مقاله تصویر خدا در ذهن یک کودک

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تصویر خدا در ذهن یک کودک

تعداد صفحات : ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کودکان همانند پرنده ای که تازه بال دراورده است همیشه در تکاپو و جست و خیز هستند وهمواره سئوالهای جدیدی به ذهن انها خطور می کند . از شگفتیهای دنیای کودکان، ایمان و باورهای مذهبی آنهاست. کودک، فطرتی خداآشنا دارد، از آن جهت که نفخه ای از روح خدا در ذات اوست. مبانی بسیاری از باورهای مذهبی در درون او وجود دارد که با اندک تذکری از والدین و مربیان و با یافتن مصداقهایی در جهان خارج می کوشد آن را بپذیرد و خود را با آن تطابق دهد. شک نیست که معنی و مفهوم مذهب و تعالیم آن بسیار و در برگیرنده همه جوانب حیات انسان است ولی کودک از مذهب آن چیزی را می پذیرد که متناسب با خواسته های او و مبتنی بر مشاهدات، تجارب و یافته های شخصی اوست. به تدریج که رشد کودک بیشتر شده و آگاهیهای او افزایش می یابد . دامنه ارتباط او با مذهب بیشتر شده و موجبات پیدایش حالاتی را در او فراهم می آورد که می توان نام آن را «حالات مذهبی» نامید.
حال باید به این پرسش، پاسخ گفت که برخورد پدران و مادران با چنین ذخایر بزرگ معنوی چگونه باید باشد و نقش آنها در پرورش صحیح رفتارهای مذهبی کودکان چیست؟

تربیت کودک در فاصله تولد تا قبل از بلوغ شرعی را تحت عنوان تمهید یعنی آماده سازی برای ورود در قلمرو اصلی تربیت می نامند. تمهید خود به دو مرحله تقسیم می شود: ۱٫ مرحله اول: تا سن۷ سالگی  ۲٫ مرحله دوم: از۷سالگی تا بلوغ شرعی

که هرکدام از این مراحل، روشهای تربیتی خاص خود را می طلبد.

واژه های کلیدی: کودکان، رفتارهای مذهبی، ادبیات کودک، هویت

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
حرکت فرا نمادی    ۳
مسئله «هویت»    ۴
ادبیات کودک ،فارغ از شخصی نگری صرف    ۵
…و یک «صبح بخیر»به خدا!    ۹
همه کودکان مذهبی اند، اگر…    ۱۵
مرحله اول    ۱۷
۱٫اصل اول:    ۱۷
۲٫ اصل دوم:    ۱۸
۳٫ اصل سوم:    ۲۰
مبالغه در پاداش و عفو فضل:    ۲۰
۴٫اصل چهارم:    ۲۰
۵٫ اصل پنجم:    ۲۱
۶٫ اصل ششم:    ۲۱
مرحله دوم    ۲۲
۱٫  اصل اول:    ۲۲
۲٫ اصل دوم:    ۲۳
۳٫ اصل سوم:    ۲۴
منابع:    ۲۶

منابع:

قائمی علی ؛ پرورش مذهبی و اخلاقی کودکان، تابستان۱۳۷۶٫

باقری، خسرو؛ نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، چاپ پنجم، تابستان۱۳۷۸ .

فلسفی، محمدتقی ؛ کودک از نظر وراثت و تربیت، چاپ چهارم، سال۱۳۸۳, ج ۲ .

جامع الاخبار، ص۱۲۴، به نقل از «اسلام و تعلیم و تربیت»، دکتر محمد باقر حجتی، ص۱۸۶٫

مقدمه

انسان به عنوان خلیفه و نماینده خدا بر روی زمین ، سرشار از استعداد ، توانایی است این انسان قادر است کائنات را به اراده خود دراورد و در جهت ساختن و اصلاح جامعه ای پویا و موفق به کار گیرد ، اما انسانی با این خصوصیات و توانایی ذاتی فقط از ۱۰% ظرفیت ذهنی خود بهره میبرد و ۹۰%ان به شکل انرژی و توان نهفته باقی می ماند و بتدریج قابلیت و توانایی خود را از دست میدهد

در یک بررسی بعمل امده ۹۵% کودکان ۴ ساله از نیروی خلاقیت قابل توحهی برخوردار  بودند ، دربررسی مجدد همین کودکان در ۷ سالگی ، روشن گردید  که فقط ۴% انها قادر بوده اند خلاقیت چشم گیر خود در سن ۴ سالگی را حفظ کنند و بقیه نه تنها پیشرفتی در افزایش قوه خلاقه خود نداشتند بلکه توان حفظ همان سطح را نیز از دست داده بودند.

اما به راستی چه اتفاقی میافتد که اینگونه قدرت خلاقیت از کودکان سلب می گردد؟

کودکان همانند پرنده ای که تازه بال دراورده است همیشه در تکاپو و جست و خیز هستند وهمواره سئوالهای جدیدی به ذهن انها خطور می کند.اما اکثر والدین ،معلمین مدارس ابتدایی و مهد کودک ها به علت عدم برخورداری از دانش و اگاهی کافی و به علت اشنا نبودن با علم پرورش فکرو اندیشه ، قادر به پاسخگویی دقیق ،روشن و علمی به سئوالات کودکان نیستند و چون چنین توانایی را ندارند معمولا طفره رفته و در مقابل سئوالات مکرر انها برخوردهای غیر منطقی و خشن انجام میدهند تا جایی که بتدریج ترس و تردید به وجود کودک رخنه کرده و برای پیشگیری از برخوردهای ناشایست بزرگان تصمیم به مطرح نکردن پرسش های خود می گیرند .  این امر به آسایش و راحتی بزرگترها و سرزنش نشدن کودکان خواهد انجامید اما از سوی دیگر خلاقیت و ابتکار کودکان را همچون غنچه ای نشکفته  به پژمردگی و نیستی هدایت خواهد کرد.

همین کودک در سنین نوجوانی و جوانی حامل تفکر دوران کودکی در ضمیر ناخوداگاه خود بوده و به صورت شرطی در برابر هر تغیر به جای پرسش و یافتن علت و اثرات ان ،واکنشی منفی از خود نشان داده و از ترس اشتباه یا تمسخر دیگران از بروز هر اندیشه و تفکر جدید ویا انجام هر کار نو اجتناب خواهد کرد .

چنین جوانی به جای تکیه بر توان خود و به جای باور انرژی و استعدادی که توسط خداوند در وجودش به ودیعه نهاده شده است همواره دنبال تکیه گاهی از بیرون است ، این کودک دیگر نخواهد توانست خلیفه خدا بر روی زمین باشد ،دیگرقادر  نخواهد بود از هر انچه که در پیرامون اوست در جهت توفیق وحل مشکلاتش بهره ببرد ، او انسان ضعیف النفس و عاجزی خواهد بود که همواره طریق اسایش و راه از قبل پیموده شده را برای اجتناب از خطر انتخاب خواهد کرد و بدنبال خلق اندیشه و راهی جدید نخواهد بود.

  حرکت فرا نمادی

«چون که با کودک سرو کارت فتاد/پس زبان کودکی باید گشاد»را همه ما به کرّات شنیده و یا خوانده ایم ،معمولاًاین بیت نمادین که بار توصیه ای مهم را نیز بر دوش می کشد مستقیماًمتوجه کسی یا کسانی است که قلمرو«کودکان و خردسالان» رابرای فعالیت آموزشی،تربیتی،ورزشی،ادبی،هنری و…خود انتخاب کرده با بناست به این حوزه ها ورود کنند.

این سالها_ اما_  با توجه به توسعه فزاینده تکنولوژی و رسانه ای در سطح دنیا،تغییر ذائقه ها[که به اعتقاد نگارنده این تغییرات،بعضاًآسیب رسانی نیز داشته و تأثیرات منفی آن خود را در دراز مدت نشان خواهد داد] و ده ها تحول دیگر که در ساحت اجتماع و فرهنگ ما رخ نمایانده است. اگرچه بیت مشهور «چون که با کودک …»هنوز کار بردی به نظر می رسد اما در حوزه مناظره و مشاوره و در پیشگاه خرد جمعی،کفایت قابل انتظار را ندارد،تنها به ضلعی از اضلاع این حیطه گسترده _ همصدایی و همسخنی موفق با کودک و خرد سال _ پرداخته و بس؛به تعبیری دیگر،این اظهارنظر منظوم که در صحت و واقعیت مداری اش هیچ تردیدی نیست،خطیب،شاعر،نویسنده،معلم ویا هرفعال قلمرو کودکان و خرد سالان را به «ملاحت و لطافت لحن»و«دایره واژگان طلایی»توصیه می کنند. در حالی که امروز،هرگونه اثر ادبی و هنری برای این گروه های سنی خاص،می بایست به قابلیت ها و امکاناتی بیش از آنکه در گذشته نه چندان دور مورد انتظار بوده،مجهز شوند تا به موقع ارتباط بگیرند و در ترافیک رسانه ای عصر جدید،مخاطب خود را پیدا کنند.
بنابراین، امروز باید ورای «زبان کودکی»اندیشید،حساسیت این موضوع در حوزه فرهنگ و ادبیات مکتوب[شعر،قصه،خاطره،سفرنامه،کاریکلماتور،قطعه ادبی و…]بیشتر است ،زیرا جاذبه بصری کلام و کلمه در عصری که ما وشما در آن زندگی می کنیم ،قدری تنزل یافته و به همین دلیل است که شماری از روانشناسان و صاحبنظران تربیتی،«گفت و شنود»با این طیف از مخاطبان را به «نوشتن» برای آنها یا صدور هرگونه حکم تربیتی و اخلاقی و…ترجیح می دهند .چرا که تمایلی به بایگانی شدن یافته های علمی و تجربی شان در کتابخانه ها ی شخصی ندارند،پس به حرکتی «فرانمادی»لازم است.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله پرستاری کودکان
  • پایان نامه بررسی راه‌های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی (نماز) در دانش آموزان دبستانی دختر
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.