم ، فناوری آموزشی ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار در یک طیف است که ترکیب آن از یک سوی طیف تا سوی دیگر آن متغیر است ، اما فناوری ترکیبی از ابزار فیزیکی و دانش فنی برای ساخت با استفاده از ابزار است ( جوزف اف ، کالاهان و لئونارداچ علارک ) مدارس پیشرفته دنیا خصوصاً در ۲۰ بیست سال اخیر میلیون ها دلار برای تجهیز مدارسشان با آخرین فناوری صرف کرده اند اما اغلب آنها بدون یک طرح متفکرانه ، تنها بر مبنای تأثیر فناوری های پیشرفته ( مانند رادیو تلویزیون و تصاویر ویدیوی  ) بر تدریس و یاد گیری بنا شده از وقتی سیر جهش رایانه وارد آموزش شد انتظار می رفت که در راستای ساده سازی و هیجان بخشیدن به آموزش پیش رود . اما از آن جا که کاربرد فناوری آموزشی به استفاده از سخت افزار ها تجهیزات آموزشی و ارتباطات اینترنتی محدود نمی شود ، این سوال پیش می آید که تکنیک ها و راه کارهای بهینه سازی آموزشی که در مباحث فناوری آموزشی می آید ، چگونه با برنامه های متنوع آموزشی ، ارتباط و انسجام می یابد ؟ یا آیا طرح های آموزشی به صورتی است که دانش آموز بتوانند  از فناوری در راه فهم محتوا و توسعه دانش خویش در دنیای پیرامون خود بهره بگیرند ؟ استمولمن معتقد است کاربرد کامپیوتر وضعیتی را ایجاد می کند که تاکید بیش تری بر یادگیری دانش آموز می شود ، مثلا استفاده بیش تر از آموزش در گروه کوچک دانش آموزان و تغییر نقش معلم از ناشر اطلاعات به تسهیل کننده ی فرایند کسب اطلاعات ، از نتایج ورود فناوری های جدید در آموزش و پوروش است ( استولمن ۱۹۹۴ )

 چالش های فناوری اطلاعات در نظام آموزشی کشور :

با توجه به نو ظهور بودن فناوری اطلاعات و آغاز حضور آن در تار و پود حیات اجتماعی و تأثیر بلامنازع در نظام ها آموزشی شواهد تجربی و تاریخی بسیار اندکی در مورد نحوۀ تاثیر این فناوری بردسترسی به آموزش وجود دارد خاصه آنکه وجود دسترسی  به آموزش در ایران با جنبه های این موضوع در سایر کشورها به شدت متفاوت است . در کشور های توسعه یافته اطلاعاتی هدف از کاربرد فناوری اطلاعات در نظام های آموزشی ، متنوع کردن شیوه های آموزشی و ایجاد بستری مناسب برای تعمیق آموزش هاست و به همین دلیل از امکانات مختلف فناوری اطلاعات به عنوان مکمل آموزش های رایج استفاده می کنند ، در کشور های در حال توسعه نیز از فناوری به عنوان ابزاری برای تعمیم آموزشهای همگانی و نزذیک کردن فاصله های فیزیکی ( به ویژه روستاها و مناطق هر دست ) استفاده می شود . در ایران موضوع فناوری اطلاعات از هر دو دیدگاه قابل تامل است .

الف – فقدان سیاست ملی برای استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش این موضوع خود تأثیر از فقدان راهبردی ملی برای استفاده از این فنائری در نظام آموزشی و پرورشی است که این موضوع خود متاثیر از فقدان راهبردی ملی در زمینه توسعه اطلاعاتی است ، لذا برنامه مشخص و مرونی برای بهره گیری از امکانات فناری وجود ندارد –

ب ) فقدان سرمایه گذاری مناسب توسعه شبکه ی مخابراتی و داده ای یکی دیگر از نکات مهم ضعف کشور در عرصه توسعه ی فناوری اطلاعات در آموزش ، مشکل زیرساخت مخابرای و داده ای کشور ات ، در حال حاضر در بهترین حالت میزان شرانه ی پهنای باند اختصاص یافته به هر دانشجو در کشور S11300 / b است و این در حالی است که متوسط سرانه ی پهنای باند در دانشگاه های کشور زیر b/s300 است به حال آنکه این میزان در کشورهای توسعه یافته اطلاعاتی بالغ بر mb/s2 است .

پرواضح است که وضعیت مدارس به مراتب بدتر از این است بدین ترتیب ملاحضه می شود که با پنای باند موجود در مراکز آموزشی کشور امکان تبادل اطلاعات آموزشی به هیچ عنوان وجود ندارد و همین امر نیز موجب می شود تا استفاده از اطلاعات شبکه ای ( مثل اطلاعات موجود روی شبکه ی وب ) با مشکلات بسیار و به ویژه با سرعت بسیار پایین و قطع و وصل های مکرر همراه باشد .

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله انگلیسی سنجش موفقیت برنامه ریزی فناوری اطلاعات IT/ISSP با ترجمه فارسی
  • مقاله امنیت فناوری اطلاعات
  • مقاله مشارکت فناوری اطلاعات در کارآفرینی
  • مقاله انگلیسی همسویی راهبردهای کسب و کار با فناوری اطلاعات با ترجمه فارسی
  • تحقیق آموزش فناوری اطلاعات و الکترونیک و کاربرد آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.