مقاله بررسی کارکردهای مثبت طلاق از نظر زنان مطلقه شهر کرمان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی کارکردهای مثبت طلاق از نظر زنان مطلقه شهر کرمان

تعداد صفحات : ۱۱۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

طلاق یک پدیده روانی است زیرا نه تنها تعادل این دو بلکه فرزندان ، بستگان دوستان و نزدیکان آنها آسیب می بیند .

طلاق در نظر جرم شناسان در وقوع بزهکاری بی تاثیر نیست و از عوامل جرم زا محسوب می شود زیرا باعث گسیختگی و از هم پاشیدگی کانون خانواده و عدم ثبات و تزلزل اجتماعی می شود . پدیده طلاق راه حل قانونی عدم سازی زن و شوهر فروریختن ساختار خانواده ، قطع پیوند زناشویی و اختلال ارتباط پدر ومادر با فرزند می باشد.

هدف اصلی در این تحقیق این است که داشتن پشتوانه مالی چه نقشی در نگرش مثبت زنان مطلقه به طلاق دارد. جامعه آماریمشتمل بر زنان مطلقه شهر کرمان و نمونه شامل ۱۰۰ نفر زن مطلقه که از طریق روش سهمیه ای مورد پرسش قرار گرفته اند.

نتایج نشان داد که مردان گرایش دارند طلاق را به عنوان چیزی که ناگهان رخ کرده است ادراک  کنند.

زنان بیشتر احتمال می رود که آن را به عنوان نقطه پایانی بر یک فرایند طولانی قلمداد کنند به همین خاطر هست که زنها کمتر احساسهای منفی دربارۀ طلاقشان گزارش می دهند. درست است که ادامه یک ازدواج تحمیلی و یا اجبار زن و شوهر به حفظ ارتباط زناشویی در یک زندگی پر تشنج و نامساعد چیزی مطلوب و اخلاقی نیست ، اما با عنایت به نتایج طلاق و تاثیرات آن برزن و مرد و فرزندان اتخاذ است تصمیم باید با احساس مسئولیت اخلاقی و اجتماعی فوق العاده انجام گیرد .

واژه های کلیدی: طلاق، تحصیلات، درآمد ، شغل ، داشتن حضانت فرزند، مهریه، کانون های حمایتی ، امنیت،

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق۱
مقدمه۲
بیان مسئله۳
اهمیت تحقیق۵
اهداف تحقیق۶
فرآیند تاریخی موضوع۷
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق۱۵
پیشینه تحقیق۱۶
مروری بر ادبیات تحقیق۱۷
چهارچوب نظری تحقیق۱۹
مدل علّی تحقیق۲۰
فرضیه های تحقیق۲۱
متغییرهای تحقیق۲۳
تعاریف نظری و عملی متغییرها۲۴
تعیین ابعاد و شاخص ها۲۶
فصل سوم: مبانی روش شناسی تحقیق۲۸
قلمرو تحقیق۲۹
روش تحقیق۳۰
تکنیک گردآوری داده ها۳۱
ابزار گردآوری داده ها۳۱
سوالات تحقیق۳۲
جامعه آماری۳۶
حجم نمونه۳۶
فصل چهارم: آمار توصیفی و استنباطی۳۷
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری۱۰۴
ارائه پیشنهادها و راه حل ها۱۰۷
کتابنامه۱۱۰

کتابنامه :

فورد ، دبی ، جدایی معنوی ، ترجمه سوسن اورعی ، تهران ، انتشارات .

ساردوخانی ، باقر ، طلاق پژوهشی درشناخت واقعیت و عوامل آن ، تهران ، انتشارات

مطهری ، مرتضوی ، نظام حقوق زن در اسلام ، تهران ، انتشارات

شاملو ، بهداشت روانی ، رشد ، انتشارات ، فصل چهارم

حقاین زنجاین ، حسین ، طلاق یا فاجعه انحلال خانواده ، دفتر نشر فرنگ اسلامی ، انتشارات

برنز ،والچاک ، ترجمه : فرزانه طاهری ، طلاق از دید فرزند ، چاپ پنگوئن ، انتشارات

مجله زن در منظر مطبوعات

بولتن مرجع فمنیسم ، سردبیر مهدی مهریزی تهیه کننده مدیر مطالعات اسلامی المهدی

مقدمه :

تا توانی پا منه اندر فراق           ابعض الاشیاء عندی الطلاق ۱

آنچه درسیرت پیشوایان دین مبین اسلام مشاهده شده این است که حتی الامکان سعی داشته اند از طلاق پرهیز نمایند و اگر به ندرت طلاقی صورت گرفته علت منطقی و معقولی داشته است . چنانچه امام محمد باقر (ع) زنی را اختیار می کند که بسیار مورد عاقه ایشان بوده است در طول زندگی زناشویی حضرت متوجه می شوند که این زن با حضرت امیرالمومنین  علی (ع) دشمنی داشته و بغض آن حضرت را در دل دارد نهایتا ً حضرت امام باقر (ع) همسر خود را طلاق می دهد . وقتی که از امام سئوال می شود که با وجود علاقه ای که به همسرتان داشته اید چرا او را مطلقه کردید ؟ پاسخ دادند :

« نخواستم قطعه ای از آتش های جهنم در کنارم باشد » .

طلاق در عین اینکه امری مغبوض و مورد نفرت است و زیان های عظیم برای فرد و جامعه در پی دارد . خالی از فواید و مزایا نیست ، نخستین فایده آن این است که از زندان زندگی خانوادگی دریچه ای به سوی فضای آزاد و باز می گشاید. به هنگامیکه در خانه ای سازش و الفت نباشد آن خانه جهنمی سوزان و حتی از آن نیز خطرناک تر و وحشت انگیزتر است . اگر بنا بود زن و شوهر در عین نفرت نسبت به هم مجبور به زندگی می بودند مرگ بر این زندگی ترجیح داشت مفاسدی پدید می آمد که موجب بدبختیهای عظیم می شد و حتی ممکن بود درمواردی به شرف و عزت آدمی لطمه وارد سازد .

طلاق می تواند زمینه ای برای آگاهی و تنبیه فرد باشد و او را از وضعی که در آن است بیدار کرده و هوشیار سازد. معمولاً پس از طلاق اندیشه ها تعدیل ، فکرها منظم تر و از ادامه اشتباهات جلوگیری به عمل می آید.

بیان مسأله : ۱

طلاق پدیده ای ناپسند است و یکی از مشکلات جوامع بشری که متاسفانه روزبه روز در حال افزایش است . طلاق را از مهمترین پدیده های حیات انسانی تلقی می کنند این پدیده اضلاعی به تعداد تمامی جوانب و اضلاع جامعۀ انسانی دارد . طلاق یک پدیده روانی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی است همچنین طلاق یک پدیده ارتباطی است بدینسان که در جامعه ای که فاقد ارتباطات سالم ، درست  طبیعی است پیوند زناشویی نیز استثناء نیست . پیوندهای ازدواج به زودی برقرار می شود و به زودی نیز قطع می گردد . پدیدۀ طلاق پدیده ای  دقیقاً چند عاملی است بدینسان که هرگز یک عامل به تنهایی نمی تواند موجبات پیدایی آنرا فراهم کند در بسیاری از خانواده ها زن و شوهر و حتی فرزندان آنها قادر نیستند بدون جنجال با یکدیگر گفتگو کنند و غالباً مردها به واسطه تربیت و فرهنگی که ریشه تاریخی در سرزمین ما دارد برای زن نه تنها ارزش قائل نیستند بلکه خود را رئیس خانواده ، عقل کل و صاحب امتیاز و مالک زن و فرزند خود می پندارند و حتی اعمال خشونت به زن را جزئی از حقوق طبیعی خود می دانند و به این واسطه زنان نیز اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و غالباً وضعیت خود را پذیرفته اند و زورگویی ها ، توهین ها و تحقیرها و حتی کتک های شوهر را تحمل می کنند .

هنوز در مناطقی از کشورها قیود خانوادگی ، آداب و رسوم و سنت های دیرپای اجتماعی حتی در بدترین شرایط مانع از دادخواهی زنان است در مناطقی از ایران زنان از شدت فشار زندگی و جفای مردان دست به خودکشی می زنند و در مواردی هم زنان در جستجوی رهایی دست به دامن قانون می شوند و از همس خود جدا می شوند .

طلاق هر چند پدیده ای  ناپسند است ولی واقعیتی اجتماعی که در مواردی نیز حتی گریز ناپذیر و مفید و لازم است که نیازمند برخورد صحیح می باشد به طلاق می توان به عنوان پابان همه چیز به عنوان آغاز یک زندگی جدید و پرشور همراه با روابط سالمتر نگریست . همچنین طلاق را می توان به عنوان یک برد و نه باخت نگاه کرد . بسیاری از زنان مطلقه از این شکست در روابط خود درس می گیرند و راهی برای روابط جدید و امکانی برای موقعیت های آینده می دانند . برای بسیاری از این زنان طلاق تجربه ای سرشار از رحمت است بسیاری از این زنان که اینک زندگی سرشار از رنج و مشقت به واسطه ی طلاق رهایی می یابند انگیزه ای جدید برای ادامه زندگی پیدا می کنند و اگر نگرش ها به این امر واقع گرایانه نباشد سطح وسیعی از زنان را از نظر روحی دچار مشکل می کند .

تا به حال تحقیقات زیادی راجع به طلاق عوامل و پیامدهای آن شده است هدف در این تحقیق تاکید بر جنبه های مثبت طلاق از دیدگاه زنان مطلقه است.

اهمیت تحقیق:

زن در جامعه ما هنوز به عنوان موجودی که وابسته به مرد و نه یک انسان مستقل شناخته می شود و همین امر باعث عدم اطمینان لازم به این قشر از سوی جامعه است . زنان دچار فقدان اعتماد به نفس شده و ترس در میان آنها رسوخ پیدا کرده و مشکلات اقتصادی فراوانی دارند . فرهنگ غلط در خصوص زنان مطلقه مشکلات جدیدی را برای زنان ایجاد کرده است که این فضا زنان ما را رنج می دهد.

زن مطلقه باید با دید باز و بدون در نظر رفتن افکار و دیدگاههای غلط به صورت منطقی با این معضل برخورد  نماید و خود را اسیر قیود غلط جامعه ناشی از تفکرات جاهلانه بکنند.

مسلماً نقش زنان در تغییر این فرهنگ و نگرش ها نقشی اساسی  و اصلی است و جامعه باید آگاهی های لازم را به زنان بدهد تا بتوانند به راحتی مشکلات را شناسایی کنند و به صورت منطقی با آنها برخورد کنند .

اگر زمینه های قانونی و اجتماعی به گونه ای باشد که زن بتواند به حقوق خود دست یابد بسیاری از خلأ ها جبران می شود .

توجه به نیازهای عاطفی زن پس از طلاق می تواند کمک بزرگ یبه سلامت معنوی زنان مطلقه باشد . مردان گرایش به آن دارند که طلاق را به عنوان چیزی به ناگهان رخ کرده است . اداراک کنند زنان بیشتر احتمال می رود که آن را به عنوان نقطۀ پایانی بر یک فرایند طولانی قلمداد کنند به همین خاطر است که زنها کمتر احساسهای منفی ر ا دربارۀ طلاقشان گزارش می کنند.

این تحقیق سعی بر آن دارد تا با تاکید بر جنبه های مثبت طلاق برروی زنان مطلقه قدمی هر چند کوتاه  در راه تغییر نگرش منفی جامعه نسبت به طلاق و خصوصاً زنان مطلقه بردارد .

اهداف تحقیق : ۱

هدف اصلی در این تحقیق این است که داشتن پشتوانه مالی چه نقشی در نگرش مثبت زنان مطلقه به طلاق دارد.

اهداف فرعی :

تحصیلات زنان مطلقه چه نقشی در نگرش مثبت به طلاق دارد ؟

داشتن حضانت فرزند چه نقشی در نگرش مثبت به طلاق دارد ؟

گرفتن مهریه چه نقشی در نگرش مثبت به طلاق دارد؟

شاغل بودن زنان مطلقه چه نقشی در نگرش مثبت به طلاق دارد ؟

فرآیند تاریخی طلاق۱

کلمه طلاق از نظر لغوی به معنای مطلق شدن و جدایی می باشد ولی در کل به  معنای نتیجه و آخرین چاره ناسازگاری ، تفرقه ، تنفر ، اختلاف نظر ، برآورده نشدن توقعات و انتظارات زوجین و همچنین عدم آشنایی زوجین به نقش ها و وظایف خود است .

مسأله طلاق در مسیحیت :

مذاهب سه گانه ( کاتولیک ، ارتودکس ، پروتستان ) که اکثریت قرب به اتفاق پیروان دین مسیح از این ۳ مذهب خارج نیستند دید خاصی به این مسأله مهم خانوادگی داشتند .

مذهب کاتولیک طلاق را حرام می داند و تحت هیچ عنوان حتی در صورت خیانت زن و شوهر پیوند زناشویی را قابل انحلال نمی داند و تنها راهی که اصحاب کلیسا در صورت خیانت در پیان زناشویی پیشنهاد می کند این است که تفرقه جسمانی بین آن دو برقرار شود یعنی جدا از یکدیگر زندگی کند اما هیچ کدام از زن و مرد نمی توانند مجدداً ازدواج کنند.

اما دو مذهب ارتودکس و پروتستان طلاق را در موارد نادری جایز می دانند در مورد خیانت در زناشویی اما بعد از وقوع طلاق زن و شوهر هر دو از ازدواج حتی با افراد بیگانه محروم می باشند!

همان طور که ملاحظه می کنید کشیشان چه مشکلاتزیاد طاقت فرسایی برای پیروان خود ایجاد کرده اند و چطور آنان را به سوی زنا و فحشا سوق داده و بردامنه اختلاف خانوادگی و آمارجنایت و خیانت افزوده اند به طوریکه دانشمند مسیحی فرانسوی مسیو بلانیول در کتاب « مکنون مدنی فرانسه » می نویسد :

« قانون کلیسا در مورد عدم جواز طلاق کاری انجام داد که زن و شوهر همواره بسوزند و بسازند و در اجباری همواره باقی باشند» .

ولتر نویسنده و شاعر شوخ طبع و طنز گوی فرانسوی در سخنان اعتراض آمیز خود به قوانین کلیسا چنین می گوید:

« ازدواج و طلاق در این جهان تقریباً با هم متولد شده اند جز اینکه شاید چند روزی ازدواج جلوتر متولد گردید .

بدین معنی که پس از زناشویی و گذشت چند روز کار زن و شوهر به زد و خورد و طلاق کشید » . ۱

«این حقیقت است که ازدواج و طلاق با هم به دنیا آمده اند و هر دو از قدیم بوده اند و هر دو برای بشر ضروری و لازم اند. »

از این رو در تمام قوانین و تواریخ ملل قدیم یونان ، ایران باستان ، آیین یهود و قوانین حمورابی مسأله طلاق وجود داشته و غالباً در دست مرد بوده و زن اختیاری در آن نداشته .

طلاق در آیین برهما :

در آیین برهما طلاق جایز و به عهده مرد بوده و در مواردی مانند نازایی امری لازم شمرده می شود.

طلاق در ایران باستان :

طلاق در دست مردان بوده و در موارد خاصی از قبیل انحراف از جاده عفت و اشتغال به جادوگری و دوره خلق طلاق ضروری و لازم بوده است.

طلاق در قانون حمورابی :

قانون حمورابی که قرن ها پیش از دین یهود رواج داشته به مرد این حق داده شده بود که به مجرد مشاهده اندک خلاف میلی از همسر خویش او را طلاق گوید.

طلاق درآیین یهود :

طلاق در آیین یهود جایز و اختیار آن به دست مرد داده شده است . فقط در مواردی که مرد با دختری که قبلاً ازدواج نکرده عمل نامشروعی انجام می داد آین یهود آن مرد را موظف می ساخت تا مبالغی نقره به ولی دختر بدهد و دختر را نیز به عقد خویش درآورد و حق طلاق دختر را نداشته باشد.

طلاق در عربستان قبل از اسلام :

مسأله طلاق در عضر جاهلیت مثل سایر امور و عادات و رسوم عصر خود دچار افراطی ترین حالات خود بود . طلاق دادن در زمان جاهلیت به قدری ساده بود که اگر مرد به زن می گفت » به خانه ات برگرد»  تمام تشریفات طلاق انجام شده بود ! علاوه بر این طلاق را با تغییرات زننده و اهانت آمیزی ادا می کردند مثلا مرد در موقع طلاق می گفت : « تو آزاد و رها هستی مثل این شتر » یا می گفتند: « من آهوان را بر گاو ترجیح دادم » .

همچنین طبری رد تاریخ خود می نویسد در زمان جاهلیت مرد می توانست صد مرتبه زن خود را طلاق دهد و رجوع کند و این بالاترین اذیتی بود که مرد می توانست نسبت به همسرش انجام دهد .

علاوه بر این دو نوع طلاق مقارن ظهور اسلام در میان قبایل مختلف عربستان رواج داشت که به جرات می توان گفت در نوع خود ظالمانه ترین نوع طلاق در تاریخ بشریت به شمار می رفت :

۱- ظهار : یعنی اینکه شوهری ناراحت و عصبانی به همسر خویش چنین خطاب می کرد:

« تو به منزله مادر من هستی » کنایه از اینکه تو بر من حرام هستی چنانچه مادرم بر من حرام است و به این طریق جدایی  آنها واقع می شد.

۲- ایلاء : یعنی مرد سوگند یاد می کرد که با زنش هم بستر نشود و این یک نوع طلاق محسوب می شد که زن نمی توانست خود را مطلقه حساب کند و آزاد باشد و نه شوهری داشت که از آن بهره مند گردد به این ترتیب بعد از ایلاء بلاتکلیف باقی می ماند.

مسأله طلاق در اسلام :

همان اندازه که پیمان زناشویی و تشکیل خانواده در قوانین اسلام مورد تاکید قرار گرفته و به وسایل گوناگونی مسلمانان را تشویق نموده است به همان اندازه انحلال آن را امری مغبوض و ناپسند دانسته و جز در موارد ضروری ان را نیکو نمی داند .

اولین قانونی که اسلام در عدم سو استفاده مرد از طلاق زن تشریع نموده است این است که مرد حق ندارد طلاق را وسیله به چنگ آوردن مال زن قرار داده او را به این وسیله در فشار و ناراحتی قرار بدهد . امام صادق (ع) از رسول اکرم چنین نقل می کند که ک « هیچ امری نزد خدا محبوب تر از این نیست که خانواده ای با ازدواج برپا و استوار گردد و هیچ چیز مغبوض تز از این نیست که خانواده ای در اسلام با طلاق وجدایی بر هم خورده منحل گردد» .

۱ .مولوی

۱ . finding problem

۱ . turgets

۱ . Historical Process

۱ . حقوق و حدود زن در اسلام

110,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه طلاق از دیدگاه اسلام و ادیان دیگر
  • تحقیق علل افزایش طلاق و پیامدهای آن
  • مقاله ازدواج وطلاق
  • مقاله آثار فردی و اجتماعی طلاق
  • مقاله طلاق و آثار سوء آن به روی فرزندان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.